Pininfarina tekent Peugeot cabriolet Gespierde vedergewicht Open 306 Uw droomhuis kan werkelijkheid worden/* Code Grabber kraakt autocode op afstand In Egypte en Jordanië - aan weerszijden van de Golf van Akaba - presenteerde Peugeot in het kale, door de zon verweerde rotslandschap allesbehalve kale topversies in zijn modelseries 106 en 306. Vooral de schoonheid van de 306 Cabriolet kwam indrukwekkend tot zijn recht middenin de stille, majesteuze Sinaï-woestijn. In Nederland verwacht men van af mei/juni dit jaar nog zo'n 250 Cabriolets te verkopen, oplopend naar 400 in 1995. Er wordt dus op een groter succes gerekend dan de al sympathieke 205 Cabriolet ooit haalde, die naast de open 306 te koop blijft. Met een prijsindicatie van 50 tot ruim 60 mille voor twee varianten valt de fraaie 306 Cabrio let niet eens heel veel duurder uit dan de 205, waarvan in '93 slechts 37 open versies zijn geleverd. Ontwerper Pininfarina maakte van de open 306 een heel andere auto dan het model waarvan hij is afgeleid. De cabrio heeft een kor tere wielbasis en langere achter steven. Bevat die laatste wellicht al onderdelen van de 306 sedan met-kofferbak welke komend na jaar zal debuteren? Misschien ook niet, want er is heel wat veranderd aan de bodemgroep om de cabrio voldoende stijlheid te bezorgen. Dat lukte uitstekend, want de dak loze 306 vertoont onder het rijden heel weinig carrosserietrilling, vrij wel geen rammels en geen klappe rende zijramen. Ook de niet bijzon der dik gecapitonneerde kap blijft strak en klappervrij wanneer met alle zijramen open en de kap dicht gereden wordt. Afwerking en kwaliteit laten bij de cabrio niets te wensen over, even min als de vormgeving. Met onder een deksel verzonken kap ziet de auto er echt uit alsof het dak is thuisgelaten, met de kap op ont staat een aantrekkelijke coupélijn. Er zal als extra een kunststof hard top komen, om 's winters een ware Peugeot maakte van de 306 een fraaie cabriolet. coupé van deze 306 te maken. Als zomer-accessoire kan een wind brekend net achter de stoelen be vestigd worden, dat tocht in de nek bij open rijden effectief bestrijdt. De standaarduitrusting van beide motorvarianten (1.8 en 2.0) is goed. Beide hebben vier elektrisch be diende zijruiten, de tweeliter ook elektrische kapbediening. Minder geslaagd: de nep-houten afwer king middenop het dashboard. Men pareerde met de aankondi ging dat een andere afwerking overwogen wordt, wellicht met een echt houten paneel. In rijkwaliteit doet de Cabriolet niets onder voor elke andere 306. Door de stijve carrosserie blijft de wegligging uitstekend, de soepele 1,8 en 2.0 liter motoren doen het bijzonder aangenaam op lange rit ten. De zitruimte is niet volwaar dig vierpersoons, volwassenen kunnen nog wel in een normale zit- positie voor kortere afstanden ach terin plaatsnemen. De niet varia bele bagageruimte (250 liter) wordt begrensd door de omvangrijke Dit is de nieuwe luxe uitvoering van de kleine Peugeot 106.1 krijgt het model de naam Griffe. In Nederland zal de auto vei den onder de naam Gentry. bergbak voor de kap. waaronder nog een niet te dikke kofier past. Vakantiebagage voor twee is goed te bergen als men rekening houdt met de kofferformaten. Naar de in rotsen uitgehouwen stad Petra, een der zeven wereld wonderen, voerden ons nieuwe topversies van de 106. In de al be staande sportieve XSI schuilt voortaan een grotere motor. Op basis van de 1,6 liter uit de 306 ont wikkelde Peugeot een sportief ge trimde variant met 77 kW/105 pk, die de 70 kW sterke 1,4 liter aflost. Het zeer dynamische karakter dat de XSI al had krijgt daarmee een extra oppepper, behalve sneller is de nieuwe XSI tevens soepeler en stiller dan de oude. Met dezelfde motor in minder atle tische uitvoering (66 kW/90 pk) voegt Peugeot een superluxe va riant Gentry toe aan het gamma. De Gentry valt iets duurder uit dan een XSI, waarvoor als richt prijs 36 mille werd genoemd. Beide modelen zijn leverbaar vanaf mei. Peter Fokker In ons land hebben liefhebbers van lichte tweetaktmotoren nog steeds niet veel keuze. Het palet voor 1994 omvat slechts vier wegmodellen met een cilin derinhoud van 125 cc. Hun oor sprong is Europees: Cagiva, CZ en Aprilia. De uit Italië afkomstige Aprilia RS 125 Extrema is zo'n 'fietsje'. Agressief ogend met en opval lend mooi gepolijst rijwielgedeel te. Toch is het karakter van deze vedergewicht veel minder ex treem dan de naam doet vermoe den. Dat blijkt overduidelijk als je er een tijdje mee rijdt. Dat de Aprilia RS 125 Extrema z'n uiterlijk aan een racemotor ontleent, kan niemand ontken nen. Aprilia claimt bovendien dat veel van de toegepaste mate rialen rechtstreeks afkomstig zijn uit de racewereld- Het geldt in ieder geval voor het frame, de banaanvormige achtervork, de stroomlijn en nog wat andere za ken als een up-side-down voor vork. Het kittige ééncilindertje levert 34,6 pk bij 11.500 tpm. Dat is in combinatie met het lage ei gengewicht van 115 kilo gegaran deerd goed voor gespierde pres taties. De zithouding is minder extreem dan het uiterlijk doet vermoe den. Je zit weliswaar in een su- persportieve houding, maar de aanslag op de polsen is minder erg dan gevreesd. Knoppen en hendels liggen goed onder hand bereik en zijn licht te bedienen. Het dashboard is compleet uitge voerd. De informatie wordt tril ling-arm op het netvlies gepro jecteerd, maar de cijfertjes op de tellerschalen zijn klein uitgeval len. In een apart console bevin den zich - ook bij daglicht goed afleesbare - indicatielichtjes. Er is ruimte gereserveerd voor een passagier, maar die zal er in de praktijk niet vaak op worden aangetroffen. De steunpoot van de Extrema is solide uitgevoerd. Een startbe veiliging ontbreekt helaas. Bromfiets Een eerste start roept verwonde ring op. Niet dat de motor niet wil starten; de RS is een vlotte star ter. Maar het geluid dat uit het expansiepijpje ontsnapt, klinkt zo blikkerig en bedeesd, dat even gevreesd wordt dat er een brom fiets aan het starten is. Pas boven 6000 tpm verdwijnt het 'brom- fietsgeluid'. Rond 10.000 tpm kan het kenmerkende rauwe twee- taktgeluid ontwaard worden. Eenmaal op bedrijfstemperatuur laat de zesbak laat zich veder licht bedienen. Wel is de afstand tussen de versnellingen vrij groot. Vanaf 4000 tpm is enige trekkracht voorhanden, die vrij abrupt inkomt. Het betekent dat er in stadsverkeer vaak met licht slippende koppeling opgetrok ken moet worden. Bruikbare trekkracht wordt ge leverd tussen 8000 en 10.000 tpm. Schakelfouten worden daarbij zonder pardon afgestraft. Zo snel het blok van de RS 125 R op toe ren is, zo snel is het ook weer te rug bij af. Wie zich verschakelt, moet niet zelden twee en soms zelfs drie treden terug om op nieuw vermogen - en dus snel heid - op te bouwen. Opvallend is de afwezigheid van trillingen in de armaturen. De spiegels blij ven daardoor ook bij hoge toe rentallen betrouwbare informa tie leveren. Onder vrijwel alle omstandighe den is een topsnelheid haalbaar van 160 km/u. De stroomlijn biedt voldoende bescherming te gen de aanstormende rijwind. De wegligging laat niets te wensen over. Het slechts 9 kilo zware fra me is overbemeten en geeft geen krimp. In combinatie met een goed afgestelde vering heb je in principe de beschikking over een stabiel platform. Wel worden De Aprilia lijkt veel op een pure racemotor. hobbels in het wegdek begroet met vreugdesprongetjes. De Extrema staat op brede ban den van het type Dunlop Sport- max. Die rubbers staan erom be kend dat hun grip gelijke tred houdt met de temperatuur. Hoe warmer, des te groter hun kleef- kracht. Wie eenmaal doorheeft welke eisen er aan toerental en gekozen versnelling gesteld wor den, kan met deze motor het on derste uit de kan halen. Laat remmen voor een bocht is daarbij geen enkel probleem. De enkele schijf in het voorwiel heeft een diameter van 320 mm en wordt vertraagd door een dub- belzuiger-remklauw. Door het la- Het duidelijke dashboardje van de Italiaanse 125 cc motorfiets. foto GPD ge gewicht van de motor kan op een droog wegdek onbehoorlijk laat in de remhendel geknepen worden, waarbij een duidelijke opbouw in remdruk bespeurbaar is. Ook de 220 mm schijf achter vertraagt verrassend goed. In stadsverkeer geniet deze rem zelfs de voorkeur boven de voor- Met één liter gelode superben- zine kwamen wij 16,3 kilometer ver. In aanmerking nemend dat met de Extrema bijna constant volgas is gereden, is dat geen slechte waarde. De actieradius bedraagt minimaal 230 km. Wie optimaal genieten wil moet be schikken over een bijpassend strak leren pak voor een mini male luchtweerstand. Bovendien geldt ook de wet van het gewicht: hoe lichter de berijder, des beter de prestaties van de motor. Gezien die prestaties, de toege paste hoogwaardige technolo gieën en de aandacht voor de tails, krijgen sportieve tweetakt- liefhebbers waar voor hun geld. De aarzelende groet van collega motorrijders moet daarbij voor lief worden genomen. Negen van de tien denken toch datje op een opgevoerde bromfiets rijdt. Tot het moment waarop blijkt dat je hen op bochtige wegen zonder al te veel moeite kunt bijhouden. Ruud Vos Technische gegevens Aprilia RS 125 Extrema. Motor: 1 cilinder vloeistof- gekoelde tioeetaktmotor met Rave valve. Cilinderinhoud: 124,8 ccm. Max. vermogen: 25 Kw 34,6 pk>- 11.500 tpm. Max. koppel: 22 NmJ2£ kgm-10.500. Compressieverhouding: 14,5:1. Aantal versnellingen6 Ge wicht (leeg): 115 kg. Inhoud brand stoftank 14.5 liter (inclusief 3 liter re serve). Soort brandstof: Super ge lood. Prijs: 10.990,- Topsnelheid: 172 km/u (fabrieksopgave)Importeur: Safe Tiveeioieler Import (STI), Rotter dam. U droomt ervan Laat uw droom geen nachtmerrie worden door een ver keerde hypotheekkeuze! Bel ons vandaag nog voor een uiterst objectief hy potheekadvies met behulp van een geavanceerd computerprogramma! DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS Goes: Vlasmarkt 4. Middelburg: Lange Geere 153. Vlissingen: Badhuisstraat 137. Zierikzee: Korte St.-Janstraat 8. Tel. 01100-51588 Tel. 01180-29828 Tel. 01184-13900 Tel. 01110-17808 Wij noteerden deze week verhogingen bij enkele geldverstrekkers die hun tarieven nog niet hadden verhoogd. Daarnaast heeft Reaal Ver zekeringen opnieuw de tarieven voor de langere rentevaste perioden verhoogd met 0,2% tot 0,4%. Tenslotte merken wij op dat de rente op de kapitaalmarkt een schomme lend verloop laat zien. rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale Hypotheekrente per 15 maart 1994 gedu sie in constant rende 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 7,00 3,71 2,40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,04 2,66 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,90 4,31 2,87 variab. 1,00 6,50 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,47 3,62 ABP spaarhyp. 5 r. 1,00 6,70 3,55 2.28 spaarhyp. 1(1 r. 1.00 7,10 3,80 2,48 spaarhyp. 15 r. 1,00 7.50 4,07 2,68 ann. hyp a r. 1.00 6,50 ann. hyp. 10 r. 1,00 6.90 4.54 3,67 Aegon spaarhvp. 5 jr. 1,00 7,10 3,83 2,51 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,90 4,36 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1.00 7,00 3.76 2,45 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 7,90 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,90 3,69 2,40 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,30 spaarv.hyp. renterust 1,00 7,10 3,82 2,50 Centraal spaargar.hyp 0,25 7,00 3,73 2,43 Beheer spaargar.hyp 15 jr. 0,25 7,80 4,25 2,83 Centrale spaarhyp. 5 r. 1,00 6,70 3,49 2,21 Volksbank spaarhyp. 10 r. 1,00 7,20 3,82 2,47 ann. hyp. 2 r. 1,00 5,80 3,83 ann. hyp. 5 r. 1,00 6,60 4,34 3,52 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,00 3,76 2,45 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 7,90 4,36 Direktbank besp.dir.hvp. 5 jr. 1.00 7,00 3,76 2,45 GWK-bank spaarhyp. 1,00 6,90 3.70 2,40 ann. hyp. 1 jr. 1,00 6,00 3,95 3.21 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,70 4,40 3.57 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,10 3,83 2,50 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,90 4,36 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,72 2.40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,50 ann. hvp. 1 jr 1,00 6,10 4,02 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,47 3,62 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,90 3,69 2,39 spaarhyp. 7 jr. 1,00 7,20 3,88 spaarhvp. 12 jr. 1,00 7,60 4,14 ann. hyp. 2 jr. 1,00 5,90 3,80 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,70 4,31 3,49 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6,40 3,34 2,12 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,05 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 8,10 4,47 3,00 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 6,30 6,80 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,47 3,62 Reaal exact-hyp. 1,00 6,60 3,51 2,26 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,10 3,96 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1.00 7,00 3,77 2,46 lage last. 7 jr.* 1,00 7,00 3,76 2.45 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,60 4,14 2,75 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 6,80 3.59 2.31 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 7,20 3,86 2,52 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Een toenemend gebruik van alarmsystemen kan niet verhinderen dat er in Neder land meer auto's worden gesto len dan ooit. Verzekeringsbe drijven verscherpen daarom hun eisen ten aanzien van alarm- en blokkeersystemen. Sommige verzekeraars stellen dergelijke installaties zelfs ver plicht. Ook de technische eisen waaraan alarm- en blokkeer systemen moeten voldoen, worden strenger. Het nieuwste wapen van de au todieven is de zogenaamde 'co de grabber'. Het is een in Enge land ontwikkeld apparaatje waarmee de radio-code van deurvergrendelingen met af standsbediening 'gegrepen' kan worden. Een eenvoudige druk op de knop herhaalt de code, zodat de portieren wor den ontgrendeld en de dief zo kan wegrijden. „In Engeland betekenen die code grabbers een kleine ramp," weet mevrouw A. van Leeuwen van de Nederlandse vereniging van Automobiel As suradeuren (NWA). „In Neder land duiken ze nu ook op, maar een belangrijk verschil met En geland is, dat systemen voor radiografische deurvergrende ling daar over grote afstand werken, tot wel twintig meter aan toe. In Nederland is die af stand gemiddeld een meter of zeven en de dief moet tussen de auto en de eigenaar in staan om de code op te pikken." Ook de prijs van de code grab ber is voor de modale autodief een bezwaar: de apparaatjes kosten zo'n drieduizend gul den. Koopmans gelooft om die reden niet in het gevaar van de code grabber. „Tot voor kort waren er wel kwetsbare syste men die werkten met infra rood licht. Met een universele afstandsbediening voor tv-toe- stellen vielen autosloten zon der moeite te openen. De fabri kanten hebben het ontwerp van dat infra-rood systeem in middels aangepast."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 42