Een wonder van techniek Braaf model met pittige motor Nieuwe autoband is stiller en zuiniger WÊÊÊÊÊÊÊmïmÊMI PZC Audi A8 Eerste register scherpe jachten Wordt het kopen of huren Mitsubishi Lancer HYPOTHEEK VISIE Open computerdag vrije tijd 25 De Nationale Hypotheekbeurs ZATERDAG 26 FEBRUARI 1994 Nadat de revolutionaire, geheel aluminium constructie van de carrosserie eerder afzonderlijk werd gepresenteerd onthult Audi in maart dan eindelijk het complete produkt: de A8. Waarin niet alleen aluminium een hoofdrol speelt, maar ook overigens haast geen vergelijking mogelijk is met de voorganger V8. Advertentie Audi's nieuwe topper A8 symboliseert treffend de 'voorsprong door techniek' die het merk claimt. Er zal nog lang gediscussieerd worden of de A8 nu een presti geproject is, of een richtingwij zei- naar nieuwe wegen in de automo- bielbouw. Zeker wil Audi definitief tonen dat het niets onderdoet voor, de leidende merken in de autowe reld, Mercedes en BMW. Daartoe brengt men het zwaarste geschut in stelling en kreeg de ontwikke lingsafdeling kennelijk carte blan che. Met de voorganger V8, niet meer dan een veredelde 100, bracht Audi geen echte 'nobel- klasse'. Al was de prijs, ruim twee ton, daar wel naar. De hamvraag blijft nog wat een A8 gaat kosten, in juli komt hij op de markt in ons land. De aluminium carrosserie heeft een bijzondere draagconstructie. Audi zegt dat het op de totale mas sa van de auto 140 kg scheelt, ver geleken met een stalen auto. Dat lijkt niet erg veel, vooral als we zien dat een achtcilinder A8 nog altijd 40 kg meer weegt dan een oude V8. Het nieuwe model is dan wel 16 cm langer, 6,5 cm breder en 1,6 cm ho ger, de wielbasis groeide haast 20 cm. Kortom, in de A8 mag een zee van ruimte verwacht worden. En behalve lichter is de aluminium koets ook een heel stuk stijver dan een stalen uitvoering, wat wegge drag en geluidsisolatie ten goede zal komen. Er komen twee versies van de A8, met de bekende 2,8 liter V6 motor uit de 100 en voorwielaandrijving, of met een vernieuwde 4,2 liter V8 en vierwielaandrijving. De V6 kan met handschakeling of automaat gecombineerd worden, de V8 gaat gepaard met Porsche's unieke Tip- tronic automaat. De enige auto maat die tegelijk volledige hand schakeling kan bieden, met een motorfiets-schakelsysteem: pook naar voor duwen is opschakelen, naar achter trekken is terugscha kelen. Uit de 32-kleps V8 perste men extra vermogen door middel van een variabel inlaattraject. Hij levert nu 220 kW/300 pk tegen voor heen 206 kW, de maximale trek kracht (als voorheen 400 Nm) komt nu bij lager toerental vrij. Dat er geen enkele verwantschap is met de huidige 100. die later in het j aai- na een facelift A6 gaat he ten, toont ook de wielophanging. Die is niet alleen bij de V8 Quattro rondom onafhankelijk, maar in dit model ook bij de voorwielaange- dreven V6. De ophanging is boven dien totaal nieuw. De voorwielen zijn bevestigd met vier armen, waardoor de V6 een stabieler weg gedrag zou kennen dan enige an dere voorwielaandrijver- Daaraan draagt de passief meesturende op hanging van de achterwielen met drie armen bij. Een nieuw ABS-remsysteem re gelt elektronisch de rerpkracht van elk achterwiel apart, zodat ook remmen geen invloed meer heeft op het stuurgedrag. Ter af ronding heeft de A8 nog EDS, het elektronisch sperdifferentieel dat werkt via de remmen, bekend van diverse VW's, Audi's en nu ook door Seat toegepast. De achtcilinder A8 heeft geheel dubbele beglazing, zoals Mercedes en BMW al kennen. Audi verwerkt in het glas ook nog een zeer effec tieve warmtewerende laag. Ge noeg zo? Nee hoor. het is pas af met een airco-systeem dat het invallen de zonlicht meet. Zodoende wordt aan de kant van de auto waar de zon op staat de koeling iets hoger gezet, om absoluut zeker te zijn dat overal in het interieur dezelfde temperatuur blijft heersen. Wat ons nog benieuwder maakt naar de prijs van dit alles. Uitgaande van de oude V8 zou je gaan denken aan een half miljoen ofzo, maar dat kan Audi niet maken. Peter Fokker De bandenfabrikant Michelin heeft als eerste de eeuwige strijdigheid doorbroken tussen een lage rolweerstand van de band en een sterke grip op het wegdek. Pogingen van fabrikanten het rol vermogen van autobanden te ver hogen gingen tot voor kort altijd nog gepaard met een verslechte ring van de wegligging. De Franse onderneming heeft de oplossing- gevonden met de zuinige 'groene' Energy-band. De omschrijving 'groen' van de nieuwe Michelinband moet niet letterlijk worden genomen. Het milieuvriendelijke zit niet in het hergebruik van oude banden, maar in de vermindering van de benodigde brandstof per afgelegde kilometer. De banden zelf blijven zwart omdat aan het rubber roet wordt toegevoegd om het rij vlak stevig te maken. De Energy-band komt in maart naar Europa. Er worden twee ty pes geproduceerd: MXT 80 en MXV3A. Deze zijn geschikt voor personenauto's die maximale snel heden bereiken van respectieve lijk 190 en 210 kilometer per uur. De brandstofwinst bereikt door veranderingen in de rubbermeng sels waaruit de band wordt samen gesteld. De mengsels bestaan uit twaaalf a dertien soorten rubber. Bovendien is het profiel veran derd. Gevolg is dat de weerstand van de rollende band met twintig procent wordt teruggebracht. Dit leidt tot een benzinebesparing van drie tot vijf procent. Grofweg rijdt een met Energy-ban- den uitgeruste wagen op een volle vijftig litertank 33 kilomter meer, claimt Michelin. Overigens wor den de beste resultaten bereikt bij hogere temperaturen, hoewel de verschillen met lagere temperatu ren marginaal zijn. Na 50.000 kilo meter is de brandstofwinst in geld uitgedrukt 373 gulden. De prijs van de band ligt ongeveer twintig procent hoger dan de huidige ban den. op circa 185 gulden. Er wor den geen adviesprijzen gehan teerd. De banden zijn aan de zijkant her kenbaar aan het logo 'Green X'. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe Michelin-telg veel minder geluid veroorzaakt dan de be staande banden. De banden van een voorbij rijdend voertuig ma ken een licht zoevend geluid, te vergelijken met dat van slicks. Ook dit gegeven plaatst de Energy- band in de milieuvriendelijke cate gorie. De eigenzinnigheid die Michelin kenmerkte op het gebied van kwa liteit en het nogal hoge prijsniveau wordt doorbroken met een nieuw type band, de Classic. Hiermee probeert Michelin de markt van de populaire prijsklassen aan te bo ren. De Classic is overigens geen groene band, in die zin dat hij niet beantwoordt aan eisen die gesteld worden aan de Energy-banden. Jaap Timmers Mooie boot meneer, maar wel véél werk hè! Deze titel van een van de hoofd stukken van het eerste Neder landse boek over klassieke scher pe zeiljachten vat de haat-liefde verhouding, die veel waterspor ters met hun bezit hebben, hand zaam samen. Klassieke Scherpe Jachten in Nederland is in de eer ste plaats het relaas van de ui terst moeizame restauratiepro jecten, waarmee bootjesgekke Nederlanders oude houten of sta- len schepen van de ondergang redden. Het scherpe jacht is een naar hui dige begrippen slank scheep- stype met vloeiende lijnen en een grote diepgang. Liefhebbers her kennen de stijl van wereldbe roemde ontwerpers als Olin Ste phens, Charles Nicholson, Ricus van de Stadt, Alan Buchanan en vele anderen. De samenstellers Akko Kalma en Ron Valent be steden in Klassieke scherpe jachten in Nederland aandacht aan de geschiedenis van de zeil- sport en aan de technische aspec ten van scheepsrestauratie. Het grootste deel van het boek is een indrukwekkend register van meer dan 200 scherpe jachten van 7 tot 25 meter met bouwjaren die teruggaan tot 1900. Voor zover bekend wordt de restaura tie-geschiedenis van de boten weergegeven. Verspreid door het boek staan achtergronden over beroemde ontwerpers en werven. Van vrij wel alle genoemde scheepjes zijn foto's en tekeningen opgenomen. Zo vinden we ook zeven ontwer pen van Frans Maas uit Bres- kens. die vanaf begin jaren zestig furore maakte met ontwerpen als Sportlust VI, Tikerak en Tonner- re de Breskens. Klassieke Scherpe Jachten in Nederland werd gemaakt in op dracht van de Vereniging Klas sieke Scherpe Jachten. Het boek is een uitgave van Van Wijnen te Franeker en kost 65 gulden. Laat u door ons adviseren' Wij zijn geheel onafhankelijke hypotheek adviseurs. U ontvangt van ons een uiterst objektief advies. Kosteloos én geheel vrijblijvend! Beslist doen voor u beslist... Zierikzee: Korte St. Janstraat 8. Tel. 01110-17808. Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588. Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828. Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900. Wij noteerden deze week slechts enkele verlagingen van de korte ren tevaste perioden, (Rabobank en de Nederlandse Hypotheekbank). De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gestegen terwijl de voorschotrente van de Nederlandsche Bank vorige week verlaagd is. Hypotheekrente per 22 februari 1994 rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale gedu sie in constant rende 38,25% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5jr 1.00 6,50 3,39 2,15 spaarhyp 10 jr 1.00 7,10 3,78 2,45 spaarhyp 15 jr. 1,00 7.40 3,97 2.61 ann hyp. variab 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1.00 6.30 4,15 3,36 ABP spaarhyp. 5 r. 1,00 6.20 3,23 2,04 spaarhyp. 10 r. 1,00 6.70 3,55 2,28 spaarhyp. 15 r. 1.00 7.10 3,80 2.48 5 r. 1.00 6.00 3,95 3,21 ann. hyp. 10 r. 1.00 6,50 4,28 3,46 Aegon spaarhyp 1,00 6.60 3,51 2,26 spaarhyp. 15/20 jr 1,00 7,50 4,09 2,71 Amev zorg-vrij-hyp. 1.00 6,50 3.44 2,21 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr 1.00 7,50 4,09 2,71 Bouwfonds spaarv.hyp. 1.00 6.40 3,38 2.16 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr 1,00 6,80 3,63 2,35 spaarv.hyp. renterust 1.00 6.60 3,50 2,25 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0,25 6.60 3,47 2,23 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0.25 7.30 3,92 2,57 Centrale spaarhyp 5 r. 1,00 6,20 3,17 1,97 Volksbank spaarhyp. II) r. 1,00 6.70 3,49 2,21 ann.hyp 2 r. 1,00 5.80 3,83 3,11 ann. hyp. 5 r. 1,00 6.10 4,02 3,26 Delta Lloyd hyp.tot.plan 1,00 6,50 3,44 2,21 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 7,50 4,09 2,71 Direktbank besp.dir.hyp 5 jr. 1,00 6,70 3,57 2.30 GWK-bank spaarhyp 1,00 6,70 3,57 2,30 ann. hyp. ljr. 1,00 6,30 4.15 3,36 ann.hyp 5 jr 1,00 6,50 4,28 3,46 Nationale spaarhyp. 1,00 6.60 3,51 2,26 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 7,50 4.09 2.71 ING-bank spaarhyp. 1,00 6.50 3.40 2,16 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7.00 3.72 2,40 ann. hvp. ljr 1,00 6,10 4.02 3.26 ann. hyp. 5 jr. 1.00 6.30 4,15 3,36 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6.40 3,37 2.15 spaarhyp. 7 jr 1,00 6.70 3,56 2,29 spaarhyp. 12 jr. 1.00 7,10 3,82 2.49 ann. hyp 2 jr 1,00 5,90 3,80 3,07 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,99 3,23 Rabo sp.opt hyp. 3 jr. 1,00 6,20 3.22 2,02 Hp.bank sp.opt hvp, 10 jr 1,00 7,00 3,73 2,41 sp.opt hyp. stabiel 1,00 7,60 4.12 2.72 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 6,30 4.15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,30 4,15 3,36 Reaal exact-hyp. 1,00 6,30 3,32 2.11 Hypothek BV exact-hyp. 10 jr 1,00 6,70 3,57 2,30 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,45 2,21 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 6,50 3,45 2,21 Utrecht lage last. 15 jr. 1.00 7,10 3,82 2,50 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 6,30 3,26 2,05 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 6,80 3,59 2,31 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwrl is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. (Advertentie) De nieuwe Mitsubishi Lancer is nu ook in Nederland verkijgbaar. Het formaat van de nieuwe vierdeurs sedan is exact gelijk aan dat van de Lancer Wagon stationcar, hij is iets groter dan het oude (vijfdeurs) model. De Lancer is met zijn aparte kofferbak 32 cm langer dan de nieuwe Colt en heeft ook een 6 cm langere wielbasis. Iets meer ruimte op de achterbank dus, die overi gens nogal hard gevuld is. De kof ferbak heeft een 375 liter inhoud, door goede toegankelijkheid en mooi regelmatige vorm kan er heel wat in. Er is bovendien enige uit breiding mogelijk: de leuning van de achterbank is omklapbaar, de zitting echter niet. Het interieur van de Lancer is wat betreft de inrichting wel identiek aan dat van de Colt. Modern ge lijnd, maar zelfs in de duurste ver sies nog weinig opgesierd met wat hoogwaardiger materiaal naast het vele saaie kunststof. Aan de praktische eigenschappen doet dat niets af, de uitrusting mag best gezien worden. Alleen de goed V.. De Lancer sedan ziet er netjes uit, herkenbaar. koopste dieselversie EL is nogal nadrukkelijk uitgekleed. Voor de benzineversies begint het pas bij de GLi, waarop we alleen stuurbekrachtiging missen. Ook bij de luxe-uitvoering GLXi moet daarvoor extra betaald worden, en zelfs bij de EL/GL diesels die deze stuurhulp best kunnen gebruiken. r in vergelijking met de verwante Colt is de lijn veel minder gedurld en De optielijst is kort. Alleen het top model GTi kan (als extra) met ABS geleverd worden. Om een air bag moetje helemaal niet komen. Technisch overtuigt de Lancer wel. De basis-benzinemotor is een zestienkleps 1,6 liter met liefst 83 kW/113 pk. De heel rustig lopende tweeliter diesel heeft met 50 kW/68 pk niet zoveel vermogen maar wel veel trekkracht. Als sportvariant is er de zestienkleps 1.8 met 103 kW /140 pk. Maar ook de Lancer 1,6 is al flink pittig en blijft daarbij heel mooi stil lopen. De wegligging laat niet te wensen over. alleen doet de besturing wat nerveus aan omdat hij elk hobbeltje naar het stuurwiel doorgeeft. Mitsubishi vond een pri ma balans voor de vering, die goed comfort biedt maar ook stevige schokdemping voor goede weglig ging. De prijslijst loopt van f. 33.995 voor de Lancer 1.6 GLi tot aan vrijwel vijftig mille voor een 1.8 GTi met alles erop en eraan. Daarmee kost het goedkoopste model iets min der dan de oude Lancer 1.6 GLi. Middelmatige prijzen die passen bij zijn karakter: een brave, effi ciënte maar weinig opvallende auto. waarvan alleen de naar ver houding sterke motoren eruit springen. In Japan gaf men deze auto wel iets heel aparts mee. Daar heet het model Mirage, met een rondere en wat exclusievere vormgeving. In topversies staat een 1,6 liter mul- tikleps V6 motor, die hetzelfde presteert als de viercilinder 1.8 GTi. Het rondere koetswerk maakt de Mirage krapper en voor Europeanen volstrekt ongeschikt als vierzitter, daarom wordt hij niet geëxporteerd. In Europa zal de roem van de Lancer moeten ko men van de rallyversie Evolution II, waannee ook Nederlands rally kampioenen Hans Stacey/Mark van den Brand in actie zullen ko men. Peter Fokker HYPOTHEEK VISIE VLISSINGEN van de Velde, Stadhuisplein 1 8 4382 LG Vlissingen Tel: 01184- 17373 Als een groep enthousiaste computerfreaks zijn zin krijgt ontspruit er binnenkort aan Neerlands museumstam een nieuwe loot: het Com putermuseum in Barneveld. Er bestaat nu alleen nog maar een beschei den depot. Daar houdt de Vereniging Vrienden van het Computermu seum zaterdag 26 februari van 13 tot 17 uur een open dag Er worden demonstraties gegeven met oude modellen en er is een videofilm te bekij ken. Het op te richten Computermuseum wil niet alleen nieuwe en oude com puters tonen, maar ook documentatie, foto's, tekeningen en onderdelen: De verzameling is nog lang niet compleet. Met name uit de jaren 50 en 60 ontbreekt veel. omdat veel computers uit die beginperiode op de schroot hoop belandden. Het museumdepot staat aan de Schoutenstraat 94a in Barneveld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 25