Succes van zwart Amerika Jimmy Barnes verovert Europa Chinese muziek hoofdthema van Holland Festival Heidi in première bij Dans Theater Mediaspektakel van John Cage Halve eeuw Diana Ross kunst cultuur 28 VRIJDAG 25 MAART 1994 Zomer 1960. In de auditie ruimte van het Detroitse platenbedrijf Motown wachten The Primettes geduldig hun kans af. Florence Ballard (17), Mary Wilson (16), Betty McClown (17) en Diana Ross (16), vier zwarte Amerikaanse tienermeisjes in witte jurken met bijpassende kousjes. Ze ogen vol zelfvertrouwen. Twee nummers hebben ze ingestudeerd, The Twist van Chubby Checker en Night Time is The Right Time van Ray Charles. Wekenlang is er geoefend en eigenlijk kan er niets misgaan. Diana Ross: Om haar doel te bereiken, is ze tot vrijwel alles in staat. Juist als een talentenscout hen vraagt het eerste nummer te zingen, stapt Motown-directeur Berry Gordy de auditie-ruimte binnen. Gordy luistert even en moet direct denken aan The Mar- velettes, vijf zwarte meisjes die hij een paar dagen eerder had gecon tracteerd. The Primettes doen niet voor z'n laatste aanwinsten onder, maar om meer acts met de poten tie zwanger te worden, zit hij niet te springen. Ballard, Wilson, McClown en Ross zijn net klaar met het tweede num mer als Gordy besluit op te stap pen. Diana Ross ziet haar moge lijkheden op een platencontract slinken en roept: „We hebben nog een liedje, dat we willen doen." Gordy wisselt een blik met de schout en knikt. The Primettes zetten There Goes My Baby van The Drifters in. Als het nummer is afgelopen stelt de platendirecteur zich aan de meisjes voor. ..Zing jij door je neus?" vraagt hij Diana. „Nou. eh, ik weet niet...", antwoord ze zenuwachtig. „Als u het graag wilt, dan wil ik het wel proberen." „Maar je zingt al door je neus", lacht Gordy. Lente 1994. Het is vreemd gelopen met The Primettes. Van Betty McClown heeft niemand meer iets vernomen, sinds ze, 34 jaar terug, de groep verliet om te trouwen en kinderen te krijgen. Florence Bal lard is al jaren dood. Ze stierf in 1976 aan een hartstilstand, op 32- jarige leeftijd, als moeder van drie dochters in volstrekte armoede, zwaar aan de drank en geestelijk in de war. Mary Wilson werkt tegen woordig als nachtclub-zangeres. Maar sinds ze in 1986 haar memoi res publiceerde, komt ze moeilijk aan de bak. Miljonaire De enige Primette die nog altijd van zich doet spreken is Diana Ross. De neuzelende zangeres van weleer is tegenwoordig veelvuldig miljonaire. eigenaar van diverse amusementsbedrijven en be stuurslid van Motown. Na de audi tie in 1960 heeft het nog vier jaar geduurd voor ze haar eerste hit scoorde: 'Where did Our Love Go?' Sindsdien is ze nooit meer van het hoogste plan verdwenen. Ze maak te drie films en groeide uit tot een van de grootste vrouwelijke enter tainers van deze eeuw. Morgen (za terdag) wordt ze vijftig jaar. De carrière van Diana Ross laat zich zeer goed inpassen in de Ame rikaanse reeks 'van krantenjongen tot miljonair'. Ware het niet dat haar carrière daarmee flink tekort wordt gedaan. Diana Ross is méér dan het kansarme meisje dat mil jonair werd: ze belichaamt het suc ces van zwart Amerika en bewijst dat met talent, geluk en ambitie deuren geopend kunnen worden, die anders gesloten zouden blij ven. Als tweede dochter in een gezin van vijf kinderen, groeide ze op in de zwarte arbeiderswijken van De troit. Het gezin was arm, maar leef de niet in armoede. Hoewel haar vader, een technicus bij de Ameri can Brass Company, er faliekant op tegen was. koos Diana voor po pulaire muziek. De tegenwerking van haar vader heeft haar lang dwars gezeten. Steeds als ze een hit scoorde, moest ze aan hem den ken, zei ze later. „Hij vond dat ik had moeten studeren, net als m'n oudste zus. Hij was altijd bang dat ik zou mislukken." Vader Ross moet weinig oog en oor gehad hebben voor het onmisken bare talent van z'n dochter. Ze mag dan door haar dunne stem geen groot zangeres zijn, ze was en is als geen ander in staat nummers geloofwaardig te laten klinken. Bovendien, en daarin is ze nog steeds onovertroffen, wist en weet ze hoe de aandacht van het pu bliek getrokken moet worden: met een opvallend uiterlijk en elegant gedrag. Eerzucht Vooral aan eerzucht heeft het nooit ontbroken. Het bezorgde haar in de loop der jaren het imago van een kille, zakelijke vrouw iets wat ze ongetwijfeld is. al laat ze geen gelegenheid onbenut te pro beren het tegendeel te bewijzen. De auditie in 1960 sprak wat dat betreft boekdelen: om haar doel te bereiken, is Ross tot vrijwel alles in staat, zelfs tot het vervormen van haar eigen stem. Een beetje zange res zou dat wel laten. De eerste slachtoffers van haar ij ver waren Mary Wilson en Floren ce Ballard, het tweetal waarmee in 1961 The Supremes werden ge vormd. Gedrieën scoorden ze twaalf nummer één hits en ver kochten ze vijftig miljoen platen. Naarmate het succes toenam, pro fileerde Ross zich meer en meer als voornaamste ster en raakten Wil son en Ballard op de achtergrond. In 1967 was het al Diana Ross èn The Supremes, drie jaar later werkte Diana Ross alleen. En de hits bleven komen. In haar eerzucht werd ze bijge staan door platenbaas Berry Gor dy. die in haar een nieuwe Doris Day dacht te zien. Zelf stelde ze zich Bar bra Streisand ten voor beeld. Gordy gaf haar een show- bizz-opleiding en één van de din gen die ze er oppikte was zich zó voor televisie-camera's op te stel len dat Ballard en Wilson niet in beeld kwamen. Diezelfde oplei ding vormt de basis van haar hui dige status als top-entertainer en gerespecteerd lid in society-krin- gen. Het is voornamelijk aan Berry Gordy te danken dat Ross ook in de jaren zeventig grote successen kende. Achteraf is wel gezegd dat de overdaad aan aandacht voor Diana Ross Gordy meer kwaad dan goed heeft gedaan. Want waar veel Motown-acts. zoals The Four Tops en The Temptations, het suc ces zagen minderen, bezorgde Gor dy zijn protégée goede songschrij vers en probeerde hij met haar ook de filmmarkt te veroveren. Toen dat eenmaal lukte, was het fiere Motown-bedrijf al in verval. Filmster Met Lady Sings The Blues, een film gebaseerd op het leven van Billie Holiday, werd Ross onverwacht een filmster. Het is een beetje wrang dat zoiets met het levens verhaal van deze zwarte zangeres moest gebeuren. In tegenstelling tot haar vertolkster heeft Holiday nooit een volwaardige plaats in de Amerikaanse samenleving ver overd. Ross hield er evenwel een oscar-nominatie voor de hoofdrol aan over. Sindsdien heeft ze als zangeres altijd Holiday-nummers op het repertoire. Zowel om zakelijke als persoonlij ke redenen heeft ze zich in de jaren tachtig volledig aan de invloed van Motown en Gordy onttrokken. Haar eerste huwelijk met een pr- man, waaruit drie dochters zijn ge boren. liep spaak en financieel had ze weinig overgehouden aan haar Motown-hits. Ze startte een korte verhouding met Gene Simmons, bassist bij de rockgroep Kiss en wist bij haar nieuwe platenmaat schappij volledige vrijheid te be dingen. De meeste vrijheid werd gebruikt voor het opzetten van een reeks bedrijven: artistiek geldt het decennium als een beduidend min dere periode. In de afgelopen jaren is Ross zeli geruisloos doorgestoten naar een nieuwe hoogte, naar het beschaaf de luisterpubliek in luxueuze zalen waar ze voor 100.000 dollar per avond optredens verzorgd. Het is een status die alleen weggelegd is voor sterren als Frank Sinatra en Barbra Streisand. Daarnaast wordt momenteel onder Ross' lei ding nieuw leven geblazen in Mo town Records, dat de afgelopen tien jaar in de versukkeling is ge raakt. Bovendien vierde ze begin dit jaar in Frankrijk haar dertigja rig artiestenjubileum. Ze werd er onderscheiden tot Franse Com mandeur van de Kunsten en Lette ren. Voorwaar niet slecht voor een kansarm zwart meisje uit Detroit. Joep van Ruiten Jimmy Barnes, zonder enige concurrentie Australië's pop ster nummer 1. tourt dezer dagen voor de vijfde keer binnen een jaar door Europa. Zijn bedoeling is duidelijk. Na Australië moet het moedercontinent van deze ex- Schot-met-de-superstrot er aan geloven Het zat afgelopen dagen allemaal een beetje tegen. In Londen moest hij twee dagen het bed houden met een griepje en eenmaal uit de lappenmand kon hij Frankrijk niet in om de een of andere invoerkwestie. Maar het het eerste optreden in Italië ging fantastisch. „We kic ked ass and had a good time. Maar", zo realiseert hij zich tege lijkertijd, „ik zal mijn toehoor ders één voor één moeten verove ren." Hoe anders is dat in Australië. Zijn laatste zeven albums be haalden de eerste plaats in de hit lijst, hij verkocht vier miljoen platen en er is niemand daar ginds die zo veel publiek bij zijn concerten trekt als Jimmy Bar nes. de vroegere zanger van de hardrockband Cold Chisel. Hij vult moeiteloos stadions van 80.000 plaatsen en zweept het pu bliek er op met zijn bruisende mengsel van harde rock en zwe terige rhythm and blues. In Europa echter staat 'working class hero' Jimmy Barnes in kleine clubs. Tot zijn grote tevre denheid als we hem mogen gelo ven. „Ik hou het meest van de kleine cluboptredens. In een sta dion moet je zo groot spelen. In een club is het intenser en sneller Als je dat in de grote zalen en bui ten doet, lever je in op de precisie. Ik hou meer van de clubs. Dat is zo dichtbij, zo intiem, zo persoon lijk. Oogcontact, zweet - lekker. Bovendien is het opwindend en interessant om op deze manier voor een nieuw publiek te spelen. De band moet ook harder werken." Lisa De groep waar hij nu mee door Europa trekt, bestaat uit vijf mu zikanten. Ze spelen al vele jaren met Barnes samen. Tony Brock bijvoorbeeld, de ex-drummer van The Babys, trekt al acht jaar met de zanger op. Gitarist Jeff Neil, Barnes' rechterhand, nog langer. Alleen Lisa Hunt is betrekkelijk nieuw in het gezelschap. „Ander half jaar nu. Ze komt uit New York. Ik trad op in een show voor kinderen met Aids. De band fun geerde als orkest voor allerlei zangers en zangeressen. Totdat Lisa kwam. We speelden 'River Deep Mountain High'. Veel te hoog. maar ze knalde gewoon over me heen. Ik heb haar met een gevraagd bij de band te ko men." Barnes wordt bij zijn tour gerug- gesteund door een tweetal prima platen dat hij vorig jaar uit bracht: Flesh And Wood en Heat. De eerste is een semi-akoestische plaat; van de tweede slaat de damp af. Heat bevat spetterend swingende rock Jimmy Barnes: Europa is een verademing. foto G PD „Heat is het representatiefst voor mij. Ik ben een rock 'n roll-zan- ger. De eerste keer echter dat ik promotie deed voor Heat in Eu ropa werd ik begeleid door alleen een gitarist. Dat was het begin van Flesh And Wood. Ik had in geen jaren zo gezongen. Zo uitge kleed. zo simpel. Het is heel emo tioneel. Je bent zo breekbaar. Je staat alleen. Het was heerlijk om te doen. Eén stap verder en het was een plaat. Maar ik wilde geen 'unplugged' doen. Een paar van die platen zijn wel aardig, maar er staan ook zo vaak songs op die helemaal niet akoestisch ge speeld moeten worden. De num mers voor Flesh And Wood zijn wel geschreven om akoestisch uit te voeren. Dat is het verschil." Ofschoon zijn muziek van oor sprong uit de Verenigde Staten komt, moet Jimmy Barnes niets van Amerika hebben. „Ik heb in Amerika niet eens een platen- deal. Ik ben er vaak geweest. Ik heb er ook regelmatig gespeeld, maar ik vind het niks. In Europa en Australië is muziek een vorm van kunst; in Amerika een ver- bruiksartikel. Een wegwerparti kel, zoals alles in Amerika. Ze mogen mijn platen wel hebben, ik wil er wel spelen, maar ik ver ander me niet voor Amerika." Dus is Europa een verademing voor Barnes, die op zijn vijfde naar Australië verhuisde. „Mijn wortels liggen in Schotland, maar ik beschouw mezelf als Au straliër. In Australië kennen ze me zo goed. Iedereen weet dat ik me voor een paar honderd pro cent geef. Maar als mensen je zo lang kennen, is het moeilijk dat te brengen wat een nieuw act wel kan. Dus is het verfrissend om voor nieuwe mensen te spelen. Ik heb gemerkt dat ze in Europa open staan voor Australische muziek. We staan hier goed be kend. ook omdat Australische pop gebaseerd is op live-optre dens." Theo Hakkert Tournee: vandaag (vrijdag), Tilburg, Noorderligt, zaterdag 26 maart, Hel- lendoorn. Lantaarn: zondag 27 maart, Amsterdam, Paradiso. Nieuwe Chinese muziek en het verschijnsel muzikale bewerkingen zijn in juni de hoofdthema's van het Holland Festival 1994. Tijdens de pre sentatie van het programma deze week in Amsterdam maakte directeur Jan Van Vlij men bekend dat van de twaalf concerten er drie vrijwel geheel zijn gewijd aan recent werk van Chinese componisten. Samen met het Nieuw Ensem ble, pionier bij de introductie van hedendaagse Chinese mu ziek in ons land, brengt het Holland Festival in één voor stelling ook de wereldpremière van de kameropera's Wolven- dorp van Gui Wenjing en The death of Oedipus van Qu Xiao- song. Aan het Chinese onder deel wordt verder meegewerkt door de Deutsche Kammer- philharmonie en het Radio Ka merorkest. Het Schönberg Ensemble, het Nieuw Sinfonietta Amster dam, het Klangforum Wien en opnieuw het Radio Kameror kest nemen deel aan het thema 'De bewerking'. Hoogtepunt wordt volgens Van Vlijmen de wereldpremière van de bewer king van een preludium en fuga uit Bachs Das Wohltemperier- te Klavier door de Russische componist Alexander Knaifel. De uitvoering is in handen van het Schönberg Ensemble en Nederlands Kamerkoor onder leiding van Frans Bruggen. Hij kijkt verder uit naar bewerkin gen van Schuberts Winterreise door Hans Zender (Klangfo rum Wien) en Wagners Wesen- donk-lieder door Hans Werner Henze (Nieuw Sinfonietta Am sterdam). Er treden dit jaar uitsluitend kamerensembles of kameror kesten op. In dit verband wijst Van Vlijmen op een optreden van het Nederlands Kamer koor en het Huelgas Ensemble met Lagrime di San Pietro van Orlando di Lasso. Chefdirigent Riccardo Chailly van het Ko ninklijk Concertgebouworkest dirigeert het Asko Ensemble en treedt daarmee voor het eerst met een ander Neder lands ensemble op. In samen werking met De IJsbreker por tretteert het HF ook de Neder landse componisten Rob Zuid- am en Guus Janssen. Het festival heeft drie teams van Nederlandse regisseurs en ontwerpers uitgenodigd voor de realisering van FREEZE, Wolvendorp en The death oj Oedipus. De opera van Zuidam is een produktie van De Neder landse Opera. Pierre Audi en Karei Appel tekenen voor regie en scènisch concept. Als 'opvallende uitspringers' van het theaterprogramma noemt Van Vlijmen de ensce neringen van de Engelse regis seur Peter Brook en de Duitse regisseur Peter Zadek: „Het werk van deze grootmeesters van het theater is in Nederland vrijwel geheel onbekend." Brook brengt The Man who op basis van Oliver Sacks' boek 'De man die zijn vrouw voor een hoed hield'. Zadek regis seert het Berliner Ensemble in een voorstelling van Antonius en Cleopatra van Shakes peare. Een van de Nederlandse bijdra gen is een coproduktie met Het Zuidelijk Toneel. Onder de ti tel Rijkemanshuis worden in een regie van Ivo van Hove drie voorstellingen van Eugene O' Neills More Stately Mansions gebracht. Het dansprogramma wordt ge domineerd door het megapro ject Ocean van Merce Cunning ham in een uitvoering van de Merce Cunningham Dance Company. Het Muziektheater wordt voor deze gelegenheid omgebouwd tot een arena met als bijzonderheid dat de 112 musici van het Nederlands Bal letorkest en jonge Belgische musici zich in een ring om het publiek bevinden. Naast de 29 produkties en 81 voorstellingen in de genres mu ziek, dans en theater wordt dit keer met 85 vertoningen extra veel aandacht besteed aan film. In het Nederlands Film museum vinden vrijwel dage lijks voorstellingen plaats. Naast Peter Brook- en Merce Cunningham-films worden on der de titel 'Hexagon' zes Ne derlandse componisten aan zes Nederlandse regisseurs gekop peld met als doel de relatie tus sen klank en beeld te onderzoe ken. Opvolger van de Holland Festi val Almanak 1993 wordt dit jaar een speciaal dubbelnum mer van het tijdschrift De Gids dat eind april zal verschijnen. GPD Pierre Audi tekent met Karei Appel voor regie en scènisch con cept van de operaprodukties tijdens het Holland Festival. foto GPD Het ballet Heidi van de Zwitser se choreograaf Martin Müller, beleeft op 14 april in het Haagse AT&T-theater bij het Nederlands Dans Theater (NDT) zijn wereld première. Het hoofdgezelschap NDT 1 voert het uit in een pro gramma met werk van vier choreo grafen die aan het Nederlands Dans Theater zijn verbonden. Martin Müller 1963werkt behalve als choreograaf ook als danser bij NDT l. Met Heidi, het verhaal van het onschuldige meisje dat op groeit in de bergen, verwijst hij met een knipoog naar zijn Zwitser se afkomst. Müller zette zijn cho reografie op een muziekcollage van hedendaagse componisten als Lou Harrisson. Heitor Villa-Lobos en Gija Kantsjeli. Van Müller voer de het NDT eerder dit seizoen 'A woman can take you to another universe - sometimes she just lea ves you there' uit. In het programma worden voorts Visions Fugitives van Hans van Manen op muziek van Sergej Pro- kofjev. Seconds van Paul Light- foot op muziek van Antonio Vival di en Silent Cries van Jiri Kylian op muziek van Claude Debussy uitgevoerd. Het Nederlands Bal letorkest onder leiding van Chris- tof Escher begeleidt de voorstellin gen. Visiotis Fugitives zijn vijftien mini- choreografieën op basis van geor kestreerde pianominiaturen. Het werk is in 1990 voor het eerst uitge voerd. In Seconds onderzoekt Lightfoot, zelf ook danser bij het NDT, de mogelijkheden van de stoel in het ballet. Lightfoot schiep het werk in 1992 voor het NDT. Si lent Cries is een solowerk uit 1986 dat Kylian, artistiek leider van het gezelschap, oorspronkelijk maak te voor zijn vrouw Sabine Kupfer- berg. (ANP) Het multi-mediaspektakel HPSCHD van de Amerikaanse componist John Cage (1912-1992) beleeft op 3 april zijn Nederlandse première. Organisator is Muziekcentrum De IJsbreker en de uitvoering, die op 4 april wordt herhaald, vindt plaats in de voormalige gashouder op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam-West. HPSCHD is een stuk voor zeven versterkte clavecimbels, geluidsbanden voor 51 monomachines, dertig versterkers en 58 luidsprekers. Medewer king verlenen Guus Jansen. Thora Johansen. Annelie de Man. Kristian Nyquist, Jacques Ogg, Vivienne Spiteri en Jukka Tiensuu (allen clave- cimbel). In HPSCHD maakt Cage gebruik van materiaal van Beethoven, Busoni, Chopin, Gottschalk. Schönberg, Hiller, Mozart en Schumann en van hemzelf. Dat is door de computer verwerkt tot electronische klankland schappen. Daarnaast worden duizenden dia's gebruikt, evenals zoge noemde spacefilms om een science-fictionachtige omgeving te scheppen. De Amsterdamse uitvoering van HPSCHD. dat in 1969 zijn wereldpre mière had, staat onder supervisie van de Amerikaanse componist Joel Chadabe. (ANP)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 28