Heruitgave oude Stones aan vooravond tournee Ik heb te veel fantasie PZC Acht albums op cd Darlene Conley 450 7 vrije tijd 41 Horizontaal: Verticaal: Oplossing ZATERDAG 25 JUNI 1994 Oude wijn in nieuwe zakken. Aan de vooravond van hun zoveelste come-back passen The Rolling Stones die aloude truc toe met de speciale heruitgave van acht albums: 'Sticky Fingers' (1971), 'Exile On Main Street' (1972), 'Goats Head Soup' (1973), 'It's Only Rock 'n Roll' (1974), 'Black And Blue' (1976), 'Some Girls' (1978), 'Emotional Rescue' (1980) en 'Tattoo You' (1981). Hierbij enige kanttekeningen bij dit deeloverzicht uit het repertoire van de onverwoestbare Engelse veteranenformatie die zich straks weer opwerpt als The Greatest Rock 'n Roll Band In The World. In de diverse biografieën over Mick Jagger komt uitgebreid naar voren dat hij zich begin jaren zeventig maar al te graag vastklampte aan David Bowie. Want The Thin White Duke was als opkomende ster 'very, very hot', terwijl Rubber Lips en The Stones over hun hoogtepunt heen leken te zijn, concluderen Christopher An dersen en andere schrijvers. Mick Cie waren nog wel de 'bad boys of rock 'n roll', maar behoorden niet echt meer tot de trendsetters. In die tijd kwam ook de oprichting van een eigen platenlabel, ander maal een stap in navolging van The Beatles. De ideële motieven die Beatles hadden met hun be drijf Apple speelden bij Rolling Stones Records een veel geringere rol: meer revenuen kunnen oog sten uit alle inspanningen was de voornaamste drijfveer bij de start en die leidraad heeft met name op perhoofd Jagger nooit meer losge laten. Waren The Stones in de voorafgaande periode bij Decca bovenal een relevante rockband, na het opstarten van hun label zijn ze stilaan uitgegroeid to t een mega- rockconcern dat zakelijk altijd op het scherpst van de snede ope reert. Elke keer dat de heren muzikaal iets nieuws hebben te melden ver zinnen ze van alles erbij om de fi nanciële score zo ver mogelijk op te voeren. Zo ook nu bij hun hereni ging zonder Bill Wymanin het ka der van het op stapel staande al bum 'Voodoo Lounge' met daar aan gekoppeld de zoveelste we- reldtoernee, die op 1 augustus in Washingtons RFK Stadium van start gaat. Omdat van het uitbren gen van alleen een single ('Love Is Strong', die zojuist is gelanceerd) niet meer voldoende wordt ver wacht is dit keer teruggegrepen op (ruwweg) de eerste tien jaren 'na Decca' die acht studio-albums hebben opgeleverd. Met de heruit gave van dit deeloverzicht weet Virgin, de maatschappij die voor een astronomisch bedrag de rech ten van alle Stones-muziek vanaf 1971 overnam van Sony, zich ver zekerd van een afzet die waar schijnlijk hoger ligt dan die van de verse troetelschijf. Tenzij natuurlijk 'Voodoo Lounge' een ouderwetse klapper wordt, dat kan. Maar de groepsgeschiedenis leert al vanaf de vroege jaren tach tig dat de verkopen van nieuw Sto- nes-repertoire sterk achterblijven bij de belangstelling voor de band in het algemeen en hun concerten in het bijzonder. Een gouden plaat (50.000 exemplaren) binnenhalen met een actuele langspeler lukt in het gunstigste geval maar net. Re-releases worden als het even kan extra aantrekkelijk gemaakt en daarop maakt deze serie van acht geen uitzondering. Om te be ginnen is alle muziek 'digitally re mastered' door Bob Ludwig. Of wel, in zeer kort bestek: deze spe cialist bij uitstek heeft de analoge opnamen uit het vinyl-tijdperk 'vertaald' naar het digitale heden van de compact disc. Een preci- sieklus waarmee hij van oktober 1993 tot begin vorige maand druk mee bezig is geweest. Als gevolg van die speciale behan deling bezitten de acht albums vol gens Virgin nu een 'superieure dy namiek' ten opzichte van de vroe gere uitgaven. Dat klopt wel, maar die meerwaarde moet ook weer niet worden overdreven. Bij de he le 'poetscampagne' zijn welbeluis- terd slechts enkele verrassende verrijkingen naar voren gekomen. Zoals een onvermoed subtiel ritme- gitaartje in 'Sweet Virginia' op de voormalige dubbelelpee 'Exile On Main Street'. De hele operatie heeft geen nieuwe songs aan het licht gebracht; som mige nummers zijn wel iets langer geworden. 'Slaves' bijvoorbeeld, van het album 'Tatto You' kent thans een lange saxsolo van Sonny Rollins. In de oorspronkelijke ver sie was die fraaie bijdrage wegens 'ruimtegebrek' flink ingekort. Het niet toevoegen van plankma teriaal is enerzijds een gemiste kans, maar zou weer niet hebben gepast in het streven om het uiter lijk van de cd's zoveel mogelijk op die van de elpees te doen lijken. Dus is 'Sticky Fingers' voorzien van een echt gulpje in de klaphoes, die Andy Warhol destijds ontwierp en waarop weer gewoon Keith Ri chard (dus zonder s) te lezen valt. 'Exile' bevat ook ditmaal een reeks postkaartjes, maar dan op mini formaat. Hoezen De herinnering aan de hoezen van weleer wordt nog eens versterkt door het feit dat de cd-doosjes niet kan worden opengeklapt: het schijfje moet er ouderwets worden uitgetrokken en dat vereist wel lange, sterke nagels. Alleen deze zogenoemde 'Collector's Edition' kent deze speciale verpakking: vanaf september worden de cd's weer in een normale vorm uitge bracht. Dan verschijnen ook nog drie geremasterde albums van la tere datum ('Under Cover'uit 1983, 'Dirty Work' uit 1986 en 'Steel Wheels' uit 1989plus - daar komt- ie een cd met tot dusver achter gehouden archiefwerk. Vanzelfsprekend speculeren The Stones erop dat elke liefhebber zo happig zal zijn om de hele handel te kopen. Wie dat doet bezit zonder meer een brok essentiele rockge- schiedenis, maai' moet ook weten dat Mick Jagger en de zijnen eer der al meesterwerken als 'Beggar's Banquet' (1968) en 'Let It Bleed (1969) produceerden. En dat de acht albums lang niet allemaal toppers zijn. In volgorde van belang zijn ze on geveer zo te rangschikken: 1. 'Sticky Fingers' (met gastrollen van onder anderen Ry Cooder. Bil ly Preston, Nicky Hopkins). 2. 'Exile On Main Street' (opgeno men tijdens een roerige periode in Zuid-Frankrijk, thans 1 cd van 67.18 min.). 3. 'Some Girls' (met de controver siële hoes en waarop onder meer 'Miss You' en 'Respectable'). 4. 'Black And Blue' (met nog als kandidaat-gitaristen voor de opge stapte Mick Taylor Harvey Man del, Wayne Perkins en Ron Wood, even later de uitverkorene). 5. 'Tattoo You' (grotendeels een verzameling oudere nummers; met onder meer 'Waiting On A Friend', 'Start Me Up', 'Little T A'). 6. 'Goats Head Soup' (tot stand ge komen op Jamaica; met 'Angie' en relatief veel speelruimte voor pia nist en 'zesde Stone' Ian Stewart). 7. 'It's Only Rock 'n Roll' (met de eerste stappen richting reggae) 8. 'Emotional Rescue' (inclusief 'She's So Cold'). Louis Du Moulin Actrice Darlene Conley, in ons land beter bekend als Sally Spectra uit de succesvolle RTL-soap serie The Bold and the Beautiful beschrijft zichzelf als een geboren actrice. En inderdaad, als ze heupwiegend de lounge van het Amstel Hotel in Amsterdam binnenschrijdt, de daar aanwezige Italianen met een zwoele knipoog en een verleidelijk klinkend 'hi guys' begroet, lijkt ze een vamp die zo is weggelopen uit een Hollywood- film uit de vijftiger jaren. En even later, als ze zich met cocktail en sigaretten in de zachte banken heeft genesteld, heeft ze meer weg van Bette Davis in een toegeeflijke en spraakzame bui. Darlene Conley heeft van jong- safaan vooral 'rollen ge speeld'. De in Ierland geboren, maar vanaf haar vijfde in Chicago opgegroeide Conley werd toen ze vijftien jaar was ontdekt door de legendarische Broadway-impresa rio Jed Harris, die haar engegeerde voor een theater tour in het 19e eeuwse-melodrama 'The Heiress". Voor die tijd dreef ze haar moeder- tot waanzin met haar verhaaltjes, verzinsels en fantasieën. „Als ik niet was gaan acteren had ik nu waarschijnlijk ergens in een gesticht gezeten. Ik heb teveel energie, teveel fantasie. Ik verzon altijd verhalen. Ik was ervan over tuigd dat ik afstamde van een zi geuner-ras, en per ongeluk bij dit middleclass-gezin terecht was ge komen. Ik maakte alles mooier dan het was. Ik werd door mijn om geving alleen maar gestimuleerd in mijn dromen. Ik groeide de eer ste jaren op in een zuidelijke wijk in Chicago waar in die tijd, tegen het einde van de Tweede Wereld oorlog, veel Europese vluchtelin gen zich vestigden. Er woonden Russen, Polen, Italianen, Ieren. Je had twintig moeders want ieder een zorgde voor eikaars kinderen. Ik kon uren luisteren naar prach tige verhalen uit al die verre en ge heimzinnige landen." Tijdens haar eerste theaterstuk was acteur Basil Rathbonè haar mentor die haar alle kneepjes van heel Europa, is de serie inmiddels een begrip geworden. Conley; ..Ik ben niet iemand die af wacht, ik ben iemand die zelf het heft in handen neemt. Dat zag Wil liam ook in. Daarom koos hij mij voor de rol. Sally Spectra heeft iets gevaarlijks. Je weet nooit wat ze het volgende moment gaat doen. Onvoorspelbaar, taai, kom niet op haar weg als ze iets wil! Het pu bliek houdt van haar omdat we het nu eenmaal heerlijk vinden om naar de duivel te kijken. Het pu bliek wil dat ik slecht ben." Gevaarlijk Darlene Conley: „Theater heeft nu eenmaal meer magie dan televisie." toto Henny Miltenburg het vak leerde. „Als ik dan weer eens iets fout deed voelde ik zijn ogen in mijn rug branden. Nu, als ik niet goed in mijn rol zit voel ik die ogen weer." Daarna moest ze het alleen zien te rooien. En dat ging haar goed af. Ze reisde, nadat ze haar school had af gemaakt door het land met klas sieke theatergroepen, speelde Shakespeare-stukken op Broad way, bleef drie seizoenen bij het Al ley Theatre in Houston en trad in Los Angeles op in grote theater- shows, zoals 'Cyrano de Bergerac' en 'Night of the Iguana' met Ri chard Chamberlain. Ze vervulde filmrollen in onder meer 'The Birds' van Hitchcock, in films van John Cassavetes en in ontelbare tv-series. Maar de laat ste jaren heeft ze zich als 'The Da me of daytime drama' voorname lijk met soaps beziggehouden. Ze verscheen in The Young and the Restless, Days of our lives, Capitol en General Hospital, totdat ze in 1989 toetrad tot de cast van The Bold and the Beautiful. „Als ik het voor het zeggen had, zou ik graag weer in het theater staan. Theater heeft nu eenmaal meer magie dan televisie. Maar soms loopt het anders in het leven. Het theater in Amerika stierf toen televisie opkwam. De grote ac teurs konden niet anders dan over stappen naar televisie. Ik hield al tijd van grote shows met grote sterren, maar die zie je eigenlijk al leen nog maar op televisie. Het is te duur geworden om het land in te gaan. Ik vind het weieens jammer, maar ik geniet ook van wat ik nu doe. En er moet toch ook brood op de plank komen." Conley werd in 1989, twee jaar na de start, de serie ingeschreven. 'The Bold' draaide toen vooral om de rijke Forrester-familie en de ar me Logans. De serie liep echter niet goed, en schrijver William Bell realiseerde zich dat er meer actie moest komen. Conley moest daar voor zorgen, als gevaarlijke tegen stander van de Forresters. En dat lukte ook. In Amerika, maar ook in De gevaarlijke vrouw, het is een rol die Conley op het lijf geschreven lijkt, wat ze heeft er heel wat ge speeld. En daarom heeft ze ook nooit zonder werk gezeten, ook niet toen ze ouder werd. benadrukt ze. „Ik kan alles, ik ben niet bang, en dat voelen de producers ook. Ik voel soms medelijden met de jonge generatie acteurs. Zij worden inge huurd om een bikini te dragen, en ze willen vaak ook niet weten hoe je het vak onder de knie krijgt. Dat is de foute instelling. 'Acting is a tough job'. Als iemand me vraagt of hij of zij moet gaan acteren zeg ik dan ook altijd: 'Doe het niet, het is veel te zwaar. Doe het niet, tenzij je het niet kan verdragen dat je wat anders moet gaan doen. Want de inspanningen houden nooit op. Het blijft altijd zwaar." De soap-business betekent hard werken. Per week worden vijf afle veringen van 'The Bold' opgeno men in de studio's in Los Angeles, waar de familie Bell - soapkoning William, moeder Lee, en de twee zonen en een dochter - de scepter zwaaien. Als er niet aan de show wordt gewerkt houden de acteurs zich bezig met allerlei publiciteis- activiteiten. „Het is in feite als een kantoorbaan. Ik was daarom ook altijd bang dat ik me op een gege ven moment zou gaan vervelen, maai- tot nu toe is dat nog niet ge beurd. De schrijvers blijven kluif jes naar me gooien, waardoor ik weer een nieuwe weg in kan slaan met mijn rol. Ik heb nu geen tijd voor theater, al blijf ik zoveel mo gelijk voorstellingen zien. want ik blijf gek van het theater. Ik hou nu eenmaal van het drama, van de passie, van schoonheid." Monique Brandt 5 Vrije dagen opmaken (12); 7 Prima jaargetijde voor een op ruier (12); 8 Voor vijftig procent comfortabel (11); 12 Wordt vloei baar in het water (5); 13 Bij We nen kan het erg warm worden! (8?) 14 De chef van de loods is als schaker moeilijk te verslaan (10); 15 Bloem voor het gezicht (4); 16 Taal van een beginnende afgod (3); 17 In de trant van een vrouwelijk orgaan (6); 18 Leven samen in deze verblijven (6); 20 Bleke rechercheur uit het Oost blok (6). 1 Zo edel als oma 112 Bot voor een partij slaag (4); 3 In Frank rijk waar men het vlees opzet (4); 4 Aanleiding om een dief te wor den (11); 5 Bepaald zonder twij fel aangenomen (11); 6 De defti ge trots van een dek (16); 9 Kof ferruimte waar de poes uit eet (8); 10 Stentor in de box (11); 11 Lusteloos als poeder (5); 19 Meisje van de schoenmaker (3). Joker Productions S tuur het ingevulde cryptogram op de achterzijde van een briefkaart aan: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Uw inzending moet uiterlijk woensdagochtend in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VVV- bon van 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een VW-bon van 25,-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Het sleutelwoord van het kruiswoordraadsel van afgelopen zaterdag is GRASBOTER. De prijswinnaars zijn: C. W. Beeke, Pr. Beatrixstraat 12, Schoondijke (VVV-bon ƒ50,-). De VW-bonnen van 25,- gaan naar: J. Jansen, Blokhuisstraat 1, Kattendijke; A. C. Houtman, Laone 1. Renesse en C. J Domisse. Pr. Beatrixlaan 14, Nieuwdorp. De prijzen worden bin nenkort toegezonden. Oplossing van vrijdag Bruns sum Utrechts noodsein g o 1 f j a c k avontuur 1 i g w e i d e o 1 i e v 1 e k woekeren De woorden op de eerste en derde verticale re gel zijn: bungalow en urologie. Het sleutel woord luidt: 'overhaling'. Duitsland gaat in de komende maanden het pakket perma nente zegels fors reduceren. Vooral de serie 'Frauen der deutschen Ge- schichte', waarvan de eerste zegels in 1986 verschenen, wordt flink aangepakt. Van de serie die in to taal uit 24 zegels bestaat, blijven er slechts vier over en op twee daar van zullen ook nog eens andere vrouwen worden afgebeeld. Verder zal de loketverkoop worden beëin digd van vier zegels van de rolze- gelserie 'bezienswaardigheden'. De loketverkoop van de zegels van de 'vrouwen'-serie eindigt op drie verschillende data. Aangezien het nogal eens voorkomt dat er een ze gel van een permanente serie aan de aandacht ontsnapt nemen we het gehele pakket nog eens onder de loep. Daarbij geven we ook aan wanneer de respectieve zegels zijn uitgegeven. Op 30 juni zal de loketverkoop ein digen van de zegels: 10 pf„ de schil deres Paula Modersohn-Becker (1876-1907), uitgegeven 14 april 1988; 20 pf„ de tennisspeelster Cil- ly Aussem (1909-1963), 5 mei 1988; van de volgende zegels: 5 pf., de po litica en vakbondsvrouw Emma Ihrer (1857-1911), uitgegeven 9 fe bruari 1989; 140 pf.de hersenon derzoekster Cécile Vogt (1875- 1962), 10 augustus 1989: 180 pf„ de 30 pf.. de schilderes, graficus en beeldhouwster Kathe Kollwitz (1867-1945), 8 januari 1991; 40 pf„ de bloemen- en insektenschilderes Maria Sibylla Merian (1647-1717), 17 september 1987; 50 pf., de politi ca Christine Teusch 1888-1968), 13 november 1986; 60 pf., de arts Do rothea Erxleben (1715-1762), 17 september 1987; 120 pf., de rechts geleerde Elisabeth Selbert (1896- 1986), 6 november 1987; 170 pf., de filosofe Hannah Arendt (1906- 1975), 10 november 1988; 240 pf., de vrouwenrechter Mathilde Franzis- ka Anneke (1817-1884), 10 novem ber 1988 en 350 pf., de politica Hed- wig Dransfeld (1871-1925), 10 noember 1988. Op 31 juli eindigt de loketverkoop zangeres Lotte Lehmann <1888- 1976), 13 juli 1989: 250 pf., de konin-" gin van Pruisen Luise von Preus- zen (1776-1810), 13 juli 1989 en 500 pf., de vrouwenrechter en sociaal pedagoge Alice Salomon (1872- 1948), 12 januari 1989. Tot slot 'verdwijnen' 31 augustus de volgende zegels: 70 pf., opricht ster van de eerste plattelandsvrou wenvereniging Elisabeth Boehm (1859-1943). uitgegeven 8 januari 1991; 150 pf., studente en verzets strijdster Sophie Scholl (1921- 1943). 14 februari 1991; 400 pf.. de vriendin van Goethe, Charlotte von Stein (1842-1927), 9 januari 1992 en 450 pf.. de schrijfster Hed- wigCourths-Mahler (1867-1950), 11 juni 1992. Blijft over de 130 pf.-zegel met daarop de natuurkundige en No belprijswinnares Lise Meitner (1878-1968), die 5 mei 1988 werd uit gegeven. Ook deze zegel wordt niet meer aan de loketten verkocht, al leen is niet bekend wanneer de einddatum is. Waarschijnlijk 30 ju ni. Zoals opgemerkt blijven er slechts vier 'vrouwen'-zegels over. Dat zijn de zegels van 80 pf., 100 pf., 200 pf. en 300 pfennig. Twee motieven zul len echter verdwijnen: de pianiste Clara Schumann (1819-1896) op de 80 pf.-zegel (uitgegeven 13 novem ber 1986) zal plaats gaan maken voor Rahël Varnhagen von Ense (1771-1833) en op de 100 pf.-zegel (uitgegeven 10 november 1988) ruimt de toneelspeelster Therese Giehse (1898-1975) het veld voor Henriette von Oranien (1627-1667). De motieven op de zegels van de 200 pf. (14 februari 1991) met daar op de Oostenrijkse schrijfster Ber tha von Suttner (1843-1914) en 300 pf. (10 augustus 1989) met de musi cus Fanny Hensel (1805-1847) blij ven ongewijzigd. Nog een bijzonder nieuwtje uit Duitsland. Met ingang van 13 ok tober zullen alle bijzondere en per manente zegels in velletjes van tien stuks worden uitgegeven. Tot nu toe zaten alle zegels in vellen van 100, 50 of 25 stuks. Ook de ze gels van 200 en 300 pfennig van de vrouwen-serie waarvan het motief wordt gewijzigd, zullen al in vel letjes van tien stuks uitkomen. Vellen van 100 stuks blijven nog tot 13 oktober aan de loketten. Opgemerkt is reeds dat ook vier ze gels van de reeks 'bezienswaardig heden' van het toneel gaan ver dwijnen. Van twee is de loketver koop reeds op 30 april beëindigd: 41 pf., de Russische Kerk in Wies- baden (uitgegeven 12 augustus 1993) en 200 pf.. de Madgeburger dom (uitgegeven 15 april 1993). De 500 pf.-zegel met het staatstheater van Cottbus (17 juni 1993) wordt 30 juni teruggetrokken en de 700 pf.- zegel met het Duitse theater in Berlijn (uitgegeven 16 september 1993) 31 juli. Aangezien deze zegels nauwelijks een jaar in omloop zijn is het zaak uw collectie te controle ren of ze er al wel inzitten. Hero Wit De Stones tijdens een optreden in '83 met Mick Jagger op de voorgrond, linksachter Ron Wood en rechts Keith Richard. foto archief PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 41