Meneer, er is geen kruid tegen die lieden gewassen Noem ze zakkenvullers, dan knikt iedereen ja Zomaar een wethouder reportage ZATERDAG 26 MAART 1994 29 Wildgroei van het wachtgeld Een Amsterdamse juwelier heeft on langs de honderdste kraak die hij mocht beleven aangegrepen om met vriend en buur en zelfs met figuren uit de onderwereld het glas te heffen. Zijn Zeeuwse collega J. van der Have komt in aantal niet zover, maar als hij de vele on gewenste bezoeken aan zijn zaken bij el kaar zou optellen, zou hij stellig ook op een bedenkelijke mijlpaal stuiten. De ju welier vindt die wetenschap al erg ge noeg. Hij weet wel een betere aanleiding te bedenken om een feestje te bouwen. Vandaag (zaterdag) heeft-ie er een, ter gelegenheid van de heropening van zijn winkel aan de Nieuwe Burg in Middel burg. De reden om aan het verbouwen te slaan is echter een stuk minder feeste lijk: Van der Have heeft zich opnieuw en nog zwaarder moeten wapenen tegen een bepaald slag klanten die veel halen maar niet betalen. De juwelier kan terugkijken op een rijke verscheidenheid aan manieren, waarop grijpgrage lieden glimmende sieraden hebben weten in te pikken of pogingen daartoe hebben gewaagd. Door een gat in het dak te kappen, een stuk tussen muur weg te breken, een etalageruit met een bijl te bewerken of simpelweg tijdens openingsuren de zaak binnen te stappen om daar op slinkse wijze of met brute kracht de slag te slaan. Het einde is nog niet in zicht. „Het wordt nog erger", voor spelt de juwelier. Uit vrees voor het plet ten van zijn winkelpui door een aanstor mende auto dient hij bij de gemeente een verzoek in om ter extra afscherming be tonnen plantenbakken voor de gevel te mogen plaatsen. De eerste inbraak werd in 1967 geno teerd. Van der Have weet het nog goed: het gebeurde tijdens de Pinksterdagen. Terwijl de samenleving van een vrij weekend genoot, profiteerden de inbre kers van de situatie om ongestoord en ongehaast hun gang te kunnen gaan. De afgezanten van het graailustige gilde na men er hun gemakje van, scheidden het dure spul van de doublé kettinkjes en ontfermden zich in hun schraapzucht over de complete inhoud van de etalage. Enige pienterheid kan het ongenode be zoek niet worden ontzegd. Om te voorko men dat passanten bij een blik in de uit stalkast zouden kunnen vaststellen dat de juwelier er bij de inrichting maar een potje van had gemaakt, werden de spo ren van het proletarische gewinkel zorg vuldig uitgewist door de lege plekken, waar eerst dure horloges hadden liggen pronken op te vullen met elders in de zaak aangetroffen wekkers. Pas maar op, waarschuwde de in kennis gestelde inspecteur van de verzekering, nu de inbraak is gelukt komen ze vast te rug. Van der Have heeft er niet lang onge duldig op hoeven wachten. Binnen een paar weken was het opnieuw prijs. Niet alleen de zaak in Goes moest er talloze keren aan geloven, ook de vestigingen van de juwelier in Middelburg, Oostburg en Terneuzen deelden gelijkelijk mee in de ellende. Gaandeweg kwamen de panden van on- slachtoffers der tot boven dik in de beveiligingsappa ratuur te zitten en veranderden de win kels in electronica-burchten. Maar het gajes liet zich niet afschrikken door de gepantserde etalageruiten met daarachtig aangebrachte alarmen. „Ze weten kennelijk precies hoe ze moeten slaan en hoe ze moeten handelen om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te kunnen vergaren", heeft Van der Have gelaten moeten vaststellen. Ter illustra tie verwijst hij naar het verhaal van een getuige die op een kwade dag ziet hoe een bromfietser de juwelierszaak in Goes nadert met een voor zich op de buik ge bonden vuilniszak, die met een beugel wordt opengehouden. De bromfietser neemt niet eens de moeite af te stappen, slaat met een bijl een wak in de ruit en heeft vervolgens beide handen vrij om het in de etalage uitgestalde fonkelende fraais met brede armzwaaien in de zak te vegen. Ronkend rijdt-ie heen. De manier waarop de laatste tijd wordt gehandeld neemt met de dag brutaler en doortrapter vormen aan. En denk maar niet dat de tronie van de gapper enig houvast biedt om op de hoede te zijn. „Soms is het keurig volk. dat goed in het pak zit." Dat keurige volk maakt vervol gens handig gebruik van de situatie of de drukte in de zaak om snel ergens wat weg te toveren of een duur sieraad vliegens vlug te vervangen door een even eerder in het nabije warenhuis aangekochte prulletje dat er frappant op lijkt. Afgegrendelde vitrines vormen ook al geen belemmering. Men blijkt over pas sende sleuteltjes te beschikken. Een po litieman heeft laatst gemeld welke ge mene foefjes er worden toegepast. Hij vertelde,hoe bij een eerder bezoek aan een juwelierszaak een even terzijde ge legde sleutelbos met een sterke magneet van de toonbank werd gezogen en onder een jas werd weggemoffeld om er later mee aan zelfbediening te kunnen doen. Sinds Van der Have over die wetenschap beschikt houden hij en de zijnen regel matig 'sleutelappêl'. „Meneer, d'r is werkelijk geen kruid te gen gewassen", roept de juwelier de han den ten hemel heffend uit. Bij de verzeke ring hoeft hij al lang niet meer aan te ko men. Er valt ook niet te verzekeren tegen ongewenst bezoek tijdens openingsuren van de winkel. 'Dan had je maar beter moeten uitkijken', wordt er bij de mel ding gezegd. Mede ter beveiliging van het personeel tegen zichzelf heeft, de ju welier besloten de zaak in Terneuzen te sluiten. Het wordt 'm daar te link. Er staan in alle vestigingen honkbalk nuppels gereed om er in voorkomende gevallen duchtig op los te kunnen mep pen. De multifunctionele sportartikelen blijven echter onbenut omdat het alle maal zo razendsnel gaat. De juwelier kan het als het moet overigens best zonder knuppel af. Hij heeft vroeger gebokst. Meer dan eens heeft hij noodgedwongen het interieur van zijn zaak als ring moe ten benutten. Wat kost het vertrek van een 50-jarige wethouder uit een gemeente met 60.000 tot 100.000 inwoners? Stel de man is tien jaar onafgebroken wethouder ge weest, dan heeft hij volgens de APPA recht op wachtgeld tot zijn pensioen. De ex- wethouder heeft het eerste jaar recht op 80 procent van zijn wedde van ongeveer 112.500 gulden is 90.000 gulden. De overige veertien jaar krijgt de man 70 procent namelijk 78.750 gulden. Bij elkaar opgeteld kost het vertrek van deze wethouder de belastingbetaler dus 1.102.590 gulden. Deze wethouder ontvangt aan wacht geld dus ruim één miljoen gulden. foto Roland de Bruin Juwelier J. van der Have over grijpgraag winkelbezoek: Soms is het keurig volk, goed in het pak. Van der Have is de tel kwijt geraakt hoe vaak hij sinds 1967 de pineut is geweest. Hij schat dat er in dik 25 jaar bij elkaar voor zo'n 1.4 miljoen aan sieraden bij hem is weggehaald. De laatste slag was de grootste. Vier mannen komen de win kel in Goes binnen, nemen een dreigende houding aan, waarna een van hen op de etalage toeloopt om vervolgens de in houd met etaleerhalsjes en al in een weekendtas te schuiven. Het publiek in de zaak merkte het pas toen de politie kwam binnenstormen. De onverlaten waren toen al verdwenen. Het kerkhof ligt vol met daders. Slechts een klein percentage van de inbraken en gapperijen kon worden opgelost. In een foto Ruden Riemens enkel geval vond de juwelier het al lang mooi. dat hij na een tip een gestolen col lectie kon terugkopen. Het terugkrijgen van zijn eigen spullen kostte hem nog tien mille „Maai-ja, ik wist dat de collec tie het driedubbele waard was." Jacques Cats De werkloosheidswet (WW) kost de overheid jaarlijks zeven miljard gulden. De uitkering die erbij hoort wordt maandelijks aan ruim 330.000 mensen over gemaakt. De cijfertjes zijn razendsnel en tot achter de komma beschikbaar. Wie echter wil achterhalen wat de overheid uitgeeft aan ontslagen ambtenaren en thuiszittende politici stuit op een woud aan regelingen, gebrekkig cijfermateriaal en deskundigen met een beperkte kennis. Geen haan die er naar kraait als ka merleden hun wachtgeld verhogen. Evenmin wordt de ex-gemeentesecretaris die een miljoen gulden aan wachtgeld mee krijgt met pek en veren ingesmeerd en het dorp uitgejaagd. De ex-wethouder die haar studie betaalt van het wachtgeld is nog steeds niet bekogeld met tomaten. Terwijl het toch om gemeenschapsgeld gaat dat door ex-ambtenaren en ex-poli tici op legale wijze wordt verbrast. De wachtgeldregeling is zo ingewikkeld dat niemand precies weet hoe het zit, hoe veel mensen er gebruik van maken en wat het de belastingbetaler allemaal kost. Er zijn misschien wel duizend verschillende regelingen, die allemaal op elkaar lijken en die toch allemaal anders zijn. Het wachtgeld is een onontwarbare kluwen re gels en regeltjes geworden die tot nu toe afdoende afschrikkend heeft gewerkt voor al te nieuwsgierige aagjes. De registratie en controle van de wachtgelders staat in schril contrast met de uiterst nauwkeu rige registratie, controle en bestraffing van de 'gewone' uitkeringstrekkers. Nie mand die er zich dus druk over kan ma ken. Soms zijn er waaghalzen die zich in de wachtgeldregelingen verdiepen, zoals professor D. J. Elzinga. De hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Gro ningen waarschuwt al jaren voor de enor me problemen die de veelal riante wacht geldregelingen met zich meebrengen. Hij pleit, als de bekende roepende in de woes tijn, voor het afschaffen van het wacht geld. De kloof tussen ex-politici, ex-amb tenaren en ontslagen werknemers moet, hoe onaantrekkelijk ook voor de betrok kenen, worden gedicht. Nu wordt het wachtgeld voor ambtenaren in 1996 daad werkelijk afgeschaft, vanaf dat moment vallen ze gewoon onder de WW, maar of er dan ook echt wat verandert is nog de vraag. Vergaarbak Op papier genieten zo'n 65.000 ex-over- heidsdienaren, namelijk onderwijzers, mi litairen en rijksambtenaren, van een wachtgeldregeling. Deze thuiszittende ambtenaren kosten de overheid jaarlijks twee miljard gulden. Ex-gemeenteamb tenaren zijn hier niet bij inbegrepen. En datzelfde geldt voor ex-politici zoals mi nisters, staatssecretarissen, tweede-ka merleden, Nederlandse leden van het Eu ropees Parlement, voorzitters Eerste Ka mer, gedeputeerden Provinciale Staten, wethouders gemeenten. Nationale Om budsmannen en hun vervangers. Want zij vallen onder de Algemene Pensioenwet voor Poütieke Ambtsdragers (APPA). Voor burgemeesters en commissarissen van de koningin gelden eveneens aparte regelingen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) weet niet hoeveel ex-gemeente ambtenaren en ex-wethouders in een wachtgeldregeling zitten. De gemeenten hebben hiervoor zelf de verantwoordelijk heid, zo luidt het wat magere excuus. Wat de gemeenten aan wachtgelders uitgeven, is ook niet te achterhalen. De post 'uitke ringen' in de begroting is meestal een ver gaarbak van regelingen, ziektegeld en uit keringen. De enige inbreng die voor de VNG op dit terrein overblijft, is het rond sturen van een 'modelverordening wacht gelden'. Waar vervolgens alle ruim zes honderd gemeenten weer vanaf wijken. „Eigenlijk is er geen hond die de wachtgel dregelingen kent", beweert Elzinga. Hij pleit dan ook voor een degelijk onderzoek naar de omvang en de kosten van deze re gelingen. Liefst zo snel mogelijk, want na de laatste gemeenteraadsverkiezingen verdwijnen er weer honderden wethou ders in de anonimiteit van de wachtgeld regeling. „En dat legt een enorme grote druk op de lasten van de gemeentes. Het gaat echt om schrikbarend hoge bedra gen." Elzinga maakt zich ook zorgen over de laatste modegril in bestuurlijk Neder land: deeltijdpolitici. Vooral in de grote steden rukken de deeltijdwethouders op en dat betekent bij de volgende verkiezin gen nog meer wachtgelders en een nog grotere aanslag op de gemeentekas. Dat nu ook de gemeenteraadsleden al ijveren voor wachtgeld, vindt hij rampzalig. De hoogléraar verwacht een aardver schuiving bij de landelijke politieke par tijen. „De Nederlandse politiek is op drift geraakt. Kijk maar naar de kandidatenlij sten voor de verkiezingen. Daar is echt de bezem doorgehaald. Na de verkiezingen 'speert' het wachtgeld omhoog. Misschien wel met 30 of 40 procent." Daarom vindt hij het ook niet netjes dat vlak voor de ver kiezingen nog een debat wordt gehouden in de Tweede Kamer over de verhoging van het wachtgeld. „Kamerleden die over zichzelf moeten beslissen. Woordvoerders die niet meer terug keren en dus belang hebben bij die verhoging. Het is een lastig probleem. Bovendien komt dit helemaal niet goed over bij de burgers. Als Janmaat tijdens het debat hierover roept dat ka merleden zakkenvullers zijn. dan knikt ie dereen ook ja." De APPA is volgens Elzinga een regeling met allerlei mankementen. De gedachte die erachter steekt is dat politici geen ont slagbescherming hebben. Ze kunnen van de ene op de andere dag op straat worden gezet. De waaghalzen die de politiek in durven te gaan, krijgen er daarom een riant wachtgeld en een dubbele pensioe nopbouw voor terug. In de praktijk blijkt het met de risico's erg mee te vallen. Voor al voor de ambtenaren die hun carrière moeten opgeven voor de politiek. Ze heb ben namelijk een in de APPA geregelde terugkeergarantie. ..Van de functionaris sen in de politiek komt 70 procent bij de overheid vandaan. Zo'n 50 procent keert dan ook gewoon weer terug. Ik vind het afdekken van risico's prima, maar dan moet er wel risico gelopen worden", aldus Elzinga. De ex-politicus die ervoor kiest om thuis te blijven zitten, heeft overigens niet zoals ieder ander de plicht om onmiddellijk werk te gaan zoeken. Een vijftigjarige po liticus heeft na tien jaar onafgebroken werk in de politiek zelfs recht op wacht geld tot aan zijn pensioen. Miljoenen tekort Het zijn niet alleen de ex-politici die de on tembare groei van het wachtgeld veroor zaken. Ook de rijksoverheid kampt met een groeiend leger ex-ambtenaren. Snel ste groeier is het ministerie van onderwijs met 2000 wachtgelders per jaar. Verwacht wordt dat de teller dit jaar eindigt op 42.000 wachtgelders. Onderwijs heeft dan ook als eerste de regelingen aangepakt. Onderwijzers die deze maand werkloos worden, hebben meer dan pech gehad. Ze komen terecht in een wachtgeldregeling die heel sterk lijkt op de WW. Eerdere maatregelen, zoals het optrommelen van de arbeidsbureaus om werkloos onderwij spersoneel terug aan een baan te helpen, het instellen van een speciale commissie voor het coördineren van die operatie en een tijdelijke wet die bij vacatures voor rang geeft aan wachtgelders, zetten name lijk geen zoden aan de dijk. De onderwijsvakbonden rekenen voorlo pig helemaal niet op minder wachtgel ders. Want de banen liggen zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven niet voor het opscheppen. Zij zien meer heil in het voorkomen van ontslagen. Volgens Elzin ga werken de maatregelen van het minis terie averechts. De scholen, hbo-instellin- gen en universiteiten die sinds kort het wachtgeld zelf moeten betalen zitten nu al met enorme overschrijdingen. Het hbo komt bijvoorbeeld dertig miljoen gulden te kort. „Daardoor worden hele diensten kunstmatig in stand gehouden. De taak is tot 10 procent teruggebracht, maar de be zetting is nog 100 procent. Waarom zou je ook personeel ontslaan als je het wacht geld toch zelf moet betalen, dan kun je de mensen maar beter in dienst houden." Onderwijs is niet de enige sector die ge bukt gaat onder de financiéle druk van de wachtgelders. Wat bijvoorbeeld te denken van de Nederlandse krijgsmacht die tus sen nu en het jaar tweeduizend bijna wordt gehalveerd. De sterkte gaat van 130.000 naar 70.000 'man' en gedwongen ontslagen moeten liefst worden voorko men Drie maal raden waar het meeste overtollig personeel in terecht komt. Juist, in een aardige wachtgeldregeling. Ook de rijksoverheid is al jaren bezig het overgewicht aan personeel kwijt te raken. Het laatste dieet heet GEO en als het maar lang genöeg-wordt volgehouden zijn er in 1995 10.000 ambtenaren minder aan het werk. Nu wordt al duidelijk dat vooral de ouderen terecht komen in een wacht geldregeling. Het aantal deelnemers steeg in 1992 met 23 procent, maar liefst 80 pro cent van die deelnemers was tussen de 55 en 59 jaar. Wie denkt dat met het afschaffen van de wachtgelden voor ambtenaren in 1996 iets verandert, vergist zich. Werkloze amb tenaren hoeven vanaf dat moment name lijk heus niet alleen te leven van een WW- uitkering. De machtige ambtenarenbon den zorgen er wel voor dat de uitkering via de cao wordt aangevuld tot het oude ni veau. En de bonden staan sterk, omdat de wijziging volgens het ministerie van bin nenlandse zaken alleen een technische is en dus niets heeft te maken met een bezui niging. Eigenlijk moet het mes in al die re gelingen. vindt Elzinga. Ex-politici, ex- ambtenaren moeten net zoals iedereen ge woon in de WW. Wordt ooit duidelijk wat de regelingen allemaal kosten, dan ge beurt dat vanzelf, verwacht hij. Boven dien is het waarschijnlijk de enige me thode die werkt om de groei van het aan tal wachtgelders in te dammen. Karin Swiers Het wachtgeld zal na de komende verkiezingen snel groeien, omdat veel politici hun plaats in de kamer aan nieuwkomers moeten afstaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29