De masten moeten al van ver te zien zijn PZC De magie van Sail Manifestatie wordt omlijst met tal van activiteiten Het heeft iets weg van een militaire operatie SAIL'94 Organisatie 'VLISSINGEN- ZATERDAG 25 JUNI 1994 34 Geen zeil te zien, geen schip dat de haven in- en uitvaart. Toch drommen steeds weer hordes mensen voor een Sail-manifestatie in een Nederlandse haven samen, of het nu in Amsterdam, Delfzijl, Den Helder of Terschelling is. Vlissingen zal volgende week hoogstwaarschijnlijk geen uitzondering vormen in de reeks succesvolle Sail-steden. Blijkbaar spelen andere dan louter zeiltechnische zaken een rol bij de uitstraling van een dergelijk evenement. Volgens kenners zijn nostalgie, melancholie, jongensdromen en bewondering voor het ambachtelijke van het oude zeilhandwerk belangrijke redenen voor een bezoek. .m. De ware magie van de grote zeilschepen is slechts op zee te vinden: met volle zeilen, scherp aan de wind, in gevecht met de elemen ten. Tijdens Sail-Amsterdam in 1990 heeft de gemeente onderzoek gedaan onder de ruim twee miljoen bezoekers. Het bleek onmogelijk een goede omschrijving te ma ken van 'de gemiddelde Sail-bezoeker'. Zeilschepen-fanaten, verzamelaars, oude zeelieden, gezinnetjes met kleine kinde ren: alles krioelde door elkaar en beleefde op zijn eigen manier lol aan de bezichti ging van de schepen. H. A. J. van Hoepen, als bestuurslid sinds november 1993 betrokken bij de organisa tie van Sail Vlissingen, weet niet wat men sen aantrekt: „Ik worstel al jaren met de vraag wat de magie van Sail is. Elke keer als ik rondloop, denk ik bij mezelf: 'Wat zie ik nou eigenlijk?' Ik denk dat voor veel be zoekers weemoed in het spel is; de gedach te aan die reis om de wereld die je had wil len maken, maar die je om wat voor reden dan ook nooit kon maken. In feite waren die drukke bezigheden natuurlijk niet meer dan een smoes om je gebrek aan lef te legitimeren." De klassiek ogende dwarsgetuigde tall ships in de haven dragen in hoge mate bij aan het romantische karakter van een Sail-ten toonstelling, niet in de laatste plaats vanwege televisie-series als de On- edin Line. De verre stranden, het avon tuur, de vrijheid en de jongens van stavast aan boord roepen een bijna melancholiek gevoel in mensen op. De roemruchte mari tieme historie van Nederland maakt het behaaglijke gevoel compleet. Dat het le ven aan boord vroeger allerminst plezierig was, weten velen niet eens, of ze vergeten het voor het gemak even. Bijprogramma Met alleen tall ships kom je als Sail-orga- nisatie echter niet ver. Een degelijk bij programma, in de haven en in de stad, moet sjeu aan het geheel geven. In elke Sail-manifestatie liggen daarom bij voor beeld tal van rond- en platbodems aan de kade. Deze zogeheten 'bruine vloot' is vol gens J. C. van Dalsen van charterbureau Zeilvloot De Zeeuwse Stromen van we zenlijk belang. Hoewel de zeilvloot van De Zeeuwe Stromen curieus genoeg niet uit genodigd is voor Sail-Vlissingen, dobbe ren begin juli wel tal van oude houten bin nenvaartschepen uit andere delen van het land in de haven van Vlissingen. Volgens Van Dalsen is de waarde van de bruine vloot dat de schepen oud en ver scheiden van vorm zijn. „Zeker voor Ne derlanders, die misschien zelfs ongemerkt een zeevarend volkje zijn, zijn al die soor ten schepen leuk om te zien. Vrijwel ieder een kent wel de namen van een paar van die schepen zoals de botter en de tjalk. Het ambachtelijke van het zeilen, het handwerk, trekt denk ik veel bezoekers aan." Volksfeest De activiteiten in de stad en op het Sail- terrein moeten elkaar in de ideale situatie versterken. „Als het goed is, is Sail een volksfeest", stelt B. Heppener, directeur van de stichting Sail Amsterdam. „De sfeer is bijzonder gemoedelijk. In 1990 daalde tijdens Sail Amsterdam zelfs de criminaliteit in de stad duidelijk. Wat er precies georganiseerd wordt in het bijpro gramma maakt in wezen niet heel veel uit, als het maar betrekking heeft op zeilen." Voor het succes van een dergelijk evene ment is geen behoorlijk recept te geven, blijkt wel uit reacties van degenen die ooit met de voorbereiding van Sail meededen. Het weer bij voorbeeld lijkt een bepalende factor, maar zowel voor slecht als mooi weer is iets te zeggen. Het moment in het jaar is al net zo moeilijk te bepalen. Am sterdam en Delfzijl hadden hun Sail ge pland als eind van een zeilrace en kwamen daardoor automatisch in augustus te recht. Vlissingen zit aan het begin van de zomervakantie, maar of dat voor de sfeer ook maar iets betekent is volkomen on duidelijk. Als alles verloopt zoals van tevoren ge dacht, kan van een Sail-manifestatie veel meer werking uitgaan dan alleen de en kele dagen feest in de stad, hoe belangrijk dat ook is. Voor de naamsbekendheid van de stad, de streek en zelfs de provincie kan het erg belangrijk zijn een publiekstrek ker te hebben. In Delfzijl was dat een van de uitgangspunten voor Delfsail. Voor Vlissingen geldt dat ook wel, net als het trekken van toeristen. Daarom ook vindt Van Hoepen het belangrijk dat al van ver af de masten van de tall ships te zien zijn. „Je moet in de trein zittend al kunnen zien waar je moet zijn voor Sail. Dat geldt ook voor degenen die met de auto komen." Populair Vlissingen hoeft zich geen zorgen te ma ken dat het publiek het massaal laat afwe ten. Alle Sail-manifestaties die tot nu toe in Nederland gehouden zijn trokken veel bezoekers. Wereldwijd zijn Sail-manifes taties ook mateloos populair. Wel zijn en kele Sail-tentoonstellingen financieel de mist in gegaan, zoals Delfsail in Delfzijl. De organisatie in Vlissingen wil per se geen financiële kater overhouden aan Sail- Vlissingen. Omdat de begroting met spon soring niet rond te krijgen was, is besloten - en dat is uniek in Nederland - een entree geld van vijf gulden per persoon te vragen. Sail-Vlissingen heeft voorzichtig begroot en het minimum aantal bezoekers op zes tigduizend gesteld om uit de kosten te ko- men. De scepsis over de noodgreep van entree geld is vrij algemeen, zelfs bij de organi satoren. Ze hebben echter becijferd dat het entreegeld bittere noodzaak is om het hoofd boven water te houden. Vlissingen druist door het evenement louter voor be talende bezoekers toegankelijk te maken overigens wel in tegen het ideaal van soortgel ij ke S ail-manifestaties Onjuist Heppener vindt het principieel onjuist geld te vragen voor een bezoekje. „Een evenement als Sail moet ongeorganiseerd zijn. In mijn idee is Sail een gemoedelijk volksfeest, waarbij je als bezoeker hele maal zelf in de hand hebt hoe veel je wilt uitgeven. Bootjes kijken behoort gratis te zijn. Door een toegangshek neer te zetten, haal je het spontane uit de manifestatie." Van Hoepen kan zich in principe wel vin den in de optiek van Heppener. „Het eer ste wat ik dacht toen ik hoorde dat beslo ten was entreegeld te vragen, was: 'Welke bezoeker betaalt nou toch voor zoiets?' Maar gaandeweg kwam ik erachter dat je er bij zo'n evenement als Sail Vlissingen niet aan ontkomt. Toch zou het mooier zijn als je het gratis kunt aanbieden. Heppener is van mening dat dat de enige juiste visie is. „Het is toch jammer dat Vlissingen er niet in slaagt zoiets voor de bezoekers gratis te houden, terwijl dat in 1989 op Terschelling wel prima lukte; daar wonen toch slechts 3500 mensen." Trend Sail-Vlissingen heeft nóg een primeur op financieel gebied: voor de tall-ships die komen telt de organisatie ettelijke dui zenden guldens neer. De begroting is on der meer voor dit doel haastig met enkele tonnen verhoogd. Heppener is als de dood dat de organisatie hiermee een zeer onge wenste trend introduceert. „Als je uitre kent wat schepen via de gratis beloodsing, het ontbreken van havengeld, de gratis bevoorrading, het programma voor de be manning en de publiciteit voor het schip krijgen, is het niet terecht dat ze ook nog betaald worden. Doordat de organisatie in Vlissingen nu wel wil betalen, heb je kans dat de eigenaars van de schepen op een idee gebracht worden. Op zo'n manier kan de markt naar de knoppen geholpen worden." Ook Van Dalsen van De Zeeuwse Stromen vreest dat het verplicht betalen voor tall ships hand over hand zal toenemen. „Ze ker nu veel schepen uit het Oostblok in de financiële zorgen komen doordat ze zich zelf moeten bedruipen, heb je kans dat er dure contracten gesloten moeten worden. Het zou best kunnen dat Sail-organisaties op den duur de gages niet kunnen betalen en het hele evenement niet meer door gaat." Als dat gebeurt, gaat het Sail-concept in feite aan zijn eigen succes ten onder. De verliezers zullen in dat geval de liefheb bers van de nostalgie zijn. Zij hebben geen boodschap aan de manier waarop een be groting sluitend wordt gemaakt. Ze willen kunnen verzinken in jongensdromen over het leven op woelige baren. En in dromen passen financiële beschouwingen niet, al zou het over een dubbeltje gaan. Ynte Hoekstra Vier dagen lang steken de hoge masten en ra's van windjammers en tall-ships boven de Vlissingse bebouwing uit. De contouren ervan zijn door hun verlichting zichtbaar. Sail Vlissingen '94 begint op vrijdag 1 juli rond 17 uur voor de boulevard met saluutschoten ter begroeting van de schepen. Eén van de deelnemers zal op negentiende-eeuwse wijze beloodst worden door een sloep vanuit de Koopmanshaven. Het vertrek van de zeilgiganten wordt maandag 4 juli vanaf 10 uur ingeluid door een Parade of Sail vanuit de binnenhaven naar zee. Naast een bezoek aan een van de sche pen staat nog een aantal evenemen ten op het programma. Na een rondje wandelen over het havengebied is er de mogelijkheid om per pendelbus de stad te bereiken, waar eveneens diverse activitei ten in het kader van Sail plaatsvinden. Een aantal vaartuigen zal worden ingezet om een regelmatige dienst te onderhou den tussen de binnenhavens en de stad, een afstand die zo binnen een paar minu ten kan worden afgelegd. De bezoekers worden dan ontscheept in het centrum. Vandaaruit is het eenvoudig om onder meer de boulevard te bereiken. Op verzoek van Sail organiseerde het Scheldeloodsenkoor voor zaterdag 2 en zondag 3 juli een groot internationaal Shanty-festival. In het binnenhavenge- bied en de binnenstad van Vlissingen kun nen bezoekers twee dagenlang genieten van seasongs en shanties. Deze zeeliede ren zullen op de oude manier worden ge zongen, zoals ze dat vroeger aan boord van de grote zeilschepen deden. Ongeveer dertien koren uit binnen- en buitenland geven acte de presence. De deelnemers aan Sail Vlissingen worden afgemeerd in de Eerste en Tweede Binnenhaven (indeling onder voorbehoud) 1 URANIA: uit Nederland, kits, lengte 27 meter; 2 BODICEA: uit Groot-Brittannië, kits, lengte 22 meter; 3 NICOLA: uit Nederland, tjalk, lengte 23 meter; 4 NOORD-HOLLAND: uit Nederland, motor/zeilklipper, lengte 30 meter; 5 ARIEL: uil St.-Petersburg, torensloep, lengte 17 meter; 6 AVONTUUR: uit Nederland, klipper, lengte 37 meter; 7 STEDEMAEGHT: uit Nederland, driemastbark, lengte 60 meter: 8 YUNIY BALTIETS: uil Leningrad, schoener, lengte 49,40 meter; 9 MALCOLM MILLER: uit Groot-Brittannië. driemasttopzeilschoener, lengte 48,5 meter; 10 KHERSONES: uit de Oekraïne, stalen volschip, lengte 108,60 meter; 11 EENDRACHT: uil Nederland, stalen driemastgaffelschoener, lengte 60 meter; 12 BRITISH STEEL: uit Groot-Brittannië, kils, lengte 19 meter: 13 NAUSIKAA: uit België, driemastschoener, lengte 54 meter; 14 ANYWAY: uit Nederland, gaffeltopzeilschoener, lengte 19,5 meter; 15 FRY DER YK CHOPIN: uit Polen, scheepstype brik, lengte 55,50 meter: 16 AURORA: uit Rusland, torensloep, lengte 17 meter. Het volledige programma van Sail is als volgt: Vrijdag 1 juli, vanaf 15 uur - saluutschoten van kanonnen op het Keizersbolwerk - theaterspel rond beloodsing bij de Koopmanshaven - expositie stedelijk museum '150 jaar Scheldereglement' - maritieme fotowedstrijd - expositie collectie scheepvaart in bibliotheek Vlissingen - expositie modelsleepboten in bibliotheek Oost-Souburg Zaterdag 2 juli en zondag 3 juli, vanaf 10 uur op het Sailterrein - bezichtiging tall-ships en museumschepen - bungy-jumping - Shanty-festival door koren langs de Sailroute - maritieme expositie in Tonnenmagazijn - maritieme markt langs Sailroute - boegsprietlopen/apenladder bij het sluizencomplex - bustoeren door haven Vlissingen-oost - demonstratie (14 uur) reddingsactie langs boulevard (alleen zater dag) - rondvaarten op Westerschelde en binnen het Sailterrein - zeilpresentatie/wedstrijd door kinderen - duikdemonstratie op het Scheldeterrein (tussen 11 en 17 uur) - klank- en lichtspel in de binnenhaven (simulatie zeeslag) op zater dag om 22.30 uur door dertig platbodems - vliegerfestijn langs de Oranjedijk op zondag, geen stuntvliegers - kerkdienst van Mission tot Seamen in de Jacobskerk op zondag van 10 tot 11 uur - roeiwedstrijd zondag om 13 uur van buitenhaven tot badstrand en terug - horeca in shanty-sfeer - winkels open Maandag'4 juli van 10 tot 14 uur - Parade of Sail vanuit de binnenhaven naar zee Centimeters dikke draaiboeken liggen klaar. Van kwartier tot kwartier staat beschreven wie wat moet doen om Sail Vlissinoen in goede banen te leiden. Zo moeten, om maar een greep te nemen uit het draaiboek van de werkgroep Nautische Zaken, elf vissersschepen, waarvan de bemanning op vakantie gaat, verhaald worden naar de kade aan de Koningsweg. Immers, het water in de binnenhaven is nodig om de publiekstrekkers van Sail een plekje te geven. Vissersschepen die maandag 4 juli naar zee vertrekken worden vrijdag 1 juli voor 12 uur verhaald naar de buitenhaven. De werkgroep Nautische Zaken zorgt voor walspanning voor de elektriciteitsvoorziening aan de handelshaven. Anderhalve kilometer dranghekken en rond de driehonderd vrijwilligers zijn nodig om van Sail Vlissingen een succes te maken. Voorzitter K. Scherphuis van het Sail-Coördinatieteam wil maar gezegd hebben dat een eve nement als Sail gebaat is bij een zo goed mogelijke organisatie. „Zo'n Sail-organisatie heeft iets weg van een militaire organisatie. Je maakt een aanvalsplan, je hebt te maken met een geweldige hoeveelheid lo gistieke afspraken. Alles hangt met elkaar samen. Je moet letten op de veiligheid op het terrein, maar ook op het water. Er zijn dui kers aanwezig, die met bootjes rondvaren. Er kan gewonden transport over land, maar ook over water plaatsvinden. Er is een com mandocentrum waar alles wordt gecoördineerd." Initiatiefnemer van Sail is oud-ma- rinecommandant J. H. D. Nillesen, die actief is in de Sail Training As- sociation-The Netherlands. Hij be naderde burgemeester J. C. Th van der Doef, die op zijn beurt mensen zocht met organisatieta lent. In het bestuur zitten dan ook leden met kennis van nautische za ken, Vlissingers die actief zijn in het toerisme en zakenlieden. Acht werkgroepen kregen opdracht na te gaan wat bij de organisatie van het zeilevenement komt kijken. Uitgangspunt was en is dat Sail Vlissingen kostendekkend afge sloten moet worden. Sail liep in 1991 in Delfzijl uit op een financieel debacle. „We hebben een begro ting van acht ton en voor een feest je van drie a vier dagen is dat veel." De organisatie nam, volgens Scherphuis, een moeilijk besluit door vijf gulden toegangsprijs te heffen. Daarmee is de begroting niet sluitend te maken. Het be drijfsleven draagt bij in de organi satiekosten via sponsoring. Het bureau Upfront, dat de zakelij ke belangen behartigt van grote zeilschepen, werd ingeschakeld om publiekstrekkers naar Vlissin gen te krijgen. Dat verliep niet van een leien dakje, omdat Sail Vlissin gen moet concurerren met het Franse Rouen en het Canadese To ronto. „Tientallen steden in Eu ropa zitten te trekken aan die gro te schepen." Een Pools schip, waarmee Vlissingen een voorlopig contract had afgesloten ter waarde van 25.000 gulden, maakte plotse ling geen gebruik van de aanbie ding. Toronto bood 100.000 Cana dese dollars. „Dat was voor ons", aldus Scherphuis, „het overtui gendste bewijs dat de meest bie dende de schepen krijgt." Er kwam pas echt schot in toen een Scheldewerknemer, die bekend is met het maken van draaiboeken, begin dit jaar tot de organisatie toetrad. Hij houdt zich immers be zig met de festiviteiten rond de kiellegging, de doop en de tewater lating van de marineschepen. Sindsdien staat alles netjes op pa pier. Elke werkgroep heeft een ei gen draaiboek. De leden weten ook of hun activiteit een relatie heeft met andere werkgroepen en hoe veel kosten gemoeid zijn met de activiteiten. „Als je in een haven gebied iets wil organiseren", weet Scherphuis inmiddels, „krijg je pas goed inzicht hoe nauw bedrij ven, overheden en semi-overheden met elkaar samenwerken. Alles hangt nauw met elkaar samen." Ab van der Sluis schoenerbrik topzeilschoener sloep met emmerzeil sloep met torenzeilen yawl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 34