Alleen duiven herinneren aan oude Garde du Nord Een Noordkoreaanse bom? Geen probleem! Tweede jeugd voor poort van Parijs reportage zaterdag25juni 1994 29 Onschadelijk Het lijkt onverklaarbaar: de permanente aanwezigheid van een bataljon oproerpolitie voor de omheinde ambassade van de Verenigde Staten in Seoul. In 1950 waren het de Amerikanen die de Noordkoreaanse agressors terugdrongen tot achter de demarcatielijn, en daarmee Zuid- Korea's voortbestaan veilig stelden. Maar anno '94, terwijl Zuid-Korea opnieuw wordt bedreigd door het Noo/den, zijn de Amerikanen ongewenst. „Amerika is onze grootste vijand", zegt Myung Hwa-cho, een studente muziek in de Koreaanse hoofdstad Seoel. „Ik denk dat er helemaal geen crisis is op het Koreaanse schiereiland. Noord-Korea zal ons nooit aanvallen. De Noordkoreanen en wij zijn één volk." Demonstreren maakt in Zuid-Korea sowieso een vitaal deel uit van het het rijke universiteitsleven, maar niets zullen de studenten nalaten om hun beto ging een anti-Amerikaans cachet te ge ven. Het vorige weekeinde slaagden zij er zelfs in een demonstratie tegen het GATT- wereldhandelsakkoord in het kader van de strijd tegen Uncle Sam te plaatsen. Studenten uit de zuidelijke stad Kwangju kaapten een trein, reden triomfantelijk naar Seoul en voegden zich bij de hoofd stedelijke studenten. Aldaar gijzelden zij eendrachtig een 54-tal politiemannen en togen naar de Amerikaanse ambassade. Op rituele wijze werden vernielingen aan gericht en gezagsdragers gemolesteerd, waarna slechts een politiemacht van 3000 man de ambassade der Verenigde Staten wist te redden. Gevraagd naar het waarom van de actie zegt een deelneemster eraan. Soo Yeon- lim van Yonsei Universiteit, lakoniek: „Oh, door dat GATT-akkoord raken onze rijstboeren hun subsidies kwijt. Ik heb ge hoord dat wij dan Amerikaanse rijst moe ten gaan eten. Die schijnt goedkoper te zijn dan Koreaanse rijst." In Kwangju, waar in 1980 ruim 200 studen ten in Tiananmen-stijl werden doodge schoten, is de stemming het grimmigst. Begin juni, toen het steeds duidelijker be gon te worden dat Noord-Korea bezig was met de ontwikkeling van een kernbom, to gen in deze stad 50.000 studenten de straat op. Hun eis was eenvoudig: Ame rika moest ophouden Kim Il-sung, De 'Grote Leidsman' uit het Noorden, te koeioneren. En om de eis aanschouwelijk te maken, werden portretten uitgedeeld van de geliefde roerganger. De betogingen zijn niet. zoals soms in an dere landen, het werk van een luidruch tige minderheid. De afkeer van Amerika onder jeugdige Zuidkoreanen is vrijwel al gemeen, zo bleek uit een recent onder zoek. Van de ondervraagde jongeren zei bijna 90 procent Amerika meer te vrezen dan Noord-Korea. De wortels van het Zuidkoreaanse anti- Amerikanisme liggen in het verleden. Veel Zuidkoreanen denken dat Verenigde Staten in 1945 verantwoordelijk waren voor de deling van hun land. In dat jaar kregen twee Amerikaanse topmilitairen opdracht van hun president om in dertig minuten een demarcatielijn op de kaart te tekenen. Het duo, van wie de latere minis ter van defensie Dean Rusk er een was, koos tamelijk willekeurig de 38e breedte graad. Anno 1994 vormt de 38e breedtegraad de grens tussen Noord- en Zuid-Korea, hoe wel de studenten vergeten dat zonder die demarcatielijn heel Korea in 1945 waar schijnlijk onder Sovjet-invloed was geko men. Stalins Rode Leger was via de 20 ki lometer gemeenschappelijke grens al het noorden binnengedrongen en maakte zich op om het hele land te bezetten. De Amerikanen, die op dat moment nog in oorlog waren met Japan, konden geen troepen vrijmaken voor Korea. Ze kozen daarom voor het minste kwaad: een de marcatielijn, met aan Stalin het voorstel het Koreaanse schiereiland naar Duits voorbeeld te splitsen. „Maai- Duitsland was de agressor geweest en werd na de oorlog voor straf verdeeld", observeert een Nederlandse missionaris die al jaren tussen de Koreanen woont. „Korea daarentegen ging de oorlog in als slachtoffer en kwam eruit als slachtoffer. Daarom is die deling hier zo'n trauma. En het zijn de Amerikanen die ervoor verant woordelijk worden gesteld." Wat het blazoen van de Verenigde Staten verder bezoedelde, was hun paternalisme. De Amerikaanse legercommandant wei gerde het bestuur te erkennen dat de Zuidkoreanen zelf hadden gevormd. Ge neraal Hodge verdacht deze regering van linkse sympathieën en begon een eigen bestuur samen te stellen. Slecht op de hoogte van de plaatselijke omstandigheden, gaf hij de sleutelposities daarin aan lieden-in-pakken die een paar woorden Engels spraken. Helaas bleken die lieden bijna altijd met de Japanse be zetters te hebben gecollaboreerd; sommi gen waren zelfs Japanners. En betogingen tegen dit bestuur werden vervolgens met hulp van Amerikaanse troepen neergesla gen. Zuid-Korea is sinds 1992 een model-demo cratie, een der liberaalste in het Verre Oosten. De laatste politieke gevangene is vrijgelaten, de censuur opgeheven, de le gertop gemuilkorfd. Op de universiteiten, waar studeren in het verleden vaak onmo gelijk was wegens laaghangende traan gaswolken, is de rust goeddeels weerge keerd. Maar de studenten hebben nooit vergeten hoe Washington de militaire dic tators gedoogde die tot 1987 het land be stierden. Cowboy-outfit Hoewel uit Amerika alarmerende berich ten komen over een mogelijke Noordkore aanse kernbom, worden die op de univer siteiten met een schouderophalen be groet. Sommige jongeren zijn bang voor de nucleaire dictator Kim Il-sung en zijn bizarre zoon, die leeft op een dieet van westerns en zich kleedt in cowbow-outfït. Maar de meesten hebben een angst die al les verdringt: Japan. „Wij zien Japan als onze grootste vijand", zegt Doo Ho-you, een student filosofie aan de Universiteit van Yonsei. „Nooit zullen de Japanners hun droom opgeven om an dere landen te koloniseren. Nu al hebben ze het plutonium en de technologie om een atoombom te bouwen. Waarom zou Noord-Korea er dan geen mogen heb ben?" Greenpeace wees er vorig jaar al op dat Japan veel meer plutonium uit de verrij- kingsfabriek in het Britse Sellafield gaat importeren dan het nodig heeft voor zijn snelle-kweekreactoren. Plutonium, zo was de impliciete constatering, heeft slechts één andere functie. In Zuid-Korea sluimert al vele jaren de angst voor een Japanse 'bom', een angst die vorige week werd aangewakkerd dooi de Japanse premier. In een moment van geringe fijngevoeligheid bevestigde Tsu- tomu Hata tegenover het Japanse pers agentsap Kyodo: „Natuurlijk is het zo dat Japan het vermogen heeft om kernwa pens te bezitten, hoewel we ze niet hebben gemaakt." De angst voor Japan staat in de ziel van de Koreanen gekerfd, omdat Korea meer dan enige andere natie onder de grillen van de keizer heeft geleden. Tussen 1910 en 1945 zuchtte Korea onder het Japanse juk, waarvoor tiendduizenden met hun le vens betaalden. Korea werd niet alleen gekoloniseerd, het werd feitelijk opgeheven. Het Koreaans werd vervangen door Japans, Koreanen moesten Japanse namen aannemen en werden gedwongen voor de keizer te bid den. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wer den duizenden Koreaanse vrouwen voor de Japanse soldaten geworpen en ande ren waren proefkonijn bij medische expe rimenten. Hoe reëel die angst voor Japan is, staat te bezien. Maar anders dan Duitsland heeft het moderne Japan nooit op overtuigende wijze afstand genomen van zijn verleden. „Officieel zeggen Zuidkoreaanse politici dat ze tegen Noord-Korea's kernbom zijn", constateert een Westerse diplo maat, die niet bij haam wil worden ge noemd. „Maar privé houden sommigen er een andere mening op na. China heeft kernwapens en doet nog steeds proeven, zeggen ze. Japan heeft het plutonium en de technologie om een bom te maken. Een Noordkoreaanse atoombom? Geen pro bleem dus. Vroeg of laat sterft de 82-jarige dictator in Noord-Korea en worden de beide landsdelen herenigd, En dan is die Noordkoreaanse kernbom gewoon een Koreaanse bom." Cees van Zweeden T) ij het woord Noord-Irak LJ denken veel mensen nog steeds aan arme Kurden op blote voeten op besneeuwde berghellingen. Zo was het in derdaad vlak 7ia de Golfoor log, toen duizenden van hen in paniek voor Saddam Hus seins leger uit naar Turkije vhichtteii. Maar voordien waren de Kurden welge steld; Irak is tenslotte een oliestaat. Rijkdom is nu slechts wegge legd voor een partij-elite. Oliedollars zijn vervangen door smokkel-dollars, want dat is een winstgevende zaak in een land onder em bargo. De politieke partijen - die overigens meer iveg hebben van feodale structu ren met een onaantastbare leider hebben dat geld no dig om hun greep op de sa menleving niet te verliezen. Rond alle partijgebouwen hangen jonge manneri rond, voor wie de partij de enige hoop is op een inkomen. Ze noemen zich 'peshmerge', wat eigenlijk vrijheidsstrij der betekent, tot ergernis van de echte pesh?nerges die jarenlang een guerrillaoor log gevoerd hebben tegen het Iraakse leger. In ruil voor een salaris krij gen de jongens een kalashm- kov-geweer, waarmee ze trots rondlopen. Dat is ook het enige dat ze hoeven te doen in deze tijden van vre de. Ze zien er prachtig uit, met hun korte, nauw aan sluitende jasjes, waaronder een pofbroek van dezelfde stof en een gekleurde doek om het middel geivonden. Een enkele keer mogen ze buitenlandse bezoekers be schermen op hun reis, zoals onlangs drie vrouioelijke journalisten. Naarmate de belangrijkheid van het bezoek, of het gevaar op de route, ivordt de auto, zo nodig twee of drie. volge propt met ivapeiis. De pesh- merges, die him taak uiterst serieus opvatten, begrepen niet waarom we af en toe moesten gieren van het la chen. Maar hoe vertel je ie mand dat je niet lekker zat omdat er een anti-tankwa pen in je rug stak? (Er zijn geen tanks in Noord-Irak. i Of datje dacht dat de vering van de stoel in je billen prik te, maar dat achteraf bleek datje urenlang bovenop een pistool gezeten hebt in een hotsebotsend vehikel, nadat je net gehoord had dat die dingen zo vaak uit zichzelf afgaan... Vrouw zijn heeft zo z'n voor delen in deze mannenmaat- schappij, tenminste zolang je buitenlandse bent. Omdat hun eigen vrouiven binnens huis blijven en in ieder geval ver van het politieke gebeu ren staan, zien de mannen ons als 'onschadelijk'. Ze moeten ons rare wezens vin den, een soort halve mannen gekleed in spijkerbroek, met een camera om de nek, bandrecorder over de schouder, pen en papier in de hand. Maar ze gedragen I zich uiterst voorkoinend en zijn tegelijkertijd nieuwsgie rig naar de westerse variant van het andere geslacht. Dat opent een hoop deuren. Het duurde even voor de ho- teleigenaar niet meer met ogen rollend van ontzag de telefoonhoorn uitstak en happend naar adem zei: 'De premier aan de lijn'. Waarna j dan een ronkende jeep voor- I reed. opgetuigd met een I ivaaier van geweren. Want d de premier dronk graag een H glaasje in vrouwelijk gezel- I schap. Niet alleen hij overi- I gens. Maar al die mannen en hun I wapens kunnen je niet be- schermen tegen iemand die 8 echt kwaad in de zin heeft. I Bij het gedenkteken voor on- I ze collega Lissy Schmidt, I langs een stille weg door de 5 bergen, moesten we dan ook j even slikken. Zij ivas een 3 Duitse journaliste die voort- durend in Noord-Irak ver- bleef. Begin april werd haar 3 auto doorzeefd met kogels. Zijzelf en haar lijfivacht I kwamen daarbij om het le- I ven. Wie er een jaar of drie, vier niet meer is geweest, heeft medio 1994 moeite zijn ogen te geloven. Van de buitenkant ziet het Gare du Nord met zijn fraaie, monumentale gevel er nog net zo uit als altijd, maar van binnen heeft het station een totale metamorfose ondergaan. Het Gare du Nord, met ruim 400.000 reizigers per dag veruit het drukste station van Europa, was tot voor kort te vens zonder concurrentie het smerigste en meest verloederde station van Parijs. Een somber, naargeestig oord waarin zojuist aangekomen reizigers zich een weg moes ten banen door op hun trein wachtende menigten, her-en-der op de grond zittende of liggende hippies en clochards en luid toeterende dienstvoertuigen met aanhan gers van de Franse spoorwegen. Aankomen op het Gare du Nord was kort om een heel aparte sensatie. Een nogal brute kennismaking met de drukte, de stress en de chaos van een wereldstad. Dat alles is sinds enkele maanden vol tooid verleden tijd. Na werkzaamheden die ruim drie jaar geduurd hebben en die het lieve sommetje van ruim 1,3 miljard gulden hebben gekost, is het uit 1864 stammende gebouw omgetoverd in een een aangenaam, licht en ruim station voorzien van hypermodern design-meubi lair. Tot en met de stootblokken toe. Ach ter de historische, negentiende-eeuwse en rijk gedecoreerde facade en onder de eveneens negentiende-eeuwse monumen tale overkapping is een modern en effi ciënt station ontstaan. „Het oude station was inderdaad niet erg uitnodigend", geeft Pascal Marquet, een voorlichter van de Franse spoorwegen (SNCF), toe tijdens een rondleiding door het nieuwe Gare du Nord. De komst van de TGV Nord, de hypermoderne 'flits trein' die Parijs met Lille en over enkele jaren ook met Brussel, Amsterdam en Keulen verbindt, en de komst van de Eu rostar, de speciale flitstrein die Parijs via de Kanaaltunnel in minder dan drie uur tijd met Londen gaat verbinden, waren voor de Franse spoorwegen aanleiding om het Gare du Nord totaal onder handen te nemen. TG V-niveau „We hebben het oude, verstopte station op TGV-niveau gebracht. Binnen de his torische muren is het station van de een entwintigste eeuw ontstaan", vat Mar quet de gigantische verbouwing samen. Het resultaat mag gezien worden. Tijdens de rondleiding steekt de voorlichter van de Franse spoorwegen zijn trots dan ook niet onder stoelen of banken. Temeer om dat de verbouwing, zo blijkt uit het ver haal van de SNCF-medewerker, heel wat voeten in aarde heeft gehad. Als de ingenieurs van de Franse spoorwe gen het voor het zeggen hadden gehad, was het oude Gare du Nord waarschijnlijk in zijn geheel tegen de vlakte gegaan. Het zou bouwtechnisch gezien vele malen een voudiger en beduidend goedkoper zijn ge weest om een totaal nieuw station te bou wen op dezelfde plaats. Gelukkig stond het in 1864 door de befaamde architect Jacques Ignace Hittorff gebouwde station met zijn 180 meter lange classicistische facade al jaren op de monumentenlijst. Zodat eeq van de mooiste voorbeelden van negentiende-eeuwse stationsbouw in Europa bewaard is gebleven. Hoofdbrekens Dat gegeven leverde de ingenieurs van de Franse spoorwegen echter heel wat hoofd brekens op. „We moesten een geheel nieuw station bouwen binnen de histori sche muren. Bovendien was het technisch gezien niet mogelijk om het station tij dens de werkzaamheden geheel of gedeel telijk te sluiten. Er was geen plaats voor een noodstation en bovendien is het Gare du Nord niet alleen een treinstation, maar ook de plaats waar twee metrolijnen, twee RER-lijnen (de regionale metro - red.) en tientallen buslijnen samenkomen. Een knooppunt dat jaarlijks meer dan 120 mil joen mensen te verwerken krijgt, kun je onmogelijk tijdelijk verplaatsen. We ston den dus voor de uitdaging om tegelijker tijd het oude station af te breken en het De monumentale gevel van het Gare du Nord is nog als vroeger. foto Gerlo Beernink verbouwing. Onder het station is een zes verdiepingen diepe parkeergarage met een capaciteit van 1300 auto's 'verrezen', alsmede een hypermodern taxi-station. Tegelijkertijd zijn de nauwe, stinkende verbindingsgangen naar de metro, de RER en het busstation vervangen door 15 meter brede, ruime en schone passages. En halverwege de ruim 400 meter lange sporen is een enorm ondergronds koelhuis gebouwd. Daar worden de maaltijden voor de reizigers verpakt die vervolgens via liften op elk perron direct ter hoogte van de restauratiewagens afgeleverd. Daardoor hoeven met koffers sjorrende reizigers in de toekomst niet meer om de haverklap opzij te springen voor toeteren de dienstvoertuigen. Zelfs de befaamde, morsige brasserie in de hal waaraan honderdduizenden Neder landers dierbare herinneringen bewaren - de plaats waar ze na een nacht zonder al te veel slaap in de nachttrein hun eerste echt Franse croissant in een bak slappe café-au- lait doopten - heeft er aan moeten geloven. Net als de rest van het Gare du Nord is de brasserie tot TGV-niveau opgewaardeerd en van bijpassend meubilair voorzien, ontworpen door de eigen design-afdeling van de Franse spoorwegen. En net als in de rest van het station is wordt de toon er nu gezet met veel chroom, staal en fraai, licht acajou-hout. Duivestront Het 130 jaar oude Gare du Nord begint kortom aan haar tweede jeugd. Het sme rigste station van Parijs is omgetoverd in een aangenaam, modern en efficiënt sta tion in een fraaie, klassieke jas. Het enige probleem dat de Franse spoorwegen ook na 130 jaar nog niet de baas zijn, is dat van de honderden duiven die zich in de nok van de 30 meter hoge centrale hal bijzon der thuis voelen. Schoonmaakploegen draaien overuren om het fraai glimmende chromen meubilair meerdere malen per dag van verse duivestront te ontdoen. „We geven er miljoenen aan uit, maar te gen de duiven is geen kruid gewassen", verzucht Pascal Marquet. Maar dat is dan ook vrijwel het enige dat niet veranderd is in het nieuwe Gare du Nord. Hans Gertsen Binnen onderging het Gare du Nord een gedaanteverwisseling. Compleet met gereedstaande TGV's en state-of-the-art stootblok ken. foto Gerlo Beernink verdieping aan de zijkant van de stations hal werd een speciale aankomst- en ver trekhal voor de toekomstige Eurostar- treinen geschapen, waar momenteel de laatste hand aan wordt gelegd. Luchthaven De Eurostar-terminal heeft meer weg van een luchthaven dan van een klassiek sta tion. Wie straks van Parijs naar Londen reist per trein, moet net als op een vlieg veld gebruikelijk is een half uur tevoren aanwezig zijn om in te checken. En net als op een luchthaven wordt de bagage van de internationale reizigers zeer zorgvuldig gecheckt op wapens, drugs of explosie ven. Wie die controles eenmaal gepasseerd is, kan in een ruime en fraai ingerichte hal op de eerste verdieping van het station de komst van zijn of haar trein afwachten. Via een houten loopbrug worden Eurostar reizigers vervolgens naar vier speciale en zorgvuldig van de rest van de perrons ge scheiden sporen geleid. Minder zichtbaar maar minstens zo spec taculair is het ondergrondse deel van de nieuwe te bouwen, zonder ook maar één trein te laten uitvallen", vertelt Pascal Marquet. Dat lukte via een gefaseerde aanpak. De aannemers namen telkens vijf sporen te gelijk onder handen, sloopten de oude perrons om ze te vervangen door nieuwe, bredere en ruim 400 meter lange perrons voor de flitstrein. Tegelijkertijd werd de te krappe aankomst- en vertrekhal vergroot door de sporen tien meter verder naar bui ten te verplaatsen en door een brede wan delboulevard in de vorm van een halve tussenverdieping te creëren. Op de eerste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29