Beeldhouwkunst wil waardering Alessandro vecht met de pestduivel PZC 17 Sculptuur centraal Hermitage-kunst in Maastricht Biënnale Skulptuur in de open lucht Antiekbeurs Breda stelt cultuurprijs in kunst cultuur B,1; VRIJDAG 4 FEBRUARI 1994 Voor de beeldhouwkunst in Nederland gaat 1994 ongetwijfeld het jaar van de kentering vormen. Een officieel 'Jaar van het Beeld' is het niet, maar de manifestatie 'Beelden in Nederland 1994' heeft alles in zich om daartoe uit te groeien. In meer dan dertig culturele instellingen, waaronder het Stedelijk Museum in Vlissingen, worden dit jaar exposities gehouden waarin de beeldhouwkunst centraal staat. Naar verwachting zullen meer dan een miljoen mensen onderdelen van deze landelijke manifestatie bezoeken. In aanwezigheid van koningin Beatrix opende minister d'An- cona de manifestatie vorige week in museum Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam, dat met de ten toonstelling 'Brons Hout Steen' aantoont over één van de mooiste nationale sculptuurcollecties be schikt. Vlissingen komt in juni in beeld (17 juni tot 9 oktober), als in het Stede lijk Museum middeleeuwse hou ten beelden uit het Rijksmuseum het Catharijneconvent in Utrecht worden getoond. Het betreft een collectie beeldengroepen, die vroe ger onderdeel vormden van de ach terwanden van altaren. Tevens worden er 'losse' beelden geëxpo seerd, die in kerken of bij particu lieren thuis hebben gestaan. In de tuin van het museum wordt de 'At las' van de Vlissingse beeldhouwer Gert-Jan Evenhuis opgesteld. Tijdens de cultuurmaand (3 sep tember tot 23 oktober) besteedt het Vlissingse museum aandacht aan moderne beeldhouwkunst. Centraal thema is 'de menselijke figuur'. Er zal werk te zien zijn van Eric Brandts, Jan Haas, Gert-Jan Evenhuis (allen Vlissingen), de overleden Jan van Leeuwen (Mid delburg), Gerard Lentink (Dor drecht), Rien Halters (Etten-Leur) en Thom Puckey (Amsterdam). Een stadswandeling voert de be zoekers langs werk van Bauer- scheit op het Beeldenhuis, Michiel de Ruyter en moderne beelden. In Amsterdam richt Museum Am- stelkring de schijnwerper op de Vlaming Louis Royer (1793-1868), die in 1835 werd benoemd tot 's- Konings Beeldhouwer. Vanaf 1837 had hij Amsterdam als vaste vesti gingsplaats. Hij maakte beelden van vaderlandse helden: De Ruy ter in Vlissingen, Willem de Zwij ger in Den Haag, Rembrandt in Amsterdam en Laurens Jansz. Groep houten beelden uit 1500, te zien in het Rotterdamse museum Bovmans-Van Beuningen. waar de tentoonstelling Brons. Hout, Steen de eerste manifestatie is van het 'beeldenjaar 1994'. foto Paul Stolk Michiel de Ruyter in Vlissingen is één van de vaderlandse helden beelden, vorige eeuw vervaardigd door Louis Royer. Coster in Haarlem. De expositie geeft een overzicht van het werk en de artistieke ontwikkeling van Royer en er wordt uitvoerig inge gaan op het ontstaan van de beel denreeks van de vaderlandse hel den. Het Nederlands Architectuurinsti tuut in Rotterdam presenteert la ter dit jaar de expositie 'Muurvast en gebeiteld. Beeldhouwkunst in de bouw 1850-1940'. In het Chabot Museum komt eind dit jaar de ten toonstelling 'Zadkine. vroege beel den'. In het Stedelijk Museum Schiedam wordt aandacht be steed aan het werk van Harald Vlugt en Piet van Stuivenberg. De landelijke manifestatie is het resultaat van ruim drie jaar voor bereiden. In 1990 werd besloten meer aandacht te schenken aan de beeldhouwkunst, die in Nederland - zeker vergeleken met de schilder kunst - altijd onderbelicht is ge bleven. De stichting Beelden in Nederland, die (voor bijna één mil joen gulden) steun krijgt van WVC en de Mondriaan Stichting gaat nu van 1994 het jaar van de ommekeer maken. Niet alleen door de meer dan dertig exposities, maar ook doordat er rond deze tentoonstel lingen vele catalogi en weten schappelijke werken verschijnen. De collectie van het museum Boy- mans-van Beuningen - voorname lijk afkomstig van de verzamelaars D. G. van Beuningen en mr J. W. Frederiks - is tot 10 april te zien in het paviljoen Van Beuningen-de Vriese. Beter dan tijdens de nor male opstelling van de beelden ko men ze in de glazen bovenbouw van het paviljoen tot hun recht: zo n 150 bronzen, houten en stenen beelden, verrassend opgesteld in een cirkel. In de bij Uitgeverij 010 verschenen Beeldengids Nederland, waarvan het eerste exemplaar aan koningin Henk van Kerkwijk (1940) schrijft zowel voor kinderen als voor volwassenen. Hij is bo vendien een all-rounder die in na genoeg elk onderdeel van het li teraire ambacht een meester proef heeft afgelegd. Zijn nieuw ste boek De pest is een histori sche jeugdroman over een mid deleeuwse jongen met het teken van de duivel op zijn borst. Je eerste boek voor volwassenen (Geweer met terugslag. 1965) be kroond met de Reina Prinsen- Geerlingsprijs is niet niks. Au teurs als Campert. Mulisch en Reve mochten voor hun vijfen twintigste ook die prijs in ont vangst nemen, en zie hoe zij het voor elkaar hebben. Als dan ook nog een van je eerste jeugdboe ken (Komplot op volle zee. 1968 wordt uitgeroepen tot het Beste Kinderboek van het Jaar, mag je met reden op een succesvolle schrijversloopbaan rekenen. In bijna dertig jaar schreef Henk van Kerkwijk een buitengewoon gevarieerd oeuvre bij elkaar: ro mans, gedichtenbundels, radio hoorspelen. toneelstukken en tv-drama's voor volwassenen: historische jeugdromans, toe komstverhalen. mythen, horror- story's en realistische boeken over kinderen in deze tijd: dikke boeken met meer dan tweehon derd pagina's, maar ook dunne voor kinderen die lezen moeilijk vinden. Op zijn minst merkwaar dig is dat geen van zijn kinder boeken (enkele worden van tijd tot tijd herdrukt) op de Jeugd boeken Top 100 Allertijden voor komt, want enkele zijn zeker on derhoudend genoeg om in aan merking te komen voor een be scheiden notering op die popula- riteitslijst. Dodelijk De Pest speelt zich af in de veer tiende eeuw toen Europa en een groot deel van de Oude Wereld geteisterd werden door de ramp zaligste ziekte uit de geschreven geschiedenis. Ook wie Boccac cio's 'Decamerone'. 'De pest' van Albert Camus, of 'De waanzinni ge 14-de eeuw' van Barbara Tuchman niet gelezen heeft kent het verloop van de ziekte die zo dodelijk was dat velen 's avonds gezond en wel naar bed gingen, maar de volgende morgen ster vend wakker werden. Bronnen Illustratie van Kiel van der Veen in De pest. uit die tijd melden dat in de twee de helft van de veertiende eeuw een derde van de wereld stierf. Paus Clemens VI (1432-1352) be cijferde het totale aantal geregi streerde doden op 23.840.000. Tijdens een handelsexpeditie naar de landen rondom de Zwar te Zee ontfermt de Genuese beeldsnijder Carlo Baldini zich over een jongetje dat als enige van zijn dorp de pest overleefd heeft. Een tiental jaren later wordt Alessandro het slachtoffer van blinde wraakzucht en ach terlijke domheid. Hij zou door naar mensen te wijzen de pest duivel laten overspringen. Om te bewijzen dat het donkere vlekje op zijn borst geen derde tepel en dus geen duivelsteken is. maar het onschuldige litteken van een pestbuil, heeft hij een verklaring nodig van de bisschop van wie de inmiddels gestorven Carlo des tijds toestemmig tot adoptie kreeg Vergezeld van enkele vrienden gaat de jongen op weg naar Avignon waar de pausen sinds 1309 hof hielden. Henk van Kerkwijk heeft zich. mag je aannemen, voor hij aan het boek begon terdege geïnfor meerd over de veertiende eeuw. Zijn historische jeugdromans hebben allemaal de zeventiende eeuw als decor en hij zal zich toch niet zomaar op 'onbekend' ter rein gewaagd hebben. Bang Wat hij met zijn documentatie materiaal gedaan heeft, is echter onduidelijk. Er komt nauwelijks iets authenthieks en weinig con troleerbaars in het boek voor. Het eigene van de veertiende eeuw komt niet uit de verf. De mensen waren bang - ja natuur lijk - maar wie wil weten hoe ze hun angst voor de Zwarte Dood en hun onwetendheid over de oorzaak van de Grote Sterfte be leefden in machteloze onver schilligheid voor elkaar maar ook in desperate losbandigheid, kan daar niets over lezen. Zelfs zoiets eenvoudigs als een jaartal valt slechts met moeite te achter halen. want pas op pagina 168 mag de lezer vernemen dat het verhaal zich afspeelt in 1376. He laas is vanaf dat moment de fi guur van Alessandro onmiddel lijk ongeloofwaardig De jongen leek tot dan toe een jaar of tien te zijn (in de tekeningen van Fiel van der Veen is hij dat ook), maar met wat simpel speurwerk in ge schiedenisboekjes ontdek je dat hij 'in het echt' niet jonger dan zestien kan zijn geweest. Hij was nog maar een peuter toen hij door zijn stiefvader gevonden werd in een dorpje ergens op de Krim. In 1360 brak daar veertien jaar na de eerste grote epidemie van 1346 de zogenaamde Pestis Secunda uit. en het moet die pestaanval geweest zijn die Ales- sandro's leven zestien jaar later- zo'n dramatische wending zou geven. Voor menigeen vertoont de veer tiende eeuw nogal wat overeen komsten met onze eigen tijd. Of Henk van Kerkwijk dat ook vindt, blijft in het ongewisse. Wel is zeker dat hij geprobeerd heeft een spannend, niet te moeilijk boek te schrijven. Maar hoe boeiend dat maken lezers vanaf twaalf jaar uit. Jan Smeekens Henk van Kerkwijk: De pest - met il lustraties van Fiel van der Veen - Leo pold, Amsterdam 1236 pag 32,50 De Stichting Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs Breda heeft een jaarlijkse Cul tuurprijs Breda in het leven ge roepen Doelstelling van deze prijs van 25.000 gulden is de sti mulering van onderzoek dat jonge kunsthistorici anders niet kunnen verrichten door gebrek aan financiële midde len Volgpns een bekendma king van het beurs bestuur is de prijs ook bestemd voor niet-we- tenschappelijke auteurs die zich willen verdiepen in een on derbelichte stroming uit de kunstgeschiedenis of kunstnij verheid. Een onafhankelijke jury van museumdirecteuren en hoog leraren zal jaarlijks op 1 fe bruari de genomineerden be kendmaken. De eerste uitrei king heeft in 1995 plaats tijdens de 29ste editie van de beurs. Het bestuur heeft zich ver plicht de prijs voor vijfjaar uit te reiken met een optie van nog eens vijfjaar De 28ste Nederlandse Kunst en Antiekbeurs wordt ook dit keer gehouden in Het Turf schip en duurt van 26 maart tot en met 4 april. Na de integratie in 1993 van de Oude Kunst- en Antiekbeurs Delft in PAN Am sterdam is 'Breda' met 15.000 jaarlijkse bezoekers de groot ste nationale beurs geworden. De 56 deelnemende antiquairs en kunsthandelaren komen uit heel Nederland en nemen vol gens voorzitter H. R. van Wezel zoals gebruikelijk ook veel ob jecten mee die betaalbaar zijn voor verzamelaars met een be scheiden budget. Het aanbod loopt uiteen van een muntje van 150 gulden tot een kabinet van drie ton. Een van de top stukken is een terracotta pla quette van de dronken god Sy- lenes met twee satyrs van de Franse beeldhouwer Clodion (1738-1814). De tentoonstelling bij de beurs staat dit jaar in het teken van de landelijke manifestatie 'Beelden in Nederland' en is ge wijd aan terracotta sculptuur. De objecten van gebakken klei komen uit collecties van Ne derlandse musea. De Nederlandse Kunst-en Antiek beurs in Congrescentrum Het Turf schip Chasseveld 15 Bredat is van 26 maart tot en met 4 april dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur Op zaterdag, zondag. Goede Vrijdag en de Paasdagen zijn de openings tijden van 11.00 tot 18.00 uur. Beatrix werd aangeboden, staat over de sculptuurcollectie van Boymans onder meer: 'De bronzen collectie is één van de grootste en meest gewaardeerde in Nederland. Vooral de bronzen uit het zestien- de-eeuwse Florence en Venetië, van onderanderen Giambologna en Girolamo Campagna. zijn van hoge kwaliteit.' En: 'Fraaie voor beelden van houtsculpturen vor men de vijftiende- en zestiende- eeuwse Antwerpse retabelfrag menten en de stukken van de Noordnederlandse Adriaen van Wesel. Bijzonder zijn de grote, vroegveertiende-eeuwse expres sieve figuren van Johannes en Ma ria. die ooit deel moeten hebben uitgemaakt van een calvariegroep. Topstukken in steen zijn de vijf- tiende-eeuwse Madonna uit Sien na en de beelden van de zogenaam de Pisanese school'. Het is een voorbeeld van de manier waarop de Beeldengids Nederland de ongeveer dertig belangrijke sculptuurcollecties en 570 beelden in Nederland behandelt. Het naar de eerder bij 010 verschenen 'Ar chitectuurgids' gemodelleerde boekwerk behandelt in ruim 300 pagina's en onderverdeeld in twaalf regio's en steden de belang rijkste beeldhouwwerken van Ne derland. Bij de foto's is informatie opgenomen over kunstenaar, loca tie. karakteristieken, afmetingen, materiaalgebruik, ontwerpjaar en literatuurverwijzingen. Sinds de Beeldenstorm van de zes tiende eeuw is Nederland mis schien niet 'beeldvijandig' geble ven. maar overgelopen van belang stelling voor de beeldhouwkunst heeft het ook niet. Daar gaat nu met 'Beelden in Nederland 1994', de meer dan dertig daarmee sa menhangende exposities en met de 'Beeldengids Nederland' wel licht verandering in komen. (NPA) Manifestatie Beelden in Neder land. exposities in het Stedelijk Museum in Vlissingen: 17 juni tot 9 oktober Middeleeuwse beelden uit het Utrechts Catharijneconvent, 3 sept. tot 23 okt. Een eigentijds mensbeeld. De expositie Louis Royer, een Vlaamse beeldhouiver in Amsterdam is van 17 sept. tot 27 nov. te zien in Museum Amstel- kring in Amsterdam. Een delegatie van de Europese kunst en antiekbeurs Tefaf is erin geslaagd toestemming te krijgen voor een expositie van zestig kunstvoorwerpen uit het Ilermitage- museum in het Russische Sint Petersburg. De tentoonstelling wordt van 12 tot en met 20 maart gehouden in het Maastrichtse congrescentrum MECC, parallel aan de beurs. Het is de eerste keer dat de Her mitage kunstvoorwerpen uit leent voor een expositie buiten een museum, aldus een Tefaf-woord- voerster. Voor de tentoonstelling is geput uit de collecties die de tsa ren in hun Petersburgse Winterpa leis hebben opgebouwd. Het gaat daarbij om oudheidkundige vond sten, beelden en schilderijen, tex tiel, meubels en kunstvoorwerpen. Een derde van de kunstschatten die in Maastricht te zien zullen zijn, heeft Rusland nooit eerder verlaten. Daaronder bevinden zich het beeld Romeo en Julia van Au- guste Rodin en een cylinderbu- reau van de fameuze Duitse meu belmaker David Roentgen 1743- 1807), dat de Hermitage zelfs nog nooit heeft verlaten. Uit de verzameling van Catharina de Grote komt onder meer een zelf portret van de Vlaming Antonie van Dyk van rond 1623 naar het MECC. De oudste stukken op de expositie komen uit de Siberische collectie van Peter de Grote en da teren uit de zevende eeuw voor Christus, zoals een gouden gesp. Te zien is voorts een 450 jaar oud beeldhouwwerk, een pleurant voor een graftombe, van Jean de Cam- brai. Daarnaast toont de expositie onder meer Russisch en Meissen porselein, islamitische kunst, mid deleeuws Venetiaans glas. een 17e eeuws Perzisch tapijt en een bij zondere koorkap voor een priester uit dezelfde tijd. De Kunstbeurs Tefaf. afkorting van The European Art Fair, vindt ieder jaar in maart in het MECC plaats en trok vorig jaar ruim 40.000 bezoekers. Dit jaar nemen er 160 handelaren uit Europa en de Verenigde Staten aan deel met Oude Meester-schilderijen, teke ningen, moderne en hedendaagse kunst, Oosterse en Westerse kunstvoorwerpen, juwelen, zilver, tapijten en textiel. De beurs is verdeeld in zes secties: antiquairs, Pictura, textura, 20e eeuwse kunst en La Haute Joaille- rie du Monde, waar vier internatio nale juweliershuizen hun collec ties presenteren. Bij de 20e eeuwse kunst ligt nu in tegenstelling tot vorige jaren de nadruk op geves tigde kunstenaars, zoals Bacon, Miró, Picasso, Calder, Appel en Ca- ro. Tefaf organiseert ten tijde van de beurs ook een serie lezingen en concerten. Van 15 tot 18 maart wordt in het MECC ook een vak beurs gehouden over het verzame len, beschermen, conserveren en restaureren van kunst. De Stichting Biënnale Skulptuur 94 presenteert vanaf 25 mei gedurende vijf maanden 125 beelden van 76 Nederlandse en buitenlandse kunstenaars op en rond de Apollolaan in de hoofdstad. Initiatiefnemer Lex Daniels van Reflex Modern Art Gallery wil met deze expositie in de open lucht de beeldhouwkunst voor een breder publiek toegankelijk maken. De Biennale Skulptuur moet een traditie worden en wordt voortaan elke twee jaar georganiseerd. ij de bekendmaking van zijn I plannen benadrukte Daniëls dat hij op deze manier ook jong en aankomend nationaal en interna tionaal talent onder de aandacht wil brengen. „Nederlanders zijn nu eenmaal geen volk voor beeldhou wers. Dat zie je ook aan collecties. Die bestaan voor meer dan 95 pro cent uit schilderkunst en dan zit ik nog aan de lage kant De manifestatie kost zes ton maar Daniëls gaat ervan uit dat de Bien nale in elk geval uit de kosten komt door verkoop van een aantal beelden. De winst komt ten goede aan het medisch onderzoek van de Stichting Kindergeneeskunde Kankeronderzoek en de Stichting 'Doe een wens', een organisatie die laatste wensen van ernstig zieke kinderen vervult. In het Hilton Ho tel aan de Apollolaan wordt tij dens de manifestatie een informa tiebalie ingericht. Uit bestaande collecties is werk verzameld van bekende kunste naars als Joan Miro. Niki de St. Phalle. Karei Appel en Arman. An dere deelnemers zijn onder meer Sandro Chia, Hella de Jonge. Nic Jonk, Seymour Likely, Truus Men ger, Marte Röling. Alexander Schabracq. Daniël Spoerri. Aat Veldhoen en Cees Verkade. Da niëls heeft zich niet tot een bepaal de stroming of richting beperkt. „Ik wil zoveel mogelijk aspecten van de hedendaagse beeldhouw kunst tonen", motiveerde hij zijn selectie. Zeker de helft van de kunstenaars maakt speciaal voor de Biënnale nieuw werk. De Haarlemse kunste nares Ruth van Veen ontwerpt een hangende constructie tussen de twee kantoorpanden van Zwitser leven aan de overkant van het Hil ton Hotel. Alexander Schabracq zal een bewegend beeld maken als eerbetoon aan Jean Tinguely. Van Veldhoen kunnen we volgens Da niëls een 'tietenfontein' verwach ten. Een beeldscherm-sculptuur van Nam June Paik wordt in het hotel ondergebracht De Franse kunstenaar Arman maakt een Apollo voor de lege sokkel waarop tot een jaar of acht geleden het toen gestolen Minerva-beeld van Jan Havermans prijkte. De stichting heeft een beveili gingsbedrijf ingehuurd om de beel den 's avonds en 's nachts te bewa ken. Overdag gebeurt dat door stadswachten. „De beelden wegen tussen de 200 en 5000 kilo en zullen daarom niet gauw worden gesto len. We zijn echter bang voor graf fiti en vernielingenaldus Da niëls. vertaald I I I Ml I Marilyn French: Onze vader (Meu- lenhoff. 472 blz.. 49,50. vertaling Jeanette Bos). Langverwachte nieuwe roman van Marilyn French, schrijfster van Het bloe dend hart en Haar moeders doch ter. Onze vader gaat over de relatie tussen een vader en zijn vier doch ters die elkaar langzamerhand als zusters leren kennen Cormag McCarthy: Al de mooie paarden iDe Arbeiderspers. 319 blz.. 29,90, vertaling Ko Koo- man) Roman van de Amerikaanse auteur Cormac McCartney, in 1992 bekroond met de National Book Award. Hoofdpersoon in het boek is een zestienjarige jongen die erop uit trekt, op zoek naar het grote avontuur. In gezelschap van twee andere jonge gelukzoekers reist hij naar Mexico, waar hij verstrikt raakt in een maalstroom van haat, vijandschap en moord. Frances Hegarty: Schemerlicht (De Arbeiderspers, 247 blz., 34.90. vertaling Inge Kok) Psycho-thril ler in de Crime de la crime-reeks over een jonge restauratrice die achtervolgd wordt. Hegarty is het pseydonym van Frances Fyfield.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 37