Visexporteurs vrezen forse strop slachtoffer van Personeel Olau Illusie van een duinlandschap A l t houders fors imhoog in salaris Vrouw (68) gedood bij aanrijding Wethouders worden voor vol aangezien ruil veerschepen Goese vrouw gestikt in rook brandende tv Veilige aankomst lading in Frankrijk vandaag onzeker Biljet PZC zeeland VRIJDAG 4 FEBRUARI 1994 in onze verslaggever RESKENS/YERSEKE - Als oedende Franse vissers de ko- iende weken vaker vismijnen jp importeursbedrijven over tillen, kan dat de Zeeuwse vis- *porteurs honderdduizenden Tildens kosten. Bovendien zijn «prijzen in de rest van Europa Ader druk komen te staan, joordat een groot deel van de jandel in verse vis in Frankrijk egviel. Zeeuwse transpor ts uit Breskens en Yerseke jnden gisteren - evenals de an- tre Nederlandse visexpor- urs - vóór de gewelddadige :ties van de Bretonse vissers lading overdragen aan de ranse kopers. Voor vandaag, ■ijdag, moet nog maar worden gewacht of de vrachtwagens bestemder plekke arriveren. e directies van de transportbe- ijven Vooruit BV uit Breskens De Koeijer CV uit Yerseke be oten gisteren dat de chauffeurs inmorgen vroeg eerst zouden illen om van douane of afne- ers te horen of de kust veilig is Ms de veiligheid van chauffeur aterieel en lading niet gega- indeerd kan worden, hopen we aar dat de wagens weer mei m lading terug kunnen ko len". zei Vooruit-directeur J. P. osterbaan donderdagmiddag et Bressiaanse bedrijf leed vo- gjaar februari en maart ook al «e schade door acties in de Pa- jse Hallen en de kustplaats oulogne sur Mer. Enkele ■achtwagens werden destijds oor protesterende vissers open- ebroken. waarna de lading aardeloos werd gemaakt dooi is in brand te steken of te be neuren met verf. )rie kratten Ooruit BV kwam gisteren 'rede- Ik goed weg', liet Oosterbaan reten. Uit een wagen met lading oor de Hallen in Parijs haalden protesterende vissermannen irie kratten 'Hollandse' vis, die in waarde van 525 gulden ver- igenwoordigden. De rest van de lading bestond uit Franse vis en werd daarom ongemoeid ge laten. Drie wagens die later op de dag in Boulogne sur Mer moesten lossen, slaagden er in de loop van de middag in hun la ding vis op door relaties aange boden 'alternatieve plaatsen' op te slaan. Een chauffeur van Internatio naal Transportbedrijf De Koeij er kon 's morgens om half tien zijn lading Zeeuwse mosselen en vis nog gewoon op de afgespro ken plek kwijt. „Er was wel heel veel politie aanwezig, maar de vechtpartijen schijnen pas later begonnen te zijn", meldde hij. De chauffeur uit Yerseke had ook op de terugweg geen proble men ondervonden. Oosterbaan hoopte donderdag tegen de avond maar dat zijn personeel ook zonder moeilijkheden naar Breskens kon rijden. Hij bevestigde de vermoedens van het Produktschap voor Vis en Visprodukten over vermin derde afzetmogelijkheden. Vis winkels, zowel kleine zelfstandi gen als grote supermarktketens, durven uit angst voor vernielin gen bijna geen vis af te nemen. „Ik heb net zelf een fax gehad waarin een grote supermarktke ten laat weten voorlopig geen visprodukten te distribueren, omdat ze serieus bedreigd zijn dat hun filialen doelwit van de acties worden." Niet alleen de export naar Noord- Frankrijk, maar ook die verder naar het zuiden en naar Spanje, liggen door de nieuwe acties zo goed als stil. „Als het Produkt schap dan schat dat driekwart van de handel op zijn gat ligt, zit ten ze wel ongeveer goed", dacht Oosterbaan. Niet zo gek De Bressiaander kan zich het ongenoegen van de Bretonse vissers overigens wel voorstel len. „Vorig jaar beloofde de Franse overheid de visserman nen dat alles in orde zou komen. Vervolgens mogen Noren en IJs- landers weer volop vis invoeren zonder dat zij invoerrechten hoeven betalen en zonder mini mumprijzen vast te stellen. Met als gevolg dat veel Westeuro- pese vissers tegen doordraaiprij- zen vissen Dat de Fransen kwaad zijn. vind ik dus niet zo gek. maar dat wil niet zeggen dat ik begrip heb voor de manier van actie voeren. Ze moeten wel met hun poten van andermans spul len afblijven." Ook bij de Deense vissers staat het water tot aan de lippen en het zou Oosterbaan niet verba zen als in Denemarken binnen kort een staking uitbreekt. Op het ogenblik staan in het Scan dinavische land zo'n twintig trucks van Vooruit op lading te wachten. Samen met de wach tenden in Frankrijk staat daar door het halve wagenpark van de Bressiaanse transporteur stil. Oosterbaan: „Maar er zit niets anders op dan afwachten." "i kV •'-VA.' 7 van onze verslaggever VROUWENPOLDER - Van een kale asfaltbult met wat opeengehoopt zand is de Veersedam onherkenbaar veranderd in een volwas sen duin. De natuur was daar al mee bezig en Rijkswaterstaat heeft haar een handje geholpen. Aan de kant van het Veerse Meer is ongeveer anderhalve meter zand aangebracht. Om te voorkomen dat fietsers en recreanten bij harde wind worden gezandstraald, zijn duizenden helmgrasplanten gezet. Daarmee is de illusie van een duinlandschap compleet. foto Ruben Oreel fiHHHHHHMI in onze verslaggever L1SSINGEN - Bijna alle eeuwse wethouders gaan er nnenkort in salaris behoor- jk op vooruit. De salarissen ijgen van 5 tot 15 procent. Al en de lonen van wethouders in vier grootste gemeenten van eeland blijven op hetzelfde ni- iau. Ook voor burgemeesters in een serie kleinere gemeen- n ligt een verbetering in het «schiet. Het maximum waar in hun salaris gebonden is, ordt hoger. et kabinet heeft eerder al tot ae verbeteringen besloten. De aatregel is echter niet uitge- Derd omdat de Raad van State >g een advies over dit onder- erp moet verstrekken. Het doel in de verandering is de salaris- in van bestuurders in kleine ge- eenten tot 24.000 inwoners wat te trekken. Als de Raad van tate positief heeft geadviseerd ordt de wijziging met terug- erkende kracht tot 1 januari 194 uitgevoerd. ut voor kort werd ervan uitge- tan dat de wethoudersbaan in imeenten tot 24.000 inwoners in deeltijd-baan was. Die grens in 24.000 wordt verlaagd tot 1.000 inwoners, op initiatief van Tweede Kamer. Die ging er inuit dat een wethouder in een imeente tussen 18.000 en Topoverleg Lubbers en v.d. Brande over Schelde DEN HAAG/BRUSSEL (NPA) - Minister-presi dent Lubbers voert dins dag 22 februari overleg met zijn Vlaamse ambt genoot Van den Brande over de uitdieping van de Westerschelde. De Belgen verwachten dat het een afrondend gesprek zal zijn. waarin Lubbers groen licht kan geven voor de bagger- werkzaamheden die de zuiderburen op Neder lands grondgebied wil len uitvoeren om de Ant werpse haven beter be reikbaar te maken. Het topoverleg staat ook in het teken van de Bel gische medewerking aan het doortrekken van de hoge-snelheidslijn naar Nederland. 24.000 inwoners in feite aan dat werk een full-time baan heeft en dus niet voor 85 procent betaald moet worden. In het verlengde van die redenering wordt ook het salaris van wethouders in ge meenten tussen 14.000 en 18.000 inwoners opgeschroefd met 10 procent en in gemeenten kleiner dan 14.000 inwoners met 5 pro cent. Full-time Met name voor de wethouders van de gemeenten Hulst, Tho- len, Reimerswaal en Borsele is dat een opsteker. Zij krijgen er 15 procent salaris bij. De wet houders in de gemeente Oost burg gaan er 10 procent op voor uit en de wethouders in de Zeeuwse gemeenten onder de 14.000 inwoners (in totaal 21) zien hun salaris met 5 procent stijgen. Alleen de wethouders van Goes, Terneuzen. Middel burg en Vlissingen moeten het met hetzelfde bedrag doen. Hun salaris zit tussen de 7531 gulden en 8203 gulden bruto per maand. De wethouders in de kleinste ge meenten van Zeeland (tot 14.000 inwoners) krijgen tussen de 4569 en 6521 gulden bruto. Gemeen ten tussen 14.001 en 18.000 inwo ners (alleen Oostburg) betalen hun wethouders 6981 gulden bruto. En wethouders in ge meenten vanaf 18.001 inwoners krijgen minimaal 6981 gulden bruto per maand, afhankelijk van de grootte van de gemeente. van onze verslaggeefster •S HEER ARENDSKERKE/LEWEDORP - Bij een verkeersongeluk op de Postweg tussen 's-Heer Arendskerke en Lewedorp is de 68-ja- rige Catharina Verdonk uit 's-Heer Arendskerke om het leven geko men. De vrouw, die een personenauto bestuurde, was vermoedelijk op slag dood. Het ongeluk gebeurde vlakbij het viaduct van rijksweg 58. De vrouw botste door nog onbekende oorzaak met haar auto tegen de achter zijde van een tractor die bezig was met wegwerkzaamheden. Beide voertuigen reden in de richting Lewedorp. De personenauto werd volledig vernield. De Goese brandweer moest het voertuig openk nippen om het slachtoffer eruit te kunnen halen. van onze verslaggever VLISSINGEN - De Zeeuwse wethouders die in aanmer king komen voor forse salaris verhogingen van 10 en 15 pro cent vinden dat ze er terecht financieel op vooruit gaan. Eindelijk worden we voor vol aangezien, reageerde een van hen op de plannen om de sala rissen van wethouders in klei nere gemeenten op te waarde ren. Dat de inkomsten van mensen met een uitkering be vriezen of omlaag gaan is een heel andere zaak, zo luidt alge meen de conclusie van de wet houders in de bewuste ge meenten. Ze krijgen binnenkort 100 pro cent betaald voor een baan die volgens hen ook 100 procent van hun inzet vergt. Toch heb ben verschillende wethouders er nog een agrarische bedrijf naast, geven les op een school of zijn (betaald) dagelijks be stuurslid van een waterschap. Door een beslissing van de Tweede Kamer gaan de wet houders van de gemeenten Borsele. Reimerswaal. Tholen en Hulst er 15 procent op voor uit en de wethouders van Oost burg 10 procent De wethou ders in de gemeenten die klei ner zijn dan 14.000 inwoners krijgen er 5 procent bij en die van de vier grootste gemeen ten in Zeeland blijven gelijk in salaris. Wethouder en loco-burge meester A. P Bruinooge (SGP) van Reimerswaal legt uit dat de verhoging voor hem niet be tekent dat hij meer uren in het gemeentehuis gaat zitten. Daar zat hij al de hele week. ook toen hij nog maar 85 pro cent van de voor zijn gemeente geldende wethouderswedde kreeg. Hij vindt de verhoging wel redelijk Er waren echter nooit voldoende middelen om het salaris op te trekken, voegt hij er aan toe De gemeenten hoeven de verhoging namelijk niet zelf te betalen, maar krij gen geld uit de landelijke her structureringspot. Landelijk kost dat 7.4 miljoen structureel per jaar Wethouder M. H de Bart (PvdA) uit Borsele is ook een van de mensen die een fikse sa larisverhoging tegemoet kan zien Hij beroept zich op uit spraken van de Tweede Kamer die gezegd heeft dat de salaris sen aangepast moeten worden, al geeft hij toe dat nu wel een erg grote stap wordt gezet, Niet gevraagd B. H. L. Picavet is voor de plaatselijke partij Groot Hulst wethouder in de gelijknamige gemeente: „Als je makkelijk wekelijks aan 40 tot 50 uur werk voor de gemeente komt. mag je dan 100 procent be loond worden? Daar zijn regels voor en die worden nu aange past. Daar hebben we ons maar aan te houden Het had er al lang moeten zijn." Vol gens hem gaat de vergelijking met AOW-uitkeringen die be vroren moeten worden niet op. „Ik heb niet om die verhoging van de wethouderssalarissen gevraagd. En wat die AOW be- tieft. dat is een plan van het CDA en dat is er gelukkig nog niet door. Die mensen hebben hun pensioen opgebouwd en hebben er recht op dat te krij gen." De wethouders van Oostburg gaan er 10 procent op vooruit Wethouder A. de Feijter (CDA) is een van hen. Als men wet houders wil. die de kwalitatief mee kunnen doen en maat schappelijk een bepaalde rol kunnen spelen, dan moet daar volgens hem wat tegenover staan. Beroerd licht Hij vindt echter, dat de verho ging tegenover allerlei bezuini gingen op uitkeringen wel in een 'heel beroerd' licht komen te staan. Er is naar zijn mening geen ongelukkiger moment te bedenken. Wat dat betreft had het beter een aantal jaren eer der kunnen gebeuren, is zijn commentaar. Aan de andere kant hebben de wethouders in de bewuste gemeenten er recht op. vertelt de wethouder die er aan toevoegt dat hij meer dan 60 uur per week aan zijn wet houderschap besteed: „Ik doe het gewoon graag." van onze verslaggever VLISSINGEN/HAMBURG - De personeelsvertegenwoordiging van de Olau-Line, de Seebe- triebsrat, vindt dat het perso neel van de Olau-Hollandia en Olau-Britannia het slachtoffer wordt van het beleid van de di rectie van de TT-Line, de moe dermaatschappij van Olau. In een gesprek met de directie heeft de Seebetriebsrat te ver staan gekregen dat een ruil met twee schepen die nu nog een veerdienst op de Oostzee onder- Kantoorhouder spaarbank verijdelt overval van onze verslaggever WEMELDINGE - De kantoor houder van een boekhandel an nex NMS-spaarbank in Wemel- dinge heeft woensdagavond door kordaat optreden een overval verijdeld. In een reflex ontfutselde hij de overvaller zijn vuurwapen. Daarna ont stond een worsteling, waarbij de indringer door de kantoor houder en zijn vrouw naar bui ten werd gewerkt. Beiden ble ven daarbij ongedeerd. De overvaller kon het agent schap binnenkomen, omdat dat woensdagavond geopend is. Na de worsteling koos hij het haze- pad, zijn pistool achterlatend. De politie heeft een vaag signa lement van de man: hij is onge veer 1.85 meter lang en droeg donkere kleding. Hij had zich zo danig vermomd dat zijn gezicht niet was te zien. De politie ver zoekt eventuele getuigen van de overval contact op te nemen met het districtsbureau in Goes. Hoogspannings kabels worden 33 ganzen fataal van onze verslaggeefster RILLAND - Een vlucht kolgan- zen is tegen de hoogspannings kabels in de polder Zuidhof bij Rilland gevlogen. In totaal kwamen 33 ganzen om het le ven. De dieren werden begin de ze week ontdekt door jachtop ziener P. Hillebrand van de Bathpolders. Mogelijk zijn de dieren 's nachts tegen de kabels gevlogen. Vol gens de jachtopziener is het de eerste keer dat een zo groot aan tal vogels in Zeeland slachtoffer is geworden van hoogspannings kabels. houden, onvermijdelijk is. Het personeel zal worden ontsla gen. Alleen de officieren op de schepen kunnen in dienst blij ven. Tegelijkertijd zullen de schepen op de Kanaalroute in plaats van de Duitse vlag die van de Baha ma's krijgen, een voor de rederij aantrekkelijk land met het oog op onder meer belastingen. De Seebetriebsrat is kwaad over de gang van zaken, maar kon digt geen concrete acties aan om de plannen van de directie van de TT-Line tegen te gaan. Vol gens de personeelsvertegen woordiging getuigt het niet van fatsoen om personeel te ont slaan, in de wetenschap dat het werkloos zal worden en dat ver moedelijk langere tijd zal blij ven. Vooral voor de arbeiders uit Derde-Wereldlanden is de situa tie nijpend, omdat hun arbeids- en verblijfsvergunning recht streeks samenhangen met hun contract bij een maatschappij. De Seebetriebsrat heeft in het gesprek met de directie geëist dat in plaats van een ruil van schepen, twee grote nieuwe schepen worden gebouwd. In de tijd die dat kost zou het perso neel in dienst gehouden moetén worden en via extra vakantie, arbeidstijdverkorting en onbe taald verlof toch in dienst moe ten kunnen blijven voor de rede rij- Schadelijk De raad is bang dat het inzetten van twee schepen met een capa citeit van elfhonderd in plaats van zestienhonderd passagiers op de route tussen Vlissingen en Sheerness schadelijk is voor de lijn In de piekperiodes kunnen immers veel minder passagiers mee, waardoor ook in dalperio des de belangstelling zal afne men. veronderstelt de raad. D. Hartmann, general manager Benelux van de Olau-Line, vindt dat argument flauwekul. Zijns inziens is de veronderstelling op geen enkele manier onder bouwd. De suggestie om het per soneel in dienst te houden tij dens de bouw van nieuwe veren is volgens Hartmann onhaal baar, omdat met zo'n project - als het al uitgevoerd zou worden - ten minste twee jaar gemoeid is. Dartford De Seebetriebsrat maakt verder melding van het gerucht dat vanaf volgend jaar de lijn Vlis- singen-Sheerness mogelijk doorgetrokken wordt tot Dart ford, anderhalf uur stroomop waarts op de Theems, aan de oostkant van Londen. Hart mann noemt die opmerking 'een onbevestigd gerucht'. Wel is Olau-Line voortdurend op zoek naar een gunstiger aanleghaven, maar concrete besluiten zijn niet genomen. van onze verslaggeefster GOES - De 29-jarige A. J. C. Kie vit uit Goes is in de nacht van woensdag op donderdag door verstikking om het leven geko men tijdens een brandje in haar woning aan de Goese Couwer- vestraat. Het slachtoffer werd donderdagmorgen rond 9.00 uur levenloos aangetroffen door haar beide kinderen van vijf en acht jaar. De hevige rookontwikkeling in de woonkamer ontstond ver moedelijk door een brandend te levisietoestel. Op het moment van de brand sliepen de beide kinderen boven. De Goese poli tie vermoedt dat de vrouw de brand 's nachts ontdekte en naar beneden ging om pools hoogte te nemen Door de rook in de huiskamer raakte het slachtoffer bedwelmd en kon geen hulp meer halen. Het vuur is in de loop van de nacht vanzelf uitgegaan, door dat alls ramen en deuren in de woning gesloten waren. Die Bevelandse begon zich ernstige zorgen te maken. Haar collega's op kantoor hadden al lang bericht ont vangen over de sommen gelds die de belastingdienst aan hen dacht over te ma ken. Zij had nog Jiiets ge hoord. En dat terwijl ze toch ook een lief bedragje had te rug te ontvangen. Dan maar even naar de be lastingdienst gebeld. Ja hoor. daar kon men haar de goede ontvangst van haar aangiftebiljet melden. Waar om ivas het dan nog niet be handeld? De ambtenaar be gon omstandig uit te leggen dat mevrouws echtgenoot tot de klasse der kleine zelf standigen behoort en dat zijn aangiftebiljet daarom bij de sector ondernemingen was terechtgekomen. Daar duurt de vaststelling van de belastingaanslagen langer. Wat heb ik daarmee te ma ken. vroeg de Bevelandse met stijgende ergernis, ik ben toch geen ondernemer De belastingambtenaar raakte onder de indruk van haar toorn. Uit zijn gedweeë verklaring bleek dat de be lastingaangiften van man en vrouic altijd tegelijk worden behandeld. Het biljet van mevrouw en dat van meneer zaten samen in een mapje. Nou haal het mijne er dan uit. eiste mevrouw. Nu klonk de ambtenaar bij na bedremmeld. Kan niet. antwoordde hij. de biljetten zitten aan elkaar vast met een nietje. De personenauto werd bij de botsing met de tractor onherstelbaar beschadigd. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 33