kleinere taxibedrijven in gevaar
B-SA
Van Gelder maakt luchtreis
bij opening gebouw loodsen
V' *L
NSSSS
4og geen landelijk
arief windenergie
Antwerpen dreigde
ezegeling reglement
chelde te bederven
)e Graaff-Nauta
blijft buiten fusierel
Vrijdag de dertiende
wordt voor Olau een
echte ongeluksdag
oc
O
co
O
Parkeren met sleutel
op Grevelingendam
x
Vis
x
PZC
zeeland
ZATERDAG 26 MAART 1994
Grote herstructurering op komst Veel ondernemingen verliezen gehandicaptenvervoer
onze verslaggever
SSINGEN - De Zeeuwse ta-
ereld staat aan de voor
rond van een ingrijpende her-
ructurering. Veel kleine en
middelgrote taxibedrijven
en binnen vijf a tien jaar het
odje leggen. De Heinkens-
ndse taxi-ondernemer G. J.
cobusse voorspelt zelfs dat
de bijna honderd bestaande
ibedrijven er uiteindelijk
chts vijf of zes zullen overle-
taxibranche is al jaren geen
itpot. Veel bedrijven leiden een
arginaal bestaan. Ze dreigen
t jaar ook nog het gehandicap-
nvervoer te verliezen, omdat
[Zeeuwse gemeenten eisen dat
t collectief wordt opgezet. Al-
i een grote organisatie kan
ets behappen. Veel taxi's of
isjes moeten beschikbaar zijn
i een centraal meldpunt moet
arden ingericht. Streekver-
lerder Zuid-West Nederland
(VN) wil met zeven taxibedrij-
door heel Zeeland het collec-
!ve gehandicaptenvervoer in
de wacht slepen. Bijna iedereen
in de taxibranche denkt dat dit
zal lukken.
Op Walcheren, Schouwen-Dui-
veland en de Bevelanden kan
het voor de ZWN-combinaties
niet meer mis gaan. De ZWN
heeft op Schouwen-Duiveland
en de Bevelanden zelf overleg
mogen voeren met taxibedrij
ven. Op Walcheren is alleen een
offerte binnengekomen van de
ZWN-combinatie. De ZWN staat
ook sterk op de Zeeuws-Vlaamse
markt, waar ze met drie bedrij
ven een samenwerkingsovereen
komst is aangegaan.
De ZWN heeft meegedeeld dat
plaatselijke taxibedrijven bij
het vervoer zullen worden be
trokken. J. de Vlieger van de ge
lijknamige taxi-onderneming in
Zierikzee en zijn Koudekerkse
collega J. A. van de Velde ver
wachten daar weinig van.
„Hoogstens wat onrendabele
ritjes zullen wij nog mogen
doen", denkt Van de Velde. De
Vlieger kijkt er net zo tegenaan.
Gehandicaptenvervoer is voor
beide ondernemers een belang-
!N HAAG (ANP) - De onder
indelingen over een landelijk
ief voor windstroom tussen
ergieNed (koepel van distri-
tiebedrijven) en PAWEX
ereniging van particuliere
indexploitanten) zitten muur-
st. Dit heeft de vereniging
)E, een organisatie voor
urzame energie, vrijdag-
ond bekendgemaakt.
Elektriciteitswet eist dat de-
partijen een standaardrege-
Windenergie overeenko-
en. Een goed tarief voor wind-
ergie is volgens de ODE nood-
kelijk om de nationale doel-
illing van 1000 megawatt aan
in onze verslaggever
SSINGEN - De Vlaamse re-
ring heeft ruim twee weken
leden de ondertekening van
:t herziene Scheldereglement
itseling uitgesteld om de re-
tïe met Nederland goed te
luden. „Het was geen daad
onvriendelijkheid", vertel-
commissaris van de konin-
drs W. T. van Gelder vrijdag
Vlissingen, „maar een besluit
m het uiten van onvriendelijk-
eden te voorkomen."
et herziene Scheldereglement
du donderdag 10 maart worden
ndertekend. Drie ministers wa
in uitgenodigd. De champagne
tond koud. Een dag van tevo-
in maakte de Vlaamse regering
mder enige uitleg bekend dat
et feestje niet door kon gaan. Al
iel werd geconcludeerd dat de-
beslissing te maken moest
ebben met de besprekingen
issen Nederland en Vlaande-
:n over het schoonmaken van
laas- en Scheldewater, de ver-
ieping van de Westerschelde en
an onze Haagse redactrice
EN HAAG - Staatssecretaris
e Graaff-Nauta van Binnen-
mdse Zaken ziet geen aanlei-
ing zich ook maar iets aan te
rekken van het gekibbel tussen
e fusiepartners Sluis en Aar
enburg. „We hebben een heel
itputtend voortraject van het
'etsontwerp gehad. De Raad
an State heeft zich er over ge-
ogen en positief geadviseerd.
Tweede Kamer heeft de
ehriftelijke voorbereiding af-
erond en was positief. Dat
aan we niet met een penne-
Ireek weer veranderen", aldus
e woordvoerster van de staats
ecretaris.
Advertentiet
AUTOSCHADE
DEALER SCHADE ASSOCIATIE
VAN DOORNESTRAAT 11 GOES
01100-23549
ISO Kwaliteits Certificaathouder
rijke inkomstenbron. Van de
Velde is voor 30 tot 40 procent af
hankelijk van minder-valïden.
De Vlieger beschikt over twee
rolstoeltaxi's.
Onredelijk
„Ik vind het zó onredelijk",
lucht Van de Velde zijn hart. „We
rijden die mensen al jaren. Wij
kennen hen bij de voornaam,
helpen hen met allerlei din
getjes. Straks moeten zij van dat
collectieve systeem gebruik ma
ken, terwijl zij 't liefst bij ons wil
len blijven." De Vlieger heeft
geen bezwaar tegen de nieuwe
opzet van het gehandicapten
vervoer. „De kaarten waren van-
tevoren echter al geschud. Ik
heb nauwelijks een kans gekre
gen. Dat ergert me enorm."
De taxibranche heeft volgens
Zuidbevelander Jacobusse wel
een kans gehad. „Iedereen wist
dat dit ging gebeuren." Een ze
vental Bevelandse taxi-onder-
nemers begreep dat zij in actie
moesten komen om de boot niet
te missen. Zij hebben zich ver
enigd in Taxi Zeeland bv en
werken ondertussen samen met
de ZWN en de ZWN-dochter Ci-
tax in Goes. „We konden niet om
Zuid-West Nederland en Citax
heen", vertelt Jacobusse, „want.
zij zitten in Goes."
Schoolvervoer
Verschillende kleinere Beve
landse taxibedrijven doen niet
mee aan Taxi Zeeland. Jacobus
se ziet het voor hen somber in.
„Schaalvergroting in de taxiwe
reld is onvermijdelijk. Nu wordt
het gehandicaptenvervoer col
lectief geregeld. School- en ou
derenvervoer zullen later wel
aanhaken bij dit systeem en ook
het ziekenfonds is hier natuur
lijk in geïnteresseerd."
ZWN-woordvoerder J. R. Nien-
huis erkent zonder schroom dat
veel taxibedrijven het de ko
mende jaren erg moeilijk krij
gen. „Uiteindelijk blijven er en
kele grote over. Eénmansbedrij-
ven zullen het wel kunnen red
den. want die kunnen goedkoop
en flexibel werken."
Bij de provincie Zeeland zijn 96
taxibedrijven ingeschreven die
samen 487 taxivergunningen
hebben. De kleintjes zijn in de
meerderheid: 73 bedrijven heb
ben minder dan zeven vergun
ningen.
windvermogen in het jaar 2000
te halen. Momenteel staat er pas
130 megawatt opgesteld.
De onderhandelingen slepen
zich al jaren voort. PAWEX ging
volgens de ODE tot het absolute
minimum van 15 cent per kwh
opgewekte windstroom. Bene
den dat bedrag kunnen windtur
bines niet worden geëxploi
teerd: hooguit in de windrijkste
streken van Nederland en die
zijn te schaars om de gewenste
1000 megawatt te kunnen rea
liseren. Voor EnergieNed bleek
15 cent onacceptabel hoog en
dus staakten de onderhandelin
gen.
de aanleg van een hoge snel
heidslijn door Vlaanderen.
Van Gelder hielp vrijdag ieder
een uit de droom bij de officiële
opening van het nieuwe kantoor
van het Loodswezen Schelde-
monden. De Vlaamse ministers
hebben de ondertekening vol
gens hem uitgesteld, omdat ze
bang waren voor zware kritiek
van Antwerpse bestuurders op
de trage besluitvorming over de
verdieping van de Westerschel
de. Nederlandse en Vlaamse
ambtenaren hadden begin
maart juist een akkoord over de
financiering van die verdieping
bereikt. „En de Vlaamse rege
ring wilde de goede sfeer niet
door enkele Antwerpenaren la
ten bederven", verklaarde Van
Gelder, die geregeld contact
heeft met Vlaamse ministers.
Nederland en Vlaanderen heb
ben in het nieuwe Schelderegle
ment onder meer afspraken ge
maakt over een verscherpte
loodsplicht en een veiliger
scheepvaart op de Westerschel
de.
Zij gaat ervan uit dat de wet die
de fusie regelt straks 'gewoon' in
de Tweede Kamer wordt behan
deld. Ook wanneer een van
beide partners de fusie wil afbla
zen, zal de bewindsvrouw niet
zomaar het wetsontwerp in de
prullenbak gooien. „Dan zal in
de kamer moeten blijken of het
parlement van gedachten is ver
anderd".
Uit deze woorden blijkt dat de
weg van fusie die beide gemeen
ten zijn ingeslagen niet zomaar
wordt afgesneden. Als een van
beide gemeenten niet meer sa
men wil gaan. dan zullen de
Tweede Kamerleden benaderd
moeten worden met het verzoek
tegen de wet te stemmen.
Het is maar de vraag of de frac
ties dat - na de schriftelijke
voorbereiding-nog doen. De ka
merleden hebben wel laten we
ten dat ze het gekibbel op de
voet volgen. De CDA-fractie is
het meest kritisch. CDA-Tweede
Kamerlid Leers meldde eerder
in deze krant dat hij het 'steeds
moeilijker gaat vinden om ak
koord te gaan met deze fusie'. De
overige fracties stellen zich for
meel op. Zij wachten de perike
len af. WD'er Franssen: „De ge
meenten hadden zich maar eer
der moeten bedenken"
t
Een helikopter pikte commissaris van de koningin Van Gelder gisteren op van de loodsboot Spica (rechts). Zich niets aantrekkend
van de stevige bries liet Van Gelder zich vervolgend, bungelend in de takel, naar de Vlissingse boulevard vliegen, waar hij het
nieuwe onderkooien van het loodswezen officieel opende.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Storm of geen
storm, commissaris der ko
ningen drs W. T. van Gelder
wilde zich niet laten kennen.
Hij had de uitnodiging voor
de opening van het nieuwe on
derkomen van het Loodswe
zen Scheldemonden aan
vaard. „Niks is me te gek",
vertelde hij voorzitter A. G.
Nauta van het loodswezen.
Nauta knoopte dat in z'n oren
en bestelde de helikopter van
het loodswezen. Van Gelder
moest en zou vrijdag vanaf de
loodsboot Spica per helikop
ter naar de Boulevard De
Ruyter worden gebracht. Hij
genoot. „Ik had het met mooi
weer niet zo leuk gevonden."
Dat Van Gelder de smaak van
het vliegen met een helikopter
te pakken had, bleek uit zijn
toespraak. „Mijn dag is weer
goed." Hij zou zijn dienstauto
wel willen inruilen voor zo'n
helikopter, maar veel hoop
had hij niet. „Gezien alle dis
cussie over de dienstauto zit
een helikopter er niet in."
Veel kon er vrijdagmiddag
overigens niet misgaan. De
plek waar Van Gelder en ook
Nauta afgezet moesten wor
den, was goed gemarkeerd.
Vele tientallen mensen sloe
gen vanaf de boulevard de
show gade èn niet één piloot
had het rood-blauwe onderko
men van het loodswezen over
het hoofd kunnen zien. „Dit is
een waardig gebouw voor de
nazaten van de zeeloods en
mensenredder Frans Naere-
bout". sprak Van Gelder. Om
vervolgens nog eens de Wes
terschelde Oever Verbinding
(WOV) onder de aandacht te
brengen. „Vijftig procent van
de Zeeuwen heeft in een PZC-
enquëte gezegd nooit van de
veren over de Westerschelde
gebruik te maken. Hoeveel
mensen voeren van Kats naar
Zierikzee vóór de Zeelandbrug
er lag
In het vrijdag geopende
nieuwe kantoor van het loods
wezen zijn voor het eerst in de
geschiedenis de loodsdienst
en de loodsensociëteit ver
enigd in één gebouw. Twee
jaar ge'eden brandde de toren
op de sociëteit af. waardoor
nieuwbouw noodzakelijk
werd. Toen konden beide lood-
senorganisaties samen.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De Olau Line
strijkt half mei definitief de
vlag. Het schip Olau Britannia
wordt vrijdag 13 mei uit de
vaart genomen, het zusterschip
Olau Hollandia volgt twee da
gen later. De laatste afvaarten
vinden plaats vanuit Sheer-
ness, waarna de witte, beeldbe
palende veerschepen leeg uit
Vlissingen vertrekken. Zeer
waarschijnlijk neemt de Engel
se veermaatschappij P O de
'ruimteveren' over.
P O wachtte vrijdag tever
geefs op een bericht van de Olau-
directie in Hamburg. De Britten
willen de luxe Olau Hollandia en
Olau Britannia graag overne
men en inzetten op de lijn Ports-
mouth-Le Havre. Twee schepen
die nu die dienst onderhouden,
gaan dan naar Portsmouth-
Cherbourg. „Momenteel varen
daar nog Kanaalponten uit
1974",lietee'nvoorlichtervanP
O vrijdag weten. „Die voldoen
niet meer aan de hedendaagse
eisen en worden verkocht."
Waarom de Olau-directie nog
geen besluit heeft genomen over
verhuur van de schepen aan de
Engelse veermaatschappij, was
onbekend bij P O Directeur
Olau Benelux D. Hartmann in
Vlissingen kon ook niets meede
len. „Dit is een zaak van de Olau-
directie in Hamburg." Het Olau-
hoofdkantoor was vrijdagmid
dag gesloten. P O verwacht
maandag alsnog groen licht te
krijgen van de Olau-directie.
Vrachtdienst
P O studeert ondertussen nog
op de mogelijkheden van een
vrachtdienst tussen Vlissingen
en Engeland. De veermaat
schappij heeft vlakbij Vlissingen
al lijnen, van Zeebrugge op Fe
lixstowe en van het Rotterdam
se Europoort op Felixstowe.
„We kunnen desnoods in mei
nog snel een beslissing nemen",
verklaarde de P O-woord
voerder, „want wij hebben
scheepsruimte over." P O
heeft een vloot van twintig sche
pen.
De laatste, geladen afvaart van
de Olau Britannia uit Vlissingen
is donderdag 12 mei om 12.00 uur
en die van Olau Hollandia zater
dag 14 mei om 22.30 uur De Olau
Britannia maakt de allerlaatste
reis vanuit Sheerness op donder
dag 12 mei, vertrektijd 21.30 uur.
De Olau Hollandia sluit zondag
15 mei bijna twintig jaar Olau Li
ne af, als het geladen schip om
1L00 uur Sheerness achter zich
laat.
Omstanders
grijpen dief
VLISSINGEN - Omstanders
hebben donderdagavond een 32-
jarige Vlissinger aangehouden
en aan de politie overgedragen,
nadat hij in de Walstraat een
etalageruit had ingegooid.
De man vernielde de ruit van een
drankwinkel en haalde een paar
flessen whisky uit de etalage. De
Vlissinger - die voor 2100 gulden
schade aanrichtte - is een be
kende van de politie
Advertentie
Bosler - Dino Valiano - Jobis - van Laack
I
LU
Lange Vorstsfroat 12 - 4461 jp Goes
01)00 - 27607
van onze verslaggeefster
BRUINISSE - Inning van par-
keergelden op de Grevelingen
dam in Bruinisse moet in de toe
komst ook plaatsvinden als er
geen personeel aanwezig is.
Daarom heeft de raad van be
stuur van het natuur- en recrea
tieschap De Grevelingen vrij
dagmiddag besloten de slagbo
men te zullen uitrusten met
leesapparatuur voor magneet
sleutels. Seizoenkaarthouders
krijgen een dergelijke sleutel in
hun bezit, dagjesmensen zullen
een munt van vijf gulden in een
automaat moeten werpen.
Het afgelopen jaar hebben veel
seizoenkaarthouders gemop
perd over het feit dat de slagbo
men regelmatig hele dagen
openstonden. Door het slechte
weer kwamen te weinig auto's
per uur binnen waardoor het
vaak niet rendabel was om per
soneel aan het werk te zetten. De
waarde van de seizoenskaart
werd hierdoor negatief beïn
vloed, klaagden de houders.
Door met magneetsleutels te
gaan werken, hoopt de raad van
bestuur aan deze oneerlijke si
tuatie een einde te maken. Ko
mend seizoen moet altijd wor
den betaald. Zo ontstaat ook
duidelijkheid naar het publiek,
vindt directeur J. Lodders van
het schap.
Tegenvaller
De opbrengst van het betaald
parkeren op de Grevelingen
dam, dat vorig jaar is ingevoerd,
is overigens nogal tegengeval
len. Bezoekersaantallen zijn fors
achtergebleven bij de verwach
tingen. Het schap noemt als be
langrijkste oorzaak hiervan het
slechte weer van het afgelopen
zomerseizoen. Uit een enquête
bleek dat slechts een gering aan
tal mensen klachten had over de
parkeerheffing. Volgens het on
derzoek zijn ook maar weinig be
zoekers weggevlucht naar gebie
den waar de auto gratis kan wor
den gestald.
Aan het verlangen van de ge
meente Bruinisse om voor de ei
gen inwoners een kortingsrege
ling te treffen kan niet tegemoet
worden gekomen, vonden de be
stuursleden. Volgens hen ont
breekt voor dit verzoek elke
grond. De Bruenaren hebben
immers als geen ander de moge
lijkheid om met de fiets naar het
Grevelingenstrand te gaan.
Voorts werd opnieuw de invoe
ring van betaald parkeren op de
Kabbelaarsbank met ingang
van 1995 onder de loep genomen.
Uit een onderzoek dat in op
dracht van het Grevelingen-
schap is uitgevoerd, bleek dat 44
procent van de huidige bezoe
kers aangeeft dat hun bezoekfre
quentie zal afnemen. Ongeveer
tien procent heeft gezegd hele
maal niet meer te zullen komen
èn uit te wijken naar de Noord
zeezijde van de Brouwersdam
waar parkeren gratis is.
Desondanks is besloten de in
voering door te zetten. Directeur
Lodders: „Tussen het zeg-ge-
drag en doe-gedrag van mensen
ligt meestal een hemelsbreed
verschil. Wij verwachten met de
aanleg van extra voorzieningen
een zodanige kwaliteit te bieden
dat mensen voor een bezoek
best een paar gulden parkeer-
geld over hebben."
zeeuwse almanak
i i 111 11 I 1111
Zot als hij is op zowat alles
uit de zee, maakte die Vlis
singer de gang naar de vis
boer. De lekkerbek liet zijn
blik glijden over de fruits de
mer, die op hun bedje van ijs
leken te hunkeren naar een
warmer bestaan. De stoof -
pan, bijvoorbeeld
Besluiteloos stond hij voor
de vitrine. De tongetjes, de
tarbot, de rode poontjes; al
lemaal zagen ze er even
smakelijk uit.
De wachtende visboer be
gon met zijn vingers op het
fïleerblok te trommelen.
..Weet u 't al. meneer
Na lang dralen hakte hij
eindelijk de knoop door:
..Hoe is het ...uuuhhh met de
paling?"
Waarop de visboer snedig
terugkaatste: ..Goed. u
moet de groeten hebben!"
foto's Ruben Oreel
Het nieuwe gebouw van het Loodswezen Scheldemonden aan de Vlissingse Boulevard De Ruyter.