Sluiting Airport Zeeland dreigt Kilometerslange files verwacht Roemeen slaat huisraad stuk en bedreigt politie Vrachtdienst op Sheerness vaart eind volgende week Tweede Kamer wil komst van varkens niet tegenhouden T aakoverheveling marechaussee naar douane van de baan Chic Stijgend aantal doden in Z-Vlaams verkeer Bestuursvoorzitter: vijftig banen op de tocht VERKEERSDOl eerste halfjaar1,994 van onze Haagse redactrice DEN HAAG - De Tweede Ka mer wil de komst van varkens houders naar Zeeuwsch-Vlaan- deren niet tegenhouden. Dit bleek gisteren tijdens een debat in de Kamer met de ministers Alders (VROM) en Bukman (Landbouw). Zeeuwse gemeenten en de pro vincie hadden Alders en de Ka mer verzocht te bekijken wat er nog gedaan kan worden tegen de verplaatsing van grote varkens- boeren uit Brabant naar Zee land. Veel gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen zitten op dit moment nog met een verou derd bestemmingsplan dat de komst van varkenshouderijen niet kan tegenhouden. De provincie en de betrokken gemeenten hoopten dat de mi nister de komst van de veehou ders zou verbieden. De bewinds man liet al eerder blijken geen enkele mogelijkheid te zien om dat te doen. Ook de Kamer kwam gisteren tot die conclusie. Het debat was aangevraagd door D66-kamerlid Ter Veer. Hij vond dat Alders een flinke steek heeft laten vallen, „Twee jaar ge leden hebben we hem al ge vraagd maatregelen te nemen tegen de komst van varkens in gebieden die dat niet wensen. Hij heeft dat toen verzuimd". Ter Veer maakte zich daar voor al boos over, omdat als er toen een krachtig „politiek signaal" was afgegeven, de kans veel min der groot was geweest dat de varkenshouders Zeeland zou den 'binnendringen'. Onvoldoende De maatregelen die minister Al ders nu aanreikt om de varkens houderijen aan banden te leggen vindt de D66'er absoluut onvol doende. „Aiders denkt dat via de gewone vergunningen te kun nen doen. Dat gaat niet. Als zo'n varkenshouder eenmaal een hinderwet- en bouwvergunning heeft, begint hij gewoon. Pas la ter wordt gecontroleerd of hij aan de eisen voor mestafzet vol doet". D66 wil nu dat de Alge mene Inspectie Dienst vooraf gaand aan de vestiging van een varkenshouder een mestplan beoordeelt. Alders meende dat er wel plaats is voor de varkenshouders. Hij en zijn collega Bukman verwij zen naar de gebruikelijke regel geving, waarbij de AID de mest- boeken goed in de gaten houdt; Bovendien verwijt Alders Zee land ook het een en ander. „Het gebied zelfheeft geen enkel idee opgevoerd hoe met de varkens houders moet worden omge gaan". VVD. CDA en PvdA wa ren het met minister Alders eens dat de gemeenten en provincie eerder zelf maatregelen hadden moeten nemen. Te Veldhuis (VVD): „Ik wil wel de garantie dat het schone gebied ook schoon blijft". Maar volgens het kamerlid biedt de bestaande re gelgeving genoeg aanknopings punten om daarvoor te zorgen. Wel eiste hij - net als CDA en PvdA - dat er alleen milieuvrien delijke stallen (groen-label) wor den gebouwd. Te Veldhuis vindt dat D66 op moet passen met het door deze fractie ingenomen standpunt. „We moeten voorko men dat de gemeenten straks schadeclaims aan hun broek krijgen, omdat ze zonder meer hinderwet- of bouwvergunnin gen weigeren". Alders wees erop dat hij in 1981 de provincie al geld heeft gege ven om de gemeenten te helpen bij de aanpassing van bestem mingsplannen. Bovendien heeft hij een voorbeeldplan gestuurd, waarmee de gemeenten aan de slag konden. „Slechts drie ge meenten in Zeeland hebben dat gedaan", aldus Alders. De frac tie van D66 is van plan zo snel mogelijk bij de nieuwe minister van VROM de door de fractie voorgestelde maatregelen af te dwingen. „Het zal een van de eerste zaken zijn die ik aan de or de stel", aldus Ter Veer van onze verslaggevers DEN HAAG/TERNEUZEN - Het plan om een aantal taken van de Koninklijke Marechaus see in Terneuzen en Vlissingen over te dragen aan de douane is van de baan. De Tweede Kamer schaarde zich donderdagmid dag in grote meerderheid ach ter een motie, ingediend door het CDA, waarin de taakoverhe- veling van de hand werd gewe zen. De motie bleek overigens over bodig. Minister Kosto van Justi tie had namelijk al vóór het ka merdebat overeenstemming be reikt met zijn collega's van Fi nanciën en Defensie over hand having van de taken van de ma rechaussee. Kosto: „Het kost ons wel vierenhalf miljoen gul den, maar er is inderdaad over eenstemming." In het plan van de ministers Ter Beek en Kok werd ervan uitge gaan dat de douane de persoons controle aan boord van zeesche pen in de havens van Delfzijl, Vlissingen en Terneuzen kon overnemen van de marechaus see. Belangrijkste argument was een efficiëntere aanpak van de controles in de havens, waar de douane nu toch ook al de goede rencontroles uitvoert. Een jaar geleden nog aanvaardde de Tweede Kamer een motie tot handhaving van de marechaus see-brigade Terneuzen. Het leek erop dat de regering nu via een omweg toch nog een poging wil de wagen de brigade te halveren. De overheveling van taken zette in Terneuzen vijftien formatie plaatsen op de tocht en in Vlis singen vijf. Twee weken geleden werd het plan door commissaris van de koningin drs W. T. van Gelder, hoofdofficier van justitie mr J. M. Huigen en de burgemees ters van Terneuzen en Vlissin gen in een gezamenlijke brief aan de betrokken ministers ge torpedeerd. De briefschrijvers zagen de noodzaak van de taak- overheveling niet in en pleitten voor 'rust in de tent' bij dejnarer chaussee. Commandant K. van der Molen van de brigade Terneuzen en burgemeester drs R. C. E. Barbé van Terneuzen reageerden don derdagmiddag verheugd op het besluit van Den Haag. Van der Molen: „Wij begrepen toch ai niet waarom ons die controle uit handen moest worden genomen; wij doen dat werk immers al ja ren. Ik ben in ieder geval blij met deze beslissing. Het geeft ons weer meer vastigheid." Barbé: „Hopelijk komt er nu inderdaad wat rust in de tent." De twee dames die samen de afdeling externe betrekkin gen van het Walcherse be drijf vormen, vervullen een gewichtige taak. Zij bepalen mede het 'gezicht naar btii- ten' van de onderneming. Het betekent dat ze rondlei dingen door het bedrijf ver zorgen en promotie-cam pagnes begeleiden. Het is niet niks allemaal. En daar zijn ze zich ten volle van bewust. Binnen het be drijf worden ze aangeduid als de dames van de public- relations. Klinkt chic, maar naar hun eigen opvatting nét niet chic genoeg. Met onverholen jaloezie kunnen zij visitekaartjes be studeren voorzien van ont- zag afdwingende functie omschrijvingen als sales- marketingmanagercom munication-officer of pro motion-executive. Dat staat pas echt. Dus wendden zij zich in een argeloze bui tot een manne lijke collega met het verzoek om andere visitekaartjes, bedrukt met een tekstje dat wat beter bij hun status past. Dat kan, sprak de collega opgewekt. „Wat is ook al weer het Engelse woord voor tikpoes?" Bruinisst St. Philipslandf Domburg- Kortgenej Westkapelle Arnemuiden iMiddelburg Vlissingen1- Sluis Terneuzen Oostburg Hulst i ■van onze verslaggeefster jARNEMUIDEN - Het dagelijks (bestuur van Airport Zeeland ihoudt rekening met de sluiting ;van het vliegveld Midden-Zee- iland in Arnemuiden. Donder dag heeft het bestuur vergaderd jover de beslissing van het pro vinciebestuur om het subsidie verzoek van 120.000 gulden af te «vijzen. Met de sluiting van het .vliegveld zijn meer dan 25 vaste en even zo veel seizoensgebon den arbeidsplaatsen gemoeid. '„Onze opdracht blijft het vlieg veld voor Zeeland te behouden. :We zullen nog ons best doen om (invloed uit te oefenen bij provin ciale staten. Die moeten in sep tember de beslissing van het jprovinciebestuur goedkeuren. Maar als succes uitblijft houdt '(het op. Dan moeten we per 1 ja nuari 1995 dicht. We staan voor een jaar met grote verliezen", al dus prof drs A. A. Kampfraath, voorzitter van het vliegveldbe- stuur. Bij de pakken neerzitten noemt Kampfraath het niet. Er zal nog naar alternatieve mogelijkhe den worden gezocht. Maar het is volgens hem realistisch om op het ergste voorbereid te zijn. „Wij zijn van mening dat de slui ting van het vliegveld een groot verlies voor Zeeland betekent. Het gaat om de vraag of de pro vincie vindt dat een vliegveld nodig is. Gs vinden van niet. Het zij zo." Aanslag Vijftig banen op de tocht is vol gens de voorzitter een forse aan slag op de werkgelegenheid, met ongeveer dezelfde consequen ties als de sluiting van de Olau- Line. Eén van de bedrijven waar van de toekomst op het spel staat is Vliegwerk Holland bv. Bij dit bedrijf, dat reparaties en onderhoud verricht aan vliegtui gen en rondvluchten boven Wal cheren organiseert, is voor hon derd procent afhankelijk van het vliegveld. „Als het vliegveld sluit, kunnen wij onze klanten niet ontvan gen", merkt eigenaar M. M. van der Baan op. Sluiting betekent niet alleen dat het personeel op straat staat, ook dat de miljoe nen guldens die het bedrijf sinds 1979 heeft geïnvesteerd in de bouw van loodsen zijn verloren. De ondernemers zijn' riiet vah plan om zomaar op te geven; Ids Leemans, uitbater van het res taurant Flyers Inn en sinds kort eigenaar van een vliegschool, vindt de uitspraak van het vlieg- veldbestuur kortzichtig. „Als de subsidie niet doorgaat zoek je toch naar oplossingen om door te gaan. Dan zetje de schouders èronder. Er kan nog veel worden bezuinigd." Volgens hem is het vliegveld on der meer in de problemen ge raakt door eerdere beslissingen Van het bestuur, zoals de bouw vah het peperdure havenge bouwtje dat drie jaar geleden is geopend en de tientallen duizen den guldens die zijn besteed aan onderzoeken. „Die harde lan dingsbaan is voorlopig ook nog niet noodzakelijk. Het aantal za- kenvluchten groeit, maar niet zo hard als het bestuur suggereer de. Zo groot is Zeeland niet." Leemans heeft het idee dat de provincie geen rekening houdt met de functie van het vliegveld voor de hobby- en recreatievlie gers. Evenmin wordt stilgestaan bij de functie als uitwijkbasis bij calamiteiten en het regionaal belang van de airport als uit bouw van de haven. „Wat het be stuur wil met dreiging tot slui ting, weet ik niet. Dreigen tegen over de provincie is niet zinvol. Volgens mij wordt de subsidie weigering toch niet herroepen. Wij proberen te redden wat er te redden valt. Voor ons is het vliegveld van levensbelang." Werkzaamheden op de Kreekrakbruggen nabij Rilland. van onze verslaggever RILLAND - Het is volstrekt voorspel baar: op rijksweg A58 bij de Kreekrak bruggen zullen vandaag, vrijdag, en in het weekeinde kilometerslange files ont staan. De grote vakantie in Zuid-Neder land en Rijnmond begint. Rijkswater staat en de politie in de Oosterschelde-re- gio wen het, maar ze zeggen 'machteloos' te staan. Een goed alternatief voor de rijksweg is er niet en extra politietoe zicht is onmogelijk. De politie heeft haar handen vol aan dagelijkse beslommerin gen en de evenementenkoorts die gelijk met de vakantie uitbreekt. Al enkele maanden wordt er aan de Kree krakbruggen gewerkt. Eén rijstrook, de vluchtstrook, is slechts beschikbaar. De afgelopen weekeinden stonden er lange fi les. 's Ochtends richting Zeeland en tegen de avond uit Zeeland. „Het is een grote er gernis". erkent bestuursadviseur C. B. Woets van de politie, district Oosterschel- debekken, „maar een alternatief is niet voor handen. Ik wijk zelf uit naar de oude riksweg, die parallel loopt aan de A58, maar ik kan goed begrijpen dat die geen grote verkeersstromen kan verwerken." De planning van Rijkswaterstaat was er op gericht de werkzaamheden vandaag, vrijdag, af te ronden. Dat is niet gelukt door technische tegenvallers. „De voeg- overgangen in het brugdek moeten ver vangen worden", vertelt S. L. Krekelberg, hoofd technisch beheer van de dienst- kring Noord- en Midden-Zeeland. „Dat is een precies karweitje. Enkele lassen zijn verkeerd aangebracht en verschillende platen zijn afgekeurd." De klus moet nu volgende week vrijdag geklaard zijn. Landelijk geregeld Het werk aan de Kreekrakbruggen is be gin april begonnen. Eerder kon niet, vol gens Krekelberg, omdat dan te veel kans bestaat op slecht weer. Dat is landelijk ge regeld. Een snellere afwikkeling van het karwei, zoals aan de Merwedebrug bij Gorkum, was mogelijk. „Maai- niemand kan toch de Kreekrakbruggen vergelijken met de Merwedebrug", reageert Krekel berg. „De Merwedebrug is van strategisch belang voor het wegverkeer in Nederland, 't Gaat om de centen. Verkeersmaatrege len kosten enorm veel geld. Dat er dan een paar files ontstaan bij de Kreekrakbrug gen, a la bonheuf." Rijkswaterstaat zou veel ongemak kun nen voorkomen 'door de bruggen in het weekeinde hélemaal vrij te geven. Dat wordt om financiële en vooral technische redenen niet gedaan. De voegovergangen in de bruggen liggen tenslotte open. foto Willem Mieras Op extra politietoezicht om het verkeer in goede banen te leiden, hoeft de automobi list vandaag en komend weekeinde ook niet te rekenen. „We hebben geen extra personeel beschikbaar", stelt chef van dienst F. G. J. van der Werf van de politie in Goes. „We zitten naast de gewone dienst met Beachpop op Schouwen, de Deltaweek in Zierikzee en het bureau Re- nesse gaat weer open. We kunnen geen ex tra maatregelen trefen. En wat betreft meer personeel Bel daarvoor maar met Den Haag." Sail Behalve de vakantiedrukte zal Sail Vlis singen naar verwachting deze dagen tot extra aanloop leiden. In verband met dat evenement is een maatregel genomen om de bezoekers uit de auto te houden. De Ne derlandse Spoorwegen zetten vandaag, vrijdag, en in het weekeinde extra treinen in. Die rijden in één ruk door van Roosen daal naar Vlissingen en terug. Rijkswaterstaat maakt het de toerist niet alleen lastig bij de Kreekrakbruggen. De Heinenoordtunnel ondergaat een grote opknapbeurt. De meeste vakantiegan gers uit de regio Rijnmond die naar hun stekje in Zeeland willen, nemen die tun nel. Zij hebben een 'redelijk alternatief, de Dammenroute over de koppen van de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. jvan onze verslaggeefster jAARDENBURG - Een 30-jarige pllegaal in Nederland verblij vende Roemeen is donderdag ochtend aangehouden wegens jvernieling en bedreiging. De man smeet zijn huisraad naar puiten en bedreigde toegesnel de politieagenten met een bijl. De man is overgedragen aan de vreemdelingendienst. (Rond acht uur werd de politie gewaarschuwd dat een man in izijn woning aan de Korte Kerk- :straat in Aardenburg amok maakte. Bij aankomst bleek hij kjn hele hebben en houden naar buiten te gooien en te vernielen. Op het moment dat de agenten wilden ingrijpen, bedreigde hij hen met een bijl. Om verdere on gelukken te voorkomen, trok de politie zich tijdelijk terug in af wachting van versterking. Toen extra inzet aanwezig was, gingen zij de woning binnen. Daar trof men de verdachte aan, uitgeput van zijn eerdere in spanningen. Bij zijn aanhouding verzette de man zich echter he vig. Uiteindelijk slaagde de poli tie erin de man te boeien en af te voeren. De uitgeprocedeerde asielzoe ker is al diverse malen uitgezet geweest. Van omstanders werd begrepen dat de man al weer ge ruime tijd in Nederland verbleef. ren. Het eerste schip, de in 1985 gebouwde Ferrylink Medway, komt volgende week vrijdag in de vaart. Het tweede volgt 'zo snel moge lijk'. De Ferrylink Medway kan 63 trailers vervoeren en heeft slaapruimte voor twaalf chauf feurs. De nieuwe veermaatschappij zal opereren onder de naam Ferry link Freight Service en krijgt evenals de Sally Line een af meerplaats aan de oude 'Olau- steigers' in de Vlissingse buiten haven. De Sally Line onder houdt sinds eind maart een vrachtdienst tussen Ramsgate en Vlissingen. Een derde kandi daat voor een vrachtlijn vanuit Vlissingen, P O European Ferries, haakte begin deze week af. P O zag geen brood in een veerdienst van Vlissingen op En geland. Ir A. J. Oreel. directeur van de NV Haven van Vlissingen heeft zich verbaasd over de opstelling van P O. „Medway Ports Li mited heeft met P O onder handeld over die lijn, maar P O vroeg steeds uitstel. Uiteinde lijk heeft Medway Ports de knoop doorgehakt, omdat de in druk ontstond dat P O alleen maar meedeed om een nieuwe ferry te voorkomen." Het moe derbedrijf van Medway Ports, de Mersey Docks and Harbour Company in Liverpool, exploi teert veerdiensten op de Ierse Zee. Medway Ports Limited ziet op grond van marktonderzoek per spectief voor een vrachtlijn van uit Vlissingen. Alles staat of valt volgens Oreel met de prijsstel ling. Hij hoopt dat Sally Line en de nieuwe vrachtlijn op Sheer ness 'elkaar in ere houden'. „Met een tarievenslag is niemand ge diend." De komst van een tweede veer dienst naar de buitenhaven van Vlissingen is een opsteker voor de NV Haven van Vlissingen, die flink heeft geïnvesteerd in aan legsteigers voor de Olau Line. Die kunnen toch nog te gelde worden gemaakt. De Olau Line bood werk aan vijfentwintig werknemers van de NV Haven. Een handvol kan dankzij de nieuwe lijnen in de buitenhaven actief blijven. van onze verslaggever VLISSINGEN - Zeeuwsch- Vlaanderen blijft het verkeers- onveiligste gebied van Zeeland. 'Het aantal verkeersdoden is er de eerste zes maanden van 1994 vergeleken met dezelfde pe riode vorig jaar zelfs gestegen van acht tot elf. De regio Zeeuwsch-Vlaanderen neemt daarmee het leeuwedeel van de verkeersdoden voor haar reke ning. In heel Zeeland waren ne gentien dodelijke slachtoffers ite betreuren, evenveel als in het Jeerste halfjaar van 1993. „We zullen met z'n allen stevig aan de bak moeten in Zeeuwsch- j Vlaanderen", concludeert mede werker A. C. Lodder van het Re gionaal Orgaan Verkeersveilig heid Zeeland. „In vergelijking met voorgaande jaren is er wel sprake van een daling, maar die jis veel te mager. We blijven naar i Zeeuwse en Nederlandse begrip- ipen met een bijzonder onveilige regio zitten." Terneuzen neemt een opmerke- 'lijke positie in Zeeuwsch-Vlaan deren in. Er vielen maar liefst drie doden. De oorzaken zijn zo verschillend dat er geen peil op te trekken valt. Een bejaarde snorfietser reed tegen een loco motief, hoewel in Zeeuwsch- Vlaanderen nauwelijks treinen komen. „Maar die spoorweg overgang was vrij slecht bevei-' ligd", weet Lodder. Eén van de andere slachtoffers, een 19-ja- rige automobilist, belandde door onbekende oorzaak in een kanaal en overleed later in het ziekenhuis. Kwetsbaar Opvallend is ook dat jongeren tot 23 jaar en 65-plussers over vertegenwoordigd zijn. Zij zijn kwetsbaar in het verkeer, even als fietsers. Van de negentien verkeersdoden in de afgelopen zes maanden reden er zes op de fiets. Evenveel slachtoffers vie len bij eenzijdige ongevallen. „Elke dode is er één te veel", merkt Lodder aan de hand van de cijfers op. „maar de trend is over het algemeen niet ongun stig. Het aantal verkeersslacht offers moet in het jaar 2000 met 25 procent zijn gedaald ten op zichte van 1986. Zeeland zit wat dat betreft op de goede weg. Het gemiddelde over de jaren 1984 tot en met 1986 was 52 verkeers doden per jaar. We hadden nu op 46 moeten zitten om de -25 pro cent doelstelling te halen in 2000. Het zijn er 44 als je de slachtoffers van dit eerste half jaar en die van het laatste half jaar van 1993 bij elkaar optelt." van onze verslaggever VLISSINGEN - De veèrdienst Vlissingen-Sheerness keert te rug voor het vrachtvervoer. Het havenbedrijf Medway Ports Li mited uit Sheerness is er na an derhalve maand in geslaagd twee vrachtschepen te charte- Twee vrouwen beroofd van tas MIDDELBURG - Twee vrou wen zijn donderdagmiddag tij dens het winkelen in Middel burg het slachtoffer geworden van tasjesroof. Van een 38-jarige toeriste uit het Engelse Tornhill werd om streeks 11 uur de portemonnee gestolen. In de geldbuidel zaten persoonlijke papieren en bank- bescheiden. Een 22-jarige Vrouw uit Axel werd tussen 13.00 en 13.30 uur het slachtoffer op de Lange Delft. Zij was haar portemoünee met geld kwijt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 9