Amerika pokert met Noord-Korea CVSE: waakhond bij conflicten PZC 21 Zeeuwse gemeenten zijn ronduit woest Leerling-journalist, undercover bij CD, brengt het tot raadslid opinie en achtergrond Washington heeft alleen maar slechte opties in het conflict Beperkte wijziging van spelling Een dure ALNO keuken bestaat niet ~oV Een duurzame wel. DONDERDAG 24 MAART 1994 door Jaap van Wesel De adviseurs van president Clinton zitten met de han den in het haar. Hoe kan Ame rika het communistische re gime van Noord-Korea dwingen zijn kerninstallaties open te stellen voor inspectie? Amerika beschikt niet over goede opties, alleen over slechte en minder slechte opties. De geheime dienst CIA is ervan overtuigd dat Noord-Korea één of meer kernwapens heeft. Maar zij we ten niet precies waar de Korea- nen hun bommen verborgen houden. Daarom is een militaire precisie- actie zoals de Israeli's in 1981 te gen Irak uitvoerden onmogelijk. En zelfs al zouden de Amerika nen wel weten waar de Noordko- reanen hun bommen verstopt hebben, dan nog is het volgens militaire experts in Washington onmogelijk om vanuit de lucht de kerncentrales uit te schake len. De Noordkoreanen hebben hun kerninstallaties zo diep on der de grond verborgen dat al leen een atoombom diep genoeg in de grond kan boren om de Noordkoreaanse kerninstalla ties te bereiken. De grootste zorg in Washington is dat de onvoorspelbare leiders van Noord-Korea zich tot een militair avontuur zullen laten verleiden. Het Pearl-Harborsce- nario wordt dat in het Pentagon genoemd. Dat scenario gaat er van uit dat de Noordkoreanen een verrassingsaanval zullen uitvoeren op Zuid-Korea. net zo als de Japanners in 1941 bij ver rassing Pearl Harbor overvielen. De berekening van de Koreanen- zo vrezen de pessimisten - is dat Amerika deze Noordkoreaanse agressie niet met een totale oor log zal beantwoorden. De Japan ners maakten in 1941 dezelfde berekening: zij wisten dat zij een totale oorlog tegen Amerika zouden verliezen, maar gokten erop dat in Amerika de politieke wil zou ontbreken om zo'n totale oorlog tot het einde te voeren. In het geval van Korea zou een verrassingsaanval op Seoel be halve honderdduizenden doden onder de Zuidkoreaanse bevol king ook veel slachtoffers onder Amerikaanse soldaten eisen. Er zijn 36.000 Amerikaanse rpan- schappen in Zuid-Korea. Na tuurlijk zou Amerika op grond van zijn verdragsverplichting Zuid-Korea te hulp komen. „Een aanval op Zuid-Korea is een De ingrijpende verandering van de spelling van de Ne derlandse taal zoals begin dit jaar door de commissie-Geerts werd voorgesteld, is definitief van de baan. De beperkte spel lingwijziging waartoe de minis ters van de Nederlandse Taalu nie hebben besloten, kan vanaf midden 1995 worden gebruikt. Dat blijkt uit het definitieve standpunt van het Comité van Ministers van de Taalunie over de spelling. De bewindslieden wijken daarmee niet af van hun voorlopige opvatting, die de steun van de Nederlandse en Vlaamse parlementariërs in de Interparlementaire Commissie van de Taalunie heeft gekregen. Het comité bestaat uit de Neder landse ministers D'Ancona (wvc) en Ritzen (onderwijs) en hun Vlaamse collega's Weckx (cultuur) en Van den Bossche (onderwijs). Kern van de beperkte verande ringen is dat bij de spelling van bastaardwoorden de huidige voorkeurspelling de enig toege laten spelling wordt. Voorts ko men er nieuwe regels voor het gebruik van de tussenletters n en s in samenstellingen en aflei dingen en voor diakritische te kens zoals het trema en het lig gend streepje. De ministers stre ven naar 1997 als officiële invoe ringsdatum. Zij moeten echter nog overleggen met uitgevers, met name van schoolboeken, en vertegenwoordigers van het on derwijs. Het besluit zal leiden tot een her ziening van de Woordenlijst van de Nederlandse taal. die bekend is als het „Groene boekje' De Taaladviescommissie van de Taalunie gaat nu de beginselen vaststellen op grond waarvan bestaande tegenstrijdigheden in het Groene boekje kunnen wor den weggewerkt. Daarna zal het Instituut voor Nederlandse Le xicografie (INL) de nieuwe woor denlijst samenstellen. Het INL verwacht daarmee in juni 1995 klaar te zijn. Dan kan de her ziene spelling feitelijk gebruikt gaan worden. In de woordenlijst zullen inner lijke tegenstrijdigheden, zoals kopie versus fotocopie. worden weggewerkt. Bij samenstellin gen wordt de tussen-n toege voegd als het eerste deel een zelf standig naamwoord is dat op -en eindigt (woordenboek, bessen sap). De tussen-s blijft waar deze wordt gehoord (stadsdeel, lams vlees) en gaat verdwijnen als die niet wordt gehoord. De ministers laten de regels voor trema en liggend streepje onge wijzigd, behalve bij samenstel lingen (het huidige zeeègel wordt zee-egel) en afleidingen (zebraachtig wordt zebra-ach- tig). aanval op de Verenigde Staten", heeft president Clinton gezegd. Maar hoe geloofwaardig is die uitspraak van een president die eerder onder meer in Bosnië heeft bewezen dat hij van de ene op de andere dag dreigementen inslikt. Hoe zal de president reageren als er, net als in Vietnam 20 jaar geleden, dagelijks tv-beelden van Amerikaanse slachtoffers de huiskamer binnenkomen en demonstranten in Amerika van de president eisen dat hij de Amerikaanse troepen terug trekt? Mogelijk zal hij onder bin nenlandse druk een akkoord met de Noordkoreanen sluiten, met als gevolg dat Noord-Korea als politieke overwinnaar uit de strijd komt. Golf De 'optimisten' brengen daar te gen in dat Amerika in geval van Noordkoreaanse agressie net als in de Perzische Golf zal over gaan tot grootscheepse lucht bombardementen, die in korte tijd vrijwel niets heel zullen la ten van Noord-Korea. Er bestaat volgens deze deskundigen geen twijfel dat de militairen er bij president Clinton op aan zullen dringen Noord-Korea niet in staat te stellen de oorlog te rek ken. Er is in Amerika buitenge woon weinig animo om tegen Noord-Korea oorlog te voeren. President Clinton voelt er bo vendien mets voor zijn ambi tieuze binnenlandse agenda door een oorlog in de war te laten sturen. Maar als net als in Pearl Harbor het initiatief van de an dere kant uitgaat, dan heeft Amerika geen keus en zal het met alle kracht waarover het be schikt terugslaan. Ook als het doemsscenario niet uitkomt blijft de situatie uiterst explosief. De eerste vraag is of een economische blokkade van Noord-Korea, opgelegd door de Veiligheidsraad, een haalbare kaart is. Dat is hoogst onzeker, omdat zowel Japan als China daar niets voor voelen. Met na me de stem van China is essen tieel, omdat China in de Veilig heidsraad over een vetorecht be schikt. Was het dan wel verstandig dat minister van buitenlandse za ken Warren Christopher vorige week in Peking zich de woede van de Chinese leiders op de hals haalde door te hameren op de mensenrechten en te dreigen de bevoorrechte handelsstatus in te trekken als China geen beter schap belooft. Christopher staat in Washington aan ernstige kri tiek bloot van het buitenlands politieke establishment, dat hij de strategische belangen van Amerika heeft ondermijnd door Chinese steun tegen Noord Ko rea te bemoeilijken. Maar zelfs als de Veiligheidsraad uiteindelijk economische sanc ties tegen Noord-Korea zal af kondigen, blijven de risico's aan zienlijk. Noord-Korea kan en zal een zeeblokkade opvatten als een oorlogsdaad. De uitvoering van een economische blokkade kan met andere woorden ge makkelijk op gewapende con frontatie uitlopen. Misschien is het dan nog maai- het beste om de zaak op zijn beloop te laten, opperen sommige experts in Washington. Is een kernbom in handen van Noord-Korea de ho ge prijs van een oorlog in het Verre Oosten wel waard? Mis schien is het verstandiger om op een impasse aan te sturen en vertwijfeld uit te roepen: „Wij hebben ons best gedaan, maar we kunnen er niets aan doen. Zo een kortzichtige strategie. Zuidkoreaanse troepen patrouilleren langs de grens met Noord-Korea. die voor veel politici in Washing ton de meest verleidelijke is, zou echter een zeer gevaarlijk prece dent scheppen voor een Ameri kaanse regering die non-prolife- ratie van kernwapens hoog in het vaandel heeft. Het zou bete kenen dat ieder land dat in het geheim een kernbom maakt en vervolgens zijn poot stijf houdt, het spel blufpoker wint. Het zou voor andere onbereken bare landen als Iran en Libië een aanmoediging zijn hun pogin gen om een nucleaire mogend heid te worden te vergroten. Om nog maar te zwijgen over de voormalige Sovjet-republieken, die Amerika juist probeert over te halen hun kernwapens op te geven. De wereld was in de da gen van de Koude Oorlog rede lijk veilig, omdat de grote mo gendheden elkaar in bedwang hielden door het mechanisme van nucleaire afschrikking. Maai- er is geen enkele garantie dat kleine en onstabiele nu cleaire mogendheden zich aan de spelregels van nucleaire af schrikking zullen houden. Niet provoceren President Clinton gaat uiterst omzichtig te werk. Hij wil Noord- Korea waarschuwen, niet pro voceren. De Patriot-raketten die naar Zuid-Korea worden ge stuurd hebben volgens de presi dent een louter defensieve taak. Militair stellen de die raketten niet veel voor. zij hebben voor namelijk symbolische politieke waarde. Bovendien heeft de pre sident besloten om de Patriots niet over te laten vliegen, maar ze over zee te versturen: ze zullen dan zeker een maand onder weg zijn. In die tussentijd kan Amerika dan alsnog proberen via onder handelingen een diplomatieke oplossing te vinden. Ook in de Veiligheidsraad komen sancties niet direct aan de orde. „Eerst proberen we de diplomatieke weg, pas dan zouden we mis schien tot sancties overgaan, heeft minister van defensie Wil liam Perry gezegd. Niet alleen Noord-Korea moet ervan overtuigd zijn dat Ame rika niet op een confrontatie uit is. Amerika moet ook de buur landen Zuid-Korea, Japan en China laten zien dat het al het mogelijke doet om een escalatie van het conflict met Noord-Ko rea te vermijden. (ANP) Conferentie over Veiligheid en Samenwerking in Europa (2, slot) van onze medewerker Rogier Jobse De Slotakte van Helsinki (1975) waarmee de eerste CVSE-conferentie werd afge sloten, voorzag in een reeks toetsings/vervolg conferenties. Dat gaf het 'CVSE-proces', een dynamisch en tegelijkertijd minder vrijblijvend karakter. De lidstaten wisten dat de nale ving van de maatregelen zou worden beoordeeld en dat zo mogelijk verbeterde afspraken zouden worden gemaakt. Bo vendien bleek de Slotakte be halve lussen de landen ook bin nen deelnemende landen een po litiek effect te hebben. Regerin- gen werden door hun burgers op hun eigen toezeggingen aange sproken (b.v. door Charta '77 in Tsj echoslowakij e Ondertussen ebde de ontspan ning alweer weg: het Warschau- Pakt bleek zijn militaire over wicht niet te willen prijsgeven en verder werden in 1977 de eerste tientallen (mobiele) SS-20's op gesteld Op de eerste CVSE-ver- volgconferentie in Belgrado 11977/ 78) was de sfeer dus anders dan in Helsinki. Zelfs het opstel len van een 'minimumverkla- ring' als slotdocument lukte niet. De verstandhouding verbeterde niet. In december 1979 namen de NAVO-landen het 'dubbelbe- sluit' met betrekking tot de kruisvluchtwapens en interve nieerde de Sovjetunie in Afgha nistan. Tijdens de tweede ver volgconferentie (1980/'83 in Ma drid) werd eind 1981 in Polen de staat van beleg (tegen de bewe ging Solidariteit) uitgeroepen. Uiteindelijk werd nog een slot document opgesteld met een af spraak om in Stockholm aparte onderhandelingen te beginnen over vertrouwenwekkende maatregelen. De derde CVSE-vervolgconfe- rentie in Wenen (1986/'89) had eindelijk de wind mee. Gorbats- jov was in 1985 Sovjetleider ge worden. Zijn perestrojka- en glasnostpolitiek. bedoeld om de Sovjetunie te behouden voor in storting, paste bij de westerse vi sie op het CVSE-proces. Voor herstructurering was economi sche en technologische samen werking en opbouw nodig, niet geremd door een absurde over bewapening tegenover demo cratieën. De nieuwe openheid verdroeg zich niet met systema tische schending van mensen rechten en belemmeringen voor de vrije uitwisseling van infor matie en ideeën. Het slotdocu ment van Wenen gaf aan hoe men de schending van de men senrechten systematisch aan de kaak kon stellen. In 1989 en 1990. na de val van de Berlijnse Muur, veranderde er veel in Midden- en Oost-Europa. Gorbatsjov stelde voor om de in 1992 geplande CVSE-top te ver vroegen naar 1990. Het Westen ging akkoord, mits een verdrag over conventionele wapenbe heersing voor ondertekening ge reed zou liggen. De CVSE-top (19-21 november 1990) was een bijzondere gebeur tenis voor Europa. De NAVO- en WarschauPakt-landen teken den een verdrag inzake conven tionele bewapening. Binnen an derhalf jaar hadden besprekin gen resultaat opgeleverd, toen dank zij het veranderde poli tieke klimaat de redelijkheid van de NAVO-visie op wapen vermindering kon worden er kend. De CVSE-landen bekrachtigden verder een document op basis waarvan zij voor het eerst daad werkelijk verplichtingen op zich namen in de sfeer van vertrou wenwekkende- en stabiliteits- bevorderende maatregelen. Afsluitend werd het 'Handvest van Parijs voor een Nieuw Eu ropa' ondertekend Hierin wordt onder meer bepaald: democratie zal het enige regeringsstelsel zijn met als fundament respect voor mensenrechten; samen werking op het gebied van eco nomie en milieubescherming zal worden geïntensiveerd, ter on dersteuning van de nieuwe de mocratieën in Midden- en Oost- Europa: ter ondersteuning van de CVSE wordt in Praag een se cretariaat. in Wenen een con flictpreventie-centrum en in Warschau een bureau voor de mocratische instellingen en de rechten van de mens opgezet. Het Handvest bezegelde het ein de van de Koude Oorlog. De NA VO leek plaats te kunnen maken voor de CVSE. Zelfs de nuchtere Adviesraad Vrede en Veiligheid zag in een rapport (januari 1991) bij verdere versterking van de CVSE deze op lange termijn toe groeien naar een collectief vei ligheidsstelsel. Joegoslavië De vierde CVSE-vervolgconfe- rentie in Helsinki (1992) stond in het teken van conflictpreventie, crisisbeheersing en vredeshand having. Het optimisme was afge zwakt door onder meer de situa tie in het voormalige Joegosla vië. waaraan de CVSE niets kon veranderen. Versterking van structuur, instrumenten en be voegdheden. was dus hoogst ac tueel. Op Nederlands initiatief is een Hoge Commissaris inzake Na tionale Minderheden (HCNM) ingesteld die een grote mate van eigen verantwoordelijkheid heeft en een bemiddelende rol kan spelen bij (etnische) conflic ten. Bij tijdige signalering van opkomende conflicten kunnen speciale CVSE-missies over de situatie ter plaatse rapporteren. De CVSE kan voortaan ook een rol spelen bij vredeshandhaving in Europa en kan hierbij, op voorstel van Nederland, onder steuning krijgen van de NAVO en de WEU. Vrede-afdwinging Russische matroos poseert bij Amerikaanse vlag op een fregat in de Noorse haven Tromso. Het is voor het eerst dat Russen deelnemen aaneenNAVO-oefening. foto ANP ALNO inbouwkeukens, stuk voor stuk sterke merk- keukens voor een redelijke prijs. Ze zijn gemaakt voor vele jaren keukenplezier en woongenot. Maak uw keuze bij de ALNO Select Dealer. Wereldklasse in woonkeukens Goes: DE JAGER TOLHOEK Stanleyweg 2 tel. 01100-46600. Middelburg: DE JAGER TOLHOEK Lange Noordstraat 67 tel. 01180-36254. Terneuzen: BOUWVOORL. DE HOOP Schuttershofweg 32 tel. 01150-80315. van onze Haagse redactrice Mirjam van Zuilen De telefoon stond en staat roodgloeiend bij de Raad voor de Gemeentefinancien. De telefonistes van de Vereniging voor de Nederlandse Gemeen ten (VNG), de belangenclub van de gemeenten, hebben gisteren maar een hoofdpijnpoeder ge nomen. Ook zij werden gek van alle boze bellers. Wat is er toch aan de hand in ge meenten-land? De Raad voor de Gemeentefinancien kwam gis teren in het Haagse Nieuws poort uitleg geven. Zoals deze krant al meldde is het bericht van deze Raad voor een groot aantal gemeenten in Zeeland ui terst somber: zij moeten inleve ren. En fors ook. Een gemeente als Borsele bijvoorbeeld krijgt een jaarlijkse korting vanaf 1996 op de uitkering uit het Gemeen tefonds van 3,7 miljoen gulden. Tenminste als het Kabinet de adviezen van de Raad over neemt. En de Tweede Kamer daar niet veel aan sleutelt. Voor zitter van de Raad. prof. dr. J.W. van der Dussen. legde uit dat de nieuwe verdeling op nieuwe cri teria, zoals sociale structuur (bij stand), inkomsten uit onroerend goed belasting en centrumfunc tie is geschied. Wordt aan één criterium gesleuteld dan valt het kaartenhuis in elkaar. De verwachting is dus dat de poli tiek niet erg veel kan veranderen aan het stelsel. Het zal heel moeilijk worden voor de ge meenten, die moeten inleveren, om gehoor te vinden bij de poli tiek voor hun klaagzang. Na tuurlijk zijn ze al een lobby rich ting politiek gestart. Een aantal wethouders had zich gisteren al naar Den Haag ge spoed om de pers kond te doen van hun problemen met het nieuwe voorstel. Weer andere ge meenten maakten per fax oi persbericht hun onvrede ken baar. In allerijl stampten hon derd verontruste gemeenten een actieclub uit. de grond om het dreigende onheil af te wenden. Ook de gemeenten Borsele. Domburg, Oostburg, Veere, Westerschouwen en Wissenker- ke hebben zich bij de actievoe renden aangeloten. Van rijk naar arm Deze lobby vanuit de 'rijke' ge meenten, zal moeizaam verlo pen, zo voorspellen de heren van de Raad. „Als de Tweede Kamer een gemeente wil helpen, zal dat ook effecten voor anderen ge ven". Dat enthousiaste kamer lid van de VVD dat een gemeen te de helpende hand wil reiken, zal onmiddellijk een andere ge meente voor het hoofd stoten. Aan dit soort problemen bran den de heren en dames politici hun handen liever niet. Enkele gemeenten gaan er ook op vooruit. Vlissingen, dat 1,9 miljoen gulden meer uit het fonds mag verwachten, is i duidelijk voorbeeld van nieuwe herverdelingsgedachfooi In deze gemeente zijn relat veel bijstandsgerechtigden, v EN woningwetwoningen, die een ge onroerend goed belasting et °I leveren, en bovendien heeft ia' J stad een centrumfunctie. nd/i Maar Vlissingen zal zich niet ri e 0 ren. Deze gemeente zal om n fbel de secretaris van de Raad !'1U( spreken zeggen 'eindelijk w den we erkend'. t»ek ord Volgens de heren van de Raelfs zijn de 'zeurende gemeent* 1(1 vooral de 'rijken'. Want ach*1111 de herverdeling zit de gedac'r|°or 'van rijk naar arm' De gemef)od! ten zelf denken daar heel and ruS over. Wethouders van financi aar piekeren zich nu al suf hoefappc toch vanaf 1996 die mcx >lge nieuwe dorpszaal kunnen bqan wen. Moet het oude dorpsh :rst' dan toch maar dicht. Kan ind: nieuwe sporthal er nog wel lhinis men? Dan toch maar het zwe nds bad sluiten? fair terd De tien geleerden van de Ra ussi vinden dat het aan de gemei ovei ten zelf is om straks te bedenk osit hoe ze hun 'inhouding' ga roei compenseren. Voor een grc deel kan dat komen uit de onr< - rend goed belasting. Die bek ting wordt voor een deel maats an vend voor de inkomsten uit h»ot Gemeentefonds. Gemeent uch met relatief veel dure woningse i en complexen, die nu veel ge^an uit deze belasting generen wei krijgen minder geld uit tying fonds. pch ïer\ De verwachting is dan ook dfen deze gemeenten hun ogb zullin v verhogen, omdat de norm (tfvei drag dat de gemeenten mog( vragen) ook wordt verhoogd. Rre sultaat zal zijn dat de tarievle v voor deze belasting in stee|?n meer gemeenten gelijk worderPn6 Natuurlijk kan een gemeenf10™ ook besluiten de deuren van sporthal gewoon te sluitePeif maar weinig wethouders zull|lat* dat op prijs stellen. Kiezen vofan verhoging van de ogb lijkt de'|'l enige weg. En wie merkt djelir straks in de portemonnee? Juiier- de burgers. De voorzitter vamp'1* Raad heeft echter daar ook ed antwoord op. „Je kiest er voor om in de dure Randstad) wonen en in de relatief dure aar -w sluitende plattelandsgebieden^! Maar vaak trekken de burge weg uit de arme gebieden om ders werk te vinden. Meestal ni de duurdere gebieden. Moet dOJ. dan worden gestraft? door middel bijzondere maatre gelen valt echter niet onder de CVSE. De CVSE met zijn nieuwe taken sinds 1990 wordt in zijn func tioneren belemmerd door moei zame besluitvorming en te vage bevoegdheden voor op het ter rein van nationale minderheden (HCVMi en dat van vredesmis sies. Wel kreeg de eerste HCNM, oud-minister Van der Stoel, eind 1993 veel lof voor zijn werk in Estland (Russische minder heid), Slowakijke (Hongaren), Roemenië (Hongaren). Macedo nië (Albanezen en Grieken) en Albanië (Grieken). Daarentegen mislukten diverse missies voor vredeshandhaving en geen en kele bracht een definitieve op lossing. Het tekort aan politieke macht van CVSE-organen en het ge brek aan voldoende politieke wil bij CVSE-leden zal op de vijfde vervolgconferentie in Boeda pest (eind dit jaar) aan de orde moeten komen om vredesmis sies meer effect te laten opleve ren. Gezien de ontwikkeling van de internationale verhoudingen sinds 1990, en het functioneren en de beperkingen van de CVSE is ook op langere termijn geen veiligheidsgarantie te verwach ten van de CVSE. Toch is de rol van de CVSE zeker met uitge speeld. De organisatie is be voegd zich bezig te houden met veiligheidsvraagstukken als mensenrechten (met veel onder ling samenhang). Als de HCNM en het conflictpreventie-cen trum in Boedapest duidelijker en ruimer bevoegdheid krijgen kan de CVSE nuttig werk ver richten. Voorkomen is beter dan genezen. Stap binnen voor het kleurrijke ALNO Journaal. De 25-jarige Kees Kooiman, die begin deze maand is ge kozen als raadslid voor de Cen trumdemocraten in Purme- rend, blijkt een student journa listiek te zijn die zeven maan den lang in de partij geïnfil treerd was. Als medewerker van het weekblad De Groene Amsterdammer biedt hij een onthullende blik achter de schermen van de CD. Het blad publiceert deze week een zes pagina's tellende repor tage van de student over de CD. Het verhaal is de neerslag van de stage van Kooiman, die de oplei ding in Tilburg volgt. Uit. vrees voor represailles houdt hij zich voorlopig onbereikbaar. „Ik wil alleen kwijt dat ik een grote stad in het westen van het land woon", verklaarde hij woensdag. Het is de eerste keer dat De Groene deze journalistieke stra tegie toepast. „We zijn niet zo newsy", aldus hoofdredacteur Van Amerongen. „De Groene is niet van plan een gewoonte te maken van undercover-journa listiek." Kooiman begon zijn operatie in september vorig jaar. Hij meld de zich toen aan bij het landelijk secretariaat van de CD als lid. Op het secretariaat hangt een Nederlandse vlag, omringd door 15 marcherende leeuwtjes die met hun linker poot de Hitler groet brengen. Kandidatenlijst Al snel vraagt CD-leider Jan maat hem of hij niet ergens ge meenteraadslid wil worden. „Na een kennismakingsgesprek en drie kwartier partijbladen plak ken, kan ik blijkbaar zo op een kandidatenlijst", schrijft hij in het weekblad. Gouda. Amers foort. Zaandam. Hij hoeft het maar te zeggen. Kooiman kiest voor Purmerend. Hij wordt tweede op de lijst ach ter Van der Plas. Kooiman laat zich inschrijven op het adres van Van der Plas zo dat hij niet hoeft te verhuizen. Hij kiest voor Purmerend omdat hij in andere plaatsen „onver mijdelijk" lijsttrekker zou zijn geworden. „Met als gevolg dat ik interviews moet geven, iets waarvoor ik om voor de hand lig gende redenen niets voelde." Na een tijdje wordt hij in ver trouwen genomen door Van der Plas. Deze erkent dat hij betrojtae ken is geweest bij het neonazisj sche Aktionsfront Nationaljow Sozialisten (ANS). Van der Pllagc vertelt Kooiman dat hij voalsh stander is van een sterk Eurojen met Duitsland aan de top. „Dleld land kan ons dan regeren. Hetene: het enige land dat daar capatn o: voor is." Van der Plas brengt liet eigen gelederen vaak de Hitlfjngj groet. jagl Kooiman ontmoet ook jen' Utrechtse kringvoorzitter IVil Regt. Deze heeft een film overin Duitse concentratiekampen zien. „Leerzaam hoor. Dan ten we hoe we het straks moei doen met alles wat niet-Nede lands is. Die joden moesten gen dat Hitier een lieve man w anders kregen ze een stroo: schok. Geinig!". Van der Pl vult aan: „Dat record van miljoen zullen wij de volgei keer verbeteren". Gemeenteraadsleden voor 4 CD moeten zich houden ai twee regels voor het omgas met de pers: Niet praten overi huidskleur van mensen en praten over kenmerken die v< een hele bevolkingsgroep den. „Behalve dat het wel schappelijk bewijs daarv< moeilijk is te leveren, kan het- indruk wekken dat de CD disc] mineert", waarschuwt Janmas Aan het eind van zijn periode de Centrumdemocraten woi Kooiman „op de overloop vj het Haagse partijbureau' noemd tot secretaris van de ji gerenafdeling. Met voorzittj Rietveld en Van der Plas zoekt hij een SS-winkeltje Antwerpen. Ze kopen van alle een bierpul met de handtel ning van Heinrich Himmler. asbak met het logo van AM NS DAP en een vlag met een kenkruis. In een winkel bladei ze in een boek over de jodenvios volging. „O, dat is een foto v^ari een stel annorexia-patiëntei zegt Rietveld. Dat Door de weigering zijn geloofLl brieven in te dienen, zag Ki man af van het raadSlidm: schap. Hij gelooft dat deze voi van journalistiek met name gesloten bolwerken als extreei rechts een bruikbaar middel De operatie was zijn tweede st ge. De eerste doorliep hij bij Dagblad voor Noord-Limbur{ ANP lel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2