Swinkels-gevoel typeert sfeer van brouwersfamilie nu 'ULmn Bewegend beeld in kleur tijdens het telefoneren Multimediale 3DO-speler bereikt in najaar Europa Videofoon Interactieve cd-medium vrije tijd 35 ZATERDAG 16 APRIL 1994 Peter en Jan Swinkels in het brouwershuis. Secretaresses, congressen, seminars, luxe zakenreizen en lederen directiekamers. De baas van Bavaria vindt het allemaal flauwekul. Jan Swinkels wil gewoon bier en frisdrank verkopen. Vijfhonderd miljoen liter per •.Eind april neemt 'meneer Jan' afscheid. Meneer Peter volgt hem op. Geen kleuterklas in het Brabantse Lieshout, een familiebedrijf waar achternamen alleen verwarring geven. De 275 jaar oude bierbrouwerij telt 17 directeuren Swinkels. Alles heeft Jan Swinkels in het familiebedrijf gedaan. Behal ve bier brouwen. Hij reed fusten en kratten naar cafés, ontdekte de huiskamer als drinklokaal en voor zag sindsdien ook winkels van bier. Het was een avontuurlijke tijd, zo kort na de Tweede Wereld oorlog. Met tachtig brouwerijen in Nederland, tegen nu nog slechts twaalf. „Ik weet nog dat.... maar laat ik eerst Peter bellen. Die moet er ook bij zijn." Wachten op de komende man. Peter Swinkels, broer en op volger van Jan. Twintig jaar jon ger. Econoom, zakelijk, bedacht zaam, geen bierrijder, maar een di recteur van deze tijd. „Toen Peter hier begon, had hij al een eigen bu reau en secretaresse. Ik heb er nu nog geen. Niet nodig ook. Ik maak m'n afspraken zelf wel." Bavaria is Lieshout al lang ont groeid. Het Brabantse dorpje aan het Wilhelminakanaal tussen Eindhoven en Helmond telt zo'n zesduizend inwoners en een veel voud aan bomen. Als een monster van Lochness duikt de fabriek van Bavaria uit het kanaal op. Een honderden meters lange buis ver bindt het water met het monster op het land. Vijfentwintig hectare land. volgebouwd met steen en be ton voor de produktie en opslag van bier en limonade. Het is niet voldoende. Op een gigantische luchtfoto wijst Peter Swinkels aan welke groene lappen nog aan het bedrijf moeten worden toegevoegd. Een weiland en een strook met villa's tussen het bedrijfscomplex en het kanaal. Optrekjes van de familie Swinkels, die er alle belang bij heeft plaats te maken voor de fabriek. Familiebedrijf Bavaria is een familiebedrijf ten voeten uit. In 1719 werd in Lies hout het eerste biertje gebrouwen. Nadat de dochter van brouwer Mourée met een Swinkels was ge trouwd, is de brouwerij nooit meer in vreemde handen geweest. Het bedrijf ging steeds over van vader op zoon. Broers en neven vonden er ook werk. „Deze generatie is de eerste waar van alle mannelijke afstammelin gen in het bedrijf zijn gebleven. Het is hier een echte mannenge meenschap". zegt Jan Swinkels. oudste van twaalf broers. Allemaal werken ze bij Bavaria, alsook en kele neven en kinderen. „In de raad van bestuur hebben zes Swin- kelsen zitting. In het directieteam elf. Het is een zeer platte organisa tie met nauwelijks hiërarchie." Het is rumoerig in het sobere, nostalgische hoofdkantoortje. De communicatielijnen zijn kort. for maliteiten en uiterlijk vertoon on- bekend. Allemaal voordelen van het familiebedrijf, menen de Swin- kelsen. „Aangezien we elkaar niet alleen tijdens kantooruren zien. maar ook vaak 's avonds en in het weekeind, kunnen we snel beslui ten nemen. Kennis, opvoeding en betrokkenheid spelen daarbij een belangrijke rol. De belangen zijn voor iedereen hetzelfde", aldus Pe ter Swinkels. De familie heeft volgens hem een positieve invloed op het personeel. „De werknemers voelen zich meer bij het bedrijf betrokken dan wan neer het bij voorbeeld in Japanse handen zou zijn. Het geeft toch een andere sfeer. Noem 't 'het Swinkels- gevoel'. Als ik door het bedrijf loop zie ik mannen met wie ik op de la gere school heb gezeten. Het is al lemaal heel dichtbij." Opvolging Een nadeel van het familiebedrijf blijft de opvolging. „Je moet toch steeds weer een hele generatie fa milie opleiden om het manage ment op peil te houden. Maar de familie is niet heilig hoor. Mensen moeten vooral geschikt zijn voor een bepaalde post." Een briljante vreemde (een negen op de waarderingsschaal van nul tot tien) heeft voorrang op die aar dige neef die dezelfde taak vol doende (een zeven) vervult. Peter Swinkels: „Ja, dat verschil is te groot. Maar als het om een acht gaat, zwicht ik voor familie. De meerwaarde van eigen bloed is groot." Het is bijna niet uit te leg gen. menen de broers ..Bavaria is alles. Bavaria is emotie. Misschien wel een soort kind ja. maar wel één dat tot volwassenheid is ge bracht." Op het parkeerterrein van de plaatselijke supermarkt worden blauwe kratten in- en uitgeladen. Binnen staan ze hoog opgestapeld aan kop van de drankgang. Het in dustrieterrein van het dorp heet Bavaria, en geen café in het dorp dat geen Bavaria tapt. Aan de ge vels pronken blauw-witte lampen en reclameborden. Ook zaalspor ters lessen hun dorst met blauw bier. Niks beklemmends, vinden de meeste dorpelingen. Gewoon lekker en goedkoop bier uit ons ei gen Lieshout. Tegen de laatste uitbreidingsplan nen van Bavaria is geen enkel be zwaar ingediend. Bij oostenwind wordt de geur van mout voor lief genomen. „Mmmmmm, zeggen we dan. de brouwer werkt", zegt P. van Hout, sinds 25 jaar burgemees ter van Lieshout. „Een brouwerij is geen hinderlijk bedrijf. Aan de geur van mout zijn we gewend en door het dorp rijdt geen enkele vrachtwagen. Nooit zijn er beden kingen geweest tegen Bavaria. Het is een Lieshouts bedrijf, waar veel mensen hun brood verdienen en waar iedereen trots op is. Bavaria is Lieshout en Lieshout is Bava ria!" De Swinkelsen zijn geliefd. Ze be wegen zich niet als regenteske tex tielbaronnen in het dorp. maar als betrokken dorpelingen. Van Hout: „De Swinkelsen zijn hier opge groeid en naai- school geweest. De gemeenschapszin is heel echt. De familie is beschermheer van de harmonie, de voetbalvereniging en sponsort veel evenementen. Maar je moet in de eerste plaats werken, daarna komt welzijn. Ik drink al leen bier van Bavaria, het is onze werkgelegenheid De werkloosheid in Lieshout is al tijd laag geweest. Ongeveer veer tig procent van de 727 werknemers van Bavaria (inclusief buitenland se verkoopkantoren) woont in het dorp. Frisdrank Tweederde van de produktie van Bavaria is bier, de rest frisdrank. Behalve de produktie van het ei gen merk 3Es en Dr Pepper, heeft het bedrijf sinds kort de botteling en distributie van Schweppes ver worven. „In Nederland is de groei in frisdrank eruit. Wil je als bedrijf groeien dan moet je over de grens kijken. Met een internationaal pro- dukt als Schweppes kan dat." Maar de Swinkelsen willen vooral brouwers zijn. „Limonade kun je thuis ook maken", bromt Jan Swinkels. Hij herinnert zich nog een bierproduktie van 2,5 miljoen liter per jaar, nu wordt in Lieshout jaarlijks 350 miljoen liter bier in fusten, blikjes en flesjes geperst. De ene helft, blijft in Nederland, de andere helft wordt geëxporteerd naar vijftig landen. Het is pas twin tig jaar geleden dat het eerste bui tenlandse contract werd afgeslo ten. Sindsdien is Bavaria veel gro ter gegroeid. Bijna geheel op eigen benen, want van geld lenen houdt de familie niet. Alcoholvrij Twintig procent van de totale bier produktie bestaat uit alcoholvrij bier. In 1978 al brouwde de familie Swinkels een alcoholvrij alterna tief voor de welvarende, islamiti sche oliestaatjes. „We hebben er tien jaar over gedaan om het pro- dukt rijp te maken voor de wester se consument." Met succes. Het malt van Bavaria is met zo'n 55 procent marktleider van de totale alcoholvrije biermarkt in Neder land. Over de grens loopt het min der succesvol. Peter Swinkels: „Het is een moei lijke markt. In Engeland houden ze helemaal niet van alcoholvrij bier. In Spanje zie je een behoorlij ke ontwikkeling, maar in Italië weer veel minder." Ook het recla mespotje met Marco van Basten heeft de Italianen niet week kun nen maken voor alcoholvrij bier. „Maar wij hebben geen haast, wij denken op lange termijn." De zending van miljoenen blikjes malt naar vooral Amerikaanse mi litairen tijdens de Golfoorlog heeft ook niet onmiddellijk de poort naar de Verenigde Staten ge opend. Bavaria had niet de capaci teit om meteen op zoveel publici teit in te springen, en was boven dien niet klaar voor de oversteek. Nu het drinkgedrag van de Ameri kanen in kaart is gebracht, heeft de Brabantse brouwerij gekozen voor een voorzichtige start in het zonnige Califomie. Niet onder de naam Bavaria, maar 'Swinkels'. „In de Verenigde Staten is de fami liebeleving zeer positief. En een 275 jaar oude brouwerij doet een Amerikaan ook wel wat", weet Pe ter Swinkels. Hij bemoeit zich nadrukkelijk met reclame en marketing. Observeert mensen in supermarkten, doet ideeën op in files en drukt zijn stempel op reclamespotjes. Alle hoofdpersonen, of ze nu Joan Col lins of Marco van Basten heten, be nadert hij persoonlijk. Hun mede werking staat of valt met het sala ris en de aard van het spotje.Joan Collins kon zichzelf blijven spelen. Althans, zoals ze is in Dynasty. Als we haar hadden gevraagd in bikini te verschijnen, had ze nooit meege werkt." Ondanks het decadente sfeertje in de spotjes met Collins en acteur Don Johnson (Miami Vice) wil Ba varia niet exclusief zijn. Geen bier tje voor de upperclass. „Wij voeren geen life-style campagne met mooie bootjes en mooie mensen. Wij hebben gekozen voor humor in combinatie met kwaliteitsbele ving. Bij een genotsartikel hoort een glimlach." Jongeren behoren niet tot de doel groep van Bavaria. Integendeel. De Brabantse brouwers maken zich ernstig zorgen over het drink gedrag van de jeugd. „Ook als on dernemer heb je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er bestaat een grote jeugdwerkloosheid in Nederland en daar komt een ge drag uit voort datje liever niet zou zien. We zijn daar niet gelukkig mee en vinden het onverantwoord om op die situatie in te spelen. In onze commercials zie je dan ook geen mensen beneden de 21 jaar bier drinken." De gezichten Swinkels staan op se rieus. ernstig bijna. Nee, ze vinden zichzelf niet moralistisch, gewoon oprecht bezorgd. „Maai- we zijn niet roomser dan de paus. De aar de telt 1.2 miljard mensen die uit geloofsovertuiging geen alcohol drinken. Daarom hebben we Bava ria malt op de markt gebracht." Monique de Knegt foto Corne Sparidaens Technisch is het een hoogstandje, maar de prijs valt nog niet mee, een kleine 3000.-. Toch is hij met ingang van heden te krijgen: de beeldtelefoon van AT&T waarbij je elkaar recht in de ogen kunt kijken tijdens het gesprek. De telefoon heeft een camera en een display waarop de gesprekspartners elkaar in kleur kunnen zien en tegelijkertijd met elkaar kunnen praten. En dat allemaal via een gewone telefoonlijn, zoals iedereen die thuis heeft. In het Kantoor van de Toekomst in Den Bosch liet AT&T hem voor het eerst in Nederland zien. Er werden al eerder telefoons aange boden die beeldjes konden over zenden. Dat waren grove, stil staande zwartwit-frames. Tijdens het verzenden was even geen com municatie mogelijk. Kijkend naar het zojuist verzonden, bevroren beeld, kon men dan de conversatie voortzetten. Van de AT&T-telefoon is bijzonder dat hij zowel spraak als bewegend kleuren )beeld verzendt, om en om in beide richtingen. Het beeld is weliswaar ook vrij grof, maar wan neer men kiest voor een geringer aantal beeldjes per minuut loopt de scherpte van het beeld behoor lijk op. AT&T heeft daarvoor een nieuwe norm geschapen, die ook door an dere merken kan worden gebruikt. Het is de Global Video System- norm <GVS). De beeldtelefoon is al eerder in de Verenigde Staten en Duitsland geïntroduceerd. Hij werkt volgens een digitaal systeem dat iets ver traging geeft in de communicatie, zo ongeveer als een telefoonge sprek over de satelliet. Dat is dan ook zo'n beetje de enige beperking: je moet elkaar laten uitpraten. Het toestel comprimeert geluid en beeld tot een digitaal pakketje, dat zich over de gewone telefoonlijn laat versturen, Dat kost een beetje tijd. PTT Telecom liet eerder in Neder land een professionele uitvoering van een dergelijke telefoon zien. Die werkt echter niet over het ge wone net. maar via ISDN (Integra ted Services Digital Network). ISDN is interessant voor grote be drijven die veel communniceren. Een aansluiting kan nu worden aangevraagd in grote plaatsen met een driecijferig netnummer. Via het ISDN-net is veel meer ruimte voor beeld en geluid be schikbaar en kan men bij voor beeld een videoconferentie met een zeer goed tv-beeld en meerdere De beeldtelefoon van AT&T maakt bellen mogelijk, terwijl bewegend beeld in kleur de gesprekspartner weergeeft. foto GPD deelnemers organiseren, wat voor al zakelijk belangrijk kan zijn. De nu geïntroduceerde AT&T-te- lefoon biedt voor het eerst voor de particulier een soortgelijke moge lijkheid, zij het op een kleiner LCD- scherm. De gebruiker kan zelf de gewenste stand van de camera in stellen. Met een druk op de knop kan hij ook zijn eigen beeld op het display bekijken. Verder kam men de camera afdek ken of een ander voorwerp tonen. Een autodealer zou op die wijze een occasion kunnen laten zien; een bedrijf zijn produkten. Men verwacht dat de telefoon bij slech thorende mensen zal aanslaan. Die kunnen via het beeld met gebaren taal communiceren. Het drie kilo wegende telefoontoe stel ziet er - op de camera en diplay na - overigens vrij gewoon uit. Hij heeft alle gewone telefoonfuncties, waaronder een geheugen voor twaalf nummers. AT&T denkt dat er voor de 'video foon' beslist een markt zal ont staan. Die staat of valt echter met de acceptatie door een groot pu bliek. Hierbij vergelijkt men de beeldtelefoon met de fax. Eerst zijn het enkelingen die het appa raat gebruiken. Allengs zou het een 'communicatie norm' kunnen worden. Telemedia Ook computers kunnen beeldcom municatie tot stand brengen. Tele media heet dat systeem, eveneens van AT&T. Het is een systeem waarvan de kwaliteit veel hoger is en waarbij de eerder genoemde ISDN-aansluiting nodig is. Het systeem werd al eerder in Ne derland door de computerfirma Datapoint gedemonstreerd. Men brengt via het openbare ISDN-<net een vesbinding tot stand tussen twee computers, waarbij men op eikaars werkblad (beeldscherm) kan kijken en bij voorbeeld kan werken in eenzelfde spreadsheet. Een dergelijke teleconferentie met gekoppelde computers-op-afstand kan ook heel nuttig zijn om de voortgang van een project (met een project-programma op het scherm) te bespreken. Op beide computers dient het Win- dows-programma te worden ge start. Daarna de applicatie (het programma) op een ervan. Op het scherm kunnen beide partijen dan met het toetsenbord en de muis aanwijzigingen of toelichting ge ven op de cijfers of afbeelding, ter wijl men daarnaast natuurlijk voortdurend met elkaar kan spre ken. Wanneer men een camera aansluit kan men al eveneens voorwerpen of personen laten zien. Zij kunnen - naar keuze - in een groot of klein venster van Win dows. naast het actieve program ma, worden getoond. Hugo van der Heem Nog (lit najaar komt de multimediale 3DO-speler van Panasonic mogelijk naar Nederland. Na de introductie op de Amerikaanse markt in oktober '93, en in Japan in maart van dit jaar, zal in september de Panasonic 3DO-speler in Engeland worden geïntroduceerd. Een woordvoerder van Haag- techno, de importeur van Pa nasonic in Nederland, hoopt dat dan tegelijkertijd ook Nederland aan de beurt is om te worden be voorraad met het nieuwe, interac tieve cd-medium, waarvan de Ja panse prijs omgerekend op circa 1300,- uitkomt. De reden waarom Nederland mo gelijk in bereik komt. is het feit dat alle bijgeleverde software op cd's voor het Amerikaanse en Engelse publiek is gemaakt. In Nederland kan men daar - zeker voor demon straties - goed mee uit de voeten. In Frankrijk of Duitsland is het on denkbaar dat men de apparatuur toont zonder bijpassende Frans- of Duitstalige produkties. Over de 3DO-speler is al veel ge schreven als over een super-spel letjes machine. Maar in feite is het een complete multimedia-ma chine en daarmee een regelrechte concurrent van CD-I van Philips. Zuur natuurlijk: op gebied van de Digitale Compact Cassette (DCC) werkt Panasonic/Technics nauw samen met Philips. Maar in Japan heeft men besloten dat op multi media gebied de kansen elders lig gen. 3 maal D staat voor digitaal, drie dimensies en dynamisch: 3 maal O voor audio, video en stereo. Het is een muti-player in een nieuwe con sumenten produktcategorie, ver gelijkbaar met CD-I, maar met meer mogelijkheden. Het maakt nieuwe, interactieve applicaties mogelijk. 3DO zou een hoge resolutie <tv- kwaliteit) bieden, drie dimensio nale graphics en een 50x snellere grafische beeldverwerking. De re solutie is 640 bij 480 beeldpunten, terwijl CD-I slechts 384 bij 480 oeeiapunten zou kunnen verwer ken. Foto Net als bij de interactieve compact disc kunnen foto-cd's en video-cd's worden afgespeeld. De chipset (het hart van het toestel) is echter een 32-bit RISC-processor. Deze zou genoeg verwerkingssnelheid bie- De 3DO-speler kent dezelfde functies als de CD-l-speler, maar kan ze sneller uitvoeren. foto GPD den om gebruik te kunnen maken van een CD-ROM-speler die op de dubbele snelheid draait, tweemaal zo snel als de CD-I dus. Bovendien biedt de 32-bits techniek van 3DO. om in computertermen te spreken, ook tweemaal zoveel capaciteit als de CD-I bij het manipuleren van snelle grafiek. De processor en de elektronische omgeving is door de Amerikaanse telecommunicatie industrie AT& T en Matsushita (de moedermaat schappij van Panasonic en Tech nics) samen ontwikkeld. Matsus hita rekent op software van het verwante MCA (muziek, films, spe len) en interactieve software van Electronics Arts en de kabel-, film en softwarefirma Time/Warner, die ooit eens aan de wieg van Atari stond. Videogames Ook hier staan interactieve video games, dito spellen en sporten film. educatie, informatie en hob by-toepassingen op het program ma. Het toestel is dank zij de mo derne processor multi-tasking' dat wil zeggen dat men maximaal acht controle-panelen kan aan sluiten en tegelijk bedienen. Het spelen van groepsspelletjes of-qui- zen is dus mogelijk. Het apparaat heeft drie poorten voor trackballs, toetsenbord, muis en 3D bril of -helm. Verder is er een aansluiting voor een high-speed randapparatuur zoals een extra CD-ROM of een telefoonmodem, voor een spel met een tegenstan der in een andere plaats. En er is plaats voor een Full Motion Video- cartridge. waarvan het nog niet ze ker is of daarmee ook CD-I-films af te spelen zijn. Wat de software betreft: Panaso nic noemt ook Paramount. Ocean en het Engelse Vrigin concern en Atari-games als partners, naast een hele lijst van Amerikaanse fa brikanten, die in Europa onbe kend zijn. Maar zelfs in de VS schij nen nog weinig concrete produk ties verschenen te zijn. Wat de hardware betreft: in de computerwereld vindt men de chipset, die in de Philips CD-I-ap- paratuur wordt toegepast, inmid dels gedateerd. Hij is afkomstig van fabrikant Motorola en werd en wordt nog steeds in de Apple's. Atari's en Commodore's toege past. Apple heeft echter besloten de RISC-ontwikkeling voorrang te geven met ingang van de nieuwe PowerPC-lijn. Op dubbele snel heid draaiende cd-spelers zijn meer regel dan uitzondering in de computer- en CD-ROM-wereld. Voor professionele toepassingen zijn zelfs al cd-spelers met drie- en viervoudige snelheid beschikbaar. Hugo van der Heem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 35