kleinere taxibedrijven in gevaar B-SA Van Gelder maakt luchtreis bij opening gebouw loodsen V' *L NSSSS 4og geen landelijk arief windenergie Antwerpen dreigde ezegeling reglement chelde te bederven )e Graaff-Nauta blijft buiten fusierel Vrijdag de dertiende wordt voor Olau een echte ongeluksdag oc O co O Parkeren met sleutel op Grevelingendam x Vis x PZC zeeland ZATERDAG 26 MAART 1994 Grote herstructurering op komst Veel ondernemingen verliezen gehandicaptenvervoer onze verslaggever SSINGEN - De Zeeuwse ta- ereld staat aan de voor rond van een ingrijpende her- ructurering. Veel kleine en middelgrote taxibedrijven en binnen vijf a tien jaar het odje leggen. De Heinkens- ndse taxi-ondernemer G. J. cobusse voorspelt zelfs dat de bijna honderd bestaande ibedrijven er uiteindelijk chts vijf of zes zullen overle- taxibranche is al jaren geen itpot. Veel bedrijven leiden een arginaal bestaan. Ze dreigen t jaar ook nog het gehandicap- nvervoer te verliezen, omdat [Zeeuwse gemeenten eisen dat t collectief wordt opgezet. Al- i een grote organisatie kan ets behappen. Veel taxi's of isjes moeten beschikbaar zijn i een centraal meldpunt moet arden ingericht. Streekver- lerder Zuid-West Nederland (VN) wil met zeven taxibedrij- door heel Zeeland het collec- !ve gehandicaptenvervoer in de wacht slepen. Bijna iedereen in de taxibranche denkt dat dit zal lukken. Op Walcheren, Schouwen-Dui- veland en de Bevelanden kan het voor de ZWN-combinaties niet meer mis gaan. De ZWN heeft op Schouwen-Duiveland en de Bevelanden zelf overleg mogen voeren met taxibedrij ven. Op Walcheren is alleen een offerte binnengekomen van de ZWN-combinatie. De ZWN staat ook sterk op de Zeeuws-Vlaamse markt, waar ze met drie bedrij ven een samenwerkingsovereen komst is aangegaan. De ZWN heeft meegedeeld dat plaatselijke taxibedrijven bij het vervoer zullen worden be trokken. J. de Vlieger van de ge lijknamige taxi-onderneming in Zierikzee en zijn Koudekerkse collega J. A. van de Velde ver wachten daar weinig van. „Hoogstens wat onrendabele ritjes zullen wij nog mogen doen", denkt Van de Velde. De Vlieger kijkt er net zo tegenaan. Gehandicaptenvervoer is voor beide ondernemers een belang- !N HAAG (ANP) - De onder indelingen over een landelijk ief voor windstroom tussen ergieNed (koepel van distri- tiebedrijven) en PAWEX ereniging van particuliere indexploitanten) zitten muur- st. Dit heeft de vereniging )E, een organisatie voor urzame energie, vrijdag- ond bekendgemaakt. Elektriciteitswet eist dat de- partijen een standaardrege- Windenergie overeenko- en. Een goed tarief voor wind- ergie is volgens de ODE nood- kelijk om de nationale doel- illing van 1000 megawatt aan in onze verslaggever SSINGEN - De Vlaamse re- ring heeft ruim twee weken leden de ondertekening van :t herziene Scheldereglement itseling uitgesteld om de re- tïe met Nederland goed te luden. „Het was geen daad onvriendelijkheid", vertel- commissaris van de konin- drs W. T. van Gelder vrijdag Vlissingen, „maar een besluit m het uiten van onvriendelijk- eden te voorkomen." et herziene Scheldereglement du donderdag 10 maart worden ndertekend. Drie ministers wa in uitgenodigd. De champagne tond koud. Een dag van tevo- in maakte de Vlaamse regering mder enige uitleg bekend dat et feestje niet door kon gaan. Al iel werd geconcludeerd dat de- beslissing te maken moest ebben met de besprekingen issen Nederland en Vlaande- :n over het schoonmaken van laas- en Scheldewater, de ver- ieping van de Westerschelde en an onze Haagse redactrice EN HAAG - Staatssecretaris e Graaff-Nauta van Binnen- mdse Zaken ziet geen aanlei- ing zich ook maar iets aan te rekken van het gekibbel tussen e fusiepartners Sluis en Aar enburg. „We hebben een heel itputtend voortraject van het 'etsontwerp gehad. De Raad an State heeft zich er over ge- ogen en positief geadviseerd. Tweede Kamer heeft de ehriftelijke voorbereiding af- erond en was positief. Dat aan we niet met een penne- Ireek weer veranderen", aldus e woordvoerster van de staats ecretaris. Advertentiet AUTOSCHADE DEALER SCHADE ASSOCIATIE VAN DOORNESTRAAT 11 GOES 01100-23549 ISO Kwaliteits Certificaathouder rijke inkomstenbron. Van de Velde is voor 30 tot 40 procent af hankelijk van minder-valïden. De Vlieger beschikt over twee rolstoeltaxi's. Onredelijk „Ik vind het zó onredelijk", lucht Van de Velde zijn hart. „We rijden die mensen al jaren. Wij kennen hen bij de voornaam, helpen hen met allerlei din getjes. Straks moeten zij van dat collectieve systeem gebruik ma ken, terwijl zij 't liefst bij ons wil len blijven." De Vlieger heeft geen bezwaar tegen de nieuwe opzet van het gehandicapten vervoer. „De kaarten waren van- tevoren echter al geschud. Ik heb nauwelijks een kans gekre gen. Dat ergert me enorm." De taxibranche heeft volgens Zuidbevelander Jacobusse wel een kans gehad. „Iedereen wist dat dit ging gebeuren." Een ze vental Bevelandse taxi-onder- nemers begreep dat zij in actie moesten komen om de boot niet te missen. Zij hebben zich ver enigd in Taxi Zeeland bv en werken ondertussen samen met de ZWN en de ZWN-dochter Ci- tax in Goes. „We konden niet om Zuid-West Nederland en Citax heen", vertelt Jacobusse, „want. zij zitten in Goes." Schoolvervoer Verschillende kleinere Beve landse taxibedrijven doen niet mee aan Taxi Zeeland. Jacobus se ziet het voor hen somber in. „Schaalvergroting in de taxiwe reld is onvermijdelijk. Nu wordt het gehandicaptenvervoer col lectief geregeld. School- en ou derenvervoer zullen later wel aanhaken bij dit systeem en ook het ziekenfonds is hier natuur lijk in geïnteresseerd." ZWN-woordvoerder J. R. Nien- huis erkent zonder schroom dat veel taxibedrijven het de ko mende jaren erg moeilijk krij gen. „Uiteindelijk blijven er en kele grote over. Eénmansbedrij- ven zullen het wel kunnen red den. want die kunnen goedkoop en flexibel werken." Bij de provincie Zeeland zijn 96 taxibedrijven ingeschreven die samen 487 taxivergunningen hebben. De kleintjes zijn in de meerderheid: 73 bedrijven heb ben minder dan zeven vergun ningen. windvermogen in het jaar 2000 te halen. Momenteel staat er pas 130 megawatt opgesteld. De onderhandelingen slepen zich al jaren voort. PAWEX ging volgens de ODE tot het absolute minimum van 15 cent per kwh opgewekte windstroom. Bene den dat bedrag kunnen windtur bines niet worden geëxploi teerd: hooguit in de windrijkste streken van Nederland en die zijn te schaars om de gewenste 1000 megawatt te kunnen rea liseren. Voor EnergieNed bleek 15 cent onacceptabel hoog en dus staakten de onderhandelin gen. de aanleg van een hoge snel heidslijn door Vlaanderen. Van Gelder hielp vrijdag ieder een uit de droom bij de officiële opening van het nieuwe kantoor van het Loodswezen Schelde- monden. De Vlaamse ministers hebben de ondertekening vol gens hem uitgesteld, omdat ze bang waren voor zware kritiek van Antwerpse bestuurders op de trage besluitvorming over de verdieping van de Westerschel de. Nederlandse en Vlaamse ambtenaren hadden begin maart juist een akkoord over de financiering van die verdieping bereikt. „En de Vlaamse rege ring wilde de goede sfeer niet door enkele Antwerpenaren la ten bederven", verklaarde Van Gelder, die geregeld contact heeft met Vlaamse ministers. Nederland en Vlaanderen heb ben in het nieuwe Schelderegle ment onder meer afspraken ge maakt over een verscherpte loodsplicht en een veiliger scheepvaart op de Westerschel de. Zij gaat ervan uit dat de wet die de fusie regelt straks 'gewoon' in de Tweede Kamer wordt behan deld. Ook wanneer een van beide partners de fusie wil afbla zen, zal de bewindsvrouw niet zomaar het wetsontwerp in de prullenbak gooien. „Dan zal in de kamer moeten blijken of het parlement van gedachten is ver anderd". Uit deze woorden blijkt dat de weg van fusie die beide gemeen ten zijn ingeslagen niet zomaar wordt afgesneden. Als een van beide gemeenten niet meer sa men wil gaan. dan zullen de Tweede Kamerleden benaderd moeten worden met het verzoek tegen de wet te stemmen. Het is maar de vraag of de frac ties dat - na de schriftelijke voorbereiding-nog doen. De ka merleden hebben wel laten we ten dat ze het gekibbel op de voet volgen. De CDA-fractie is het meest kritisch. CDA-Tweede Kamerlid Leers meldde eerder in deze krant dat hij het 'steeds moeilijker gaat vinden om ak koord te gaan met deze fusie'. De overige fracties stellen zich for meel op. Zij wachten de perike len af. WD'er Franssen: „De ge meenten hadden zich maar eer der moeten bedenken" t Een helikopter pikte commissaris van de koningin Van Gelder gisteren op van de loodsboot Spica (rechts). Zich niets aantrekkend van de stevige bries liet Van Gelder zich vervolgend, bungelend in de takel, naar de Vlissingse boulevard vliegen, waar hij het nieuwe onderkooien van het loodswezen officieel opende. van onze verslaggever VLISSINGEN - Storm of geen storm, commissaris der ko ningen drs W. T. van Gelder wilde zich niet laten kennen. Hij had de uitnodiging voor de opening van het nieuwe on derkomen van het Loodswe zen Scheldemonden aan vaard. „Niks is me te gek", vertelde hij voorzitter A. G. Nauta van het loodswezen. Nauta knoopte dat in z'n oren en bestelde de helikopter van het loodswezen. Van Gelder moest en zou vrijdag vanaf de loodsboot Spica per helikop ter naar de Boulevard De Ruyter worden gebracht. Hij genoot. „Ik had het met mooi weer niet zo leuk gevonden." Dat Van Gelder de smaak van het vliegen met een helikopter te pakken had, bleek uit zijn toespraak. „Mijn dag is weer goed." Hij zou zijn dienstauto wel willen inruilen voor zo'n helikopter, maar veel hoop had hij niet. „Gezien alle dis cussie over de dienstauto zit een helikopter er niet in." Veel kon er vrijdagmiddag overigens niet misgaan. De plek waar Van Gelder en ook Nauta afgezet moesten wor den, was goed gemarkeerd. Vele tientallen mensen sloe gen vanaf de boulevard de show gade èn niet één piloot had het rood-blauwe onderko men van het loodswezen over het hoofd kunnen zien. „Dit is een waardig gebouw voor de nazaten van de zeeloods en mensenredder Frans Naere- bout". sprak Van Gelder. Om vervolgens nog eens de Wes terschelde Oever Verbinding (WOV) onder de aandacht te brengen. „Vijftig procent van de Zeeuwen heeft in een PZC- enquëte gezegd nooit van de veren over de Westerschelde gebruik te maken. Hoeveel mensen voeren van Kats naar Zierikzee vóór de Zeelandbrug er lag In het vrijdag geopende nieuwe kantoor van het loods wezen zijn voor het eerst in de geschiedenis de loodsdienst en de loodsensociëteit ver enigd in één gebouw. Twee jaar ge'eden brandde de toren op de sociëteit af. waardoor nieuwbouw noodzakelijk werd. Toen konden beide lood- senorganisaties samen. van onze verslaggever VLISSINGEN - De Olau Line strijkt half mei definitief de vlag. Het schip Olau Britannia wordt vrijdag 13 mei uit de vaart genomen, het zusterschip Olau Hollandia volgt twee da gen later. De laatste afvaarten vinden plaats vanuit Sheer- ness, waarna de witte, beeldbe palende veerschepen leeg uit Vlissingen vertrekken. Zeer waarschijnlijk neemt de Engel se veermaatschappij P O de 'ruimteveren' over. P O wachtte vrijdag tever geefs op een bericht van de Olau- directie in Hamburg. De Britten willen de luxe Olau Hollandia en Olau Britannia graag overne men en inzetten op de lijn Ports- mouth-Le Havre. Twee schepen die nu die dienst onderhouden, gaan dan naar Portsmouth- Cherbourg. „Momenteel varen daar nog Kanaalponten uit 1974",lietee'nvoorlichtervanP O vrijdag weten. „Die voldoen niet meer aan de hedendaagse eisen en worden verkocht." Waarom de Olau-directie nog geen besluit heeft genomen over verhuur van de schepen aan de Engelse veermaatschappij, was onbekend bij P O Directeur Olau Benelux D. Hartmann in Vlissingen kon ook niets meede len. „Dit is een zaak van de Olau- directie in Hamburg." Het Olau- hoofdkantoor was vrijdagmid dag gesloten. P O verwacht maandag alsnog groen licht te krijgen van de Olau-directie. Vrachtdienst P O studeert ondertussen nog op de mogelijkheden van een vrachtdienst tussen Vlissingen en Engeland. De veermaat schappij heeft vlakbij Vlissingen al lijnen, van Zeebrugge op Fe lixstowe en van het Rotterdam se Europoort op Felixstowe. „We kunnen desnoods in mei nog snel een beslissing nemen", verklaarde de P O-woord voerder, „want wij hebben scheepsruimte over." P O heeft een vloot van twintig sche pen. De laatste, geladen afvaart van de Olau Britannia uit Vlissingen is donderdag 12 mei om 12.00 uur en die van Olau Hollandia zater dag 14 mei om 22.30 uur De Olau Britannia maakt de allerlaatste reis vanuit Sheerness op donder dag 12 mei, vertrektijd 21.30 uur. De Olau Hollandia sluit zondag 15 mei bijna twintig jaar Olau Li ne af, als het geladen schip om 1L00 uur Sheerness achter zich laat. Omstanders grijpen dief VLISSINGEN - Omstanders hebben donderdagavond een 32- jarige Vlissinger aangehouden en aan de politie overgedragen, nadat hij in de Walstraat een etalageruit had ingegooid. De man vernielde de ruit van een drankwinkel en haalde een paar flessen whisky uit de etalage. De Vlissinger - die voor 2100 gulden schade aanrichtte - is een be kende van de politie Advertentie Bosler - Dino Valiano - Jobis - van Laack I LU Lange Vorstsfroat 12 - 4461 jp Goes 01)00 - 27607 van onze verslaggeefster BRUINISSE - Inning van par- keergelden op de Grevelingen dam in Bruinisse moet in de toe komst ook plaatsvinden als er geen personeel aanwezig is. Daarom heeft de raad van be stuur van het natuur- en recrea tieschap De Grevelingen vrij dagmiddag besloten de slagbo men te zullen uitrusten met leesapparatuur voor magneet sleutels. Seizoenkaarthouders krijgen een dergelijke sleutel in hun bezit, dagjesmensen zullen een munt van vijf gulden in een automaat moeten werpen. Het afgelopen jaar hebben veel seizoenkaarthouders gemop perd over het feit dat de slagbo men regelmatig hele dagen openstonden. Door het slechte weer kwamen te weinig auto's per uur binnen waardoor het vaak niet rendabel was om per soneel aan het werk te zetten. De waarde van de seizoenskaart werd hierdoor negatief beïn vloed, klaagden de houders. Door met magneetsleutels te gaan werken, hoopt de raad van bestuur aan deze oneerlijke si tuatie een einde te maken. Ko mend seizoen moet altijd wor den betaald. Zo ontstaat ook duidelijkheid naar het publiek, vindt directeur J. Lodders van het schap. Tegenvaller De opbrengst van het betaald parkeren op de Grevelingen dam, dat vorig jaar is ingevoerd, is overigens nogal tegengeval len. Bezoekersaantallen zijn fors achtergebleven bij de verwach tingen. Het schap noemt als be langrijkste oorzaak hiervan het slechte weer van het afgelopen zomerseizoen. Uit een enquête bleek dat slechts een gering aan tal mensen klachten had over de parkeerheffing. Volgens het on derzoek zijn ook maar weinig be zoekers weggevlucht naar gebie den waar de auto gratis kan wor den gestald. Aan het verlangen van de ge meente Bruinisse om voor de ei gen inwoners een kortingsrege ling te treffen kan niet tegemoet worden gekomen, vonden de be stuursleden. Volgens hen ont breekt voor dit verzoek elke grond. De Bruenaren hebben immers als geen ander de moge lijkheid om met de fiets naar het Grevelingenstrand te gaan. Voorts werd opnieuw de invoe ring van betaald parkeren op de Kabbelaarsbank met ingang van 1995 onder de loep genomen. Uit een onderzoek dat in op dracht van het Grevelingen- schap is uitgevoerd, bleek dat 44 procent van de huidige bezoe kers aangeeft dat hun bezoekfre quentie zal afnemen. Ongeveer tien procent heeft gezegd hele maal niet meer te zullen komen èn uit te wijken naar de Noord zeezijde van de Brouwersdam waar parkeren gratis is. Desondanks is besloten de in voering door te zetten. Directeur Lodders: „Tussen het zeg-ge- drag en doe-gedrag van mensen ligt meestal een hemelsbreed verschil. Wij verwachten met de aanleg van extra voorzieningen een zodanige kwaliteit te bieden dat mensen voor een bezoek best een paar gulden parkeer- geld over hebben." zeeuwse almanak i i 111 11 I 1111 Zot als hij is op zowat alles uit de zee, maakte die Vlis singer de gang naar de vis boer. De lekkerbek liet zijn blik glijden over de fruits de mer, die op hun bedje van ijs leken te hunkeren naar een warmer bestaan. De stoof - pan, bijvoorbeeld Besluiteloos stond hij voor de vitrine. De tongetjes, de tarbot, de rode poontjes; al lemaal zagen ze er even smakelijk uit. De wachtende visboer be gon met zijn vingers op het fïleerblok te trommelen. ..Weet u 't al. meneer Na lang dralen hakte hij eindelijk de knoop door: ..Hoe is het ...uuuhhh met de paling?" Waarop de visboer snedig terugkaatste: ..Goed. u moet de groeten hebben!" foto's Ruben Oreel Het nieuwe gebouw van het Loodswezen Scheldemonden aan de Vlissingse Boulevard De Ruyter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 13