Een moeilijk geval Iedereen moet improviseren Van stroomkot naar compactkast Plaatsnaam Zekerheid voor de vrouwenvakschool je eigen broer Noodlot opgroeit waarom zo provincie Zaamslag door Marcel Modde Ze lijken gebouwd voor pel- grimgangers die plompver loren in het heilige Zeeuws- Vlaamse polderlandschap een rustpunt zoeken voor een stil gebed. Op het eerste gezicht een verdwaalde kerktoren in Nie mandsland, schijnbare restan ten van een eens gewijde plek. of een bijzonder kapelletje. In realiteit: een stroomkot waar' eens tienduizend Volt werd ge transformeerd en doorgegeven Ooit stonden ze hier en daar ver spreid en vormden ze letterlijk een belangrijke schakel in het le vensgemak van de dorpelingen. Tegenwoordig doen slechts de 'kapelletjes' bij Philippine en Clinge Zeegat nog dienst voor de Delta Nutsbedrijven, inwendig voorzien van moderne appara- 1II 1 1 lllll 1111111 ii i ii i MAANDAG 14 MAART 1994 In het begin van deze eeuw probeerden architecten nog iets moois te maken van transformatorhuisjes. foto Peter Nicolai door Nicole Kluijtmans De Janneke Dierxschool in Middelburg pakt vrijdag uit. Het nieuwe schoolgebouw wordt ge opend. Inmiddels is het al weer negen maanden gele den dat de vrouwenvak school verhuisde van een keet aan de Oude Vlissingse- weg naar een monumentaal pand aan het Molenwater. Onzekerheid over het voort bestaan van de school was reden om de festiviteiten uit te stellen. Van het uitstel kwam geen afstel. „Het convenant met het Re gionaal Bureau Arbeids voorzieningen (RBA) zou 31 juli 1994 aflopen. Dan zou den alle vrouwenvakoplei- dingen worden geïntegreerd in andere vakopleidingen. Je scholing van volwassenen en herintredende vrouwen." Hoe de integratie op termijn er uit zal zien. weet Teeuw- sen nog niet. Ze verwacht dat de Janneke Dierxschool blijft bestaan als sector vrouwenvakschool van een centrum voor vakopleidin gen Ondertussen wordt wel al sa mengewerkt met andere op leidingsinstituten. In het nieuwe pand van de vrou wenvakschool is bij voor beeld een metsellokaal dat de school deelt met het Cen trum Vakopleiding. Vrijdag middag om 16 uur wordt het pand geopend door prof ïr H. P van Heel, voorzitter van de Stichting Industrie- groep Midden-Zeeland kunt je voorstellen dat we met die vooruitzichten niet in de stemming waren voor een officiële opening. Pas in december kregen we duide lijkheid. Het contract is met minimaal een jaar ver lengd", legt directeur Riet Teeuwsen uit. Doelstelling De directeur staat achter de doelstelling van het RBA dat speciale vrouwenoplei dingen in de toekomst niet meer nodig moeten zijn. „Maar daar is tijd voor no dig. Zeker als het gaat om de Riet Teeuw sen meer en meer plaatsen veilig door de grond gevoerd; zo ook in Zeeuwsch-Vlaanderen. De ver- deeltorens verloren daardoor hun functie en werden geleide lijk aan afgebroken of verkocht aan particulieren en vervangen door de bekende vierkante be tonnen blokkedozen met groen dak. De zogeheten compact kast. De reden achter de hoogte van de oudg stroomhuizen, zo'n ze ven meter, ligt voor de hand. De hoogspanningskabels moesten zo ver mogelijk van de grond af blijven. Daarnaast kregen alle stations een eigen uiterlijk. Oog „De architecten van toen pro beerden er nog iets moois van te maken", zegt districtschef ing C. L M Goossen van Delta Nutsbedrijven. „Er kwam een aardig gootje aan. hier en daar wat pleisterwerk. Zo had het oog ook nog wat. Vroeger was dat geen probleem. Per jaar werden er misschien maar één of twee van dit soort verdeelpunten ge bouwd Dus bestond de moge lijkheid er een beetje extra aan dacht aan te besteden, inclusief een feest rond de ingebruik name." Ieder vergelijk met de huidige compactkast zou scheef gaan. De transformatorstations zijn simpel, recht toe recht aan. Functioneel van constructie, meer niet. Hooguit aantrekke lijk voor grafitti-artiesten of pos terplakkers. Tien jaar geleden telde Zeeuwsch-Vlaanderen nog geen vierhonderd van dergelijke kasten, aldus Goossens. Aan zienlijk meer dan de bijna monu mentale voorgangers, maar een aantal dat wederom in het niet valt bij de ruim duizend stuks van vandaag de dag. De appara tuur is krachtig genoeg om een wijk van 250 tot 400 woningen van elektriciteit te voorzien De roeping van de vooruitgang. tuur. De bouwvallige toren ter hoogte van Draaibrug herbergt niets meer dan vier oude houten keukenstoelen, een schop, een blik motorolie en een dikke laag stof. Overblijfselen uit een ver vlogen energie-tijdperk. De oude transformatorstations dateren uit het begin van deze eeuw. Ze waren de spil in de wir war van hoogspanningskabels en het woud van elektriciteits- palen. De draden kwamen sa men in de nok van het huisje, van waaruit de stroom weer ver der werd verdeeld. In de jaren twintig en dertig het gebruikelij ke straatbeeld. Verkocht Voor 1950 was het bovengrondse elektriciteitsnetwerk nagenoeg verleden tijd. De stroom werd op Band met 200 muzikanten speelt jazz en rock in Vlissingen Anja Dekker tijdens een repetitie met een deel van de muzikanten die zaterdag tijdens een grootscheepse manifestatie van zich zullen laten horen. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal Het is niet denkbeeldig dat op het podium meer men sen komen te staan dan in de zaal. Zaterdag aanstaande vindt in het gebouw van scho lengemeenschap Schelde- mond in Vlissingen een mu ziekmanifestatie plaats waar bij een band van maar liefst tweehonderd personen en kele jazz- en rockcomposities ten gehore brengt. Het gaat om leerlingen en ex-leerlin gen van de Zeeuwse Muziek school in Middelburg, aange vuld met docenten en een af vaardiging van kunstencen trum Het Klooster in Woer den. „Alles is mogelijk", zegt keyboard- en synthesizer-do cente Anja Dekker. „Het kan een gigantisch succes wor den, maar ook een gigantische flop." Nog altijd is de Zeeuwse mu ziekschool een bolwerk van klassieke muziek. De sector lichte muziek doet sinds een paar jaar volop mee, maar het blijft een ondergeschoven kindje. Anja Dekker is docen te bij de sector lichte muziek en met een aantal collega's vatte ze het idee op een muzi kale dag te organiseren met workshops voor alle instru menten. „Ik wilde iets meer doen met die muziek en ben kers, koper, slagwerk, blok fluit, saxofoons; allemaal spe len ze een latin-nummer waar op iedereen mag proberen te improviseren. „Daar hikken muzikanten nogal eens tegen aan, want dat vinden ze eng. Ze weten niet precies wat ze dan moeten doen. Dat willen we doorbreken. We willen ie dereen aan het improviseren krijgen." Naast de latin-improvisatie is er ruimte vrijgemaakt voor de repetitie van drie composities die later op de middag met alle muzikanten tegelijk worden uitgevoerd; het jazznummer 'Autumn leaves'. Michael Jacksons 'Will you be there' en "Jesus Christ Superstar' uit de gelijknamige musical van An drew Lloyd Webber. Bij de uit voering moet de Big Band van de muziekschool een stevige basis leggen, samen met het jazzcombo Jabbeyzz uit Woer den. In alle secties zullen do centen zich op 'strategische' plekken posteren om zodoen de het voortouw te kunnen ne men. „Zij moeten het geheel meetrekken", legt Dekker uit. Om er schaterend aan toe te voegen: „Tenminste, we ho pen dat het zo werkt." De voorbereiding was een enorme klus. geeft ze aan. Zij werd daarbij geholpen door de muziekdocenten Mare ver schelden. Moreno Beverini en Piet de Witte. De laatste is af komstig van Toonbeeld uit Terneuzen. De bedoeling is na melijk de manifestatie op 16 april aan die kant van de Wes- terschelde nog eens dunnetjes over te doen. Het arrangeren van de muziek voor zo veel ver schillende partijen leverde de grootste problemen op. hoe wel de computer daarbij uit komst bood. Verder was ook de distributie van de muziek over zo'n tweehonderd man geen sinecure. Hij blijft een instrumentaal ge beuren. zangers en zangeres sen zijn er zaterdag niet bij. „Dat is misschien iets voor een volgende keer", denkt Dekker. „Maar de muziek is al aanspre kend genoeg. Over Michael Jackson hebben we nog wel even getwijfeld Kan dat nu nog wel Maar ja. het is ook de tune van de recente film Free Willy, dus dat spreekt kinde ren wel aan. Net als 'Jesus Christ Superstar" De jonkies kenden dat eerst helemaal niet. maar nu roepen ze alle maal he. Muilen dicht', dat is van Paul de Leeuw Zaterdag 19 maart: Walk in- concert in de Scheldemond in Vlissingen. Weyevlietplein 11. Aanvang: 16.00 uur. zaam en slag. Voor beide delen zijn er diverse betekenissen be dacht. Slag komt voor in ver schillende plaatsnamen. Maar het slag van Zaamslag heeft een andere oorsprong en zelfs niets te maken met Overslag dat tegen de Vlaamse grens ligt. Er is wel gedacht dat 'slag' gewoon een stuk land. een per ceel. betekent. Dat ligt hier niet voor de hand. In het middeleeuwse Neder lands bestaat een woord slach- t(e> dat paalwerk als oeverver sterking van een rivier bete kent, een waterkering, mis schien een soort dijk met hout werk dus. Voor het eerste deel van Zaam slag zijn totaal verschillende interpretaties gegeven. Som migen denken dat het 'samen' is. Dan zouden in Zaamslag dij ken of stukken grond moeten samenkomen. Het kan. Maar als 'slach(t)' inderdaad water kering of iets dergelijks bete kent, dan is het samenkomen van oeversterkingen of perce len niet zo logisch. Er is voor het eerste deel van Zaamslag ook wel gedacht aan het Middeleeuwse woord 'sa- me' voor koren, zaad. Maar hiervoor geldt hetzelfde: hoe kun je nu een oeverversterking in verband brengen met graan? Een andere oplossing heeft de voorkeur In het Noordzee-ger- maans moet voor 'zoom, rand' het woord 'saam' bestaan heb ben. We kunnen dit vergelijken met Bergen op Zoom. waarvan het laatste deel taalkundig overeen lijkt te stemmen met het in de middeleeuwen ge noemde 'Up same' dat in de streek van de Vier Ambachten voorkwam. Voor Zaamslag lijkt een combinatie van zaam zoom, d.w.z. rand. oever, met een waterkering een logi sche interpretatie. Na de 80-jarige oorlog werd dit schorrengebied geleidelijke weer bedijkt. Men kan de oude polderdijken nog goed volgen. De kreken en laag gelegen gronden eveneens. Maar datje van Zaamslag-veer met een veerboot over het Hellegat naar Zaamslag ging. is van daag de dag nauwelijks meer voor te stellen. Een vaste over- verbindmg tussen Zaamslag en het Veer,- wat wil je nog meer? Een nostalgische bootje? toen zelf maar voorzichtig be gonnen. De muziekschool doet zoiets niet. We hebben het idee op schrift gezet en naar het managementteam gestuurd. Je gaatje goddelijk gang maar', zeiden ze daar. Zo lang het ze maar niks zou kos ten." Ontmoeting Bij de inschrijving voor de workshops liep het meteen storm. Honderdvijftig muzi kanten meldden zich aan. Vanuit Woerden, waai- contac ten bestaan met de van oor sprong Zeeuwse slagwerkdo cent Kees de Dreu was ook be langstelling „Daar hebben ze wat meer ervaring met dat soort dingen", verklaart Dek ker. „Ze besloten ook te ko men. Met veertig man in een bus. Het wordt natuurlijk ook één grote ontmoeting Daar gaat het om bij muziek: samen plezier hebben. Per instrument worden zater dagmiddag secties gevormd en wordt er gerepeteerd. Strij- Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een gaper? Heeft IJzendijke iels met ijs te maken? Wie ivas die heilige Laurens naar wie dal Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duide lijke betekenis Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en ivateren onder de loep. door Lo van Driel en Ad Steketee De wereldreiziger die van daag de dag Zaamslag passeert, ervaart het dorp on miskenbaar als een kruispunt. Dat is het lot van Zaamslag. Een weg van Axel naar de Rcu- zenhoek kruist de doorgaande weg van Terneuzen naar Hulst en Perkpolder. Druk verkeer dendert door de dorpskom. Toen het nog aardig was, gaf die kruising een zekere leven digheid aan het uitgegroeide gehucht in deze agrarische streek. Je kon even een luchtje scheppen bij de winkels en het stadhuis, een praatje maken over het een en ander, zeggen dat het een schone dag was ge weest. En dat een paar keer herhalen. Maar het luchtje is niet zo fris meer op de kruising en een praatje is door het la waai niet altijd mogelijk. Zaamslag is een van die plaat sen waarvan je in het huidige Zeeuwsch-Vlaanderen niet kunt begrijpen waarom ze er liggen. Wat moet je daar in de slagschaduw van Terneuzen en Axel? De streek rond Zaamslag werd ooit omspoeld door kreken en geulen. Omstreeks 1200 moet Zaamslag op een eiland gele gen hebben. Van de Honte kon je bij Kampershoek het Helle gat invaren om uiteindelijk via een waterloop de Haven van Hulst te bereiken. Aan de west kant van het eiland liep het ri viertje de Blide. Een kreek, die de Blide met het water naar Hulst verbond, vormde de zuidgrens van het eiland van Zaamslag. Lang geleden ging je via de Blide en de Zoutvliet naar Terneuzen. Blide komt nog in verschillende polderna men rond Axel voor. De naam hangt samen met blij, dat nu het vrolijke en vriendelijke in ons aanduidt, maar in oor sprong licht en helder bete kent. Zo'n helder riviertje zou den we hier nog moeten heb ben. In Engeland komt die ri viernaam trouwens nog voor. I Dijken I Al vroeg moeten in de omge ving van Zaamslag bedijkin- |gen hebben plaatsgevonden. iZoals altijd ook hier georgani seerd door abdijen in Vlaande ren. Overstromingen in de 13e Fragment uit de 17e-eeuwse Visscher-Romankaart. Bij Zaam slag is de oude toren getekend. eeuw maakten er weer een ei land van. Veel van de kreken die in dit deel van Zeeuwsch- Vlaanderen het landschap aan trekkelijk maken zijn resten van geulen en kommen. In de 80-jarige oorlog, toen Maurits Axel veroverd had, werd de streek rond Zaamslag het slachtoffer van de militaire inundaties, zodat de stichting van het huidige Zaamslag pas uit de tweede helft van de 17e eeuw dateert. Op oude kaarten uit die tijd bezit Zaamslag een toren op een vliedberg, een ba ken voor schippers. De toren heeft er nog tot het begin van de 19e eeuw gestaan. Het oude Saemslach moet een vrij belangrijke nederzetting geweest zijn. De oudste vermel ding van dit dorp is in een do cument van de 12e eeuw. Het lag met de verdwenen dorpen Aendijke en Genderdike en het oude Othene op het genoemde eiland. Sommigen nemen aan dat de oude parochiekerk van Zaamslag op de plaats van Genderdike stond. Als oudste vormen van Zaamslag komen voor Sameslath, Sameslaht en Sameslacht. Het is een moei lijk geval voor de plaatsnaam- kunde. We moeten Zaamslag zien als De Toren van Zaamslag naar een tekening uit 1813. samengesteld uit twee delen: foto uit Platteeuw, Zaamslag door de eeuwen heen niet-weten hebben ons al voor hem ingenomen. Zoals hij over zijn jeugd vertelt, kan er met de ze sympathieke man niks mis zijn. Medelijden welt voorzichtig op bij de krassen die zijn jonge leventje oploopt, vloeit vrijelijk bij de ruwe stompen van het lot. En dan ineens - met schrik - wordt zichtbaar hoe een slacht offer dus inderdaad een dader geworden is. Een ontwikkeling zoals in een thriller, één waarbij verdere onthulling een beroving van intense beleving zou zijn. Spel Bob de Moor voegt met zijn schitterende spel aan dit ver haal een element toe. Wat op pa pier al een hoog gehalte heeft van 'gebeurd-zijn', dat krijgt op de planken de levensechte di mensie van 'het gebeurt'. Hier en nu. Emoties spelen over Bob de Moors gezicht, vloeien weg in zijn lijf. Hij zuigt sympathie op. wordt een broer, iemand voor wie je een hand in het vuur wil steken. Uit een gewoon jongetje, een té ijverige student en een doorsnee kantoorklerk groeit een authentiek mens. En daar uit plotseling Het Noodlot in Ei gen Persoon. Net zo dichtbij als daarnet nog die broer. Geen wonder dat 'Olivetti 82' vo rig jaar werd opgenomen in de selectie van het Theaterfestival, het beste van een heel seizoen Nederlands toneel. Een gelukkig wonder, dat het nog steeds op het repertoire staat. De faam van deze voorstelling is kenne lijk niet doorgedrongen: 15 man publiek. Zeker niet op TV ge weest. Nog gelukkiger, dat het gemis binnenkort goedgemaakt kan worden. 'Olivetti 82' is op 26 maart a.s. nog te zien in 't Beest te Goes GISSINGEN, BESTZAKTHEATER fihjetti 82'. van Eriek Verpale. Ge wreven in opdracht van Theater jüpertaïs, gespeeld door Bob de or. Regie van Herman Verschel- >or Willem Nijssen tafel, een stoel, een Ischrijfmachine (van een be id merk) en een verhaal. Wat alt daar aan te recenseren? et verhaal. Mijn argwaan voor t* iperlatieven groeit uit tot ver- cinf en ongeloof: klassieken wden niet in 1993 geschreven, helemaal niet in opdracht, g et in het Nederlands. Maar 'O- vettï 82' wél, en het is echt een rhaal (met hoofdletter), iek Verpale een schrijver ar ik jaloers voor buig. rachtig. Adembenemend. De toA aaie stijl verdwijnt achter de ïtplooiing, zoals mooi marmer in verdwijnen in de lijnen van en beeld, én man is kennelijk door de po- Be gearresteerd, maar weet zelf et hoe en het waarom niet. Hij nu alleen gelaten met een ty- (Rlemachine. dan kan hij zijn ver- 1.12 misschien zó vertellen, als Weigerachtig morrend nog wel zeggen, waarom hem 'de Canadees' en zo verliest hij zich in Bojlet verhaal van zijn wording, van een moeder-met-een- en een Canadees-joodse 1945. oprechte woede, het eerlijke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 19