Dorp kreeg twee keer stadsrechten We kunnen niet spelen, maar wel goede muziek maken PZC Plaatsnaam Centrale bediening van kanaalbruggen voortreffelijk werk Dpera Amsterdam Inventieve Orfeo provincie 'n Zeeuwse penning voor de kroonprins IJzendijke MAANDAG 24 JANUARI 1994 door Ernst Jan Rozendaal Plezierig en prettig, maar gemengd met een zekere spanning. Zo kijkt mr J. van Marion vooruit op het be zoek. morgen, van kroon prins Willem Alexander aan Vlissingen. „liet overkomt een mens niet zo vaak in zijn leven dat hij een redevoe ring moet houden voor ie mand van het koninklijk huis. Daarbij hoop je na tuurlijk dat alles loopt zoals het door de organisatie is bedoeld." De kroonprins woont in de Seheldestad de opening bij van het jubi leumjaar van het Konink lijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen dat hon derdvijfentwintig jaar be staat. Van Marion is voorzit ter van het genootschap. In de openingsbijeenkomst zal hij dinsdag het hoe en wat van het genootschap schetsen en aangeven wat tegenwoordig zoal de activi teiten zijn van de ruim vijf tienhonderd leden tellende club van wetenschappers. De Utrechtse hoogleraar W. W. Mijnhardt houdt ver volgens een voordracht over de begintijd van het genoot schap. Namens koningin Beatrix neemt Willem Alexander dan uit handen van Van Ma rion een gouden penning in ontvangst. Sinds de oprich ting van het Zeeuws Genoot schap in 1769 is deze telkens uitgereikt aan de regerende vorsten in Nederland die al lemaal beschermheer of - vrouwe van de Zeeuwse we tenschappers waren. De eer ste munt ging naar stadhou der Willem V De speciaal geslagen pen ning toont aan één zijde de godin van kunst en weten schap Minerva, klaarblijke lijk voor de kust van Vlissin gen Calcar honos staat er bij: de eer is een prikkel. Op de andere kant van de munt staan de zeven kunsten bij elkaar op een rots. Non sor- dent in undis is het toepasse lijke bijschrift. Temidden der wateren worden zij toch niet verwaarloosd. door Rolf Bosboom Het lijkt een simpele kwes tie, maar de provincie stu deert er al enige tijd ijverig op. Moet de bediening van de brug gen en sluizen bij het Kanaal door Walcheren centraal gaan gebeuren of niet? De keuze is blijkbaar niet zo eenvoudig, want het eindrapport laat vol gens de provinciale directie mi lieu en waterstaat 'nog enige maanden' op zich wachten. De aanleiding tot de studie is duidelijk- er moet bezuinigd worden. Dus ligt het voor de hand de personeelskosten terug te dringen door de bediening van de bruggen en sluizen te concentreren, waarbij wordt ge dacht aan het sluizencomplex in Vlissingen als locatie. Nu zijn er alleen géén brugwachters te vin den op de Keersluisbrug in Vlis singen en de draaibrug tegen over het NS-station in Middel burg. Die worden bediend vanaf respectievelijk de Sloebrug en de Schroebrug. Voor de gang van zaken bij de vijf bruggen en twee sluizen van het kanaal heeft de provincie 29 mensen in dienst: zes brugwach ters, zeven sluiswachters, acht sluismeesters en acht 'vervan gers' die op alle bruggen en slui zen inzetbaar zijn en de open plaatsen in de dienstroosters op vullen. Los van de studie naar centrale bediening wordt de post bij de draaibrug in Oost- Souburg in de loop van dit jaar ondergebracht bij de Sloebrug. omdat er twee formatieplaatsen moeten worden ingeleverd Eén daarvan is inmiddels door na tuurlijk verloop opgelost; voor de tweede wordt intern een op lossing gezocht. Dienstverlening Volgens J.J. Dingemanse van de directie milieu en waterstaat is het moeilijk om alle gevolgen van een centrale bedieningspost in kaart te brengen. „Dagelijks rijden zo'n 70.000 voertuigen over de bruggen en daar moetje degelijk rekening mee houden. Onze belangrijkste zorg is een mogelijke achteruitgang in de dienstverlening. Nu kunnen de brugwachters bijvoorbeeld zien dat een trein vertraging heeft en daar spelen zij op in Het wekt immers irritatie als je na tien mi nuten wachten voor de brug even verderop voor de spoorbo men staat. Dat kun je niet voor- komen als je op een aantal mo nitoren moet afgaan." H. G. A. Jongepier, voorzitter van de Middelburgse afdeling van schippersvereniging Schut- tevaer. geeft de voorkeur aan een brugwachter ter plekke. ..De ervaring leert dat bij centralise ring altijd problemen ontstaan. Vooral bij mist kunnen daar voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer gevaarlijke si tuaties ontstaan, doordat de monitoren te weinig informatie geven. Bovendien zal het ook langer duren voordat een techni sche storing is verholpen." Grootste zorg Volgens Dingemanse zal de scheepvaart nauwelijks gevol gen ondervinden van één cen trale post. ..Onze grote zorg is het autoverkeer Er zijn altijd mensen, ook automobilisten, die op het laatste moment, nog even onder de bomen door kruipen. Nu ziet een brugwachter dat aankomen en kan hij ingrijpen met een soort noodknop. Cen trale bediening zou best eens kunnen leiden tot een toename van de onveiligheid. En wat mist betreft: je loopt het risico dat ie mand te laat de open brug in de gaten heeft en door de bomen schiet. Dat is toch een flinke smak, Daarom hanteren we de regel dat de brugwachter de overkant van de brug nog moet kunnen zien. Zo niet, dan gaat de brug. centraal bediend of niet, niet open." TT eeft Gapinge zijn naam ontleend aan een gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie was ±1 die heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren onder de loep. oorlog werd de sterkte door Prins Maurits veroverd en latei- is de fortificatie flink uitge breid. Nog steeds is de omtrek van de vesting zichtbaar, voor al aan de noordkant van de stad. De militaire betekenis van IJzendijke was in de vol gende eeuwen niet groot meer, maar toch vonden in de acht tiende eeuw de Fransen het no dig de plaats te veroveren. Zelfs nog in 1830 hebben gewa pende Belgische opstandelin gen de stad korte tijd bezet ge houden. Daarna werd er een tiental jaren weer een garni zoen gelegerd. In onze tijd heeft de plaats zich ontwikkeld tot een bescheiden agrarisch cen trum. Wie een paard nodig had kon er ook goed terecht. IJzen dijke mag zich sinds 1816 offi cieel stad noemen, zoals het vergane" Oud-IJzendijke in de middeleeuwen. In het gebied van de vroegere gemeente IJzendijke zijn een aantal interessante toponie men te vinden. Eerst IJzendij ke zelf, dat in de oude oorkon den voorkomt als Isendica, Isendike en Ysendike, spellin gen die de uitspraak van de naam in deze streek aardig be naderen. Het eerste element - dike spreekt voor zichzelf: dij ken komen in deze omgeving nu eenmaal vëel voor, zodat het niet opvallend is dat het woord in plaatsnamen ver schijnt. Je vindt die toponie men in Zeeland overal, van IJ zendijke tot Scharendijke. Het eerste stuk van IJzendijke wordt meestal verklaard als een vorm van de middeleeuwse persoonsnaam Iso. Het zou dus de dijk van Iso kunnen zijn. Die naam vind je ook in de Vlaamse plaatsnamen Izenberge en Ize- gem. Er is ook weieens gedacht aan een element ijs-, vroeger is- met de betekenis 'snel stro mend'. dat onder meer voor komt in de riviernamen IJzer en IJssel. Een waterloop met deze naam is echter in Zeeuwsch-Vlaanderen niet be kend. Wel een bekende waterloop is de Passageule. die ook Linie wordt genoemd. Tegenwoordig is het een vrij smalle water gang. die ten zuiden van Oost burg en IJzendijke loopt in de richting van de Braakman. In de zeventiende en achttiende Ipera Amsterdam en The Academy 'the Begynhof met i Orfeo van kudio Monteverdi 11567-16431 Re- t Jeroen Lopes Cordozo. decor Mel- Hammer, kostuums Fons van kaïj. muzikale leiding Roderick iöir coor Kees Cijsouw J ieuwe hoop voor operalief- hebbers buiten de Rand- ad: de vorig jaar opgerichte pera Amsterdam toert de ko- nende tijd door het land met 'onteverdi's Orfeo. Zaterdag- vond deed het gezelschap Mid- elburg aan. op 27 januari is tij- tns de toernee Terneuzen aan beurt. Er is. gezien de Mid- elburgse voorstelling, reden ainig te zijn op dit verse aan- »d aan cultuur: men krijgt nalileit aan huis. Irfeo ging de dag na nieuwjaar tenslotte kwam ophalen was van een formaat, dat de over zichtelijke maten van de Schouwburg bijna te boven ging. In kostuums en decors was over de hele linie sprake van een soort geraffineerd primitivisme - het sprak uit de kruising tus sen roei- en zeilkar van de boots man Charon evenzeer als uit de aan vleeshaken opgehangen netten met de doden in het Rijk van Plutone. In muzikaal opzicht werd er voortreffelijk werk geleverd. Het gold voor Marcel Reijens (Orfeo) en nog sterker voor Hieke Mep- pelink als La Musica/Euridice. voor Willem-Jan van Deuveren als eerste Pastore. Paula de Wit als de aankondiger van Euridi- ci's dood. de verrassende coun- kunst «première, kort dus na het drie- onderdvijftigste sterfjaar van (onteverdi. Alleen al daarom de keuze zinvol, maar Orfeo 5 In de muziekgeschiedenis bo vendien niet zo maar een opera. SWkt genomen is het verhaal Eerdichter en zanger Orfeo, tot jhet dodenrijk op zoek naar igeliefde Euridici] niet de eer- opera. Toch is juist Orfeo i07) in historisch perspectief rijze van spreken 'de moeder p alle opera's' door de emotio- lading, die Monteverdi mu- en personages meegaf. Zo- Kurt Pahlen ooit kernachtig Weerde: „Voor Monteverdi is tt drama de basis, de muziek H middel om het drama zo ?*d mogelijk recht te doen." 6 bleek Orfeo ook zaterdag- ?ond niet door de tijd achter- 5ald. Dat kwam mede door de ifentieve manier, waarop de vorstelling gestalte kreeg. Ope- lAmsterdam benaderde Orfeo sde 'verwerking van een rouw- foces' en dat bleek, in decor. Stuums en belichting, effectief !ajn uitgewerkt: groen, zwart l donkerblauw overheersend. geliefden in contrasterende Site tinten. holde ook een reeks wonderlij- t middelen van transport over podium van de Stads- piwburg - allemaal tra- aderen. die in omvang groei- het rad waarmee de god wllo zijn uitverkoren zanger tertenor Peter Rombouts als De Hoop en Gert-Jan Alders als de nachtzwarte bootsman Charon. Bovendien zong het op kamer- muzikale sterkte bezette koor van herders en nimfen trefzeker. Het zag ook kans de trage plek ken in de handeling regelmatig weg te spelen. De twee zwakkere momenten in de voorstolling de den zich naar mijn indruk vlak na de pauze voor. toen er eerst wat tijd nodig was om een dip in de concentratie weg te spelen en vervolgens, toen Orfeo's 'blik achterom' onvoldoende drama tisch werd verbeeld. Van allure tenslotte was The Academy of the Begynhof: een ensemble in een kleine bezet ting. maar onder leiding van Shaw met aplomb musicerend. Daarbij bleek de klankkleur van oude. authentieke instrumenten (zowel strijkers als blazers, zowel luit als regaal kruidig en gediffe rentieerd. Ik heb neiging tot enig wantrouwen bij stellige formule ringen zoals Shaw die in zijn toe lichting hanteert: 'Een uitvoe ring op moderne instrumenten zou dan ook onherroepelijk in hoge mate afbreuk doen aan de bedoelingen van de componist'. Het zij royaal gezegd: hij bracht zijn visie wat mij betreft in de zeer goed bezette schouwburg overtuigend in praktijk. Opera Amsterdam: dat kon wei eens een verrijking voor Rand stad èn provincie worden. door Mariëtte Woudenberg SINOUTSKERKE - Je ogen stralen als sterren, je mond is als een bloeiende roos. Van dat soort flauwe teksten hou den de jongens van de Zuidbe- velandse rockgroep Du Drief stang dus niet. Als zij het lief despad betreden, zingen ze: 'Fuck you op het peeland. fuck you op de grond. Fuck you in the mispit, midden in de stront.' Du Driefstang - Zuidbeve- lands voor De Drijfstang - be staat uit André Vink (gitaar). Emile Janse (zang). Albert de Jonge (basgitaar) en Mare No- teboom (drums) De eerste de mo van de groep wordt vrijdag 28 januari officieel gepresen teerd m De Klomp te Óvezan- de. Met de demo willen de he ren bewijzen dat ruige rock geen noten nodig heeft. „We kunnen niet spelen, maar wel goede muziek maken. De band bestaat sinds 1990 Het plan om een groep te vor men. borrelde op tijdens een autorit van André. Emile en Albert. André: „We hadden geen cassettebandje bij ons. daarom zongen we zelf wat nummers. We verzonnen va riaties op die reklametekst van Venz hagelslag. Daar had den we bar veel lol in. dus be sloten we zelf een band te vor men." Met een portie bluf lukte het bijna direct optredens te boe ken. „Voordat we één noot ge speeld hadden, verkochten we vijftig t-shirtjes met de naam van de groep. Daardoor leek het net alsof we al een heleboel fans hadden. We kregen gelijk een paar aanbiedingen." Na veel oefenen - 'zéééker drie re petities' - beklom het viertal tijdens hun debuut het po dium van de Lewedorpse soos Hoewel ze geen wijs konden houden, was succes verzekerd: de groep bleek goed voor drie kwartier rock en lol, Na die eerste keer volgden ze ker twintig optredens in de re gio. Met hun recht-voor-z'n- raap-teksten verwierf de groep een reputatie. Net als met acts als een condoom over het hoofd trekken en een orgasme tussen twee gitaren naboot sen. Emile: „We worden zelfs herkend op straat Na een op treden loop ik weieens door de stad. Dan hoor ik geregeld ie mand achter me rug fluiste ren- hé kijk. da's die dikke van Du Driefstang.' Demootje Het leek onmogelijk, maar toch sloop de sleur in. De bandleden stonden op het punt te stoppen. Ze besloten eind vorig jaar ter afscheid 'even' een demootje op te ne men. De rockformatie knalde in een avondje tien puur Zuid- bevelandse toppers op band. waaronder splinternieuwe nummers als 'Eenzame Man' en 'Zatte Boeren'. De opna men verliepen gladjes. Zo gladjes zelfs dat de vier weer nieuwe zin kregen. In de komende maanden zal Du Driefstang daarom weer ouderwets toeren met een wa gen vol instrumenten. Albert kan het prikkeldraad op z'n basgitaar - 'gewone snaren springen kapot - weer strak draaien. Emile mag zich uitle ven op eigenzinnige hoog standjes als 'Peetied' ivoor niet kenners: bietentijd): 'Slik op de weg loof op 't land. Peetied in zuudbeveland De rooier stit a bie d'n dam di kommen ok de karren an me op het veurood ivat een pech Di zakt. ineens die karre iveg. Een oop geschreeuw, vee gevloek. Dat eurje goed in eel d'n oek. eeuw was het een verdedigings linie. Vóór die tijd was het een smalle zeearm, die het moge lijk maakte vanuit zee via het Zwin en het toen bestaande Co- xysche Gat (ten zuiden van Oostburg) naar IJzendijke te varen. Passageule is eigenlijk een 'dubbelop'-benaming, want 'geul' is al waterloop en 'pas' heeft een verwante bete kenis. Het duidt op een nauwe doorgang tussen twee eilanden of ook wel twee zandbanken. Er is bijvoorbeeld in de Wester- schelde een Pas van Terneu zen. De Passageule was op enkele plaatsen met schansen ver sterkt. Twee van die redoutes heetten Groot- en Klein-Tur- keyen. Turkeye is nu nog een buurtschap tussen IJzendijke en Waterlandkerkje. De namen van de schansen lijken wat merkwaardig in dit gebied. Misschien moeten we die zien als een grap van de vroegere geuzenbezetting van de fortjes. Deze lieden voerden namelijk als leus in hun strijd tegen de Spanjaarden 'Liever Turks dan Paaps'. Ze noemden nu met spottende fierheid hun vesting Turkeyen, waarmee ze het sys teem van de geuzennaam toe pasten, door iets negatiefs in gunstige richting om te buigen. Het aardige is. dat dit eerder gebeurde en wel met de naam 'geus' zelf. wat oorspronkelijk 'schooier' betekende. 'Liever Turks dan Paaps'. Je hoort dat tegenwoordig toch niet veel meer in de buurt van IJzendijke. IJzendijke, zoals weergegeven op de Visscher-Romankaart uit de zeventiende eeuw. De Driefstang brengt eerste demo uit Mare Noleboom, Albert de Jonge, André Vink en Emile Janse (v.l.n.r) van Du Driefstang hebben er sinds het opnemen van hun 'afscheidsdemo' weer lol in. foto Willem Mïeras door Ad Steketee en Lo van Driel Uzendijke ligt in de polder terzijde van de grote weg tussen Breskens en Terneuzen. Is dit eigenlijk een stad Mo gelijk niet volgens sommige definities, maar wel voor de gewone bezoeker, die geen strenge eisen stelt aan gege vens over inwoneraantal of bezigheid van de beroepsbe volking. Als je op het centrale marktplein staat en je kijkt om je heen, dan is het aspect onmiskenbaar stedelijk. Kleinschalig natuurlijk, maar toch. Bovendien heeft IJzen dijke ooit stadsrechten gekre gen, zeer waarschijnlijk zelfs twee keer. 'Meester' Cornelis heeft in zijn boek 'IJzendijke oud en nieuw' gesignaleerd, dat er geen pre- cies jaar is aan te wijzen, maar dat het zeker is dat de neder- zetting al in de twaalfde eeuw een 'keur' ontving, waarmee de stedelijke rechtspositie offi cieel werd bevestigd. De stad maakte een gunstige ontwik keling door in deze periode en was zelfs lid van de 'Vlaamse Hanze van Londen', een han delsverbond van onder meer de steden Gent., Brugge, Sluis en Oostburg. Vooral de wolhandel was zeer profijtelijk. Maar als zo vaak, keerde het gunstig economisch getij door een paar verwoestende stormrampen. Weggevaagd De Sint-Elisabethsvloeden tussen 1404 en 1424 verander den de situatie in Zeeuwsch- Vlaanderen radicaal. Waterlo pen tussen de eilanden waaruit het gebied toen bestond wer den verbreed en uitgediept en veel polders verdwenen totaal. Biervliet werd een klein eiland je en de stad IJzendijke werd zelfs geheel weggevaagd. In de Tachtigjarige Oorlog legden de Spanjaarden wat zuidelijker een veldverschansing aan, die de kern is geworden van het nieuwe IJzendijke. Tijdens die ■ÜÜJIIIHI Wordt het bedieningshuis van de Middelburgse Schroebrug over het Kanaal door Walcheren overbodig? foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 23