Compact met veel binnenruimte
De auto als vesting
PZC vrije tijd ZATERDAG 5 MAART 1994 22
Wielklem
Opel
Omega
BEL GRATIS: 06-0996688
Ford toont levenskracht
in Gèneve met kleine Ka
°P eenzame
...voor hypotheekadvies of bemiddeling I
boven de grijze middelmaatC
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg, lange Geere 153, tel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-17808
a
r v
I w
11
zi
h
ti
t(
In vervolg op de hypotheekrenteverhoging van de FBTO vorige week, Vl
heeft ook deze week een groot aantal geldverstrekkers hun tarieven
verhoogd variërend van 0,1% tot 0,7%, met name voor de langere rente- et
vaste perioden.
hypotheek
INI I I IT
prestaties blijft de diesel-Opel
wat achter bij een BMW, in ge
luidsniveau is hij beter.
Basis-aggregaat is een zes-
tienkleps tweeliter, die met de
gewichtige Omega aardig weg
weet. Dat is te danken aan de
goed verdeelde trekkracht, die al
vanaf 2000 toeren voldoende ac
celeratie biedt. Ver in toeren
doortrekken gaat vlotter en geeft
minder geluidshinder dan bij
voorgaande Omega-viercilin-
ders. De volgende stap, een 2,5 li
ter V6, harmonieert het mooist
met het luxe-karakter van de
nieuweling. Wat de nieuwe drieli
ter V6 meer biedt valt een beetje
tegen, misschien doordat die ge
paard gaat met extra gewicht
van de top-uitrusting MV6.
Duurder
De nieuwe Omega pakt duurder
uit, mede doordat zijn voorgan
ger in diens nadagen haast alleen
voordelige actieversies kent. Het
zegt daarom niet alles dat de
goedkoopste oude Omega negen
mille minder kost dan het nieuwe
basismodel van 53.950,-. Spre
kender is. hoopt men, dat een
krapper en kaler BMW 518 of
Mercedes C 180 ruim meer kos
ten. De importeur laat doorsche
meren dat te gelegenei; tijd een
goedkoper versie komt, met de
(wat zwakke) achtkleps tweeliter
uit het oude model.
Anders ziet het eruit bij het top
model MV6 3.0i voor ƒ90.900.-
(drie mille meer als stationcar, bij
elke andere versie is dat verschil
twee mille). Belangrijk goedko
per dan de niet meer leverbare
Senator met vergelijkbare uit
monstering. De duurste Renault
Safrane of Peugeot 605 zullen het
er moeilijk mee krijgen.
Voorheen kostte een grotere mo
tor of hoger uitrustingsniveau bij
de Omega niet veel. De meerprijs
voor de begeerlijke kleinste V6
beloopt nu zes mille, een grote
stap vanaf de basis-tweeliter. De
stap van GL naar CD-uitrusting
kost dertien mille, nogal veel
voor airconditioning en een
vracht minder nuttige snuisterij
en. Een diesel komt op minimaal
62.950.-.
Peter Fokker
De Opel Omega, bijna acht
jaar op de markt, was geen
krappe auto. Zijn opvolger lijkt
door zijn vormgeving iets com
pacter. maar met een betere in
deling van de carrosserie won
men binnenin enkele centime
ters. Vooral de enorme hoofd
ruimte is verheugend. Bij veel
nieuwe auto's lijken fraaie ron
dingen zwaarder te wegen dan de
afstand tussen dak en achter
bank.
Ford heeft na het prototype Sub B een verder doorontwikkeld model!
onder de naam Ka uitgebracht, die deze maand wordt gepresciv
teerd op de autosalon van Genève. Ka komt uit de Egyptische mytholo
gie en staat voor levenskracht in een mens of standbeeld. Die geest wü
men vooral tonen in de klasse onder het segment waarin de Fiesta valt
Bij de mini's wordt het de komende jaren Europees gezien tamelijl
druk. Fiat heeft al de Cinquecento, straks komen Opel. BMW. Peu
geot en Volkswagen nog. Eindelijk wat geleerd van de Japanse merkec
De Ford Ka moet medio '96 op de markt komen en als kleine, elegant*
auto net zo veilig zijn als grote broer Scorpio of Mondeo.
Het nu getoonde type staat voor 95% model voor de definitieve versie j
Hoogste baas Jack Nasser over de auto: "Het is vooral een auto voort
de veeleisende Europese klant en we zijn vast besloten in dit belangrijk'!
segment van de mini's door te dringen."
Ander nieuws van Ford is motorisch: eind dit jaar komt voor de Monde:
de nieuwe V6 2.5 ltr beschikbaar. Dit met hulp van Porsche gebouwde 2f
kleps aluminium motorblok heeft een vermogen van 175 pk en komt late:
ook in sommige Ford US-modellen.
Siem Leeuwenkamp
Alle testwagens hadden als extra
een schuifdak. dus zelfs een iets
verlaagd plafond. Dat schuif
kanteldak biedt een handig
nieuwtje. Een draaiknop met ze
ven keuzestanden maakt snelle
elektrische bediening mogelijk,
er hoeft geen drukknop vastge
houden te worden tot de gewen
ste opening is bereikt.
Het enige dat er niet ruimer op
werd is de bergruimte rond de
voorste zitplaatsen. De riante
dashboardkast van het oude mo
del werd gehalveerd om plaats te
maken voor een standaard air
bag. Maar er is geen reden te be
denken waarom de kaartenvak-
ken in de portieren ook kleiner
werden. Verder is alles ronduit
groot, tot en met de meters in het
dashboard. Waaronder een uit
stekend afleesbaar display voor
tijd, datum, buitentemperatuur
en indien gemonteerd een origi
nele Opel-radio en boordcompu
ter (standaard vanaf cd-versie).
Voor een optimale zitpositie had
den we het stuurwiel graag hoger
gemonteerd of in hoogte verstel
baar gehad. Vrolijker inte-
rieurkleuren dan alleen zwart/
grijs combinaties zouden wel
kom zyn.
Minpunten liggen niet voor het
oprapen. Het basismodel GL is al
uiterst compleet. ABS en twee
airbags voor de veiligheid, voor
het comfort centrale vergrende
ling en elektrische bediening van
ramen en spiegels, en ook een
goed rijgedrag. De geluidsisola
tie is prima, de bekrachtigde be
sturing biedt een mooi compro
mis tussen lichte bediening en
gevoeligheid, de vernieuwde
wielophanging biedt de juiste
mate van veersouplesse en in
principe neutraal stuurgedrag.
Advertentie
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS HOOgte...
Hypotheekrente
per rente
1 maart 1994 vast
gedu
rende
rentepercentages
netto werkelijke i
afsluit opgave rente bij fiscale v'
provi- bank besparing van j
sie in constant
ABN.AMRO spaarhyp.
5 jr
1,00
6,50
3,39
2,15
spaarhyp.
lOjr.
1,00
7,10
3,78
2,45
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,40
3,97
2,61
ann. hyp.
variab.
1,00
6,50
4,28
3,46
ann. hyp.
5jr.
1,00
6,30
4,15
3,36
spaarhyp. 5 jr.
spaarhyp. 10 jr.
spaarhyp. 15 jr.
ann. hyp 5 jr.
ann. hyp. 10 jr.
1,00
6,70
3,55
2,28
1,00
7.10
3.80
2,48
1,00
7.50
4.07
2,68
1.00
6,50
4,28
3,46
1,00
6,90
4,54
3,67
Aegon spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,51 2,26
spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71
Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,44 2,21
Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71
Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 6,90 3,69 2,40
Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,30 3,95 2,60
spaarv.hyp. renterust 1.00 6,60 3,50 2,25
Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,25 6,60 3.47 2.23
Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 7,30 3,92 2,57
Centrale
spaarhyp.
1,00
6,20
3,17
1.97
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1,00
6,70
3,49
2,21
ann. hvp.
2 jr.
1,00
5,80
3.83
3.11
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,10
4,02
3,26 J
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
1,00
6,50
3.44
2.21
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1.00
7,50
4,09
2,71
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,70 3.57 2,30
GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,57 2,30
ann. hyp. ljr. 1,00 6,30 4,15 3,36
ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,50 4,28 3,46
Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,51 2,26
Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71
spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,40 2,16
spaarhyp. 10 jr 1,00 7.00 3,72 2.40
ann. hyp. ljr 1,00 6.10 4.02 3,26
ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,30 4,15 3.36
spaarhyp. 5 jr.
spaarhyp. 7 jr.
spaarhyp. 12 jr.
ann. hyp. 2 jr.
ann. hyp. 5 jr.
1,00
6,90
3,69
2,39
1,00
7,20
3,88
2,54
1,00
7,60
4.14
2,75
1,00
5,90
3,80
3,07
1,00
6,70
4,31
3,49
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6,40
3,34
2,12
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,05
2,67
sp.opt. hyp.
stabiel
1.00
8,10
4,47
3.00
i adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1.00
6,30
4.15
3,36
ann. hyp.
o jr.
1,00
6,80
4,47
3,62
Reaal exact-hyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,32 2,11
Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,57 2,30
VSBBank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,45 2,21
Westland lage last. 7 jr.* 1,00 6,50 3,45 2,21
Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,10 3,82 2,50
Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 6,30 3,26 2,05
AlgVing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 6,80 3.59 2,31
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Rondere vormen met een Amerikaans trekje laten de nieuwe Omega compacter lijken dan de oude.
foto NPA
Zolang men er rekening mee
houdt dat de Omega geen sport
wagen is. De omvangrijke uitrus
ting maakt hem zwaar, dat voel
je bij snelle stuurmanoeuvres.
Met enige tegenzin verandert de
auto dan van richting, vervol
gens dient men erop verdacht te
Het interieur van de Omgea.
zijn dat de aangedreven achter
zijde van de auto nogal wil door
zetten wanneer het hard gaat.
Het blijft goed beheersbaar, we
bedoelen slechts dat de sportieve
rijdynamiek van een BMW niet
bij deze Opel gezocht moet wor
den.
foto NPA
Het merk BMW komt niet toeval
lig naar boven. Daar haalde Opel
een nieuwe diesel vandaan, het
prachtige zescilinder turbo-ag
gregaat uit BMW's 3- en 5-serie.
Met iets verminderd vermogen,
nog altijd een wereld van verschil
met de oude Omega diesels. In
Jaarlijks worden 25.000
beveiligingssystemen in
auto's ingebouwd. Dat lijkt
veel, maar op een wagenpark
van 5,5 miljoen is het te
verwaarlozen. Het aantal
diefstallen van auto's stijgt
schrikbarend. Of al die
systemen helpen?
Nietsvermoedend loopje 's och
tends de deur uit. de hand
graaiend in de jaszak op zoek naar
de autosleutels. De blik stokt. Hier
stond hij toch? Even is er de twijfel.
Goed nadenken, het is nog vroeg.
Helaas, het helpt niet. De auto is
gestolen. Een bijna alledaags ver
schijnsel, want vorig jaar werd
35.000 keer aangifte gedaan van
autodiefstal. Dat zijn er 106 per
dag.
Vervelend voor de autobezitters,
misschien nog meer voor de verze
keringsmaatschappijen. Het ver
zekeren van auto's wordt onaan
trekkelijk.
Sommige berichten geven hoop.
Vorig jaar werd melding gemaakt
van het anti-diefstal syssteem HC/
AS. dat staat voor home caller/
auto stop systeem. Een slim appa
raat in de auto- dat, als het niet
door de eigenaar van de auto
wordt uitgeschakeld, contact
zoekt met een meldkamer ergens
in het land. Die meldkamer zorgt
dan voor een computergestuurd
signaal dat de brandstoftoevoer in
de auto regelt. Heel leuk die vin
ding. zei het Bureau ter Bevorde
ring van Schadepreventie vorig
jaar. 'We verwachten er veel van'.
Maar het systeem is niet van de
grond gekomen. HC/AS wil ge
bruik maken van de infrastructuur
van de Greenpoints van PTT-Tele-
com. In Nederland zijn 3000 van
die ontvangstpunten voor draag
bare telefoons te vinden, maar bij
een proef bleek dat het systeem
niet naar tevredenheid werkt. Pro
bleem was ook dat de Greenpoints
niet werken in Duitsland en Bel
gië, maar wel in Frankrijk. Aange
zien auto's nogal eens de grens
overgaan lijkt het systeem voorlo
pig niet toepasbaar.
Blokkeren
Zo was er vorig jaar ook een appa
raat dat de remmen kon blokke
ren. Pas uit te schakelen met be
hulp van een speciale sleutel of een
zendertje dat zou kunnen worden
ingebouwd in een sleutelhanger
Er was een probleem: het ding
moest zo'n 1700 gulden kosten.
Een paar maanden geleden nog
bracht TNO een nieuw „revolutio
nair autobeveiligingssysteem'
naai- buiten. Een systeem dat zich
twintig seconden nadat de auto is
geparkeerd automatisch inscha
kelt. Het apparaat blokkeert de
motor op verschillende manieren.
Pas met behulp van een elektroni
sche codesleutel of met behulp van
afstandsbediening kan het sys
teem worden uitgeschakeld. In
België, Duitsland en Frankrijk is
dit apparaat een redelijk succes.
Wielklemmen, door de overheid ontwikkeld om foutparkeerders te dwingen hun bekeuring te betalen, worden ook gebruikt om autodieven af te
schrikken. fotoSacha Pieterse
Mede door de lage kosten: zo'n 300
gulden.
In het kielzog van deze ontwikke
ling zijn nog goedkopere systemen
ontwikkeld, zoals een brandstof-
toevoeronderbreker. In- of uit- te
schakelen door een knopje dat in
de auto is verstopt. Dit beveili
gingssysteem kost ruim 150 gul
den. Een soortgelijk systeem dat
sterk in opmars is, maar luxer uit
gevoerd, is de beveiliging met be
hulp van de pincode. De duurdere
Duitse auto's hebben dit systeem
in het standaardaccessoirepakket
zitten.
Degelijk, maar niet goedkoop, is
de wielklem. Normaal een wapen
tegen foutparkeerders, maar ook
in de handel als afschrikmiddel
voor autodieven. De prijs: 400 gul
den. Ook is een goedkopere versie
op de markt die net geen honderd
gulden kost en vooral bij aanhan
gers en caravans wordt toegpast.
Sirene
AI deze systemen moeten de
aloude sirene vervangen. Die
loeiende dingen geven veel geluid,
maar dat helpt weinig. De dieven,
zo blijkt, trekken zich er niets van
aan. Nog voordat de eigenaar de
straat is opgerend is de dief al ver
dwenen met auto. Bovendien, als
de eigenaar niet in de buurt is,
heeft zo'n alarm weinig zin. Wie
maakt zich druk om een loeiende
alarminstallatie van een ander?
Die dingen willen ook nogal eens
ongewenst afgaan. Een goedkope
alarminstallatie reageert al, zo ver
tellen garagehouders, wanneer een
mus op het dak gaat zitten. Een
goed functionerend systeem kost
al snel 700 gulden.
De Belgische televisie nam on
langs de proef op de som en liet op
klaarlichte dag bij een winkelcen
trum een alarminstallatie van een
auto afgaan. Slechts een enkele
passant keek er van op, maar nie
mand had de behoefte persoonlijk
poolshoogte te nemen.
Maar wat te doen tegen diefstal?
Garagehouders zeggen ook niet
precies te weten wat het beste is.
Veel waardering is er voor de star-
tonderbrekingssystemen. Gecom
bineerd met een beugel tussen ver
snellingspook en handrem of tus
sen rempedaal en stuurwiel. „Je
moet het de dieven moeilijk ma
ken. De meesten willen binnen een
minuut succes hebben. Zijn ze lan
ger bezig, dan worden ze zenuw
achtig. mag je hopen en bedanken
ze voor de moeite", zo wordt ons
verteld.
De verzekeraars hebben geen uni
forme richtlijnen als het gaat om
beveiligingssystemen. „Daarvoor
is de concurrentie te groot in Ne
derland", zegt mevrouw A. van
Leeuwen van het Verbond van Ver
zekeraars. „Iedere maatschappij
mag zelf bepalen welke eisen wor
den gesteld. Die eisen kunnen per
verzekeraar en per auto verschil
len."
Mevrouw Van Leeuwen staat niet
afwijzend tegenover de plannen
van de EU om autofabrikanten te
verplichten een beveiligingssys
teem in te bouwen. Er moet iets ge
beuren vinden de verzekeraars.
„De premies zullen anders steeds
hoger worden. De belangrijkste re
den voor hogere premies is dief
stal. In Engeland zijn er al regio's
waar sommige auto's niet meer
worden verzekerd."
Een algemeen advies van de verze
keraars valt niet te verwachten.
Daarvoor verschillen de verzeke
ringsmaatschappijen te veel. Na
tuurlijk juichen de verzekeraars
het toe dat steeds meer auto-eige
naren een beveiligingssysteem la
ten inbouwen. Maar wat het beste
is weten ook de verzekeraars niet.
Dieven die een auto meenemen op
een oplegger omzeilen bijna alle
systemen.
Veel waarde wordt daarom ge
hecht aan het verder vervolmaken
van het opsporingsregister van ge
stolen auto's. Van alle gestolen au
tomobielen wordt de helft terugge
vonden. vooral dank zij dat regis
ter. „Daar zijn we blij mee", zegt
mevrouw Van Leeuwen. „Maar die
teruggevonden auto's zijn bijna al
tijd beschadigd en die kosten ko
men, als er geen sprake is van een
cascoverzekering, voor rekening
van de verzekeringnemer. Dat kan
fors oplopen."
Dus toch maar beveiligen.
John Stael
Ford voorziet een toenemende vraag naar kleinere auto's met complet'!
uitrusting en speelt met de Ka in op de speciale behoeften van het stad*
verkeer.
Voor veel dieven is het een koud kunstje een auto zonder sleutel te star
ten. fotoCeesZorn