Japans biertoerisme naar Belgische brouwerijtjes Zomerse snoepsoepen Varkensrib en ribbetjes ■mmi PZC Ambachtelijk gerstenat populair Van bagel tot clubsandwich vrije tijd V er r assingspakketj e voor de barbecue ZATERDAG 25 JUNI 1994 39 Er woedt een bieroorlog in Japan. Supermarkten zijn de strijd aangegaan met de te dure, grote Japanse brouwers. Dankzij de hoge yen kopen ze goedkoop bier in het buitenland en zetten het voor een schappelijke prijs op de planken. De stapels dozen met blikjes bier uit Canada, Australië, Tjechië, Nederland en België duwen de Japanse merken van de markt. De prijsoorlog heeft de prijs van een blikje Heineken van 280 (zo'n vijf gulden) naar 178 yen gedrukt. De Japanse biergiganten krijgen echter binnenkort nog meer concurrentie, en wel uit eigen land. Een nieuwe wet geeft kleine brouwers een kans. De Japanse consument lacht in zijn vuistje. De bieroorlog in Japan duurt al enkele maanden en een wa penstilstand lijkt voorlopig geen kans van slagen te hebben. Inte gendeel, afgelopen week heeft Asahi Bier, één van Japans groot ste brouwers, 's lands grootste su permarkt voor de rechter gesleept en het gevecht juridisch aange scherpt. De supermarkt Daiei zou één van Asahi's biersoorten onder de kostprijs verkopen. En dat is te gen de wet. Daiei ontkent deze aantijging en wacht rustig af. Daiei was de eerste supermarkt die de bierprijs verlaagde. Het was een stunt om klanten te trekken, want die kochten door de aanhoudende recessie hoe langer hoe minder. Het bedrijf maakte bovendien ge bruik van de opwaardering van de yen (zo'n 20 procent het afgelopen jaar) om in het buitenland goed koop bier in te kopen. Zo kon Daiei rechtstreeks met de brouwers on derhandelen en bovendien de dure tussenhandel vermijden. Bij Daiei kun je voor 125 yen (fl. 2,30) per blikje het Belgische Bergenbrau kopen. „Het is een enorm succes", vertelt een woordvoerster van Daiei. Na Daiei volgden andere super markten en naamloze discount stores. Ze hebben een groot taboe in Japan doorbroken. Ze omzeilen de vier grote Japanse bierbrou wers, die tot voor kort de bier markt volledig beheersten. Biergi ganten Kirin, Asahi, Sapporo en Suntory produceren samen niet al leen 90 procent van het Japanse bier, ze importeren ook de beroem de buitenlandse merken, of brou wen ze onder licensie. Deze bieren distribueren ze vervolgens via hun eigen groothandels naar de klein handel. Zo hielden de 'grote vier' de bierprijzen in Japan exorbitant hoog. „De prijsoorlog maakt het leven er niet makkelijker op", verzucht Diederik van den Biggelaar, gene ral-manager van Heineken Japan. Sinds februari 1993 heeft Heineken Japan juist zijn marktstrategie in Japan veranderd. Heineken pro beert een groter marktaandeel in het thuisgebruik te krijgen. Nu is het nog voornamelijk in de horeca sterk vertegenwoordigd. Hij is ech ter optimistisch over de toekomst. Heineken Japan wil een vaste plaats aan de bovenkant van de biermarkt veroveren. Dat wil zeg gen dat ze, net als in de rest van de wereld, een soort elite-bier willen zijn. De prijs van Heineken zal daarom wat hoger zijn. Heineken heeft met deze marketing-strate- gie in andere landen succes ge haald en een behoorlijk marktaan deel voor zich weten te winnen. In Japan lijkt die weg nu door kruist te worden. Op de markt is niet alleen het Heineken-bier te krijgen dat in Japan wordt gebrou wen. Maar sinds de prijsoorlog komt er steeds meer parallel-bier de markt op, in Nederland gebrou wen en goedkoop geïmporteerd. Dit is mogelijk omdat de loonkos ten in Nederland een stuk lager lig gen dan in Japan. De parallelle im port gaat buiten Heineken Japan om. Bij een grote supermarktketen in Tokyo is Heineken het laagst ge prijsde bier. „Het bier dat het goedkoopst is, wordt het meest verkocht", zegt Hazeki, winkelchef van supermarkt Summit. „Op het moment is dat Heineken." Bij Summit staan de Japanse en Ne derlandse Heineken door elkaar en voor dezelfde prijs. De Japanner kent het verschil toch niet. „Voor hem is de prijs het belangrijkste", zegt Hazeki. „Merk of smaak komt op de tweede plaats". Heineken is zo op weg in J apan een bier voor de gewone man te worden. Belgisch Tegelijk met de strijd om het goed koopste bier, vindt er in Japan nóg een bierrevolutie plaats. Er is een groeiende belangstelling voor het ambachtelijk gebrouwen Belgisch bier als Duvel, Lambiek, Kriek, Geuze en Chimay. De firma Konis- hi Sakeso, een sake-brouwer (rijst wijn) in de buurt van Osaka, im porteert de meeste Belgische bier soorten. Ze hebben 39 verschillen de merken op hun verkooplijst staan. Bedrijfsleider Machida spreekt over een kleine bier-boom. Bel gisch bier is vooral populair onder de Japanners die in Europa zijn ge weest en de smaak van de lokale bieren hebben opgepikt. „De zoe tige vruchtenbieren, zoals Kriek vallen het best in de smaak", aldus Machida. „De andere bieren vin den de Japanners wat zurig. Maar we houden regelmatig proefsessies in grote warenhuizen om de Japan ners aan de smaak te laten wen nen. Er is nog een enorm gat in de markt". Konishi heeft samen met een café houder in Tokyo enkele Belgische biercafés geopend. Pub Brussels heten ze en ze liggen in de popu laire studentenwijken. „De stu denten die tijdens de vakantie in Europa Belgisch bier hebben ge dronken, nemen hun vrienden mee. Dat levert een kettingreactie op", aldus Machida. Pub Brussels verkoopt weliswaar vooral Belgisch bier, maar binnen kort gaan ze ook Japans ambach telijk bier schenken. Dat bier be staat nog niet omdat de wet dat onmogelijk maakte. Op 1 april is de wet op bierbrouwen echter ver anderd. Tot die tijd kon je alleen bierbrouwer worden als je een pro- duktie van twee miljoen liter per jaar kon halen. Nu krijgen ook klei nere brouwers een kans. De mini- mumproduktie is gesteld op 60.000 liter Deze wetsverandering heeft enor me belangstelling opgewekt in de provincie. De lokale overheid denkt dat 'jibiru' (bier uit de streek) goed is voor de werkgele genheid en de toeristenindustrie. Maar de kennis tot het brouwen van ambachtelijk bier ontbreekt in Japan. De brouwers in spe moe ten die in het buitenland opdoen. De boom in Belgisch bier heeft de aandacht op België gericht. Zo zeer zelfs dat het reisbureau Japan Travel Bureau in juni een speciale biertoer naar België heeft georga niseerd. Er meldden zich 150 be langstellenden. Wat het jibiru voor de Japanse biermarkt zal betekenen is nog niet duidelijk. Het zal het duurdere bier voor de fijnproever worden, net zoals Belgisch bier dat in Ne derland is. De Japanse consument profiteert in ieder geval van al deze bierontwikkelingen. Hij kan einde lijk een keuze maken, zowel in smaak als in prijs. Judith Stalpers Mag een verpakt massaprodukt de naam bagel dragen? Nog niet zo lang geleden gingen lezers van The New York Times elkaar in de brievenrubriek van die krant te lijf over deze brandende kwestie. Zo belangrijk vinden Amerikanen hun bagel. De traditionele bagel (spreek uit: beegl, met g van good) is een broodje. Oorspronkelijk heeft het de vorm van een donut, de korst is knapperig en de binnenkant is wat deegachtig. Het gewraakte massaprodukt ontbeert deze kenmerken. Zelfs het centrale gat is gedicht. De supporters die naar de We reldkampioenschappen voetbal in de VS zijn gereisd, heb ben de kans zich van de kwaliteit van alle mogelijke soorten bagel te overtuigen. Massaprodukt of niet. Net als onze vaderlandse broodjes worden ze geserveerd met een ruime variatie aan beleg, zowel zoet als hartig. Een be faamde Newyorkse lekkernij is de bagel belegd met 'lox', dat is gerookte zalm. De bagel is een bijdrage van het joodse volksdeel aan het Ameri kaanse menu, dat wordt geken merkt door invloeden van talrij ke culturen. Het grappige is dat dit van oorsprong Oosteuropese broodje langs de omweg van de Verenigde Staten thans West- Europa heeft bereikt. De bagel is ook in Nederlandse bakkerswin kels verkrijgbaar. Afzien De Europese WK-bezoeker die van brood houdt, moet in Ame rika veel afzien. Hij zal de uitvin der van het broodrooster prijzen, want slechts met dit apparaat kan aan het gangbare uit kapok bereide brood een eetbare consis tentie worden gegeven. Uit ge roosterd brood is bijvoorbeeld de clubsandwich opgetrokken. Dit bouwsel bestaat üit een stapel sneetjes die van elkaar zijn ge- scheiden door plakken kip, kal koen en bacon, een en ander op gevrolijkt met tomaat en blaad jes sla. Het opgetaste brood wordt met prikkers aaneengere gen en in vieren gesneden. Hoe het smaakt wordt men slechts gewaar als het lukt te ver hoeden dat tussen de verschillen de etages gul mayonaise wordt gepleisterd. Sommige reizigers vinden Ame rikaans brood ook aanvaardbaar in de vorm van French toast. Ne derlandse WK-gangers zullen daarin wentelteefjes herkennen. Overgoten met syrup - als het goed is afkomstig van de maple (esdoorn) - is French toast een ge not voor de ontbijtende zoete kauw. Wat een hamburger is, weet ie dereen in Nederland. Een hot dog, een broodje met een worstje dat Frankfurter heet, is in de VS even populair als de hamburger. Bij beide dient het brood vooral als eetbare verpakking van de vleeswaar. De avontuurlijke voetbalsuppor ter kan zich ook eens wagen aan een peanut butter and jelly sand wich. Dat is een dubbele boter ham besmeerd met margarine (boter vindt men in de States heel eng wegens de cholesterol), pindakaas en druive- of appelge lei. Deze aparte combinatie wordt graag door de jeugd gege ten. Maar ook volwassenen ge nieten ervan. Het is een lekkernij die als typisch Amerikaans wordt gezien. Gelukkig zijn hier en daar gespe cialiseerde winkels waar een mooie keuze aan verrukkelijke broodsoorten beschikbaar is. Ook worden al eetgelegenheden gesignaleerd waar broodjes of stukken stokbrood van Europese kwaliteit worden verkocht. De Amerikanen ontdekken zo lang zamerhand dat sommige dingen uit de oude wereld niet te ver smaden zijn. Alfred van Dijk De traditionele bagel is rond met een gat en is er zowel naturel als bestrooid met sesam, maanzaad of ui. foto gpd Je hebt soepen en soepjes, en het verschil tussen de twee is meestal een kwestie van tempera tuur. Niet zozeer die van de soep zelf - hoewel geenszins onbelang rijk - als wel die van het jaargetijde. Zo zal men 's winters niet meteen kiezen voor gazpacho, een zeer ver fijnde, dorstlessende Spaanse to matensoep die koud gegeten be hoort te worden. Nee, dan maar lie ver een grote pan dampende erw tensoep. Momenteel echter leven we meer in het gazpacho-seizoen, wanneer er met het (hopelijk) stijgen der temperaturen meer behoefte is aan 'fijn' en 'licht' dan aan 'stevig' en 'vullend'. Met andere woorden: zelfs de meest verstokte bruinebo- nensoep-slurper zal zwaar kunnen smullen van de onderstaande re cepten. Al was het maar omdat de ingrediënten, voornamelijk super- verse junigroenten, op zich al zo lekker zijn. Aan de slag dus maar. COURGETTESOEP MET PALING (Voor 4 personen) Schil 2 flinke courgettes: steek met een kleine aardappelboor zo'n 20 kleine bal letjes uit de een, en snijd de rest te zamen met de andere courgette in kleine stukjes. Fruit 3 gesnipperde sjalotjes zachtjes in olie en voeg er een ge perst teentje knoflook bij. De stuk jes courgette even meebakken. Schenk hier 3/4 liter vleesbouillon (blokje) bij, en laat alles onder een deksel ca. 15 minuten zachtjes pruttelen. Snijd onderwijl 100 gram gerookte paling in fijne stukjes en doe hier van de helft bij de kokende massa. Pureer deze vervolgens in een keu kenmachine of met een roerzeef. Vóór het opdienen de courgette balletjes erdoor roeren en even mee laten warmen. Intussen 25 gram boter in kleine stukjes snijden en 1/8 liter slag room stijfkloppen. De soep van het vuur halen en met een garde de bo ter en de slagroom erdoor kloppen. Strooi de overgebleven stukjes pa ling op het laatst over de boren uit. GEKOELDE APPEL EN BLEEKSELDERIJSOEP (2 personen) Schil en snijd een goudrenet in vieren en haal het klokhuis weg. Snipper een ui, en snijd 8 stengels bleekselderij in stukjes. Breng dit alles te zamen met 3 dl (naar keuze) kalfs- of krui denbouillon in een soeppan aan de kook. Voeg er een kruidnagel, een mespuntje peper en iets zout aan toe, en laat het geheel zo'n 20 mi nuten koken. Verwijder de kruidnagel en pureer de massa. Laat deze eerst afkoelen, waarna het in de koelkast uitge sproken koud moet worden Roer er voor het opdienen een eetlepel citroensap doorheen, en garneer met wat selderij groen. Een heerlij ke, frisse zomersoep die niet voor de beroemde gazpacho onder doet. Hoewel van zomer nog nau welijks sprake is, konden we hier en daar toch al de geu ren van een barbecue bespeu ren. Mogelijk is de biologische klok van de mens hier van in vloed. Het kan dan wel herfst achtig stormen in juli, de hun kering naar zomers vertier laat zich niet verdringen. Op de onlangs in Kruiningen gehouden jaarlijkse barbecue van het Walchers Wijnmakers en Bierbrouwers Gilde (dat on langs het honderdste lid mocht inhalen) verraste een der leden het hongerige gezelschap met een voorgerecht dat er wezen mocht. De in de culinaire kunst zeer bedreven Veerenaar Bert Maessen toverde een stapel aluminium schalen tevoor schijn waarvan de inhoud voor lopig verborgen bleef onder een wikkel van hetzelfde mate riaal. Eenmaal op de barbecue geplaatst maakten zich vanuit het aluminiumfolie aange name geuren los. Geuren die onmiskenbaar afkomstig wa ren van vis en kruiden. Toen na een achttal minuten de inhoud van de schalen werd onthuld, was het geheim van dat heerlij ke luchtje snel ontsluierd. In een kruidige botersaus, om ringd door in wybertjesvorm gesneden snijbonen, stukjes wortel, tomatenschijven en Zeeuwse garnaaltjes, zwom een prachtig rose moot zalm. Bierbrouwers, wijnmakers en likeurstokers, allemaal waren ze enthousiast over de smaak. We willen u het recept van deze lichtverteerbare ouverture voor een geslaagde barbecue dan ook niet onthouden. Ingrediënten: per persoon een moot verse zalm, een handjevol Zeeuwse garnalen, een flinke klont kruidenboter (kant-en klaar gekocht of zelf gemaakt door boerenboter te vermen gen met verse tuinkruiden naar keuze, zoals peterselie, tijm, bieslook, knoflook enz.), verder een paar schijfjes to maat en een paar snijbonen, een worteltje, peper en zout. Dit alles voor één persoon. Bereiding: U kunt dit barbe cuegerecht een dag van tevo ren voorbereiden. Stoom of po cheer de met peper en zout ge kruide zalm tot ze net gaar is Dit vergt vijf tot tien minuten, afhankelijk van de dikte van de moot. Doe hetzelfde met de diagonaal in stukjes gesneden snijbonen. U kunt de groente ook in de magnetron beetgaar maken. Het is zaak dat de snij bonen nog knapperig zijn na de bewerking. De worteltjes wor den op dezelfde wijze onder handen genomen. De tomaat laten we zoals ze is. evenals de garnaaltjes want die zijn im mers al gekookt. Neem hierna aluminium schaaltjes en doe daarin de af gekoelde moot zalm. de groen tjes, schijfjes tomaat, garnaal tjes en de klont kruidenboter. Dek de schaaltjes af met alumi niumfolie en zet ze in de koel kast. Als de barbecue gereed is (de gloeiende houtskool is overdekt met een dun laagje grijze as) zet u de schaaltjes op het rooster. Na een minuut of acht kunt u ze uitdelen onder de gasten. Bewondering zal uw deel zijn. Natuurlijk kunt u in plaats van snijbonen ook andere groenten gebruiken, zoals broccoli. Een andere vissoort is ook een idee Tijdens dezelfde barbecue tracteerde Riek Maessen, die op culinair gebied niet voor haar echtgenoot onderdoet, op een kostelijke garnalensoep waarvan ze het recept nog niet heeft willen prijsgeven Maar we blijven proberen het bij haar los te peuteren. Rien van Reems De slager snijdt de koteletten uit de varkenserib. foto R. de Bruin GAZPACHO Breng aan de kook: 1 kg zeer rijpe, in stukjes gesneden tomaten te za men met 3 gesnipperde lente-uit jes, 1 rode in blokjes gesneden pa prika, 2 geperste knoflookteentjes, 1 theelepel suiker en 5 dl groente bouillon. Laat het geheel onder een deksel ruim 15 minuten prutte len. Haal de pan van het vuur en laat de massa afkoelen. Pureer het geheel, maar roer het alsnog door een zeef (velletjes!). Zet de soep zo'n 2 uur koud weg. Roer er, voor het serveren, 2 eetle pels fijngehakte bieslook en naar keuze 1/4 1 crème fraïche of bul- gaarse yoghurt doorheen en maak de soep op smaak af met peper en zout. Stokbrood verplicht! Eric Truffino Wat slagers en koks onder varkensrib verstaan, is een groot stuk van 2 tot 2,5 kilogram dat uit het in de lengte gehalveerde varken wordt gesneden. Het bestaat uit de halve ruggestreng en een gedeelte van de ribben die hier aan één kant nog aan vastzitten, plus het omgevende vlees. 'Carré de porc' heet dat stuk in keukenfrans. De slager deelt een varkensrib gewoonlijk op in de populaire ribkarbonades ofwel koteletten. Het grote stuk varkensrib wordt ook wel in zijn geheel ontbeend en daarna gaar gemaakt. Als dat stuk vlees gepekeld en gerookt is, heet het casselerrib. Dat kennen wij in de eerste plaats als smakelijk broodbeleg. Koks echter braden, smoren of sto ven zo'n carré graag in zijn geheel en verdelen het pas daarna in por ties. Vlees dat als groot stuk en op het bot gegaard wordt, blijft name lijk veel sappiger dan wanneer het voor het bereiden ontbeend of ge- portioneerd is. De uit het vlees naar buiten stekende stukjes rib dienen ook na de bereiding rftooi blank te blijven. Daarom besteden koks tijdens de voorbereiding veel aandacht aan het 'pareren' van die ribstukjes. Ze snijden er alle stukjes vlees en vlies af, zodat het blanke, schone bot overblijft. Een ouderwets woord voor slager is 'beenhouwer'. Inderdaad werkte de ambachtsman vroeger virtuoos met een bijl. In een moderne slage rij verricht men veel van dat ver deelwerk met een elektrische zaag. Wel dient de slager er altijd voor te waken dat de vleesdelen die hij af levert, geen botsplinters of zaagsel van botten bevatten. Het blijft vakwerk, ook al is er minder li chaamskracht voor nodig. Aan het in zijn geheel te bereiden stuk varkenscarré zitten stukjes rio van 5 tot 8 cm lengte. Bij ribkar bonades zijn de ribstukjes zelfs nog wat korter. Maar de ribben van het varken zijn een heel stuk lan ger. Ze lopen door tot op de borst en de buik van het dier. Al die rib stukjes worden door een stevige vleeslaag bij elkaar gehouden: de flanken van het varken. Dergelijke stukken zijn tegen woordig bijzonder populair. 'Rib betjes' of 'krabbetjes' zijn hier van oudsher uitstekende Nederlandse namen voor. Waarschijnlijk is het vroeger zelfs 'krap' geweest, zeg gen taalkundigen. Dat duidt dan op het schrale karakter van het stuk, en op de geringe hoeveelheid eetbaar vlees, maar het kan ook een aanduiding zijn geweest voor de haakvormig uitstekende rib stukjes. Veel mensen praten de Amerikanen na en spreken van 'spare ribs'. In elk geval is dit voor delige stuk van het varken buiten gewoon populair onder de Ameri kaanse benaming. In Nederlandse restaurants geldt vaak de aanbieding 'onbeperkt spare ribs eten' voor een vast en vrij laag bedrag. Daaruit kunnen we al concluderen dat het goed koop vlees is, want bij alle andere stukken is de portie die we op ons bord krijgen zeer zorgvuldig afge wogen. Nu kunnen krabbetjes heel lekker zijn, maar de manier waar op ze in dergelijke eetgelegenhe den worden genoten is niet altijd even smakelijk. Krabbetjes gingen vroeger door de erwtensoep en door winterse stamppotten. Het stuk varkens flank moet er ongeveer drie kwar tier in meekoken. Pas wel op voor botsplinters! Om dat te voorko men kookt men de krabbetjes ook wel afzonderlijk gaar, maar juist de lekkere smaak die de kokende rib betjes aan de rest van het gerecht meedelen gaat dan verloren. De Chinese keuken kent allerlei berei dingen voor krabbetjes, geroos terd dikwijls. Soms eerst voorge kookt om de roostertijd te bekor ten, en ook wel eerst gebakken, daarna gekookt en tot slot geroos terd. Het zal wel via de Chinezen zijn dat de Amerikanen deze lekkernij op waarde leerden schatten. In dat rij ke werelddeel is men over het alge meen toch niet zo verzot op de goedkopere vleesdelen. Maar 'bar becued spare ribs' zijn buitenge woon populair. Tijdens het rooste ren dient het stuk ribbetjes met vlees regelmatig met barbecue saus te worden bestreken. De be reiding duurt wel een uurtje, maar dan is het ook smullen. Martin van Huijstee t*i. 11 foto Judith Stalpers Buitenlandse biersoorten in een Japanse supermarkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 39