Visexporteurs vrezen forse strop
Illusie van een duinlandschap
Vethouders fors
mhoog in salaris
Vrouw (68) gedood bij aanrijding
Wethouders worden voor vol aangezien
Personeel Olau
slachtoffer van
ruil veerschepen
Goese vrouw gestikt
in rook brandende tv
eilige aankomst lading in Frankrijk vandaag onzeker
Biljet
PZC
zeeland
VRIJDAG 4 FEBRUARI 1994
n onze verslaggever
1ESKENS/YERSEKE - Als
ledende Franse vissers de ko-
;nde weken vaker vismijnen
importeursbedrijven over-
llen, kan dat de Zeeuwse vis-
porteurs honderdduizenden
ldens kosten. Bovendien zijn
prijzen in de rest van Europa
der druk komen te staan,
ordat een groot deel van de
ndel in verse vis in Frankrijk
gviel. Zeeuwse transpor
ts uit Breskens en Yerseke
nden gisteren - evenals de an-
Nederlandse visexpor-
- vóór de gewelddadige
,ies van de Bretonse vissers
lading overdragen aan de
anse kopers. Voor vandaag,
jdag, moet nog maar worden
;ewacht of de vrachtwagens
bestemder plekke arriveren.
directies van de transportbe-
jven Vooruit BV uit Breskens
De Koeijer CV uit Yerseke be
ten gisteren dat de chauffeurs
nmorgen vroeg eerst zouden
llen om van douane of afne-
;rs te horen of de kust veilig is.
ils de veiligheid van chauffeur,
aterieel en lading niet gega-
indeerd kan worden, hopen we
aar dat de wagens weer met
In lading terug kunnen ko
en", zei Vooruit-directeur J. P.
Dsterbaan donderdagmiddag,
Bressiaanse bedrijf leed vo-
februari en maart ook al
schade door acties in de Pa-
|se Hallen en de kustplaats
sur Mer. Enkele
werden destijds
protesterende vissers open-
waarna de lading
lardeloos werd gemaakt door
s in brand te steken of te be-
leuren met verf.
irie kratten
boruit BV kwam gisteren 'rede-
k goed weg', liet Oosterbaan
Uit een wagen met lading
de Hallen in Parijs haalden
protesterende vissermannen
kratten 'Hollandse' vis. die
waarde van 525 gulden ver-
De rest van
de lading bestond uit Franse vis
en werd daarom ongemoeid ge
laten. Drie wagens die later op
de dag in Boulogne sur Mei-
moesten lossen, slaagden er in
de loop van de middag in hun la
ding vis op door relaties aange
boden 'alternatieve plaatsen' op
te slaan.
Een chauffeur van Internatio
naal Transportbedrijf De Koeij
er kon 's morgens om half tien
zijn lading Zeeuwse mosselen en
vis nog gewoon op de afgespro
ken plek kwijt. ,.Er was wel heel
veel politie aanwezig, maar de
vechtpartijen schijnen pas latei-
begonnen te zijn", meldde hij.
De chauffeur uit Yerseke had
ook op de terugweg geen proble
men ondervonden, Oosterbaan
hoopte donderdag tegen de
avond maar dat zijn personeel
ook zonder moeilijkheden naar
Breskens kon rijden.
Hij bevestigde de vermoedens
van het Produktschap voor Vis
en Visprodukten over vermin
derde afzetmogelijkheden. Vis
winkels, zowel kleine zelfstandi
gen als grote supermarktketens,
durven uit angst voor vernielin
gen bijna geen vis af te nemen.
„Ik heb net zelf een fax gehad
waarin een grote supermarktke
ten laat weten voorlopig geen
visprodukten te distribueren,
omdat ze serieus bedreigd zijn
dat hun filialen doelwit van de
acties worden."
Niet alleen de export naar Noord-
Frankrijk. maar ook die verder
naar het zuiden en naar Spanje,
liggen door de nieuwe acties zo
goed als stil. „Als het Produkt
schap dan schat dat driekwart
van de handel op zijn gat ligt, zit
ten ze wel ongeveer goed", dacht
Oosterbaan.
Niet zo gek
De Bressiaander kan zich het
ongenoegen van de Bretonse
vissers overigens wel voorstel
len. „Vorig jaar beloofde de
Franse overheid de visserman
nen dat alles in orde zou komen.
Vervolgens mogen Noren en IJs-
landers weer volop vis invoeren
zonder dat zij invoerrechten
hoeven betalen en zonder mini
mumprijzen vast te stellen. Met
als gevolg dat veel Westeuro-
pese vissers tegen doordraaiprij-
zen vissen. Dat de Fransen
kwaad zijn, vind ik dus niet zo
gek. maar dat wil niet zeggen dat
ik begrip heb voor de manier van
actie voeren. Ze moeten wel met
hun poten van andermans spul
len afblijven."
Ook bij de Deense vissers staat
het water tot aan de lippen en
het zou Oosterbaan niet verba
zen als in Denemarken binnen
kort een staking uitbreekt. Op
het ogenblik staan in het Scan
dinavische land zo'n twintig
trucks van Vooruit op lading te
wachten. Samen met de wach
tenden in Frankrijk staat daar
door het halve wagenpark van
de Bressiaanse transporteur stil.
Oosterbaan: „Maar er zit niets
anders op dan afwachten."
/A-.-ii
e~-2~-Z-
tièÉ^s
JIPH.
- -'V. -vz. - -
van onze verslaggever
VROUWENPOLDER-Van een kale asfaltbult met wat opeengehoopt zand is de Veersedam onherkenbaar veranderd in een volwas
sen duin. De natuur was daar al mee bezig en Rijkswaterstaat heeft haar een handje geholpen.
Aan de kant van het Veerse Meer is ongeveer anderhalve meter zand aangebracht. Om te voorkomen dat fietsers en recreanten hij
harde wind worden gezandstraald, zijn duizenden helmgrasplanten gezet. Daarmee is de illusie van een duinlandschap compleet.
foto Ruben Oreel
onze verslaggever
- Bijna alle
euwse wethouders gaan er
menkort in salaris behoor-
i op vooruit. De salarissen
jgen van 5 tot 15 procent. Al-
n de lonen van wethouders in
vier grootste gemeenten van
eland blijven op hetzelfde ni-
au. Ook voor burgemeesters
n een serie kleinere gemeen-
ligt een verbetering in het
Het maximum waar-
hun salaris gebonden is,
hoger.
kabinet heeft eerder al tot
verbeteringen besloten. De
atregel is echter niet uitge-
:rd omdat de Raad van State
een advies over dit onder-
rp moet verstrekken. Het doel
de verandering is de salaris-
i van bestuurders in kleine ge
enten tot 24.000 inwoners wat
te trekken. Als de Raad van
positief heeft geadviseerd
de wijziging met terug-
kracht, tot 1 januari
uitgevoerd.
voor kort werd ervan uitge-
dat de wethoudersbaan in
tot 24.000 inwoners
deeltijd-baan was. Die grens
1 24.000 wordt verlaagd tot
)00 inwoners, op initiatief van
Tweede Kamer. Die ging er
luit dat een wethouder in een
neen te tussen 18.000 en
Topoverleg
Lubbers en
v.d. Brande
over Schelde
DEN HAAG/BRUSSEL
(NPA) - Minister-presi
dent Lubbers voert dins
dag 22 februari overleg
met zijn Vlaamse ambt
genoot Van den Brande
over de uitdieping van
de Westerschelde.
De Belgen verwachten
dat het een afrondend
gesprek zal zijn. waarin
Lubbers groen licht kan
geven voor de bagger-
werkzaamheden die de
zuiderburen op Neder
lands grondgebied wil
len uitvoeren om de Ant
werpse haven beter be
reikbaar te maken.
Het topoverleg staat ook
in het teken van de Bel
gische medewerking aan
het doortrekken van de
hoge-snelheidslijn naar
Nederland.
24.000 inwoners in feite aan dat
werk een full-time baan heeft en
dus niet voor 85 procent betaald
moet worden. In het verlengde
van die redenering wordt ook
het salaris van wethouders in ge
meenten tussen 14.000 en 18.000
inwoners opgeschroefd met 10
procent en in gemeenten kleiner
dan 14.000 inwoners met 5 pro
cent.
Full-time
Met name voor de wethouders
van de gemeenten Hulst. Tho-
len, Reimerswaal en Borsele is
dat een opsteker. Zij krijgen er
15 procent salaris bij. De wet
houders in de gemeente Oost
burg gaan er 10 procent op voor
uit en de wethouders in de
Zeeuwse gemeenten onder de
14.000 inwoners (in totaal 21)
zien hun salaris met 5 procent
stijgen. Alleen de wethouders
van Goes, Terneuzen. Middel
burg en Vlissingen moeten het
met hetzelfde bedrag doen. Hun
salaris zit tussen de 7531 gulden
en 8203 gulden bruto per maand.
De wethouders in de kleinste ge
meenten van Zeeland (tot 14.000
inwoners) krijgen tussen de 4569
en 6521 gulden bruto. Gemeen
ten tussen 14.001 en 18.000 inwo
ners (alleen Oostburg) betalen
hun wethouders 6981 gulden
bruto. En wethouders in ge
meenten vanaf 18.001 inwoners
krijgen minimaal 6981 gulden
bruto per maand, afhankelijk
van de grootte van de gemeente.
De personenauto werd bij de botsing met de tractor onherstelbaar beschadigd.
foto Willem Mieras
van onze verslaggeefster
'S-HEER ARENDSKERKE/LEWEDORP - Bij een verkeersongeluk
op de Postweg tussen 's-Heer Arendskerke en Lewedorp is de 68-ja-
rige Catharina Verdonk uit 's-Heer Arendskerke om het leven geko
men. De vrouw, die een personenauto bestuurde, was vermoedelijk
op slag dood.
Het ongeluk gebeurde vlakbij het viaduct van rijksweg 58. De vrouw
botste door nog onbekende oorzaak met haar auto tegen de achter
zijde van een tractor die bezig was met wegwerkzaamheden. Beide
voertuigen reden in de richting Lewedorp. De personenauto werd
volledig vernield. De Goese brandweer moest het voertuig openk
nippen om het slachtoffer eruit te kunnen halen.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De Zeeuwse
wethouders die in aanmer
king komen voor forse salaris
verhogingen van 10 en 15 pro
cent vinden dat ze er terecht
financieel op vooruit gaan.
Eindelijk worden we voor vol
aangezien, reageerde een van
hen op de plannen om de sala
rissen van wethouders in klei
nere gemeenten op te waarde
ren. Dat de inkomsten van
mensen met een uitkering be
vriezen of omlaag gaan is een
heel andere zaak, zo luidt alge
meen de conclusie van de wet
houders in de bewuste ge
meenten.
Ze krijgen binnenkort 100 pro
cent betaald voor een baan die
volgens hen ook 100 procent
van hun inzet vergt. Toch heb
ben verschillende wethouders
er nog een agrarische bedrijf
naast, geven les op een school
of zijn (betaald) dagelijks be
stuurslid van een waterschap.
Door een beslissing van de
Tweede Kamer gaan de wet
houders van de gemeenten
Borsele. Reimerswaal. Tholen
en Hulst er 15 procent op voor
uit en de wethouders van Oost
burg 10 procent. De wethou
ders in de gemeenten die klei
ner zijn dan 14 000 inwoners
krijgen er 5 procent bij en die
van de vier grootste gemeen
ten in Zeeland blijven gelijk in
salaris.
Wethouder en loco-burge
meester A. P Bruinooge(SGP)
van Reimerswaal legt uit dat
de verhoging voor hem niet be
tekent dat hij meer uren in het
gemeentehuis gaat zitten.
Daar zat hij al de hele week.
ook toen hij nog maar 85 pro
cent van de voor zijn gemeente
geldende wethouderswedde
kreeg. Hij vindt de verhoging
wel redelijk. Er waren echter
nooit voldoende middelen om
het salaris op te trekken, voegt
hij er aan toe. De gemeenten
hoeven de verhoging namelijk
niet zelf te betalen, maar krij
gen geld uit de landelijke her
structureringspot Landelijk
kost dat 7.4 miljoen structureel
per jaar.
Wethouder M. H de Bart
(PvdA) uit Borsele is ook een
van de mensen die een fikse sa
larisverhoging tegemoet kan
zien. Hij beroept zich op uit
spraken van de Tweede Kamer
die gezegd heeft dat-de salaris
sen aangepast moeten worden,
al geeft hij toe dat nu wel een
erg grote stap wordt gezet.
Niet gevraagd
B. H. L. Picavet is voor de
plaatselijke partij Groot Hulst
wethouder in de gelijknamige
gemeente: „Als je makkelijk
wekelijks aan 40 tot 50 uur
werk voor de gemeente komt.
mag je dan 100 procent be
loond worden? Daar zijn regels
voor en die worden nu aange
past. Daar hebben we ons
maar aan te houden. Het. had
er al lang moeten zijn Vol
gens hem gaat de vergelijking
met AOW-uitkeringen die be
vroren moeten worden niet op.
„Ik heb niet om die verhoging
van de wethouderssalarissen
gevraagd. En wat die AOW be-
tieft, dat is een plan van het
CDA en dat is er gelukkig nog
niet door. Die mensen hebben
hun pensioen opgebouwd en
hebben er recht op dat te krij
gen."
De wethouders van Oostburg
gaan er 10 procent op vooruit.
Wethouder A. de Feijter (CDA)
is een van hen. Als men wet
houders wil, die de kwalitatief
mee kunnen doen en maat
schappelijk een bepaalde rol
kunnen spelen, dan moet daar
volgens hem wat tegenover
staan.
Beroerd licht
Hij vindt echter, dat de verho
ging tegenover allerlei bezuini
gingen op uitkeringen wel in
een 'heel beroerd' licht komen
te staan. Er is naar zijn mening
geen ongelukkiger moment te
bedenken. Wat dat betreft had
het beter een aantal jaren eer
der kunnen gebeuren, is zijn
commentaar. Aan de andere
kant hebben de wethouders in
de bewuste gemeenten er recht
op. vertelt de wethouder die er
aan toevoegt dat hij meer dan
60 uur per week aan zijn wet
houderschap besteed: „Ik doe
het gewoon graag.
van onze verslaggever
VLISSINGEN/HAMBURG - De
personeelsvertegenwoordiging
van de Olau-Line, de Seebe-
triebsrat, vindt dat het perso
neel van de Olau-Hollandia en
Olau-Britannia het slachtoffer
wordt van het beleid van de di
rectie van de TT-Line, de moe
dermaatschappij van Olau. In
een gesprek met de directie
heeft de Seebetriebsrat te ver
staan gekregen dat een ruil met
twee schepen die nu nog een
veerdienst op de Oostzee onder-
Kantoorhouder
spaarbank
verijdelt
overval
van onze verslaggever
WEMELDINGE - De kantoor
houder van een boekhandel an
nex NMS-spaarbank in Wemel-
dingc heeft woensdagavond
door kordaat optreden een
overval verijdeld. In een reflex
ontfutselde hij de overvaller
zijn vuurwapen. Daarna ont
stond een worsteling, waarbij
de indringer door de kantoor
houder en zijn vrouw naar bui
ten werd gewerkt. Beiden ble
ven daarbij ongedeerd.
De overvaller kon het agent
schap binnenkomen, omdat dat
woensdagavond geopend is. Na
de worsteling koos hij het haze-
pad. zijn pistool achterlatend.
De politie heeft een vaag signa
lement van de man: hij is onge
veer 1.85 meter lang en droeg
donkere kleding. Hij had zich zo
danig vermomd dat zijn gezicht
niet was te zien. De politie ver
zoekt eventuele getuigen van de
overval contact op te nemen met
het districtsbureau in Goes.
Hoogspannings
kabels worden
33 ganzen fataal
van onze verslaggeefster
RILLAND - Een vlucht kolgan-
zen is tegen de hoogspannings
kabels in de polder Zuidhof bij
Rilland gevlogen. In totaal
kwamen 33 ganzen om het le
ven. De dieren werden begin de
ze week ontdekt door jachtop
ziener P. Hillebrand van de
Bathpolders.
Mogelijk zijn de dieren 's nachts
tegen de kabels gevlogen Vol
gens de jachtopziener is het de
eerste keer dat een zo groot aan
tal vogels in Zeeland slachtoffer
is geworden van hoogspannings
kabels.
houden, onvermijdelijk is. Het
personeel zal worden ontsla
gen. Alleen de officieren op de
schepen kunnen in dienst blij
ven.
Tegelijkertijd zullen de schepen
op de Kanaalroute in plaats van
de Duitse vlag die van de Baha
ma's krijgen, een voor de rederij
aantrekkelijk land met het oog
op onder meer belastingen.
De Seebetriebsrat is kwaad over
de gang van zaken, maar kon
digt geen concrete acties aan om
de plannen van de directie van
de TT-Line tegen te gaan. Vol
gens de personeelsvertegen
woordiging getuigt het niet van
fatsoen om personeel te ont
slaan. in de wetenschap dat het
werkloos zal worden en dat ver
moedelijk langere tijd zal blij
ven. Vooral voor de arbeiders uit
Derde-Wereldlanden is de situa
tie nijpend, omdat hun arbeids-
en verblijfsvergunning recht
streeks samenhangen met hun
contract bij een maatschappij.
De Seebetriebsrat heeft in het
gesprek met de directie geëist
dat in plaats van een ruil van
schepen, twee grote nieuwe
schepen worden gebouwd. In de
tijd die dat kost zou het perso
neel in dienst gehouden moeten
worden en via extra vakantie,
arbeidstijdverkorting en onbe
taald verlof toch in dienst moe
ten kunnen blijven voor de rede
rij.
Schadelijk
De raad is bang dat het inzetten
van twee schepen met een capa
citeit van elfhonderd in plaats
van zestienhonderd passagiers
op de route tussen Vlissingen en
Sheerness schadelijk is voor de
lijn In de piekperiodes kunnen
immers veel minder passagiers
mee, waardoor ook in dalperio
des de belangstelling zal afne
men. veronderstelt de raad
D. Hartmann, general manager
Benelux van de Olau-Line. vindt
dat argument flauwekul. Zijns
inziens is de veronderstelling op
geen enkele manier onder
bouwd. De suggestie om het per
soneel in dienst te houden tij
dens de bouw van nieuwe veren
is volgens Hartmann onhaal
baar. omdat met zo'n project -
als het al uitgevoerd zou worden
- ten minste twee jaar gemoeid
is.
Dartford
De Seebetriebsrat maakt verder
melding van het gerucht dat
vanaf volgend jaar de lijn Vlis-
singen-Sheerness mogelijk
doorgetrokken wordt tot Dart-
ford. anderhalf uur stroomop
waarts op de Theems, aan de
oostkant van Londen. Hart
mann noemt die opmerking 'een
onbevestigd gerucht'. Wel is
Olau-Line voortdurend op zoek
naar een gunstiger aanleghaven.
maar concrete besluiten zijn
niet genomen.
van onze verslaggeefster
GOES - De 29-jarige A. J. C. Kie
vit uit Goes is in de nacht van
woensdag op donderdag door
verstikking om het leven geko
men tijdens een brandje in haar
woning aan de Goese Couwer-
vestraat. Het slachtoffer werd
donderdagmorgen rond 9.00 uur
levenloos aangetroffen door
haar beide kinderen van vijf en
acht jaar.
De hevige rookontwikkeling in
de woonkamer ontstond ver
moedelijk door een brandend te
levisietoestel. Op het moment
van de brand sliepen de beide
kinderen boven. De Goese poli
tie vermoedt dat de vrouw de
brand 's nachts ontdekte en
naar beneden ging om pools
hoogte te nemen Door de rook
in de huiskamer raakte het
slachtoffer bedwelmd en kon
geen hulp meer halen.
Het vuur is in de loop van de
nacht vanzelf uitgegaan, door
dat alle ramen en deuren in de
woning gesloten waren.
zeeuwse almanak
lili 1111 li 111 i li
Die Bevelandse begon zich
ernstige zorgen te maken.
Haar collega's op kantoor
hadden al lang bericht ont
vangen over de sommen
gelds die de belastingdienst
aan hen dacht over te ma
ken. Zij had nog niets ge
hoord. En dat terwijl ze toch
ook een lief bedragje had te
rug te ontvangen.
Dan maar even naar de be
lastingdienst gebeld. Ja
hoor. daar kon men haar de
goede ontvangst van haar
aangiftebiljet melden. Waar
om was het dan nog niet be
handeld? De ambtenaar be
gon omstandig uit te leggen
dat mevrouws echtgenoot
tot de klasse der kleine zelf
standigen behoort en dat
zijn aangiftebiljet daarom
bij de sector ondernemingen
was terechtgekomen. Daar
duurt de vaststelling van de
belastingaanslagen langer.
Wat heb ik daarmee te ma
ken. vroeg de Bevelandse
met stijgende ergernis, ik
ben toch geen ondernemer.
De belastingambtenaar
raakte onder de indruk van
haar toorn. Uit zijn gedweeë
verklaring bleek dat de be
lastingaangiften van man en
vrouw altijd tegelijk worden
behandeld. Het biljet van
mevrouw en dat van meneer
zaten samen in een mapje.
Nou haal het mijne er dan
uit. eiste mevrouw.
Nu klonk de ambtenaar bij
na bedremmeld. Kan niet.
antwoordde hij, de biljetten
zitten aan elkaar vast met
een nietje.