Sluiting Airport Zeeland dreigt
Kilometerslange files verwacht
Roemeen slaat
huisraad stuk en
bedreigt politie
Vrachtdienst op Sheerness
vaart eind volgende week
Tweede Kamer wil
komst van varkens
niet tegenhouden
T aakoverheveling
marechaussee naar
douane van de baan
Chic
Stijgend aantal doden
in Z-Vlaams verkeer
Bestuursvoorzitter: vijftig banen op de tocht
VERKEERSDOl
eerste halfjaar1,994
van onze Haagse redactrice
DEN HAAG - De Tweede Ka
mer wil de komst van varkens
houders naar Zeeuwsch-Vlaan-
deren niet tegenhouden. Dit
bleek gisteren tijdens een debat
in de Kamer met de ministers
Alders (VROM) en Bukman
(Landbouw).
Zeeuwse gemeenten en de pro
vincie hadden Alders en de Ka
mer verzocht te bekijken wat er
nog gedaan kan worden tegen de
verplaatsing van grote varkens-
boeren uit Brabant naar Zee
land. Veel gemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen zitten op
dit moment nog met een verou
derd bestemmingsplan dat de
komst van varkenshouderijen
niet kan tegenhouden.
De provincie en de betrokken
gemeenten hoopten dat de mi
nister de komst van de veehou
ders zou verbieden. De bewinds
man liet al eerder blijken geen
enkele mogelijkheid te zien om
dat te doen. Ook de Kamer
kwam gisteren tot die conclusie.
Het debat was aangevraagd
door D66-kamerlid Ter Veer. Hij
vond dat Alders een flinke steek
heeft laten vallen, „Twee jaar ge
leden hebben we hem al ge
vraagd maatregelen te nemen
tegen de komst van varkens in
gebieden die dat niet wensen.
Hij heeft dat toen verzuimd".
Ter Veer maakte zich daar voor
al boos over, omdat als er toen
een krachtig „politiek signaal"
was afgegeven, de kans veel min
der groot was geweest dat de
varkenshouders Zeeland zou
den 'binnendringen'.
Onvoldoende
De maatregelen die minister Al
ders nu aanreikt om de varkens
houderijen aan banden te leggen
vindt de D66'er absoluut onvol
doende. „Aiders denkt dat via de
gewone vergunningen te kun
nen doen. Dat gaat niet. Als zo'n
varkenshouder eenmaal een
hinderwet- en bouwvergunning
heeft, begint hij gewoon. Pas la
ter wordt gecontroleerd of hij
aan de eisen voor mestafzet vol
doet". D66 wil nu dat de Alge
mene Inspectie Dienst vooraf
gaand aan de vestiging van een
varkenshouder een mestplan
beoordeelt.
Alders meende dat er wel plaats
is voor de varkenshouders. Hij
en zijn collega Bukman verwij
zen naar de gebruikelijke regel
geving, waarbij de AID de mest-
boeken goed in de gaten houdt;
Bovendien verwijt Alders Zee
land ook het een en ander. „Het
gebied zelfheeft geen enkel idee
opgevoerd hoe met de varkens
houders moet worden omge
gaan". VVD. CDA en PvdA wa
ren het met minister Alders eens
dat de gemeenten en provincie
eerder zelf maatregelen hadden
moeten nemen. Te Veldhuis
(VVD): „Ik wil wel de garantie
dat het schone gebied ook
schoon blijft". Maar volgens het
kamerlid biedt de bestaande re
gelgeving genoeg aanknopings
punten om daarvoor te zorgen.
Wel eiste hij - net als CDA en
PvdA - dat er alleen milieuvrien
delijke stallen (groen-label) wor
den gebouwd. Te Veldhuis vindt
dat D66 op moet passen met het
door deze fractie ingenomen
standpunt. „We moeten voorko
men dat de gemeenten straks
schadeclaims aan hun broek
krijgen, omdat ze zonder meer
hinderwet- of bouwvergunnin
gen weigeren".
Alders wees erop dat hij in 1981
de provincie al geld heeft gege
ven om de gemeenten te helpen
bij de aanpassing van bestem
mingsplannen. Bovendien heeft
hij een voorbeeldplan gestuurd,
waarmee de gemeenten aan de
slag konden. „Slechts drie ge
meenten in Zeeland hebben dat
gedaan", aldus Alders. De frac
tie van D66 is van plan zo snel
mogelijk bij de nieuwe minister
van VROM de door de fractie
voorgestelde maatregelen af te
dwingen. „Het zal een van de
eerste zaken zijn die ik aan de or
de stel", aldus Ter Veer
van onze verslaggevers
DEN HAAG/TERNEUZEN -
Het plan om een aantal taken
van de Koninklijke Marechaus
see in Terneuzen en Vlissingen
over te dragen aan de douane is
van de baan. De Tweede Kamer
schaarde zich donderdagmid
dag in grote meerderheid ach
ter een motie, ingediend door
het CDA, waarin de taakoverhe-
veling van de hand werd gewe
zen.
De motie bleek overigens over
bodig. Minister Kosto van Justi
tie had namelijk al vóór het ka
merdebat overeenstemming be
reikt met zijn collega's van Fi
nanciën en Defensie over hand
having van de taken van de ma
rechaussee. Kosto: „Het kost
ons wel vierenhalf miljoen gul
den, maar er is inderdaad over
eenstemming."
In het plan van de ministers Ter
Beek en Kok werd ervan uitge
gaan dat de douane de persoons
controle aan boord van zeesche
pen in de havens van Delfzijl,
Vlissingen en Terneuzen kon
overnemen van de marechaus
see. Belangrijkste argument was
een efficiëntere aanpak van de
controles in de havens, waar de
douane nu toch ook al de goede
rencontroles uitvoert. Een jaar
geleden nog aanvaardde de
Tweede Kamer een motie tot
handhaving van de marechaus
see-brigade Terneuzen. Het leek
erop dat de regering nu via een
omweg toch nog een poging wil
de wagen de brigade te halveren.
De overheveling van taken zette
in Terneuzen vijftien formatie
plaatsen op de tocht en in Vlis
singen vijf.
Twee weken geleden werd het
plan door commissaris van de
koningin drs W. T. van Gelder,
hoofdofficier van justitie mr
J. M. Huigen en de burgemees
ters van Terneuzen en Vlissin
gen in een gezamenlijke brief
aan de betrokken ministers ge
torpedeerd. De briefschrijvers
zagen de noodzaak van de taak-
overheveling niet in en pleitten
voor 'rust in de tent' bij dejnarer
chaussee.
Commandant K. van der Molen
van de brigade Terneuzen en
burgemeester drs R. C. E. Barbé
van Terneuzen reageerden don
derdagmiddag verheugd op het
besluit van Den Haag. Van der
Molen: „Wij begrepen toch ai
niet waarom ons die controle uit
handen moest worden genomen;
wij doen dat werk immers al ja
ren. Ik ben in ieder geval blij met
deze beslissing. Het geeft ons
weer meer vastigheid." Barbé:
„Hopelijk komt er nu inderdaad
wat rust in de tent."
De twee dames die samen de
afdeling externe betrekkin
gen van het Walcherse be
drijf vormen, vervullen een
gewichtige taak. Zij bepalen
mede het 'gezicht naar btii-
ten' van de onderneming.
Het betekent dat ze rondlei
dingen door het bedrijf ver
zorgen en promotie-cam
pagnes begeleiden.
Het is niet niks allemaal. En
daar zijn ze zich ten volle
van bewust. Binnen het be
drijf worden ze aangeduid
als de dames van de public-
relations. Klinkt chic, maar
naar hun eigen opvatting
nét niet chic genoeg.
Met onverholen jaloezie
kunnen zij visitekaartjes be
studeren voorzien van ont-
zag afdwingende functie
omschrijvingen als sales-
marketingmanagercom
munication-officer of pro
motion-executive. Dat staat
pas echt.
Dus wendden zij zich in een
argeloze bui tot een manne
lijke collega met het verzoek
om andere visitekaartjes,
bedrukt met een tekstje dat
wat beter bij hun status
past.
Dat kan, sprak de collega
opgewekt. „Wat is ook al
weer het Engelse woord
voor tikpoes?"
Bruinisst
St. Philipslandf
Domburg-
Kortgenej
Westkapelle
Arnemuiden
iMiddelburg
Vlissingen1-
Sluis
Terneuzen
Oostburg
Hulst
i
■van onze verslaggeefster
jARNEMUIDEN - Het dagelijks
(bestuur van Airport Zeeland
ihoudt rekening met de sluiting
;van het vliegveld Midden-Zee-
iland in Arnemuiden. Donder
dag heeft het bestuur vergaderd
jover de beslissing van het pro
vinciebestuur om het subsidie
verzoek van 120.000 gulden af te
«vijzen. Met de sluiting van het
.vliegveld zijn meer dan 25 vaste
en even zo veel seizoensgebon
den arbeidsplaatsen gemoeid.
'„Onze opdracht blijft het vlieg
veld voor Zeeland te behouden.
:We zullen nog ons best doen om
(invloed uit te oefenen bij provin
ciale staten. Die moeten in sep
tember de beslissing van het
jprovinciebestuur goedkeuren.
Maar als succes uitblijft houdt
'(het op. Dan moeten we per 1 ja
nuari 1995 dicht. We staan voor
een jaar met grote verliezen", al
dus prof drs A. A. Kampfraath,
voorzitter van het vliegveldbe-
stuur.
Bij de pakken neerzitten noemt
Kampfraath het niet. Er zal nog
naar alternatieve mogelijkhe
den worden gezocht. Maar het is
volgens hem realistisch om op
het ergste voorbereid te zijn.
„Wij zijn van mening dat de slui
ting van het vliegveld een groot
verlies voor Zeeland betekent.
Het gaat om de vraag of de pro
vincie vindt dat een vliegveld
nodig is. Gs vinden van niet. Het
zij zo."
Aanslag
Vijftig banen op de tocht is vol
gens de voorzitter een forse aan
slag op de werkgelegenheid, met
ongeveer dezelfde consequen
ties als de sluiting van de Olau-
Line. Eén van de bedrijven waar
van de toekomst op het spel
staat is Vliegwerk Holland bv.
Bij dit bedrijf, dat reparaties en
onderhoud verricht aan vliegtui
gen en rondvluchten boven Wal
cheren organiseert, is voor hon
derd procent afhankelijk van
het vliegveld.
„Als het vliegveld sluit, kunnen
wij onze klanten niet ontvan
gen", merkt eigenaar M. M. van
der Baan op. Sluiting betekent
niet alleen dat het personeel op
straat staat, ook dat de miljoe
nen guldens die het bedrijf sinds
1979 heeft geïnvesteerd in de
bouw van loodsen zijn verloren.
De ondernemers zijn' riiet vah
plan om zomaar op te geven; Ids
Leemans, uitbater van het res
taurant Flyers Inn en sinds kort
eigenaar van een vliegschool,
vindt de uitspraak van het vlieg-
veldbestuur kortzichtig. „Als de
subsidie niet doorgaat zoek je
toch naar oplossingen om door
te gaan. Dan zetje de schouders
èronder. Er kan nog veel worden
bezuinigd."
Volgens hem is het vliegveld on
der meer in de problemen ge
raakt door eerdere beslissingen
Van het bestuur, zoals de bouw
vah het peperdure havenge
bouwtje dat drie jaar geleden is
geopend en de tientallen duizen
den guldens die zijn besteed aan
onderzoeken. „Die harde lan
dingsbaan is voorlopig ook nog
niet noodzakelijk. Het aantal za-
kenvluchten groeit, maar niet zo
hard als het bestuur suggereer
de. Zo groot is Zeeland niet."
Leemans heeft het idee dat de
provincie geen rekening houdt
met de functie van het vliegveld
voor de hobby- en recreatievlie
gers. Evenmin wordt stilgestaan
bij de functie als uitwijkbasis bij
calamiteiten en het regionaal
belang van de airport als uit
bouw van de haven. „Wat het be
stuur wil met dreiging tot slui
ting, weet ik niet. Dreigen tegen
over de provincie is niet zinvol.
Volgens mij wordt de subsidie
weigering toch niet herroepen.
Wij proberen te redden wat er te
redden valt. Voor ons is het
vliegveld van levensbelang."
Werkzaamheden op de Kreekrakbruggen nabij Rilland.
van onze verslaggever
RILLAND - Het is volstrekt voorspel
baar: op rijksweg A58 bij de Kreekrak
bruggen zullen vandaag, vrijdag, en in
het weekeinde kilometerslange files ont
staan. De grote vakantie in Zuid-Neder
land en Rijnmond begint. Rijkswater
staat en de politie in de Oosterschelde-re-
gio wen het, maar ze zeggen 'machteloos'
te staan. Een goed alternatief voor de
rijksweg is er niet en extra politietoe
zicht is onmogelijk. De politie heeft haar
handen vol aan dagelijkse beslommerin
gen en de evenementenkoorts die gelijk
met de vakantie uitbreekt.
Al enkele maanden wordt er aan de Kree
krakbruggen gewerkt. Eén rijstrook, de
vluchtstrook, is slechts beschikbaar. De
afgelopen weekeinden stonden er lange fi
les. 's Ochtends richting Zeeland en tegen
de avond uit Zeeland. „Het is een grote er
gernis". erkent bestuursadviseur C. B.
Woets van de politie, district Oosterschel-
debekken, „maar een alternatief is niet
voor handen. Ik wijk zelf uit naar de oude
riksweg, die parallel loopt aan de A58,
maar ik kan goed begrijpen dat die geen
grote verkeersstromen kan verwerken."
De planning van Rijkswaterstaat was er
op gericht de werkzaamheden vandaag,
vrijdag, af te ronden. Dat is niet gelukt
door technische tegenvallers. „De voeg-
overgangen in het brugdek moeten ver
vangen worden", vertelt S. L. Krekelberg,
hoofd technisch beheer van de dienst-
kring Noord- en Midden-Zeeland. „Dat is
een precies karweitje. Enkele lassen zijn
verkeerd aangebracht en verschillende
platen zijn afgekeurd." De klus moet nu
volgende week vrijdag geklaard zijn.
Landelijk geregeld
Het werk aan de Kreekrakbruggen is be
gin april begonnen. Eerder kon niet, vol
gens Krekelberg, omdat dan te veel kans
bestaat op slecht weer. Dat is landelijk ge
regeld. Een snellere afwikkeling van het
karwei, zoals aan de Merwedebrug bij
Gorkum, was mogelijk. „Maai- niemand
kan toch de Kreekrakbruggen vergelijken
met de Merwedebrug", reageert Krekel
berg. „De Merwedebrug is van strategisch
belang voor het wegverkeer in Nederland,
't Gaat om de centen. Verkeersmaatrege
len kosten enorm veel geld. Dat er dan een
paar files ontstaan bij de Kreekrakbrug
gen, a la bonheuf."
Rijkswaterstaat zou veel ongemak kun
nen voorkomen 'door de bruggen in het
weekeinde hélemaal vrij te geven. Dat
wordt om financiële en vooral technische
redenen niet gedaan. De voegovergangen
in de bruggen liggen tenslotte open.
foto Willem Mieras
Op extra politietoezicht om het verkeer in
goede banen te leiden, hoeft de automobi
list vandaag en komend weekeinde ook
niet te rekenen. „We hebben geen extra
personeel beschikbaar", stelt chef van
dienst F. G. J. van der Werf van de politie
in Goes. „We zitten naast de gewone
dienst met Beachpop op Schouwen, de
Deltaweek in Zierikzee en het bureau Re-
nesse gaat weer open. We kunnen geen ex
tra maatregelen trefen. En wat betreft
meer personeel Bel daarvoor maar met
Den Haag."
Sail
Behalve de vakantiedrukte zal Sail Vlis
singen naar verwachting deze dagen tot
extra aanloop leiden. In verband met dat
evenement is een maatregel genomen om
de bezoekers uit de auto te houden. De Ne
derlandse Spoorwegen zetten vandaag,
vrijdag, en in het weekeinde extra treinen
in. Die rijden in één ruk door van Roosen
daal naar Vlissingen en terug.
Rijkswaterstaat maakt het de toerist niet
alleen lastig bij de Kreekrakbruggen. De
Heinenoordtunnel ondergaat een grote
opknapbeurt. De meeste vakantiegan
gers uit de regio Rijnmond die naar hun
stekje in Zeeland willen, nemen die tun
nel. Zij hebben een 'redelijk alternatief,
de Dammenroute over de koppen van de
Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden.
jvan onze verslaggeefster
jAARDENBURG - Een 30-jarige
pllegaal in Nederland verblij
vende Roemeen is donderdag
ochtend aangehouden wegens
jvernieling en bedreiging. De
man smeet zijn huisraad naar
puiten en bedreigde toegesnel
de politieagenten met een bijl.
De man is overgedragen aan de
vreemdelingendienst.
(Rond acht uur werd de politie
gewaarschuwd dat een man in
izijn woning aan de Korte Kerk-
:straat in Aardenburg amok
maakte. Bij aankomst bleek hij
kjn hele hebben en houden naar
buiten te gooien en te vernielen.
Op het moment dat de agenten
wilden ingrijpen, bedreigde hij
hen met een bijl. Om verdere on
gelukken te voorkomen, trok de
politie zich tijdelijk terug in af
wachting van versterking.
Toen extra inzet aanwezig was,
gingen zij de woning binnen.
Daar trof men de verdachte aan,
uitgeput van zijn eerdere in
spanningen. Bij zijn aanhouding
verzette de man zich echter he
vig. Uiteindelijk slaagde de poli
tie erin de man te boeien en af te
voeren.
De uitgeprocedeerde asielzoe
ker is al diverse malen uitgezet
geweest. Van omstanders werd
begrepen dat de man al weer ge
ruime tijd in Nederland verbleef.
ren. Het eerste schip, de in 1985
gebouwde Ferrylink Medway,
komt volgende week vrijdag in
de vaart.
Het tweede volgt 'zo snel moge
lijk'. De Ferrylink Medway kan
63 trailers vervoeren en heeft
slaapruimte voor twaalf chauf
feurs.
De nieuwe veermaatschappij zal
opereren onder de naam Ferry
link Freight Service en krijgt
evenals de Sally Line een af
meerplaats aan de oude 'Olau-
steigers' in de Vlissingse buiten
haven. De Sally Line onder
houdt sinds eind maart een
vrachtdienst tussen Ramsgate
en Vlissingen. Een derde kandi
daat voor een vrachtlijn vanuit
Vlissingen, P O European
Ferries, haakte begin deze week
af. P O zag geen brood in een
veerdienst van Vlissingen op En
geland.
Ir A. J. Oreel. directeur van de
NV Haven van Vlissingen heeft
zich verbaasd over de opstelling
van P O. „Medway Ports Li
mited heeft met P O onder
handeld over die lijn, maar P
O vroeg steeds uitstel. Uiteinde
lijk heeft Medway Ports de
knoop doorgehakt, omdat de in
druk ontstond dat P O alleen
maar meedeed om een nieuwe
ferry te voorkomen." Het moe
derbedrijf van Medway Ports, de
Mersey Docks and Harbour
Company in Liverpool, exploi
teert veerdiensten op de Ierse
Zee.
Medway Ports Limited ziet op
grond van marktonderzoek per
spectief voor een vrachtlijn van
uit Vlissingen. Alles staat of valt
volgens Oreel met de prijsstel
ling. Hij hoopt dat Sally Line en
de nieuwe vrachtlijn op Sheer
ness 'elkaar in ere houden'. „Met
een tarievenslag is niemand ge
diend."
De komst van een tweede veer
dienst naar de buitenhaven van
Vlissingen is een opsteker voor
de NV Haven van Vlissingen, die
flink heeft geïnvesteerd in aan
legsteigers voor de Olau Line.
Die kunnen toch nog te gelde
worden gemaakt. De Olau Line
bood werk aan vijfentwintig
werknemers van de NV Haven.
Een handvol kan dankzij de
nieuwe lijnen in de buitenhaven
actief blijven.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Zeeuwsch-
Vlaanderen blijft het verkeers-
onveiligste gebied van Zeeland.
'Het aantal verkeersdoden is er
de eerste zes maanden van 1994
vergeleken met dezelfde pe
riode vorig jaar zelfs gestegen
van acht tot elf. De regio
Zeeuwsch-Vlaanderen neemt
daarmee het leeuwedeel van de
verkeersdoden voor haar reke
ning. In heel Zeeland waren ne
gentien dodelijke slachtoffers
ite betreuren, evenveel als in het
Jeerste halfjaar van 1993.
„We zullen met z'n allen stevig
aan de bak moeten in Zeeuwsch-
j Vlaanderen", concludeert mede
werker A. C. Lodder van het Re
gionaal Orgaan Verkeersveilig
heid Zeeland. „In vergelijking
met voorgaande jaren is er wel
sprake van een daling, maar die
jis veel te mager. We blijven naar
i Zeeuwse en Nederlandse begrip-
ipen met een bijzonder onveilige
regio zitten."
Terneuzen neemt een opmerke-
'lijke positie in Zeeuwsch-Vlaan
deren in. Er vielen maar liefst
drie doden. De oorzaken zijn zo
verschillend dat er geen peil op
te trekken valt. Een bejaarde
snorfietser reed tegen een loco
motief, hoewel in Zeeuwsch-
Vlaanderen nauwelijks treinen
komen. „Maar die spoorweg
overgang was vrij slecht bevei-'
ligd", weet Lodder. Eén van de
andere slachtoffers, een 19-ja-
rige automobilist, belandde
door onbekende oorzaak in een
kanaal en overleed later in het
ziekenhuis.
Kwetsbaar
Opvallend is ook dat jongeren
tot 23 jaar en 65-plussers over
vertegenwoordigd zijn. Zij zijn
kwetsbaar in het verkeer, even
als fietsers. Van de negentien
verkeersdoden in de afgelopen
zes maanden reden er zes op de
fiets. Evenveel slachtoffers vie
len bij eenzijdige ongevallen.
„Elke dode is er één te veel",
merkt Lodder aan de hand van
de cijfers op. „maar de trend is
over het algemeen niet ongun
stig. Het aantal verkeersslacht
offers moet in het jaar 2000 met
25 procent zijn gedaald ten op
zichte van 1986. Zeeland zit wat
dat betreft op de goede weg. Het
gemiddelde over de jaren 1984
tot en met 1986 was 52 verkeers
doden per jaar. We hadden nu op
46 moeten zitten om de -25 pro
cent doelstelling te halen in
2000. Het zijn er 44 als je de
slachtoffers van dit eerste half
jaar en die van het laatste half
jaar van 1993 bij elkaar optelt."
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De veèrdienst
Vlissingen-Sheerness keert te
rug voor het vrachtvervoer. Het
havenbedrijf Medway Ports Li
mited uit Sheerness is er na an
derhalve maand in geslaagd
twee vrachtschepen te charte-
Twee vrouwen
beroofd van tas
MIDDELBURG - Twee vrou
wen zijn donderdagmiddag tij
dens het winkelen in Middel
burg het slachtoffer geworden
van tasjesroof.
Van een 38-jarige toeriste uit het
Engelse Tornhill werd om
streeks 11 uur de portemonnee
gestolen. In de geldbuidel zaten
persoonlijke papieren en bank-
bescheiden.
Een 22-jarige Vrouw uit Axel
werd tussen 13.00 en 13.30 uur
het slachtoffer op de Lange
Delft. Zij was haar portemoünee
met geld kwijt.