Nederland gaat uit de bol Actie tegen gifgebruik in bloemen- en bollenteelt Tulpomanie in 1994 PZC ZATERDAG 26 MAART 1994 vrije tijd ,.a "TV e tulp is jarig. Precies vier S mJ eeuwen geleden staken de eerste t bolbloemen in Leiden het kopje boven de Nederlandse kouwe grond. Om dat te vieren gaat ons land de komende maanden finaal uit de bol. Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) heeft samen met het Internationaal Bloembollen Centrum een schier eindeloze reeks activiteiten, festiviteiten en tentoonstellingen aangezwengeld. Natuurlijk vermeldt het programma de onvermijdelijke tulpenwandelingen, tulpenfietstochten en tulpenrondvaarten. Maar ook chique kunstexposities, fleurige bloemententoonstellingen en bloemencorso's. Ook attractieparken, botanische tuinen, hotels en touroperators laten zich niet onbetuigd. Met opening van de Keukenhof barst te het jubileumfeest deze week in allf hevigheid los. Hoogtepunt en tevens slot akkoord van de manifestatie Tulp 400 is een grote tentoonstelling die van 7 okto ber tot en met 6 november de Nieuwe Kerk in Amsterdam tot de nok vult. Naast 250 kunstvoorwerpen zullen er tiendui zenden bloeiende tulpen te zien zijn; een unicum buiten het traditionele bloeisei- zoen. Om dat voor elkaar te krijgen leiden bollenkwekers Moeder Natuur vakkundig om de tuin. De groei van de benodigde bol len wordt simpelweg vertraagd door ze letterlijk in de ijskast te zetten. Het resul taat: ijstulpen. Kitsch Niet alleen de kwekers zijn vindingrijk. Ook de vaderlandse souvenir-handel trekt alle registers open om klinkende munt uit het Tulpenjaar te slaan. Veel hebbedingetjes zijn pure kitsch. Bijvoor beeld pantoffels in de vorm van langha rige klompen met een tulpenmotief, op- blaastulpen, tulpen-schemerlampjes, na geaapt Delfts blauw, en scheepsladingen andere Taiwanese prullaria. De inventivi teit gaat ver. Voor sommigen misschien zelfs te ver. Zo zet een restaurant in Scha- gen tulpebollen op het menu; een onsma kelijke variant op het voer dat talloze Ne derlanders in de hongerwinter zo zwaar op de maag lag. Het Verzetsmuseum in Amsterdam bijt zich op wetenschappelijke wijze vast in dat onverteerbare stukje vaderlandse ge schiedenis. Sinds begin maart is er een mi ni-tentoonstelling te zien over de tulpebol als karig oorlogsvoedsel. Het Verzetsmu seum is daarmee een van de vijftien mu sea die speciale exposities aan de tulp wij den. Uitgerekend in het jubileumjaar van de tulp lanceerden Na tuur en Milieu, Green peace en de Consumen tenbond een campagne tegen de bloemen- en bollenteelt. Onder het motto 'Natuurlijk bloe men zonder gif richten zij zich tegen het om vangrijke gebruik van bestrijdingsmiddelen, kunstmest en energie in de sierteelt. Volgens de drie organisaties heeft de bloemen- en bollen teelt ernstige gevolgen voor milieu, natuur en landschap. Viola de Jong en Willem Buitelaar van het Ne derlands Bureau voor Toerisme zien de berich ten over het gebruik van gif niet als een smet op het verjaardagsfeestje. „De bloemensector werkt er ontzettend hard aan om bloembol len zo schoon mogelijk te produceren. Dat be reik je niet van de ene op de andere dag. Er is veel onderzoek en tijd voor nodig. In vergelijking met twee jaar geleden wordt er al veel minder gif gebruikt. Een ander punt is dat steeds meer gemeenten er toe over gaan landbouwarealen in beslag te nemen voor woningbouw. Maar als de bollenboeren anders, milieuvriendelijker wil len produceren dan heb ben ze meer areaal no dig. Dat zijn twee con flicten die met het tij te gen elkaar ingaan." Viola de Jong en Willem Buitelaar verwachten niet dat de actie toeris ten en dagjesmensen er van weerhoudt evene menten in het kader van Tulp 400 te bezoeken. „Eerder is in Duitsland gigantisch veel ophef over het gebruik van gif in de bloemen- en bol lenteelt geweest. En juist in Duitsland slaat onze campagne Tulp 400 heel goed aan." den dat die getoonzette Holland-promotie oorspronkelijk van Duitse komaf is en door de producer was veranderd in 'Rozen uit Amsterdam'. Maar de componist was zo 'begeistert' van tulpen dat hij niet capi tuleerde voor de platenbons. Uithangbord Met de tulp zit Nederland op rozen. De bolbloem is een echt Landmark: pr-vak- taal voor een nationaal symbool. Toch haalde uitgerekend het NBT het enkele jaren geleden in z'n bol een wedstrijd uit te schrijven die Nederland aan een nieuw 'uithangbord' moest helpen. Niks geen ou bollige tulpen, molens en klompen meer om de toeristische zegeningen van ons land internationaal aan de grote klok te hangen. Een meer eigentijds landmark moest er komen! Het NBT stond daarbij zoiets voor ogen als de Eiffeltoren. de Big Ben en Manneke Pis. Maar dat plannetje verwelkte al snel. „De wedstrijd leverde wel een paar aar dige ideeën op, maar niet HET idee", zegt drs Willem Buitelaar, hoofd public rela tions van het NBT. „Een heleboel voor stellen sloten weer aan bij de drie traditio nele landmarks die wel hebben. Daarmee wordt Nederland in het buitenland geas socieerd. Dan moet je niet koste wat kost een nieuw kunstmatig landmark opzet ten, maar je bij de bestaande aan blijven sluiten. Maar tegelijkertijd moet je wel voorkomen dat ons land uitsluitend met tulpen, klompen en molens wordt geasso cieerd. Je moet laten zien dat Nederland meer te bieden heeft en in de loop van de tijd technologisch opgeschoven is. Dat kan door het allemaal in een breder cul tuur-historisch perspectief te trekken. Zo kun je bijvoorbeeld aan de molens de hele industriële revolutie ophangen. Daar is dan weer het high tech-aspect van Neder land mee in verband te brengen, en de hoogwaardige industrie, inpolderingen, dijkenbeheer; zeg maar de hele weg- en waterbouwkunde die we in Nederland in huis hebben, met als kroon op het werk natuurlijk de Deltawerken." Keukenhof Op die leest is ook Tulp 400 geschoeid, zegt Viola de Jong. „Natuurlijk zijn er veel bloemen te zien. Maar die vormen de kap stok om 400 jaar Nederlandse geschiede nis, kunst en cultuur onder de aandacht te brengen." De manifestatie is tevens be doeld om het seizoen te verlengen en te verbreden. „Het bollenseizoen duurt on geveer negen weken; van eind maart tot eind mei. Er komen dan zo'n 600.000 toe risten naar Nederland, speciaal vanwege de bollenvelden en de Keukenhof. Dat is goed voor een miljoen overnachtingen per jaar. Er gaat ook een groot uitstralingsef fect van uit. Als de Keukenhof de poorten opent, merken ze dat aan de kassa van het Rijksmuseum in Amsterdam en aan de hotelbalies in Noord- en Zuid-Holland- Met Tulp 400 proberen we ook buiten die negen weken met de bollen te scoren. Daarom is ons motto '400 jaar tulp, 400 da gen feest'. Bovendien willen we met onze campagne ook op andere doelgroepen mikken. Museumpubliek bijvoorbeeld. Kruidkundige Carolus Clusius plantte vierhonderd jaar geleden de eerste tulpen in de Leidse Hortus Botanicus. Tulpen lokken elk jaar zo'n 600.000 toeristen naar Nederland. foto Tuinidee '94 De feestelijkheden in het kader van Tulp 400 beperken zich niet tot de bollenstreken in Noord en Zuid-Holland. Ook in andere delen van het land, Zeeland uitge zonderd, zijn de komende maan den honderden activiteiten. Een greep uit het programma: - Paleis Het Loo in Apeldoorn zet in het voorjaar een speciale wande ling uit. Die voert door de tuinen, waar veel bolbloemen bloeien, en door het paleis waar tulpen in spe ciale vazen en kunstvoorwerpen met afbeeldingen van de jarige bloem te bewonderen zijn. Bezoe kers kunnen meedoen aan de wed strijd 'Schilder je eigen tulp'. - In het Nederlands Openlucht museum in Arnhem voert een wan delroute van 1 april tot 15 mei langs de veertig oudste nog verkrijgbare tulperassen die in Nederland zijn gekweekt. - De Efteling viert op 16 en 17 april de officiële verjaardag van de tulp met een reeks activiteiten voor kinderen In het park zijn een kwart miljoen bollen geplant. - In Madurodam gingen duizen den tulpebollen van verschillende miniatuur-soorten de grond in. Een video-programma en foto-exposi tie belichten de geschiedenis van de tulp. De provincie Flevoland is een belangrijke leverancier van bloem bollen. In dit minder bekende bol werk heeft de VVV een 100 kilome ter lange route uitgestippeld. In april en mei houden diverse bloem- bollenbedrijven in de Noordoost polder open huis - Ook de VVV's van West-Fries land, Alkmaar, Purmerend. Eg- mond aan Zee en Noordwijk heb ben speciale bollenroutes samen gesteld. - Haarlem tooit zich graag met de fleurige titel Bloemenstad. Iedere zaterdag om 10 uur start bij het VVV-kantoor een wandeling langs de hofjes die in het voorjaar ge kleurd zijn met tulpen. - De Aardewerk- en Tegelfabriek Koninklijke Tichelaar in Makkum bestaat net als de tulp 400 jaar. Dat wordt gevierd met exposities van tegels met tulpmotieven in onder andere de Kasteeltuinen in Arcen. - Tulpentegels zijn ook te zien in het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo (2 april-30 juni). Zulke te gels voorzagen in de 17e eeuw in een grote behoefte. Echte tulpen waren namelijk zeldzaam en bo vendien schreeuwend duur. Boven dien vonden predikanten verwel kende bloemen verspilling van geld en een uiting van verwerpelij ke ijdelheid. Tulpen op tegels wa ren dus een uitkomst. - Diverse botanische tuinen ha ken in op de verjaardag van de tulp. onder andere de Tuinen van Spaensweerd in Brummen (open dagen op 23-24 mei, 28-29 juni, 2-3 juli en 16-17 juli), de Hortus Am sterdam en natuurlijk de Hortus Botanicus in Leiden, waar de tulp zijn triomftocht begon. In april en mei is er een botanische tulpen show te zien. - De Keukenhof in Lisse presen teert onder meer oude bolrassen en tulpen genoemd naar leden van ko ningshuizen. In Nederlands be roemdste bloementuin zijn ook vijftig 'tulpenschilderijen' te zien van onder meer Jan Tooropen Claude Monet (geopend: 24 maart- 23 mei). - Noordwijk vormt de start en fi nish van de 41e Historie Tulpenral ly die de deelnemers tussen 6 tot en met 9 april door de Benelux, Frank rijk en Duitsland voert; een rit van 1300 km. - Diverse bloemenoptochten staan dit jaar in het teken van de tulp, onder meer de befaamde cor so's van de Bollenstreek (23 april) en Aalsmeer (3 september). - Leiden broedt op plannen de ge schiedenis te herhalen door met een postkoets tulpebollen vanuit Turkije naar Ne derland te bren gen. De fleurige zending moet daar begin oktober, tij dens de Leidse La- kenfeesten, arrive ren. - Honderddui zend bezoekers worden verwacht op de tulpenten toonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam (7 ok- tober-6 november), het slotstuk van Tulp 400. De bloe- menshow wordt verweven met een expositie van schilderijen, kera mische objecten, tekeningen, hand schriften. boeken, wapens en kleding stukken waarin de tulp centraal staat. De 250 voorwerpen zijn afkomstig uit Nederlandse en Turkse musea. Ook voor het binnenlands (dag)toerisme is de tulp van grote betekenis. Elk jaar trekken horden dagjesmensen naar de bollen. Hoeveel precies is niet bekend. „Voor Nederlanders zijn tulpen, bloemen markten en bloemenstalletjes doodnor maal. Ze zijn er gewoon. Toch heeft de tulp ook voor Nederlanders een geweldige po sitieve uitstraling", zegt Viola de Jong. Zij heeft daar zo haar eigen bloemrijke ver klaring voor. „Tulpen zijn krengen om in een vaas te zetten. Ze gaan alle kanten uit hangen en staan nooit zoals je wilt dat ze staan. Het zijn eigenwijze bloemen. Ne derlanders zijn dat ook. Daarom heeft de tulp zoiets eigens." Aad Struijs Leiden Als drs Viola de Jong de catalogi van de souvenirhandel doorbladert breekt op haar gezicht een vage glimlach door. Maar zij onthoudt zich van commentaar. De projectleidster van de campagne Tulp 400 kan eigenlijk niet anders, want ook haar eigen NBT gaat enthousiast de boer op met 'merchandising artikelen' die bol staan van de tulpen. „Sommige zijn een beetje kitscherig. Maar wel heel leuk. De mensen zijn er erg enthousiast over", meldt de dame van de NBT Tulpen-mer- chandising-informatielijn over de karton nen tulpen, tulpenspeldjes, tulpenvideo, tulpenboeken, tulpenplakplaatjes, tul penmagneetjes voor-op-de-koelkast, tul pensjaaltjes, tulppressepapiers, en para plu's met tulpenhandvat, de zogeheten tuliplu's. In de werkkamer van Viola de Jong in het NBT-hoofdkantoor in Leidschendam slin geren een paar goedgelukte tulpensouve nirs rond. Maar een levende bloem valt er in dat epicentrum van de campagne Tulp 400 niet te ontdekken. Wel een houten ko pie van een terminale tulp die achteloos in de bloempot van een naar water snakken de plant is gestoken. En overal affiches. Een ervan is groot genoeg om een studen tenkamertje mee te behangen. „Leiden tulip town" schreeuwt het opschrift in ka pitale letters. En dat klopt. Want het was immers in de Leidse Hortus Botanicus dat de kruidkundige Carolus Clusius vier eeu wen geleden de eerste tulpen pootte. Boegbeeld Clusius bemachtigde zijn tulpebolletjes in Turkije. In Nederland viel de allochtone bloem in goede aarde. In de eerste helft van de 17e eeuw was de tulp zelfs zo ge wild, dat er astronomische bedragen voor werden betaald. Die gekte ging de ge schiedenis in als de tulpomania. Op het hoogtepunt ervan, in 1637, moest voor drie bollen van de 'Semper Augustus' 30.000 gulden worden neergeteld. Ter ver gelijking: een Amsterdams grachtenpand kostte in die tijd 10.000 gulden. De tulpo manie is onderwerp van twee tentoonstel lingen: in het Frans Halsmuseum in Haar lem (tot en met 23 mei) en museum 'Dit is Bethlehem' in Gorinchem (tot en met 17 april). Tegenwoordig produceert ons land zo'n twee miljard bollen per jaar. Het meren deel gaat de grens over. Waarde: 1.8 mil jard gulden. De tulp groeide ook uit tot het boegbeeld van het Holland-imago in het buitenland. Viola de Jong: „Als je in New York de straat op gaat en je zegt 'Hol land'. dan antwoordt men onmiddellijk: Amsterdam en Tulips." Dat ijzersterke duo leverde ook een wereldhit op: 'Als de lente komt dan stuur ik jou tulpen uit Am sterdam'. Al gebiedt de eerlijkheid te mei- bloembollenhandelaren hun bloeiende tulpen portretleren. Deze illustratie staat in de beroemdste Bloembollen Catalogus uit die tijd, die van Judith Leijster. Het monsterboek is te zien in het Frans Halsmuseum te Haarlem. Rijke Nederlanders betaalden in de 16e eeuw fortuinen om exclusieve tulpen in bezit te krijgen. Een Amsterdamse koopman ruilde zijn grachtenpand voor tien tulpebollen. Reden genoeg voor spotpren ten zoals deze Flora's Mallewagen. De afbeelding is te zien in het Haarlemse Frans Halsmuseum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 37