Vluchten uit een omgeslagen auto Ongeval simulator Korea nieuwe concurrent in wereld autofabrieken Renault heeft met Be Bop swingende versie Clio op eenzame hoogte... BEL GRATIS: 06-0996688 Nieuwe benzine met reiniging Wie ooit met een auto ondersteboven terecht is gekomen, heeft enkele nieuwe ervaringen opgedaan en evenzoveel tekortkomingen bij zichzelf aangetroffen. Hoe in zo'n situatie te handelen, kon tot voor kort slechts met schade en schande worden geleerd: in de tumultueuze praktijk van een verkeersongeluk. Dat is doorgaans een harde leerschool. Maar er is hoop. Het is nu mogelijk een grondige training te ondergaan in het adequaat handelen als de auto onverhoopt over de kop slaat of kantelt. Met een speciale ongevalsimulator kan men bij het Instituut voor Voertuigbeheersing Leppink (IVL) in Weert leren zonder paniek en vooral zonder verdere kwetsuren een ondersteboven liggende auto te verlaten. De ongevalssimulator is een ste llage, waarin een Audi 100 als een kip aan het spit kan worden rond gedraaid. De cursist wordt daarbij met onvermoede risico's gecon fronteerd en raakt onwrikbaar doordrongen van de noodzaak van een goedzittende veiligheidsgor del Een slappe en te laag aan de spijl bevestigde gordel levert na melijk gevaar op. Schrijfgerei, bij voorbeeld een ballpoint, in de borstzak kan door een slecht zit tende gordel als een steekwapen in de hals worden gedreven, zo leert de praktijk. De heupgordel, mits goed rond het middel aansluitend, zorgt ervoor dat de inzittenden niet met hun hoofd tegen het dak van de auto slaan Daardoor blijft het slachtof fer redelijk veilig ondersteboven hangen. Zichzelf vervolgens bevrijden is niet meer dan een handige tech niek die de cursist wordt aange leerd. Wie zich de juiste volgorde herinnert als de nood aan de man komt, zal zich zonder paniek be vrijden. Op een speciale cursusdag onder leiding van de instructeurs Arnold Leppink en Ed van Leeu wen hebben we geleerd ons als een boeienkoning in spe snel uit de op De auto wordt ondersteboven gedraaid, met de cursisten er in. z'n kop gedraaide auto te wurmen, zonder in conflict te komen met de eveneens ,in nood verkerende' me depassagier. Circa 30 procent van de ongevallen met lichamelijk letsel wordt niet veroorzaakt door het ongeval zelf. maar door bijkomende factoren. Hierbij moet men denken aan in paniek de rijbaan oprennen, maar vooral door onjuist handelen in het voertuig na het ongeluk. Onderste boven hangend in een auto maakt men vaak de fout de gordels zon der voorzorgen los te maken, zodat men veel harder dan nodig is uit de stoel valt. Fixeren Op het Instituut voor Voertuigbe heersing wordt geleerd hoe men in zo'n geval dient te handelen. De in structeurs hebben daartoe een ge degen opleiding genoten. Kern van de methode is. dat men zich zelf eerst „fixeert" in de stoel, door de voeten tegen het dashboard te plaatsen en zich krachtig af te zet ten. Daardoor blijft men in de stoel hangen en kan men de riem losma ken. Eerst wordt echter een hand op het hoofd geplaatst. Hoofd bui gen om zichzelf zo rond mogelijk te maken en zijwaarts in het dak van de op z'n kop liggende auto rollen. Het instituut heeft het predikaat „ANWB Rijtechnisch Centrum". Het cursuspakket omvat een bre de rij vaardigheidstraining, waar van de ongevalsimulator een deel is. Arnold Leppink en Ed van Leeu wen hebben de ervaring dat een aanzienlijk deel van autorijdend Nederland veel bekwaamheden te kort komt als het erop aankomt juist te reageren in een noodsitua tie. Reflexen Remmen of uitwijken bij gladheid is voor de meesten een onoverko melijk probleem. Op de cursus wordt geleerd hoe met stuur, rem men en koppeling moet worden omgesprongen als de auto in een slip raakt. Zolang de auto niet door zijn sliphoek heengedraaid is, blijkt er nog alles aan te doen te zijn. Remreflexen, die vrijwel ie dereen meteen heeft, zijn uit den boze. „Het is verbijsterend hoe weinig automobilisten hierover in hun mars hebben", zegt Van Leeuwen. „Soms vraag ik me af. hoe het mo gelijk is dat sommige bestuurders over een rijbewijs beschikken. Op zo'n cursusdag gaat voor de mees ten een nieuwe wereld van autorij den open." Het Instituut voor Voertuigbe heersing onderwijst door middel van een speciale cursus ook het manoeuvreren met een auto plus caravan. Een veiligheidstraining voertuigbeheersing, inclusief de reddingsimulator, kost 295 gulden. Tot 6 mei geldt een introductieta rief van 235 gulden, inclusief een uitgebreide lunch. Nol van Bennekom Ssangyong ontwierp de Musso, voorzien van Mercedes-motoren. In de schaduw van Japan ontwikkelt Zuid-Korea zich tot een even ambitieuze autoproducent. Vandaar dat al geluiden gehoord zijn ook voor Koreaanse auto's import beperkingen in te stellen. De eerste Koreaanse Hyundai's kregen een meewarige ontvangst, maar inmiddels telt Hyundai volwaardig mee. Vorig jaar diende Kia zich aan De Kroymans groep (importeur Jaguar en Ferrari) hoopt dit jaar importeur te worden van het Koreaanse Ssan gyong. De Koreanen beginnen (zoals de Japanners deden) met samenwerking om ontwerp en produktie van auto's in de vingers te krijgen. Hyundai ging te rade bij Mitsubishi, maar kan het nu vrijwel zonder diens hulp stellen. Kia ont leende de technische basis voor zijn eerste exportmodel Sephia aan Mazda's 323. en bouwt voor Ford-Amerika het model Festiva op basis van de Mazda 121. Nu dient zich Ssangyong aan, dat Mercedessen bouwt voor de Aziatische markt, en in licentie Mercedes-moto ren maakt. Sneller dan de Japanse merken verhogen de Koreanen hun eigen inbreng. Daar de eigen automarkt niet zo groot is richt men zich ook eerder op export. Hyundai heeft al heel wat buitenlandse fabrieken. Onlangs kwam er weer een joint-venture bij in Egypte. En voorlopig produceert Korea nog net zo goedkoop als Japan vroeger deed. Kia Vorig jaar zijn in enkele maanden 500 Kia's verkocht, voor 1994 denkt men 2000 stuks af te zetten. Naast de vierdeurs Sephia sedan komt spoedig een vijfdeurs variant, in het najaar gevolgd door een semi-terreinwagen Sportage. Die zal geleverd worden in drie- en vijfdeurs versie met een tweeliter benzinemotor of (zelf ontwikkelde!) 2,2 liter die sel. Volgend jaar brengt Kia een moderne kleine auto. nu nog aangeduid als M-Car. Hij heeft een motor van circa een liter inhoud, met drie kleppen per cilinder. Dit eigen mo del is ook bedoeld voor export, de varianten op de Mazda 121 die men nu bouwt mogen niet onder eigen naam geëx porteerd worden. Tevens vernieuwt Kia in 1995 zijn middenklasser Con cord. Kia's autoproduktie moet daarmee op meer dan een miljoen per jaar komen, waarvan een kwart bestemd is voor export. Hyundai bouwt nu al jaarlijks meer dan een miljoen auto's. Gespecialiseerd Vooralsnog is Ssangyong een klein en gespecialiseerd merk. Vorig jaar produceerde men 50.000 auto's. Met een eigen luxe terreinwagen wil Ssangyong de export naar Eu ropa beginnen. Vorig jaar was hij op autoshows te zien als voorserie-model FJ. in maart stond hij als produktiemo- del Musso op de autoshow van Genève. Onder de vlot gelijnde vijfdeurs carrosserie verbergt zich het onderstel van een Isuzu Trooper. Ssangyong maakt de oude Trooper, waaruit de Opeis Frontera en Monterey voortkomen, in licentie onder de naam Korando. De mo toren voor de Musso zijn Mercedes-ontwerpen: een 3.2 li ter multikleps zescilinder benzinemotor, of een 2.9 liter vijfcilinder diesel. Het vrij exclusief model wordt aangebo den voor zo'n zestig tot zeventig mille. Peter Fokker De Be Bop is een nieuwe versie van de Renault Clio. Renault heeft twee miljoen ex emplaren gemaakt van de Clio, die in 1990 op de markt ge bracht. De Clio was in 1992 de best verkopende auto in Europa. De kleinste Renault heeft enkele wij zigingen ondergaan. De nieuwe versie Be Bop is met een prijs van 24.840 gulden niet de goedkoopste Clio, want er is al een 1.2 voor f 23.395. De verwijzing naar de jazz muziek uit de jaren vijftig zal ver moedelijk slaan op het swingende karakter van deze Clio, die het moet opnemen tegen een concur rent als de Opel Corsa. waarvan een versie reeds „Swing" is ge doopt. De nieuwe generatie Clio's heeft een andere grille Naar het voor beeld van de Safrane is op de flan ken een nieuwe stootlijst met type aanduiding aangebracht De ach terlichten zijn gewijzigd en de bui tenspiegels zijn groter dan voor heen. Ook zijn er nieuwe carrosse- riekleuren. Het opvallendst is het verzorgde interieur dat gelijkenis vertoont met de Twingo. De zetels zijn ge vormd volgens het zogenoemde 'in- situ'-systeem. Het komt erop neer dat eerst de hoezen zijn vervaar digd, die vervolgens volgespoten zijn met kunststofschuim. Dat is tegengesteld aan de gangbare me thode. waarbij eerst het stoelframe wordt gemaakt, waaromheen ver volgens de stoel wordt gemodel leerd De bekleding is avant-gardistisch te noemenen. Het vrolijke dessin van de stoelen vindt men ook terug in de deurbekleding. Motorisch is er niets veranderd. De 1.4 is een brave motor, die neigt naar sportiviteit. Ons testmodel bevatte geen stuurbekrachtiging, maar dat is wel op de Be Bop te koop. Echt nodig is dit niet. De auto stuurt licht, behalve bij bijna- stilstand, maar dat is logisch. Renault heeft serieuze pogingen gedaan het geluidsniveau terug te schroeven. Daartoe zijn soepeler motorsteunen gemonteerd en dik kere geluiddempende matten op het schutbord aangebracht. Ook de uitlaatpijp is gewijzigd. Dat le verde stiltewinst op, maar bij 110 kilometer per uur ontstond bij ons testmodel toch een flinke brom, die bij hogere snelheden verdween. Op sturen, remmen en schakelen valt weinig aan te merken. Technische gegevens Motor: 1390 cc Vermogen: 57,5 kW of 80 pk Koppel: 107 Nm bij 3500 t Transmissie: 5 versnellingen Verbruik bij 120 km: 1.15.5 Gewicht: 860 kg Topsnelheid: 175 km/u. Nol van Bennekom iAdvertentie DE NATIONALE ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Viasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 hypotheek minli i n I i M i l l l I I I I I i Deze week heeft een aantal geldverstrekkers hun hypotheekrenteta rieven verhoogd. Dit in navolging van de rentestijging die de afgelo pen maart werd ingezet. De rente op de kapitaalmarkt vertoont ook deze week een dalend ver loop. rentepercentages Hypotheekrente per 12 april 1994 rente vast gedu rende afsluit provi sie in netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1.00 1.00 1.00 1.00 7.30 7.70 8,10 6.50 7,10 3.91 4.17 4.44 4.28 4.66 2.55 2,76 2,98 3,46 3,78 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 jr. 10jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1.00 1,00 1.00 1.00 1.00 7.00 7.40 7.80 6.80 7.20 3.74 4.00 4.26 4,47 4.73 2.43 2,63 2.84 3.62 3.83 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1.00 7.40 8.20 4.03 4.56 2,66 3.09 Amev Levensverz. zorg-vrij-hyp. 5 jr. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr 1,00 1.00 7,20 8.10 3.89 4.49 2.55 3,03 Bouwfonds Combinatie spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. rente rust 1.00 1.00 1.00 7.20 7.50 7.40 3.89 4.08 4.02 2,55 2,71 2,65 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5 jr. spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 0.25 7,30 8,10 3.92 4.44 2.57 2,99 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann hyp ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1.00 1.00 1.00 1.00 7.10 7,50 6,10 6,90 3,75 4,02 4,02 4,54 2,41 2,62 3,26 3,67 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 7,20 8,00 3.89 4,42 2,55 2,97 Direktbank besp.dir.hyp 5 jr. 1,00 7,30 3,95 2,60 GWK-bank spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 1 5 r. 1,00 1,00 1.00 7,10 6,10 6,90 3,83 4,02 4,54 2,50 3,26 3,67 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 1,00 1.00 7,30 8,10 3,96 4,49 2,61 3,03 ING-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. Ijr 5 jr. 1,00 1.00 1,00 1.00 7,30 7,70 6,20 7,10 3,91 4,18 4.08 4.66 2,56 2.77 3,31 3.78 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 7 jr. 12 jr. 2 jr. 5 jr. 1.00 1.00 1,00 1,00 1.00 7,20 7.50 7,90 6.20 7.00 3.88 4.08 4.34 3.99 4.50 2.54 2.70 2.91 3,23 3.64 Rabo Hp.bank (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel variabel 5 jr. 1.00 1.00 1.00 1,00 1.00 6.80 7.70 8.10 6.30 7.10 3.60 4.19 4,47 4.15 4.66 2.31 2.77 3.00 3.36 3.78 Reaal Hypothek.BV exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 1.00 1.00 6.60 7.30 3.51 3.96 2,26 2,61 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,20 3.90 2,56 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 15 jr. 1.00 1,00 7.30 7.90 3.95 4,33 2.60 2,90 Zwoische Alg./ing za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1.00 1 00 6.80 7,20 3,59 3.86 2,31 2,52 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. De Texaco-benzinepompen in onder andere de Benelux le veren een vernieuwde brandstof, die CleanSystem3 wordt genoemd. De naam duidt op een reinigende toevoeging die in de VS en Belgie is ontwikkeld. Het is op zich niet nieuw dat ben zine reinigende toevoegsels bevat, maar volgens Texaco wel dat een enkele toevoeging zowel werk zaam is in het koude inlaatkanaal van de motor als in de hete ver brandingsruimte. Tot nu toe verg de dat verschillende reinigers, die echter weer extra koolafzetting in de verbrandingskamer konden veroorzaken, zegt de oliemaat schappij. Belangrijke delen zoals gasklep, inspuitventielen en inlaatkleppen blijven door CleanSystem3 scho ner. Na de overstap van andere benzine op de nieuwe brandstol zou ook aantoonbaar de motor na enige tijd schoner worden. Doordat een automotor onvermij delijk gedurende zijn leven inwen dig vuilafzetting verzamelt, dalen de prestaties en worden de uitlaat gassen minder schoon. De nieuw* benzine werkt dit tegen. Texaco noemt een 22 procent verlaagd* produktie van stikstofoxiden (di* zure regen veroorzaken), vergele ken met andere benzines Ookd* uitworp van koolmonoxide en on- verbrande benzine zou naanns" de auto meer kilometers heeft g*- draaid minder toenemen. Peter Fokker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 32