WOV nog steeds onbetaalbaar Aangepast èn zelfbewust Gs tegen innen van meerdere heffingen via één rekening Gs: geen gevaar nieuwe brandstof Doel Belgische minister: tunnel bij Sluiskil als WOV doorgaat Ontslagen voorlopig van tafel, staking Elf Atochem voorbij Bankstel Prijsverlaging van 200 min biedt geen soelaas Overleg met Kok over btw Laatste bemande lichtschip op de Noordzee verdwijnt PZC zeeland WOENSDAG 26 JANUARI 1994 van onze verslaggever DEN HAAG - De Westerschelde Oeververbinding (WOV) is nog steeds niet te betalen. Welis waar zijn gedeputeerde staten van Zeeland er in overleg met de aannemer in geslaagd het in vesteringsbedrag met 200 mil joen gulden omlaag te brengen tot 1,178 miljard gulden, maar dat is nog steeds te hoog voor de jaarlijkse bijdragen die minis ter Maij van Verkeer en Water staat en provinciale staten in het vooruitzicht hebben ge steld. En Maij heeft dinsdag in een gesprek met een delegatie van gs met geen woord gerept over een hogere bijdrage. Wel is een volgend financieel probleem om de hoek gekomen. Dat heeft te maken met de btw- 'problematiek. Daar wordt al lange tijd over gepraat, maar gs moeten nu op stel en sprong vol gende week naar minister van fi nanciën Kok om met hem te on derhandelen. Private financie ring van de tunnel onder de Wes terschelde is namelijk te duur, daarom hebben gs gestudeerd op publieke financiering. Dan moet echter over de investering 200 miljoen btw (17,5 procent) betaald worden en daar is al he lemaal geen geld voor. Om dat te omzeilen is in het Middelburgse provinciehuis een constructie met publieke financiering en een private rechtsvorm bedacht. Al leen moet Kok daar wel zwart op wit toestemming voor geven. Beroep Overigens is in het gesprek met minister Maij met geen woord gesproken over de uitslag van een beroep dat onder meer de ge meente Borsele bij de Kroon Van onze verslaggever OOSTENDE - Het laatste be mande lichtschip op de Noord zee. de West-Hinder voor Oos tende, keert morgen, donder dag, terug naar de thuishaven. De terugkeer is een dag uitge steld in verband met de weers omstandigheden; er werd voor vandaag op zee windkracht tien tot elf afgegeven. De West-Hin der was ruim een eeuw een ba ken in zee op twintig zeemijl of wel zesendertig kilometer uit de Belgische kust voor Oosten de, aan een ankerketting van zo'n tweehonderd meter. De ne gen bemanningsleden werden om de veertien dagen afgelost. Schipper Daniël Verburgh uit Oostende: „Hoogtepunten zijn er niet tijdens die twee weken. Dat het zondag is merken we en kel aan het eten omdat er dan een dessert is." Behalve de schipper verbleven steevast vier matrozen, een kok, een stoker en twee werktuigkundigen aan boord. Met het vertrek van het licht schip West-Hinder - niet onbe langrijk voor de scheepvaart richting Westerscheldemonding - wordt gebroken met een lange traditie van bemande lichtsche pen op de Noordzee. In maart 1864 werd. volgens de geschied schrijvers. het eerste lichtschip op de zandplaat Westhinder ge stationeerd. Later volgden de Wandelaar, de Paardenmarkt en de Wielingen, ook op zandban ken. Naast België zetten ook Ne derland, Frankrijk en Engeland lichtschepen in. Ze deden niet alleen dienst als lichtbaken, maar ook als meteo-waarne- mingspunten. Het lichtschip wordt nu vervangen door een volautomatische meetpaal. yan onze verslaggever MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur voelt niets voor invoering van het zoge naamde 'waterspoor'. Daarbij worden zuiveringsheffing, rioolrecht en drinkwatergeld via één rekening geïnd. Doel van dat waterspoor is vooral: besparing op het gebruik van drinkwater. Volgens het dage lijks provinciebestuur overtref- Creditcard goed voor betalen van boete op snelweg van onze verslaggever DEN HAAG - Automobilisten die op de snelweg worden be keurd. kunnen binnenkort beta len met een creditcard, te begin nen in Zeeland en Noord-Bra bant. Daar wordt het betaalsys teem omstreeks april inge voerd. In de loop van het jaar, naar verwachting vanaf sep tember, zal in het hele land elek tronisch kunnen worden be taald. Dat geldt overigens alleen voor automobilisten die door ver keersagenten van het Korps Landelijke Politiediensten op een overtreding zijn betrapt. Al le surveillancewagens van dit korps, speciaal bedoeld om het rijkswegennet in de gaten te houden, krijgen de benodigde apparatuur aan boord. De agen ten van de Politie Zeeland blij ven vooralsnog op de oude ma nier werken, evenals hun colle ga's van de andere regionale korpsen. De surveillance-auto's van het landelijk korps worden in eerste instantie uitgerust met zoge naamde inprinters. die ook in winkels en restaurants worden gebruikt. In een later stadium wordt elektronische betalings- apparatuur ingebouwd. Hiertoe is besloten nadat het systeem vorig jaar met succes is beproefd in Limburg. Automobilisten moeten direct een bekeuring betalen als zij worden gesnapt bij grote alco holcontroles of bij acties tegen snelheidsovertredingen. Daar naast geldt het direct-betalen- systeem voor mensen die in het opsporingsregister staan, om dat ze een bekeuring nog niet hebben betaald, en voor buiten landers die een verkeersovertre ding hebben begaan. heeft ingesteld tegen de WOV- plannen van de provincie. Als de uitslag van dat Kroonberoep ne gatief is voor de provincie, gaat heel de WOV niet door. Volgens gedeputeerde ing J. I. Hennekeij (VVD, waterstaat en verkeer) is het niet gebruikelijk om vooruit lopend op de uitkomst medede lingen over zo'n Kroonberoep te doen. De Zeeuwse delegatie - commissaris drs W. T. van Gel der en de gedeputeerden D. J. P. Bruinooge eri Hennekeij - wilde dan ook geen misbruik van het gesprek maken door de minister een uitspraak te ontlokken, voor zover ze al wist welke kant het met het Kroonberoep uit zal gaan. Wel wordt er van uitge gaan dat er binnen vier weken een uitspraak ligt en daarom is met minister Maij afgesproken dat over vier weken een nieuw gesprek plaatsvindt. Risico's Een ander probleem waar de mi nister en de provincie nog steeds niet uit zijn is de verdeling en eventueel de betaling van de ri sico's die aan het project kleven. Dat zijn er in totaal 194. Overeen handvol is nog geen overeen stemming bereikt. Eerst moet duidelijk zijn welke kosten daar mee gemoeid zijn. Het gaat. op één na. om risico's die betrek king hebben op de exploitatie periode. Dat ene risico heeft te maken met problemen die men in de bouwfase tegen kan ko men. De minister en de provincie zijn het wel eens over de vorm waar in de tunnel uitgevoerd gaat worden. De WOV zal bestaan uit twee tunnelbuizen met een dia meter van 11,30 meter. In iedere buis komen twee rijstroken van elk 3,50 meter breed, zoals op au tosnelwegen. Een reddingsgang aan de zijkant van de tunnelbui zen is geschrapt om de bouwkos ten te drukken. Wel blijven de dwarsverbindingen om de 500 meter tussen beide buizen als nooduitgangen gehandhaafd. Verder zullen auto's met gevaar lijke stoffen alleen in konvooien gebruik van de tunnel kunnen maken. De minister is bereid een eenma lig bedrag van 3 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor het verrichten van extra grondbo ringen om beter na te kunnen gaan hoe de bodem onder het tunneltracé er uitziet. Dat geld komt er echter pas na een voor het project positieve uitslag van het Kroonberoep. fen de nadelen van een water spoor verre de voordelen. Er zijn trouwens andere manie ren om waterbesparing te be werkstelligen. zoals zuiniger sa nitair en een progressief tarief van drinkwater. Bovendien zal de prijs van het drinkwater in de nabije toekomst drastisch om hoog gaan: een verdubbeling tot het jaar 2000. Dat is op zich al een stimulans om zuinig te zijn met water, aldus het dagelijks provinciebestuur. Het college vindt het voorbarig een proef met het waterspoor te nemen, nu er nog zoveel onduidelijkhe den bestaan. In een notitie aan de statencom missie algemeen bestuur noemt het college van gedeputeerde staten als concrete voordelen van een waterspoor: drinkwater, rioolrecht en zuiveringsheffing via één rekening innen is goed koper; er treedt waterbesparing op; mensen kunnen de heffingen in het vervolg maandelijks - dus gespreid - betalen. Meter Over de nadelen is het college heel wat minder duidelijk. Be twijfeld wordt of er, zoals het wa terspoor suggereert, een samen hang is tussen waterverbruik en mate van watervervuiling. Twij fels zijn er ook over het bereiken van een waterbesparing. Als probleem voor invoering van waterspoor wordt voorts ge noemd dat niet alle drinkwater aansluitingen voorzien zijn van een meter (in Zeeland is overi gens vrijwel ioo procent beme- terd). De vrees bestaat dat een water spoor kan leiden tot verschillen de tarieven binnen gemeenten, omdat de grenzen van gemeen ten en waterschappen niet sa menvallen. Die verschillen be staan trouwens nu al, maar val len minder op, omdat de mensen verschillende rekeningen ont vangen. Dit probleem wordt in Zeeland trouwens door herinde lingen van gemeenten en fusie van waterschappen vanzelf op gelost. Proef Het dagelijks provinciebestuur wijst erop dat NV Delta Nutsbe drijven bezig is met de voorbe reiding van een proef met het waterspoor. Dat gebeurt mede op aandrang van de verbruikers- raad. Het gaat dan om een com binatie van drinkwatergeld en rioolrecht. Gedeputeerde sta ten: „Wellicht kan deze beperkte proef van- Delta Nutsbedrijven meer licht op waterspoor doen schijnen." De kernenergiecentrale in Doel. van onze verslaggever DOEL - Gedeputeerde staten van Zeeland zijn niet van plan zelf de bevolking voor te lichten over de gevaren die verbonden zijn aan het ge bruik van MOX (Multiple OXide) als brandstof voor de kerncentrale te Doel. Het ge bruik van deze brandstof brengt geen extra gevaren voor de Zeeuwse bevolking met zich mee. Het transport van het MOX gaat niet via Zeeland. Dat antwoorden gs op vragen van het Groen- Links statenlid F. van Kol- lem. Dit onderwerp ligt bij de pu blieke opinie in Belgie gevoe lig. Daar heeft de exploitant van de kerncentrale Doel een voorlichtingsfolder over het gebruik van de brandstof uit gegeven. Plutonium Van Kollem kwam tot zijn vra gen naar aanleiding van het voornemen van Belgie om MOX in gebruik te nemen als brandstof voor de kerncen trale te Doel. Het college van gs geeft, wel aan dat MOX- brandstof plutonium bevat dat een lange vervaltijd heeft en relatief sterk radioactief en radïotoxisch is, maar er is geen aanleiding tot- extra maatregelen, zo wordt er bij verteld. Uit de beantwoording van gs blijkt ook dat het pro bleem letterlijk en figuurlijk om Zeeland heen gaat. omdat de transportroutes van de brandstof niet via Zeeland lo pen. Overleg met België over de kerncentrales is ook geen taak foto Charles Strijd van de Zeeuwse overheid. Dat moet het ministerie van VROM doen. antwoorden gs aan GroenLinks. Mede om die reden had Zeeland ook geen inspraak in het voornemen van Belgie om MOX te gebrui ken. En VROM meldt „dat uit de internationale literatuur en de door Belgie uitgevoerde vei ligheidsstudies volgt dat het toepassen van MOX - ook in grotere hoeveelheden dan in België toegestaan - niet als een veiligheidsprobleem wordt gezien." Mae-Uku houdt eigen cultuur in ere bij integratie Molukkers van onze verslaggever OOST-SOUBURG - De ontwikkeling van het zelfbewustzijn van de Molukse ge meenschap moet de komende jaren veel aandacht krijgen, als de de Molukkers willen voorkomen dat ze over een jaar of tien in de maatschappij buitenspel staan wegens gebrek aan vertegenwoordigers om hun belangen te verdedigen. Volgens opbouwwerker Jozef Tahitu van wel- zijnsstichting Mae-Uku in Oost-Souburg is met een zelfbewuste houding van de Molukse gemeenschap over de eigen cul tuur en taal een goede basis voor werke lijke integratie aanwezig. „Integratie is voor mij meer dan het opgaan in een an dere cultuur; het betekent volgens mij dat je je aanpast, zonder jezelf te verlie zen." Een van de belangrijkste doelstellingen van Mae-Uku in dit opzicht is het aanbie den van cursussen op allerlei gebied. „We hebben bijvoorbeeld sinds kort een stijl danscursus in het wijkgebouw". zegt Ta hitu. „Natuurlijk zijn er genoeg dansscho len waar je kunt leren stijldansen, maar het aantal Molukse mensen dat daar rondloopt is te verwaarlozen. Een cursus traditionele dans voor het behoud van de eigen cultuur is uiteraard buitengewoon zinvol, maar voor het gevoel van eigen waarde van de Molukkers op Nederlandse feesten kan stijldansen heel belangrijk zijn." Mae-Uku legt- zich de laatste tijd ook toe op taalbeheersingscursussen voor zowel ouders als kinderen. ..Het is een feit dat er al jaren een achterstand is op het gebied van taalbeheersing", meent Tahitu „Met een taalstimuleringsplan kun je voorko men dat Molukkers die voornamelijk hun eigen taal spreken, doven in een land van horenden worden." Sinds de renovatie van het wijkgebouw van Mae-Uku in de Molukse wijk. die on- Opbouwwerker Jozef Tahitu: sfeer worden vastgehouden." s nieuwe wijkgebouw kan de onderlinge familie foto Lex de Meester langs afgerond werd. kan de stichting be ter uit de voeten. Tahitu: ..Veel van de ou dere wijkbewoners beschouwden het ge bouw voor de renovatie nog als kerk. de functie die het gebouw oorspronkelijk had. Ze voelden hun aanwezigheid min of meer als heiligschennis. Nu het gebouw door de verbouwing en het andere gebruik van de ruimte daar in vrijwel niets meer op lijkt, komen ze wel opdagen Tahitu is in veel opzichten opgetogen over de verbeteringen die zijn aangebracht Het kan echter wat hem betreft nog een stuk beter, vooral wat betreft het vergro ten van de gemeenschappelijke zaal en het creëren van ruimte voor vergaderin gen en cursussen. Bij de opening van het gerenoveerde wijkgebouw antwoordde hij op de constatering van een van de aanwe zigen dat hij nu toch wel tevreden zou zijn. dat wat hem betreft het gebouw nog steeds te klein is. Binnen een jaar of vier moeten nog zeker twee nieuwe ruimtes bij het gebouw komen en is uitbreiding van de grote zaal broodnodig. Het wijkgebouw blijft ook in de toekomst volgens Tahitu van levensbelang voor de Molukse wijk: „In dat gebouw is het moge lijk de sfeer tussen families vast te houden die vroeger onder meer op hoogtijdagen in onze huiskamers gewoon was. maar die nauwelijks nog te bewaren is van onze verslaggever BRUSSEL - Het Vlaamse parle mentslid Vera Dua van Agalev maakt zich zorgen over de ge volgen van de aanleg van de Westerschelde Oeververbin ding (WOV). Ze verwacht een extra druk op het wegennet rond Gent. Dinsdag interpel leerde Dua minister Th. Kelch- termans van Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Bin nenlandse Aangelegenheden over de zaak. Dat gebeurde tij dens een vergadering van de commissie voor Binnenlandse Aangelegenheden. Dua houdt zich al geruime tijd bezig met de WOV. „Ik denk dat dit dossier van groot belang is voor de gan se regio en meer bepaald ook voor de toekomstige verkeers afwikkeling in het Gentse", zei ze dinsdag. Kelchtermans blijft bij z'n standpunt dat de verkeersafwik keling via de rechterkanaaloe- ver moet. Van een nieuwe wegen infrastructuur door het Meetjes land (Sas van Gent en het kre- kengebied) mag geen sprake zijn. Daarom wil Kelchtermans bij zijn Nederlandse college H. Maij-Weggen opnieuw pleiten voor een ondertunneling van het Kanaal Gent-Temeuzen. Dat zou dan moeten gebeuren bij Sluiskil. Het parlementslid Dua van Aga- lev maakt zich vooral zorgen om de verkeersstroom. „Daarover doen de meest uiteenlopende cijfers de ronde Volgens een Ne derlandse studie zou het gaan om 800 tot 6100 bijkomende voertuigen per dag. Andere bronnen spreken van 10.000 voertuigen per dag, wat voor de Gentse Kanaalzone een bijko mende verkeersdruk van 1000 tot 2000 voertuigen per dag zou betekenen." En daarbij moet dan nog rekening worden gehou den met een verkeersgroei van anderhalf tot tweeënhalf pro cent. Dua in haar interpellatie: „De belangrijkste vraag voor Vlaan deren is langs waar de verkeers stroom via de WOV zich zal af wikkelen." Ze gaat er in ieder ge val niet vanuit dat er een tunnel komt onder het Kanaal Gent- Terneuzen. Dat zou betekenen dat het krekengebied van het Meetjesland wordt aangetast. En dat hebben de bestendige de putatie van Oost-Vlaanderen en de betrokken gemeentebestu ren nu juist steeds als 'onbe spreekbaar' van de hand gewe zen. Volgens het parlementslid van Agalev ontstaan er onge twijfeld problemen bij Zelzate en Assenede en ook op de Ken- nedylaan tussen Gent en Ter- neuzen zijn moeilijkheden te vernachten. Daar is het al zo druk. dat het verzadigingspunt eigenlijk is bereikt, meent ze. Dua dinsdag in haar interpella tie: „In een gezamenlijke nota van januari '92 pleitten Gent en Terneuzen samen voor een vlug ge realisatie van het WOV-pro- ject. In dezelfde nota werd ook gepleit voor de Kluizendokken en voor een nieuwe zeesluis in Terneuzen. eisen die vanuit de Gentse havenlobby sterk naar voren worden geschoven. De be langen zijn duidelijk. Het hui dige tracé van de WOV is zo op gemaakt. dat bij de werken voor de oeververbindingen bouwput ten zullen gemaakt worden, die onmiddellijk gebruikt zullen kunnen worden voor de bouw van deze zeesluis." Niet vrijuit Ze vindt dat het stadsbestuur van Gent daarmee zeker ook niet vrijuit gaat „De belangen van de bevolking en de leefbaar heid van het stadsgewest wer den dus opgeofferd aan enge economische belangen." Kelch termans op zijn beurt verwees dinsdag in zijn antwoord naar de contacten tussen de Bestendige slot zie pagina 15 kolom 3 van onze verslaggever VLISSINGEN - De stakers hij het chemiebedrijf Elf Atochem in Vlissingen zijn weer aan het werk. De zes ontslagen zijn voorlopig van tafel. De directie van het bedrijf en de vakbonden bereikten dinsdagmiddag een akkoord over een 'wapenstil stand'. Ze zullen proberen het vóór 1 maart eens te worden over de reorganisatie die het be drijf wil doorvoeren. Het akkoord komt er op neer dat de vakbonden de gelegenheid krijgen de belangen van hun le den te behartigen bij de reorga nisatie die het bedrijf wil door voeren. De zes aangezegde ont slagen zijn van de baan. maar in het akkoord dat dinsdag werd gesloten wordt de mogelijkheid van gedwongen ontslagen op langere termijn niet uitgesloten, Omstreeks 15.00 uur dinsdag hervatten de medewerkers van de produktieafdeling van Elf Atochem hun werk. Zij legden vrijdag het werk neer met een wilde staking, in verband met het aangezegde ontslag van zes werknemers. Die kregen donder dag van het ene op het andere moment te horen dat op hun diensten geen prijs meer werd gesteld. Daar zaten mensen bij die een dienstverband van 25 jaar hadden. Een en ander had te maken met een reorganisatie binnen het bedrijf. Ook voor de vakbonden Indus triebond FNV. Industrie en Voe dingsbond CNV en Unie BLHP kwamen de ontslagen als een verrassing. Het afgelopen week einde en maandag is voortdu rend tussen bonden en directie onderhandeld, maar toen partij en in de nacht van maandag op dinsdag om 2.00 uur uit elkaar gingen was er nog steeds geen akkoord Daarop hebben de vakbonden hun leden in het bedrijf gehoord en die bleken bereid verder te staken. Dat ging niet zonder dis cussie omdat er ook werknemers waren die wezen op de gevaren van een staking, juist in een tijd waarin het economisch allemaal niet zo best gaat. Het feit dat de staking echter doorging, was voor de directie aanleiding tot overeenstemming met de bon den te komen over de condities waarop de besprekingen voort gezet kunnen worden en toe te zeggen dat voor 1 maart in geza menlijk overleg een oplossing voor de reorganisatie gevonden moet worden. Daarbij worden gedwongen ontslagen overigens niet uitgesloten. Bij het chemiebedrijf in Vlissin gen - producent van gewasbe- schermende middelen, aan groeiwerende verven en plastic toevoegingen - werken 180 men sen. zeeuwse almanak ii ii i i li i 111 -t 111 111 i i i M I In de meubelzaak waren ze er echt ioeg van. De kleuren ivaren precies wat ze zoch ten en het bankstel zat ook uitstekend. Dat Souburgse echtpaar aarzelde dan ook niet lang: de koop werd ge sloten. Toen de meubelstukken iva- ren afgeleverd, namen ze plaats. Ze keken elkaar een beetje ongemakkelijk aan. maar gaven geen krimp. ..Het zit een beetje anders dan op de oude stoelen, maar dat is natuurlijk een kwestie van wennen." zei de man. ..Zeker", meende zijn vrouw. ..Dat heb je altijd met iets nieuivs. Het moet wennen." Het bleef die dag knagen, maar ze zivegen er tegen el kaar over. Eigenlijk zat hel meubilair niet zoals ze wil denmaar toegeven dat het hier een miskoop betrof dat deden ze niet. Hun zoon. die aan het begin van de avond de nieuwe aanicinst kivam bewonde ren. draaide er in het geheel niet omheen. Als jullie de pootjes eronder schroeven, zul je eens zien", zei hij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 25