Festival smoort in overvloed Filmmakers op de bank Chinese censuur verliest greep op cinema PZC Stormloop Rotterdam Veel woorden zonder sprekende beelden kunst cultuur 19 f# f il m festival 1 1 rotterdam ra VRIJDAG 4 FEBRUARI 1994 Pakweg tien beroepsbedelaars van het stedelijke junkievolkje proberen een graantje mee te pikken van het Rotterdamse filmfestival. Ze zijn afgekomen op de overstelpende drukte aan de Kruiskade. De statische rijen voor de kassa's van Lumière vormen een gemakkelijk doelwit. Het is pech voor de scharminkels dat de filmmeute voor minstens de helft uit Amsterdammers bestaat. Die zijn kennelijk iets gewend op bedelgebied, want niet bijster vrijgevig. Eentje in de rij is zo origineel de vraag om wat geld voor eten te beantwoorden met het tevoorschijn trekken van een boterham in een plastic zakje. Nog nooit waren de rijen voor de kassa's en de bespreekbalie van het filmfestival zo lang. nog nooit waren zo veel voorstellingen uitverkocht. Het International Filmfestival Rotterdam barst uit zijn voegen. Waar directeur Emile Fallaux dit jaar had gerekend op een lichte teruggang gezien de da lende belangstelling voor andere grote culturele festivals, is er juist sprake van toename. Halverwege zijn er al 10 procent meer bezoe kers geregistreerd dan in het re cordjaar '93 (ruim 50.000 mensen die 220.000 kaartjes bestelden). Foutje dus van de organisatie om de Corso-bioscoop te laten vallen en het deze drieëntwintigste editie met 'slechts' veertien zalen te doen. Hoewel? Die ene bioscoop meer zou waarschijnlijk de indruk niet hebben weggenomen dat het festival dreigt te smoren in over vloed. Morren De vaste klantenkring, de groep die jaar in jaar uit een passe-par- tout koopt, mort zachtjes. Er is heimwee hoorbaar naar de intimi teit van vroeger. Het Film Interna tional van Huub Bals was ook al behoorlijk chaotisch, maar in die dagen kreeg je nog niet zo vaak nul op rekest als je wilde reserveren voor een bepaalde vertoning. Toen pakte je na afloop nog rustig 'n goedkoop pilsje in Lantaren/Ven ster, nu is het duwen geblazen in Hilton, om na een stijf kwartier een Wiekckse Witte van 4,50 gulden te kunnen bemachtigen. Maar goed, daar droppen ze dan wel een schijf citroen voor in de schuimkraag. De festival-organisatie had van Hilton de toezegging gekregen dat er bij de ingang beter op zou wor den gelet of mensen een filmkaar tje hadden. Immers, zeker in de twee weekends van het tiendaagse festijn was het vaste prik dat de ene helft van het feestvolk bestond uit hol-ogige filmkijkers en de an dere helft, uit frisse meelopers die zonneklaar eerst thuis naar Ron Bransteder hadden gekeken. Pe cunia non olet. geld stinkt niet. zul- niet aan de organisator om te mop peren over belangstelling. Maar toch, ook Fallaux bijt niet graag in eigen staart. Hij heeft al aangekon digd volgend jaar 'meer met min der' te willen gaan doen. Chinese golf Ondertussen mag de vraag rijzen waar al dat volk nu precies op af komt. Zo fantastisch is bijvoor- len we maar denken, want het is dit jaar van hetzelfde laken een pak. De Hilton-portiers voelen zich dui delijk geen controleurs van bio scoopkaartjes. Verstopping De drukte in Hilton is nog tot. daar aan toe, wel lekker eigenlijk, de constipatie ter voorzijde van het reserveringsbureau is moeilijker verteerbaar. Gaat het festival ten onder aan gi gantisme? Fallaux is er (uiteraard) een beetje dubbelhartig over. Steeds meer genode gasten (800), vooral uit het buitenland, en steeds meer filmjournalisten (400), ook al in toenemende mate uit het buitenland, welke directeur van een internationaal gebeuren zou het zich niet wensen. Een Cine- mart die goed is voor het laten stromen van steeds meer geld naar onafhankelijke fïlmprodukties? Prachtig toch! En de wassende ?troom 'gewone' kijkers? Het is beeld de met veel tamtam aange kondigde Chinese Golf helemaal niet. Er zitten in zwartwit ge draaide rolprenten tussen waar de Hollandse bioscoopganger in rus tiger tijden met geen stok naar toe zou zijn te slaan. Vergelijking met de Nouvelle Va gue of de Neue Deutsche Welle gaat niet op. Vernieuwing van de filmkunst laten de meeste nieuwe Chinese films niet zien, ze draaien eerder de klok terug. Het is teke nend dat de publieks-hit van het festival tot nog toe The Blue Kite van Tian Zhuangzhuang is, een meester van de vorige generatie, iemand die in tegenstelling tot zijn opvolgers nog wel volop bezig is met de verwerking van het navran te Mao-verleden. Zhuangzhuang praat in Rotter dam niet graag over politiek, hij wordt er al te vaak over aangespro ken. Toch is hij de meest politieke filmer van het hele stel en ook de meest laconieke (of diploma tieke?) als hem om een reactie wordt gevraagd op het officiële Chinese protest tegen de verto ning in Rotterdam van zes films, waaronder de zijne. Het zal alle maal zo'n vaart niet lopen, denkt hij. De laatste tien jaar is er geen filmer meer gearresteerd. Geld stinkt ook in het China van nu niet. Zhang Yuan is de leider van de nieuwe Chinese generatie filmers. Wat hij laat zien is dat de jongeren snakken naar Marlboro en rock muziek Om in zijn onderhoud te voorzien en zijn artistieke produk- ten deels te financieren maakt hij tv-commercials en MTV-clips. Mis schien zijn die leuk om naar te kij ken, we krijgen ze helaas niet te zien in Rotterdam. In plaats daar van zit het publiek beleefd zijn zwartwit-probeersels uit. Omdat hij er zelf bij zit? Of omdat we be seffen dat wel degelijk iets belang wekkends gaande is? We houden het op het laatste. De betekenis van het International Filmfestival Rotterdam is een politieke. Het festival moet vooral films tonen die tegen de verdrukking in zijn ge maakt. Ook al zijn die soms niet om aan te zien! Herhalingen De massale publieke opkomst is hiermee nog niet verklaard. Die kan ook niet voortvloeien uit de vertoning van vele herhalingen van Duitse televisiefilms. De kijk cijfers van het Zweites Deutsches Fernsehen zijn hier te lande soms best hoog. maar dan als er sport wordt uitgezonden. De stormloop kan evenmin te ma ken hebben met de serie homevi deo's van min of meer bekende re gisseurs. Zo schokkend is die huis- Zes regiseurs van Chinese films die op het Internationaal Filmfestival fan Rotterdam vertoond zijn, kunnen illeen maar tevreden zijn over hun leelname. Het officiële protest dat het Film Bureau in Peking heeft laten loren, kan aan de lijst met prijzen en :ervolle vermeldingen worden oegevoegd. Ongewild hebben de :ensors de marktwaarde van de gewraakte films en de makers ervan i'erhoogd. Ook in China draait het naken van film tegenwoordig om geld. De filmers zullen niet wakker liggen van de vermaning van uit hun vaderland. Ze hebben aan prestige gewonnen en hun positie om in het buitenland geld los te krijgen voor volgende projecten, is verstevigd. De redenering is sim pel: zonder geld kun je geen film maken, maar zonder toestemming van de censor kun je wel buiten China een film in roulatie brengen. Er prijzen mee winnen en geld ver dienen. Alle films die door Chinese regis seurs worden uitgebracht in China of daarbuiten - dienen twee keer het Film Bureau te passeren voor goedkeuring. Ook als wordt gewerkt met buitenlands kapitaal. Eerst is een beoordeling nodig van het script om toestemming te krij gen met het feitelijke draaien te beginnen. Daarna moet het eindre sultaat van een keurmerk worden voorzien. De zes films waarmee de organisatoren in Rotterdam de gram van de Chinese autoriteiten op hun hals hebben gehaald, mis sen dat. Tegen de regisseurs van twee van de films - Tian Zhuangzhuang van The Bleu Kite en Zhang Yuan van Beijing Bastards - loopt een rechtszaak in China, die eind vorig jaar is aangespannen door censors van het ministerie van Radio. Film en Televisie. Ze worden beschul digd van het produceren van de - inmiddels internationaal bekroon de films zonder goedkeuring van de overheid, deze daarna het land te hebben uitgesmokkeld en als Hongkong-produkties in omloop te hebben gebracht. Beiden mogen in China geen films meer maken. In de praktijk betekent dat dat niemand voor hen mag werken en Scène uit Het rode korenveld, éen van de films die de afgelopen jaren vooral buiten China successen boekte. ze naar het buitenland moeten uit wijken. Een filmmaker kan in China niet terugvallen op regels om te weten wanneer een film door de censuur kan komen. Er zijn geen voor schriften. De censor keurt iets naar believen goed of af en geeft geen re den voor zijn beslissing. Duidelijk is wel. dat naakt in het aan'de op pervlakte preutse China, niet kan. Vloeken is ook uit den boze. Een minder fraaie kant van de Chinese samenleving belichten of kritieke periodes uit de geschiedenis tot le ven brengen, mag niet maar soms weer wel. Op het ogenblik lijkt er veel te kun nen en een westerse waarnemer vergelijkt de sfeer en de mogelijk heden op het culturele vlak zelfs met de jaren voor het bloedig neerslaan van de demonstraties op het Plein van de Hemelse Vrede in juni 1989. Toen was geruime tijd sprake van een ongekende vrijheid op het artistieke vlak. Een tegen strijdigheid op dit moment is dat in de afgelopen weken het aantal spandoeken met politieke slogans in de straten van Peking opmerke lijk is toegenomen. Bovendien hebben de politieke leiders vorige week de belangrijkste werkconfe rentie over propaganda sinds 1957 afgesloten met de conclusie dat 'de controle over de cultuur en amuse mentindustrie moet worden ver sterkt'. „Of de censor een film aanvaard baar vindt of niet. hangt onder meer af van de politieke situatie van het moment", verklaart me vrouw Chen Xiaoling. De directeur internationale betrekkingen van de Peking Filmacademie geeft aan dat naarmate het onderwerp van een film dichter bij het heden komt, de zaak gevoeliger komt te liggen. De Culturele Revolutie van 1966 tot 1976 is zo'n 'gevoelige' pe riode in de hedendaagse geschie denis. die in de afgelopen jaren op de voorgrond is gekomen. Niet al leen in films, maar ook in de litera tuur en de schilderkunst is het een populair thema. Vijfde generatie Dat is niet zo verwonderlijk. Die 'tien jaren van chaos', zoals die tijd in China wordt aangeduid, hebben miljoenen mensen voor altijd gete- tuin-en-keuken-kunst niet. Zoals ook op de beladen vertoningen van documentaires over een fascis tisch Kroatië, een fascistische Leni Riefenstahl of een fascistische gentleman-neonazi artistiek veel valt af te dingen. Zouden we dan wellicht zo graag vijf kwartier naar niet meer dan een blauw film scherm turen zoals de Aidspatiënt Jarman ons laat doen? Het ant woord moet nee luiden. Er is een andere verklaring voor de immense opkomst. Adrenaline, daar gaat het om. Neem bijvoorbeeld de aankomst van good old Marianne Faithfull. Ze speelt een rol in een film die een Engelse producent aan de straat stenen nog niet is kwijt geraakt. Op een doordeweekse dag in Am sterdam zou mevrouw Faithfull in een kamer van het Amstelhotel ook wel een paar promotie-inter viewtjes hebben mogen geven. Aan popredacteuren waarschijn lijk. Nu werd ze omgeven door tele visieploegen en filmjournalisten. Waarom? Omdat in Rotterdam ie dere filmfreak eventjes een ver hoogde adrenaline-spiegel heeft. Festivalkoorts heet dat, zijnde een sterk besmettelijk fenomeen. Het is niettemin een koorts die we reldwijd de aandacht trekt, iets waarvoor Rotterdam zich niet hoeft te schamen. Integendeel. De marge van de snelste kunstvorm die er bestaat, als het aankomt op vermenigvuldiging en mondiaal rondreizen, vindt in Rotterdam een podium. En tussen driehon derd titels mag dan veel braggel zitten, er zijn altijd ook enkele tien tallen juweeltjes. Hans Maas Als film 'Bigger Than Life' is, dus een versimpelde, uitvergrote, maar daardoor overzichtelijke weergave van het geeompliceerde leven van alledag - vormgegeven onvervulde verlangens en angsten, met andere woorden - dan is het eigenlijk heel opvallend dat psychiaters en psychoanalytici zo weinig over film schrijven, althans in ons land. In Amerika is het bijvoorbeeld heel gewoon dat psychoanaly tici hun vaak stevig gekruide me ning laten horen over films. Scènes worden geduid, beelden verklaard, makers geanalyseerd Niet voor niets opent het alleraardigste handboek Psychiatry and the Ci nema van Knn en Glen Gabbard uit 1987 met de uitspraak: 'Wan neer psychiatrie niet had bestaan, zou film het hebben uitgevonden'. Of. zoals de Nederlandse psychia ter prof dr Andries van Dantzig het onlangs in het VPRO-programma 'Roerend Goed' nadrukkelijk om schreef: „In film gaat het over het zelfde als in een therapie." De uitspraak van Van Dantzig (73) maakte nieuwsgierig naar zijn boekje met de afgrijselijk afstan delijke titel Films, voor gezien ge tekend lA.van Dantzig». dat bij uit geverij Boom is verschenen. Daar in doet Van Dantzig voor het eerst wat bijvoorbeeld in het genoemde boek van de Gabbards ook ge beurt: het 'bespreken' van enkele films vanuit de visie van een erva ren psychiaterpsychoanalyticus. Drama's als De Avonden. De vrouw in het zand. Sleeping with the Enemy. Accidental Hero, maar ook enge thrillers als Cape Fear of Basic Instinct, of psychiatrische onderwerpen als The Silence of the Lambs. PSY '92 of Henry. Portrait of a Serial Killer. Het nadeel van de opzet van Van Dantzig is dat het oorspronkelijk een serie vrijblijvende artikelen was, die werden geplaatst in het 'Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid' De aanpak is dan ook sterk wisselend en niet eens alle verwijzingen naar het ge noemde tijdschrift zijn voor de boekvorm geschrapt. In de ene bij drage doet Van Dantzig boeiende psychologische uitspraken, in een andere stijgt het niet boven een veredelde column uit die slechts zijdelings iets met film te maken heeft Dat deze artikelen nu gebundeld zijn. wekt niettemin de verwach ting dat er stevige opmerkingen over film en psychiatrie, filmma kers en psychoanalyse in staan. Die zijn ook wel te vinden, maar het zijn toch slechts enkele schaar se krenten in een pap die door me nige filmcriticus steviger zou zijn bereid en smakelijker opgediend Alleen in zijn beschouwing over de omstreden film Henry. Portrait of a serial Killer komt Van Dantzig duidelijker uit de verf met een inte ressant betoog. In feite keert hij zich krachtig tegen onze neiging de wereld te beschouwen als het krachtenveld tussen Goed en Kwaad en een onderscheid te ma ken tussen Good Guys en Bad Guys. Daarmee verklaart Van Dantzig heel overtuigend het ver schijnsel van mensen als Henry, door. net als de maker van de film, John McNaughton. te verwijzen naar wat Henry (als kind) voor kwaads is tegengekomen in zijn le ven. Eric Bos A van Dantzig. Film. voor gezien gete kend (A.van Dantzigi 160 pag. - Boom, Amsterdam - 28.50 kend. De veertigers van vandaag, zoals de zogenaamde 'vijfde gene ratie' filmers, hebben als tieners het leed dat hun ouders is aange daan zeer bewust meegemaakt. Bovendien hebben ze zelf vaak vier tot acht jaar op het platteland ge werkt om 'te leren van de boeren'. De botsing tussen hedendaagse filmers en de censors is ook een po litiek generatieconflict. De regis seurs willen hun eigen levenserva ring op het doek tonen die weinig idyllisch is. De leden van het Film Bureau zijn voornamelijk verstok te maiosten die nog steeds vinden dat film een propagandamiddel moet zijn voor de partij. In deze vi sie dient de ideale maatschappij getoond te worden vol blij lachen de mensen. Alles dat anders is, wordt beschouwd als een aanval op de politieke leiding. Mevrouw Chen, begin veertig, zegt dat de films, die door de kritische regisseurs van haar generatie zijn voortgebracht, een eerlijke kijk ge ven op het leven in China. „Dat is een probleem voor het Film Bu reau. want de censors weten niet wat ze daarmee aan moeten.Daar bovenop komt dat het uitgerekend deze filmers zijn die voor een inter nationale doorbraak van de Chi nese film hebben gezorgd. Zij ge ven China aanzien en hebben te vens de filmindustrie, die door de communistische machtsover name in 1949 in het slop is geraakt, nieuw leven ingeblazen. De almacht van de censor is door de economische hervormingen ge broken. De zestien staatsstudio's moeten voortaan zichzelf kunnen bedruipen en zullen druk uitoefe nen op het Film Bureau om scripts goedgekeurd te krijgen, zodat ze genoeg werk hebben. Buitenland se geldschieters - vooral uit Hong kong, Taiwan en Japan - ruiken de kans om geld te verdienen aan de groeiende belangstelling voor Chi na en maken het mogelijk om films, desnoods zonder toestem ming van de Chinese overheid, in omloop te brengen. De wet van vraag en aanbod in de cultuur be tekent uiteindelijk de dood in de pot voor de censor. Yvonne van der Heijden Will van Kralingen als Belle van Zuylen. foto Jan S Historische kostuumdrama's worden in ons land weinig gemaakt en dat heeft in de eerste plaats natuurlijk een financiële reden. In een land waar een speelfilm met een budget van een paar miljoen gulden al duur genoemd wordt, is er weinig ruimte voor produkties die alleen al wat betreft aankleding zo'n bedrag opslorpen. Vandaar dat er voor de film die Digna Sinke over de in de 18de eeuw levende Belle van Zuylen maakte, naarstig naar buitenlandse coproducenten gezocht is. Belle van Zuylen Dat zoeken bleef zonder resul taat en dat is vreemd, want Belle van Zuylen 11740-1805), een ontwikkelde en zelfstandige vrouw die schreef en componeerde, was meer dan een nationale grootheid Haar correspondentie met toen malige schrijvers als de Fransman Benjamin Constant en de Engels man James Boswell geniet ook buiten onze landsgrenzen bekend heid. Vanuit dramatisch oogpunt minstens zo interessant zijn Van Zuylens voor haar tijd opmerkelijk zelfstandige leefwijze en de lang durige relatie die zij met de veel jongere Constant onderhield. Dat is toch dramatische filmstof waar mee je ook buitenlandse financiers kunt verleiden, zou je denken, maar het heeft niet zo mogen we zen. En dus is Belle van Zuylen een puur Nederlandse en uiterst so bere film geworden. Op een enkele uitzondering na ontbreken bij voorbeeld in scène gezette beelden van de toen zo interessante woe lige buitenwereld (de Franse Revo lutie was in volle gang). Wat we wel zien zijn vooral gekostumeerde mensen in salons en veel, heel veel landschappen Het moet gezegd dat cameraman Goert Giltaij van de nood een deugd gemaakt heeft. Zijn camera weet de natuur vast te leggen op een manier die alle zintuigen aan spreekt. Dlgna Sinke heeft de vriendschap tussen Belle van Zuylen en de Franse schrijver en politicus Ben jamin Constant centraal gesteld in haar film. Een relatie die zich voor een deel onder de ogen van Van Zuylens Zwitserse echtgenoot De Charrière afspeelt, totdat Con stant in 1795 voor de jongere Ma dame de Stael kiest. Digna Sinke presenteert de relatie tussen Van Zuylen en Constant als een botsing tussen verstand en passie in een tijd dat de rationele waarden van de Verlichting in de gloed van de Franse Revolutie le ken te verschroeien. Het verstand van Belle noodt tot terughoudend heid. maar de passie is op intellec tueel en lichamelijk gebied niet te temmen, net zo min als de Revolu tie in Frankrijk was tegen te hou den. Helaas slaagt Sinke er nauwelijks in de revolutionaire gebeurtenis sen te verweven met het persoon lijke verhaal van Belle en Benja min. Het is heel wel mogelijk dat een ruimer budget hier uitkomst had kunnen bieden. We moeten het doen met personages die pra ten over de Revolutie, in plaats van dat we iets zien en voelen van die fascinerende tijd. Het ontbreken van historisch straatrumoer is niet de enige han dicap van Belle van Zuylen. Ook het spel en de dialogen vragen om een grote mate van welwillend heid. Will van Kralingen zet een zeer acceptabele Belle neer, maar Laus Steenbeeke haalt teveel overhoop als de roodharige Benja min Constant, die zich - zeker in het begin van de film - gedraagt als een hysterische koorknaap. Ver der wordt er door de personages vaak meer gedeclameerd dan ge sproken. Rob de Kam Belle van Zuylen. te zien in 't Beest Goes donderdag 10 en vrijdag llfeb Emile Fallaux: Dubbelhartig. foto Roland de Bruin l

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 19