Ben Harper wil de wereld verbeteren Niet door de binnenbocht Mathilde Santing Horizontaal Verticaal vrije tijd 38 ZATERDAG 28 MEI 1994 Welcome to the Cruel World, de indrukwekkende cd waarmee de 24-jarige Amerikaan Ben Harper recent zijn debuut maakte, heeft een autobiografische titel. Vanuit de relatieve beschutting van een muzikaal leven dat zich vooral binnenskamers afspeelde, kwam Ben Harper door deze plaat ineens met de grote boze buitenwereld in aanraking. Echt gehard is hij nog niet. Laten we hem zachtaardig noemen, deze neo- hippie die zonder enige ironie over het 'verbeteren van de wereld' durft te praten. En dan het liefst met behulp van zijn muziek. „Ik zat al middenin de muziek voordat ik geboren was. Mijn ouders zijn zeer muzikaal. Er was altijd muziek. De hele dag. Overal slingerden instrumenten en platen." De cd Welcome to the Cruel World is een opvallend vol wassen plaat. Een rijk album ook, waar invloeden van zowel folk, blues als Caraïbische muziek op te horen zijn. Harper zingt en speelt gitaar, een akoestische wel te ver staan. Het liefst een Weissenborn. „Mijn ouders zijn zelf geen muzi kanten. maar ze hebben me altijd enorm geïnspireerd. Ze schiepen thuis een klimaat waar mijn creati viteit tot ontplooiing kon komen. Dat is iets waar ik zo bang voor ben: dat de creativiteit van de he dendaagse jeugd onderdrukt wordt." Creatief „Creativiteit is voor mij de deur naar spiritualiteit. Als die deur dicht blijft, heeft dat een negatieve invloed op ons mens-zijn. De jeugd moet creatief kunnen zijn, zonder dat er meteen iemand afkeurend bij staat te kijken. Die creatieve kant van mensen is zo belangrijk. Er zijn zo veel mensen die werk hebben dat ze tegenstaat. Als in een maatschappij heel veel men sen dingen moeten doen waar ze zich ongelukkig bij voelen, is dat heel slecht." „Mensen moeten kunnen doen wat ze zelf willen. Als meer mensen over de hele wereld dat nu maar deden, zou het al heel wat beter gaan met ons allen." Zullen we hem ooit elektrische gi taar horen spelen? „Dat betwijfel ik." Van beperkingen wil hij niet echter weten. „Ik zie dat zo: de elektrische gitaar legde Hendrix geen beperkingen op. Als er al Ben Harper: Muziek is een vreedzame plek. sprake is van beperkingen, komen die van de mens, niet van het in strument." Hendrix is zijn held. „Zijn frase ring, de noten die hij koos. Of be ter: de noten die hem kozen. Hen drix is zo'n smaakvolle gitarist. Zijn teksten, zijn hele bestaan was pure muziek. Die Caraïbische en Jamaicaanse ritmes, die delta blues en New-Orleansmuziek op de plaat, daar ben ik mee opge groeid. Thuis lagen een sitar, ta bla's, dulcimers, een doedelzak. Ik heb me wel eens afgevraagd hoe veel van de muziek die je in je jonge jaren hoort in je DNA gaat ritten. Als ik op school zat, hoorde ik voortdurend noten in mijn hoofd. Ik begreep niet waar ze vandaan kwamen. Ik wist niet of ik ze ooit ergens gehoord had of dat ik ze zelf zat te bedenken. Het was echt van alles: melodietjes, ritmes, verschil lende instrumenten. Later bereik te ik zo'n niveau van spelen dat ik die noten kon uitvoeren." Hij produceerde Welcome to the Cruel World zelf. „Want bij het schrijven hoor ik alle instrumen ten al. Wat is dan logischer dan zelf produceren?" Hulp kreeg hij daar bij van de man die hem ontdekte en hem aan een platencontract hielp: J. P. Plunier. Zware rellen Op de plaat staat een nummer dat door zijn politieke onderwerp de aandacht trekt: 'Like a King', waarin Harper een vergelijking trekt tussen Martin Luther King en Rodney King, de zwarte man die door blanke agenten in elkaar werd geslagen. De vrijspraak van deze agenten leidde tot zware rel len in Los Angeles. Harper zelf woont een uur buiten de stad. „Maar het lijkt wel drie planeten verder." „De echte rel voor mij was toen ze Rodney King in elkaar sloegen. Wat daarna kwam, was slechts een reactie op deze oorlogsverklaring. De oorlog werd verklaard door de vrijspraak. Ik schreef het nummer op de dag van de vrijspraak. Ik kon het niet geloven. Ik had de keus tussen de straat op gaan en een lied schrijven. Ik wilde vrede, man, vrede. En dat bereik je niet met vechten. Geweld roept alleen maar nieuw geweld op." „Als je zo'n man als Dr Martin Lu ther King naar Washington ziet marcheren, betekent dat voor mij dat wij als mensen het liefst vreed zaam met elkaar omgaan. Het be tekent dat we niet hoeven te vech ten. Vechten is vaak moeilijker dan aardig zijn. We hebben geen instinctieve behoefte aan haat. Dat zit niet in de mens. Zoals ook huidskleur niet belangrijk is. Ie dereen kent het verhaal van de jeugd die huidskleur niet eens ziet, totdat ouderen hun er op wijzen. Maar hoe we ook gehersenspoeld worden, er is ruimte voor vrede in ons hart. En voor muziek. Muziek is de vreedzaamste plek die ik ken." Theo Hakkert Optredens: vandaag zaterdagPaard Den Haag; 10 juli North Sea Jazz Festi val Den Haag. Under A Blue Roof. Zo heet Mathilde Santings nieuwe theatertournee, die in april in Leiden in première ging. Het programma grijpt terug op de pop-oriented cd Carried Away uit 1991, die onlangs opnieuw is uitgebracht. De zangeres vervolgt hiermee haar 'gitaarperiode', na een korte onderbreking in 1993 voor het pianoproject Mathilde Santing sings Randy Newman. Inmiddels is haar ensemble omgedoopt tot The Whole Band. In veelzijdige bezetting (compleet met accordeon en violoncello) brengt het gezelschap een breed scala aan pop-repertoire, 'van verstilde kamermuziek tot gloeiende soul'. Mathilde Santing praat even expressief als ze zingt: een rij ke woordenschat, poëtische me taforen en suggestieve toonhoogte- tempo- en volumewisselingen. Daartussen zoekt ze in geladen stiltes naar de volmaakte formule ring. Bij vlagen sorteert het een theatraal effect - in positieve zin wel te verstaan, want verre van routineus of koket. Ook buiten de concertzaal blijft ze de esthetica die zich ontwapenend veel moeite geeft om duidelijk over te komen. „Ik ring alleen nummers die ik meen of kan menen", heeft ze ooit gezegd. Haar invoelende en tege lijk herscheppende interpretaties rijn haar handelsmerk. „Ja, als je een nummer nazingt, dan is het moeilijk om de interpretatie los te maken van het origineel Maar dat verandert zodra je durft te menen watje zingt en je jezelf durft te la ten zien. Daarvoor moet je een ze kere emotionele vrijheid nemen. En je natuurlijk bedienen van nummers die je ook echt kunt in terpreteren. Ik ben steeds op zoek naar goed materiaal, net als een actrice naar goede rollen." Niet alleen het podiumresultaat, ook een deel van de werkwijze draagt Mathilde Santing op haar publiek over, door middel van zangworkshops. „Een liedje is een kamer die je gaat inrichten. De vorm van die kamer bepaalt zóveel: de afmetingen, de lichtval... Ook een amateur kan daarmee veel doen en zeggen: dit wordt mijn tuinkamer of badka mer, ongeacht of de binnenhuisar chitect misschien een andere me ning heeft." Techniek „Natuurlijk, een professional gaat anders met die subjectieve bele ving en bijbehorende emoties om. Ik heb zo'n song al voor mezelf in kaart gebracht: hoe is de opbouw. hoe ga ik het doen. Ik ben bijvoor beeld ook nooit op het podium in huilen uitgebarsten. Terwijl ik bij een workshop toch zeg: jongens, laat maar gaan, wat maakt het uit? Want dat kan voor hen best het moment zijn dat een link legt tus sen de muziek en henzelf." „En ik geloof dat dat de basis is van echt musiceren. Datje uitein delijk alle aangeleerde techniek - om niet te gaan huilen, niet flauw te vallen - gebruikt om jouw ver haal over te brengen, door iets van jezelf in die rol te leggen. Maar het blijft heel moeilijk om die grens te vinden, die balans tussen betrok kenheid en distantie." Normen Die betrokkenheid impliceert ove rigens geen aanwijsbaar sociaal engagement of andersoortige boodschappen in het repertoire. Al zal de goede verstaander er wel iets van haar levenshouding in terug vinden. „Het is een bepaald ge- voelsdomein waarin ik mij als zan geres begeef. Praatjes vullen geen gaatjes. Ik ben muzikante, ik doe het via de muziek. Dat is mijn ide aal. En mijn filosofie is: je moet al tijd proberen het beste eruit te ha len. Uit alles, niet alleen het mu siceren - het hele léven. Ik ben in m'n eentje het bergpad op gegaan. Nooit denken dat jij er sneller komt, dat je een slimmere manier hebt... Ik hou niet van de binnen bocht." Ze legt zichzelf dan ook hoge nor men op. „Ik kan wel muziek schrij ven, maar ik wil graag echt mooie liedjes zingen. Mogelijk heb ik ook te weinig zelfvertrouwen. Het zelf schrijven is in elk geval wel iets wat me steeds meer gaat interesse ren; eventueel in samenwerking met andere mensen... ik weet het nog niet." Band Originaliteit, bezieling en eenheid, daar gaat het om. De term 'band' reserveert ze, als een soort Certifi caat van Echtheid, voor ensembles die dat bereiken. „Toen ik als 16-jarige luisterde naar de platen van mijn broers, hoorde ik al het verschil tussen platen van 'zangeressen' en platen van echte 'bandjes', met een eigen sound, een eigen power - bijna alsof ze een eigen universum schiepen. Bij de 'zangeressen' hoorde je mu zikanten die gewoon waren inge huurd voor een studiosessie. Met zo'n zangeres als Barbie-poppetje voorop, helemaal in het mooi. En dan dacht ik toch: hè nee, dat wil ik niet. Het waren geen bandjes. Het was niet een geheel. Daarom hebben we onze band ook The Whole Band genoemd. Toch pro beren om écht muziek te blijven maken." Margaretha van de Streek 3. Gewild toegangsbewijs? (9); 6. Niet toegestaan om iemand feeste lijk te ontvangen (12); 8. Vodden te koop aanbieden (6); 9. Kostuum- stof ter verzending (7); 11. De pop van het jaar 2000 (14); 13. Schaap achtige roofvogel (10); 15. Zware rit (4); 16. Grote winkelbedrijven voor de glassteelt (11); 18. Betalen voor een ander zijn plaats (9): 19. Gingen uit de weg voor een oud volk (5). 1. Vals te pakken maar niet te zien (14); 2. Vocht kort geleden in het horizontale vlak (8); 3. Draait snel naar een ander niveau (10); 4. Groentehandelaar? (9); 5. Genoeg van het roken? (5); 7. Niet ophou den met duwen! (10); 10. Daarom op maat voor de motor (6); 12. Ook al is ze niet arm, ze gaat voor de bijl! (7); 14. Bevatten leidt niet tot uitbetalen (8); 17. Niettemin is het meer dan waar! (6). Oplossing veertig-markies 0-bar-oor-een-t om-pol-s-neg-me ram-sok-dop-nek vrek-koper-berk atlas-oom-serge lek-termiet-oer -r-dom-p-tip-1- m-loper-malie-m ot-g-leven-t-mi eos-ets-ego-kas stoel-tas-krent sem-sla-tee-ier om-a-enter-l-na n-baret-raket-1 -1-rys-s-taf-p- kok-station-dak akant-rad-tarra naar-kapel-laan tak-fok-mol-bat 01-kap-n-som-te o-ooi-rui-oud-e referee-kandeel Het sleutelwoord van het kruis woordraadsel van afgelopen za terdag is TOERISME. De prijswinnaars zijn: P. C. van Strien-Wolse, W. Alexander- straat 10, Kortgene (VVV-bon 50,-). De VW-bonnen van 25,- gaan naar: Karin de Fouw, Van Hallstraat 28, Goes; Sandra Knoester, Dibbetzsplantsoen 28, Hellevoetsluis en J. A. Deij, Beethovenhof 128, Terneuzen. De prijzen worden binnenkort toegezonden. Oplossing vrijdag: Boot, rood, rots, terug, wenk, nodig, libel, zwart, peer. kapel, step, vroeg, staar, klas. Het citaat is van Martine Carol: 'Natuurlijk is de liefde eeuwig. Alleen de partners wisselen'. Stuur het ingevulde cryptogram op de achterzijde van een brief kaart aan: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL Vlissingen Uw inzending moet uiterlijk woensdagochtend in ons bezit zijn. Ver meld uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW- bon van 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een VW-bon van 25,-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. In het Belgische uitgiftepro gramma is de emissie getiteld 'geschiedenis' langzamerhand een vast onderdeel geworden. Dit jaar, de zegels verschenen 25 april, is de serie geheel opgehangen aan Jan I, hertog van Brabant (1254-1294). Jan I, die in 1268 de zevende hertog van Brabant werd, regeerde met groot politiek inzicht in de politie ke omstandigheden van rijn tijd. Jan kocht rechten, stelde wetten, sloot overeenkomsten met de adel, gaf steden privileges en voerde veldslagen. De afbeeldingen op de zegels zijn ontleend aan een ge schrift uit de 15de eeuw; 13 fr„ de verzoening (1267) tussen Jan I en Arnold, heer van Wezemaal (opla ge 3 miljoen); 16 fr., (oplage 6 mil joen), toernooi in Engeland ter ge legenheid van het huwelijk van rijn zoon Jan II en Margaretha van York, dochter van de koning van Engeland, Edward I (8 juli 1290) en 30 fr„ de slag bij Woeringen, waar bij Jan I dodelijke verwondingen opliep (1.5 miljoen). FINLAND Wisselden in het ver leden in Finland de Rode-Kruis en tb-series elkaar af, sinds 1986 zijn het nog slechts Rode-Kruisze- gels die om de twee jaar verschij nen. Op 11 maart was het Weer zo ver. Toen verschenen drie, bijslag- zegels, ditmaal met paarden: 2,00+ 0,40 Fm., werkpaarden voor een ploeg (oplage 800.000 stuks); 2,30 0,50 Fm., een renpaard voor een sulky (800.000) en 4,20 0,60 Fm., cavaleristen uit de Tweede We reldoorlog (600.000). Op 11 maart werd ook het 100-jarig bestaan van de postbeapibten- bond herdacht met een 2,30 Fm.- zegel. Motief: een bloem met in het hart een beambte die een klant helpt en in de blaadjes post-func- ties. Oplage: 5 miljoen. De Finse Europa-zegels versche nen 18 maart. Het gemeenschap pelijk thema is dit jaar 'ontdekkin gen'. De zegels tonen: 2,30 Fm., pa- pierrollen, een plant in een kolf, een ijsbreker en een hangslot (op lage 8 miljoen) en 4,20 Fm., een ra diosonde, een mobilofoon en een windmeter (2 miljoen). IERLAND An Post heeft 2 maart vier bijzondere zegels uitge geven. Het 50-jarig bestaan van de nationale vereniging voor jonge volwassenen, Macra na Feirme, werd herdacht met een 28p-zegel (oplage 1 miljoen), waarop het em bleem van de vereniging. Verder: 32p, het schilderij 'De gevangenne ming van Christus' van de Ita liaanse schilder Caravaggio, 1571- 1610 (oplage 1 miljoen); 38p, 100 jaar Iers verbond van coöperaties (ICOS), Sir Horace Plunkett, stich ter van ICOS, een melktranspost van vroeger en nu (oplage 500.000 stuks); 52p, 100 jaar Ierse arbei dersvakvereniging (ICTU), hand druk (500.000 stuks). OOSTENRIJK - Op 27 april heeft Oostenrijk twee al enige jaren lo pende series uitgebreid. De serie 'stiften en kloosters in Oostenrijk', die sinds een jaar geen kloosters meer laat zien, maar enkel nog beelden, ornamenten enz. uit kloosters, werd aangevuld met een 7,50 s.-zegel (oplage onbepaald). Op de zegel staat een koepel fresco uit het stift Altenburg, Nederoos- tenrijk. Verder werd de reeks 'Naturschön- heiten' aangevuld met een 6 s.-ze gel (oplage 2.9 miljoen) die de in- het Weense Prater; 5 s„ Weinstras- se in Zuid-Stiermarken; 5 s„ de druipsteengrotten van Obir; 5 s., Hohlersteen bij Braz in het Klooosterdal, 6 s., de Wilder Kaiser en 6 s. Lurgrotte. IN 'T KORT - Griekenland: 20 december, velletje met 400 dr.-ze- gel, Griekenland voorzitter EG. embleem met vlag van Europa; 7 maart, conferentie Europese ver keersministers, 200 dr., Hermes voert de met gevleugelde paarden bespannen wagen van de godin Se lene. Portugal: 27 januari, 40 jaar West- europese Unie, 85 esc., symboli sche voorstelling; 27 januari, 100 jaar Int. Olympisch Comité, 2 ze gels van 100 esc. (paar), fakkel met Olympische ringen en getal '100' in Olympische ringen; 21 februari, bekende personen, 45 esc., de filo soof Joaquim Pedro de Oliveira Martins (1845-1894) en de dichteres Florbela espanca (1894-1930), 4 maart, 600ste geboortedag van Hendrik de Zeevaarder (1394- 1469), 140 esc., portret. Spanje: 28 januari, Spaanse film, 29 ptas., de regisseur Luis Bunuel (1900-1983) en 55 ptas., de filmpio nier Segundo de Chomón (1871- 1930), portret en scène uit de film 'Het huis van de dwerf18 februari, paddestoelen, 2x18 ptas. en 2x28 ptas.; 25 februari, mineralen, 4 ze gels van 29 ptas. Hero Wit SUOMI-FINLAND REPDBlIfi ÖSTERREICH gang van de Lurgrotte tussen Sem- riach en Peggau (Stiermarken) laat zien. Met deze uitbreiding be staat deze reeks uit dertien zegels. Omdat de eerste zegel al tien jaar geleden werd uitgegeven, willen we ze alle dertien even op een rijtje zetten: 4 s., natuurpark Blockhei- de Eibenstein; 4 s„ Neusiedlersee; 5 s„ Martinsbergwand bij Zirl; 5 s„ Tschaukowaterval bij Ferlach: 5 s„ de grotten van Dachstein; 5 s., Gauerdal bij Montafon; 5 s., water val bij Krimml; 5 s„ waterpartij in Voetbalzegel De ingelaste 80 centze gel met tab die PTT Post uitgeeft in verband met de deelname van het Nederlands elftal aan het wereldkampioenschap voetbal in de Verenigde Staten zal 1 juni aan de lo ketten komen. De oplage is, zoals reeds gemeld, 13,5 miljoen stuks. Niet te veel gezien de verwachte be langstelling. Heel bijzonder is dat de zegels in velletjes ritten van 30 stuks. Nor maal voor bijzondere zegels is vellen van 100 stuks. Mathilde Santing: Ik zing alleen nummers die ik meen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 38