Nieuwe Mazda 323
Robuuste en degelijke
auto voor zakenwereld
Stationwagenversie ZX als vervanger BX Break
Audi
A6 en S6
Fietsen met de hond
Airbag uit de armsteun
Houderschapsbelasting vanaf '95
vrije tijd
op eenzame
L_nrik
hoogte...
r
ZATERDAG 25 JUNI 1994 37
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124
BEL GRATIS: 06-0996688
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS
hypotheek
Avero heeft in navolging van de rentestijging van begin juni alsnog
haar tarieven verhoogd. De rente op de kapitaalmarkt vertoont deze
week een stijgend verloop.
Hypotheekrente
per
21 juni 1994
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
vast provi- bank besparing van
gedu- sie in constant
rende 38,25% 50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
7,70
4.17
2,76
spaarhyp.
10 jr.
1,00
8.10
4,44
2,98
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,50
4,71
3.19
ann. hyp.
variab.
1.00
6.50
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,93
3,99
ABP
spaarhyp.
1,00
7,40
4,00
2,63
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,26
2,84
spaarhyp
15 jr.
1.00
8.20
4,53
3,05
ann. hyp
1.00
7,20
4,73
3.83
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,60
4,99
4,04
Aegon
spaarhyp.
1,00
7,80
4.03
2,66
spaarhyp.
15/20 jr
1,00
8,60
4,56
3,09
Amev
zorg-vrij-hyp
1,00
7,70
4,22
2,81
Levensverz.
zorg-vrij-hyp
15/20 jr.
1,00
8,60
4,83
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1,00
7,60
4,15
2,76
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
8.10
4,48
3,02
spaarv.hyp.
renterust
1.00
7,80
4,28
2,86
Centraal
spaargar hyp
5 jr.
0,25
7,70
4,18
2,78
Beheer
spaargar hyp
15 jr.
0,25
8.50
Centrale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,02
2,62
Volksbank
spaarhyp
10 jr.
1,00
7,90
4,28
2,84
ann. hyp.
2 jr
1.00
6,30
4,15
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,80
3,88
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
1,00
7,60
4,16
2,76
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
8,50
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,08
2,71
GWK-bank
spaarhyp.
1,00
7,60
4,16
2,76
ann. hyp.
Ijr.
1,00
6,20
4,08
3,31
ann. hyp
5 jr.
1,00
7,40
4,86
3,94
Nationale
spaarhyp.
1,00
7,70
4,22
2,81
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,50
4,76
3,25
ING-bank
spaarhyp.
5
1,00
7,70
4,18
2,77
spaarhyp.
10
r.
1,00
8,10
4,44
2.98
ann. hyp.
1
r
1,00
6,40
4,21
3.41
ann. hyp.
b.
r.
1,00
7,50
4,93
3,99
Postbank
spaarhyp.
5
r.
1,00
7,60
4,14
2,75
spaarhyp.
7
r.
1,00
7,90
4.34
2,91
spaarhyp.
12
r.
1,00
8,30
4.61
3,12
ann hyp.
2
r.
1,00
6,40
4,12
3,33
ann. hyp.
b
r.
1,00
7,40
4,76
3,85
Rabo
sp.opt. hyp.
1,00
7,00
3,73
2,41
Hp.bank
sp.opt. hyp
10 jr
1,00
8,10
4.47
3.00
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
8,30
4,60
3,11
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1.00
6,30
4,15
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,93
3,99
Reaal
exacLhyp.
1,00
7,00
3,76
2,45
Hypothek.BV
exact-hyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,29
2,87
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,70
4,23
2,82
Westland
lage last.
7 jr.*
1,00
7,70
4,21
2,80
Utrecht
lage last.
15 jr.
1,00
8,40
4,68
3,18
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
7,50
4,06
2,68
Alg./ing
za-hyp,plan
10 jr.
1,00
7,90
4,33
2,89
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Japan heeft een opvolger voor
Mazda's centrale model 323,
daar Familia geheten. In het na
jaar zal de nieuwe 323 in Europa
arriveren, belooft de Nederland
se importeur, vijfjaar nadat het
huidige model verscheen.
Geruchten wilden dat het Ja
panse model Lantis, in 1993 ont
huld, de 323 zou opvolgen. De
nogal progressief gestileerde
Lantis komt technisch overeen
met de iets grotere 626. die het in
Japan niet zo goed doet. De in
vier- en vijfdeurs uitvoering ge
leverde Lantis stond model voor
de nieuwe Familia, maar is een
slagje groter.
De eerste gegevens spreken van
vierdeurs sedans en driedeurs
hatchback-modellen. Er komt
kennelijk geen opvolger voor
het sportieve vijfdeursmodel
323 F. Waarschijnlijk wordt de
nieuwe 323 iets groter en ruimer
dan de oude. Het motorengam
ma zal opnieuw uit drie aggrega
ten bestaan.
In plaats van de huidige 1,3 liter
komt een speciaal op laag
brandstofverbruik afgestemde
1.5 met vier kleppen per cilinder
en twee nokkenassen. Daar
naast komt een sterkere, meer
sportief geaarde versie van die
1.5. Als sterkste aggregaat blijft
de zestienkleps 1.8 op het pro
gramma. Mazda speelt in op de
veiligheids-trend, met een stij
vere carrosserie, voorzien van
versterkingsbalken in de portie
ren. ABS en airbags worden als
extra leverbaar.
foto GPD
De nieuwe Familia ofwel Mazda 323 is vanaf september in Nederland te koop.
Audi maakt met zijn nieuwe
A6 en S6 zijn reputatie van
klassemerk meer dan waar. De
Duitse concurrenten Mercedes
en BMW, die zich krachtig
weren in het prestigieuze
segment, hebben er in Audi een
overtuigende meedinger bij,
die vooral in de zakelijke
markt een sterke
aantrekkingskracht heeft. De
Audi 100 is thans opgevolgd
door de A6, waarbij de
herkenbaarheid is gebleven,
hoewel aan carrosserie,
interieur en motoren het een en
ander is gewijzigd.
Er is een enorme keus uit moto
ren. Voor de A6/S6 serie zijn
negen motorversies voorhanden,
van vier, vijf, zes en achtcilinders
met inhouden variërend van 1.9 tot
4.2 liter. Daarbij bevinden zich drie
diesels met directe inspuiting.
We hebben met een aantal van de
ze auto's in de buurt van het Duit
se Heilbronn rij-impressies kun
nen opdoen. Deze eerste kennis
making stemt zonder meer tot te
vredenheid. De 1.9 TDI, voorzien
van vijfbak, levert 90 pk. Voldoen
de om zich kranig te weren op de
grote weg. Onze plagerige poging
om in de vijfde versnelling bij min
der dan 1500 toeren te accelereren,
De Audi A6 borduurt voort op de Audi 100, maar is uiterlijk en innerlijk flink gewijzigd. foto GPD
toonde duidelijk de ondergrens
van deze motor, die vlak daarbo
ven best vooruit wil.
De A6 is een robuuste en degelijke
Duitse auto.. Het motorlawaai
blijft door de uitstekende isolatie
ruim binnen de perken. Aan com
fort is er weinig te wensen overge
bleven. Een verzorgd interieur met
goede stoelen is bij Audi vanzelf
sprekend. Over sturen, ABS-rem-
men en de algehele handelbaar
heid valt niets te klagen. De hele
uitmonstering met full-size airbag,
centrale deurvergrendeling en
elektrische ramen wijst duidelijk
op een prestige-auto met een zake
lijke inslag.
m net dieselprogramma bevinden
zich voorts twee 2,5 liter motoren,
één vier cilinder met vijfbak en één
vijfcilinder met 6-bak. De eerste le
vert 115 pk en de tweede 140 pk. Al
le diesels onderscheiden zich vol
gens de fabrikant door bijzonder
lage verbruikscijfers. Testroutes
hebben een verbruik zichtbaar ge
maakt van 2,7 liter op 100 kilome
ter. Dat zal de dagelijkse gebruiker
zelden of nooit bereiken, maar dat
het kan, is opmerkelijk.
Bij de benzineversies begint het
gamma met een tweeliter, die 115
pk op de wielen brengt, gevolgd
door een 133 pk sterke 2.3 liter. In
de duurdere klasse treffen we de
2.6 zescilinder in V-vorm aan met
een vermogen van 150 pk. Daarbo
ven brengt Audi de 2.8 liter V-6, die
er 174 pk van maakt.
Beulen
Wie meer wil moet de blik verrui
men naar de S6-modellen, moto
risch en qua wegligging 'beulen'
van auto's. De motoren zijn techni
sche hoogstandjes. De 2.2 vijfcilin
der 20-klepper, voorzien van zes-
bak, levert 230 pk. Dit type, metl
als optie een vierwielaangedreven
Quattro en automaat, overschrijdt
ruim de 200 kilometer per uur.
Dat doet ook zijn extra krachtige
broertje met de 4.2 liter V-8 motor,
eveneens uitgerust met zesver
snellingsbak en indien gewenst
vierwielaandrijving plus auto
maat. Dit race-kanon heeft een ge
spierdheid van 290 pk. Bij 250 kilo
meter per uur zegt de begrenzer
onverbiddelijk dat het nu genoeg
is. De berijder heeft dan nog gas
over.
De A6/S6 modellen zijn er als se
dan zowel als Avant, zoals Audi
zijn stationwagens noemt. Over de
prijzen is nog niets bekend. In sep
tember van dit jaar komen de
nieuwe Audi's in Nederland op de
markt.
Nol van Bennekom
Advertentie
...voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
de ZX Break voor 31.560. Het ge
wicht is door de verbouwing toege
nomen, wat aanpassingen noodza
kelijk heeft gemaakt aan de ver
snellingsbak, remmen en veren.
Topmodel
Citroen heeft zijn topmodel XM zo
wel in- als uitwendig gewijzigd. Ui
terlijk valt het niet erg op. Er is een
andere grille en het Citroen-em
bleem (double Chevron) is defini
tief naar het midden van het front
verhuisd. Ook de achterspoiler ziet
er anders uit.
Inwendig is er een ander dash
board ontworpen en zijn verfijnin
gen aangebracht. Zo kreeg de 'Ex
clusive' nu ook houten panelen in
de deurbekleding. De XM heeft er
twee nieuwe motoren bij gekregen.
Ter vervanging van de huidige
twee liter benzinemotor is er nu
een tweeliter met zestien kleppen
die 135 pk levert. Als aanvulling op
de bestaande diesels is er nu een
2.5 turbodiesel bijgekomen.
Nol van Bennekom
Voor hondebezitters die graag fietsen in het gezelschap van hun vier
voeter werd onlangs de Springer geïntroduceerd, een montageklem
met een spiraalveer waaraan de hond kan ivorden vastgemaakt. De fiet
ser kan beide handen aan het stuur houden. Door de laag geplaatste
spiraalveer worden plotselinge rukken van de hond opgevangen en kan
de fietser makkelijker in balans blijven. Een veiligheidslijn bevrijdt de
hond meteen, wanneer hij plotseling aan de verkeerde kant van een
boom zou passeren.
Citroen heeft zijn
stationwagenversie van de ZX
gelanceerd, omdat de BX Break uit
produktie is genomen en de Xantia
Break niet eerder dan volgend jaar
wordt verwacht. Om een antwoord te
hebben op de groeiende vraag naar
combi's moest er dus een 'Break'
komen. De markt wordt overigens
gedomineerd door de Opel Astra
stationwagen (47 procent). Sinds kort is
Volkswagen in deze maatvoering
vertegenwoordigd met de Golf Variant.
bovenaan geen steun meer om het
hoofd weg te duwen.
Daarop biedt de ITS-buis het ant
woord. Die wordt opgeborgen in de
deursponning en strekt zich bij het
opblazen diagonaal over de ruito-
pening. De gasdruk in de opgebla
zen buis houdt hem stijf, zodat hij
geen steun van een zijruit nodig
heeft. Net als elke andere airbag
loopt de ITS-buis meteen weer
leeg, zodat hij niet in de weg zit bij
berging van gewonden uit de auto
na het ongeluk.
Er blijft één teer punt. Het pro
bleem is voldoende snel reageren
de sensors te ontwikkelen. Het ge
brek aan kreukelzone opzij bete
kent dat een zij-airbag zeer weinig
reactietijd ter beschikking staat.
BMW's zij-airbag reageert op plot
selinge sterke vertraging, zoals el
ke airbag. Fracties van seconden
nadat de aanrijding begint dus.
Theoretisch ideaal is een nieuw
soort sensor, dat op de nadering
van massieve voorwerpen rea
geert. Een zij-airbag wordt dan al
opgeblazen voordat de feitelijke
botsing begint.
Behalve Opel en Volkswagen en
nu ook Citroën manifesteren
nog maar twee Westerse merken
zich in dit segment, Alfa met de
Sportwagon en Ford met de Escort
Clipper. De andere concurrenten
zijn Toyota met de Corolla, de Mit
subishi Lancer, de Nissan Sunny
en de Mazda 323.
Opel, Ford en Volkswagen eisen
samen 75 procent van de markt op.
Geen wonder dat Citroën na ver
dwijnen van de BX Break een stuk
van de markt terug wil winnen.
De ZX Break heeft in vergelijking
De ZX Break van Citroen vervangt de BX Break, tot volgend jaar de Xantia Break op de markt verschijnt.
foto GPD
met de gewone berline een bodem
plaat die 19,5 centimeter langer is,
terwijl de wielbasis hetzelfde is ge
bleven. Het dak werd verstevigd
en voorzien van langsliggers.
Er is keuze uit vier bestaande mo
torversies; een 1.4 en een 1.8 benzi
nemotor en twee 1.9 diesels, waar
van één met turbo. Citroën brengt
Een toenemend aantal automerken
bericht over de ontwikkeling van
zijdelingse airbags. Daaruit mag
worden afgeleid dat binnen enkele
jaren een produktierijpe versie kan
bestaan. Er is echter nog geen
standaard-ontwerp, zoals bij airbags in
stuurwiel en dashboard.
BMW was niet tevreden met het
effect van een enkele airbag
opzij, en maakte er een slimme uit
breiding bij. Uit de armsteun in het
portier ontspruit een luchtzakje
met 17 liter inhoud, dat voorname
lijk het lichaam moet opvangen.
Om het hoofd goed te beschermen
vult BMW dat aan met een air
buis, officieel Inflatable Tubular
Structure genoemd.
De motorrijtuigenbelasting
wordt 1 januari 1995 vervan
gen door houderschapsbelasting.
Niet het gebruik van een auto
wordt belast, maar het bezit ervan.
Nu hoeft men niet te betalen voor
een motorvoertuig dat niet op de
weg komt. Vanaf volgend jaar
moet in principe iedereen betalen
die een kenteken op naam heeft
staan.
Teruggaaf van houderschapsbe
lasting (HB) kan alleen bij verkoop
van de auto aan een erkend auto
bedrijf, niet meer bij verkoop tus
sen particulieren. Caravans, kam-
peeraanhangers en woonwagens
worden vrijgesteld van HB. Klas
sieke auto's van meer dan 25 jaar
oud eveneens, maar wel op aan
vraag. Er kunnen speciale voor
waarden gesteld worden.
Voor kampeerauto's komt een
vast tarief, dat neerkomt op drie
maanden betalen, terwijl men wel
het hele jaar mag rijden. Voor mo
torfietsen komt één tarief in plaats
van de huidige vier (naar gewicht).
Bovendien betaalt men maar voor
een halfjaar en mag men toch het
hele jaar rijden.
Peter Fokker
Bij een aanrijding opzij biedt een
auto vrijwel geen kreukelzone als
'schokdemper'. Een zij-airbag
dient de inzittenden zachtjes weg
te duwen, meent BMW, van de zij
wand die wordt ingedrukt. Door de
aanrijding zullen vaak de ruiten
sneuvelen. Een grote zij-airbag die
tot naast het hoofd reikt, heeft dan
De zijdelingse air-bag van BMW omvat afzonderlijke kussens om lijf en
hoofd van de inzittenden op te vangen. foto GPD