Pininfarina tekent
Peugeot cabriolet
Gespierde vedergewicht
Open 306
Uw droomhuis kan
werkelijkheid
worden/*
Code Grabber kraakt
autocode op afstand
In Egypte en Jordanië - aan
weerszijden van de Golf van
Akaba - presenteerde Peugeot
in het kale, door de zon
verweerde rotslandschap
allesbehalve kale topversies in
zijn modelseries 106 en 306.
Vooral de schoonheid van de
306 Cabriolet kwam
indrukwekkend tot zijn recht
middenin de stille, majesteuze
Sinaï-woestijn.
In Nederland verwacht men van
af mei/juni dit jaar nog zo'n 250
Cabriolets te verkopen, oplopend
naar 400 in 1995. Er wordt dus op
een groter succes gerekend dan de
al sympathieke 205 Cabriolet ooit
haalde, die naast de open 306 te
koop blijft. Met een prijsindicatie
van 50 tot ruim 60 mille voor twee
varianten valt de fraaie 306 Cabrio
let niet eens heel veel duurder uit
dan de 205, waarvan in '93 slechts
37 open versies zijn geleverd.
Ontwerper Pininfarina maakte
van de open 306 een heel andere
auto dan het model waarvan hij is
afgeleid. De cabrio heeft een kor
tere wielbasis en langere achter
steven. Bevat die laatste wellicht
al onderdelen van de 306 sedan
met-kofferbak welke komend na
jaar zal debuteren? Misschien ook
niet, want er is heel wat veranderd
aan de bodemgroep om de cabrio
voldoende stijlheid te bezorgen.
Dat lukte uitstekend, want de dak
loze 306 vertoont onder het rijden
heel weinig carrosserietrilling, vrij
wel geen rammels en geen klappe
rende zijramen. Ook de niet bijzon
der dik gecapitonneerde kap blijft
strak en klappervrij wanneer met
alle zijramen open en de kap dicht
gereden wordt.
Afwerking en kwaliteit laten bij de
cabrio niets te wensen over, even
min als de vormgeving. Met onder
een deksel verzonken kap ziet de
auto er echt uit alsof het dak is
thuisgelaten, met de kap op ont
staat een aantrekkelijke coupélijn.
Er zal als extra een kunststof hard
top komen, om 's winters een ware
Peugeot maakte van de 306 een fraaie cabriolet.
coupé van deze 306 te maken. Als
zomer-accessoire kan een wind
brekend net achter de stoelen be
vestigd worden, dat tocht in de nek
bij open rijden effectief bestrijdt.
De standaarduitrusting van beide
motorvarianten (1.8 en 2.0) is goed.
Beide hebben vier elektrisch be
diende zijruiten, de tweeliter ook
elektrische kapbediening. Minder
geslaagd: de nep-houten afwer
king middenop het dashboard.
Men pareerde met de aankondi
ging dat een andere afwerking
overwogen wordt, wellicht met een
echt houten paneel.
In rijkwaliteit doet de Cabriolet
niets onder voor elke andere 306.
Door de stijve carrosserie blijft de
wegligging uitstekend, de soepele
1,8 en 2.0 liter motoren doen het
bijzonder aangenaam op lange rit
ten. De zitruimte is niet volwaar
dig vierpersoons, volwassenen
kunnen nog wel in een normale zit-
positie voor kortere afstanden ach
terin plaatsnemen. De niet varia
bele bagageruimte (250 liter) wordt
begrensd door de omvangrijke
Dit is de nieuwe luxe uitvoering van de kleine Peugeot 106.1
krijgt het model de naam Griffe. In Nederland zal de auto vei
den onder de naam Gentry.
bergbak voor de kap. waaronder
nog een niet te dikke kofier past.
Vakantiebagage voor twee is goed
te bergen als men rekening houdt
met de kofferformaten.
Naar de in rotsen uitgehouwen
stad Petra, een der zeven wereld
wonderen, voerden ons nieuwe
topversies van de 106. In de al be
staande sportieve XSI schuilt
voortaan een grotere motor. Op
basis van de 1,6 liter uit de 306 ont
wikkelde Peugeot een sportief ge
trimde variant met 77 kW/105 pk,
die de 70 kW sterke 1,4 liter aflost.
Het zeer dynamische karakter dat
de XSI al had krijgt daarmee een
extra oppepper, behalve sneller is
de nieuwe XSI tevens soepeler en
stiller dan de oude.
Met dezelfde motor in minder atle
tische uitvoering (66 kW/90 pk)
voegt Peugeot een superluxe va
riant Gentry toe aan het gamma.
De Gentry valt iets duurder uit
dan een XSI, waarvoor als richt
prijs 36 mille werd genoemd. Beide
modelen zijn leverbaar vanaf mei.
Peter Fokker
In ons land hebben liefhebbers
van lichte tweetaktmotoren
nog steeds niet veel keuze. Het
palet voor 1994 omvat slechts
vier wegmodellen met een cilin
derinhoud van 125 cc. Hun oor
sprong is Europees: Cagiva, CZ
en Aprilia.
De uit Italië afkomstige Aprilia
RS 125 Extrema is zo'n 'fietsje'.
Agressief ogend met en opval
lend mooi gepolijst rijwielgedeel
te. Toch is het karakter van deze
vedergewicht veel minder ex
treem dan de naam doet vermoe
den. Dat blijkt overduidelijk als
je er een tijdje mee rijdt.
Dat de Aprilia RS 125 Extrema
z'n uiterlijk aan een racemotor
ontleent, kan niemand ontken
nen. Aprilia claimt bovendien
dat veel van de toegepaste mate
rialen rechtstreeks afkomstig
zijn uit de racewereld- Het geldt
in ieder geval voor het frame, de
banaanvormige achtervork, de
stroomlijn en nog wat andere za
ken als een up-side-down voor
vork. Het kittige ééncilindertje
levert 34,6 pk bij 11.500 tpm. Dat
is in combinatie met het lage ei
gengewicht van 115 kilo gegaran
deerd goed voor gespierde pres
taties.
De zithouding is minder extreem
dan het uiterlijk doet vermoe
den. Je zit weliswaar in een su-
persportieve houding, maar de
aanslag op de polsen is minder
erg dan gevreesd. Knoppen en
hendels liggen goed onder hand
bereik en zijn licht te bedienen.
Het dashboard is compleet uitge
voerd. De informatie wordt tril
ling-arm op het netvlies gepro
jecteerd, maar de cijfertjes op de
tellerschalen zijn klein uitgeval
len. In een apart console bevin
den zich - ook bij daglicht goed
afleesbare - indicatielichtjes.
Er is ruimte gereserveerd voor
een passagier, maar die zal er in
de praktijk niet vaak op worden
aangetroffen.
De steunpoot van de Extrema is
solide uitgevoerd. Een startbe
veiliging ontbreekt helaas.
Bromfiets
Een eerste start roept verwonde
ring op. Niet dat de motor niet wil
starten; de RS is een vlotte star
ter. Maar het geluid dat uit het
expansiepijpje ontsnapt, klinkt
zo blikkerig en bedeesd, dat even
gevreesd wordt dat er een brom
fiets aan het starten is. Pas boven
6000 tpm verdwijnt het 'brom-
fietsgeluid'. Rond 10.000 tpm kan
het kenmerkende rauwe twee-
taktgeluid ontwaard worden.
Eenmaal op bedrijfstemperatuur
laat de zesbak laat zich veder
licht bedienen. Wel is de afstand
tussen de versnellingen vrij
groot. Vanaf 4000 tpm is enige
trekkracht voorhanden, die vrij
abrupt inkomt. Het betekent dat
er in stadsverkeer vaak met licht
slippende koppeling opgetrok
ken moet worden.
Bruikbare trekkracht wordt ge
leverd tussen 8000 en 10.000 tpm.
Schakelfouten worden daarbij
zonder pardon afgestraft. Zo snel
het blok van de RS 125 R op toe
ren is, zo snel is het ook weer te
rug bij af. Wie zich verschakelt,
moet niet zelden twee en soms
zelfs drie treden terug om op
nieuw vermogen - en dus snel
heid - op te bouwen. Opvallend is
de afwezigheid van trillingen in
de armaturen. De spiegels blij
ven daardoor ook bij hoge toe
rentallen betrouwbare informa
tie leveren.
Onder vrijwel alle omstandighe
den is een topsnelheid haalbaar
van 160 km/u. De stroomlijn
biedt voldoende bescherming te
gen de aanstormende rijwind. De
wegligging laat niets te wensen
over. Het slechts 9 kilo zware fra
me is overbemeten en geeft geen
krimp. In combinatie met een
goed afgestelde vering heb je in
principe de beschikking over een
stabiel platform. Wel worden
De Aprilia lijkt veel op een pure racemotor.
hobbels in het wegdek begroet
met vreugdesprongetjes.
De Extrema staat op brede ban
den van het type Dunlop Sport-
max. Die rubbers staan erom be
kend dat hun grip gelijke tred
houdt met de temperatuur. Hoe
warmer, des te groter hun kleef-
kracht. Wie eenmaal doorheeft
welke eisen er aan toerental en
gekozen versnelling gesteld wor
den, kan met deze motor het on
derste uit de kan halen. Laat
remmen voor een bocht is daarbij
geen enkel probleem.
De enkele schijf in het voorwiel
heeft een diameter van 320 mm
en wordt vertraagd door een dub-
belzuiger-remklauw. Door het la-
Het duidelijke dashboardje van de Italiaanse 125 cc motorfiets.
foto GPD
ge gewicht van de motor kan op
een droog wegdek onbehoorlijk
laat in de remhendel geknepen
worden, waarbij een duidelijke
opbouw in remdruk bespeurbaar
is. Ook de 220 mm schijf achter
vertraagt verrassend goed. In
stadsverkeer geniet deze rem
zelfs de voorkeur boven de voor-
Met één liter gelode superben-
zine kwamen wij 16,3 kilometer
ver. In aanmerking nemend dat
met de Extrema bijna constant
volgas is gereden, is dat geen
slechte waarde. De actieradius
bedraagt minimaal 230 km. Wie
optimaal genieten wil moet be
schikken over een bijpassend
strak leren pak voor een mini
male luchtweerstand. Bovendien
geldt ook de wet van het gewicht:
hoe lichter de berijder, des beter
de prestaties van de motor.
Gezien die prestaties, de toege
paste hoogwaardige technolo
gieën en de aandacht voor de
tails, krijgen sportieve tweetakt-
liefhebbers waar voor hun geld.
De aarzelende groet van collega
motorrijders moet daarbij voor
lief worden genomen. Negen van
de tien denken toch datje op een
opgevoerde bromfiets rijdt. Tot
het moment waarop blijkt dat je
hen op bochtige wegen zonder al
te veel moeite kunt bijhouden.
Ruud Vos
Technische gegevens Aprilia RS 125
Extrema. Motor: 1 cilinder vloeistof-
gekoelde tioeetaktmotor met Rave
valve. Cilinderinhoud: 124,8 ccm.
Max. vermogen: 25 Kw 34,6 pk>-
11.500 tpm. Max. koppel: 22 NmJ2£
kgm-10.500. Compressieverhouding:
14,5:1. Aantal versnellingen6 Ge
wicht (leeg): 115 kg. Inhoud brand
stoftank 14.5 liter (inclusief 3 liter re
serve). Soort brandstof: Super ge
lood. Prijs: 10.990,- Topsnelheid: 172
km/u (fabrieksopgave)Importeur:
Safe Tiveeioieler Import (STI), Rotter
dam.
U droomt ervan Laat uw droom geen nachtmerrie worden door een ver
keerde hypotheekkeuze! Bel ons vandaag nog voor een uiterst objectief hy
potheekadvies met behulp van een geavanceerd computerprogramma!
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS
Goes: Vlasmarkt 4.
Middelburg: Lange Geere 153.
Vlissingen: Badhuisstraat 137.
Zierikzee: Korte St.-Janstraat 8.
Tel. 01100-51588
Tel. 01180-29828
Tel. 01184-13900
Tel. 01110-17808
Wij noteerden deze week verhogingen bij enkele geldverstrekkers die
hun tarieven nog niet hadden verhoogd. Daarnaast heeft Reaal Ver
zekeringen opnieuw de tarieven voor de langere rentevaste perioden
verhoogd met 0,2% tot 0,4%.
Tenslotte merken wij op dat de rente op de kapitaalmarkt een schomme
lend verloop laat zien.
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
Hypotheekrente
per
15 maart 1994
gedu
sie in
constant
rende
38,25%
50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
7,00
3,71
2,40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,04
2,66
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,90
4,31
2,87
variab.
1,00
6,50
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,47
3,62
ABP
spaarhyp.
5
r.
1,00
6,70
3,55
2.28
spaarhyp.
1(1
r.
1.00
7,10
3,80
2,48
spaarhyp.
15
r.
1,00
7.50
4,07
2,68
ann. hyp
a
r.
1.00
6,50
ann. hyp.
10
r.
1,00
6.90
4.54
3,67
Aegon
spaarhvp.
5 jr.
1,00
7,10
3,83
2,51
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
7,90
4,36
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1.00
7,00
3.76
2,45
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,00
7,90
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,90
3,69
2,40
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,30
spaarv.hyp.
renterust
1,00
7,10
3,82
2,50
Centraal
spaargar.hyp
0,25
7,00
3,73
2,43
Beheer
spaargar.hyp
15 jr.
0,25
7,80
4,25
2,83
Centrale
spaarhyp.
5
r.
1,00
6,70
3,49
2,21
Volksbank
spaarhyp.
10
r.
1,00
7,20
3,82
2,47
ann. hyp.
2
r.
1,00
5,80
3,83
ann. hyp.
5
r.
1,00
6,60
4,34
3,52
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
7,00
3,76
2,45
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
7,90
4,36
Direktbank
besp.dir.hvp.
5 jr.
1.00
7,00
3,76
2,45
GWK-bank
spaarhyp.
1,00
6,90
3.70
2,40
ann. hyp.
1 jr.
1,00
6,00
3,95
3.21
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,70
4,40
3.57
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,10
3,83
2,50
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,90
4,36
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,72
2.40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,50
ann. hvp.
1 jr
1,00
6,10
4,02
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,47
3,62
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,90
3,69
2,39
spaarhyp.
7 jr.
1,00
7,20
3,88
spaarhvp.
12 jr.
1,00
7,60
4,14
ann. hyp.
2 jr.
1,00
5,90
3,80
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,70
4,31
3,49
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6,40
3,34
2,12
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,05
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
8,10
4,47
3,00
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
6,30
6,80
4,15
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1,00
4,47
3,62
Reaal
exact-hyp.
1,00
6,60
3,51
2,26
Hypothek.BV
exact-hyp.
10 jr.
1,00
7,10
3,96
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1.00
7,00
3,77
2,46
lage last.
7 jr.*
1,00
7,00
3,76
2.45
Utrecht
lage last.
15 jr.
1,00
7,60
4,14
2,75
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
6,80
3.59
2.31
Alg./ing
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
7,20
3,86
2,52
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Een toenemend gebruik van
alarmsystemen kan niet
verhinderen dat er in Neder
land meer auto's worden gesto
len dan ooit. Verzekeringsbe
drijven verscherpen daarom
hun eisen ten aanzien van
alarm- en blokkeersystemen.
Sommige verzekeraars stellen
dergelijke installaties zelfs ver
plicht. Ook de technische eisen
waaraan alarm- en blokkeer
systemen moeten voldoen,
worden strenger.
Het nieuwste wapen van de au
todieven is de zogenaamde 'co
de grabber'. Het is een in Enge
land ontwikkeld apparaatje
waarmee de radio-code van
deurvergrendelingen met af
standsbediening 'gegrepen'
kan worden. Een eenvoudige
druk op de knop herhaalt de
code, zodat de portieren wor
den ontgrendeld en de dief zo
kan wegrijden.
„In Engeland betekenen die
code grabbers een kleine
ramp," weet mevrouw A. van
Leeuwen van de Nederlandse
vereniging van Automobiel As
suradeuren (NWA). „In Neder
land duiken ze nu ook op, maar
een belangrijk verschil met En
geland is, dat systemen voor
radiografische deurvergrende
ling daar over grote afstand
werken, tot wel twintig meter
aan toe. In Nederland is die af
stand gemiddeld een meter of
zeven en de dief moet tussen de
auto en de eigenaar in staan
om de code op te pikken."
Ook de prijs van de code grab
ber is voor de modale autodief
een bezwaar: de apparaatjes
kosten zo'n drieduizend gul
den. Koopmans gelooft om die
reden niet in het gevaar van de
code grabber. „Tot voor kort
waren er wel kwetsbare syste
men die werkten met infra
rood licht. Met een universele
afstandsbediening voor tv-toe-
stellen vielen autosloten zon
der moeite te openen. De fabri
kanten hebben het ontwerp
van dat infra-rood systeem in
middels aangepast."