Geen geld bedrijven Kanaalzone Geen geld voor fietspad langs Oosterscheldekust Brandweerman onderscheiden Drie Ambachten investeert fors in natuurprojecten Middelburg heeft parkeerplaatsen j genoeg in centrum! "I Bezwaren nieuwe weg Brouwershavenl voor Raad van State Vaardigheidstest op fietsdag 55-plussers Brede opzet festival Schepentrekkers Sas streek Grondaankopen die sloop buurtschappen kunnen bekostigen zijn niet bekend i ZATERDAG 4 JUNI 1994 sb 4] van onze verslaggever TERNEUZEN - Milieugedepu teerde ing. A. M. Dek mag dan goede hoop koesteren dat het bedrijfsleven na de zomer geld beschikbaar stelt voor de uit voering van een deel van het plan van aanpak voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. Binnen de Kring van Werkge vers in de regio wordt echter die hoop niet gedeeld. Dek rekent er op dat verschillen de grote bedrijven op korte ter mijn grondaankopen zullen doen.. Met die transacties zijn forse bedragen gemoeid, waar mee de andere partners binnen het project Gebiedsgerichte Be nadering Kanaalzone (naast de provincie en het bedrijfsleven ook de gemeenten Axel, Temeu- zen en Sas van Gent, het Haven schap Terneuzen en de rijks overheid) hun voordeel mee kunnen doen. Het geld dat met de aankopen gemoeid is, zou kunnen worden aangewend voor de sloop van de Glas in gezicht automobilist bij botsing in Eede EEDE - Een 35-jarige man uit Eede moest zich donderdag on der behandeling stellen van een arts, omdat hij glasscherven in het gezicht had gekregen. De man was om 14.20 uur betrok ken bij een verkeersongeval op het kruispunt van de Brievers weg in Eede en de Rijksweg. Hij reed met zijn personenauto over de Brieversweg in Eede. Op de kruising met de Rijksweg ver leende hij geen voorrang aan een 66-jarige automobilist uit Kort- rijk. Een botsing was het gevolg. Beide auto's werden zwaar be schadigd. KRUIN IN GEN Excursie - De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging Den Inkel houdt dinsdag 14 juni een excursie in het natuurgebied Den Inkel. Het uitstapje staat onder leiding van natuurgids Joop Westerweel. Om 19.30 uur vertrekt de groep van het parkeerterrein bij het zwembad aan de Blauwhoefse- weg te Kruiningen. buurtschappen Boerengat, Axelse Sassing en Koegorspol- derstraat. Volgens drs A. A. D. Saman, se cretaris van de Kring van Werk gevers, heeft het bedrijfsleven vooralsnog geeh aanleiding ge zien het ingenomen standpunt - geen inbreng in de amoverings- projecten, omdat de verbeterin gen in de totale infrastructuur overheidszaken zijn gebleven - te wijzigen. „Het is volstrekt uit gesloten dat het bedrijfsleven di rect middelen zal inbrengen yoor de sloop van de buurt schappen. We hebben als be drijfsleven gesteld dat mogelijk in de vorm van grondtransacties iets te verwachten viel, maar daarbij werd ook de kantteke ning geplaatst dat economisch tij dergelijk acties tegenwerkt." Bij Saman waren geen plannen van bedrijven om op korte ter mijn te investeren in nieuwbouw of uitbreidingen bekend. Saman kon slechts gissen naar de basis van Deks optimisme. De secretaris van de Kring van Werkgevers betreurt het uiter mate dat de andere partners in het project (de overheden) steeds de nadruk leggen op de inbreng van het bedrijfsleven in de sloopkosten van de buurt schappen. „Het gaat hier slechts om een deelproject. Een belangrijk deel project, dat geef ik toe, maar dat neemt niet weg dat er steeds door verschillende mensen wordt gesteld dat wij tekort schieten. Dat is pertinent niet waar. De bedrijven in de Kanaal zone leveren op een andere ma nier wel degelijk hun bijdrage in de uitvoering van het plan van aanpak. Tal van bedrijven inves teren fors in milieumaatregelen, die ook onderdeel vormen van het totale plan. De Cokesfabriek presenteerde kortgeleden een lijvig bedrijfsmilieuplan en er wordt hard gewerkt aan de uit voering van dit plan. Dat kost fors geld. Daarnaast wordt bij Cerestar in Sas van Gent een be langrijk milieuproject uitge voerd. Dergelijke zaken worden altijd buiten beschouwing gela ten en dat vinden wij niet te recht", stelde Saman. De planologische onderdelen van het Plan van Aanpak zullen na de zomervakantie verwerkt worden in het streekplan Zee land. De statencommissie voor ruimtelijke ordening buigt zich 26 augustus over de nadere streekplanuitwerking. van onze verslaggever TERNEUZEN - Het waterschap De Drie Ambachten trekt dit en eerstkomende jaren miljoenen guldens uit voor het herstel van landschappelijke natuurwaar den in Midden-Zeeuwsch- Vlaanderen. In de periode 1994- 1998 wil het waterschap grote sommen geld steken in totaal elf projecten, gericht op de droogtebestrijding, het tegen gaan van eutrofiëring, water- conservering, de aanleg van na tuurvriendelijke wateroevers en het uitzetten van een meet net voor waterkwaliteit- en peilbeheer. Voor enkele projecten zijn door het algemeen bestuur van het schap middelen beschikbaar ge steld. Eén project - het gezond- maken van de Boskreek bij Koe wacht - is zo goed als afgerond. Een en ander valt op te maken uit het concept-waterbeheers plan voor de periode 1994-1998 van De Drie Ambachten. Het plan gaat deze week de in spraakprocedure in. Belangheb benden kunnen de komende we ken hun zegje doen over de be leidsuitgangspunten van het schapsbestuur. Op woensdag 6 juli volgt in cultureel centrum De Halle nog een informatiebij eenkomst over het plan. Taken In het concept-plan wordt dui delijk de veranderende taak van de waterschappen uit de doeken gedaan. Stonden in het recente verleden de traditionele taken van de waterschappen - de zorg voor de afwatering, dijken en we gen - centraal, steeds meer leg gen de waterschappen zich toe op het zogenaamd samenhan gend waterbeheer. Lag tot in de jaren '80 het accent op de waterkwaliteitsverbete ring door het uitvoeren van sa neringsmaatregelen. de aanleg van transportnetten voor afval water en de bouw van waterzui veringsinstallaties, nu stelt het dagelijks bestuur van De Drie Ambachten dat alle grote lozin gen op wateroppervlak zijn ge saneerd. „Wat overblijft zijn overstorten van rioleringen en verspreide bebouwing in het buitengebied. Een verdere emis sie-vermindering van deze lozin gen blijft een beleidsuitgangs punt", aldus het bestuur. Ande re strijdkreten zijn de komende jaren: 'Stop de verdroging', 'weg met de groene soep in plassen' en 'kreken als toevluchtsoord voor vissen, vogels en visotters'. Voor het bestuur zijn dit geen lo ze kreten. In navolging van het Boskreekproject wil het water schap natuurbeschermende maatregelen treffen voor de Rie- mensjcreek bij Hoek. De kreek heeft' een afwaterende functie voor aanliggende landbouw gronden, maar ook een belang rijke functie voor fouragerende vogels. Door een stuw in de waterlopen naar de kreek te plaatsen kan het schap indien nodig de kreek isoleren van het omliggende ge bied. Gronden die door een an der peilbeheer een verminderde afwatering krijgen, zullen door het schap worden aangekocht. De kosten zijn nog niet bekend. Het zijkanaal naar Hulst, ooste lijk van Axel - een rustieke wa tergang - wordt over een lengte van 6,8 kilometer voorzien van natuurvriendelijke oevers. Hei en der langs het water zullen ook nog hoekjes groen worden aan geplant. Soortgelijke plannen zijn er ook voor de watergangen in de Canisvlietpolder, zuidelijk van Westdorpe. De kosten van deze oever-aanpassingen wor den geraamd op een half miljoen gulden. De werken worden uit gevoerd in 1995 en 1996. Het waterschap heeft voor de komende vier jaar twee projec ten op stapel staan om uitdro gingsverschijnselen in akker bouwgebieden tegen te gaan. Door aanpassingen van het peil beheer en het treffen van tal van technische voorzieningen, zoals stuwen en pompen, kunnen met name in de zomermaanden de waterstanden in het Braakman- gebied (8000 hectare) en noord oostelijk van Axel op een voor de akkerbouw noodzakelijk peil worden gehouden. De kosten van beide projecten bedragen circa een half miljoen gulden. Welslagen Voor het welslagen van het pro ject in de Braakmanpolders is de aanleg van een watertransport systeem, van de waterzuive ringsinstallatie bij Sluiskil on der het kanaal Gent-Terneuzen naar de westelijke kanaaloever, van belang. Dit project kostte het waterschap zo'n 800.000 gul den. De consequenties van de projec ten zijn ook financieel vertaald. Door de noodzakelijke investe ringen moeten de heffingen wor den opgetrokken. In 1997 dienen de ingezetenen bijna 79 gulden per jaar te betalen (nu nog 66,85 gulden). De verontreinigingshef fing per vervuilingseenheid gaat omhoog van 87 gulden in 1994 naar 99 gulden in 1997. Een nieuw en vooral veiliger fietspad langs de Oosterscheldekust tussen Serooskerke en Zierikzee lijkt op korte termijn voorals nog niet haalbaar door een gebrek aan geld. foto Willem Mieras ZIERIKZEE - Wethouder ir C. W. Veer- hoek van Westerschouwen pleit voor een fietspad langs de Oosterscheldekust tus sen Serooskerke en Zierikzee. Het pad moet het gebied langs de dijk toeristisch aantrekkelijker maken en dient tevens als vervanging van het gevaarlijke fiets pad langs de Rijksweg tussen Seroosker ke en Zierikzee. Veerhoek maakte dit on langs in Middelburg bekend op een ver gadering van bestuurders van Sehou- wen-Duiveland en Rijkswaterstaat. De kosten van het project worden door Veerhoek op minstens een miljoen ge raamd. „Financieel wordt het lastig. We zullen zeker een beroep moeten doen op Den Haag, waar meer geld voor dit soort zaken beschikbaar is". Ook D. N. A. C. Bernsden van Rijskwaterstaat in Middel burg denkt dat er nauwelijks een finan cieel draagvlak is. „De komende tien jaar is van onze kant geen geld meer beschik baar voor Schouwen-Duiveland. Het eni ge wat we kunnen doen is proberen om het project in de planning te krijgen. We zul len trachten om de discussie op gang te houden." Het huidige fietspad langs de rijksweg tussen Zierikzee en Serooskerke staat al jaren als onveilig bekend. Afgelopen maandag overleed nog een fiet ser na een aanrijding met enkele scholie ren. „Het pad ligt te dicht naast de auto weg. Vaak rijden automoblisten over het fietpad," aldus Veerhoek. „Een nieuwe route langs de dijk is veel rustgevender voor de gebruikers en toeristisch interes santer." Scheidend hoofdbrandweermeester B. A. Weststrate uit Goes ontvangt uit handen van burgemeester Van der Zaag de eremedaille in goud verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau en een brandweeronderscheiding. foto Willem Mieras van onze verslaggeefster GOES - Niet één, maar twee onderschei dingen kreeg hoofdbrandmeester en on dercommandant B. A. Weststrate (56) van de vrijwillige brandweer Goes vrij dag bij zijn afscheid. Hij ontving uit han den van de Goese burgemeester drs D. J. van der Zaag een brandweeronderschei ding èn de eremedaille in goud verbon den aan de Orde van Oranje-Nassau. Weststrate was ruim veertig jaar actief bij de vrijwillige brandweer. De timmerman/aannemer uit Wol- phaartsdijk begon zijn brandweercarrière in 1954 als lid van het Kattendijkse korps. Benjamin Weststrate klom uiteindelijk via diverse functies op tot bevelvoerder bij de vrijwillige brandweer Goes. Hij be haalde in 1958 het diploma pompbedie- ner, volgde in de jaren zestig een kader cursus in Breda en slaagde in 1968 voor het examen persluchtmaskerdrager. Van der Zaag herinnerde tijdens de feeste lijke plechtigheid in het Goese stadhuis aan de lange loopbaan van Weststrate. „U heeft alle rangen en standen bij de brand weer doorlopen." De burgemeester noem de het 'zeer verdienstelijk als iemand zo lang op zo'n manier de maatschappij dient'. „U bent veertig jaar enorm betrok ken geweest bij de vrijwillige brandweer." Weststrate is ook penningmeester van de Algemene Brandweervereniging NVBC afdeling Zeeland en van de vereniging van bevelvoerenden bij de brandweren op de Bevelanden. Daarnaast is hij zeer actief betrokken bij de organisatie van brand weerwedstrijden. Sinds 1990 mag hij zich zelfs provinciaal wedstrijdleider van het Algemeen Brandweer Wedstrijd Comité ABWC) noemen. HULST - Ouderen die moeite hebben met op- en afstappen bij het fietsen, het maken van een noodstop of het nemen van scherpe bochten kunnen woens dag 15 juni een fietsvaardig- heidsproef afleggen. De test om vat onder meer een behendig heidscircuit en een orentest. In een speciale les kunnen de 55-plussers kennismaken met de activiteiten van Meer Bewegen Voor Ouderen (MBVO). De mo gelijkheden van een aangepaste fiets worden uitgebreid getoond. De ouderenfietsdag, die wordt georganiseerd door de Stichting Welzijn voor Ouderen Hulst, be staat uit twee dagdelen, 's Mor gens kunnen de mensen uit Hulst, Sint Jansteen en Heikant een toeristische fietsroute rij den. Zij volgen 's middags het doe-programma in Dienstencen trum De Lieve. Ouderen uit Nieuw-Namen, Clinge en van een medewerker BROUWERSHAVEN - „Schou wen is een vogeleiland en elke nieuwe weg verstoort de rust van de vogels." Dat stelde C. van der Graaf vrijdag bij de Raad van State in Den Haag. Drie inwoners van Brouwers haven zijn daar in beroep ge gaan tegen de herziening van het bestemmingsplan Buiten gebied van de gemeente Brou wershaven. De wijziging van het bestem mingsplan voorziet in de aanleg van een nieuwe weg tussen de Dapperweg en de Delingsdijk en de verbreding van de al bestaan de Dirksweg. De nieuwe ver keerssituatie moet het recreatie terrein Den Osse beter bereik baar maken. Op het recreatie terrein zijn ongeveer 1500 bun galows en kampeerplaatsen be schikbaar voor recreanten. De drie bewoners vinden dat er vol doende alternatieve routes zijn naar het recreatieterrein en stel len dat de nieuwe weg de natuur op Schouwen te veel zal belas ten. Twee van de bewoners wonen aan de Dirksweg en vrezen dat door de verbreding van de weg P een gevaarlijke situatie zal cT staan omdat auto's te hard jj len gaan rijden. Boven® wordt er geen fietspad aaifd legd naast de Dirksweg. VoM de omwonenden is de nieuwtjk tuatie alles bijelkaar genoJc bepaald geen vooruitgang, k gens burgemeester Labrujtc van Brouwershaven is de nieifli verkeerssituatie van groot fe lang omdat de huidige rofri over de bochtige Schouwse» niet berekend is op een gtf-i hoeveelheid verkeer. Bovenife snijdt de huidige route de nie we woonwijk Delingsdijk vatfii rest van Brouwershaven f waardoor schoolgaande kirP' ren elke dag de drukke wegnp t.en oversteken. Dat wordt J de nieuwe route opgelost, f De Schouwsedijk wordt spec voor langzaam verkeer beste waardoor een fietspad naast Dirksweg overbodig is. De i ciale adviseur van de Raad State komt tot de conclusie de noodzaak van een alterm ve verkeersroute voldoend c aangetoond en stemt in me gekozen oplossing. De Kroot zich over enkele maanden 1 spreken over het bestemmi: plan. van onze verslaggever MIDDELBURG - Het antwoord van wethouder E. M. J. van Brummelen-van Wilgen (ver keer) van Middelburg is duide lijk: „Bereikbaarheid verbete ren is het uitgangspunt. Er zijn echt voldoende parkeerplaat sen in de binnenstad. Kijk maar naar de bezetting van de par keerkelders en de pleinen rond om belangrijke winkelstraten als de Langeviele en de Lange Delft." De Middelburgse politiek staat, om de woorden van de wethou der aan te halen, aan de voor avond van een cruciaal moment: de definitieve standpuntbepa ling over het parkeerbeleid. Moet Middelburg doorgaan op de oude voet öf moet het roer ra dicaal om? Middelburg kampt, zoals veel steden met een historische bin nenstad, met een gigantisch ver keersprobleem. De viervoudige functie van het centrum - wo nen, winkelen, recreëren en werken - maakt de plannen om het autoverkeer terug te dringen niet eenvoudiger. Politiek Mid delburg nam dit jaar een ingrij pend besluit: de Markt wordt met ingang van april 1995 verbo den terrein voor auto's. Na veel geharrewar kon overeenstem ming worden bereikt met de middenstandsorganisaties. Ge meente en bedrijfsleven onder tekenden een convenant, waarin zij beloofden samen te werken aan een heringericht centrum. Radicaal Los van de besluitvorming over een autovrij marktplein speelt het parkeerbeleidsplan Sturend Parkeren. Adviesbureau RBOI adviseerde het beleid radicaal te veranderen. Het huidige par keerbeleid is erop gericht meer plaatsen aan te leggen. Deze week nam het college een standpunt in over het parkeer beleidsplan. Maandag 6 juni ver gadert de commissie stadsont wikkeling. Afhankelijk van de discussie en de inspraakronde behandelt de gemeenteraad in juni een definitief voorstel. Tegen het terugdringen van het aantal parkeerplaatsen voeren individuele winkeliers een hand tekeningenactie. Begrijpelijk, maar onterecht, noemt Van Brummelen-van Wilgen de angst van de ondernemers. In het nieuwe voorstel behouden Plein 1940 en de Vlasmarkt hun parkeerfuncties. Plaatsen v nu nog gratis geparkeerd worden, maken plaats (kort) betaald parkeren. Stappenplan Het plan Sturend Parki wordt in fasen uitgewerkt. Brummelen-van Wilgen: „Hl niet noodzakelijk dat hetli plan wordt uitgevoerd. Gaai j weg kunnen we besluiten plan niet helemaal uit te voe i De indruk is ontstaan dat dil J plan is. We moeten een stap] plan maken en de effecten de genomen maatregelen i lueren. In het plan volgt de logische stap op de andere." Eén van de al genomen ma; j gelen, invoering van bet parkeren op Hof van Ta blijkt geen succes te zijn. I moet sinds kort vijf gulden: den betaald, ongeacht de keerduur. „Er is een soort handel ontst in kaartjes. Mensen die n eventjes willen parkeren pri ren voor 2,50 gulden hun kas te verkopen." Een ander nad gevolg is dat automobiliste op zoek naar een gratis pli zelfs uitwijken naar de wij Zand. Het college wil nu he: rief wijzigen in 1,25 gulden uur met een maximum van gulden per dag. Bewonerspas Burgemeester en wethou stellen de commissie stads wikkeling voor betaald pa ren in te voeren op de Dam e Rouaansekaai met ingang v januari 1995. Bewoners kun voor driehonderd gulden eet wonerspas aanschaffen. D mee mogen zij ook parkere: betaalautomaten. Als in eer ter stadium vergunningpa ren wordt ingesteld voor dc bieden rond de Dam en Rou sekaai ontstaat een nieuw tuatie met andere tarieven. Het college stelt voor om va april 1995 vergunningpark in te voeren in de omgeving de 28e Wijk, Penninghoeksii Molenberg, Achter de Houl nen, Vlissingsestraat, Hof Sint-Jan en de Vismarkt tJ een tarief van 75 gulden per] Daarnaast wordt de commi gevraagd advies uit te bren over een krediet voor een keerverwijssysteem, zodat a mobilisten niet langer doel' rondrijden op zoek naar plekje. De commissievergj ring begint om 19.30 uur. Graauw doen 's morgens de vaardigheidsproef en stappen 's middags op de fiets. De fietsdag duurt van 9.30 tot 16.30. Belangstellenden kunnen zich voor 10 juni opgeven bij de be stuursleden van de ouderenbon den en de Stichting Welzijn voor Ouderen Hulst. van onze verslaggever SAS VAN GENT - Het pro gramma voor het Schepentrek- kersfestival in Sas van Gent is dit jaar zeer breed opgezet met onder meer demonstraties van motoren, een waterpolo-toer- nooi en een braderie. Een groot deel van de activiteiten op 18 en 19 juni wordt gehouden in een grote feesttent op de Princenka- de en daarnaast zijn er muzika le optredens in de Sasse horeca gelegenheden. Het Schepentrekkersfestival be gint zaterdag 18 juni met de monstraties van motoren en de damesbrandweer en een schie ting op de liggende wip. Daar naast wordt om 11,30 uur de Sas se zwemweek officieel ingeluid en is er van 12.00 uur tot 18.30 uur een waterpolotoernooi voor dames en heren. De feestvierders kunnen zater dagavond in het centrum van Sas van Gent terecht voor een optreden van de Beet City Jazz Band en een programma van en tertainer Frans de Schep Verder wordt de Schepen! kerstrui uitgereikt aan een soon die zich het afgelopen verdienstelijk heeft gem voor de Sasse gemeenschap Onder het motto 'Sas onti Sas' wordt een barbecue ge den voor inwoners van Sas Gent en oud-Sassenaren die voormalige woonplaats steeds regelmatig bezoeken Het Schepentrekkersfes wordt zondag om 13 uur vod zet met een braderie en ee; monstratie van Veilig Vei Nederland (WN). Verder g de Showband Sas van Gei de Harmonie De Verei Vrienden een concert. De bi weervrouwen en de kunstei van het SKW verzorgen de straties en ook kunnen deb kers zien hoe schepen wc voortgetrokken. Verder is e speelgoedbeurs, een opti van mimespeler Arthur Zwaan en een demonstrate radiografisch bestuurbare to's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 42