Weg met zieligheidscampagnes Belangrijk bericht. Achterkamer blijft gesloten voor vrouwen PZC Is er nog leven na Koninklijk Besluit WOV? opinie en achtergrond NOVIB voorman Max van den Berg wil hulp op maat m ZATERDAG 5 MAART 1994 Genoeg over zielige kindertjes in Bangladesh. Help ze lie ver naar school. De felgeklexirde posters hangen door heel Nederland op de stations. Zielige kindertjes. Kansarme vrouwen. Arme boeren. In haar nieuwe landelijke campag ne voor Bangladesh bestrijdt de ontioikkelingsorganisatie Novib het clichébeeld dat in het Westen bestaat van de Der de Wereld. „We moeten ervan af de mensen in ontivikke- lingslanden alleen maar als slachtoffers te zien", zegt alge meen secretaris Max van den Berg. „Geen 'zieligheidscam pagnes' meer om geld binnen te halen." De Novib bepleit een aanpak op maat, waarbij de mensen voorioie de hulp is bestemd zelf actief meedenken. NOVIB-voorman Max van den Berg Een Cambodjaans kind voert zijn broertje een ijsje op de trappen van de Wat-tempel in Phnom Penh. Beelden als dit symboliseren vaak de hopeloosheid in ontwikkelingslanden. foto Reuter door Marjolijn de Cocq Je moet onze methode zien als een trampoline", zegt Max van den Berg. „Een tram poline waarmee je mensen de kans geeft omhoog te sprin gen, in plaats van ze te ver strikken in een vangnet." Ar me mensen zijn niet per defini tie slachtoffers. Dat worden ze gemaakt doordat er teveel over hun hoofden heen wordt gehandeld, terwijl ze zelf ook heel goed oplossingen kunnen aandragen. En daarin schuilt volgens Van den Berg het bij zondere van de zogenaamde 'Novib Methode'. ..Wij investeren in mensen, in plaats van in grootschalige projekten", zegt de oud-politi cus, het lobbyen duidelijk nog niet moe. „Je kunt een enorme stuwdam aanleggen of een ha ven. Maar je kunt ook kiezen voor minder brutale en arro gante ontwikkelingen. Wat moet je met een prachtige ka thedraal kerk als er zoveel mensen onder de armoede grens leven? Je kunt mensen niet als mest en afval behande len voor economische groei. Het klinkt misschien grof. maar dat is wat er gebeurt." Met de Bangladesh-campagne wil de Novib laten zien hoe met minimale middelen maximaal resultaat kan worden behaald. De situatie in de ontwikke lingslanden is niet zo uitzicht loos als in het Westen wordt aangenomen, meent Van den Berg. „Armoede hoeft niet, daarvan ben ik overtuigd. En dat is niet alleen maar een mooie morele uitspraak." „Wat mij ontzettend dwarszit, is het gevoel in het Westen dat 'er niks aan te doen is'. De machteloosheid. Zo nu en dan zie je weer een ramp op de tele visie en dan borrelt je geweten weer over en geef je. Op deze manier ontstaat een meuw soort 'apartheid'; armoede wordt in apartheid omgezet. Je zet er een muur omheen en ne geert het. Maar uiteindelijk klimmen de mensen toch over die muur heen." Twee keer per jaar organiseert de Novib een fondswervings campagne waarin een land centraal staat. Voor de voor jaarscampagne viel de keuze op Bangladesh, omdat daar zo duidelijk zichtbaar is wat de Novib Methode beoogt. Het grootste deel van de 120 mil joen inwoners van het door overstromingen en cyclonen geteisterde land leeft onder de armoedegrens. Meer dan 80 procent is analfabeet. De ge zondheidstoestand is slecht, de kindersterfte hoog. Van den Berg: ..Alle basale dingen zit ten daar fout. En dan is de vraag: is het hopeloos? Moeten we wachten op de volgende ramp? Dan kunnen de gi rootjes weer binnenstromen. Of is er een andere oplossing?" Het antwoord van Novib is een structurele aanpak van de ar moede. Meer dan tien jaar ope reert de organisatie nu in Bangladesh, de laatste vijfjaar op grote schaal. Met financiële steun van Novib en grote in spraak van de Bengalen zelf voeren de partnerorganisaties BRAC en Proshika projekten uit in de talrijke dorpsgemeen schappen. Het resultaat is duurzaam, zegt Van den Berg, en de projekten dragen bij tot emancipatie en verzelfstandi ging van de bevolking. „Vroeger waren de dorpen ge heel geïsoleerd van de buiten wacht, er was vrijwel geen com municatie. Er was een 'middle man', een soort koppelaar, die alles regelde en het hele dorp onder de knoet hield", legt Van den Berg uit. „Maai- die koppe laar wordt nu opzij geschoven door de dorpsvrouwen, die met onze hulp een eigen bedrijfje beginnen, daarvoor zelf naar de bank moeten, die dus schrijf cursussen moeten gaan vol gen." De ontwikkeling van vrouwen staat centraal in de Bangla desh-campagne. De Bengaalse vrouwen hebben een traditio nele achterstand in de islamiti sche samenleving, hoewel zij de spil vormen in het gezin en de dorpsgemeenschap. Vooral de economische ontwikkeling van vrouwen wordt gestimu leerd. Veel vrouwen verdienen nu een eigen inkomen in de zij deteelt, de bewerking van zijde of de verkoop van de eindpro- dukten. Blote voeten Een ander belangrijk aan dachtspunt in de Novib-cam- pagne is het basisonderwijs. Veel kinderen in Bangladesh moeten hun ouders helpen op het land. Van schoolgaan komt het dan vaak niet, eens temeer omdat de scholen vaak ver weg zijn. Het uitvalspercentage be draagt rond de 50 procent. In overleg met de dorpsbewoners worden nu in dorpen kleine schooltjes opgericht met flexi bele werktijden en een prak tijkgericht lesprogramma.De uitval op deze scholen be draagt nog geen 1 procent. „De leerkrachten, vaak 'blote voeten-leraressen', zijn heel ge motiveerd en de dorpsbewo ners ook", aldus Van den Berg. Het scholenprogramma van Novib in samenwerking met BRAC wordt uitgebreid van 9.000 schooltjes nu tot 50.000 in 1995. Van den Berg: „Zo'n schooltje kost maar 1500 gul den. Met weinig geld veel resul taat dus. De kern is: als je erin slaagt dit soort projekten in meer dorpen te doen. dan be reik je misschien miljoenen mensen. De mensen gaan zich onafhankelijker voelen en de verhoudingen veranderen compleet." aoor drs W. T. van Gelder De spanning in Zeeland loopt op, nu binnen afzien bare tijd het Koninklijk Besluit (K.B.) over de Westerschelde- oeververbinding (WOVi bekend zal worden. Met stijgende ver bazing heb ik gemerkt dat ge suggereerd wordt, dat het Ko ninklijk Besluit beslissend zou zijn voor de vraag of de WOV de finitief wel of niet zal doorgaan. Ik voorzie bij de verschijning van het K.B. al exclamaties van triomfalisme of defaitisme. Het kan daarom geen kwaad de feiten eens op een rij te zetten. Een feit is. dat het provinciebe stuur van Zeeland met een dui delijke meerderheid heeft geko zen voor de aanleg van de WOV. Het provinciebestuur werkt daarom op volle kracht aan het realiseren van dit plan. Daar- tief over de WOV heeft uitgela ten. Daaruit leid ik af, dat het in principe mogelijk moet zijn er samen uit te komen. 'Slechts' oordeel Het Koninklijk Besluit zal dui delijk maken of het provinciebe stuur het met die aanwijzing op de juiste manier heeft aange pakt. Het door de gemeente Bor- sele gemaakte bezwaar gaat dus niet over de vraag of de WOV er nu wel of niet moet komen. Het Koninklijk besluit kan daarom 'slechts' een oordeel geven of de provincie terecht van het dwangmiddel (de aanwijzing) gebruik heeft gemaakt. Wordt de gemeente Borsele in het gelijk gesteld, dan zal het provinciebestuur opnieuw met de gemeente Borsele moeten overleggen. Dat kan vertraging opleveren, maar dat zegt niets over het al of niet doorgaan van Voor overheden gelden er in Ne derland terecht normen voor be hoorlijk bestuur, met waarbor gen voor openheid van besluiten en voldoende mogelijkheden om bezwaar te maken of protest aan te tekenen als men van mening is dat onrecht wordt aangedaan. De pers speelt daarbij een be langrijke rol om alle feiten voor het voetlicht te brengen en bij te dragen aan de meningsvorming. Maar het is wel zaak verbeelding en werkelijkheid van elkaar te onderscheiden. Net zo belang rijk als het voor ogen houden van het belang van de WOV. Er moet veel werk worden verzet om de WOV op een verantwoor de manier aan te leggen. Dat is het echter meer dan waard: de WOV is onmisbaar voor de so ciaal-maatschappelijke en eco nomische eenheid van Zeeland, noodzakelijk om de twee Zeeuw se havengebieden te combine ren tot het tweede haven-indus triegebied van Nederland en noodzakelijk voor de verbinding met Vlaanderen. Deze reactie van drs W. T. van Gelder, commissaris van de ko ningin in de provincie Zeeland, is ons aangeboden voor de ru briek Te Gast.) voor wordt overleg gepleegd met de staatssecretaris van Binnen landse Zaken over een verant woorde dekking van de risico's, met de minister en staatssecre taris van Financiën over de toe passing van de BTW-regels en met de minister van Verkeer en Waterstaat over de jaarlijkse rijksbijdrage, het technisch ont werp en dergelijke. In sommige kringen is er de nei ging al dit overleg als bedenke lijk af te schilderen. De wens, die vele jaren is geuit, dat de provin cie Zeeland in Haagse kringen meer moet opkomen voor Zeeuwse belangen, blijkt toch niet ieders wens te zijn. Daar naast is er nog een feit. Om de WOV aan te leggen moeten er af spraken gemaakt worden met de gemeenten Borsele en Ter- neuzen. De aanleg heeft planolo gische gevolgen voor hun grond gebied. In het overleg van enige jaren ge leden tussen het gemeentebe stuur van Borsele en het provin ciebestuur lukte het niet om tot afspraken te komen. Daarom heeft het provinciebestuur een wetsartikel gebruikt, waarmee in juli 1992 aan het gemeentebe stuur van Borsele opdracht werd gegeven om mee te werken, de zogenaamde aanwijzing. Tegen die aanwijzing heeft de gemeente Borsele protest aan getekend: men verzet zich tegen de opdracht van het provincie bestuur aan de gemeente om op deze wijze planologisch mee te werken. De gemeente Borsele laat overigens niet na zelf fijntjes op te merken, dat zij als een van de weinige gemeenten zich posi- de WOV. Het is geen reden tot defaitisme en geen reden om alle plannen in de prullenbak te gooien. Wanneer de gemeente Borsele in het ongelijk wordt gesteld is er geen reden tot juichen. Ook dan zal het provinciebestuur met de gemeente Borsele moeten over leggen over een goede uitwer king van de plannen, waaronder de landschappelijke inpassing. Welke de beslissing in het Ko ninklijk Besluit ook moge zijn: de provincie en de gemeente Borsele zullen samen verder moeten werken aan de aanleg van de WOV. Zeker nu gekozen is voor een tunnel in plaats van een brugverbinding moet het mogelijk zijn aan de bezwaren tegemoet te komen. Contact VROM Naast het inhoudelijk overleg met de genoemde ministers is er ook contact geweest met de mi nister van VROM, die verant woordelijk is voor het Konink lijk Besluit. Bij dit contact ging het om de procedure. Zo is er bij hem aangedrongen op een snelle beslissing. Het is voor alle partij en belangrijk dat er snel duide lijkheid komt. Wie echter sugge reert dat al dat overleg in Den Haag bedoeld is om de inhoud van dat Koninklijk Besluit te beïnvloeden, oftewel wat recht is krom te krijgen, haalt feiten en fictie door elkaar. Daardoor ko men onterecht vraagtekens te staan bij de handelwijze van mi nisters. staatssecretarissen, de gedeputeerden Hennekey en Bruinooge danwel van mijzelf. Een partij Brinta blijkt besmet met salmonella. Dit heeft plaatsgevonden bij het bedrijf Avebe in Foxhol (Groningen). Hier wordt Brinta geproduceerd en verpakt voor Honig Merkartikelen BV. Wij hebben de winkelorganisaties direct verzocht om de pakken uit de schappen te verwijderen. Vanaf vandaag is Brinta dus tiideliik niet verkrijgbaar. Als u Brinta in huis heeft, adviseren wij u deze niet te gebruiken. Stuurt u alstublieft de streepjescode(s) van de Brinta verpakking naar: Brinta, Antwoordnummer 10035, 4870 VB ETTEN-LEUR. Een postzegel is niel nodig. Vermeld uw naam, adres, postcode, woonplaats en uw bank- of gironummer. Wij zorgen dat u uw aankoopbedrag binnen 3 weken terugkrijgt. Consumptie van met salmonella besmette produkten kan in het algemeen leiden tot maag- en/of darmstoomissen. Doorgaans verdwijnen de klachten binnen enkele dagen tot een week. Extra voorzichtigheid is geboden bij babies, zwangere vrouwen, ouderen en zieken. Raadpleeg uw huisarts bij klachten. Voor uw vragen zijn wij telefonisch bereikbaar op nummer 06 - 30 00 48 (gratis). Wij bieden u onze oprechte excuses aan. Honig Merkartikelen BV door Jessica Prager-Stein In 1894 richtte een klein club je vrouwen de 'Vereniging voor Vrouwenkiesrecht' op; zij voerden een bittere en taaie strijd tegen het mannelijk esta blishment dat vrouwen in het traditioneel keurslijf van huis en gezin wilde houden Deze vrouwen vochten voor gelijke toegang voor vrouwen tot poli tiek, arbeid en onderwijs. In 1918 verwierven vrouwen pas sief kiesrecht, in 1919 volgde het actief kiesrecht. Het eerder genoemde clubje werd een grote club en bestaat dit jaar 100 jaar. De naam is nu 'Vereniging voor Vrouwenbelan- gen, Vrouwen arbeid en Gelijk Staatsburgerschap' (50% M/50% V). De vraag dringt zich op of zij zich anno 1994 na een eeuw op komen voor vrouwenbelangen en 75 jaar vrouwenkiesrecht nog niet kan opheffen? Uit een onderzoek van de Stich ting Burgerschapskunde onder 892 raadsleden in 393 verschil lende gemeenten blijkt dat het gemiddelde gemeenteraadslid een godsdienstige, getrouwde man van 51 jaar is, die in het be drijfsleven een goed inkomen verdient. Hij besteedt veertien uur per week aan de politiek, te gen een vergoeding die verschilt naar gelang de omvang van de gemeente. Vaak is hij ook nog lid of bestuurder van verenigingen en hij voelt zich niet overbelast. Nog niet één op de vier raadsle den is vrouw en slechts 15 pro cent van de wethouders is vrouw. De oproep 'stem op een vrouw' was en is dan ook niet overbodig. De nationale politiek geeft nau welijks een beter beeld, bij de laatste landelijke verkiezingen in 1989 kwam 25 procent vrou wen (geen enkele zwarte of mi grantenvrouw) in de Tweede Ka mer. De landelijke campagne voor meer vrouwen in de politiek wordt weliswaar gevoerd onder de slogan De Vrouwen Komen er Aan, voorlopig lijken ze alleen maar te vertrekken. Plaatsen waar vrouwen zaten worden on middellijk weer ingenomen door mannen. Op de kieslijsten staan vrouwen vaak op onverkiesbare plaatsen. De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) sluit vrouwen dom weg uit van het dragen van poli tieke verantwoordelijkheid. En kan dat ongestraft doen. Over deze uitsluiting is tijdens de blijkbaar goed bezochte verkie zingsbijeenkomsten, ook door veel jongeren, geen enkele vraag gesteld. „Heel positief', aldus een van de zegslieden van de partij, „men staat achter onze 'echt Christelijke' standpun ten." Geduld Vrolijk word ik niet van dit alles. Ik hoor sommige mensen al zeg gen: je kunt niet verwachten dat veranderingen snel gaan; je moet geduld hebben met dit soort zaken. Geduld hebben: hoor wie het zegt. Meestal diege nen die nergens last van hebben, de gemiddelde 51-jarige man dus. Vrouwen hebben veel te veel en veel te lang geduld geoefend en de ervaring heeft geleerd dat je daar niet echt veel verder mee komt, behalve de jouw toebe dachte - en toegestane rol en po sitie. 'Geduld is een schone zaak' is een dooddoener die meestal uit de mond komt van een groep met macht naar groepen met weinig of geen macht. Als alle vrouwen aan het eind van de vo rige eeuw deze zoete koek voor lief hadden genomen, zouden vrouwen nog massaal alleen het aanrecht als enige recht hebben. Furieus maakt het mij bijvoor beeld ook als blanken in Zuid- Afrika de euvele moed hebben om tegen de zwarte burgers, die na een periode van veertig jaar Apartheid eindelijk mogen stemmen, menen te moeten op merken dat zij, de zwarte bevol king, vooral niet mag verwach ten. dat hun positie snel zal ver beteren. Geduld moeten ze heb ben. Daar hebben (zwarte) vrou wen trouwens ook nog eens hun eigen strijd te voeren, want op hun beurt zijn ook zwarte man nen niet geneigd om vrouwen deel te laten hebben aan de poli tieke macht. Onbekend In het eerste kwartaalnummer van 1994 van het blad Vrouwen- belangen schrijft politicoloog Rob Reinalda dat vrouwenorga nisaties hem om een bepaalde reden interesseren. Uit zijn on derzoek blijkt dat er sinds 1868 een internationale vrouwenbe weging bestaat die wordt geken merkt door een hoge mate van continuïteit en inventief optre den. Ook wat de vorm betimei vernieuwend; het fenomeentiet internationale netwerken jra door vrouwen ontwikki ten Merkwaardig noemt Reina nir het echter dat er over de begep ging buiten eigen kring myis, weinig bekend is. Een heel t schil met bijvoorbeeld de in<— nationale arbeiders- of vakbe ging. t Reinalda stelt vast dat gesel denis en optreden van vroutL bij internationale organisa als de Volkenbond, Vereni 'i Naties (VN) en de Internatio^" arbeidsorganisaties bepaaldi drukwekkend zijn. „VroutASf hebben heel wat werk veina' voordat hun opvattingen opit geüjkheid in 1979 zijn overgefipe men in het beroemde VN-vipn wen verdrag." wer Meneer de politicoloog vindt pn merkwaardig dat er zo wei ion van bekend is; het enige dat mi1 vaststelt en bewijst is iets led veel vrouwen allang uit (bitti ervaring weten en hen een dop1 in het oog is. Namelijk dat aljPch' vrouwenwerk, ook het politiPer vaak onzichtbaar is of opp best in de marge blijft hanger^01' dat vrouwengeschiedenis dep3' ging heeft telkens in het nieiip"; verdwijnen. fieói Waardoor dat komt? Door drf^i' ordinaire machtsverschillen on politieke, economische en *er( stuurlijke macht ligt voorpd grootste deel nog in handen-3311 mannen; zij staan hoog in 31 litieke pikorde en bepalen w stac op de agenda komt. Het Echter Reinalda rept hier no° over. Na een paternalistisch Abi over de bol is het enige dat 1 var vrouwenbeweging meent we' moeten aanraden, dat zij Du meer naar buiten moet tret Zo is de vicieuze cirkel ii£i rond; het probleem wordt tej geschoven op het bordje ji vrouwen. Sfeerverbeteraars Dit mechanisme is taai: wt lend meedenken in de 'vroui problematiek' maar niet he: gen (patriarchale) functioi kritisch analyseren en van uit wezenlijk iets veranderen] Integendeel, men gaat ge op de oude voet voort. En ook niet toevallig, want de eigen groepsgedrag te ve ken houd je je eigen macl stand. Begin dit jaar kwame uitnodiging van NRC Hai blad enkele invloedrijke behorend tot de economiscl financiële elite, in een 'achl mer' in Den Haag bijeen omi de toekomst van de natie raadslagen. Het verslag 5 februari over twee volle p j™ v na's gepubliceerd. Vrouwen: 01 braken aan de tafel en hunsp oni fieke belangen ontbraken oc eek het gesprek. Het geeft aan da ng jaar vrouwenkiesrecht geen [aar vloedrijke plaats in de achte ^ger mer heeft opgeleverd. n ZI Of vrouwen krijgen met eeneer der taai cliché te maken. Wf e"e' denken van een opmerkinga,le staatssecretaris Wallage dj voor pleit dat er in een vol? kabinet minstens acht en Ef tien vrouwen bewindslif Pvc moeten zitten. Ha, denk je heugd, eindelijk een versta a 2 man die de deskundigheid Pl vrouwen erbij wil hebben... 1 wat is zijn argument? Oji A manier wordt in de regeerp kl de atmosfeer van een voe: lerskleedkamer doorbroker. P™ Vrouwen als eeuwige sfeervt s& teraars. Is het een wonder 1 veel vrouwen vaak nog zeg e politiek, mij niet gezien. mijn portie maar aan Fit Plus natuurlijk het feit dat'.iv wen vaak wél overbelast Tl doordat zij naast hun weri overwegende mate de zorgtflt" voor thuis, familie en mensi rpp de omgeving toegeschoven gen. EN 'Hoe politiek-bewust zijmtej wen?' is de vraag die aansta jj w dinsdag (8 maart) bijvoort) iinjz tijdens de viering van Int<el.H tïonale vrouwendag in Zier. e, centraal zal staan. Wat zi; [raf (on)mogelijkheden; hoe stefers i als vrouw op? Radicaal off Iraft je zelf helemaal aan <That> effect) of word je, als je plots in de schijnwerpers staat 'frozen rabbit' (een persoo: J niets durft)? Gaan partij tieke belangen altijd voor1 blijf je overeind en verdffl niet binnen de kortste 1 'Ko! ]r vi Pv( ige weer via de draaideur naar ten? Welke mogelijkheden er om van buitenaf de poli' besluitvorming te beïnvlofl6nie moeten vrouwen weer vake' ege\ krachten bundelen? raf Allemaal vragen die na 75 Dis- vrouwenkiesrecht en meer ndei een eeuw vrouwenemanci! Is de nog lang niet achterhaald itvai Opheffing van de Veren een Vrouwenbelangen lijkt mewer alsnog een schone droom, ön a;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2