Compact met veel binnenruimte De auto als vesting PZC vrije tijd ZATERDAG 5 MAART 1994 22 Wielklem Opel Omega BEL GRATIS: 06-0996688 Ford toont levenskracht in Gèneve met kleine Ka °P eenzame ...voor hypotheekadvies of bemiddeling I boven de grijze middelmaatC Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-17808 a r v I w 11 zi h ti t( In vervolg op de hypotheekrenteverhoging van de FBTO vorige week, Vl heeft ook deze week een groot aantal geldverstrekkers hun tarieven verhoogd variërend van 0,1% tot 0,7%, met name voor de langere rente- et vaste perioden. hypotheek INI I I IT prestaties blijft de diesel-Opel wat achter bij een BMW, in ge luidsniveau is hij beter. Basis-aggregaat is een zes- tienkleps tweeliter, die met de gewichtige Omega aardig weg weet. Dat is te danken aan de goed verdeelde trekkracht, die al vanaf 2000 toeren voldoende ac celeratie biedt. Ver in toeren doortrekken gaat vlotter en geeft minder geluidshinder dan bij voorgaande Omega-viercilin- ders. De volgende stap, een 2,5 li ter V6, harmonieert het mooist met het luxe-karakter van de nieuweling. Wat de nieuwe drieli ter V6 meer biedt valt een beetje tegen, misschien doordat die ge paard gaat met extra gewicht van de top-uitrusting MV6. Duurder De nieuwe Omega pakt duurder uit, mede doordat zijn voorgan ger in diens nadagen haast alleen voordelige actieversies kent. Het zegt daarom niet alles dat de goedkoopste oude Omega negen mille minder kost dan het nieuwe basismodel van 53.950,-. Spre kender is. hoopt men, dat een krapper en kaler BMW 518 of Mercedes C 180 ruim meer kos ten. De importeur laat doorsche meren dat te gelegenei; tijd een goedkoper versie komt, met de (wat zwakke) achtkleps tweeliter uit het oude model. Anders ziet het eruit bij het top model MV6 3.0i voor ƒ90.900.- (drie mille meer als stationcar, bij elke andere versie is dat verschil twee mille). Belangrijk goedko per dan de niet meer leverbare Senator met vergelijkbare uit monstering. De duurste Renault Safrane of Peugeot 605 zullen het er moeilijk mee krijgen. Voorheen kostte een grotere mo tor of hoger uitrustingsniveau bij de Omega niet veel. De meerprijs voor de begeerlijke kleinste V6 beloopt nu zes mille, een grote stap vanaf de basis-tweeliter. De stap van GL naar CD-uitrusting kost dertien mille, nogal veel voor airconditioning en een vracht minder nuttige snuisterij en. Een diesel komt op minimaal 62.950.-. Peter Fokker De Opel Omega, bijna acht jaar op de markt, was geen krappe auto. Zijn opvolger lijkt door zijn vormgeving iets com pacter. maar met een betere in deling van de carrosserie won men binnenin enkele centime ters. Vooral de enorme hoofd ruimte is verheugend. Bij veel nieuwe auto's lijken fraaie ron dingen zwaarder te wegen dan de afstand tussen dak en achter bank. Ford heeft na het prototype Sub B een verder doorontwikkeld model! onder de naam Ka uitgebracht, die deze maand wordt gepresciv teerd op de autosalon van Genève. Ka komt uit de Egyptische mytholo gie en staat voor levenskracht in een mens of standbeeld. Die geest wü men vooral tonen in de klasse onder het segment waarin de Fiesta valt Bij de mini's wordt het de komende jaren Europees gezien tamelijl druk. Fiat heeft al de Cinquecento, straks komen Opel. BMW. Peu geot en Volkswagen nog. Eindelijk wat geleerd van de Japanse merkec De Ford Ka moet medio '96 op de markt komen en als kleine, elegant* auto net zo veilig zijn als grote broer Scorpio of Mondeo. Het nu getoonde type staat voor 95% model voor de definitieve versie j Hoogste baas Jack Nasser over de auto: "Het is vooral een auto voort de veeleisende Europese klant en we zijn vast besloten in dit belangrijk'! segment van de mini's door te dringen." Ander nieuws van Ford is motorisch: eind dit jaar komt voor de Monde: de nieuwe V6 2.5 ltr beschikbaar. Dit met hulp van Porsche gebouwde 2f kleps aluminium motorblok heeft een vermogen van 175 pk en komt late: ook in sommige Ford US-modellen. Siem Leeuwenkamp Alle testwagens hadden als extra een schuifdak. dus zelfs een iets verlaagd plafond. Dat schuif kanteldak biedt een handig nieuwtje. Een draaiknop met ze ven keuzestanden maakt snelle elektrische bediening mogelijk, er hoeft geen drukknop vastge houden te worden tot de gewen ste opening is bereikt. Het enige dat er niet ruimer op werd is de bergruimte rond de voorste zitplaatsen. De riante dashboardkast van het oude mo del werd gehalveerd om plaats te maken voor een standaard air bag. Maar er is geen reden te be denken waarom de kaartenvak- ken in de portieren ook kleiner werden. Verder is alles ronduit groot, tot en met de meters in het dashboard. Waaronder een uit stekend afleesbaar display voor tijd, datum, buitentemperatuur en indien gemonteerd een origi nele Opel-radio en boordcompu ter (standaard vanaf cd-versie). Voor een optimale zitpositie had den we het stuurwiel graag hoger gemonteerd of in hoogte verstel baar gehad. Vrolijker inte- rieurkleuren dan alleen zwart/ grijs combinaties zouden wel kom zyn. Minpunten liggen niet voor het oprapen. Het basismodel GL is al uiterst compleet. ABS en twee airbags voor de veiligheid, voor het comfort centrale vergrende ling en elektrische bediening van ramen en spiegels, en ook een goed rijgedrag. De geluidsisola tie is prima, de bekrachtigde be sturing biedt een mooi compro mis tussen lichte bediening en gevoeligheid, de vernieuwde wielophanging biedt de juiste mate van veersouplesse en in principe neutraal stuurgedrag. Advertentie DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS HOOgte... Hypotheekrente per rente 1 maart 1994 vast gedu rende rentepercentages netto werkelijke i afsluit opgave rente bij fiscale v' provi- bank besparing van j sie in constant ABN.AMRO spaarhyp. 5 jr 1,00 6,50 3,39 2,15 spaarhyp. lOjr. 1,00 7,10 3,78 2,45 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,40 3,97 2,61 ann. hyp. variab. 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5jr. 1,00 6,30 4,15 3,36 spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 10 jr. spaarhyp. 15 jr. ann. hyp 5 jr. ann. hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,55 2,28 1,00 7.10 3.80 2,48 1,00 7.50 4.07 2,68 1.00 6,50 4,28 3,46 1,00 6,90 4,54 3,67 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,51 2,26 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,44 2,21 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 6,90 3,69 2,40 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,30 3,95 2,60 spaarv.hyp. renterust 1.00 6,60 3,50 2,25 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,25 6,60 3.47 2.23 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 7,30 3,92 2,57 Centrale spaarhyp. 1,00 6,20 3,17 1.97 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,49 2,21 ann. hvp. 2 jr. 1,00 5,80 3.83 3.11 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,10 4,02 3,26 J Delta Lloyd hyp.tot.plan 1,00 6,50 3.44 2.21 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1.00 7,50 4,09 2,71 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,70 3.57 2,30 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,57 2,30 ann. hyp. ljr. 1,00 6,30 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,50 4,28 3,46 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,51 2,26 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71 spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,40 2,16 spaarhyp. 10 jr 1,00 7.00 3,72 2.40 ann. hyp. ljr 1,00 6.10 4.02 3,26 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,30 4,15 3.36 spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 7 jr. spaarhyp. 12 jr. ann. hyp. 2 jr. ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,90 3,69 2,39 1,00 7,20 3,88 2,54 1,00 7,60 4.14 2,75 1,00 5,90 3,80 3,07 1,00 6,70 4,31 3,49 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6,40 3,34 2,12 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,05 2,67 sp.opt. hyp. stabiel 1.00 8,10 4,47 3.00 i adviesrente) ann. hyp. variabel 1.00 6,30 4.15 3,36 ann. hyp. o jr. 1,00 6,80 4,47 3,62 Reaal exact-hyp. 5 jr. 1,00 6,30 3,32 2,11 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 6,70 3,57 2,30 VSBBank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,45 2,21 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 6,50 3,45 2,21 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,10 3,82 2,50 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 6,30 3,26 2,05 AlgVing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 6,80 3.59 2,31 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Rondere vormen met een Amerikaans trekje laten de nieuwe Omega compacter lijken dan de oude. foto NPA Zolang men er rekening mee houdt dat de Omega geen sport wagen is. De omvangrijke uitrus ting maakt hem zwaar, dat voel je bij snelle stuurmanoeuvres. Met enige tegenzin verandert de auto dan van richting, vervol gens dient men erop verdacht te Het interieur van de Omgea. zijn dat de aangedreven achter zijde van de auto nogal wil door zetten wanneer het hard gaat. Het blijft goed beheersbaar, we bedoelen slechts dat de sportieve rijdynamiek van een BMW niet bij deze Opel gezocht moet wor den. foto NPA Het merk BMW komt niet toeval lig naar boven. Daar haalde Opel een nieuwe diesel vandaan, het prachtige zescilinder turbo-ag gregaat uit BMW's 3- en 5-serie. Met iets verminderd vermogen, nog altijd een wereld van verschil met de oude Omega diesels. In Jaarlijks worden 25.000 beveiligingssystemen in auto's ingebouwd. Dat lijkt veel, maar op een wagenpark van 5,5 miljoen is het te verwaarlozen. Het aantal diefstallen van auto's stijgt schrikbarend. Of al die systemen helpen? Nietsvermoedend loopje 's och tends de deur uit. de hand graaiend in de jaszak op zoek naar de autosleutels. De blik stokt. Hier stond hij toch? Even is er de twijfel. Goed nadenken, het is nog vroeg. Helaas, het helpt niet. De auto is gestolen. Een bijna alledaags ver schijnsel, want vorig jaar werd 35.000 keer aangifte gedaan van autodiefstal. Dat zijn er 106 per dag. Vervelend voor de autobezitters, misschien nog meer voor de verze keringsmaatschappijen. Het ver zekeren van auto's wordt onaan trekkelijk. Sommige berichten geven hoop. Vorig jaar werd melding gemaakt van het anti-diefstal syssteem HC/ AS. dat staat voor home caller/ auto stop systeem. Een slim appa raat in de auto- dat, als het niet door de eigenaar van de auto wordt uitgeschakeld, contact zoekt met een meldkamer ergens in het land. Die meldkamer zorgt dan voor een computergestuurd signaal dat de brandstoftoevoer in de auto regelt. Heel leuk die vin ding. zei het Bureau ter Bevorde ring van Schadepreventie vorig jaar. 'We verwachten er veel van'. Maar het systeem is niet van de grond gekomen. HC/AS wil ge bruik maken van de infrastructuur van de Greenpoints van PTT-Tele- com. In Nederland zijn 3000 van die ontvangstpunten voor draag bare telefoons te vinden, maar bij een proef bleek dat het systeem niet naar tevredenheid werkt. Pro bleem was ook dat de Greenpoints niet werken in Duitsland en Bel gië, maar wel in Frankrijk. Aange zien auto's nogal eens de grens overgaan lijkt het systeem voorlo pig niet toepasbaar. Blokkeren Zo was er vorig jaar ook een appa raat dat de remmen kon blokke ren. Pas uit te schakelen met be hulp van een speciale sleutel of een zendertje dat zou kunnen worden ingebouwd in een sleutelhanger Er was een probleem: het ding moest zo'n 1700 gulden kosten. Een paar maanden geleden nog bracht TNO een nieuw „revolutio nair autobeveiligingssysteem' naai- buiten. Een systeem dat zich twintig seconden nadat de auto is geparkeerd automatisch inscha kelt. Het apparaat blokkeert de motor op verschillende manieren. Pas met behulp van een elektroni sche codesleutel of met behulp van afstandsbediening kan het sys teem worden uitgeschakeld. In België, Duitsland en Frankrijk is dit apparaat een redelijk succes. Wielklemmen, door de overheid ontwikkeld om foutparkeerders te dwingen hun bekeuring te betalen, worden ook gebruikt om autodieven af te schrikken. fotoSacha Pieterse Mede door de lage kosten: zo'n 300 gulden. In het kielzog van deze ontwikke ling zijn nog goedkopere systemen ontwikkeld, zoals een brandstof- toevoeronderbreker. In- of uit- te schakelen door een knopje dat in de auto is verstopt. Dit beveili gingssysteem kost ruim 150 gul den. Een soortgelijk systeem dat sterk in opmars is, maar luxer uit gevoerd, is de beveiliging met be hulp van de pincode. De duurdere Duitse auto's hebben dit systeem in het standaardaccessoirepakket zitten. Degelijk, maar niet goedkoop, is de wielklem. Normaal een wapen tegen foutparkeerders, maar ook in de handel als afschrikmiddel voor autodieven. De prijs: 400 gul den. Ook is een goedkopere versie op de markt die net geen honderd gulden kost en vooral bij aanhan gers en caravans wordt toegpast. Sirene AI deze systemen moeten de aloude sirene vervangen. Die loeiende dingen geven veel geluid, maar dat helpt weinig. De dieven, zo blijkt, trekken zich er niets van aan. Nog voordat de eigenaar de straat is opgerend is de dief al ver dwenen met auto. Bovendien, als de eigenaar niet in de buurt is, heeft zo'n alarm weinig zin. Wie maakt zich druk om een loeiende alarminstallatie van een ander? Die dingen willen ook nogal eens ongewenst afgaan. Een goedkope alarminstallatie reageert al, zo ver tellen garagehouders, wanneer een mus op het dak gaat zitten. Een goed functionerend systeem kost al snel 700 gulden. De Belgische televisie nam on langs de proef op de som en liet op klaarlichte dag bij een winkelcen trum een alarminstallatie van een auto afgaan. Slechts een enkele passant keek er van op, maar nie mand had de behoefte persoonlijk poolshoogte te nemen. Maar wat te doen tegen diefstal? Garagehouders zeggen ook niet precies te weten wat het beste is. Veel waardering is er voor de star- tonderbrekingssystemen. Gecom bineerd met een beugel tussen ver snellingspook en handrem of tus sen rempedaal en stuurwiel. „Je moet het de dieven moeilijk ma ken. De meesten willen binnen een minuut succes hebben. Zijn ze lan ger bezig, dan worden ze zenuw achtig. mag je hopen en bedanken ze voor de moeite", zo wordt ons verteld. De verzekeraars hebben geen uni forme richtlijnen als het gaat om beveiligingssystemen. „Daarvoor is de concurrentie te groot in Ne derland", zegt mevrouw A. van Leeuwen van het Verbond van Ver zekeraars. „Iedere maatschappij mag zelf bepalen welke eisen wor den gesteld. Die eisen kunnen per verzekeraar en per auto verschil len." Mevrouw Van Leeuwen staat niet afwijzend tegenover de plannen van de EU om autofabrikanten te verplichten een beveiligingssys teem in te bouwen. Er moet iets ge beuren vinden de verzekeraars. „De premies zullen anders steeds hoger worden. De belangrijkste re den voor hogere premies is dief stal. In Engeland zijn er al regio's waar sommige auto's niet meer worden verzekerd." Een algemeen advies van de verze keraars valt niet te verwachten. Daarvoor verschillen de verzeke ringsmaatschappijen te veel. Na tuurlijk juichen de verzekeraars het toe dat steeds meer auto-eige naren een beveiligingssysteem la ten inbouwen. Maar wat het beste is weten ook de verzekeraars niet. Dieven die een auto meenemen op een oplegger omzeilen bijna alle systemen. Veel waarde wordt daarom ge hecht aan het verder vervolmaken van het opsporingsregister van ge stolen auto's. Van alle gestolen au tomobielen wordt de helft terugge vonden. vooral dank zij dat regis ter. „Daar zijn we blij mee", zegt mevrouw Van Leeuwen. „Maar die teruggevonden auto's zijn bijna al tijd beschadigd en die kosten ko men, als er geen sprake is van een cascoverzekering, voor rekening van de verzekeringnemer. Dat kan fors oplopen." Dus toch maar beveiligen. John Stael Ford voorziet een toenemende vraag naar kleinere auto's met complet'! uitrusting en speelt met de Ka in op de speciale behoeften van het stad* verkeer. Voor veel dieven is het een koud kunstje een auto zonder sleutel te star ten. fotoCeesZorn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 22