Nieuw signaleringssysteem voor overstekend wild Bijzondere fietsen uit Aalten PZC Elektro-auto Aantal ongelukken moet afnemen vrije tijd 24 Rijwielen in alle soorten en maten Wordt het kopen of huren De Nationale: ki Hypotheekbeurs ZATERDAG 2 JULI 1994 Alleen al op de Veluwe sneuvelen elk jaar zo'n 200 reëen, wilde zwijnen en edelherten door toedoen van het snelverkeer. Duizenden wildspiegels en levensgrote waarschuwingsborden drukken waarschijnlijk wel enigermate het aantal slachtoffers, maar afdoende zijn ze niet. Wellicht kan de techniek een handje helpen. Gerrit-Jan Spek van de Vereniging Wildbeheer Veluwe is 'wild-enthousiast' over de mogelijkheden van een in Zwitserland ontwikkeld elektronisch systeem dat verkeersdeelnemers alleen voor overstekend wild waarschuwt als er daadwerkelijk wild in de buurt - Alleen al op de Veluwe sneuvelen elk jaar zo'n 200 reëen, wilde zwijnen en edelherten door toedoen van het snelverkeer. Ing. Gerrit-Jan Spek (34), afge studeerd aan de Hogere Bosbouwschool in Velp en daarna onder meer profes sioneel betrokken bij de aanleg van de wildviadukten over de A-50 bij Woeste Hoeve en Teriet. leeft - letterlijk - in de natuur. Zijn do mein is de vrije wildbaan, de 65.000 hectare Veluwe waar het wild niet bijeen wordt gehouden door ras ters. Het gaat dan om vrijwel de ge hele Veluwe, minus de Koninklijke Houvesterij Het Loo en het Natio naal Park De Hoge Veluwe. Zijn taak: coördinatie van het beheer van grofwild, de verzamelnaam voor wilde zwijnen, edelherten, reeën, damherten en moeflons. Zijn opdrachtgever: de Vereniging Wildbeheer Veluwe, een organisa tie van jagers, terreinbeheerders en natuurbeschermingsorganisa ties. Op dit moment is het aantal stuks grofwild op de Veluwe hoger dan de streefstand. In Nederlands grootste aaneengesloten natuur gebied leven ongeveer 930 edelher ten. terwijl de draagkracht van het gebied is berekend op 850. Bij de wilde zwijnen is de overpopulatie nog veel groter: 1500 (exclusief kal veren), bij een streefaantal van 695. Het hogere aantal is voornamelijk toe te schrijven aan de grote hoe veelheden natuurlijk voedsel (beu- kenoten en eikels) van de laatste jaren. De overpopulatie van grofwild maakt de kans op aanrijdingen met auto's groter. Gerrit-Jan Spek heeft echter goede hoop dat er ein delijk een probaat middel is gevon den dat dieren leed en automobi listen schade (en soms ook licha melijk letsel) bespaart. Het gaat om een vernuftig elektronisch sys teem dat waarschuwingsborden doet oplichten als zich zoogdieren ophouden in een dertig meter bre de strook langs de weg. Spek: „Dank zij dat waarschu wingssysteem is het aantal onge lukken op de drukke wildwissel in het Zwitserse kanton Glarus tot nul gereduceerd. Inmiddels is de fase van proefnemingen voorbij en is men van plan ook elders in Zwit serland op drukke wildwissels der gelijke apparatuur aan te bren gen." Op grond van de ervaringen in Zwitserland heeft Gerrit-Jan Spek de verwachting dat er ook op de Veluwe uitstekende toepassings mogelijkheden zijn, en dan met na me wanneer de wildbeheerders er in slagen het wild te geleiden naar vaste, smalle 'oversteekplaatsen'. Spek: „Je kunt doen wat je wilt, maar veel automoblisten negeren alle waarschuwingen. Vooral in de schemering en in de nachtelijke uren - en dat is net de tijd dat het grofwild trekt - wordt er vaak heel hard gereden. Men gaat er name lijk van uit dat er toch geen dieren zullen oversteken. Maar als je de mensen alleen waarschuwt als er daadwerkelijk gevaar dreigt, zul len ze hun snelheid zeker tot een veilig niveau terugschroeven. Dat heeft de praktijk in Zwitserland bewezen." Het kost Spek. die blij is dat de provincie Gelderland inmiddels positief heeft gereageerd, weinig moeite om wegen te noemen waar veel ongelukken met wild gebeu ren. Het gaat dan om trajecten als Tongeren-'t Harde, Epe-Nunspeet, Harderwijk-Nieuw Milligen. Apel- doorn-Voorthuizen, Ede-Arnhem, Woeste Hoeve-Loenen en Ugche- len-Hoenderloo-Otterlo-Ede. Op deze wegen sterven nu jaarlijks tientallen dieren een vaak ver schrikkelijke dood. Duidelijke pie ken doen zich voor in mei-juni (met reeën, vrouwelijke edelherten en wilde zwijnen) en november-de- cember (met edelherten). Wildviaduct Ook elders op de Veluwe zou meer voor het grofwild gedaan kunnen worden, meent Spek. Hij denkt dan met name aan de aanleg van een wildviaduct over de A-l. „Toen de A-l werd aangelegd stond men nog niet stil bij de belangen van de dieren. Sinds die weg er ligt, zijn de mogelijkheden tot uitwisseling van het wild tussen de noordelijke en zuidelijke Veluwe rigoureus ge blokkeerd doordat aan beide kan ten van de weg een hoog raster is geplaatst. Vooral uit genetisch oogpunt is dat een slechte zaak", stelt Spek vast. Als het aan hem ligt komt het tot herstel van uitwisselingsmogelijk heden, zoals die vroeger tussen Stroe en Apeldoorn in ruime mate voorhanden waren. Over een breedte van veertien kilometer zou in zijn ogen plaats zijn voor drie wildviaducten. Maar voorlopig te kent hij voor één, en dan bij voor keur tussen het Willemsbos (ten Westen van Apeldoorn) en Koot wijk. Rijkswaterstaat staat niet af wijzend tegenover dergelijke plan nen, zo meent Spek te weten. Sinds anderhalve maand bestaat er overigens al een - provisorische - mogelijkheid voor het wild om de A-l over te steken. Nu ter pekke de rasters zijn geslecht kan het wild gebruik maken van het bestaande viaduct over de Al tussen Assel en Hoog-Buurlo. Een alternatief is de onderdoorgang tussen Assel en Kootwijk. „Beide voorzieningen zijn aangelegd voor het verkeer, maar op grond van ervaringen in de buurt van Heer de-Wapenveld weten we dat vooral wilde zwijnen wel eens van deze gelegenheden gebruik maken om een drukke au tosnelweg over te steken." Met de wildviaducten bij Woeste Hoeve en Teriet zijn wel ervarin gen opgedaan. En goede. Spek: „Een Duits team heeft een tijd ge leden op de Woeste Hoeve een in- frarood-camera opgesteld. In de nachtelijke uren signaleerde die dat edelherten, reeën, vossen en een rotte wilde zwijnen het viaduct passeerden. Ook is duidelijk ge worden dat konijnen precies bo ven de weg holen hebben gegra ven. Die wonen dus precies boven het verkeer en leveren zo het be wijs dat dieren een enorm aanpas singsvermogen hebben." Ook staat inmiddels vast dat man nelijke edelherten in de bronsttijd (tussen begin september en medio- oktober) en masse vanuit het Dee- lerwoud, ten Westen van de A-50, naar de hinden aan gene zijde van de drukke verkeersader trekken. En dat kan alleen via het wildvia duct bij Teriet. Dat alles, vindt Gerrit-Jan Spek, ondersteunt alleen maar het plei dooi voor minstens één wildvia- dukt over de A-l. „De kosten kun nen geen bezwaar zijn. Natuurlijk, met de aanleg zijn miljoenen ge moeid. Maar als je het afzet tegen de totale kosten gaat het om een betrekkelijk gering bedrag." Harry Brink Ze zouden er zelfs niet over gaan denken ooit nog te concurreren met grote jongens als Gazelle, Batavus of Union. Dat was de afspraak die directeur/ eigenaar P.G. Boezel en zijn technische man D.H. Kluver maakten toen ze tien jaar geleden besloten de failliete (fiets)framebouwer Van Raam Aalten nieuw leven in te blazen. „We begonnen met fietsen voor lilliputters en reuzen", zegt Boezel. Het bleek een schot in de roos. Maar het bleef niet bij hele grote en hele kleine fietsen. Het assortiment werd al snel uitgebreid met fietsen voor gehandicapten. „Een kennis van mij kreeg een hersenbloeding. Hij raakte linkszijdig verlamd. Toen hij vertelde dat hij in een revalidatiecentrum opnieuw zou moeten leren fietsen, zei ik dat wij dan wel een fiets voor hem zouden maken. Zo kwamen we terecht in de bijzondere fietsen," zegt Boezel. Alle fietsen worden op maat gemaakt. De historie van de kleine fiet- senfabrikant Van Raam Aal ten in het Achterhoekse Aal ten gaat terug naar 1933, toen Van Raam in Amsterdam een be drijfje voor fietsframes oprichtte. Tot 1972 groeide het personeels bestand van de framebouwer tot twintig man. In dat jaar moest Van Raam weg uit zijn pand in verband met de sanering van de binnenstad. Zes werknemers, on der wie Kluver die toen al meer dan 25 jaar bij het bedrijfje werk te, gingen mee naar Aalten. H. Van Raam en Zn maakte er tot het faillissement in 1983 uitslui tend frames voor grossiers. Die assembleerden er zelf fietsen van. „Het was zuiver toeval dat we hier terecht kwamen", zegt Klu ver. „Een klant vertelde dat dit pand leeg stond...". Nu komt niet meer tien procent van de omzet van Van Raam uit de frames. „In het eerste jaar na dat ik de activiteiten overnam uit het faillissement (Boezel kwam uit de houthandel en wilde wel eens iets anders), maakten we tussen de vijf- en zesduizend frames. Dat zijn er nu nog net zo veel", aldus Boezel. In geld steeg de omzet vanaf 1989 sprongsgewijs van een miljoen gulden met acht mensen naar iets meer dan 2.5 miljoen met vijf tien mensen dit jaar. Van Raam maakt de laatste jaren tussen de 1500 en 2000 aparte fietsen. „Dat zijn aantallen waar grote fabri kanten niet in zijn geïnteres seerd". Financieel gaat het Van Raam niet slecht. „In 1992 zaten we door de verbouwing flink in de min, maai- vorig jaar werd er weer winst gemaakt". foto Willem Hissink De belangrijkste opdrachtgevers komen uit de revalidatiebranche in Nederland, Duitsland, België, Denemarken en Groot-Brittan- nië. Inmiddels zijn er ook contac ten met een Oostenrijkse onder nemer. Naar schatting gaat 40 procent van de produktie naar het buitenland. Tijd De rijwielen van Van Raam zijn produkten waar veel tijd in zit. „De revalidatiecentra sturen ons de nodige gegevens. Dikwijls komt de klant zelf ook, zodat we de maten kunnen nemen. We be kijken hoe hij of zij het beste zit, welk zadel er nodig is, hoe hoog de fiets moet worden, wat de stand van het stuur moet zijn en noem maai- op", zegt Kluver, die ondanks zijn pensionering, en kele jaren geleden, nog vrijwel dagelijks een aantal uren in het bedrijf aanwezig is. „Vervolgens maken we een mo del en vragen we de klant terug te komen voor een proefrit. Waar nodig passen we een en ander aan. Pas als de klant tevreden is, wordt de fiets afgemaakt". Van Raam moet wel zo werken, „want een misser kost te veel geld' De fietsen van Van Raam zijn niet bepaald goedkoop. Dat kan ook niet, want op een enkel mo del na is alles maatwerk. „Ook het materiaal is duur. Je kunt voor een driewieler niet zomaar elke remnaaf gebruiken. Vaak moeten we die speciaal laten ma ken", zegt Boezel. Een fiets voor iemand van 2.20 meter komt op rond de 2000 gulden. De rolstoel- fiets die met een simpele hande ling kan worden gesplitst waarna het rolstoel-gedeelte apart kan worden gebruikt, komt op 7500 tot 10.000 gulden. Verder bouwt Van Raam fietsen voor lilliputters, alsmede drie wielers, drie-wieltandems (voor gebruik met blinden) met bestu ring voor of achter, fietsen met zadelbesturing, tandems op maat (voor mensen met een erg lange of juist erg kleine partner), rolstoeltransportfietsen (voor ge bruik op terreinen van centra voor gehandicapten), stoelfiet- sen (voor mensen die niet op een zadel kunnen zitten), loopfietsen (voor zeer kortademige mensen) en fietsen voor senioren. Ook maakt Van Raam rijwielen voor bijvoorbeeld ouders met een drieling die wel eens met hun kroost willen fietsen. Een drie wieler met drie kinderzitjes naast elkaar is dan een oplossing. Jan Smit Laat u door ons adviseren! Wij zijn geheel onafhankelijke hypotheek adviseurs. U ontvangt van ons een uiterst obje.ktief advies. Kosteloos én geheel vrijblijvend1 Beslist doen voor u beslist... Zierikzee: Korte St. Janstraat 8. Tel. 01110-17808. Goes: Vlasmarkt4. Tel. 01100-51588. Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828. Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900. hypotheek ill tt-t-ti i li I i I I I I I In verband met de gestegen rente op de kapitaalmarkt heeft een groot aantal geldverstrekkers de hypotheekrentetarieven verhoogd. De ver hogingen gelden voor rentevaste perioden vanaf 3 jaar en bedragen 0,3%-0,5%. De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen dagen gedaald. rentepercentages netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 28 juni 1994 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 5 jr 1,00 8,00 4,37 2,92 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,40 4,64 3,14 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,80 4,92 3,36 vanab. 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,80 5,12 4,14 ABP spaarhyp. 1,00 7,40 4,20 2,79 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,10 4,46 3,00 spaarhyp. 15 jr 1,00 8,50 4,74 3,22 ann. hvp 1,00 7,20 4,93 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,90 5,19 4,20 Aegon spaarhyp. 1,00 8,00 4,43 2,98 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 8,80 4,97 3,41 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 8,00 4,42 2,97 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 8,90 5,03 Bouwfonds spaarv.hyp. 1,00 8,00 4,42 2,97 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8,50 4,76 spaarv.hyp. renterust 1,00 8.20 4,55 3,08 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0,25 8,00 4,38 2,94 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 8,80 4,92 3,37 Centrale spaarhyp. 1,00 7,80 4,22 2,78 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 8,20 4,50 3,01 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 4,99 4,04 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,90 4,36 2,92 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 8,80 4,96 3,41 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,90 4,35 2,92 GWK-bank spaarhyp. 1,00 7,90 4,36 2,92 ami. hvp. 1 jr. 1,00 6.40 4,21 3,41 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,70 5,06 4,09 Nationale spaarhyp. 1,00 8,00 4,42 2,97 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,80 4,96 3,41 ING-bank spaarhyp. 1,00 8,00 4,38 2,93 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,40 4,65 3.14 ann. hyp. 1 jr 1,00 6,40 4,21 3,41 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,80 5,12 4,14 Postbank spaarhyp. 1.00 7,90 4,34 2,91 spaarhyp. 7 jr. 1.00 8,20 4,54 3,07 spaarhyp. 12 jr. 1,00 8,60 4,82 3,29 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,40 4,12 3,33 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,96 4,00 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 7,20 3,86 2,51 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 8,40 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 8,50 4,74 3,22 (adviesrente) variabel 1,00 6,30 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,80 5,12 4,14 Reaal exact-hyp. 1.00 7,00 3,76 2,45 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,29 2,87 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,43 2,98 7 jr.* 1,00 8,00 4,41 2,97 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 8,60 4,82 3,29 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 7,80 4,26 2,84 Alg./ing za-hyp,plan 10 jr. 1,00 8,20 4,54 3,06 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken mef gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. General Motors is begonnen met een testprogramma met him elektrisch .aangedreven Im pact. In twee jaar zullen meer dan duizend particulieren, verdeeld over twaalf grote steden in de VS, enkele weken een Impact te leen krijgen. GM wil zo het grote publiek over tuigen dat elektro-auto's meer zijn dan 'golfkarren'zoals veel Ame rikanen ze nog beschouwen. De Impact haalt 130 kmlh. accelereert ruim binnen tien seconden naar 100 kmlh en rijdt circa 100 km op volle accu's. De privé-testers zul len voor GM veel nuttige informa tie verzamelen over het praktijk gedrag van elektro-auto's. De PeugeotlCitroën groep PSA begon een publiekstest op 1 ja nuari in het Franse La Roclielle. Maar PSA doet het met tot elektro- I auto omgebouwde Peugeots 106 en Citroëns AX, toch iets anders dan een veel meer presterend studie model als de Impact. GM-dochter Opel heeft al langer een testpro gramma op het Duitse Waddenei- landjeRügen. Een aantal bewo ners rijdt daar met Opeis Impuls 3, elektrische Astra stationcars, sa- men legden ze reeds 53.000 km af.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 24