Drama Eli Asser over Apeldoornsche Bosch PZC Vluchten, meegaan of zelfmoord Horizontaal Verticaal vrije tijd 35 Oplossing SVERIGE I+2.80 I 0,60 ZATERDAG 30 APRIL 1994 Schrijver Eli Asser, geestelijk vader van tv- series als 'Citroentje met suiker' en 'Het schaep met de vijf pooten', verbleef tijdens WO II negen maanden in de toenmalige joodse psychiatrische inrichting Het Apeldoornsche Bosch. Op verzoek van de Ikon zet hij z'n ervaringen op schrift. Ze dienen als leidraad voor een tv- drama, waarin de laatste nacht voor de deportatie centraal staat. In een gesprek laat Asser die periode nog eens de revue passeren. Dramatische maanden, die onlosmakelijk zijn verbonden met sterk emotionele herinneringen. Er waren drie mogelijkheden. Vluchten. Meegaan en zorgen voor de patiënten die ergens on derdak in Polen zouden krijgen; tenminste, dat dacht een groot aantal verplegers. En tenslotte zelfmoord. „Daarvoor kozen diver se mensen. Ook een vriend, die me overgehaald had naar Het Apel doornsche Bosch te komen. Het was één van de meest dramatische momenten uit m'n leven. Een ver schrikkelijke nacht." „Eef, m'n'latere vrouw, toen m'n vriendin, zei heel beslist: 'Ik ga'. Ik ben haar gevolgd, zoals ik dat in de rest van m'n leven heb gedaan, wat wederzijds was. Zelf neigde ik er toe mee te gaan. Niet dat ik zo'n groot verantwoordelijkheidsge voel had. maar meer uit angst voor wat er zou gebeuren als we onder doken. Het was een afschuwelijke keuze Je laat patiënten in de steek. Voor de één was je een laf aard, voor de ander een held." Met een lichte huivering kijkt Eli Asser achterom. Hij heeft in de oor log bepaalde gebeurtenissen be wust verdrongen. Om zo min mo gelijk te kunnen vertellen als hij gepakt zou worden. Maar in dro men komen de herinneringen te rug. Ook door het lezen van inter views met overlevenden, komt Het Apeldoornsche Bosch weer tot le ven. „Ik moet voorzichtig zijn, dat ik niet onder het spanlaken te recht kom", zegt de schrijver met een glimlachje. Asser is één van de circa vijftig mensen, die Het Apeldoornsche Bosch hebben overleefd. Op 21 ja nuari 1943 ontruimden de Duitsers de inrichting, zetten patiënten en verplegend personeel op de trein voor een enkele reis naar de dood, zo bleek later. Van de 1500 mensen, die op deze manier werden gede porteerd. is vrijwel niemand terug gekomen. Enige tijd geleden verscheen Asser in het praatprogramma van Ischa Meijer op RTL 5. Daarin stipte hij kort z'n verblijf in Het Apeldoorn sche Bosch aan. Hoe bizar het ook moge klinken, er werd in die dagen heel wat afgela- chen. Joodse humor als wapen te gen de dreiging, die alom voelbaar was. Asser was één van de gang makers; samen met enkele kame raden zette hij feestavonden op po ten. Hoe is de Amsterdammer in Apel doorn verzeild geraakt? Op het ter ras van z'n woning in Bussum ver haalt Asser omstandig over z'n handel en wandel in de eerste jaren van de oorlog. Onheilsgevoel „In '41 kwam ik van het Barleus- gymnaseum. Als joodse jongen mocht je toen al niet verder stude ren. Ik verrichtte allerlei klusjes. Loopjongen, leerjongen, noem maar op. Goed voor een knaak in de week. Er hing een vreemde waas over ons heen. Een onheilsgevoel, maar je wist niet exact wat. We hadden in Amsterdam de eerste razzia gehad." „Toen werd de Arbeitseinsatz van kracht, zowel voor joden als niet- joden. Daar voelde ik weinig voor. Onderduiken was een beladen woord; het was niet eenvoudig een adres te krijgen. Toch bestond er een mogelijkheid op een legale ma nier onder te duiken: de verple ging. Een schoolkameraad was in Het Apeldoornsche Bosch terecht gekomen. Hij en z'n familie haal den me over naar een baantje te solliciteren. Met hulp van enkele doktoren kon ik daar als leerling verpleger aan de slag." „In april '42 leek het nog alsof je daar veilig zat. Verschillende Am sterdamse joden zijn er naartoe ge trokken. Drie maanden later voeg de m'n vriendin Eva Croiset, Eefje dus. zich bij me. Zij kreeg een baantje als dienstbode. Ik weet nog dat ze me heel raar vond. Ik was ook half gek. Dat ben ik mis schien nu ook nog, maar toen was het een graadje erger." „Iedereen was een beetje gek. Niet zo verwonderlijk. Ook onder nor male omstandigheden zal er in een psychiatrische inrichting al gauw een sfeer heersen, waarbij de waan zin niet te scheiden is van de reali teit. Je praat met patiënten, gaat hun taal spreken, doet mal mee. Ik Eli Asser: „De angst om regels te overtreden, iets illegaals te doen." Duitse officieren, onder wie Ferdinand aus der Funten, kwamen regel matig op bezoek in Het Apeldoornsche Bosch en werden door dr Lob- stein rondgeleid door de toenmalige joodse psychiatrische inrichting. foto PZC kan de indruk wekken volkomen krankzinnig te zijn. Door omgang met schizofrene patiënten kreeg ik de kans in hun gedachtenwereld door te dringen. Daar heb ik veel van geleerd." Toneelstukjes „Samen met geestverwanten, veel al jonge intellectuelen, hadden we een homogeen clubje opgericht om mensen te amuseren. We deden alsof alles normaal was en waren van plan ons niet te laten ringelo ren. We wilden een zo plezierig mo gelijk bestaan opbouwen, met als bijgedachte dat dit de rest van de oorlog zo zou blijven. Niet bevroe dend dat het zo snel en tragisch zou aflopen." „We brachten toneelstukjes, sket ches en leuke liedjes, waarvan ik er laatst nog één heb teruggevonden. Die werden verpakt in een revue achtige vorm. Met toneel was ik al op het gymnasium druk doende. Onder leiding van de beroemde Ar nold Saalborn, leraar Nederlands, speelden we Griekse en Russische klassieken. Die traditie hebben we in Apeldoorn voortgezet. Er wer den enige avonden in de grote ont spanningszaal georganiseerd. Op dat soort avonden was het verschil tussen verplegers en patiënten moeilijk waarneembaar. Iedereen was keurig uitgedost. Op een keer zat iemand op de eerste rij vrese lijk druk te doen. Ik raakte geïrri teerd en zei: 'je moetje kop hou den, we spelen toneel'. De volgen de ochtend werd ik op het matje geroepen bij geneesheer-directeur dr Lobstein. Ik diende niet zo'n toon aan te slaan tegen een hoofd verpleger." „We hebben heel wat gelachen in die dagen. Over de zenuwen heen. Het begrip stress kenden wé nog niet. De humor hebben we van huis uit meegekregen. Moppen, galge humor over verdriet en treurnis, kunnen relativeren. Humor is een sterke joodse eigenschap Die heeft velen erdoor gesleept. Geruchten „Naarmate het jaar voortschreed kregen we steeds meer signalen dat zich iets vreselijks aan het vol trekken was. Heel joods Amster dam was weggehaald De geruch ten werden steeds sterker dat Het Apeldoornsche Bosch eenzelfde lot stond te wachten. Die werden gevoed door het verdwijnen van verplegers en de komst van Duitse officieren, onder wie Aus der Fün- ten, die regelmatig op bezoek kwa men en rondgeleid werden door dr Lobstein. Toch overheerste bij de meesten de gedachte dat ze zo'n bolwerk niet zouden leeghalen. 'Waar moeten ze met al die mensen naartoe'? Dat wisten die Duitsers dus heel goed." „De leiding van de inrichting moet de dreiging gevoeld hebben. Ze heeft het personeel echter niet ge waarschuwd. laat staan dat ze aan foto G PD een massaal onderduikplan heeft meegewerkt. Dat was immers te gen de reglementen van de over heid. Dat beeld is diep in mij veran kerd: de angst van Nederlanders voor de overheid, de plicht om je aan de reglementen te houden, waardoor het hele Nederlandse jo dendom is afgevoerd." „Door haar moeder, die contacten had in communistische kringen, wist Eef reeds voor de oorlog van het bestaan van Duitse concentra tiekampen Via m'n schoonmoe der waren we ook in het bezit geko men van een vals persoonsbewijs. Daarin werd ik als Herman Staal opgevoerd. Bestuur en leiding ach ten het bezit hiervan gevaarlijk. Je liep de kans te worden ontslagen. Weer zo'n voorbeeld van de angst om regels te overtreden, iets ille gaals te doen. We hebben de per soonsbewijzen verstopt in een hol le gordijnroe." „Als er iemand was, die er niets van geloofde dat het allemaal wel zou meevallen, was Eef het wel. Zij was degene, die me voor het blok zette en zei: 'ik ga weg, en als je niet meegaat, ga ik alleen." In de laat ste nacht voor de deportatie heb ben we een dramatisch gesprek ge had met al onze vrienden en colle ga's op de zaal, waar ik toen dienst had. Er waren twee kampen. De ene helft geloofde dat de Duitsers iedereen gingen vermoorden, de andere helft beriep zich op interna tionale krijgswetten en de Volke renbond, die zoiets nooit zouden toelaten." „We zijn met z'n vieren gevlucht: een vriend en z'n vriendin gingen mee. Door het bos, over de sloot, tussen schildwachten door, het veld in. Zo ver mogelijk weg. Ik had de banjo van«Eefje's grootvader om de nek gehangen Waarom weet ik niet. Als een soort vermom ming. Een waanzinnig idee. We be landden in een leegstaande boer derij. ergens buiten Apeldoorn. Het was verschrikkelijk koud. Daar brachten we de nacht door en zijn de volgende dag naar een sta tion gegaan. Waar, weet ik niet meer. Nee. niet in Apeldoorn, zo slim waren we nog wel. We pakten de trein naar Amsterdam en zijn daar ook aangekomen." Mengeling Tot zover het relaas van Eli Asser. Het verhaal laat hem niet onbe roerd. Z'n gevoelens en herinnerin gen worden nu vervat in een dra matisch verhaal, dat als werktitel 'Het laatste glas melk' meekrijgt. Het wordt een mengeling van waarheid en fantasie. De schrijver moet het klaar heb ben in augustus. In het najaar vol gen de tv-opnamen. waarna het stuk begin mei wordt uitgezonden. Radio en televisie zullen dan over spoeld worden met herdenkings programma's, omdat het dan vijf tig jaar is geleden dat er een einde kwam aan de Tweede Wereldoor log. Tenslotte: „Het zal over die laatste nacht in Het Apeldoornsche Bosch gaan. Over essentiële zaken, waar mee mensen soms te maken krij gen. Over keuzes en verantwoorde lijkheden. Over wat ik toen alle maal heb meegemaakt." Henk Waninge 4 Reukorgaan van een paddestoel? (8); 5 Karakteristiek voor men sen aan de haal 110); 7 Met zo'n hit kan je voor de dag komen! (13): 10 Verdraaid kledingstuk in het net (3): 11 Het binnenkomen gaat niet door '10). 12 Spullen die nodig zijn voor het neerhalen van de vlag? ilOi: 14 Niet veel tijd voor een meisje in balans (415 Warm te-energie (3): 16 Een bon maakt indruk! (5); 18 Strijd in een dierenverblijf5 (9i Het resterende laatste deel blijft op de been (8). 1 Met betrekking tot het bovenbeen van een tussenhandelaar 110); 2 Die infectie veroorzaakt brand (10): 3 Bestand tegen geestdrift? (8); 4 Gebak uit het water (9): 6 Vruchtbeginsel van het hoofd (8). 8 Leu genachtige stukken (12); 9 Waagstuk in bedrijf (11); 13 Geweldig deuntje vol humor (8); 17 Zetboer en tevens zeurpiet (5). Het sleutelwoord van het kruis woordraadsel van afgelopen za terdag-is: ZOMERJURK De prijswinnaars zijn: Jacque line v. d. Maas, Schillerzijde 16. Zoetermeer (VVV-bon 50,-). De VVV-bonnen van 25,- gaan naar: Tineke Bijlsma. Bere- klauwerf 47, Arnemuiden; Z. Wieczorek. Spaakstede 37-15. Goes en J Hietbrink. Oude Rijksweg 78. Nieuw- en Sint Joosland. De prijzen worden binnenkort toegezonden. libanon-infarct y-are-urn-rak-r da-kus-y-oer-va zak-top-dot-lom anno-koper-veel atoom-roe-onvry mal-uitslag-een -1-run-e-sen-n- g-curve-einde-s ra-s-anode-l-at aal-alt-elp-vla praal-eel-opium jos-por-mis-sip an-p-nepal-g-ne s-luwen-nieuw-r -a-tee-a-arm-g- alm-eregast-eed spons-mik-samba pisa-smoel-dirk ent-dia-rot-rel ro-rok-m-gok-ko g-weg-uit-oog-o element-tompoes Stuur het ingevulde cryptogram op de achterzijde van een brief kaart aan: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Uw inzending moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn. Ver meld uw naam. adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VVV- bon van 50,-; tweede-, derde- en vierde prijs een VVV-bon van 25.-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Oplossing vrijdag woonoord omkop i n g u r s u 1 ine dyharnas b o o m z a 1 f e c o n o m i e u v f i 1 t e r kademuu r De woorden op de eerste en der de verticale regel zijn: woud- beuk en okshoofd. Het sleutel woord luidt: 'lijsterzang' ZEGELMEERLINGEN zijn ze gels, die door twee of meer landen worden uitgegeven, die ge wijd zijn aan hetzelfde feit. die een identiek ontwerp laten zien en die zo mogelijk op dezelfde datum worden uitgegeven. Hoewel de meerlingzegels al meer dan zestig jaar bestaan komen ze vooral de laatste jaren steeds meer in zwang. Deze nog jonge loot van de filatelie groeit dan ook geleidelijk uit tot een forse tak. Het verzamelen van zegelmeerlin gen is uitermate boeiend, maar niet zo eenvoudig. Je moet name lijk alle hoeken en gaten van de we reld in de gaten houden, want als bijvoorbeeld Israel een zegel uit geeft ter herinnering aan het getto van Warschau wordt er niet altijd bijverteld dat Polen met een iden tieke zegel - dus zegeltweeling - komt Bovendien is het lapg niet eenvoudig oude uitgiften - Grie kenland. Joegoslavië. Roemenie en Turkije beten in 1937/38 het spits af met een vierlinguitgifte - te traceren. In totaal loopt het aantal zegel meerlingen al naar de 300. Neder land heeft ook al enkele keren een meerling op de markt gebracht. De 'laatste' verscheen in 1989 samen met België: onderwerp: het Ver drag van Rome; motief: kaart van Nederland en Belgie met de beide provincies Limburg. In 1964 had Nederland zelfs samen met België en Luxemburg de wereldprimeur van een zegeldrieling ter gelegen heid van 20 jaar Benelux. postzegels zrx /ddarbusft üi YitUée ni :1 J .3 De jongste zegeltweelingen staan op naam van Frankrijk en Zweden. De Frans-Zweedse culturele uit wisseling die al sinds de middel eeuwen bestaat werd door Frank rijk op 18 maart (voorverkoop: al gemene verkoop begon 20 maart) gemarkeerd door de uitgifte van een postzegelboekje en door Zwe den (18 maart) door een velletje. Zowel in boekje als in het velletje zitten twee identieke zegels met daarop de Frans-Zweedse vlag- gencompositie en het schilderij Feest voor Gustaaf III en Trianon (1784) van Niclas Lafrensen de jon geren. Waarden van de zegels: 3.70 franc en 5.00 kroon. Verzamelaars van meerlingzegels worden echter helaas gedwongen om zowel boekje als velletje aan te schaffen. Het Franse boekje wordt verder gevuld met vier 2,80 fr.-ze- gels, waarvan twee details laten zien van het 11de eeuwse Tapijt van Bayeux en twee kartonnen balletfiguren van Fernand Léger (1922) uit het Dansmuseum in Stockholm. Vier 5,00 kr.-zegels uit het Zweedse velletje tonen: een motief uit de Zweedse uitgave Ro man de la Rose met een hand schrift uit de 15de eeuft; het Rid derhuis in Stockholm, een creatie van onder anderen de Franse ar chitecten Simon en Jean de la Val- lée; het schilderij Huiselijke bezig heden van Pehr Hillestrom. die in Parijs studeerde en sterk door de Franse schilderkunst werd beïn vloed en het schilderij koning Karl XIV Johan van Francois Gérard. Zweden bracht 18 maart ook een mooie kattenserie in omloop. Vier zegels van 4,50 kr. in boekjes van acht stuks (twee blokjes van vier). )oer/(/( Afgebeeld worden een Siamese kat, een langharige Perzische kat. een Europese kat en een Abessijn- se kat. Frankrijk heeft behalve het boekje ■Relations Culturelles France Sue de' in maart nog drie zegels op de markt gebracht. Op 7 maart werd met een 2.80 fr.- zegel de schepper van de in Frank rijk onsterfelijke poppenkastpop Guignol. Laurent Mourget 1769- 1844) herdacht. Op de zegel Mour- guet en de naar zijn evenbeeld ge sneden Guignol in zijn marionet tentheater. De eerste zegel met het beeld van Marianne, symbool van de repbu- liek Frankrijk, die tijdens de Twee de Wereldoorlog in Londen werd ontworpen (1942) en die de postze gelsgeschiedenis is ingegaan als Marianne de Dulac' staat op de ze gel 'Dag van de Postzegel' die 14 maart in de waarde van 2.80 0,60 fr. werd uitgegeven. Eveneens op 14 maart werd het 200-jarig bestaan van de Parijse Ecole Polytechnique postaal her dacht met een 2.80 fr.-zegel (sym bolische voorstelling). 2$ MARIANNE S de DULAC 19441994 L La Roste BIJZONDERE VLUCHT Op 6 april werden, zoals bekend, in het RAI-Congrescentrum drie burger- luchtvaartzegels gepresenteerd: KLM. Fokker en NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaborato rium). Wat niet bekend was. was dat eerder die dag op initiatief van het NLR in samenwerking met PTT-Post een bijzondere post- vlucht Eelde-Schiphol plaats had. ter gelegenheid daarvan is een spe ciale envelop door het NLR uitge geven warop een Cessna Citation II. PH-LAB, is afgebeeld. De enve lop is gefrankeerd met de drie jubi leum-zegels die zijn afgestempeld met de dagtekeningstempel en verder staat er eens tempel op: Schiphol 6 april 1994 Postvlucht Jubileum NLR. In overleg met het NLR kan de PTT een beperkte op lage van deze envelop aanbieden. Prijs 3,40. Belangstellenden kun nen dit bedrag overmaken op giro rekening 506900 t.n.v. PTT Post Fi latelie Verzamelservice te Gronin gen onder vemelding van bestel nummer- 77 00 06. Bij een bestel ling beneden 20.- dient u 3.- ver werkingskosten extra over te ma- Hero Wit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 35