Vluchten uit een
omgeslagen auto
Ongeval
simulator
Korea nieuwe
concurrent
in wereld
autofabrieken
Renault heeft met Be Bop swingende versie Clio
op eenzame
hoogte...
BEL GRATIS: 06-0996688
Nieuwe benzine met reiniging
Wie ooit met een auto
ondersteboven terecht is
gekomen, heeft enkele nieuwe
ervaringen opgedaan en
evenzoveel tekortkomingen bij
zichzelf aangetroffen. Hoe in
zo'n situatie te handelen, kon
tot voor kort slechts met
schade en schande worden
geleerd: in de tumultueuze
praktijk van een
verkeersongeluk. Dat is
doorgaans een harde
leerschool. Maar er is hoop. Het
is nu mogelijk een grondige
training te ondergaan in het
adequaat handelen als de auto
onverhoopt over de kop slaat of
kantelt. Met een speciale
ongevalsimulator kan men bij
het Instituut voor
Voertuigbeheersing Leppink
(IVL) in Weert leren zonder
paniek en vooral zonder
verdere kwetsuren een
ondersteboven liggende auto te
verlaten.
De ongevalssimulator is een
ste
llage, waarin een Audi 100 als een
kip aan het spit kan worden rond
gedraaid. De cursist wordt daarbij
met onvermoede risico's gecon
fronteerd en raakt onwrikbaar
doordrongen van de noodzaak van
een goedzittende veiligheidsgor
del Een slappe en te laag aan de
spijl bevestigde gordel levert na
melijk gevaar op. Schrijfgerei, bij
voorbeeld een ballpoint, in de
borstzak kan door een slecht zit
tende gordel als een steekwapen in
de hals worden gedreven, zo leert
de praktijk.
De heupgordel, mits goed rond het
middel aansluitend, zorgt ervoor
dat de inzittenden niet met hun
hoofd tegen het dak van de auto
slaan Daardoor blijft het slachtof
fer redelijk veilig ondersteboven
hangen.
Zichzelf vervolgens bevrijden is
niet meer dan een handige tech
niek die de cursist wordt aange
leerd. Wie zich de juiste volgorde
herinnert als de nood aan de man
komt, zal zich zonder paniek be
vrijden. Op een speciale cursusdag
onder leiding van de instructeurs
Arnold Leppink en Ed van Leeu
wen hebben we geleerd ons als een
boeienkoning in spe snel uit de op
De auto wordt ondersteboven gedraaid, met de cursisten er in.
z'n kop gedraaide auto te wurmen,
zonder in conflict te komen met de
eveneens ,in nood verkerende' me
depassagier.
Circa 30 procent van de ongevallen
met lichamelijk letsel wordt niet
veroorzaakt door het ongeval zelf.
maar door bijkomende factoren.
Hierbij moet men denken aan in
paniek de rijbaan oprennen, maar
vooral door onjuist handelen in het
voertuig na het ongeluk. Onderste
boven hangend in een auto maakt
men vaak de fout de gordels zon
der voorzorgen los te maken, zodat
men veel harder dan nodig is uit de
stoel valt.
Fixeren
Op het Instituut voor Voertuigbe
heersing wordt geleerd hoe men in
zo'n geval dient te handelen. De in
structeurs hebben daartoe een ge
degen opleiding genoten. Kern
van de methode is. dat men zich
zelf eerst „fixeert" in de stoel, door
de voeten tegen het dashboard te
plaatsen en zich krachtig af te zet
ten. Daardoor blijft men in de stoel
hangen en kan men de riem losma
ken. Eerst wordt echter een hand
op het hoofd geplaatst. Hoofd bui
gen om zichzelf zo rond mogelijk te
maken en zijwaarts in het dak van
de op z'n kop liggende auto rollen.
Het instituut heeft het predikaat
„ANWB Rijtechnisch Centrum".
Het cursuspakket omvat een bre
de rij vaardigheidstraining, waar
van de ongevalsimulator een deel
is. Arnold Leppink en Ed van Leeu
wen hebben de ervaring dat een
aanzienlijk deel van autorijdend
Nederland veel bekwaamheden te
kort komt als het erop aankomt
juist te reageren in een noodsitua
tie.
Reflexen
Remmen of uitwijken bij gladheid
is voor de meesten een onoverko
melijk probleem. Op de cursus
wordt geleerd hoe met stuur, rem
men en koppeling moet worden
omgesprongen als de auto in een
slip raakt. Zolang de auto niet door
zijn sliphoek heengedraaid is,
blijkt er nog alles aan te doen te
zijn. Remreflexen, die vrijwel ie
dereen meteen heeft, zijn uit den
boze.
„Het is verbijsterend hoe weinig
automobilisten hierover in hun
mars hebben", zegt Van Leeuwen.
„Soms vraag ik me af. hoe het mo
gelijk is dat sommige bestuurders
over een rijbewijs beschikken. Op
zo'n cursusdag gaat voor de mees
ten een nieuwe wereld van autorij
den open."
Het Instituut voor Voertuigbe
heersing onderwijst door middel
van een speciale cursus ook het
manoeuvreren met een auto plus
caravan. Een veiligheidstraining
voertuigbeheersing, inclusief de
reddingsimulator, kost 295 gulden.
Tot 6 mei geldt een introductieta
rief van 235 gulden, inclusief een
uitgebreide lunch.
Nol van Bennekom
Ssangyong ontwierp de Musso, voorzien van Mercedes-motoren.
In de schaduw van Japan ontwikkelt Zuid-Korea zich
tot een even ambitieuze autoproducent. Vandaar dat al
geluiden gehoord zijn ook voor Koreaanse auto's import
beperkingen in te stellen. De eerste Koreaanse Hyundai's
kregen een meewarige ontvangst, maar inmiddels telt
Hyundai volwaardig mee. Vorig jaar diende Kia zich aan
De Kroymans groep (importeur Jaguar en Ferrari) hoopt
dit jaar importeur te worden van het Koreaanse Ssan
gyong.
De Koreanen beginnen (zoals de Japanners deden) met
samenwerking om ontwerp en produktie van auto's in de
vingers te krijgen. Hyundai ging te rade bij Mitsubishi,
maar kan het nu vrijwel zonder diens hulp stellen. Kia ont
leende de technische basis voor zijn eerste exportmodel
Sephia aan Mazda's 323. en bouwt voor Ford-Amerika het
model Festiva op basis van de Mazda 121.
Nu dient zich Ssangyong aan, dat Mercedessen bouwt
voor de Aziatische markt, en in licentie Mercedes-moto
ren maakt.
Sneller dan de Japanse merken verhogen de Koreanen
hun eigen inbreng. Daar de eigen automarkt niet zo groot
is richt men zich ook eerder op export. Hyundai heeft al
heel wat buitenlandse fabrieken. Onlangs kwam er weer
een joint-venture bij in Egypte. En voorlopig produceert
Korea nog net zo goedkoop als Japan vroeger deed.
Kia
Vorig jaar zijn in enkele maanden 500 Kia's verkocht, voor
1994 denkt men 2000 stuks af te zetten. Naast de vierdeurs
Sephia sedan komt spoedig een vijfdeurs variant, in het
najaar gevolgd door een semi-terreinwagen Sportage. Die
zal geleverd worden in drie- en vijfdeurs versie met een
tweeliter benzinemotor of (zelf ontwikkelde!) 2,2 liter die
sel.
Volgend jaar brengt Kia een moderne kleine auto. nu nog
aangeduid als M-Car. Hij heeft een motor van circa een
liter inhoud, met drie kleppen per cilinder. Dit eigen mo
del is ook bedoeld voor export, de varianten op de Mazda
121 die men nu bouwt mogen niet onder eigen naam geëx
porteerd worden.
Tevens vernieuwt Kia in 1995 zijn middenklasser Con
cord. Kia's autoproduktie moet daarmee op meer dan een
miljoen per jaar komen, waarvan een kwart bestemd is
voor export. Hyundai bouwt nu al jaarlijks meer dan een
miljoen auto's.
Gespecialiseerd
Vooralsnog is Ssangyong een klein en gespecialiseerd
merk. Vorig jaar produceerde men 50.000 auto's. Met een
eigen luxe terreinwagen wil Ssangyong de export naar Eu
ropa beginnen. Vorig jaar was hij op autoshows te zien als
voorserie-model FJ. in maart stond hij als produktiemo-
del Musso op de autoshow van Genève.
Onder de vlot gelijnde vijfdeurs carrosserie verbergt zich
het onderstel van een Isuzu Trooper. Ssangyong maakt de
oude Trooper, waaruit de Opeis Frontera en Monterey
voortkomen, in licentie onder de naam Korando. De mo
toren voor de Musso zijn Mercedes-ontwerpen: een 3.2 li
ter multikleps zescilinder benzinemotor, of een 2.9 liter
vijfcilinder diesel. Het vrij exclusief model wordt aangebo
den voor zo'n zestig tot zeventig mille.
Peter Fokker
De Be Bop is een nieuwe versie van de Renault Clio.
Renault heeft twee miljoen ex
emplaren gemaakt van de
Clio, die in 1990 op de markt ge
bracht. De Clio was in 1992 de best
verkopende auto in Europa. De
kleinste Renault heeft enkele wij
zigingen ondergaan. De nieuwe
versie Be Bop is met een prijs van
24.840 gulden niet de goedkoopste
Clio, want er is al een 1.2 voor
f 23.395. De verwijzing naar de jazz
muziek uit de jaren vijftig zal ver
moedelijk slaan op het swingende
karakter van deze Clio, die het
moet opnemen tegen een concur
rent als de Opel Corsa. waarvan
een versie reeds „Swing" is ge
doopt.
De nieuwe generatie Clio's heeft
een andere grille Naar het voor
beeld van de Safrane is op de flan
ken een nieuwe stootlijst met type
aanduiding aangebracht De ach
terlichten zijn gewijzigd en de bui
tenspiegels zijn groter dan voor
heen. Ook zijn er nieuwe carrosse-
riekleuren.
Het opvallendst is het verzorgde
interieur dat gelijkenis vertoont
met de Twingo. De zetels zijn ge
vormd volgens het zogenoemde 'in-
situ'-systeem. Het komt erop neer
dat eerst de hoezen zijn vervaar
digd, die vervolgens volgespoten
zijn met kunststofschuim. Dat is
tegengesteld aan de gangbare me
thode. waarbij eerst het stoelframe
wordt gemaakt, waaromheen ver
volgens de stoel wordt gemodel
leerd
De bekleding is avant-gardistisch
te noemenen. Het vrolijke dessin
van de stoelen vindt men ook terug
in de deurbekleding.
Motorisch is er niets veranderd. De
1.4 is een brave motor, die neigt
naar sportiviteit. Ons testmodel
bevatte geen stuurbekrachtiging,
maar dat is wel op de Be Bop te
koop. Echt nodig is dit niet. De
auto stuurt licht, behalve bij bijna-
stilstand, maar dat is logisch.
Renault heeft serieuze pogingen
gedaan het geluidsniveau terug te
schroeven. Daartoe zijn soepeler
motorsteunen gemonteerd en dik
kere geluiddempende matten op
het schutbord aangebracht. Ook
de uitlaatpijp is gewijzigd. Dat le
verde stiltewinst op, maar bij 110
kilometer per uur ontstond bij ons
testmodel toch een flinke brom,
die bij hogere snelheden verdween.
Op sturen, remmen en schakelen
valt weinig aan te merken.
Technische gegevens
Motor: 1390 cc
Vermogen: 57,5 kW of 80 pk
Koppel: 107 Nm bij 3500 t
Transmissie: 5 versnellingen
Verbruik bij 120 km: 1.15.5
Gewicht: 860 kg
Topsnelheid: 175 km/u.
Nol van Bennekom
iAdvertentie
DE NATIONALE
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes, Viasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124
hypotheek
minli i n I i M i l l l I I I I I i
Deze week heeft een aantal geldverstrekkers hun hypotheekrenteta
rieven verhoogd. Dit in navolging van de rentestijging die de afgelo
pen maart werd ingezet.
De rente op de kapitaalmarkt vertoont ook deze week een dalend ver
loop.
rentepercentages
Hypotheekrente
per
12 april 1994
rente
vast
gedu
rende
afsluit
provi
sie in
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
38,25% 50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1.00
1.00
1.00
1.00
7.30
7.70
8,10
6.50
7,10
3.91
4.17
4.44
4.28
4.66
2.55
2,76
2,98
3,46
3,78
ABP
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5 jr.
10jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
1.00
1,00
1.00
1.00
1.00
7.00
7.40
7.80
6.80
7.20
3.74
4.00
4.26
4,47
4.73
2.43
2,63
2.84
3.62
3.83
Aegon
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1.00
7.40
8.20
4.03
4.56
2,66
3.09
Amev
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 5 jr.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr
1,00
1.00
7,20
8.10
3.89
4.49
2.55
3,03
Bouwfonds
Combinatie
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
rente rust
1.00
1.00
1.00
7.20
7.50
7.40
3.89
4.08
4.02
2,55
2,71
2,65
Centraal
Beheer
spaargar.hyp. 5 jr.
spaargar.hyp. 15 jr.
0,25
0.25
7,30
8,10
3.92
4.44
2.57
2,99
Centrale
Volksbank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann hyp
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1.00
1.00
1.00
1.00
7.10
7,50
6,10
6,90
3,75
4,02
4,02
4,54
2,41
2,62
3,26
3,67
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
7,20
8,00
3.89
4,42
2,55
2,97
Direktbank
besp.dir.hyp
5 jr.
1,00
7,30
3,95
2,60
GWK-bank
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5
1
5
r.
1,00
1,00
1.00
7,10
6,10
6,90
3,83
4,02
4,54
2,50
3,26
3,67
Nationale
Nederlanden
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
1,00
1.00
7,30
8,10
3,96
4,49
2,61
3,03
ING-bank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
Ijr
5 jr.
1,00
1.00
1,00
1.00
7,30
7,70
6,20
7,10
3,91
4,18
4.08
4.66
2,56
2.77
3,31
3.78
Postbank
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
7 jr.
12 jr.
2 jr.
5 jr.
1.00
1.00
1,00
1,00
1.00
7,20
7.50
7,90
6.20
7.00
3.88
4.08
4.34
3.99
4.50
2.54
2.70
2.91
3,23
3.64
Rabo
Hp.bank
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
stabiel
variabel
5 jr.
1.00
1.00
1.00
1,00
1.00
6.80
7.70
8.10
6.30
7.10
3.60
4.19
4,47
4.15
4.66
2.31
2.77
3.00
3.36
3.78
Reaal
Hypothek.BV
exact-hyp.
exact-hyp.
5 jr.
10 jr.
1.00
1.00
6.60
7.30
3.51
3.96
2,26
2,61
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,20
3.90
2,56
Westland
Utrecht
lage last.
lage last.
7 jr.
15 jr.
1.00
1,00
7.30
7.90
3.95
4,33
2.60
2,90
Zwoische
Alg./ing
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
1.00
1 00
6.80
7,20
3,59
3.86
2,31
2,52
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
De Texaco-benzinepompen in
onder andere de Benelux le
veren een vernieuwde brandstof,
die CleanSystem3 wordt genoemd.
De naam duidt op een reinigende
toevoeging die in de VS en Belgie is
ontwikkeld.
Het is op zich niet nieuw dat ben
zine reinigende toevoegsels bevat,
maar volgens Texaco wel dat een
enkele toevoeging zowel werk
zaam is in het koude inlaatkanaal
van de motor als in de hete ver
brandingsruimte. Tot nu toe verg
de dat verschillende reinigers, die
echter weer extra koolafzetting in
de verbrandingskamer konden
veroorzaken, zegt de oliemaat
schappij.
Belangrijke delen zoals gasklep,
inspuitventielen en inlaatkleppen
blijven door CleanSystem3 scho
ner. Na de overstap van andere
benzine op de nieuwe brandstol
zou ook aantoonbaar de motor na
enige tijd schoner worden.
Doordat een automotor onvermij
delijk gedurende zijn leven inwen
dig vuilafzetting verzamelt, dalen
de prestaties en worden de uitlaat
gassen minder schoon. De nieuw*
benzine werkt dit tegen. Texaco
noemt een 22 procent verlaagd*
produktie van stikstofoxiden (di*
zure regen veroorzaken), vergele
ken met andere benzines Ookd*
uitworp van koolmonoxide en on-
verbrande benzine zou naanns"
de auto meer kilometers heeft g*-
draaid minder toenemen.
Peter Fokker