Een wonder van techniek
Braaf model met pittige motor
Nieuwe autoband is
stiller en zuiniger
WÊÊÊÊÊÊÊmïmÊMI
PZC
Audi A8
Eerste register scherpe jachten
Wordt het kopen
of huren
Mitsubishi
Lancer
HYPOTHEEK VISIE
Open computerdag
vrije tijd
25
De Nationale
Hypotheekbeurs
ZATERDAG 26 FEBRUARI 1994
Nadat de revolutionaire,
geheel aluminium
constructie van de carrosserie
eerder afzonderlijk werd
gepresenteerd onthult Audi in
maart dan eindelijk het
complete produkt: de A8.
Waarin niet alleen aluminium
een hoofdrol speelt, maar ook
overigens haast geen
vergelijking mogelijk is met de
voorganger V8.
Advertentie
Audi's nieuwe topper A8 symboliseert treffend de 'voorsprong door techniek' die het merk claimt.
Er zal nog lang gediscussieerd
worden of de A8 nu een presti
geproject is, of een richtingwij zei-
naar nieuwe wegen in de automo-
bielbouw. Zeker wil Audi definitief
tonen dat het niets onderdoet voor,
de leidende merken in de autowe
reld, Mercedes en BMW. Daartoe
brengt men het zwaarste geschut
in stelling en kreeg de ontwikke
lingsafdeling kennelijk carte blan
che. Met de voorganger V8, niet
meer dan een veredelde 100,
bracht Audi geen echte 'nobel-
klasse'. Al was de prijs, ruim twee
ton, daar wel naar. De hamvraag
blijft nog wat een A8 gaat kosten,
in juli komt hij op de markt in ons
land.
De aluminium carrosserie heeft
een bijzondere draagconstructie.
Audi zegt dat het op de totale mas
sa van de auto 140 kg scheelt, ver
geleken met een stalen auto. Dat
lijkt niet erg veel, vooral als we zien
dat een achtcilinder A8 nog altijd
40 kg meer weegt dan een oude V8.
Het nieuwe model is dan wel 16 cm
langer, 6,5 cm breder en 1,6 cm ho
ger, de wielbasis groeide haast 20
cm. Kortom, in de A8 mag een zee
van ruimte verwacht worden. En
behalve lichter is de aluminium
koets ook een heel stuk stijver dan
een stalen uitvoering, wat wegge
drag en geluidsisolatie ten goede
zal komen.
Er komen twee versies van de A8,
met de bekende 2,8 liter V6 motor
uit de 100 en voorwielaandrijving,
of met een vernieuwde 4,2 liter V8
en vierwielaandrijving. De V6 kan
met handschakeling of automaat
gecombineerd worden, de V8 gaat
gepaard met Porsche's unieke Tip-
tronic automaat. De enige auto
maat die tegelijk volledige hand
schakeling kan bieden, met een
motorfiets-schakelsysteem: pook
naar voor duwen is opschakelen,
naar achter trekken is terugscha
kelen. Uit de 32-kleps V8 perste
men extra vermogen door middel
van een variabel inlaattraject. Hij
levert nu 220 kW/300 pk tegen voor
heen 206 kW, de maximale trek
kracht (als voorheen 400 Nm) komt
nu bij lager toerental vrij.
Dat er geen enkele verwantschap
is met de huidige 100. die later in
het j aai- na een facelift A6 gaat he
ten, toont ook de wielophanging.
Die is niet alleen bij de V8 Quattro
rondom onafhankelijk, maar in dit
model ook bij de voorwielaange-
dreven V6. De ophanging is boven
dien totaal nieuw. De voorwielen
zijn bevestigd met vier armen,
waardoor de V6 een stabieler weg
gedrag zou kennen dan enige an
dere voorwielaandrijver- Daaraan
draagt de passief meesturende op
hanging van de achterwielen met
drie armen bij.
Een nieuw ABS-remsysteem re
gelt elektronisch de rerpkracht
van elk achterwiel apart, zodat
ook remmen geen invloed meer
heeft op het stuurgedrag. Ter af
ronding heeft de A8 nog EDS, het
elektronisch sperdifferentieel dat
werkt via de remmen, bekend van
diverse VW's, Audi's en nu ook
door Seat toegepast.
De achtcilinder A8 heeft geheel
dubbele beglazing, zoals Mercedes
en BMW al kennen. Audi verwerkt
in het glas ook nog een zeer effec
tieve warmtewerende laag. Ge
noeg zo? Nee hoor. het is pas af met
een airco-systeem dat het invallen
de zonlicht meet. Zodoende wordt
aan de kant van de auto waar de
zon op staat de koeling iets hoger
gezet, om absoluut zeker te zijn dat
overal in het interieur dezelfde
temperatuur blijft heersen. Wat
ons nog benieuwder maakt naar de
prijs van dit alles. Uitgaande van
de oude V8 zou je gaan denken aan
een half miljoen ofzo, maar dat kan
Audi niet maken.
Peter Fokker
De bandenfabrikant Michelin
heeft als eerste de eeuwige
strijdigheid doorbroken tussen
een lage rolweerstand van de band
en een sterke grip op het wegdek.
Pogingen van fabrikanten het rol
vermogen van autobanden te ver
hogen gingen tot voor kort altijd
nog gepaard met een verslechte
ring van de wegligging. De Franse
onderneming heeft de oplossing-
gevonden met de zuinige 'groene'
Energy-band.
De omschrijving 'groen' van de
nieuwe Michelinband moet niet
letterlijk worden genomen. Het
milieuvriendelijke zit niet in het
hergebruik van oude banden,
maar in de vermindering van de
benodigde brandstof per afgelegde
kilometer. De banden zelf blijven
zwart omdat aan het rubber roet
wordt toegevoegd om het rij vlak
stevig te maken.
De Energy-band komt in maart
naar Europa. Er worden twee ty
pes geproduceerd: MXT 80 en
MXV3A. Deze zijn geschikt voor
personenauto's die maximale snel
heden bereiken van respectieve
lijk 190 en 210 kilometer per uur.
De brandstofwinst bereikt door
veranderingen in de rubbermeng
sels waaruit de band wordt samen
gesteld. De mengsels bestaan uit
twaaalf a dertien soorten rubber.
Bovendien is het profiel veran
derd. Gevolg is dat de weerstand
van de rollende band met twintig
procent wordt teruggebracht. Dit
leidt tot een benzinebesparing van
drie tot vijf procent.
Grofweg rijdt een met Energy-ban-
den uitgeruste wagen op een volle
vijftig litertank 33 kilomter meer,
claimt Michelin. Overigens wor
den de beste resultaten bereikt bij
hogere temperaturen, hoewel de
verschillen met lagere temperatu
ren marginaal zijn. Na 50.000 kilo
meter is de brandstofwinst in geld
uitgedrukt 373 gulden. De prijs
van de band ligt ongeveer twintig
procent hoger dan de huidige ban
den. op circa 185 gulden. Er wor
den geen adviesprijzen gehan
teerd.
De banden zijn aan de zijkant her
kenbaar aan het logo 'Green X'.
Bijkomend voordeel is dat de
nieuwe Michelin-telg veel minder
geluid veroorzaakt dan de be
staande banden. De banden van
een voorbij rijdend voertuig ma
ken een licht zoevend geluid, te
vergelijken met dat van slicks.
Ook dit gegeven plaatst de Energy-
band in de milieuvriendelijke cate
gorie.
De eigenzinnigheid die Michelin
kenmerkte op het gebied van kwa
liteit en het nogal hoge prijsniveau
wordt doorbroken met een nieuw
type band, de Classic. Hiermee
probeert Michelin de markt van de
populaire prijsklassen aan te bo
ren. De Classic is overigens geen
groene band, in die zin dat hij niet
beantwoordt aan eisen die gesteld
worden aan de Energy-banden.
Jaap Timmers
Mooie boot meneer, maar wel
véél werk hè!
Deze titel van een van de hoofd
stukken van het eerste Neder
landse boek over klassieke scher
pe zeiljachten vat de haat-liefde
verhouding, die veel waterspor
ters met hun bezit hebben, hand
zaam samen. Klassieke Scherpe
Jachten in Nederland is in de eer
ste plaats het relaas van de ui
terst moeizame restauratiepro
jecten, waarmee bootjesgekke
Nederlanders oude houten of sta-
len schepen van de ondergang
redden.
Het scherpe jacht is een naar hui
dige begrippen slank scheep-
stype met vloeiende lijnen en een
grote diepgang. Liefhebbers her
kennen de stijl van wereldbe
roemde ontwerpers als Olin Ste
phens, Charles Nicholson, Ricus
van de Stadt, Alan Buchanan en
vele anderen. De samenstellers
Akko Kalma en Ron Valent be
steden in Klassieke scherpe
jachten in Nederland aandacht
aan de geschiedenis van de zeil-
sport en aan de technische aspec
ten van scheepsrestauratie. Het
grootste deel van het boek is een
indrukwekkend register van
meer dan 200 scherpe jachten
van 7 tot 25 meter met bouwjaren
die teruggaan tot 1900. Voor
zover bekend wordt de restaura
tie-geschiedenis van de boten
weergegeven.
Verspreid door het boek staan
achtergronden over beroemde
ontwerpers en werven. Van vrij
wel alle genoemde scheepjes zijn
foto's en tekeningen opgenomen.
Zo vinden we ook zeven ontwer
pen van Frans Maas uit Bres-
kens. die vanaf begin jaren zestig
furore maakte met ontwerpen als
Sportlust VI, Tikerak en Tonner-
re de Breskens.
Klassieke Scherpe Jachten in
Nederland werd gemaakt in op
dracht van de Vereniging Klas
sieke Scherpe Jachten. Het boek
is een uitgave van Van Wijnen te
Franeker en kost 65 gulden.
Laat u door ons
adviseren'
Wij zijn geheel
onafhankelijke
hypotheek
adviseurs.
U ontvangt van ons een uiterst objektief advies.
Kosteloos én geheel vrijblijvend!
Beslist doen voor u beslist...
Zierikzee: Korte St. Janstraat 8. Tel. 01110-17808.
Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588.
Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828.
Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900.
Wij noteerden deze week slechts enkele verlagingen van de korte ren
tevaste perioden, (Rabobank en de Nederlandse Hypotheekbank).
De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gestegen terwijl de
voorschotrente van de Nederlandsche Bank vorige week verlaagd is.
Hypotheekrente
per
22 februari 1994
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
gedu
sie in
constant
rende
38,25%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5jr
1.00
6,50
3,39
2,15
spaarhyp
10 jr
1.00
7,10
3,78
2,45
spaarhyp
15 jr.
1,00
7.40
3,97
2.61
ann hyp.
variab
1,00
6,50
4,28
3,46
ann. hyp.
5 jr.
1.00
6.30
4,15
3,36
ABP
spaarhyp.
5
r.
1,00
6.20
3,23
2,04
spaarhyp.
10
r.
1,00
6.70
3,55
2,28
spaarhyp.
15
r.
1.00
7.10
3,80
2.48
5
r.
1.00
6.00
3,95
3,21
ann. hyp.
10
r.
1.00
6,50
4,28
3,46
Aegon
spaarhyp
1,00
6.60
3,51
2,26
spaarhyp.
15/20 jr
1,00
7,50
4,09
2,71
Amev
zorg-vrij-hyp.
1.00
6,50
3.44
2,21
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15/20 jr
1.00
7,50
4,09
2,71
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1.00
6.40
3,38
2.16
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr
1,00
6,80
3,63
2,35
spaarv.hyp.
renterust
1.00
6.60
3,50
2,25
Centraal
spaargar.hyp
5 jr.
0,25
6.60
3,47
2,23
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0.25
7.30
3,92
2,57
Centrale
spaarhyp
5
r.
1,00
6,20
3,17
1,97
Volksbank
spaarhyp.
II)
r.
1,00
6.70
3,49
2,21
ann.hyp
2
r.
1,00
5.80
3,83
3,11
ann. hyp.
5
r.
1,00
6.10
4,02
3,26
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
1,00
6,50
3,44
2,21
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
7,50
4,09
2,71
Direktbank
besp.dir.hyp
5 jr.
1,00
6,70
3,57
2.30
GWK-bank
spaarhyp
1,00
6,70
3,57
2,30
ann. hyp.
ljr.
1,00
6,30
4.15
3,36
ann.hyp
5 jr
1,00
6,50
4,28
3,46
Nationale
spaarhyp.
1,00
6.60
3,51
2,26
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
7,50
4.09
2.71
ING-bank
spaarhyp.
1,00
6.50
3.40
2,16
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7.00
3.72
2,40
ann. hvp.
ljr
1,00
6,10
4.02
3.26
ann. hyp.
5 jr.
1.00
6.30
4,15
3,36
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6.40
3,37
2.15
spaarhyp.
7 jr
1,00
6.70
3,56
2,29
spaarhyp.
12 jr.
1.00
7,10
3,82
2.49
ann. hyp
2 jr
1,00
5,90
3,80
3,07
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,99
3,23
Rabo
sp.opt hyp.
3 jr.
1,00
6,20
3.22
2,02
Hp.bank
sp.opt hvp,
10 jr
1,00
7,00
3,73
2,41
sp.opt hyp.
stabiel
1,00
7,60
4.12
2.72
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
6,30
4.15
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,30
4,15
3,36
Reaal
exact-hyp.
1,00
6,30
3,32
2.11
Hypothek BV
exact-hyp.
10 jr
1,00
6,70
3,57
2,30
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,50
3,45
2,21
Westland
lage last.
7 jr.*
1,00
6,50
3,45
2,21
Utrecht
lage last.
15 jr.
1.00
7,10
3,82
2,50
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
6,30
3,26
2,05
Alg./ing
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
6,80
3,59
2,31
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwrl is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
(Advertentie)
De nieuwe Mitsubishi Lancer is nu
ook in Nederland verkijgbaar. Het
formaat van de nieuwe vierdeurs sedan
is exact gelijk aan dat van de Lancer
Wagon stationcar, hij is iets groter dan
het oude (vijfdeurs) model.
De Lancer is met zijn aparte
kofferbak 32 cm langer dan de
nieuwe Colt en heeft ook een 6 cm
langere wielbasis. Iets meer ruimte
op de achterbank dus, die overi
gens nogal hard gevuld is. De kof
ferbak heeft een 375 liter inhoud,
door goede toegankelijkheid en
mooi regelmatige vorm kan er heel
wat in. Er is bovendien enige uit
breiding mogelijk: de leuning van
de achterbank is omklapbaar, de
zitting echter niet.
Het interieur van de Lancer is wat
betreft de inrichting wel identiek
aan dat van de Colt. Modern ge
lijnd, maar zelfs in de duurste ver
sies nog weinig opgesierd met wat
hoogwaardiger materiaal naast
het vele saaie kunststof. Aan de
praktische eigenschappen doet
dat niets af, de uitrusting mag best
gezien worden. Alleen de goed
V..
De Lancer sedan ziet er netjes uit,
herkenbaar.
koopste dieselversie EL is nogal
nadrukkelijk uitgekleed.
Voor de benzineversies begint het
pas bij de GLi, waarop we alleen
stuurbekrachtiging missen. Ook
bij de luxe-uitvoering GLXi moet
daarvoor extra betaald worden, en
zelfs bij de EL/GL diesels die deze
stuurhulp best kunnen gebruiken.
r in vergelijking met de verwante Colt is de lijn veel minder gedurld en
De optielijst is kort. Alleen het top
model GTi kan (als extra) met
ABS geleverd worden. Om een air
bag moetje helemaal niet komen.
Technisch overtuigt de Lancer
wel. De basis-benzinemotor is een
zestienkleps 1,6 liter met liefst 83
kW/113 pk. De heel rustig lopende
tweeliter diesel heeft met 50 kW/68
pk niet zoveel vermogen maar wel
veel trekkracht. Als sportvariant
is er de zestienkleps 1.8 met 103 kW
/140 pk. Maar ook de Lancer 1,6 is
al flink pittig en blijft daarbij heel
mooi stil lopen. De wegligging laat
niet te wensen over. alleen doet de
besturing wat nerveus aan omdat
hij elk hobbeltje naar het stuurwiel
doorgeeft. Mitsubishi vond een pri
ma balans voor de vering, die goed
comfort biedt maar ook stevige
schokdemping voor goede weglig
ging.
De prijslijst loopt van f. 33.995 voor
de Lancer 1.6 GLi tot aan vrijwel
vijftig mille voor een 1.8 GTi met
alles erop en eraan. Daarmee kost
het goedkoopste model iets min
der dan de oude Lancer 1.6 GLi.
Middelmatige prijzen die passen
bij zijn karakter: een brave, effi
ciënte maar weinig opvallende
auto. waarvan alleen de naar ver
houding sterke motoren eruit
springen.
In Japan gaf men deze auto wel
iets heel aparts mee. Daar heet het
model Mirage, met een rondere en
wat exclusievere vormgeving. In
topversies staat een 1,6 liter mul-
tikleps V6 motor, die hetzelfde
presteert als de viercilinder 1.8
GTi. Het rondere koetswerk
maakt de Mirage krapper en voor
Europeanen volstrekt ongeschikt
als vierzitter, daarom wordt hij
niet geëxporteerd. In Europa zal
de roem van de Lancer moeten ko
men van de rallyversie Evolution
II, waannee ook Nederlands rally
kampioenen Hans Stacey/Mark
van den Brand in actie zullen ko
men.
Peter Fokker
HYPOTHEEK VISIE VLISSINGEN
van de Velde, Stadhuisplein 1 8
4382 LG Vlissingen
Tel: 01184- 17373
Als een groep enthousiaste computerfreaks zijn zin krijgt ontspruit er
binnenkort aan Neerlands museumstam een nieuwe loot: het Com
putermuseum in Barneveld. Er bestaat nu alleen nog maar een beschei
den depot. Daar houdt de Vereniging Vrienden van het Computermu
seum zaterdag 26 februari van 13 tot 17 uur een open dag Er worden
demonstraties gegeven met oude modellen en er is een videofilm te bekij
ken.
Het op te richten Computermuseum wil niet alleen nieuwe en oude com
puters tonen, maar ook documentatie, foto's, tekeningen en onderdelen:
De verzameling is nog lang niet compleet. Met name uit de jaren 50 en 60
ontbreekt veel. omdat veel computers uit die beginperiode op de schroot
hoop belandden.
Het museumdepot staat aan de Schoutenstraat 94a in Barneveld.