Screaming Meaning speelt hardrock als een betonblok en een woonplaats Een vluchtplaats y :pZC Plaatsnaam Ne^la Erdogan en de Turkse vrouwen hier Mosselen aan een touw: hangcultuur Haamstede I provincie its genuanceerder m klomp en tulp door Frank Balkenende Vier jochies over het hardrock- gevoel: „Da's hrrrr, gewoon gaan!" En: „hardrock is niet uit. het komt juist terug." Het Borselse Screaming Meaning oefent de vingers blauw om binnen kort op de Zeeuwse podia ervoor te gaan. Een gemiddelde leeftijd van krap zestien. Beginners dus. maar bloedfanatiek. ..Het moet snijden tot. op het bot." Of: „Onder de les bedenk ik de gek ste loopjes." En ook: „Meisjes vin den het vaak fantastisch dat je in een band speelt. Da's mooi meege nomen." Screaming Meaning - ofwel de stui pen op het lijf jagen - bevindt zich hoog en droog in een oude land- bouwschuur aan de Ovezandseweg in Oudelande. Het zou de Zak van Zuid-Beveland niet zijn. als het voor plein geen zee van slik was. De schuurvloer heeft eenzelfde modder- quotiënt. Met besmeurde schoenen moetje een lange, ook niet al te pro pere. aluminium ladder op om in de nok de deur te bereiken, die toegang geeft tot het werkstation van Mark Nijssen (gitaar), Michel Jansens (zang). Johnny Raas (bas) en Maik van den Dries (drums). Kakkers Het bandwezen in de Zak telt nogal wat potige lieden die al dan niet in plat Zeeuws blues en rock kruisbe- stuiven, met teksten die de gemid delde emancipatiecommissie tegen de borst zou stuiten. Niet Screaming Meaning. Het betreft hier een enigs zins benig viertal, dat gehuld is in t- shirts met opdrukken van hun har- drockhelden De haarlengte is dito. Noem hen 'boeren' en je maakt kans op een enkele reis aluminium ladder. „Die stadse kakkers maken ons wel eens voor boer uit. Daar kan ik slecht tegen", legt Johnny uit. „Als je Zeeuws spreekt, noemen ze je een boer. Maar Rotterdammers praten ook hardstikke plat. dus zijn het net zo goed boeren. Dan is iedereen een boer", vult Michel aan. „Conclusie: een boer is een agrariër", besluit Maik. Rage Against The Machine vult het door een oliekachel verwarmde hok Het is hun belangrijkste inspiratie bron. samen met Nirvana en Metal- lica. Een deel van het repertoire leunt op oudere, 'mainstream' har drockbands. Ze geven het eerlijk toe. vernieuwend is het niet. „Maar is het de power. hè", likkebaardt Mark. „Een blok beton, zo voelt het", vindt Maik. „Het is hrrrr. gewoon gaan." Een jaar Bijna een jaar zijn ze nu bezig. Ze kenden elkaar van school of van het dorp. Mark schrijft de muziek. „Ik kreeg op m'n zesde een gitaar van m'n oom, daar pielde ik altijd op. Hij -T T~ POP - I l 11 l l 11 l 11 l l had platen van AC/DC. Saxon, Deep Purple en zo; ik ben dus met har drock opgevoed. Ik denk dan ook de muziek uit en Maik schrijft de tek sten." Op school zit de kop soms voller met loopjes, dan met wiskundesommen. Hoe kan het anders, muziek is hun leven. Mark: „Het, is een verslaving." Maik dicht zich af en toe suf in de schoolbanken. Zijn strofen zijn niet altijd even diepzinnig of fijnbe snaard, doch recht uit het hart. „Over een Hells Angel die op z'n mo tor over Roots 66 rijdt of over drie stiertjes. Maar soms schrijf ik ook een protestsong. Slow Misery gaat bijvoorbeeld over armen in de sa menleving. Nou ja: we hebben zelf ook geen cent." Debuut Afgelopen vrijdag hadden ze hun de buut in de Ovezandse Klomp en ze hopen nog de opening van de Baar- landse jeugdsoos Village Gang en een motortreffen in Ellewoutsdijk op te luisteren. Wat kan het publiek daar verwachten? Mark „Nou. luis ter maar even." Een hoog 'hrrr'-ge- halte, met strakke dubbele bass- drum, een pompende bas en een gi taargeluid met de scherpte van een nieuw scheermesje. Zanger Michel, die bij gebrek aan zangboxen over de gitaarversterker zingt, gaat in dit geweld ten onder. Je kunt wel play- back-koning van Oudelande zijn. maar dat zegt niets over je longin- houd. ..Ik heb wel mooi acht bekers, veel eerste prijzen. De laatste keer deed ik Koos Alberts, toen werd ik derde. Had ik aan het einde maar niet uit die rolstoel moeten op staan." foto Pieter Honhoff Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie was die heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duide lijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren onder de loep De Borselse rockgroep Screaming Meaning: beginners, maar bloedfanatiek. De Kop van Schouwen in de zeventiende eeuw. Op de zuidwest kust is de oude haven van Westenschouwen nog aangegeven. 1839 gebouwde vuurtoren: de ze was 'voorzien van een me chanisch toestel en uurwerk, waardoor de lamp eene evenredig afwisselende ver lichting en verduistering te weeg brengende, op eenige uu- ren afstand zich voordoet als of men eene star van de eerste grootte en helderheid zag op komen, welke*na een oogenblik in volle luister verschenen te zijn, verdwijnt'. Pas aan het eind van de vorige eeuw vond men het zeewater geen afschrikwekkend element meer, zodat overal langs de kusten de badcultuur op kwam. Ook in de Westhoek van Schouwen. Al voor de Tweede Wereldoorlog nam het toeris me een hogere vlucht: Haam stede werd opgenomen in een luchtlijn tussen Rotterdam en Vlissingen. Na de oorlog is de luchthaven echter geredu ceerd tot een zweefvliegveldje. Het massatoerisme heeft zich de laatste jaren sterk ontwik keld en sommigen menen dat het een beetje uit de hand loopt. Haamstede is als woonplaats zeer oud. Waarschijnlijk was er in de prehistorie al bewoning op de hoge gronden. Ook de De imposante kruiskerk domineert Haamstede nog steeds. Romeinen hebben er sporen nagelaten. In de middeleeuwen werd er een kerk gesticht, die in de zestiende eeuw door brand werd verwoest. Daarna werd een nieuwe kerk gebouwd, een imposante kruiskerk die nog steeds het dorp domineert, sa men met het kasteel. Daar woonde in de middeleeuwen Witte van Haamstede, uit de geschiedenis bekend als suc cesvol bestrijder van de Vla mingen. Hamer of Heem De naam Haamstede heeft een tweetal interpretaties gekre gen. De samenstellers van de Encyclopedie van Zeeland me nen. dat het dorp genoemd is naar een verdwenen water de Hamer of Amer, dat oostelijk van het duingebied door de Westhoek liep. Een betere verklaring is te vin den door uit te gaan van het Germaanse woord 'heem', 'woonplaats'. Dit heeft, dik wijls voorafgegaan door een persoonsnaam, geleid tot een groot aantal toponiemen in West-Europa. 'Heem' komt als eerste element voor in de Noordhollandse plaatsnaam In het zuiden van de Kop van Schouwen liggen nog twee an dere plaatsen. Westenschou wen en Burghsluis. Het eerste is nu een bescheiden familie badplaatsje. Vroeger lag hier dicht bij een inmiddels ver dronken dorp met dezelfde naam. waarvan de haven in de zestiende eeuw verzandde en dus onbruikbaar werd. Toen kreeg de streek een vervan gend haventje in Burghsluis. Tot in de achttiende eeuw was dit de thuishaven van haring vissers. In de vorige eeuw werd over deze haven meegedeeld: „Ook is er nog een kleine visch- schuit. waarvan de eigenaar des zomers ongeveer honderd zeehonden en eenige bruinvis- schen vangt." Het is waar. de milieu-wetge ving is sindsdien heel wat ver beterd. gllgjolens, klompen en tulpen. Een beeld Ivan Nederland waarvan alleen wij we- )-27Sflat het met de werkelijkheid niets van l-12l|heeft. Toch houdt zo'n beeld stand. Het iaglijk er op te kunnen vertrouwen, irkelijkheid is toch te gecompliceerd, irom koesteren ook wij dat soort beel- van landen die ons ten enenmale bd zullen blijven. Oosten' van Theatergroep De Zon is n£zen een kleine reeks van stereotiepe jen over Rusland. Iets genuanceerder Ie klomp en de tulp, maar toch: wat ons iboden wordt, zijn generalisaties. Alle wn verbieden de meisjes lipstick te dra- alle mannen zijn dom, dronken en onbe- jbaar. Alleen totale en onvoorwaarde- ^vriendschap maakt het barre leven ijk. Een mening hebben is in Rusland jelijk. iben intellectuele bevrediging of van intros- van Je is bij 'In het Oosten' geen sprake, lat wil nog niet zeggen, dat dit levende- ijken onaangenaam is. De sfeer is door belichting, aankleding en rake karak- jring zorgvuldig en met smaak naar iktngeische stijl ingekleurd. De drie meisjes bes omrjj-18 die zich samen gedurende een aan- et beffen door het leven slaan, hebben - linook - een verhaal en staan niet stil. verandert - gelouterd door vergeefse öheden - van braaf schoolmeisje in idder-and-wiser vrouw, die eindelijk Ifinde spiegel durft te bekijken. Jerina ilde Jerina - wordt getemd door het lot - de wolk niet te pakken kan krijgen, dan tevreden met de mist." En Zina tenslotte openlijk uit te komen voor Sbische gevoelens, bevrijd door de ge- 5 dat ze het sterkste meisje is dat ze In mijn tot weemoed aangespoorde orlops' dding hoor ik de balalaika, tan g' we zo. door de clichés heen, een ''den mini-drama van en tussen deze lisjes te zien. De observaties daarvan ®ns mooi-poëtisch. „Tóen waren we n drieen één meisje. En opeens was slim, en Jerina wild en ik...?" zegt Zina. Probeert uit te leggen wat er aan hun schap veranderd is. Oosten' herschept dan wel archetypi- Êdden van (het oude?) Rusland, maar at met hier en daar een knipoog (een sch kampvuurtje in het bos) en soms teatief. De scène bijvoorbeeld die ons crtellen dat de meisjes op school nooit ndig hebben leren denken, is heel humoristisch opgezet. Als Joelia na indringen eindelijk haar mening over ïland formuleert, zegt ze dapper: mening is dat Zwitserland midden in I® hgt." Clichés, clichés, voor de hand clichés, maar die kunnen blijkbaar ^■jferhoudend zijn. ^^WOosten' is op 17 maart a.s. nog te zien test te Goes Burgh wordt meestal - voor de hand liggend - verklaard als 'burcht'. Geen kasteel, maar in dit geval een grote, omwalde vluchtplaats, die aan een groot aantal mensen bescherming kon bieden tegen de Noorman nen, die in de negende en tien de eeuw dit gebied groepsge wijs bezochten. Zeepeduinen Een andere interessante naam is die van de Zeepeduinen. 'Zeepe' moet gezien worden als een verwante vorm van 'Zijpe'. In het Middelnederlands bete kent het woord 'sipen' sijpelen of druppelen. Een greppeltje heet in sommige streken een sijp. Het gebied van de Zeepe duinen heeft kennelijk zo'n bo demstructuur. dat het regen water er gemakkelijk weg vloeit. ""\joor Ad Steketee Nen Lo van Driel Heemstede. Het deel 'stede' be tekent niet hetzelfde als ons woord 'stad', maar is eerder 'plaats', 'plek'. In het midde leeuws Nederlands betekent de term 'heemstede', 'plaats van het heem, woonplaats'. Het Zeeuwse 'Haamstede' zou dus een variant kunnen zijn van 'Heemstede'. jKarolingenburcht uit de Noor- mannentijd. waarvan de om trek nog goed is te zien. Wie van een boswandeling houdt, kan r hier ook goed terecht. Het toerisme is op Schouwen epas laat een factor van belang JU: geworden. Een beschrijving ivan Haamstede uit het midden van de vorige eeuw noemt nog uitsluitend de landbouw als V middel van bestaan. Er is nau- n.welijks bedrijvigheid, uitge zonderd een fabriek waar mee krap wordt verwerkt. Star fTochvond men in die tijd tech- 1 nische ontwikkelingen wel in- teressant, getuige een bewon- derende passage over de in IsiNGEN, ARSENAALTHEATER IfOosien', van Maarten Lebens, door Theater- p üe Zon, met Mieke Klomp, Heidi Arts en An- Mevejan. Kostuums en decor van Hedy Griine- IRegie: René Jagers. (Willem Nijssen De Schouwse Westhoek is in de zomer een overbe volkt gebied, maar als het voorjaar nog wat aarzelt tus sen koud of zacht, is het er rus- Ho Een soort rust die doet aan vakanties van mensen met wit- die 's middags drinken in de serre van En in de stilte van de de molenwieken van de langs de hemel, langzaam opkomend en ineens snel overflitsend weer verdwijnend. Haam- heeft nog wel iets be- uit die tijd. Een sfeer tussen kasteel en kerk in de boslanen en in de van de Zeepeduinen pony's. het andere deel van de heeft een wat eenvou- Het dorp heeft nog ;ave vorm van weleer, met charmante kerkring, die is met vruchtbomen, ligt aan de rand van een MAANDAG 7 MAART 1994 7 De viering van de Internatio nale Vrouwendag, morgen in de Stenge in Heinkenszand, zal de naam van het evenement alle eer aandoen. Daar zorgt Ne- gla Erdogan met haar vereni ging van Turkse vrouwen wel voor. Negla zal het woord voe ren tijdens de vrouwenmarkt die om 13.00 uur begint. „Ik zal proberen een beeld te schetsen van het leven van Turkse vrouwen in de Neder landse samenleving"zegt Negla Erdogan „Wij vinden het be langrijk dat Turkse en Neder landse vrouwengroepen contac ten onderhouden en contacten kun je alleen baseren op weder zijds begrip. Vrouwengroepen zijn het middel bij uitstek om tot een betere integratie van buiten landse vrouwen in de Neder landse samenleving te komen. Daarom ben ik zo blij dat de ver eniging van Turkse vrouwen in Middelburg zo goed loopt. Anderhalf jaar geleden verhuis de Negla Erdogan met haar ge zin van Hellevoetsluis naar Mid delburg. In haar vorige woon plaats was ze ook al met vrou wenwerk bezig. Met een aantal andere vrouwen begon ze in Mid delburg met een contactgroep voor Turkse vrouwen in Zeelan- d „In de rest van de provincie moet het nog gaan lopen maar in Middelburg gaat het perfect." Contacten Negla vindt contactbijeenkom sten, zoals de Zeeuwse Vrouwen raad morgen in Heinkenszand houdt, erg belangrijk voor groe pen als de hare. omdat formele presentaties en informele ont moetingen tot een zeker net- week 10 -n---it; i-ftT werk kunnen leiden. „Aan een geïsoleerde club van Turkse vrouwen valt misschien voor de leden best plezier te beleven, maar verder heb je er weinig aan. Als leden van een sterke groep met goede contacten, kunnen Turkse vrouwen beter hun weg vinden in de Nederlandse sa menleving." door Marten de Jongh Mosselen aan een touwtje; veel meer vlees, fijner van smaak en gegarandeerd zand vrij. Mosseltelers die zweren bij de zogeheten hangcultuur we ten hun waar goed aan te prij zen. Het op reguliere wijze ge teelde mosseltje kan aan de kwaliteit niet tippen, daarvan zijn de kwekers overtuigd. Het Ministerie van Landbouw. Na tuurbeheer en Visserij geeft de hangcultuur graag een kans. Zij het dat de percelen wat teveel in het oog springen. De meestal horizonblauwe kleur van de ge bruikte drijftonnen zou vloeken bij het landschap. De Directie Visserijen ziet meer in grijs. „Dat valt tenminste niet zo op." Binnen de mosselsector neemt de hangcultuur een uiterst be scheiden plaats in. Een nage noeg honderd procent Zeeuwse aangelegenheid is het Het aan tal percelen is gering. Ze zijn on der meer te vinden bij de Kram mersluizen, Neeltje Jans en Bruinisse. Het zijn beschutte plekjes waar de mosselen in alle rust tot wasdom kunnen komen. De locaties zijn duidelijk her kenbaar aan de tonnen die op het water drijven Daartussen zijn horizontaal lijnen gespan nen. Aan die lijnen hangen weer draden die bijna tot aan de bo dem van het water reiken. Daar aan hechten zich de schelpdie ren. „Zonder die drijvers is deze teelwijze onmogelijk", zegt B Schot van viskwekerij Neeltje Jans bv „Zo'n lijn met mosselen kun je nu eenmaal niet aan je vinger ophouden. Die tonnen dienen om de broek op te hou den, net als bretels. Aan één zo'n touwtje van acht meter kan wel voor vijfentwintig kilo aan con sumptiemosselen hangen." Schot gebruikt op zijn bedrijf blauwe en rode tonnen. De blauwe drijvers dienen als steunpunt. De kleurkeuze be rust op louter toeval. Schot: ..Geel of oranje had ook gekund, of voor mijn part een toverbal." W. P. Bout die voor het vierde jaar mosselhangcultuur bedrijft bij Bruinisse koos voor blauwe tonnetjes omdat die makkelijk verkrijgbaar zijn in de handel. Hij weet dat overwogen wordt de kleur grijs voor te schrijven. „Dat loopt minder in het oog. zeggen ze. Maar het moet na tuurlijk wel opvallen voor de scheepvaart." Beleidsmedewerker J. J van Dijk van de Directie Visserijen zegt dat scheepvaart geen rol speelt bij het kiezen van een kleur. De percelen worden waar nodig volgens het normale mar keringsstelsel afgebakend voor vaartuigen. De overheid be moeit zich om een heel andere reden met de kleur van de ton netjes. Van Dijk: „In overleg met de Stuurgroep Oosterschelde en het Grevelingenschap zijn we tot de conclusie gekomen dat die fel blauwgekleurde drijvers niet zo mooi passen in dit land schap. We mogen niet vergeten dat het gaat om natuurgebied. Bij wijze van proef willen we eens kijken hoe de kleur grijs het doet. We hebben al een aantal boeien in die tint besteld." Mocht het bevallen dan moeten in ieder geval nieuwe hangcul- tuurbedrijven in de toekomst grijze drijvers aanschaffen. De kwaliteit van de mosselen zal er niet minder om zijn. I)e kleurige tonnen in het water voor de haven van Bruinisse zijn de dragers van hangculturen voor mosselen. foto Pieter Honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 7