Theater biedt de kans aan mezelf te werken Torhout is wild, jong en hard Muiderkring herleeft met poëzie en zang Peter Blok en het succes kunst cultuur 21 VRIJDAG 1 JULI 1994 Nadat de mudvolle theatertent is leeggestroomd zijn Loes Luca en Peter Blok ten behoeve van de fotograaf bereid om nog even een paar scènes over te doen van de succesvolle voorstelling Twee. Dit door Jules Deelder vertaalde stuk van de Engelse schrijver Jim Cartwright blijkt een onvervalste publiekstrekker. Ondanks het WK-voetbal zijn zelfs de extra-voorstellingen in Rotterdam ruimschoots uitverkocht. Twee speelt zich af in een sjofel café in een Rotterdamse volks buurt. Loes Luca en Peter Blok zijn de waard en waardin die met onverwerkt huwelijksleed zitten en elkaar daarom tussen de aller vriendelijkste bediening door hei melijk het leven zuur maken met onder meer narrige op- en aanmer kingen. Daarnaast beelden ze met behulp van pruiken en wisselende kledingstukken de diverse stam gasten uit, die allen, ondanks veel tragiek, toch ook momenten van oplichtend geluk kennen. Zo'n veertien dubbelrollen worden naadloos achter elkaar opgevoerd. De herkenbare menselijkheid en de niet van humor gespeende ka rakteriseringen (wat dus meer is dan typetjes-makerij) en niet in het minst de aansprekende speel- trant zijn debet aan dit grote suc ces. De reeks voorstellingen in Rotter dam is nu afgesloten, maar Twee reist met het festival De Parade het land door. Voor Peter Blok (33) betekent het keihard werken. Ter wijl het gros van zijn collega's heer lijk op vakantie gaat na afloop van een druk theaterseizoen en om zich op te laden voor het komende speeljaar, moet hij nog even in dubbele mate doorgaan. Naast het spelen in Twee is hij druk doende met tv-opnamen voor de derde ad vocaten-serie Pleidooi. In die reeks speelt Peter Blok de advocaat Cas Heystee. Vanaf 31 januari zendt de AVRO de tien afleveringen uit. Vakantie „Ik begin nu wel te voelen dat ik een beetje aan het eind van mijn latijn ben. In augustus nemen we twee weken vakantie. Dan moet ik meedoen met de repetities van Bri- tannicus van Racine bij Het Natio nale Toneel en worden er in de weekeinden verder opnamen ge maakt van Pleidooi. Gelukkig zijn de dingen die ik nu doe hartstikke leuk, maar het is veel." „Jawel, ik heb het gevoel dat ik roofbouw op mezelf aan het plegen ben. Verleden jaar heb ik het ook zo gedaan. Maar dat gebeurt een volgende keer niet zo gauw meer. Niks gedrevenheid. Het is een rot tige samenloop van omstandighe den. Het was heel lang onzeker of de derde reeks van Pleidooi door zou gaan. Inmiddels heb ik Twee aangeboden gekregen en ook Bri- tannicus bij het Nationale Toneel. Toen besloten werd om alsnog een vervolg op Pleidooi uit te zenden, vond ik het lullig om af te haken." Behalve Britannicus vervult Peter Blok het komend seizoen bij Het Nationale Toneel een rol in Dilem ma van Shaw. Beide stukken wor den door Ger Thijs geregisseerd. Peter Blok heeft al eerder met Loes Luca gespeeld. Dat was in 'Een Gouden Hoofd' bij Orkater. Toen moest hij elf rollen voor zijn reke ning nemen. In eerste instantie vanwege Loes Luca heeft hij ja ge zegd tegen Twee en „ten tweede omdat het in zo'n tent wordt ge speeld en omdat het een raar soort produktie in de zomer is. Verder is het stuk erg leuk om te doen. Leu ker dan ik dacht toen ik het las. Het heeft een hoge amusements waarde met al die verkleedpartij en. Dat ligt me wel." Nadat hij in 1982 zijn studie op de toneelschool in Maastricht afrond de, maakte Peter Blok deel uit van Toneelgroep Centrum. Daarna volgde een grote verscheidenheid aan rollen bij haast even zovele ge zelschappen, uiteenlopend van bij voorbeeld Werkteater, RO Thea ter, Carrousel, het Zuidelijk To neel en Het Nationale Toneel. Ellendig Om afwisselend allerlei genres te kunnen beoefenen, wil hij zich be wust niet voor lange tijd binden aan één repertoire-gezelschap. „Bovendien zitje altijd met die el lendige dubbeling: overdags re peteren en 's avonds spelen en dat het hele seizoen door. Dat lijkt me niks. Ik heb ook nog twee kinderen waar ik voor wil zorgen. Mijn vrouw schrijft, die heeft dus ook haar handen vol." Blok is ge trouwd met Maria Goos, regis seuse, ex-artistiek leidster van het jeugdgezelschap Kompaan en me de-schrijfster van Pleidooi. Hij moet lang nadenken over de vraag met welke regisseur hij de meeste affiniteit heeft. ,,Ik heb heel prettig gewerkt met Lidwien Root haan bij Carrousel. Met Hans Croi- set weet ik het nog niet zo goed. Ik heb een stuk met hem gedaan. Dat vond ik ook leuk, al zaten er wat mindere kanten aan. Maar het is meer dat ik nadenk over de band die ik met spelers heb, dan die met de regisseur." „Peter Oosthoek ja, dat is iemand tegen wie ik opkijk. Maar verder ben ik nog geen enkele regisseur tegengekomen, van wie ik denk: met hem wil ik vijfjaar lang in zee. Ik ben ook niet per se op zoek naar iemand met een bijzondere theorie over toneelmaken. Ook zonder re gisseur werk ik veel aan mezelf. Ik heb nog heel wat uit te zoeken. Ik vind het prettig als ze me maar mijn gang laten gaan. Op de een of andere manier geven regisseurs mij tijdens repetities die vrijheid ook." Er kleeft niks artistiekerigs aan Peter Blok. Hij komt uit een door snee-gezin, hij was een keurige en leergierige jongen die op de mid delbare school duidelijk meer geïnteresseerd was in wis- en na tuurkunde dan in literatuur. Hij is in Den Haag geboren, heeft zijn jeugdjaren in Delft doorgebracht en na de theateropleiding in Maas tricht woönt hij sinds 1982 tot op heden in Amsterdam. Uitzondering Peter Blok behoort tot de uitzon deringen die vanaf het begin van hun toneelloopbaan ruimschoots werk hebben. Toch heeft het maar een haartje gescheeld, of hij heeft België, het koninkrijkje waar zelfs de Rode Duivels nu de hitparade bestormen, mag zich traditiegetrouw aan het begin van de zomer twee 'dagen lang het epicentrum van de levende rockmuziek noemen. Zo'n 120.000 muziekliefhebbers uit al le windstreken reizen komend weekeinde (2 en 3 juli) weer blin delings af naar de stoffige gras vlakten van Torhout (zaterdag) en Werchter (zondag). Daar vindt de inmiddels achttiende editie plaats van Rock Torhout/Werch- ter, sinds jaar en dag Europa's grootste en meest prestigieuze dubbelfestival. Meest in het oog springende con clusie na bestudering van het jongste T/W-affiche is het opval lend lage gehalte aan gedood verfde mega-acts, anders toch al tijd hét handelsmerk van het Bel gische mammoet-evenement. Met een beetje goede wil zou je hooguit Aerosmith, de Ameri kaanse erfgenamen van de Rol ling Stones, en Peter Gabriel, de 44-jarige peetvader van de sym- pho-rock, de status van (com merciële) 'wereldvedette' kun nen toebedelen. Want van een ar tistieke grootheid als good-old John Hiatt kun je dat toch met de beste wil van de wereld niet be weren. Nee, deze achttiende T/W gros siert méér dan ooitin Jong, Wild Hard. Dat staat voor aanstor mend 'alternatief muziektalent, opererend in de (anno 1994 nog altijd oppermachtige) sectoren metal, crossover en „toch eerst en vooral weer" de gierende gi taarrock. Waarmee de pikante constatering zich opdringt dat T /W-baas Herman Schueremans wel degelijk heil en (vooral) brood ziet in het 'avontuurlijker' programma-concept van die eeu wige aartsrivaal uit Nederland: Pinkpop dus. Die slotsom wordt nog meer gevoed door het 'nieuwe' fenomeen dat nu ook op TAV zijn intrede doet: een groots opgezet en aantrekkelijk geaffi cheerd campingfestival, aan de vooravond van beide hoogtijda gen. Een handige en vooral ook praktische package-formule, die door Pinkpop het eerst - en met doorslaand succes - werd gelan ceerd. Camping Ter geruststelling van de Neder landse TAV-gangers: op de festi valcamping in zowel Torhout als Werchter is plaats voor ruim 18.000 bezoekers, die voor de in totaal zeven bands inclusief over nachting de schappelijke prijs van 23 gulden moeten neertellen. Een kaartje voor het hoofdfesti val kost in de Nederlandse voor verkoop 70 gulden. Opmerkelijk genoeg is het festival-tweeluik, in tegenstelling tot de voorbije ja ren, nog steeds niet uitverkocht. „Voor elk van beide dagen zijn er nog ongeveer 11.000 kaartjes be schikbaar", liet Schueremans dinsdag weten. Zoals gezegd, de representanten van de pro- en agressieve gitaar rock kraaien ook op TAV victorie. Op het affiche prijken de namen van het meedogenloze multina tionale gezelschap Clawfinger uit Zweden, hun Amerikaanse vak broeders van Grant Lee Buffalo (beschermelii|gen van Sugar's Bob Mould en vorige week nog te zien in Limburg), de Ierse 'post- industrial grungers' van The rapy?, en het inmiddels wat gesophisticeerder klinkende Buffalo Tom uit Massachusetts. Noiserock En wat te denken van de genade loos beukende noiserock-forma- tie Heimet uit New York. De band werd overigens laat door Schueremans opgeroepen, ter vervanging van het aanmerkelijk gepolijster klinkende Blind Me lon uit Los Angeles. Vanwege 'fy sieke en mentale problemen' van Shannon Hoon zag Amerika's jongste hype zich genoodzaakt zijn Europese toernee acuut af te breken. De liefhebbers van de commerciële tak van de rock- branche hoeven overigens niet te wanhopen, want The Spin Doc tors komen wèl gewoon opdagen. Peter Gabriel, de peetvader van de sympho-rock, is één van de mega sterren op Torhout-VVerchter. foto GPD De groep is het Amerikaanse clubcircuit plotseling ontgroeid dankzij haar twee jolige super hits 'Two Princes' en 'Little Miss Understood'. De onvermijdelijke metal-act is dit keer afkomstig uit Brazilië, luistert naar de naam Sepultura en heet op de planken een ware sensatie te zijn. Al wordt dat laat ste in de metal-scene tegenwoor dig zo ongeveer van elk begin nend groepje al gezegd. Tenslot te mag het politiek-sociaal 'ra zend' geëngageerde kwartet Ra ge Against The Machine, op han den gedragen door zowat alle fes tivalgangers in de Lage Landen, de al even verplichte crossover- sectie vertegenwoordigen. Een snel rekensommetje leert dus dat de achttiende TAV-jaar gang wordt opgeëist door bands van Amerikaanse makelij. Slechts drie van de in totaal elf gecontracteerde groepen worte len in Europa, waarvan opnieuw - het blijft onbegrijpelijk - niet ééntje afkomstig is uit de toch be hoorlijk florerende, eigen Vlaam se rockscene. Schueremans ziet dus kennelijk nog altijd hoege naamd niets in Pinkpops sympa thieke 'Springplank-Filosofie', die bands van vaderlandse bo dem steevast een felbegeerd plekje op het hoofdpodium gunt. Grootste slachtoffer is dit jaar ongetwijfeld de klasserijke Bel gisch-Limburgse rockformatie Noordkaap, hoewel die haar ze ker gewaande TAV-debuut on derhand toch dubbel en dwars verdient. Als pleister op de won de mogen zanger Stijn Meuris en kornuiten het campingfestival in Torhout (maar vreemd genoeg niet in Werchter) opluisteren. Er is trouwens, en dat nog wel op beide dagen, een tweede Belgi sche campinggast van de partij: dEus, Vlaanderens allernieuwste podiumrevelatie die al enkele weken de alternatieve hitlijsten bestookt. Een direct gevolg van het bijzonder opvallende debuu talbum Worst Case Scenario. De programmatische koerswijzi ging van TAV liegt er niet om. Schueremans zelf is trouwens de eerste om dat te bekennen. „We hebben nu heel duidelijk een stap gezet in de richting van jon gere bands. Onder het motto: po wer to the people. We maken nu een festival voor die mensen voor wie festivals in wezen bedoeld zijn: jonge gasten. Iemand die tien jaar geleden naar TAV kwam, daarna een decennium overge slagen heeft en die nu weer terug keert, zal het vermoedelijk niet meer begrijpen. Iemand van bo ven de 35 neemt doorgaans nog altijd de Beatles of The Stones als referentiepunt. Iemand van rond de twintig echter hanteert bijvoorbeeld R. E. M. als norm." Laurens Schellen het acteren voorgoed opgegeven. „Toen ik een jaar of vier, vijf aan het spelen was, heb ik ernstig ge twijfeld of ik zo door moest gaan. Ik zat in de laatste dagen van het Werkteater. Het ging niet goed met die club, en ik had het gevoel dat het zo volstrekt overbodig was wat ik deed." „Die eerste opwinding die je hebt als je pas begint van: nu heb ik die en die rol en werk ik met die en die nationale beroemdheid, daar kun je een jaar of wat mee vooruit, maar dan houdt het op en moet er iets voor in de plaats komen." Het succes waait hem de laatste ja ren wel ferm toe. Pleidooi verwierf een Gouden Kalf en kreeg een no minatie voor de Nipkow-schijf. Dit jaar is Peter Blok genomineerd voor de Aiiecchino voor zijn vertol king van Edgar in King Lear bij Het Nationale Toneel. „Natuurlijk vind ik die waardering erg plezie rig. Enkel al genomineerd te zijn voor die Arlecchino vind ik gewel dig. Het is net als vroeger op school, was je ook erg trots als je een stempel in je schrift kreeg, wanneer je het zo goed had ge daan. Als ik die prijs krijg, komt die zeker op de schoorsteenman tel. Maar het is niet zo, dat ik nu denk dat ik er ben." Max Smith Een historische bustocht langs de Vecht, een wandeling door het slot en de tuinen van het Muiderslot, een concert door Camerata Trajectina en tot slot een uitvoering van Hoofts Geeraerdt van Veisendat zijn de ingrediënten die de bezoekers van het Tesselschade Festijn eind augustus te wachten staan. Initiatiefnemer en organisator is de Amersfoortse musicus Louis Peter Grijp, die momenteel druk bezig is met het invullen van de laatste details. Grijp zegt altijd al een bewon deraar van de dichteres Maria Tesselschade te zijn geweest en heeft zelfs zijn eigen dochtertje naar haar vernoemd: „Maria Tes selschade was een mooie vrouw, geestig en lief en zij kon prachtig zingen. Zij was het lokaas om de - Muiderkring bijeen te krijgen. Als zij kwam, kwam de rest ook. Wij, dat wil zeggen de Stichting Came rata Trajectina, willen proberen iets van die betovering terug te ha len." Maria Tesselschade (1594-1649) zou eigenlijk voluit Maria Tessel schade Roemers Visscher moeten heten. Zij dankte haar ongewone naam aan het feit dat haar vader, de assuradeur Roemers Visscher, op een kerstavond grote verliezen leed bij een scheepsramp tijdens hevige storm bij Texel, drie maan den voor haar geboorte. Grijp: „Tesselschade werd geboren rond het feest van Maria Boodschap, precies negen maanden vóór Kerstmis en werd daarom ook Ma ria genoemd. Heel bijzonder, om dat dat een typisch katholiek ge bruik is, terwijl haar moeder zeer gereformeerd was." Correspondentie Maria Tesselschade was het stra lende middelpunt van de zomer- partijen, bekend geworden als de Muiderkring, die slotvoogd Pieter Comelisz Hooft in het Muiderslot organiseerde. Zij werd bewonderd door beroemde dichters als Huy- gens, Bredero, Vondel en natuur lijk ook Hooft zelf, die gedichten en liederen voor haar schreven. Haar betekenis ligt niet zozeer in haar dichtwerken, alswel in het feit dat zij zo'n goede invloed had op de Kring. Vanaf haar jongste jaren tot haar dood was zij erbij betrokken. Een uitgebreide correspondentie tussen Hooft en Tesselschade is bewaard gebleven. Bloemrijk en tekenend is de wijze waarop Hooft haar bijvoorbeeld uitnodigde voor een van zijn partijen: „De pruimpjes roepen Tesseltjes mondje en de versjes roepen Tes seltjes keeltje." Gedurende het Tesselschade Fes tijn zullen deze brieven, alsmede enkele van haar gedichten, worden voorgelezen in de bisschopskapel, die tijdens een muzikale omme gang door het Muiderslot aange daan wordt. Grijp: „Normaal komt men nooit in deze kapel. Er hangt een prachtig levensgroot schilderij uit de 19e eeuw met middenin Ma ria Tesselschade in een gouden jurk. De zoldering is helemaal blauw en bezaaid met gouden ster ren. Een uitstekende plek om haar gedichten en brieven voor te dra gen. Ook wandelt het publiek in de slaapkamer van P. C. Hooft als het ware een levend schilderij binnen, een tableau-vivant, waarbij het virginaal bespeeld wordt door een vrouw. Het virginaal is het meest vrouwelijke instrument uit de Gouden Eeuw en werd ook be speeld door Maria Tesselschade en Hoofts vrouwen Christina van Erp en Eleonora Hellemans." Liedeken Op de overdekte weergang, ge woonlijk ook niet voor publiek toe gankelijk, wordt het oorspronkelij ke middeleeuwse 'Liedeken van Gerrit van Velsen' gezongen. Het lied waarop P. C. Hooft 200 jaar la ter zijn toneelstuk Geeraerdt van Velsen heeft gebaseerd. Dit stuk wordt tijdens het festijn opgevoerd op de binnenplaats van het Mui derslot. Hoofdfiguur Geeraerdt van Velsen (gespeeld door Wim Bouwens) zint op wraak nadat zijn vrouw Machteld (Anita Donk) is verkracht door Floris V. Hij neemt Floris gevangen en vermoordt hem ten slotte na een vluchtpo ging. Grijp: „In principe geeft het middeleeuwse lied de enige aan wijzing dat het indertijd zó ge beurd is. Het verhaal is alleen be kend uit dit lied en omdat het al zo oud is, nam men aan dat het ook waar was. Eigenlijk een heel ro mantisch idee." „Hoofts Geeraerdt van Velsen heeft enigszins mijn toekomst be paald", verklaart Louis Peter Grijp vergenoegd. „In 1981 vroeg de KRO mij om muziek te maken bij het hoorspel Geeraerdt van Vel sen. De bedoeling was dat ik bij de reien tussen de verschillende be drijven luit zou spelen. De teksten van de reien werden gezegd, met muziek op de achtergrond. Rei is een oud-nederlands woord voor koor. Men wist wel dat die reien iets met muziek te maken hadden, maar niet precies hoe. Ik ben toen gaan zoeken (inmiddels ben ik op dit onderwerp gepromoveerd en heb ik al 14.000 liederen in de com puter zitten) of de vaak grillig ver lopen dichtvormen en coupletten ook in andere liederen voorkwa men. Zo kwam ik achter de melo die waarop deze reien eigenlijk ge zongen werden. Alle dichters schreven in die tijd liederen op be staande melodieën, want er waren maai- weinig mensen die liedmelo dieën konden schrijven." Vechtzangk Een belangrijk onderdeel van het programma vormt het concert met liederen van en voor Tesselschade door Camerata Trajectina in de ridderzaal. Deze groep heeft zich onder leiding van Louis Peter Grijp gespecialiseerd in Neder landse muziek uit de 16e en 17e eeuw en werkte mee aan bijna alle edities van het Holland Festival Oude Muziek. Projecten die het ge zelschap gedaan heeft zijn onder meer de herdenkingen van Willem van Oranje, Constantijn Huygens en Coornhert. Daarnaast, heeft men programma's gemaakt rond Vondel, Bredero en Hooft. Het Tes selschade Festival past prima in de doelstelling van de groep. Een groot deel van het programma be staat uit liederen van Hooft; zijn li teraire meesterwerk 'Galathea siet den dach comt aen' (1602) wordt op dit concert voor de eerste maal als zangstuk gebracht. Ook de 'Vecht zangk, voor Joffrouw Maria Tessel schade: De vleiende Sireen' van Joost van den Vondel staat op het repertoire. Een unicum is zonder meer het lied van Joan Albert Ban 'Onderscheidt tusschen een Wilde en een Tamme Zanghster' op een tekst van Tesselschade. „Ban is een volslagen onbekende componist", aldus Grijp, „een amateur die een aantal liederen van Hooft, Huygens en Tessel schade op muziek heeft gezet. De ze driestemmige madrigalen wer den nooit uitgevoerd, simpelweg omdat de bovenstem verloren was gegaan. Ik heb die gerecon strueerd." In de tuin van het Muiderslot wordt verder nabij het beeldje van Maria Tesselschade blokfluitmu- ziek uit 'Der Fluyten Lusthof van Jacob van Eyck gespeeld door Sas- kia Coolen. Grijp: „Wij wilden ook de tuin op een 17e eeuwse manier tot leven brengen. Ik denk trou wens dat dit Tesselschade Festijn voor een ieder die de cultuur en de historische elementen van het Muiderslot interessant vindt, heel attractief is. Zo'n project kan ook alleen maar hier gebeuren." Els Boer De Stichting Camerata Trajectina brengt op 22(try out23.24.30 en 31 au gustus en 1 september op het Muiderslot een speciale produktie geheel gewijd aan Maria Tesselschade en de Muider kring. Het Tesselschade Festijn omvat: -een bustocht vanuit Amsterdam of Utrecht naar het Muiderslot, met cul tuurhistorische introductie. -concert met muziek uit de Muiderkring door Camerata Trajectina. -muzikale ommegang door het Muiders lot met liederen, voordracht van Tessel- schades gedichten en virginaalspel. 'Der Fluyten Lusthof, blokfluitmuziek van Jacob van Eyck. -opvoering van P. C. Hoofts toneelstuk Geeraerdt van Velsen. Camerata Trajectina luister het Tesselschade-festival op met liederen vanHooft. foto GPD Peter Blok en Loes Luca in het theaterstuk Twee. foto Tom Croes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 33