Nieuwe Mazda 323 Robuuste en degelijke auto voor zakenwereld Stationwagenversie ZX als vervanger BX Break Audi A6 en S6 Fietsen met de hond Airbag uit de armsteun Houderschapsbelasting vanaf '95 vrije tijd op eenzame L_nrik hoogte... r ZATERDAG 25 JUNI 1994 37 Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 BEL GRATIS: 06-0996688 DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS hypotheek Avero heeft in navolging van de rentestijging van begin juni alsnog haar tarieven verhoogd. De rente op de kapitaalmarkt vertoont deze week een stijgend verloop. Hypotheekrente per 21 juni 1994 rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale vast provi- bank besparing van gedu- sie in constant rende 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 7,70 4.17 2,76 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8.10 4,44 2,98 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,50 4,71 3.19 ann. hyp. variab. 1.00 6.50 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,93 3,99 ABP spaarhyp. 1,00 7,40 4,00 2,63 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,26 2,84 spaarhyp 15 jr. 1.00 8.20 4,53 3,05 ann. hyp 1.00 7,20 4,73 3.83 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,60 4,99 4,04 Aegon spaarhyp. 1,00 7,80 4.03 2,66 spaarhyp. 15/20 jr 1,00 8,60 4,56 3,09 Amev zorg-vrij-hyp 1,00 7,70 4,22 2,81 Levensverz. zorg-vrij-hyp 15/20 jr. 1,00 8,60 4,83 Bouwfonds spaarv.hyp. 1,00 7,60 4,15 2,76 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8.10 4,48 3,02 spaarv.hyp. renterust 1.00 7,80 4,28 2,86 Centraal spaargar hyp 5 jr. 0,25 7,70 4,18 2,78 Beheer spaargar hyp 15 jr. 0,25 8.50 Centrale spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,02 2,62 Volksbank spaarhyp 10 jr. 1,00 7,90 4,28 2,84 ann. hyp. 2 jr 1.00 6,30 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,80 3,88 Delta Lloyd hyp.tot.plan 1,00 7,60 4,16 2,76 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 8,50 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,08 2,71 GWK-bank spaarhyp. 1,00 7,60 4,16 2,76 ann. hyp. Ijr. 1,00 6,20 4,08 3,31 ann. hyp 5 jr. 1,00 7,40 4,86 3,94 Nationale spaarhyp. 1,00 7,70 4,22 2,81 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,50 4,76 3,25 ING-bank spaarhyp. 5 1,00 7,70 4,18 2,77 spaarhyp. 10 r. 1,00 8,10 4,44 2.98 ann. hyp. 1 r 1,00 6,40 4,21 3.41 ann. hyp. b. r. 1,00 7,50 4,93 3,99 Postbank spaarhyp. 5 r. 1,00 7,60 4,14 2,75 spaarhyp. 7 r. 1,00 7,90 4.34 2,91 spaarhyp. 12 r. 1,00 8,30 4.61 3,12 ann hyp. 2 r. 1,00 6,40 4,12 3,33 ann. hyp. b r. 1,00 7,40 4,76 3,85 Rabo sp.opt. hyp. 1,00 7,00 3,73 2,41 Hp.bank sp.opt. hyp 10 jr 1,00 8,10 4.47 3.00 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 8,30 4,60 3,11 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1.00 6,30 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,93 3,99 Reaal exacLhyp. 1,00 7,00 3,76 2,45 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,29 2,87 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,23 2,82 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 7,70 4,21 2,80 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 8,40 4,68 3,18 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 7,50 4,06 2,68 Alg./ing za-hyp,plan 10 jr. 1,00 7,90 4,33 2,89 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Japan heeft een opvolger voor Mazda's centrale model 323, daar Familia geheten. In het na jaar zal de nieuwe 323 in Europa arriveren, belooft de Nederland se importeur, vijfjaar nadat het huidige model verscheen. Geruchten wilden dat het Ja panse model Lantis, in 1993 ont huld, de 323 zou opvolgen. De nogal progressief gestileerde Lantis komt technisch overeen met de iets grotere 626. die het in Japan niet zo goed doet. De in vier- en vijfdeurs uitvoering ge leverde Lantis stond model voor de nieuwe Familia, maar is een slagje groter. De eerste gegevens spreken van vierdeurs sedans en driedeurs hatchback-modellen. Er komt kennelijk geen opvolger voor het sportieve vijfdeursmodel 323 F. Waarschijnlijk wordt de nieuwe 323 iets groter en ruimer dan de oude. Het motorengam ma zal opnieuw uit drie aggrega ten bestaan. In plaats van de huidige 1,3 liter komt een speciaal op laag brandstofverbruik afgestemde 1.5 met vier kleppen per cilinder en twee nokkenassen. Daar naast komt een sterkere, meer sportief geaarde versie van die 1.5. Als sterkste aggregaat blijft de zestienkleps 1.8 op het pro gramma. Mazda speelt in op de veiligheids-trend, met een stij vere carrosserie, voorzien van versterkingsbalken in de portie ren. ABS en airbags worden als extra leverbaar. foto GPD De nieuwe Familia ofwel Mazda 323 is vanaf september in Nederland te koop. Audi maakt met zijn nieuwe A6 en S6 zijn reputatie van klassemerk meer dan waar. De Duitse concurrenten Mercedes en BMW, die zich krachtig weren in het prestigieuze segment, hebben er in Audi een overtuigende meedinger bij, die vooral in de zakelijke markt een sterke aantrekkingskracht heeft. De Audi 100 is thans opgevolgd door de A6, waarbij de herkenbaarheid is gebleven, hoewel aan carrosserie, interieur en motoren het een en ander is gewijzigd. Er is een enorme keus uit moto ren. Voor de A6/S6 serie zijn negen motorversies voorhanden, van vier, vijf, zes en achtcilinders met inhouden variërend van 1.9 tot 4.2 liter. Daarbij bevinden zich drie diesels met directe inspuiting. We hebben met een aantal van de ze auto's in de buurt van het Duit se Heilbronn rij-impressies kun nen opdoen. Deze eerste kennis making stemt zonder meer tot te vredenheid. De 1.9 TDI, voorzien van vijfbak, levert 90 pk. Voldoen de om zich kranig te weren op de grote weg. Onze plagerige poging om in de vijfde versnelling bij min der dan 1500 toeren te accelereren, De Audi A6 borduurt voort op de Audi 100, maar is uiterlijk en innerlijk flink gewijzigd. foto GPD toonde duidelijk de ondergrens van deze motor, die vlak daarbo ven best vooruit wil. De A6 is een robuuste en degelijke Duitse auto.. Het motorlawaai blijft door de uitstekende isolatie ruim binnen de perken. Aan com fort is er weinig te wensen overge bleven. Een verzorgd interieur met goede stoelen is bij Audi vanzelf sprekend. Over sturen, ABS-rem- men en de algehele handelbaar heid valt niets te klagen. De hele uitmonstering met full-size airbag, centrale deurvergrendeling en elektrische ramen wijst duidelijk op een prestige-auto met een zake lijke inslag. m net dieselprogramma bevinden zich voorts twee 2,5 liter motoren, één vier cilinder met vijfbak en één vijfcilinder met 6-bak. De eerste le vert 115 pk en de tweede 140 pk. Al le diesels onderscheiden zich vol gens de fabrikant door bijzonder lage verbruikscijfers. Testroutes hebben een verbruik zichtbaar ge maakt van 2,7 liter op 100 kilome ter. Dat zal de dagelijkse gebruiker zelden of nooit bereiken, maar dat het kan, is opmerkelijk. Bij de benzineversies begint het gamma met een tweeliter, die 115 pk op de wielen brengt, gevolgd door een 133 pk sterke 2.3 liter. In de duurdere klasse treffen we de 2.6 zescilinder in V-vorm aan met een vermogen van 150 pk. Daarbo ven brengt Audi de 2.8 liter V-6, die er 174 pk van maakt. Beulen Wie meer wil moet de blik verrui men naar de S6-modellen, moto risch en qua wegligging 'beulen' van auto's. De motoren zijn techni sche hoogstandjes. De 2.2 vijfcilin der 20-klepper, voorzien van zes- bak, levert 230 pk. Dit type, metl als optie een vierwielaangedreven Quattro en automaat, overschrijdt ruim de 200 kilometer per uur. Dat doet ook zijn extra krachtige broertje met de 4.2 liter V-8 motor, eveneens uitgerust met zesver snellingsbak en indien gewenst vierwielaandrijving plus auto maat. Dit race-kanon heeft een ge spierdheid van 290 pk. Bij 250 kilo meter per uur zegt de begrenzer onverbiddelijk dat het nu genoeg is. De berijder heeft dan nog gas over. De A6/S6 modellen zijn er als se dan zowel als Avant, zoals Audi zijn stationwagens noemt. Over de prijzen is nog niets bekend. In sep tember van dit jaar komen de nieuwe Audi's in Nederland op de markt. Nol van Bennekom Advertentie ...voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat de ZX Break voor 31.560. Het ge wicht is door de verbouwing toege nomen, wat aanpassingen noodza kelijk heeft gemaakt aan de ver snellingsbak, remmen en veren. Topmodel Citroen heeft zijn topmodel XM zo wel in- als uitwendig gewijzigd. Ui terlijk valt het niet erg op. Er is een andere grille en het Citroen-em bleem (double Chevron) is defini tief naar het midden van het front verhuisd. Ook de achterspoiler ziet er anders uit. Inwendig is er een ander dash board ontworpen en zijn verfijnin gen aangebracht. Zo kreeg de 'Ex clusive' nu ook houten panelen in de deurbekleding. De XM heeft er twee nieuwe motoren bij gekregen. Ter vervanging van de huidige twee liter benzinemotor is er nu een tweeliter met zestien kleppen die 135 pk levert. Als aanvulling op de bestaande diesels is er nu een 2.5 turbodiesel bijgekomen. Nol van Bennekom Voor hondebezitters die graag fietsen in het gezelschap van hun vier voeter werd onlangs de Springer geïntroduceerd, een montageklem met een spiraalveer waaraan de hond kan ivorden vastgemaakt. De fiet ser kan beide handen aan het stuur houden. Door de laag geplaatste spiraalveer worden plotselinge rukken van de hond opgevangen en kan de fietser makkelijker in balans blijven. Een veiligheidslijn bevrijdt de hond meteen, wanneer hij plotseling aan de verkeerde kant van een boom zou passeren. Citroen heeft zijn stationwagenversie van de ZX gelanceerd, omdat de BX Break uit produktie is genomen en de Xantia Break niet eerder dan volgend jaar wordt verwacht. Om een antwoord te hebben op de groeiende vraag naar combi's moest er dus een 'Break' komen. De markt wordt overigens gedomineerd door de Opel Astra stationwagen (47 procent). Sinds kort is Volkswagen in deze maatvoering vertegenwoordigd met de Golf Variant. bovenaan geen steun meer om het hoofd weg te duwen. Daarop biedt de ITS-buis het ant woord. Die wordt opgeborgen in de deursponning en strekt zich bij het opblazen diagonaal over de ruito- pening. De gasdruk in de opgebla zen buis houdt hem stijf, zodat hij geen steun van een zijruit nodig heeft. Net als elke andere airbag loopt de ITS-buis meteen weer leeg, zodat hij niet in de weg zit bij berging van gewonden uit de auto na het ongeluk. Er blijft één teer punt. Het pro bleem is voldoende snel reageren de sensors te ontwikkelen. Het ge brek aan kreukelzone opzij bete kent dat een zij-airbag zeer weinig reactietijd ter beschikking staat. BMW's zij-airbag reageert op plot selinge sterke vertraging, zoals el ke airbag. Fracties van seconden nadat de aanrijding begint dus. Theoretisch ideaal is een nieuw soort sensor, dat op de nadering van massieve voorwerpen rea geert. Een zij-airbag wordt dan al opgeblazen voordat de feitelijke botsing begint. Behalve Opel en Volkswagen en nu ook Citroën manifesteren nog maar twee Westerse merken zich in dit segment, Alfa met de Sportwagon en Ford met de Escort Clipper. De andere concurrenten zijn Toyota met de Corolla, de Mit subishi Lancer, de Nissan Sunny en de Mazda 323. Opel, Ford en Volkswagen eisen samen 75 procent van de markt op. Geen wonder dat Citroën na ver dwijnen van de BX Break een stuk van de markt terug wil winnen. De ZX Break heeft in vergelijking De ZX Break van Citroen vervangt de BX Break, tot volgend jaar de Xantia Break op de markt verschijnt. foto GPD met de gewone berline een bodem plaat die 19,5 centimeter langer is, terwijl de wielbasis hetzelfde is ge bleven. Het dak werd verstevigd en voorzien van langsliggers. Er is keuze uit vier bestaande mo torversies; een 1.4 en een 1.8 benzi nemotor en twee 1.9 diesels, waar van één met turbo. Citroën brengt Een toenemend aantal automerken bericht over de ontwikkeling van zijdelingse airbags. Daaruit mag worden afgeleid dat binnen enkele jaren een produktierijpe versie kan bestaan. Er is echter nog geen standaard-ontwerp, zoals bij airbags in stuurwiel en dashboard. BMW was niet tevreden met het effect van een enkele airbag opzij, en maakte er een slimme uit breiding bij. Uit de armsteun in het portier ontspruit een luchtzakje met 17 liter inhoud, dat voorname lijk het lichaam moet opvangen. Om het hoofd goed te beschermen vult BMW dat aan met een air buis, officieel Inflatable Tubular Structure genoemd. De motorrijtuigenbelasting wordt 1 januari 1995 vervan gen door houderschapsbelasting. Niet het gebruik van een auto wordt belast, maar het bezit ervan. Nu hoeft men niet te betalen voor een motorvoertuig dat niet op de weg komt. Vanaf volgend jaar moet in principe iedereen betalen die een kenteken op naam heeft staan. Teruggaaf van houderschapsbe lasting (HB) kan alleen bij verkoop van de auto aan een erkend auto bedrijf, niet meer bij verkoop tus sen particulieren. Caravans, kam- peeraanhangers en woonwagens worden vrijgesteld van HB. Klas sieke auto's van meer dan 25 jaar oud eveneens, maar wel op aan vraag. Er kunnen speciale voor waarden gesteld worden. Voor kampeerauto's komt een vast tarief, dat neerkomt op drie maanden betalen, terwijl men wel het hele jaar mag rijden. Voor mo torfietsen komt één tarief in plaats van de huidige vier (naar gewicht). Bovendien betaalt men maar voor een halfjaar en mag men toch het hele jaar rijden. Peter Fokker Bij een aanrijding opzij biedt een auto vrijwel geen kreukelzone als 'schokdemper'. Een zij-airbag dient de inzittenden zachtjes weg te duwen, meent BMW, van de zij wand die wordt ingedrukt. Door de aanrijding zullen vaak de ruiten sneuvelen. Een grote zij-airbag die tot naast het hoofd reikt, heeft dan De zijdelingse air-bag van BMW omvat afzonderlijke kussens om lijf en hoofd van de inzittenden op te vangen. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 37