SAIL'94 Vier dagen zeilfeest in haven Vlissingen Onder 2770 m2 zeil ZATERDAG Het recept lijkt tamelijk eenvoudig: je neemt een mooie stad aan het water, contracteert enkele tientallen, oude schepen en succes is verzekerd. Is het de hang naar vervlogen jaren, vol van stoere verhalen over scheepsjongens die met gevaar voor eigen leven in het want klommen, of is het simpelweg een dagje uit? De organisatie van Sail Vlissingen '94 verwacht zestigduizend bezoekers bij het evenement dat vrijdag 1 juli officieel begint als de schepen met saluutschoten begroet worden voor de boulevard. Drommen publiek moeten afkomen op de tientallen schepen, die elk een plekje zullen vinden in de Vlissingse Binnenhaven. Statige vierkant getuigde twee- en driemasters, oude klippers en snelle schoeners kunnen - en dat is nieuw in de Sail- geschiedenis - tegen een geringe betaling bezocht worden. De organisatie heeft met pijn in het hart besloten entree te heffen. Kwamen de grote windjammers, en zeker de prestige-objecten van de voormalige Oostbloklanden, vroeger louter voor proviand naar Sail-manifestaties, tegenwoordig moet grof geld betaald worden voor hun komst. Sail Vlissingen '94 zag daardoor een Pools schip naar Toronto vertrekken waar het tienduizenden guldens meer kon krijgen. Naast het bezoek van de schepen, staat nog een aantal evenementen op het programma. In het tonnenmagazijn, vlakbij de ligplaatsen van de grote schepen, is een maritieme expositie ingericht. Verder wordt een shanty-festival gehouden, waaraan behalve het Scheldeloodsenkoor, vele andere internationale koren en kleinere zanggroepen deelnemen. Sail Vlissingen '94 is niet alleen voor bezoekers bedoeld. Het is voor Zeeland een mooie manier om zich in de kijker te spelen. De manifestatie is een niet te missen kans om de toegankelijkheid van de havens van Vlissingen aan te prijzen. Over een doorsnee braderie is iedereen snel uitgepraat, de ervaring leert dat over Sail jaren later nog wordt gesproken. De Oekraïense windjammer Khersones is de grootste deelnemer van Sail Vlissingen. vierkant getuigde driemaster is hiernaast afgebeeld onder vol tuig. De Khersones is meter lang. Aan de drie masten draagt het schip maximaal 2770 vierkante meter doek. De 26 zeilen zijn als volgt getuigd: Tussen boegspriet en de voorste mast, de fokkemast, van achter: jager (1), buitenkluiver (2), binnenkluiver (3), voorstengestagzeil (4). Aan de fokke boven naar beneden: voorbovenbramzeil (5), voorbramzeil (6), voorbovenmarszeil (7), v De stalen bijna 110 voor naar mast van Doronder- en: groot marszeil (8), fok (9). Tussen de fokkemast en de grote (middelste) mast van boven naar bened bovenbramstagzeil (10), grootbramstagzeil (11), grootstengestagzeil (12). Aan de grote mast van bo ven naar beneden: grootbovenbramzeil (13), grootbramzeil (14), grootbovenmarszeil (15) grooton- dermarszeil (16), grootzeil (17). Tussen de grote mast en de bezaansmast (achterste mast) van boven naar beneden: kruisbramstagzeil (18), kruismiddenstagzeil (19), kruisstengestagzeil (20). Aan de be zaansmast van boven naar beneden: kruisbovenbramzeil (21), kruisbramzeil (22), kruisbovenmarszeil (23), kruisondermarszeil (24), bagijnezeil (25) en bezaan (26). Zo getuigd is de Khersones een driemast-volschip. Dit type wordt ook wel fregat genoemd. Overigens voerden de grote windjammers aan het eind van de vorige eeuw aanzienlijk meer zeil. Per mast werden meer zeilen onder elkaar gehesen en vooral voor de wind droegen verlengstukken aan de ra's ook nog verscheidene bijzeilen. Vier masten was geen uitzondering. Vijf, zes of zeven kwam ook voor. Op deze pagina vindt u naast de Khersones (grote foto) van links naar rechts een aantal andere deelne mers aan Sail Vlissingen: de motorzeilklipper Noord-Holland van Rijkswaterstaat, de driemast-top zeilschoener Malcolm Miller van de Britse Sail Training Association, de Nederlandse driemast-gaf felschoener Eendracht, de Belgische driemast-schoener Nausikaa en het Poolse tweemast-volschip (brik) Fryderyk Chopin. foto's Upfront Delfzijl (Khersones en Fryderyk Chopin), B. Boekhoven (Noord-Holland), Leo van Ginderen (Mal colm Miller en Nausikaa), Geveke Motoren (Eendracht)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 33