SAIL'94
Vier dagen zeilfeest
in haven Vlissingen
Onder 2770 m2 zeil
ZATERDAG
Het recept lijkt tamelijk
eenvoudig: je neemt een mooie
stad aan het water, contracteert
enkele tientallen, oude schepen en
succes is verzekerd. Is het de hang
naar vervlogen jaren, vol van stoere
verhalen over scheepsjongens die met
gevaar voor eigen leven in het want
klommen, of is het simpelweg een
dagje uit? De organisatie van Sail
Vlissingen '94 verwacht zestigduizend
bezoekers bij het evenement dat
vrijdag 1 juli officieel begint als de
schepen met saluutschoten begroet
worden voor de boulevard.
Drommen publiek moeten afkomen
op de tientallen schepen, die elk een
plekje zullen vinden in de Vlissingse
Binnenhaven. Statige vierkant
getuigde twee- en driemasters, oude
klippers en snelle schoeners kunnen -
en dat is nieuw in de Sail-
geschiedenis - tegen een geringe
betaling bezocht worden. De
organisatie heeft met pijn in het hart
besloten entree te heffen. Kwamen de
grote windjammers, en zeker de
prestige-objecten van de voormalige
Oostbloklanden, vroeger louter voor
proviand naar Sail-manifestaties,
tegenwoordig moet grof geld betaald
worden voor hun komst. Sail
Vlissingen '94 zag daardoor een Pools
schip naar Toronto vertrekken waar
het tienduizenden guldens meer kon
krijgen.
Naast het bezoek van de schepen,
staat nog een aantal evenementen op
het programma. In het
tonnenmagazijn, vlakbij de
ligplaatsen van de grote schepen, is
een maritieme expositie ingericht.
Verder wordt een shanty-festival
gehouden, waaraan behalve het
Scheldeloodsenkoor, vele andere
internationale koren en kleinere
zanggroepen deelnemen.
Sail Vlissingen '94 is niet alleen voor
bezoekers bedoeld. Het is voor
Zeeland een mooie manier om zich in
de kijker te spelen. De manifestatie is
een niet te missen kans om de
toegankelijkheid van de havens van
Vlissingen aan te prijzen. Over een
doorsnee braderie is iedereen snel
uitgepraat, de ervaring leert dat over
Sail jaren later nog wordt gesproken.
De Oekraïense windjammer Khersones is de grootste deelnemer van Sail Vlissingen.
vierkant getuigde driemaster is hiernaast afgebeeld onder vol tuig. De Khersones is
meter lang. Aan de drie masten draagt het schip maximaal 2770 vierkante meter doek.
De 26 zeilen zijn als volgt getuigd: Tussen boegspriet en de voorste mast, de fokkemast, van
achter: jager (1), buitenkluiver (2), binnenkluiver (3), voorstengestagzeil (4). Aan de fokke
boven naar beneden: voorbovenbramzeil (5), voorbramzeil (6), voorbovenmarszeil (7), v
De stalen
bijna 110
voor naar
mast van
Doronder-
en: groot
marszeil (8), fok (9). Tussen de fokkemast en de grote (middelste) mast van boven naar bened
bovenbramstagzeil (10), grootbramstagzeil (11), grootstengestagzeil (12). Aan de grote mast van bo
ven naar beneden: grootbovenbramzeil (13), grootbramzeil (14), grootbovenmarszeil (15) grooton-
dermarszeil (16), grootzeil (17). Tussen de grote mast en de bezaansmast (achterste mast) van boven
naar beneden: kruisbramstagzeil (18), kruismiddenstagzeil (19), kruisstengestagzeil (20). Aan de be
zaansmast van boven naar beneden: kruisbovenbramzeil (21), kruisbramzeil (22), kruisbovenmarszeil
(23), kruisondermarszeil (24), bagijnezeil (25) en bezaan (26).
Zo getuigd is de Khersones een driemast-volschip. Dit type wordt ook wel fregat genoemd. Overigens
voerden de grote windjammers aan het eind van de vorige eeuw aanzienlijk meer zeil. Per mast
werden meer zeilen onder elkaar gehesen en vooral voor de wind droegen verlengstukken aan de ra's
ook nog verscheidene bijzeilen. Vier masten was geen uitzondering. Vijf, zes of zeven kwam ook voor.
Op deze pagina vindt u naast de Khersones (grote foto) van links naar rechts een aantal andere deelne
mers aan Sail Vlissingen: de motorzeilklipper Noord-Holland van Rijkswaterstaat, de driemast-top
zeilschoener Malcolm Miller van de Britse Sail Training Association, de Nederlandse driemast-gaf
felschoener Eendracht, de Belgische driemast-schoener Nausikaa en het Poolse tweemast-volschip
(brik) Fryderyk Chopin.
foto's Upfront Delfzijl (Khersones en Fryderyk Chopin), B. Boekhoven (Noord-Holland), Leo van Ginderen (Mal
colm Miller en Nausikaa), Geveke Motoren (Eendracht)