Bolhoed en alpinopet gaan hand in hand sssss Kanaaltunnel verbindt twee culturen PZC reportage ZATERDAG 26 FEBRUAR! 1994 Tolhuisjes voor auto's met het stuur aan de rechtse of aan de linkse kant zijn gereed om de stroom voertuigen voor de tunnel te ontvangen. De vaste oeververbinding tussen Engeland en Frankrijk wordt vrijdag 6 mei officieel geopend. Daarmee komt een historisch project tot stand. Enerzijds is er altijd de wens van beide landen geweest om met een vaste verbinding aan elkaar gekoppeld te worden. Aan de andere kant was er ook weerstand. Engeland wordt een beetje minder eiland en daarin schuilt volgens veel Britten het gevaar dat ze hun zelfstandigheid prijs geven. Voor talrijke Fransen op hun beurt is de tunnel niet meteen aanleiding tot regelmatige bezoeken aan die traditionele dwarsliggers aan de andere kant van het Kanaal. Bij de officiële opening van de kanaaltunnel tus sen Engeland en Frankrijk, vrijdag 6 mei. komt de Engelse koningin Elisabeth eerst naar Calais en vervolgens gaat ze samen met de Franse president Mitterrand naar Folkestone. Het is niet uitgesloten dat Mitterrand aan het eind van de plechtigheid nog een plaagstootje uit zal delen in de richting van de koningin. Bijvoorbeeld als hij opmerkt dat hij eerder in Parijs zal zijn dan zij in Londen. Daarmee legt hij dan nog eens de vinger op de moei zame gang van zaken rond de realisatie van de tun nel. Steeds maar weer werd het project vertraagd en bij de officiële opening is nog steeds niet alles in orde. De rail tussen Folkestone en Londen is niet geschikt voor een snelle trein. Het zal zeker tot de eeuwwisseling duren eer de hoge snelheidstrein TGV inderdaad op volle snelheid tussen Parijs en Londen heen ?n weer zal rijden. De tunnel zelf is wel gereed, inclusief alle op- en af ritten, tolpleinen, toeleidende wegen in zowel Frankrijk en Engeland, kantoren en bedieningsge bouwen en bijvoorbeeld tax-free winkels. Alleen voor het verkeer vanuit west-Nederland ontbreekt nog een stukje vierbaansweg tussen de Belgisch- Franse grens en Duinkerken. Technisch gezien was de aanleg van de tunnel zelf een succes. De vertra ging werd steeds veroorzaakt door financiële peri kelen. Nu de tunnel gereed is, is exploitant Eurotunnel af hankelijk van toeleveranciers en ook dat geeft weer problemen. Zo zijn locomotieven en wagons te laat afgeleverd en nog steeds niet allemaal binnen. Dat had weer vertraging van het testprogramma tot ge volg, waardoor de eerste rit met betalende passa giers (vrachtwagens) van 7 maart naar een later da tum moest worden uitgesteld. Vandaar dat de ope ningsdatum van april 1993, in 1992 nog op een ANWB-kaart vermeld, als redelijk optimistisch kan worden bestempeld. Door schade en schande wijs geworden houdt men zich nu op de vlakte als het gaat om de exacte da tum van eerste treinritten met vrachtwagens en personenauto's. Die zijn respectievelijk enkele we ken voor en enkele weken na de officiële opening van 6 mei. Auto's met caravans, bussen en campers kunnen in september van dit jaar in de trein door de tunnel. Rond die tijd beginnen ook de Belgische, Franse en Engelse spoorwegen met geregelde dien sten onder het Kanaal. Geheel in de stijl van de kanaaltunnel verloopt ook de officiële opening niet zonder slag of stoot. Zo kreeg de pendeldienst voor (vrachtautoverkeer, een onderdeel van Eurotunnel, de naam Le Shuttle. Daar was lang over nagedacht in een poging noch de Engelsen noch de Fransen voor het hoofd te sto ten. Het leek aanvankelijk ook goed te gaan en alle locomotieven zouden met deze naam beschilderd worden, totdat de Franse minister van cultuur het in zijn hoofd kreeg en Le Shuttle toch wel erg En gels vond klinken. Het eind van het liedje is dat Mit terrand weigert zich op 6 mei door de tunnel te be geven in een trein die wordt getrokken door een lo comotief waarop de naam Le Shuttle prijkt. Om die reden wordt één locomotief dan ook nog niet van deze naam voorzien. Maar ook de Engelsen hebben zo hun eigenaardig heden. Zo zijn ze als de dood voor hondsdolheid. Die in Engeland gevreesde ziekte wordt als een vloedgolf over Albion verspreid vanaf het moment dat de tunnel opengaat, veronderstelt men. Het ene dier na het andere zou door de tunnel kruipen en de besmetting overbrengen. Commercieel directeur Christopher Garnett van Eurotunnel wordt er wel eens moe van als hij het elke keer maar weer uit moet leggen in Engeland; „Alsof de Fransen bij bos jes dood neervallen, als gevolg van hondsdolheid. Ik geloof dat de laatste Fransman in 1835 of zo als gevolg van hondsdolheid overleed en die was door een hond in Mexico gebeten." Desondanks zijn in derdaad maatregelen genomen om te voorkomen dat dieren 'op eigen houtje' aan een tocht door de tunnel beginnen. Naast diep ingegraven hekken is een Franse vinding aangebracht die zeer hoge to nen produceert, zodat dieren afgeschrikt worden. Napoleon Al in 1880 onderneemt Napoleon, in eerste instantie met toestemming van de Engelsen, pogingen een tunnel onder het kanaal te graven. Gedurende drie jaar worden de werkzaamheden uitgevoerd onder toezicht van ingenieur Albert Mathieu. In 1883 is aan de Engelse zijde 1883 meter gegraven en aan de Franse kant 1669 meter. Dan vinden de Engelsen het welletjes. Om militaire reden leggen ze het werk stil. Restanten van het werk zijn nog steeds terug te vinden. In 1922 is met behulp van een Whitaker-machme in Folkstone nogmaals een proefboring ondernomen, bedoeld voor een tunnel van drie meter doorsnede. De voorlaatste poging dateert uit 1974 Het gaat dan om een veel grotere tunnel, in omvang en opzet vergelijkbaar met het huidige systeem. Deze keer stopt het project na 1200 meter in 1975. Op 11 september 1981 kondigen de Britse premier Thatcher en de Franse president Mitterrand in een gezamenlijke verklaring aan dat de mogelijkheid van een vaste kanaalverbinding opnieuw onder zocht wordt. Zo'n vijfjaar later, in januari 1986. kie zen de Franse en Britse regeringen voor een dub bele tunnel als de toekomstige vaste Kanaalverbin- l)e auto's worden over bruggen naar de laad- en loskades geleid. De pendeltrein van Le Shuttle zal in de toekomst naast de snelle flitstrein TGV de diensten lussen Frankrijk en Engeland onderhouden. Illustraties Eurotunnel ding. Het project wordt op 15 miljard gulden be groot. Het gaat om in totaal drie buizen. Twee grote voor treinverkeer en een kleinere als servicetunnel. Daarin komen elektrische auto's te rijden voor on der meer onderhoudswerk en hulp-verlening Op 1 december 1987 begint de tunnelaanleg aan Britse zijde met het graven van een servicetunnel. Franse en Britse graafploegen maken op 30 oktober 1990 voor het eerst in de geschiedenis onder de zeespie gel contact met elkaar. Het Britse en Franse deel van de servicetunnel worden 1 december op elkaar aangesloten. De noordelijke onderzeese spoortun nel is op 22 mei 1991 uitgegraven en 28 juni van dat jaar is dat het geval met de zuidelijke spoortunnel. De voornaamste boor- en graafwerkzaamheden voor de tunnels zijn daarmee voltooid. Rond de laatste jaarwisseling zijn de Kanaaltunnel en de be- dienings- en kantorengebouwen voltooid. De aan nemingscombinatie Trans Manche Link (TMLl draagt het project over aan Eurotunnel. De bouw kosten bedragen inmiddels met 30 miljard gulden het dubbele van de aanvankelijke begroting. De twee spoortunnels hebben een diameter van 7.60 meter. De diensttunnc-1 meet 4.80 meter. Ter vergelijking: de plannen voor de Westerschelde Oe ver Verbinding voorzien in het boren van een tun nel van 11.30 meter. Behalve dat het om tunnels gaat zijn er verder weinig overeenkomsten tussen de Kanaaltunnel en de eventuele WOV. De Kanaal tunnel is met zijn totale lengte van 50 kilometer per buis veel langer. Verder zijn deze tunnels gegraven in krijtrotsen, waarvoor heel andere technieken worden gebruikt dan bij het graven van een tunnel in een zogenaamde slappe ondergrond als klei of zand onder de Westerschelde. Een ander verschil is dat de WOV bedoeld is voor autoverkeer. De mees te grote onderzeese tunnels in west-Europa zijn be doeld voor treinen. Voor de Kanaaltunnel werd 11 miljoen kubieke me ter grond uitgegraven. Dat is zevenmaal meer dan voor de grootste Egyptische piramide. De gemid delde diepte onder de zeebodem is 40 meter. De tun nel ligt zo'n 100 meter onder de zeespiegel. De ter minal bij Calais heeft een oppervlakte van 700 hec tare Dat is vergelijkbaar met Schiphol. De termi nal in Folkestone is de helft kleiner. Bij die termi nals staan de loketten voor de kaartverkoop, de douanehuisjes, tax-free winkels, opstel terreinen voor de auto's, perrons voor de treinen, onder- houdsgebouwen en kantoren. Over de douane ontstonden overigens in Engeland nog problemen. De Britten vonden het niet zo'n probleem dat op hun grondgebied Franse doua niers zouden staan, maar wèl dat die mensen wa pens dragen Daar is nog heel wat over vergaderd. Maar de Fransen hebben ook zo hun principes en hun douaniers dragen nu eenmaal wapens. Overi gens worden de douanefaciliteiten van de twee lan den direct achter elkaar afgewikkeld. Dat betekent dat automobilisten die aan welke kant dan ook de tunnel verlaten, meteen de snelweg op kunnen rij den. Mede daardoor duurt de tocht van de snelweg in het ene land naar de snelweg in het andere één uur. Daarvan wordt 35 minuten in beslag genomen door reis in Le Shuttle. Na de koop van een kaartje en de douanecontrole wachten auto's en bussen op het ene opstelterrein en vrachtwagens op het andere. Als een trein leeg is worden de auto's naar Le Shutt le geleid en kunnen ze in een wagon rijden. Voor vrachtwagens zijn speciale wagons gebouwd. Als de wagens daarin staan gaan de chauffeurs met een minibusje naar een speciale wagon waar ze een maaltijd aangeboden krijgen. In totaal zijn vracht wagenchauffeurs 45 minuten uit hun wagen. Dat is volgens een woordvoerder van Eurotunnel vol doende pauze tussen twee ritten van vier uur Ook inzittenden van personenauto's of bussen kunnen tijdens de rit in de wagon uit hun auto. Iedere trein kan maximaal 180 auto's vervoeren, of 120 auto's en 12 autobussen. In mei begint Le Shuttle met twee pendeldiensten per uur. Vanaf juli komen er drie diensten per uur en in augustus is het systeem op de voorlopige ca paciteit van vier treinen per uur. Door de tunnels gaan behalve de i vracht lautoritten van Le Shuttle ook de doorgaande i snelle i passagiers- en vracht- treinen van Londen naar Brussel en Parijs vice ver sa. Voor 1994 wordt een totale markt van ongeveer 14 miljoen reizigers (enkele reis) verwacht, gelijk aan ongeveer 5.6 miljoen enkele autoreizen. Op middel lange termijn verwacht Eurotunnel een marktaan deel van 50 procent te verwerven van het autover keer naar Engeland. Volgens commercieel direc teur Christopher Garnett zal ook de vrachtmarkt de tunnel goed weten te vinden. Nu al kiezen heel wat Nederlandse vrachtwagens voor de veerboten die vanaf Calais een dienstregeling op Engeland on derhouden. De opening van de tunnel heeft volgens Garnett zonder meer consequenties voor de veerdiensten. Het staat volgens hem vast dat er vëerdiensten uit zullen vallen Hij sluit zelfs niet uit dat de Olau Li ne, die een dienst tussen Vlissingen en Sheerness onderhoudt, er op termijn mee zal stoppen. Volgens general manager Benelux van de Olau Li ne D. Hartmann is daar geen sprake van. Weliswaar gaat de dienst binnenkort met kleinere schepen va ren. maar daaruit kunnen geen conclusies over het begin van het eind worden getrokken, liet Hart mann onlangs nog weten De mensen die kiezen voor de Olau Line kiezen daar bewust voor Voor hen begint de vakantie al aan boord en zij vinden het helemaal niet erg om acht uur aan boord te ver toeven. In tegendeel, daarvoor komen ze juist naar de Olau Line. Onzin, aldus Christopher Garnett, Negen van de tien mensen die op vakantie gaan willen zo snel mo gelijk op hun bestemming aankomen. En het argu ment van de Olau Line dat bedrijven vanuit Ham burg naar Schotland rijden met één chauffeur, om dat die aan boord van de schepen kan rusten, kan wel kloppen. Maar de vrachtmarkt vanuit Ham burg stelt weinig voor, vergeleken met die van het Ruhrgebied. En vanuit het Ruhrgebied kun je in vier uur bij de Kanaaltunnel zijn, wordt er aan toe gevoegd. Over de taneven is nogal wat te doen geweest. De eerste reacties op de publicatie van de pnjzen von den ze nogal aan de hoge kant. Vergelijkbaar met de veerdiensten, reageerde Eurotunnel. Afhanke lijk van het seizoen kost een enkele reis met Le Shuttle 330 gulden tot 465 gulden, ongeacht het aantal inzittenden Een retour kost exact tweemaal een enkele reis. Lifters kunnen dus in principe gra tis over, mits ze een automobilist vinden die bereid is hen mee te nemen Momenteel wordt in overleg met een busonderneming gewerkt aan een lijn dienst tussen Calais en Folkestone voor voetgan gers en fietsers. Zolang die er niet is kunnen deze passagiers niet mee. Overigens worden auto's met een LPG-installatie in de tunnel geweigerd. Ook het vervoer van dieren is verboden. Motorclubs krijgen eveneens problemen als ze zich in grote groepen melden voor een overtocht door de tunnel. Meer dan zes motoren per trein kunnen niet meege nomen worden. Dus als een club van 25 motoren zich meldt duurt het behoorlijk lang eer iedereen aan de overkant is. Dat zijn zo van die schoonheidsfouten die nog aan het project kleven. Dat neemt niet weg dat er grote belangstelling is voor de tunnel. De beide bezoe kerscentra, een aan iedere kant van de tunnel, zijn al enige tijd open en trekken talrijke bezoekers. Het centrum in Folkestone is in het graafschap Kent zelfs de toeristische attractie met de meeste bezoe kers. Belangstellenden kunnen daar dia-series, een film en een laserpresentatie van het project zien. naast een tentoonstelling over de geschiedenis van de Kanaaltunnel. Buiten staat een boorkop van de machines die bij het boren zijn gebruikt. Bij de realisatie van het hele project is zorgvuldig geprobeerd evenveel recht te doen aan de belangen van zowel de Fransen als de Britten. Zo zullen bij de opening 25 000 mensen voor Eurotunnel werken, die allemaal tweetalig moeten zijn. Als ze alleen hun moerstaal spreken krijgen ze cursussen. In ge sprekken met. medewerkers van Eurotunnel komt het verschil in cultuur tussen beide landen nogal eens naar voren. Vooral de Engelsen, traditioneel ingesteld als altijd, zijn bevreesd voor aantasting van hun normen en waarden. Fransen hebben er iets minder last van, omdat die immers al van ouds her direct aan andere Janden grenzen. Alsof Engelsen na de opening van de tunnel ineens hun bolhoed massaal inruilen voor een alpinopet en de Fransen op hun beurt de linker rijbaan in het verkeer zullen verkiezen. Onzin natuurlijk. Dat hebben de verschillende veerdiensten in het verle den niet voor elkaar gekregen en dat zal ook de tun nel niet lukken. René Schrier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 33