Geen geld bedrijven Kanaalzone
Geen geld voor fietspad
langs Oosterscheldekust
Brandweerman onderscheiden
Drie Ambachten
investeert fors in
natuurprojecten
Middelburg heeft
parkeerplaatsen j
genoeg in centrum!
"I
Bezwaren nieuwe
weg Brouwershavenl
voor Raad van State
Vaardigheidstest op fietsdag 55-plussers
Brede opzet festival
Schepentrekkers Sas
streek
Grondaankopen die sloop buurtschappen kunnen bekostigen zijn niet bekend
i
ZATERDAG 4 JUNI 1994 sb 4]
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Milieugedepu
teerde ing. A. M. Dek mag dan
goede hoop koesteren dat het
bedrijfsleven na de zomer geld
beschikbaar stelt voor de uit
voering van een deel van het
plan van aanpak voor de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone.
Binnen de Kring van Werkge
vers in de regio wordt echter die
hoop niet gedeeld.
Dek rekent er op dat verschillen
de grote bedrijven op korte ter
mijn grondaankopen zullen
doen.. Met die transacties zijn
forse bedragen gemoeid, waar
mee de andere partners binnen
het project Gebiedsgerichte Be
nadering Kanaalzone (naast de
provincie en het bedrijfsleven
ook de gemeenten Axel, Temeu-
zen en Sas van Gent, het Haven
schap Terneuzen en de rijks
overheid) hun voordeel mee
kunnen doen.
Het geld dat met de aankopen
gemoeid is, zou kunnen worden
aangewend voor de sloop van de
Glas in gezicht
automobilist bij
botsing in Eede
EEDE - Een 35-jarige man uit
Eede moest zich donderdag on
der behandeling stellen van een
arts, omdat hij glasscherven in
het gezicht had gekregen. De
man was om 14.20 uur betrok
ken bij een verkeersongeval op
het kruispunt van de Brievers
weg in Eede en de Rijksweg.
Hij reed met zijn personenauto
over de Brieversweg in Eede. Op
de kruising met de Rijksweg ver
leende hij geen voorrang aan een
66-jarige automobilist uit Kort-
rijk. Een botsing was het gevolg.
Beide auto's werden zwaar be
schadigd.
KRUIN IN GEN
Excursie - De Koninklijke
Nederlandse Natuurhistorische
Vereniging Den Inkel houdt
dinsdag 14 juni een excursie in
het natuurgebied Den Inkel. Het
uitstapje staat onder leiding van
natuurgids Joop Westerweel.
Om 19.30 uur vertrekt de groep
van het parkeerterrein bij het
zwembad aan de Blauwhoefse-
weg te Kruiningen.
buurtschappen Boerengat,
Axelse Sassing en Koegorspol-
derstraat.
Volgens drs A. A. D. Saman, se
cretaris van de Kring van Werk
gevers, heeft het bedrijfsleven
vooralsnog geeh aanleiding ge
zien het ingenomen standpunt -
geen inbreng in de amoverings-
projecten, omdat de verbeterin
gen in de totale infrastructuur
overheidszaken zijn gebleven -
te wijzigen. „Het is volstrekt uit
gesloten dat het bedrijfsleven di
rect middelen zal inbrengen
yoor de sloop van de buurt
schappen. We hebben als be
drijfsleven gesteld dat mogelijk
in de vorm van grondtransacties
iets te verwachten viel, maar
daarbij werd ook de kantteke
ning geplaatst dat economisch
tij dergelijk acties tegenwerkt."
Bij Saman waren geen plannen
van bedrijven om op korte ter
mijn te investeren in nieuwbouw
of uitbreidingen bekend. Saman
kon slechts gissen naar de basis
van Deks optimisme.
De secretaris van de Kring van
Werkgevers betreurt het uiter
mate dat de andere partners in
het project (de overheden)
steeds de nadruk leggen op de
inbreng van het bedrijfsleven in
de sloopkosten van de buurt
schappen.
„Het gaat hier slechts om een
deelproject. Een belangrijk deel
project, dat geef ik toe, maar dat
neemt niet weg dat er steeds
door verschillende mensen
wordt gesteld dat wij tekort
schieten. Dat is pertinent niet
waar. De bedrijven in de Kanaal
zone leveren op een andere ma
nier wel degelijk hun bijdrage in
de uitvoering van het plan van
aanpak. Tal van bedrijven inves
teren fors in milieumaatregelen,
die ook onderdeel vormen van
het totale plan. De Cokesfabriek
presenteerde kortgeleden een
lijvig bedrijfsmilieuplan en er
wordt hard gewerkt aan de uit
voering van dit plan. Dat kost
fors geld. Daarnaast wordt bij
Cerestar in Sas van Gent een be
langrijk milieuproject uitge
voerd. Dergelijke zaken worden
altijd buiten beschouwing gela
ten en dat vinden wij niet te
recht", stelde Saman.
De planologische onderdelen
van het Plan van Aanpak zullen
na de zomervakantie verwerkt
worden in het streekplan Zee
land. De statencommissie voor
ruimtelijke ordening buigt zich
26 augustus over de nadere
streekplanuitwerking.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het waterschap
De Drie Ambachten trekt dit en
eerstkomende jaren miljoenen
guldens uit voor het herstel van
landschappelijke natuurwaar
den in Midden-Zeeuwsch-
Vlaanderen. In de periode 1994-
1998 wil het waterschap grote
sommen geld steken in totaal
elf projecten, gericht op de
droogtebestrijding, het tegen
gaan van eutrofiëring, water-
conservering, de aanleg van na
tuurvriendelijke wateroevers
en het uitzetten van een meet
net voor waterkwaliteit- en
peilbeheer.
Voor enkele projecten zijn door
het algemeen bestuur van het
schap middelen beschikbaar ge
steld. Eén project - het gezond-
maken van de Boskreek bij Koe
wacht - is zo goed als afgerond.
Een en ander valt op te maken
uit het concept-waterbeheers
plan voor de periode 1994-1998
van De Drie Ambachten. Het
plan gaat deze week de in
spraakprocedure in. Belangheb
benden kunnen de komende we
ken hun zegje doen over de be
leidsuitgangspunten van het
schapsbestuur. Op woensdag 6
juli volgt in cultureel centrum
De Halle nog een informatiebij
eenkomst over het plan.
Taken
In het concept-plan wordt dui
delijk de veranderende taak van
de waterschappen uit de doeken
gedaan. Stonden in het recente
verleden de traditionele taken
van de waterschappen - de zorg
voor de afwatering, dijken en we
gen - centraal, steeds meer leg
gen de waterschappen zich toe
op het zogenaamd samenhan
gend waterbeheer.
Lag tot in de jaren '80 het accent
op de waterkwaliteitsverbete
ring door het uitvoeren van sa
neringsmaatregelen. de aanleg
van transportnetten voor afval
water en de bouw van waterzui
veringsinstallaties, nu stelt het
dagelijks bestuur van De Drie
Ambachten dat alle grote lozin
gen op wateroppervlak zijn ge
saneerd. „Wat overblijft zijn
overstorten van rioleringen en
verspreide bebouwing in het
buitengebied. Een verdere emis
sie-vermindering van deze lozin
gen blijft een beleidsuitgangs
punt", aldus het bestuur. Ande
re strijdkreten zijn de komende
jaren: 'Stop de verdroging', 'weg
met de groene soep in plassen'
en 'kreken als toevluchtsoord
voor vissen, vogels en visotters'.
Voor het bestuur zijn dit geen lo
ze kreten. In navolging van het
Boskreekproject wil het water
schap natuurbeschermende
maatregelen treffen voor de Rie-
mensjcreek bij Hoek. De kreek
heeft' een afwaterende functie
voor aanliggende landbouw
gronden, maar ook een belang
rijke functie voor fouragerende
vogels.
Door een stuw in de waterlopen
naar de kreek te plaatsen kan
het schap indien nodig de kreek
isoleren van het omliggende ge
bied. Gronden die door een an
der peilbeheer een verminderde
afwatering krijgen, zullen door
het schap worden aangekocht.
De kosten zijn nog niet bekend.
Het zijkanaal naar Hulst, ooste
lijk van Axel - een rustieke wa
tergang - wordt over een lengte
van 6,8 kilometer voorzien van
natuurvriendelijke oevers. Hei
en der langs het water zullen ook
nog hoekjes groen worden aan
geplant. Soortgelijke plannen
zijn er ook voor de watergangen
in de Canisvlietpolder, zuidelijk
van Westdorpe. De kosten van
deze oever-aanpassingen wor
den geraamd op een half miljoen
gulden. De werken worden uit
gevoerd in 1995 en 1996.
Het waterschap heeft voor de
komende vier jaar twee projec
ten op stapel staan om uitdro
gingsverschijnselen in akker
bouwgebieden tegen te gaan.
Door aanpassingen van het peil
beheer en het treffen van tal van
technische voorzieningen, zoals
stuwen en pompen, kunnen met
name in de zomermaanden de
waterstanden in het Braakman-
gebied (8000 hectare) en noord
oostelijk van Axel op een voor de
akkerbouw noodzakelijk peil
worden gehouden. De kosten
van beide projecten bedragen
circa een half miljoen gulden.
Welslagen
Voor het welslagen van het pro
ject in de Braakmanpolders is de
aanleg van een watertransport
systeem, van de waterzuive
ringsinstallatie bij Sluiskil on
der het kanaal Gent-Terneuzen
naar de westelijke kanaaloever,
van belang. Dit project kostte
het waterschap zo'n 800.000 gul
den.
De consequenties van de projec
ten zijn ook financieel vertaald.
Door de noodzakelijke investe
ringen moeten de heffingen wor
den opgetrokken. In 1997 dienen
de ingezetenen bijna 79 gulden
per jaar te betalen (nu nog 66,85
gulden). De verontreinigingshef
fing per vervuilingseenheid gaat
omhoog van 87 gulden in 1994
naar 99 gulden in 1997.
Een nieuw en vooral veiliger fietspad langs de Oosterscheldekust tussen Serooskerke en Zierikzee lijkt op korte termijn voorals
nog niet haalbaar door een gebrek aan geld. foto Willem Mieras
ZIERIKZEE - Wethouder ir C. W. Veer-
hoek van Westerschouwen pleit voor een
fietspad langs de Oosterscheldekust tus
sen Serooskerke en Zierikzee. Het pad
moet het gebied langs de dijk toeristisch
aantrekkelijker maken en dient tevens
als vervanging van het gevaarlijke fiets
pad langs de Rijksweg tussen Seroosker
ke en Zierikzee. Veerhoek maakte dit on
langs in Middelburg bekend op een ver
gadering van bestuurders van Sehou-
wen-Duiveland en Rijkswaterstaat.
De kosten van het project worden door
Veerhoek op minstens een miljoen ge
raamd. „Financieel wordt het lastig. We
zullen zeker een beroep moeten doen op
Den Haag, waar meer geld voor dit soort
zaken beschikbaar is". Ook D. N. A. C.
Bernsden van Rijskwaterstaat in Middel
burg denkt dat er nauwelijks een finan
cieel draagvlak is. „De komende tien jaar
is van onze kant geen geld meer beschik
baar voor Schouwen-Duiveland. Het eni
ge wat we kunnen doen is proberen om het
project in de planning te krijgen. We zul
len trachten om de discussie op gang te
houden." Het huidige fietspad langs de
rijksweg tussen Zierikzee en Serooskerke
staat al jaren als onveilig bekend.
Afgelopen maandag overleed nog een fiet
ser na een aanrijding met enkele scholie
ren. „Het pad ligt te dicht naast de auto
weg. Vaak rijden automoblisten over het
fietpad," aldus Veerhoek. „Een nieuwe
route langs de dijk is veel rustgevender
voor de gebruikers en toeristisch interes
santer."
Scheidend hoofdbrandweermeester B. A. Weststrate uit Goes ontvangt uit handen van burgemeester Van der Zaag de eremedaille
in goud verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau en een brandweeronderscheiding. foto Willem Mieras
van onze verslaggeefster
GOES - Niet één, maar twee onderschei
dingen kreeg hoofdbrandmeester en on
dercommandant B. A. Weststrate (56)
van de vrijwillige brandweer Goes vrij
dag bij zijn afscheid. Hij ontving uit han
den van de Goese burgemeester drs D. J.
van der Zaag een brandweeronderschei
ding èn de eremedaille in goud verbon
den aan de Orde van Oranje-Nassau.
Weststrate was ruim veertig jaar actief
bij de vrijwillige brandweer.
De timmerman/aannemer uit Wol-
phaartsdijk begon zijn brandweercarrière
in 1954 als lid van het Kattendijkse korps.
Benjamin Weststrate klom uiteindelijk
via diverse functies op tot bevelvoerder
bij de vrijwillige brandweer Goes. Hij be
haalde in 1958 het diploma pompbedie-
ner, volgde in de jaren zestig een kader
cursus in Breda en slaagde in 1968 voor
het examen persluchtmaskerdrager.
Van der Zaag herinnerde tijdens de feeste
lijke plechtigheid in het Goese stadhuis
aan de lange loopbaan van Weststrate. „U
heeft alle rangen en standen bij de brand
weer doorlopen." De burgemeester noem
de het 'zeer verdienstelijk als iemand zo
lang op zo'n manier de maatschappij
dient'. „U bent veertig jaar enorm betrok
ken geweest bij de vrijwillige brandweer."
Weststrate is ook penningmeester van de
Algemene Brandweervereniging NVBC
afdeling Zeeland en van de vereniging van
bevelvoerenden bij de brandweren op de
Bevelanden. Daarnaast is hij zeer actief
betrokken bij de organisatie van brand
weerwedstrijden. Sinds 1990 mag hij zich
zelfs provinciaal wedstrijdleider van het
Algemeen Brandweer Wedstrijd Comité
ABWC) noemen.
HULST - Ouderen die moeite
hebben met op- en afstappen bij
het fietsen, het maken van een
noodstop of het nemen van
scherpe bochten kunnen woens
dag 15 juni een fietsvaardig-
heidsproef afleggen. De test om
vat onder meer een behendig
heidscircuit en een orentest.
In een speciale les kunnen de
55-plussers kennismaken met de
activiteiten van Meer Bewegen
Voor Ouderen (MBVO). De mo
gelijkheden van een aangepaste
fiets worden uitgebreid getoond.
De ouderenfietsdag, die wordt
georganiseerd door de Stichting
Welzijn voor Ouderen Hulst, be
staat uit twee dagdelen, 's Mor
gens kunnen de mensen uit
Hulst, Sint Jansteen en Heikant
een toeristische fietsroute rij
den. Zij volgen 's middags het
doe-programma in Dienstencen
trum De Lieve. Ouderen uit
Nieuw-Namen, Clinge en
van een medewerker
BROUWERSHAVEN - „Schou
wen is een vogeleiland en elke
nieuwe weg verstoort de rust
van de vogels." Dat stelde C.
van der Graaf vrijdag bij de
Raad van State in Den Haag.
Drie inwoners van Brouwers
haven zijn daar in beroep ge
gaan tegen de herziening van
het bestemmingsplan Buiten
gebied van de gemeente Brou
wershaven.
De wijziging van het bestem
mingsplan voorziet in de aanleg
van een nieuwe weg tussen de
Dapperweg en de Delingsdijk en
de verbreding van de al bestaan
de Dirksweg. De nieuwe ver
keerssituatie moet het recreatie
terrein Den Osse beter bereik
baar maken. Op het recreatie
terrein zijn ongeveer 1500 bun
galows en kampeerplaatsen be
schikbaar voor recreanten. De
drie bewoners vinden dat er vol
doende alternatieve routes zijn
naar het recreatieterrein en stel
len dat de nieuwe weg de natuur
op Schouwen te veel zal belas
ten.
Twee van de bewoners wonen
aan de Dirksweg en vrezen dat
door de verbreding van de weg
P
een gevaarlijke situatie zal cT
staan omdat auto's te hard jj
len gaan rijden. Boven®
wordt er geen fietspad aaifd
legd naast de Dirksweg. VoM
de omwonenden is de nieuwtjk
tuatie alles bijelkaar genoJc
bepaald geen vooruitgang, k
gens burgemeester Labrujtc
van Brouwershaven is de nieifli
verkeerssituatie van groot fe
lang omdat de huidige rofri
over de bochtige Schouwse»
niet berekend is op een gtf-i
hoeveelheid verkeer. Bovenife
snijdt de huidige route de nie
we woonwijk Delingsdijk vatfii
rest van Brouwershaven f
waardoor schoolgaande kirP'
ren elke dag de drukke wegnp
t.en oversteken. Dat wordt J
de nieuwe route opgelost, f
De Schouwsedijk wordt spec
voor langzaam verkeer beste
waardoor een fietspad naast
Dirksweg overbodig is. De i
ciale adviseur van de Raad
State komt tot de conclusie
de noodzaak van een alterm
ve verkeersroute voldoend c
aangetoond en stemt in me
gekozen oplossing. De Kroot
zich over enkele maanden 1
spreken over het bestemmi:
plan.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het antwoord
van wethouder E. M. J. van
Brummelen-van Wilgen (ver
keer) van Middelburg is duide
lijk: „Bereikbaarheid verbete
ren is het uitgangspunt. Er zijn
echt voldoende parkeerplaat
sen in de binnenstad. Kijk maar
naar de bezetting van de par
keerkelders en de pleinen rond
om belangrijke winkelstraten
als de Langeviele en de Lange
Delft."
De Middelburgse politiek staat,
om de woorden van de wethou
der aan te halen, aan de voor
avond van een cruciaal moment:
de definitieve standpuntbepa
ling over het parkeerbeleid.
Moet Middelburg doorgaan op
de oude voet öf moet het roer ra
dicaal om?
Middelburg kampt, zoals veel
steden met een historische bin
nenstad, met een gigantisch ver
keersprobleem. De viervoudige
functie van het centrum - wo
nen, winkelen, recreëren en
werken - maakt de plannen om
het autoverkeer terug te dringen
niet eenvoudiger. Politiek Mid
delburg nam dit jaar een ingrij
pend besluit: de Markt wordt
met ingang van april 1995 verbo
den terrein voor auto's. Na veel
geharrewar kon overeenstem
ming worden bereikt met de
middenstandsorganisaties. Ge
meente en bedrijfsleven onder
tekenden een convenant, waarin
zij beloofden samen te werken
aan een heringericht centrum.
Radicaal
Los van de besluitvorming over
een autovrij marktplein speelt
het parkeerbeleidsplan Sturend
Parkeren. Adviesbureau RBOI
adviseerde het beleid radicaal te
veranderen. Het huidige par
keerbeleid is erop gericht meer
plaatsen aan te leggen.
Deze week nam het college een
standpunt in over het parkeer
beleidsplan. Maandag 6 juni ver
gadert de commissie stadsont
wikkeling. Afhankelijk van de
discussie en de inspraakronde
behandelt de gemeenteraad in
juni een definitief voorstel.
Tegen het terugdringen van het
aantal parkeerplaatsen voeren
individuele winkeliers een hand
tekeningenactie. Begrijpelijk,
maar onterecht, noemt Van
Brummelen-van Wilgen de
angst van de ondernemers. In
het nieuwe voorstel behouden
Plein 1940 en de Vlasmarkt hun
parkeerfuncties. Plaatsen v
nu nog gratis geparkeerd
worden, maken plaats
(kort) betaald parkeren.
Stappenplan
Het plan Sturend Parki
wordt in fasen uitgewerkt.
Brummelen-van Wilgen: „Hl
niet noodzakelijk dat hetli
plan wordt uitgevoerd. Gaai j
weg kunnen we besluiten
plan niet helemaal uit te voe i
De indruk is ontstaan dat dil J
plan is. We moeten een stap]
plan maken en de effecten
de genomen maatregelen i
lueren. In het plan volgt de
logische stap op de andere."
Eén van de al genomen ma; j
gelen, invoering van bet
parkeren op Hof van Ta
blijkt geen succes te zijn. I
moet sinds kort vijf gulden:
den betaald, ongeacht de
keerduur.
„Er is een soort handel ontst
in kaartjes. Mensen die n
eventjes willen parkeren pri
ren voor 2,50 gulden hun kas
te verkopen." Een ander nad
gevolg is dat automobiliste
op zoek naar een gratis pli
zelfs uitwijken naar de wij
Zand. Het college wil nu he:
rief wijzigen in 1,25 gulden
uur met een maximum van
gulden per dag.
Bewonerspas
Burgemeester en wethou
stellen de commissie stads
wikkeling voor betaald pa
ren in te voeren op de Dam e
Rouaansekaai met ingang v
januari 1995. Bewoners kun
voor driehonderd gulden eet
wonerspas aanschaffen. D
mee mogen zij ook parkere:
betaalautomaten. Als in eer
ter stadium vergunningpa
ren wordt ingesteld voor dc
bieden rond de Dam en Rou
sekaai ontstaat een nieuw
tuatie met andere tarieven.
Het college stelt voor om va
april 1995 vergunningpark
in te voeren in de omgeving
de 28e Wijk, Penninghoeksii
Molenberg, Achter de Houl
nen, Vlissingsestraat, Hof
Sint-Jan en de Vismarkt tJ
een tarief van 75 gulden per]
Daarnaast wordt de commi
gevraagd advies uit te bren
over een krediet voor een
keerverwijssysteem, zodat a
mobilisten niet langer doel'
rondrijden op zoek naar
plekje. De commissievergj
ring begint om 19.30 uur.
Graauw doen 's morgens de
vaardigheidsproef en stappen 's
middags op de fiets. De fietsdag
duurt van 9.30 tot 16.30.
Belangstellenden kunnen zich
voor 10 juni opgeven bij de be
stuursleden van de ouderenbon
den en de Stichting Welzijn voor
Ouderen Hulst.
van onze verslaggever
SAS VAN GENT - Het pro
gramma voor het Schepentrek-
kersfestival in Sas van Gent is
dit jaar zeer breed opgezet met
onder meer demonstraties van
motoren, een waterpolo-toer-
nooi en een braderie. Een groot
deel van de activiteiten op 18 en
19 juni wordt gehouden in een
grote feesttent op de Princenka-
de en daarnaast zijn er muzika
le optredens in de Sasse horeca
gelegenheden.
Het Schepentrekkersfestival be
gint zaterdag 18 juni met de
monstraties van motoren en de
damesbrandweer en een schie
ting op de liggende wip. Daar
naast wordt om 11,30 uur de Sas
se zwemweek officieel ingeluid
en is er van 12.00 uur tot 18.30
uur een waterpolotoernooi voor
dames en heren.
De feestvierders kunnen zater
dagavond in het centrum van
Sas van Gent terecht voor een
optreden van de Beet City Jazz
Band en een programma van en
tertainer Frans de Schep
Verder wordt de Schepen!
kerstrui uitgereikt aan een
soon die zich het afgelopen
verdienstelijk heeft gem
voor de Sasse gemeenschap
Onder het motto 'Sas onti
Sas' wordt een barbecue ge
den voor inwoners van Sas
Gent en oud-Sassenaren die
voormalige woonplaats
steeds regelmatig bezoeken
Het Schepentrekkersfes
wordt zondag om 13 uur vod
zet met een braderie en ee;
monstratie van Veilig Vei
Nederland (WN). Verder g
de Showband Sas van Gei
de Harmonie De Verei
Vrienden een concert. De bi
weervrouwen en de kunstei
van het SKW verzorgen de
straties en ook kunnen deb
kers zien hoe schepen wc
voortgetrokken. Verder is e
speelgoedbeurs, een opti
van mimespeler Arthur
Zwaan en een demonstrate
radiografisch bestuurbare
to's.