De kilometervreter krijgt waakhond mee Minituintjes op hoog niveau Goedkope fiets blijkt duurkoop PZC Alziend oog met geheugen Zwarte doos Kans op korting vrije tijd 32 ry Balkon en dakterras rN~nc5r^~^ op eenzame BEL GRATIS: 06-0996688 Stelt een nieuwe ATB van 269 gulden kwalitatief iets voor? Om daar achter te komen kocht het tijdschrift Fiets een MFD Atlas van die prijs bij de Makro en onderwierp deze aan een test. „Het woord fietsple- zier is geen moment boven komen drijven en de vakhandel hoeft voor concurrentie uit deze hoek zich echt geen zorgen te maken," concludeert het blad vernietigend. ZATERDAG 30 APRIL 1994 Piepende remmen, een knal, brekend glas. Dan boze stemmen. Doden of gewonden waren er niet bij deze botsing, maar zoals vaak is er ruzie over de schuldvraag. Betrokkenen en getuigen geven tegenstrijdige verklaringen af. Hoe is dat te voorkomen? Door objectieve registratie van de ongevalsgegevens van bestuurder en auto. Dat kan met de black box, of ongevalsreconstructie- recorder. In Nederland, België en Groot-Brittannië begint een proef, die uitgaat van de veronderstelling dat automobilisten zich veiliger gedragen als zij weten dat hun weggedrag wordt bekeken en afgelezen door of namens hun werkgever. Verzekeraars hebben er wel oren naar. De vakbond zegt: 'Prima, zolang de chauffeur mag meebeslissen'. x-Jo autoverzekeraars voeren /opnieuw een forse premiever hoging door. Per jaar gebeuren in Nederland een miljoen verkeers ongevallen. goed voor een schade van 3,5 miljard gulden. Alleen door veiliger weggedrag kan die trend worden omgebogen. Hoe kan dat worden bereikt? Door het gedrag van de bestuurder te volgen. Het middel daartoe bestaat: de black box. ofwel zwarte doos. be kend uit de luchtvaart. Simpel ge zegd: een computer die bijhoudt wat er aan boord gebeurt. Aan de hand van de gegevens die in de zwarte doos zijn opgeslagen, kan achteraf redelijk snel worden na gegaan wat aan een botsing voor afging. De zwarte doos wordt nu ook in het wegverkeer geïntroduceerd via het Samovar-project van de Europese Unie (EU). Samovar staat voor Sa fety Assessment Monitoring On- Vehicle with Automatic Recor ding. De veiligheid van het voer tuig en zijn bestuurder wordt beoordeeld door gegevens - zoals over snelheid en remgedrag - auto matisch vast te leggen. Drs P. Wouters van de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV): ..Iemand die zich bekeken weet, is geneigd zijn gedrag aan te passen." De SWOV in Leidschendam werkt samen met Britse en Griekse orga nisaties. Van vele kanten is posi tief gereageerd. Zo wees mr Pieter van Vollenhoven als voorzitter van Na een aanrijding geven betrokkenen en getuigen vaak tegenstrijdige verklaringen af over de oorzaak. de Raad voor de Verkeersveilig heid er op dat bij experimenten in Duitsland door inbouw van onge valsreconstructie-recorders in be drijfsauto's 30 procent minder ver- keersschade was onstaan. Van Vollenhoven: „Zo'n besparing met één maatregel is uitzonderlijk en zowel voor verzekeraars als over heid interessant." Wouters: „We hebben 200 zwarte dozen ingebouwd in ons land en in België. De interesse bij bedrijven is zo groot dat we tot 600 a 700 zwarte Autolease Rora in Amsterdam heeft bij enkele auto's de onge valsreconstructie-recorder ingebouwd. „Ik vind dat we de brokkenpiloot die zegt 50 km per uur te hebben gereden, terwijl dat 150 is geweest, moeten aanpakken. De schades zijn enorm ge stegen. Verzekeraars willen geld verdienen en verhogen de pre mies. Ik zeg tegen mijn cliënten: ,Uw schadepercentage is zoveel. U hebt er belang bij dat de autokosten zo laag mogelijk zijn, dus laten we de black box proberen.' De premies gaan omlaag als het aantal schades afneemt. Die korting geef ik door aan mijn klan ten." Zwarte dozen zijn er in maten en soorten. De manage mentsysteem-recorders regi streren onder meer overuren en tijden voor laden en lossen. Zo uit de auto op de loonstrook. Kosten: tussen 1400 en 2400 gul den, inclusief inbouw. Voor het Samovar-project wor den ongevalsreconstructie- recorders gebruikt (1200 tot 1600 gulden all-in), zoals de OOG (Opname OngevalsGege- vens). OOG registreert tijdens het rij den constant snelheid, vertra ging/versnelling. accelleratie. werking van verlichting, knip perlichten. remmen en remver- lichting. De gegevens worden 45 seconden vastgehouden en daarna automatisch overschre ven. Bij een ongeluk worden de halve minuut voor en de vijftien seconden erna meteen opgesla gen. Bij een kettingbotsing wor den ook de volgende twee klap pen geregistreerd. De gebeurte nissen die tot een kwartier na een ongeval plaatshebben, wor den eveneens 'vereeuwigd'. Zo is te achterhalen of de auto na het ongeluk is verplaatst. Het apparaat is voorzien van een batterij en een buffer die de gegevens vasthoudt. Normaal gesproken is de stroomvoorzie ning via de accu ruim voldoen de. OOG schakelt zichzelf uit als de auto 48 uur ononderbroken stilstaat. Als binnen die tijd een geparkeerde wagen wordt aan gereden door een andere, wordt dit ook via OOG opgenomen. OOG is zo groot als een autora dio. De inbouw is een kwestie van enkele uren. Het apparaat wordt daarna verzegeld met lood. dozen kunnen komen." In Groot- Brittannie krijgen 100 auto's van het nationale postbedrijf zo'n op name-apparaat. Naast de auto's mèt recorders draait in het onderzoek een even grote groep vergelijkbare voertui gen zonder zo'n ding mee. In beide gevallen gaat het om personen- en vrachtwagens van ondernemingen en leasebedrijven. Wouters: „De lease-auto's waarmee wordt ge ragd. de bestelwagens waarmee koeriers over de wegen scheuren en de trucks waarmee rij- en rust tijden worden overschreden. Met lease-auto's gebeuren de meeste ongelukken. Het risico dat een sla perige vrachtwagenchauffeur een botsing krijgt is vele keren groter dan dat van zijn collega die zich aan de regels houdt." Van alle voertuigen en hun be stuurders worden de ongevalsge gevens verzameld, achttien maan den vóór tot en met een jaar na het experiment. Om te voorkomen dat de bedrijven een rooskleuriger beeld geven, worden de cijfertjes uit die eerste fase van anderhalf jaar bij hun verzekeraars gehaald. Wouters: „We weten of we met een schadegevoelige onderneming te maken hebben. We vragen de ver zekeraar een klant aan te wijzen met tegengestelde schadecijfers, zodat we een goede vergelijking kunnen maken. De verzekeringsmaatschappijen zijn ingenomen met het Samovar- project. Wouters: „De premies worden steeds hoger in verband met de vele schades. Als je aan de hand van de recordergegevens kunt bewijzen dat niet 'jouw' chauffeur, maar die van de tegen partij de schuld was, scheelt dat een hoop gedoe en vooral veel geld." Ankie van Leeuwen van het Bu reau Voorlichting Verzekering in Den Haag is het grotendeels met Wouters eens. maar wil een nuance aanbrengen: „Onderzoek naar de schuldvraag blijft moeilijk. Ik zie de black box niet als sluitend mid del, meer als aanvulling op het pakket, waartoe ook het politie onderzoek behoort. De politie meet de remweg op, om te zien of er voldoende afstand is gehouden." Onder de kilometervreters die aan de proef (moeten) meedoen, be speurt Wouters soms enige weer stand. Dat is logisch, want ze krij gen een elektronische waakhond mee, die feilloos weet waar ze het gas te diep hebben ingetrapt of hebben vergeten richting aan te geven. „Anderzijds worden ze niet meer door hun bazen onder druk gezet om te sjezen of de rusttijden te vergeten", aldus Wouters. Bert Duym van de vervoersbond FNV: „Wij zijn groot voorstander van registratie als daardoor de po sitie van de werknemers wordt ver sterkt. We stellen wel enkele voor waarden aan de invoering. De chauffeur moet invloed kunnen uitoefenen op de gegevens die wor- en vastgelegd: hij moet zelf een print kunnen maken van het be stand en z'n privacy moet worden beschermd." Duym voegt er aan toe dat de regi stratie onbetwistbaar moet zijn: „Wij kennen acht manieren om de tachograaf op vrachtwagens te be zwendelen. Zeker bij ongevalsre constructies mag dat niet voorko men." Wouters denkt dat, als de proef slaagt, de recorders op grote schaal worden ingevoerd en onder een wettelijke regeling zullen val len. „Op termijn zullen ook parti culieren een black box aanschaf fen. omdat het voordeliger is als je je veiliger gedraagt." Arno Ruitenbeek Balkon en dakterras zijn verheven tot luchtige minituintjes op hoog niveau. Grijze betonbalkons en kille, kale dakterrassen zijn uit den boze. Het wachtwoord deze zomer is sfeer. Zwevende vloertjes worden aangekleed tot kleurige buitenplaatsjes. De jongste basiselementen voor hoogstaand gebruik zijn licht in gewicht. Bloembakken, in polyesterbeton gevuld met nieuwe lichte aardemengsels huisvesten beplanting. Mini-vijvers met fon tein of klaterend watervalletje lui den tuinsferen in. Speciale glazen windschermen en houten afschei dingen beschutten het terras. Pot- terie, glazen wanden, ornamenten en groeivormen in hout en metaal geven zelfs het kleinste balkon netje de allure van een open serre. Op een balkon wordt voor het bes te resultaat in de hoogte gewerkt. Dit jaar worden veel materialen toegespitst op het gebruik op bal- kon- en daktuinen. Nieuw zijn lichtgewicht bloembakken in strakke vormgeving en verschil lend in afmeting. In de bakken kunnen trellis of staanders voor een pergola worden gezet, een windscherm kan eraan worden vastgemaakt of een van de bakken wordt als mini vijver ingericht. Speciale balkonvijvers zijn ook in de handel. Nieuw en ultralicht zijn stroblok- ken gemengd met houtvezel, sta- pelbaar en geschikt om een bui zenframe in vast te zetten. Daar Houten meubilair dat geschikt is voor balkon en binnenshuis. De hoekstoelen kunnen al op een klein opper vlak worden geplaatst. foto Heliteak. naast is hout in alle vormen ge schikt. „Balkons zijn dit jaar om op te eten", formuleert Ad Oosterom. Als directeur van het Intratuin Verdeelcentrum ziet Oosterom al le trends voor ze de tuincentra be reiken. „Tuinkruiden op etagères, geurgeraniums die ook eetbaar zijn en minifruitbomen in bakken. Op balkon en terras vormen de eet bare planten een trend op zich. Kli maardbeien, kiwi, frambozen en druiven lenen zich goed voor trel lis. Op stam zijn kruis- en aalbes sen te koop en appelbomen in mi niformaat. Naast eetbare varian ten zijn bloeiende planten popu lair", signaleert Oosterom, „vooral in oranje-gele tinten, de tweede kleur is blauw. Trend dit jaar wor den zeker de hangplanten. Nieuw zijn de 'hanging baskets' gevuld met gedroogd gras dat vocht vast houdt en heel natuurlijk oogt". Naast het bewerkelijk bloeiende balkon ontluikt de bladgroene on derhoudsarme variant. Bamboe, papyrus en vaste winterharde planten klimmen in dat kader in populariteit. Natuursteen is het materiaal bij uitstek om op balkon en dakterras palissaden te maken. Licht in gewicht, dus berekend op balkongebruik, zijn Lava light, Ro sa Elegance, vulkaansteen, stapel blokken van Ando. Koraal- en Tuf steen. Met name de laatste drie soorten laten zich in blokvorm makkelijk stapelen. Ando is groengetint, koraalsteen varieert van wit tot geel, terwijl droge tufsteen een bronsachtige tint heeft. Wordt het materiaal nat. dan verkleurt het naar diep bruin. Functionele entourage vormen ook lichte stenen openhaarden, te vens barbecue. Doordat de vuur plaats aan drie zijden beschut ligt, is wind geen probleem, de rook wordt door een korte schoorsteen afgevoerd. Potterie en accessoires maken de sfeer af. Tuinbankjes, bijzettafels, serveerwagens en ro- tanmeubilair, voor het buitenge- beuren is er keus genoeg. En bij slecht weer verhuist het zitgedeel te gewoon naar binnen om daar een gezellig hoekje te creëren. Naast alle nieuwe materialen in de handel zijn er ook twee boeken die creatieve ideeën aan de hand doen. Tuinieren op Terras en Balkon van rnaand tot maand (Terra. 24,50) is een praktische handlei ding vol slimme tips en adviezen over de juiste planten en de verzor ging ervan. Balkontuin en dakter ras(Terra, 39,90) staat vol crea tieve ideeën en prachtig fotomate riaal van Florentine van Eeghen- Elias en Marijke Heuff. Een duide lijke beschrijving geeft weer hoe een bitumen dak kan worden op gebouwd tot een groen begroeid en beloopbaar dakterras. Niet speciaal bedoeld voor bal kons maar wel heel handig is Hout werk in tuin en patio, (Zuid-Hol landse Uitgeversmaatschappij. ƒ34,50). Stap voor stap laat het boek zien hoe houten vlonders worden gemaakt en hoe pergola's en trellis worden gebouwd. Ook vogelhuisjes, simpele tuinmeubels en plantenbakken komen aan bod. Desiree van Ooyik Advertentie DE NATIONALE HYPOTHEEKBELIRS hOOgte... ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 hypotheek 1111 111 li i 111 ii i llil Hypotheekrente per 26 april 1994 netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale provi- bank besparing van gedu sie in constant rende 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 7,30 3,91 2,55 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7.70 4,17 2,76 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8.10 4,44 2,98 ann. hyp. variab. 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7,10 4,66 3.78 ABP spaarhyp. 1,00 7,00 3,74 2.43 spaarhyp. 10 jr 1.00 7.40 4,00 2,63 spaarhyp. 15 jr 1.00 7.80 4.26 2.84 ann hyp 1.00 6.80 4.47 3.62 ann.hyp lOjr 1,00 7.20 4,73 3.83 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1.00 7,40 4.03 2,66 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 8.20 4.56 3.09 Amev zorg-vrij-hyp. 1,00 7,20 3,89 2,55 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1.00 8,10 4,49 3,03 Bouwfonds spaarv.hyp. 1,00 7,20 3,89 2,55 Combinatie spaarv hyp. 10 jr. 1.00 7,50 4,08 2,71 spaarv.hyp. renterust 1.00 7,40 4,02 2,65 Centraal spaargar.hyp 0,25 7,30 3,92 2,57 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 8,10 4,44 2,99 Centrale spaarhyp. 1,00 7,10 3,75 2,41 Volksbank spaarhyp 10 jr. 1.00 7.50 4,02 2.62 ann. hyp. 2 jr. 1.00 6.10 4,02 3,26 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6.90 4,54 3,67 Delta Lloyd hyp.tot.plan 1.00 7,20 3,89 2.55 hyp.tot.plan 15/20 jr 1.00. 8,00 4,42 2,97 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1.00 7,30 3.95 2.60 GWK-bank spaarhyp 1.00 7,10 3,83 2.50 ann.hyp. 1 jr. 1.00 6.10 4.02 3,26 ann. hyp. 5 jr. 1.00 6,90 4.54 3,67 Nationale spaarhyp 1.00 7.30 3,96 2,61 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1.00 8,10 4,49 3,03 ING-bank spaarhyp. 1,00 7.30 3,91 2,56 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,18 2,77 ann. hyp. Ijr 1,00 6,20 4,08 3,31 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,10 4,66 3,78 Postbank spaarhyp. 1.00 7.20 3,88 2,54 spaarhyp 7 jr. 1,00 7,50 4.08 2.70 spaarhyp 12 jr. 1.00 7.90 4.34 2,91 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6.20 3,99 3,23 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7.00 4,50 3,64 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1.00 6.80 3,60 2.31 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7.70 4.19 2,77 sp.opt, hyp. stabiel 1.00 8.10 4,47 3.00 i adviesrente) ann. hyp. variabel 1.00 6.30 4.15 3.36 ann. hyp. ojr. 1.00 7.10 4.66 3,78 Reaal exact-hyp. 1,00 7.00 3,76 2,45 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1.00 7,80 4,29 2,87 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7.20 3,90 2,56 Westland lage last. 7 jr. 1,00 7,30 3,95 2.60 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,90 4,33 2,90 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 6,80 3,59 2,31 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1.00 7,20 3,86 2,52 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwn is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere i den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de n gen enigszins af. ir-percentages gel- r bij een aantal instellin- Een degelijke fiets kost bij aanschaf meer dan een produkt uit de goed kope Aziatische landen, die vaak voor enkele honderden guldens te koop is in de supermarkt. Het prijsverschil komt echter ook tot uiting in levensduur en rijplezier. foto PZC De Atlas is het type fiets dat verkocht wordt bij supermarkt, warenhuis of bouwmarkt. Meestal in een kartonnen doos, met loszittende bouten en moeren en zonder enige service achteraf. De fietsen zijn afkomstig uit Maleisie, Indonesië of Thailand. Frame, velgen en onderdelen zijn van staal en roesten snel op kwetsbare punten. Kwalijk zijn meestal de remmen, die het bij nat weer laten afweten door slechte afstelling en blokjes die geen grip krijgen op stalen velgranden. Door onnauwkeurige constructie zijn de lagers, stuur- en zadelpennen moeilijk strak af te stellen. Zo'n goedkope fiets blijkt al na een paar we ken duurkoop te zijn en irugebruik als schoolfiets bij regen zelfs levensge- vaailijk. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 32