Waar euforie is, is handel Drank maakte leven Gerd Müller kapot Dans om de reclame-miljoenen neemt gigantische vormen aan ijl 19 s Voetbal blijft in de VS altijd sport van de toekomst DINSDAG 14 JUNI 1994 Dranje is een fantastische kleur. Bemind, maar onbeschermd. De hoofdkleur van het Nederlands elftal, Ié steunkleur voor het Nederlandse bedrijfsleven. 'Oranje goes America'. Waar euforie is, is handel', luidt het jmpele doch winstgevende credo i de creatieve zakenman. )e oranjekolonie van McDonald's hangt al wekenlang fluitend in de hoorn, het hele land is inmiddels mdergedompeld in een bad van ranje reclame. De miljoenendans rond het Nederlands elftal heeft igantische vormen aangenomen. Nu «verkoop nog. Het oranje schreeuwt je van alle kan ten tegemoet. Je moet kleurenblind zijn om aan de Oranje-mania te ontsnap pen. „De kleur oranje is opzwepend en geeft energie. Daar straalt kracht vanaf', zegt Harm Rozie van de KNVB. Heel sym bolisch voor het Nederlands elftal, vindt de manager communicatie, die na het plotselinge vertrek van Cees Wolzak uit Zeist namens de bond mag praten over commerciële WK-activiteiten. Nederlanders zouden geen Nederlanders zijn als ze geen graantje zouden meepik ken van de Oranje-hysterie. „Je moet wel een beetje voetbalgek zijn", zegt Rob de Leede van de KNVB, „maar veel zwaarder weegt natuurlijk dat er aan Oranje geld te verdienen valt. Vier jaar geleden waren er drie cd-singles, nu al twaalf of dertien. De teksten", gruwelt de voorlichter, „blinken niet direct uit door originaliteit. Maar de massa zingt het toch wel." Dutchy staat erbij en kijkt ernaar. De kleur oranje is niet beschermd, maar dat geldt eigenlijk ook voor Dutchy, de enige en echte mascotte van het Nederlands elf- al. „De leeuw als dier", erkent Harm Ro zie, „is beter beschermd dan als mascotte. Mensen die met een leeuwtje op de markt komen dat er iets anders uitziet dan Dut chy kunnen wij niets maken." Oranje freaks „Als je echt in zee wilt gaan met het Neder- ds elftal om eraan te verdienen", vindt Rob de Leede, „moet je ook zo flink zijn om er iets tegenover te willen stellen. An ders mag je ze best profiteurs noemen". Oranje-freaks lopen volgens de voorlich ter op Dutchy-klompen, dragen een Dut- chy-pet en drinken uit Dutchy-glazen. Tot nu toe hebben zich bij ILP, het marke tingbureau dat namens de KNVB de con tracten afsluit, tegen de zestig bedrijven gemeld die reclame mogen maken met de mascotte van Oranje. „Het zijn exclusieve contracten", zegt Henk Krop van het Am sterdamse bureau. „Anders zou Dutchy met zichzelf gaan concurreren". Hij schat Dutchy, de bij vende mascotte van Oranje. dat het Dutchy-project zo'n 25 procent van de 'totale Oranje-gekte' uitmaakt. Theo van Seggelen van de VVCS, de spe lersvakbond, schat de omzet van het rech tentraject op zo'n tien tot vijftien miljoen gulden. Die van de vrije markt ligt heel wat hoger, tussen de 200 en 300 miljoen gulden. Twee dagen voor het circus-Advocaat op volle toeren ging draaien, mochten de 'supporters van Dutchy' hun waren uit stallen op het sportcentrum van de KNVB in Zeist. Nog wel in de Johan Cruijff-zaal. Dutchy sokken, Dutchy badjassen, Dut chy aanstekers, Dutchy T-shirts, Dutchy horloges, Dutchy stropdassen, Dutchy handdoeken... Wat lag er eigenlijk niet? Voor de kinderkamer is er leeuwtjes-be hang, voor de op hol geslagen voetbalsup porter oranje ondergoed en bretels en zelfs WK-toiletpapier: wit met oranje voetbal len. Harm Rozie noemt het de 'magie van het voetbal'; Rob de Leede houdt het op het wij-gevoel. „Wij met z'n allen tegen de rest van de wereld. Als je toch ziet dat er 18.000 Nederlanders bij tien graden onder nul een halve dag heen en een halve dag terug in de bus zitten om het Nederlands elftal in Polen aan te moedigen, die gekte is niet te verklaren." Hij noemt het onvoorstel baar watje met voetbal allemaal kunt be reiken. „Als je één foutje maakt, heb je daar je hele leven last van. Kijk maar naar die bal van Rensenbrink op de paal tij dens de WK-finale in Argentinië. Voetbal heeft zo'n enorme impact, daar heb je geen notie van." Verdwazing De verdwazing kent sinds het glorieus ver lopen EK'88 geen grenzen meer. „Lubbers kennen ze niet", zegt Harm Rozie, „maai de hele wereld kent Koeman, Van Basten en Gullit." Het bedrijfsleven haakt er gre tig op in. Wat is er mooier en effectiever dan te pronken met de nationale voetbal helden? KPN doet het met Ronald Koe man, Calvé en Lotto met John de Wolf, Philips, Gran Doroda en Houtland met Jan Wouters, Dextro met de broertjes Frank en Ronald de Boer, Reebok met Dennis Bergkamp, Mars met Mare Over- mars... De honoraria lopen per speler uit een tussen de 40.000 en 350.000 gulden. Af hankelijk van wie het is, wat hij moet doen en hoe lang het duurt. En de KNVB? 'Wacht eens even', dacht Cees Wolzak, 'hier zit handel in'. Hij is de bedenker van het Dutchy-project dat zijn finale beleefde op een vluchtstrook langs de snelweg. „Daar hebben Cees, Edo Boonstoppel en ik de knoop doorgehakt", zegt Harm Rozie. De valse start van Dut chy beschouwt hij als een schoonheids foutje. „We hebben Scapino anderhalve ton betaald. Maar als Dutchy echt een succes wordt, zoals Mickey Mouse of Walt Disney, is dat bedrag te verwaarlozen." Rozie loopt ook al met het hoofd in de wol ken. „Dit WK is voor Dutchy het vertrek punt, daar gaan we de komende vier jaar mee door. Dutchy is een waarmerk. Als de mascotte een eigen status en populariteit kan verwerven, wordt dat een duurzame inkomstenbron." De manager schat de netto-opbrengst op drie ton. „En dan hou ik het nog aan de voorzichtige kant. Daar komen de royalties (percentage van de stuksverkoop) nog overheen", preekt hij voor de parochie van Dutchy. Dat valt dus tegen, dat bedrag had wel iets hoger kunnen zijn, zou je denken. „Klopt", bekent Harm Rozie schoorvoe tend. „Maar anders dan in het verleden is er dit keer niet gekozen voor gelegen heidssponsors, maar voor de langere ter mijn." Dutchy moet langer mee dan van daag. „Vier jaar geleden was de totale op brengst aan reclame 135.000 gulden, daar moesten de kosten nog vanaf. We hebben nu al een half miljoen binnen en rekenen er op dat de inkomsten in de miljoenen gaan lopen." Koorts „Het idee is mooi, een doorlopende Dut chy", zegt Theo van Seggelen, „maar de praktijk heeft geleerd dat de voetbal koorts kort maar hevig is. Die loopt in de aanloop naar een WK razendsnel op, maar is op de dag dat Oranje wordt uitgescha keld meteen weer voorbij". 'Worldcup USA' mag dan nog zo mooi klinken, de aantrekkingskracht van dit WK mag daardoor groter zijn dan de aflevering van vier jaar geleden in Italië, maar als Oranje er in de eerste ronde uitvliegt, is het met een gedaan met de pret. Dan rijdt er geen oranje tram meer door Amsterdam en raakt de marskramer op de Albert Cuyp zijn oranje spullen niet meer aan de straatstenen kwijt. Dan helpt zelfs het rugnummer 7 van Dutchy niet. „Zeven is een geluksnummer", zegt Harm Rozie. Dat is te hopen voor Oranje en voor al die zakenlieden die beter willen worden aan Oranje. Met of zonder Dutchy. Albert Geesing Het was zijn doelpunt, een half ge raakte bal, waarmee Gerd Müller op de eerste zondag in juli '74 heel Neder land in rouw dompelde. Met die treffer (2- 1) hielp 'der Bomber' de Duitsers aan de wereldtitel. Twintig jaar eerder, in Bern, haalde Helmut Rahn hetzelfde huzaren stukje uit. 'Der Boss' maakte het win nende doelpunt (3-2) en heel Hongarije treurde om de gemiste kans op goud. Beide keren won niet de beste. In '54 de slimste, in '74 de gelukkigste. Het waren twee aanvallers van wereld klasse, Gerd Müller en Helmut Rahn. De een een spits van het zuiverste water, klein en gespierd, de ander een klassieke rechtsbuiten met een verwoestend schot. Beiden hadden een neusje voor de goal. Met ieder hun eigen verhaal, maar niet één gemeenschappelijke vijand: de alcohol. Helmut Rahn kon de weelde niet dragen en belandde door z'n drank zucht zelfs achter de tralies; Gerd Müller overwon zijn vliegangst met cognac en verspeelde alles. Tot z'n vrouw Uschi en z'n dochter Nicole toe. Drank maakt meer kapot dan je lief is. Van het elftal dat tien jaar geleden we reldkampioen werd, baden alle spelers min of meer in weelde. Behalve Gerd Müller. Hij, jarenlang de meest bejubel de spits op de Europese velden, voor wie de topclubs in de rij stonden, verdient te genwoordig de kost als jeugdtrainer aan de Sabenerstrasse, bij Bayern München. Multi-miljonair Franz Beckenbauer was het afgelopen half jaar hoofdtrainer bij Bayern, Uli Hoeness is er al jarenlang manager. Berti Vogts is bondscoach, Sepp Maier de trotse bezitter van een groot tennispark. Net als Frankfurt-ma- nager Bernd Hölzenbein. Paul Breitner •s columnist voor Bild, Rainer Bonhof assistent-bondscoach. Jürgen Grabows- ki heeft een grote verzekerings-agen- tuur, Wolfgang Overath is een zakenman in bonus. Hij heeft het hoofdagentschap van Adidas en van een landelijk opere rende verzekeringsmaatschappij in Nürnberg. Bomber Gerd Müller (links) in het Duitse shirt tijdens de EK- finale van 1972 tegen de Sovjetunie. Duitsland won met 2-0. Miljon rnair Zelfs Georg Schwarzenbeck. de houte rige voorstopper van toen, heeft het met gen goed lopende tabaks- en tijdschrif tenwinkel beter gedaan dan 'der Bom ber'. Hij weet het. „Ik had veelvoudig miljonair kunnen zijn, ik heb het vaak moeten horen. Maar daar denk ik niet meer over na. Vervelend was het niet die weelde, maar ach... het gaat niet slecht met me". Iedereen wilde hem helpen, biechtte hij twee jaar geleden op. „Maar dat wil ik niet. Ik heb geen hulp nodig. Ik zit niet op een aalmoes te wachten, zo zielig ben ik nou ook weer niet. Ik bedel er in elk geval niet om." Hij was niet de beste, maar wel de meest scorende spits die het Duitse voetbal ooit heeft voortgebracht. Gerd Muller werd een synoniem voor scoren, Gerd Müller was scoren. De gedrongen spits, in de nadagen van zijn carrière door de presidente van de Fort Lauderdale Stri kers liefkozend 'mijn dikkerdje' ge noemd, werd legendarisch om de regel maat waarmee hij doelpunten produ ceerde. Altijd en overal, aan de lopende band. Hij maakte er 68 in 62 interlands, 365 in 427 Bundesliga-wedstrijden en 67 in 74 Europese bekerduels. Met veertien treffers in twee WK's ('70. '74) prijkt zijn naam nog steeds bovenaan de eeuwige ranglijst van WK-topscorers. Vliegangst Maar zijn drang naar het doel verander de in een zucht naar drank. Het begon heel onschuldig. Het bijna klassieke ver haal van de vrouw die maar moeilijk de slaap kan vatten en op advies van de huisarts voor het slapen gaan een glaas je sherry neemt. Een jaar later was ze al- coholiste. Heel ongemerkt. Net als Gerd Muller. „Vliegangst, dat was het begin van alle ellende. Ik durfde niet, maar ik moest. Wat moet je als voetballer an ders?". De laatste rij in het vliegtuig was zijn plek. Daar verborg hij zich opdat nie mand hem kon betrappen, zo dacht hij. Niet wetend dat het bestuur een oogje dichtkneep uit vrees dat hij nooit meer zou willen vliegen. Nog voor de start haalde hij een platvinkje Bourbon uit de binnenzak en vroeg de stewardess om een Cola. „Op het laatst wisten ze het al, ik hoefde er niet eens meer om te vra gen." Een paar slokken maakten hem kalm. Het werden er steeds meer, het aantal platvinkjes nam met het aantal vluch ten toe. Twee, drie. vier... Ineens, voor hij het zelf besefte, was Gerd Müller alcoho list. Fiasco Hij had Bayern München toen al verla ten en sleet zijn laatste voetbaljaren, vier in totaal, bij de Fort Lauderdale Strikers. De vluchten vanuit München naar Florida waren lang, de sportzaak in Aschheim, nabij de Zuidduitse metro pool, was op een fiasco uitgelopen. Net als later het steakhouse in Fort Lauder dale dat hij met verlies van de hand moest doen. „Toch was het een mooie tijd in Ame rika, misschien wel de mooiste tijd van mijn leven. Zeven maanden voetballen en vijf maanden vakantie." Maar juist die lange vakanties nekten hem. „Ik ging me vervelen. De hele dag niets doen, niet werken, daar kon ik niet te gen." En wat ging hij doen? „Juist, drin ken. Het werd een gewoonte, het ging van kwaad tot erger." Gerd Müller raakte alles kwijt. Niets bleef over van het vele geld dat hij als 'Torjager' had verdiend. Zelfs de kwart miljoen gulden die hij aan de benefiet overhield, die Bayern in '83 voor hem or ganiseerde, vier jaar nadat hij zijn car rière had beëindigd, verdween als sneeuw voor de zon. Wrak Ruim twee jaar geleden keerde hij terug in München. Berooid, als een wrak, geestelijk en lichamelijk. Zijn voetbal vrienden van '74 wilden ieder 50.000 Mark op tafel leggen, maar de trots van Gerd Müller won het van het medelijden van Beckenbauer, Hoeness, Rummenig- ge en Vogts. „Ze hebben mij al geholpen door mij naar een kliniek te sturen." Om af te kicken. Hij verbleef er tien weken. Gerd Müller, 48 inmiddels, is weer terug bij af. Het uitgaansleven heeft hij defini tief afgezworen. Net als toen, in zijn glo riejaren bij Bayern, toen hij het voor die tijd gigantische jaarinkomen opstreek van 400.000 Mark. Hij leefde er niet naar en hield er een vrij sobere leefwijze op na. Al die jaren dat hij bij Bayern voetbalde, bewoonde hij een tamelijk eenvoudig huis. „Ik zou niet weten wat ik met een villa met vijftien kamers moet. Die kun je tóch niet allemaal tegelijk bewonen", was zijn parool. Franz Beckenbauer hield aan zijn car rière een vermogen over, Gerd Müller al leen koppijn. „Mijn dochter heeft me wel duizend keer gevraagd om te stoppen met drinken, ze heeft wel duizend keer om mij gehuild." Drank maakt meer kapot dan je lief is. Gerd Müller weet er alles van. Hij is niet de enige in de voetballerij. En hij zal ook niet de laatste zijn. Albert Geesing Ga eens naar buiten met een familielid of vriend, en gooi hem een bal toe", riep columnist Nor man Chad onlangs in The Washington Post zijn lezers op. „Hij zal niet proberen hem met zijn voeten te stoppen of hem op zijn borst op te vangen. Nee: hij zal proberen de bal te van gen. Met zijn handen." Chad wilde maar zeggen; 'soccer' is raar. Want in wel ke balsport mag je de bal nu niet met je handen vastpak ken. Kijk maar naar échte sporten, zoals American football, basketbal of honk bal. De hoofdredactie van de Pittsburgh Post vroeg haal lezers onlangs in een en quête of zij op haar pagina's enige aandacht moest be steden aan het komende wereldkampioenschap voetbal, nu dat in de Ver enigde Staten wordt gehou den. Sportredacteur Bob Smizik vond van niet en veegde voetbal als vol strekt oninteressant van ta fel. „Amerikanen begrijpen niets van voetbal en zullen er ook nooit iets van begrij pen. Ze willen het niet leren omdat ze erbij in slaap val len". zei hij stoer. De Post werd daarna overstroomd met brieven van voetbal fans, want die zijn er genoeg in de VS. en de krant zal nu toch aandacht aan het WK besteden. Maar beschei den. De 'States' lopen niet warm voor voetbal of 'het groot ste sportevenement in de historie', zoals organisator Alan Rothenberg het kam pioenschap noemt. Maar als dat zo is. vragen veel Amerikanen zich af, hoe komt het dan dat wij geen wereldkampioen zijn? Een sport waarin de Amerika nen niet de besten zijn. dat kan niet deugen. „Amerikanen hebben een superioriteitscomplex over hun sporten, zoals football, honkbal en basketbal. Wij hebben die sporten uitge vonden. We zijn er het beste in. Voor ons zijn dat DE sporten", schreef de colum nist Mark Madden. Geen wonder dat honkbal- en footballkampioenen hier ongegeneerd 'wereldkam pioenen' worden genoemd. Vonk Toen de FIFA het WK in 1988 aan de VS toebedeel de, was er al twijfel. Hoe kun je nu het WK organise ren in een land dat op voet- balgebied een ontwikke lingsland is? Maar de Ame rikanen beloofden geld, een perfecte organisatie én een prof-voetbalcompetitie, „Zodat de vonk van het WK het enthousiasme voor voetbal in de VS zal aanste ken." Het geld is er, de organisa tie lijkt prima en zelfs de profliga komt er. Maar een jaar te laat. De vonk van het WK is allang uit als op 9 april 1995 'Major League Soccer' van start gaat. Eer der kon niet. en de organi satie heeft zijn eisen al dras tisch naar beneden bijge steld. Is het bevorderen van voek bal hier dan een hopeloze strijd? Niet als je naar de cijfers kijkt. Zestien mil joen Amerikanen spelen voetbal. Dat is meer dan er American football, honkbal of basketbal beoefenen. Maar 15 miljoen ervan zijn jonger dan 18. Voetbal is een kindersport. Na de schoolbanken is het meest al met voetbal gedaan, Amerikanen houden van sporten waarbij veel ge scoord wordt en op en om het veld veel 'harde actie' plaatsvindt. Lage scores staan gelijk aan verveling. „In Voetbal wordt weinig gescoord, is weinig fysiek contact en het spel gaat al leen maar heen-en-weer", schreef Szimik. „Voetbal is niet meer dan hard achter een balletje aanhollen." Het duurt Amerikanen te lang en er zijn te weinig on derbrekingen. Zij geven zelf toe een beperkt 'aandachts- bereik' te hebben. Daarom zijn honkbal en football, waarbij de actie tien secon den duurt en het spel daar na een minuut stilligt, voor hen ideaal. Bij basketbal met zijn hoge scores zijn al leen de laatste minuten spannend. Maar bij voetbal moet je blijven opletten en voor Amerikanen gebeurt er al die tijd te weinig spectacu lairs. The New York Times noemde voetbal „de sport van de toekomst". Maar. voegde er cynisch aan toe. „Zij zal dat altijd blijven." Hans de Bruijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 19