Swinkels-gevoel
typeert sfeer van
brouwersfamilie
nu 'ULmn
Bewegend beeld in kleur
tijdens het telefoneren
Multimediale 3DO-speler
bereikt in najaar Europa
Videofoon
Interactieve
cd-medium
vrije
tijd
35
ZATERDAG 16 APRIL 1994
Peter en Jan Swinkels in het brouwershuis.
Secretaresses, congressen,
seminars, luxe zakenreizen
en lederen directiekamers. De
baas van Bavaria vindt het
allemaal flauwekul. Jan
Swinkels wil gewoon bier en
frisdrank verkopen.
Vijfhonderd miljoen liter per
•.Eind april neemt 'meneer
Jan' afscheid. Meneer Peter
volgt hem op. Geen kleuterklas
in het Brabantse Lieshout,
een familiebedrijf waar
achternamen alleen
verwarring geven. De 275 jaar
oude bierbrouwerij telt 17
directeuren Swinkels.
Alles heeft Jan Swinkels in het
familiebedrijf gedaan. Behal
ve bier brouwen. Hij reed fusten en
kratten naar cafés, ontdekte de
huiskamer als drinklokaal en voor
zag sindsdien ook winkels van
bier. Het was een avontuurlijke
tijd, zo kort na de Tweede Wereld
oorlog. Met tachtig brouwerijen in
Nederland, tegen nu nog slechts
twaalf.
„Ik weet nog dat.... maar laat ik
eerst Peter bellen. Die moet er ook
bij zijn." Wachten op de komende
man. Peter Swinkels, broer en op
volger van Jan. Twintig jaar jon
ger. Econoom, zakelijk, bedacht
zaam, geen bierrijder, maar een di
recteur van deze tijd. „Toen Peter
hier begon, had hij al een eigen bu
reau en secretaresse. Ik heb er nu
nog geen. Niet nodig ook. Ik maak
m'n afspraken zelf wel."
Bavaria is Lieshout al lang ont
groeid. Het Brabantse dorpje aan
het Wilhelminakanaal tussen
Eindhoven en Helmond telt zo'n
zesduizend inwoners en een veel
voud aan bomen. Als een monster
van Lochness duikt de fabriek van
Bavaria uit het kanaal op. Een
honderden meters lange buis ver
bindt het water met het monster
op het land. Vijfentwintig hectare
land. volgebouwd met steen en be
ton voor de produktie en opslag
van bier en limonade. Het is niet
voldoende.
Op een gigantische luchtfoto wijst
Peter Swinkels aan welke groene
lappen nog aan het bedrijf moeten
worden toegevoegd. Een weiland
en een strook met villa's tussen het
bedrijfscomplex en het kanaal.
Optrekjes van de familie Swinkels,
die er alle belang bij heeft plaats te
maken voor de fabriek.
Familiebedrijf
Bavaria is een familiebedrijf ten
voeten uit. In 1719 werd in Lies
hout het eerste biertje gebrouwen.
Nadat de dochter van brouwer
Mourée met een Swinkels was ge
trouwd, is de brouwerij nooit meer
in vreemde handen geweest. Het
bedrijf ging steeds over van vader
op zoon. Broers en neven vonden
er ook werk.
„Deze generatie is de eerste waar
van alle mannelijke afstammelin
gen in het bedrijf zijn gebleven.
Het is hier een echte mannenge
meenschap". zegt Jan Swinkels.
oudste van twaalf broers. Allemaal
werken ze bij Bavaria, alsook en
kele neven en kinderen. „In de
raad van bestuur hebben zes Swin-
kelsen zitting. In het directieteam
elf. Het is een zeer platte organisa
tie met nauwelijks hiërarchie."
Het is rumoerig in het sobere,
nostalgische hoofdkantoortje. De
communicatielijnen zijn kort. for
maliteiten en uiterlijk vertoon on-
bekend. Allemaal voordelen van
het familiebedrijf, menen de Swin-
kelsen. „Aangezien we elkaar niet
alleen tijdens kantooruren zien.
maar ook vaak 's avonds en in het
weekeind, kunnen we snel beslui
ten nemen. Kennis, opvoeding en
betrokkenheid spelen daarbij een
belangrijke rol. De belangen zijn
voor iedereen hetzelfde", aldus Pe
ter Swinkels.
De familie heeft volgens hem een
positieve invloed op het personeel.
„De werknemers voelen zich meer
bij het bedrijf betrokken dan wan
neer het bij voorbeeld in Japanse
handen zou zijn. Het geeft toch een
andere sfeer. Noem 't 'het Swinkels-
gevoel'. Als ik door het bedrijf loop
zie ik mannen met wie ik op de la
gere school heb gezeten. Het is al
lemaal heel dichtbij."
Opvolging
Een nadeel van het familiebedrijf
blijft de opvolging. „Je moet toch
steeds weer een hele generatie fa
milie opleiden om het manage
ment op peil te houden. Maar de
familie is niet heilig hoor. Mensen
moeten vooral geschikt zijn voor
een bepaalde post."
Een briljante vreemde (een negen
op de waarderingsschaal van nul
tot tien) heeft voorrang op die aar
dige neef die dezelfde taak vol
doende (een zeven) vervult. Peter
Swinkels: „Ja, dat verschil is te
groot. Maar als het om een acht
gaat, zwicht ik voor familie. De
meerwaarde van eigen bloed is
groot." Het is bijna niet uit te leg
gen. menen de broers ..Bavaria is
alles. Bavaria is emotie. Misschien
wel een soort kind ja. maar wel één
dat tot volwassenheid is ge
bracht."
Op het parkeerterrein van de
plaatselijke supermarkt worden
blauwe kratten in- en uitgeladen.
Binnen staan ze hoog opgestapeld
aan kop van de drankgang. Het in
dustrieterrein van het dorp heet
Bavaria, en geen café in het dorp
dat geen Bavaria tapt. Aan de ge
vels pronken blauw-witte lampen
en reclameborden. Ook zaalspor
ters lessen hun dorst met blauw
bier. Niks beklemmends, vinden
de meeste dorpelingen. Gewoon
lekker en goedkoop bier uit ons ei
gen Lieshout.
Tegen de laatste uitbreidingsplan
nen van Bavaria is geen enkel be
zwaar ingediend. Bij oostenwind
wordt de geur van mout voor lief
genomen. „Mmmmmm, zeggen we
dan. de brouwer werkt", zegt P.
van Hout, sinds 25 jaar burgemees
ter van Lieshout. „Een brouwerij is
geen hinderlijk bedrijf. Aan de
geur van mout zijn we gewend en
door het dorp rijdt geen enkele
vrachtwagen. Nooit zijn er beden
kingen geweest tegen Bavaria. Het
is een Lieshouts bedrijf, waar veel
mensen hun brood verdienen en
waar iedereen trots op is. Bavaria
is Lieshout en Lieshout is Bava
ria!"
De Swinkelsen zijn geliefd. Ze be
wegen zich niet als regenteske tex
tielbaronnen in het dorp. maar als
betrokken dorpelingen. Van Hout:
„De Swinkelsen zijn hier opge
groeid en naai- school geweest. De
gemeenschapszin is heel echt. De
familie is beschermheer van de
harmonie, de voetbalvereniging en
sponsort veel evenementen. Maar
je moet in de eerste plaats werken,
daarna komt welzijn. Ik drink al
leen bier van Bavaria, het is onze
werkgelegenheid
De werkloosheid in Lieshout is al
tijd laag geweest. Ongeveer veer
tig procent van de 727 werknemers
van Bavaria (inclusief buitenland
se verkoopkantoren) woont in het
dorp.
Frisdrank
Tweederde van de produktie van
Bavaria is bier, de rest frisdrank.
Behalve de produktie van het ei
gen merk 3Es en Dr Pepper, heeft
het bedrijf sinds kort de botteling
en distributie van Schweppes ver
worven. „In Nederland is de groei
in frisdrank eruit. Wil je als bedrijf
groeien dan moet je over de grens
kijken. Met een internationaal pro-
dukt als Schweppes kan dat."
Maar de Swinkelsen willen vooral
brouwers zijn. „Limonade kun je
thuis ook maken", bromt Jan
Swinkels. Hij herinnert zich nog
een bierproduktie van 2,5 miljoen
liter per jaar, nu wordt in Lieshout
jaarlijks 350 miljoen liter bier in
fusten, blikjes en flesjes geperst.
De ene helft, blijft in Nederland, de
andere helft wordt geëxporteerd
naar vijftig landen. Het is pas twin
tig jaar geleden dat het eerste bui
tenlandse contract werd afgeslo
ten. Sindsdien is Bavaria veel gro
ter gegroeid. Bijna geheel op eigen
benen, want van geld lenen houdt
de familie niet.
Alcoholvrij
Twintig procent van de totale bier
produktie bestaat uit alcoholvrij
bier. In 1978 al brouwde de familie
Swinkels een alcoholvrij alterna
tief voor de welvarende, islamiti
sche oliestaatjes. „We hebben er
tien jaar over gedaan om het pro-
dukt rijp te maken voor de wester
se consument." Met succes. Het
malt van Bavaria is met zo'n 55
procent marktleider van de totale
alcoholvrije biermarkt in Neder
land. Over de grens loopt het min
der succesvol.
Peter Swinkels: „Het is een moei
lijke markt. In Engeland houden
ze helemaal niet van alcoholvrij
bier. In Spanje zie je een behoorlij
ke ontwikkeling, maar in Italië
weer veel minder." Ook het recla
mespotje met Marco van Basten
heeft de Italianen niet week kun
nen maken voor alcoholvrij bier.
„Maar wij hebben geen haast, wij
denken op lange termijn."
De zending van miljoenen blikjes
malt naar vooral Amerikaanse mi
litairen tijdens de Golfoorlog heeft
ook niet onmiddellijk de poort
naar de Verenigde Staten ge
opend. Bavaria had niet de capaci
teit om meteen op zoveel publici
teit in te springen, en was boven
dien niet klaar voor de oversteek.
Nu het drinkgedrag van de Ameri
kanen in kaart is gebracht, heeft
de Brabantse brouwerij gekozen
voor een voorzichtige start in het
zonnige Califomie. Niet onder de
naam Bavaria, maar 'Swinkels'.
„In de Verenigde Staten is de fami
liebeleving zeer positief. En een
275 jaar oude brouwerij doet een
Amerikaan ook wel wat", weet Pe
ter Swinkels.
Hij bemoeit zich nadrukkelijk met
reclame en marketing. Observeert
mensen in supermarkten, doet
ideeën op in files en drukt zijn
stempel op reclamespotjes. Alle
hoofdpersonen, of ze nu Joan Col
lins of Marco van Basten heten, be
nadert hij persoonlijk. Hun mede
werking staat of valt met het sala
ris en de aard van het spotje.Joan
Collins kon zichzelf blijven spelen.
Althans, zoals ze is in Dynasty. Als
we haar hadden gevraagd in bikini
te verschijnen, had ze nooit meege
werkt."
Ondanks het decadente sfeertje in
de spotjes met Collins en acteur
Don Johnson (Miami Vice) wil Ba
varia niet exclusief zijn. Geen bier
tje voor de upperclass. „Wij voeren
geen life-style campagne met
mooie bootjes en mooie mensen.
Wij hebben gekozen voor humor in
combinatie met kwaliteitsbele
ving. Bij een genotsartikel hoort
een glimlach."
Jongeren behoren niet tot de doel
groep van Bavaria. Integendeel.
De Brabantse brouwers maken
zich ernstig zorgen over het drink
gedrag van de jeugd. „Ook als on
dernemer heb je maatschappelijke
verantwoordelijkheid. Er bestaat
een grote jeugdwerkloosheid in
Nederland en daar komt een ge
drag uit voort datje liever niet zou
zien. We zijn daar niet gelukkig
mee en vinden het onverantwoord
om op die situatie in te spelen. In
onze commercials zie je dan ook
geen mensen beneden de 21 jaar
bier drinken."
De gezichten Swinkels staan op se
rieus. ernstig bijna. Nee, ze vinden
zichzelf niet moralistisch, gewoon
oprecht bezorgd. „Maai- we zijn
niet roomser dan de paus. De aar
de telt 1.2 miljard mensen die uit
geloofsovertuiging geen alcohol
drinken. Daarom hebben we Bava
ria malt op de markt gebracht."
Monique de Knegt
foto Corne Sparidaens
Technisch is het een hoogstandje,
maar de prijs valt nog niet mee,
een kleine 3000.-. Toch is hij met
ingang van heden te krijgen: de
beeldtelefoon van AT&T waarbij je
elkaar recht in de ogen kunt kijken
tijdens het gesprek. De telefoon heeft
een camera en een display waarop de
gesprekspartners elkaar in kleur
kunnen zien en tegelijkertijd met
elkaar kunnen praten. En dat allemaal
via een gewone telefoonlijn, zoals
iedereen die thuis heeft.
In het Kantoor van de Toekomst
in Den Bosch liet AT&T hem
voor het eerst in Nederland zien. Er
werden al eerder telefoons aange
boden die beeldjes konden over
zenden. Dat waren grove, stil
staande zwartwit-frames. Tijdens
het verzenden was even geen com
municatie mogelijk. Kijkend naar
het zojuist verzonden, bevroren
beeld, kon men dan de conversatie
voortzetten.
Van de AT&T-telefoon is bijzonder
dat hij zowel spraak als bewegend
kleuren )beeld verzendt, om en om
in beide richtingen. Het beeld is
weliswaar ook vrij grof, maar wan
neer men kiest voor een geringer
aantal beeldjes per minuut loopt
de scherpte van het beeld behoor
lijk op.
AT&T heeft daarvoor een nieuwe
norm geschapen, die ook door an
dere merken kan worden gebruikt.
Het is de Global Video System-
norm <GVS).
De beeldtelefoon is al eerder in de
Verenigde Staten en Duitsland
geïntroduceerd. Hij werkt volgens
een digitaal systeem dat iets ver
traging geeft in de communicatie,
zo ongeveer als een telefoonge
sprek over de satelliet. Dat is dan
ook zo'n beetje de enige beperking:
je moet elkaar laten uitpraten. Het
toestel comprimeert geluid en
beeld tot een digitaal pakketje, dat
zich over de gewone telefoonlijn
laat versturen, Dat kost een beetje
tijd.
PTT Telecom liet eerder in Neder
land een professionele uitvoering
van een dergelijke telefoon zien.
Die werkt echter niet over het ge
wone net. maar via ISDN (Integra
ted Services Digital Network).
ISDN is interessant voor grote be
drijven die veel communniceren.
Een aansluiting kan nu worden
aangevraagd in grote plaatsen met
een driecijferig netnummer.
Via het ISDN-net is veel meer
ruimte voor beeld en geluid be
schikbaar en kan men bij voor
beeld een videoconferentie met
een zeer goed tv-beeld en meerdere
De beeldtelefoon van AT&T maakt bellen mogelijk, terwijl bewegend
beeld in kleur de gesprekspartner weergeeft. foto GPD
deelnemers organiseren, wat voor
al zakelijk belangrijk kan zijn.
De nu geïntroduceerde AT&T-te-
lefoon biedt voor het eerst voor de
particulier een soortgelijke moge
lijkheid, zij het op een kleiner LCD-
scherm. De gebruiker kan zelf de
gewenste stand van de camera in
stellen. Met een druk op de knop
kan hij ook zijn eigen beeld op het
display bekijken.
Verder kam men de camera afdek
ken of een ander voorwerp tonen.
Een autodealer zou op die wijze
een occasion kunnen laten zien;
een bedrijf zijn produkten. Men
verwacht dat de telefoon bij slech
thorende mensen zal aanslaan. Die
kunnen via het beeld met gebaren
taal communiceren.
Het drie kilo wegende telefoontoe
stel ziet er - op de camera en diplay
na - overigens vrij gewoon uit. Hij
heeft alle gewone telefoonfuncties,
waaronder een geheugen voor
twaalf nummers.
AT&T denkt dat er voor de 'video
foon' beslist een markt zal ont
staan. Die staat of valt echter met
de acceptatie door een groot pu
bliek. Hierbij vergelijkt men de
beeldtelefoon met de fax. Eerst
zijn het enkelingen die het appa
raat gebruiken. Allengs zou het
een 'communicatie norm' kunnen
worden.
Telemedia
Ook computers kunnen beeldcom
municatie tot stand brengen. Tele
media heet dat systeem, eveneens
van AT&T. Het is een systeem
waarvan de kwaliteit veel hoger is
en waarbij de eerder genoemde
ISDN-aansluiting nodig is.
Het systeem werd al eerder in Ne
derland door de computerfirma
Datapoint gedemonstreerd. Men
brengt via het openbare ISDN-<net
een vesbinding tot stand tussen
twee computers, waarbij men op
eikaars werkblad (beeldscherm)
kan kijken en bij voorbeeld kan
werken in eenzelfde spreadsheet.
Een dergelijke teleconferentie met
gekoppelde computers-op-afstand
kan ook heel nuttig zijn om de
voortgang van een project (met
een project-programma op het
scherm) te bespreken.
Op beide computers dient het Win-
dows-programma te worden ge
start. Daarna de applicatie (het
programma) op een ervan. Op het
scherm kunnen beide partijen dan
met het toetsenbord en de muis
aanwijzigingen of toelichting ge
ven op de cijfers of afbeelding, ter
wijl men daarnaast natuurlijk
voortdurend met elkaar kan spre
ken. Wanneer men een camera
aansluit kan men al eveneens
voorwerpen of personen laten zien.
Zij kunnen - naar keuze - in een
groot of klein venster van Win
dows. naast het actieve program
ma, worden getoond.
Hugo van der Heem
Nog (lit najaar komt de
multimediale 3DO-speler van
Panasonic mogelijk naar Nederland.
Na de introductie op de Amerikaanse
markt in oktober '93, en in Japan in
maart van dit jaar, zal in september de
Panasonic 3DO-speler in Engeland
worden geïntroduceerd.
Een woordvoerder van Haag-
techno, de importeur van Pa
nasonic in Nederland, hoopt dat
dan tegelijkertijd ook Nederland
aan de beurt is om te worden be
voorraad met het nieuwe, interac
tieve cd-medium, waarvan de Ja
panse prijs omgerekend op circa
1300,- uitkomt.
De reden waarom Nederland mo
gelijk in bereik komt. is het feit dat
alle bijgeleverde software op cd's
voor het Amerikaanse en Engelse
publiek is gemaakt. In Nederland
kan men daar - zeker voor demon
straties - goed mee uit de voeten.
In Frankrijk of Duitsland is het on
denkbaar dat men de apparatuur
toont zonder bijpassende Frans- of
Duitstalige produkties.
Over de 3DO-speler is al veel ge
schreven als over een super-spel
letjes machine. Maar in feite is het
een complete multimedia-ma
chine en daarmee een regelrechte
concurrent van CD-I van Philips.
Zuur natuurlijk: op gebied van de
Digitale Compact Cassette (DCC)
werkt Panasonic/Technics nauw
samen met Philips. Maar in Japan
heeft men besloten dat op multi
media gebied de kansen elders lig
gen.
3 maal D staat voor digitaal, drie
dimensies en dynamisch: 3 maal O
voor audio, video en stereo. Het is
een muti-player in een nieuwe con
sumenten produktcategorie, ver
gelijkbaar met CD-I, maar met
meer mogelijkheden. Het maakt
nieuwe, interactieve applicaties
mogelijk.
3DO zou een hoge resolutie <tv-
kwaliteit) bieden, drie dimensio
nale graphics en een 50x snellere
grafische beeldverwerking. De re
solutie is 640 bij 480 beeldpunten,
terwijl CD-I slechts 384 bij 480
oeeiapunten zou kunnen verwer
ken.
Foto
Net als bij de interactieve compact
disc kunnen foto-cd's en video-cd's
worden afgespeeld. De chipset (het
hart van het toestel) is echter een
32-bit RISC-processor. Deze zou
genoeg verwerkingssnelheid bie-
De 3DO-speler kent dezelfde functies als de CD-l-speler, maar kan ze
sneller uitvoeren. foto GPD
den om gebruik te kunnen maken
van een CD-ROM-speler die op de
dubbele snelheid draait, tweemaal
zo snel als de CD-I dus. Bovendien
biedt de 32-bits techniek van 3DO.
om in computertermen te spreken,
ook tweemaal zoveel capaciteit als
de CD-I bij het manipuleren van
snelle grafiek.
De processor en de elektronische
omgeving is door de Amerikaanse
telecommunicatie industrie AT&
T en Matsushita (de moedermaat
schappij van Panasonic en Tech
nics) samen ontwikkeld. Matsus
hita rekent op software van het
verwante MCA (muziek, films, spe
len) en interactieve software van
Electronics Arts en de kabel-, film
en softwarefirma Time/Warner, die
ooit eens aan de wieg van Atari
stond.
Videogames
Ook hier staan interactieve video
games, dito spellen en sporten
film. educatie, informatie en hob
by-toepassingen op het program
ma. Het toestel is dank zij de mo
derne processor multi-tasking'
dat wil zeggen dat men maximaal
acht controle-panelen kan aan
sluiten en tegelijk bedienen. Het
spelen van groepsspelletjes of-qui-
zen is dus mogelijk.
Het apparaat heeft drie poorten
voor trackballs, toetsenbord, muis
en 3D bril of -helm. Verder is er een
aansluiting voor een high-speed
randapparatuur zoals een extra
CD-ROM of een telefoonmodem,
voor een spel met een tegenstan
der in een andere plaats. En er is
plaats voor een Full Motion Video-
cartridge. waarvan het nog niet ze
ker is of daarmee ook CD-I-films af
te spelen zijn.
Wat de software betreft: Panaso
nic noemt ook Paramount. Ocean
en het Engelse Vrigin concern en
Atari-games als partners, naast
een hele lijst van Amerikaanse fa
brikanten, die in Europa onbe
kend zijn. Maar zelfs in de VS schij
nen nog weinig concrete produk
ties verschenen te zijn.
Wat de hardware betreft: in de
computerwereld vindt men de
chipset, die in de Philips CD-I-ap-
paratuur wordt toegepast, inmid
dels gedateerd. Hij is afkomstig
van fabrikant Motorola en werd en
wordt nog steeds in de Apple's.
Atari's en Commodore's toege
past.
Apple heeft echter besloten de
RISC-ontwikkeling voorrang te
geven met ingang van de nieuwe
PowerPC-lijn. Op dubbele snel
heid draaiende cd-spelers zijn
meer regel dan uitzondering in de
computer- en CD-ROM-wereld.
Voor professionele toepassingen
zijn zelfs al cd-spelers met drie- en
viervoudige snelheid beschikbaar.
Hugo van der Heem