Eeuwige waarden ontkracht Stallone houdt stand in komisch verhaal PZC amm - Depardieu omhelst zijn onzekere pubermeisje kunst cultuur Bizarre contrasten Rob Birza VRIJDAG 21 JANUARI 1994 2 1 Rob Birza heeft naam gemaakt als schilder die de kunst van vanzelfsprekendheden ontdoet en de beschouwer confronteert met onontwarbare tegenstellingen. De artistieke pretenties om eeuwige waarden te verbeelden worden door hem stelselmatig ontkracht, terwijl de kunst zelf overeind blijft. Birza brengt elementen bijeen uit verschillende werelden en tijdperken, die een dwingende aanwezigheid hebben, maar geen eenduidige betekenis oproepen. Hij richt zich via het oog tot de geest. Die wordt uitgedaagd zich bewust te zijn van kunst en werkelijkheid, zonder dat de illusie wordt gewekt van een sluitend wereldbeeld. Sinds enige jaren heeft Birza zijn schil derkunstig repertoire uitgebreid. Hij verwerkt er voorwerpen in die overal van daan kunnen komen, met een voorkeur voor objecten uit de jaren '60. Birza werd geboren in 1962. zodat die voorwerpen naar mijn idee verwijzen naar zijn eigen wortels, de visuele omgeving waarin hij opgroeide. In de Vleeshal in Middelburg zijn de beel den uit die tijd opnieuw aanwezig. Ze gaan een relatie aan met de eeuwenoude sfeer van de hal. die ondanks de profane functie van weleer toch vooral een sacraal karak ter heeft: je verbindt haar eerder met een gotische kerk dan met een plek waai- vlees gekeurd en aan de man werd gebracht. Birza plaatste twee keramische beelden op ruime afstand tegenover elkaar: een felrode pelikaan en een oranje kangoeroe. De beesten doen ondanks hun forse for maat denken aan speelgoeddieren. De snavel van de pelikaan staat wijd open, net zoals de buidel van de kangoeroe. Het zouden uitvergrote versies kunnen zijn van bizarre pindabakjes. Daarmee is de eerste tegenstelling geschapen: het gaat om beelden van de natuur, verwerkt tot gebruiksvoorwerpen, door hun uitvergro ting en plaatsing in de Vleeshal van hun functie beroofd en tot kunst getransfor meerd. De beelden stralen de onvolkomen visie uit die de (20ste eeuwse) mens op de natuur loslaat. Die wordt immers naar be lieven, los van haar wezen gebruikt. Er speelt bij de beelden nog iets anders mee: de symboolwaarde, een cultureel ge geven. De pelikaan voedt zijn kroost uit zijn enorme bek en is symbool van zelfo poffering, de kangoeroe draagt haar nako melingen in haar buidel en zou zo de pen dant uit een andere wereld kunnen zijn. Die betekenis en de uitvoering van de beesten geeft hen iets willoos, opgewekte voorwerpen van menselijke manipulatie. De beelden zijn in de hal in feite niet op hun plaats: het eeuwige, heilige en harmo nische van de gotiek krijgt een flinke schok. Door de plaatsing tegenover elkaar lijkt het ook alsof de beesten elkaar iets onzichtbaars toewerpen, onaangedaan een spelletje spelen. Graaf en lamp Er zijn meer beelden in de hal aanwezig. Boven de vier voormalige dames en heren edellieden hangt een kunststof cirkel met een knipperende lamp. Elk beeld heeft een eigen kleur. Boven de graaf die vanaf de wand tegenover de ingang de ruimte beziet, knippert het groen. In een flitsend ritme volgen dan het rood. geel en blauwe van de overige lampen. Het lijken aan dachttrekkende halo's, de cirkels waar mee heiligen in de beeldende kunst van gewone stervelingen worden onderschei den. Het plechtige wordt ondergraven door het geflikker van de lampen en de blauwe letters 'REAL'. Nadrukkelijk wijst dat woord op het waarheidsgehalte van de installatie. Maar wie de verbinding met re clame-uitingen legt. weet wel beter. Birza bekleedde de nissen met stemmig bruin gekleurde stof, waarop kleine klei- beelden staan. Ik zie klungelig geboet seerde dieren: een olifant, een leeuw, maar ook fantasie-monstertjes. Ze doen mij denken aan onvolkomen pogingen de na tuur in vorm te vatten. De terracotta beeldjes stellen godinnen voor en lijken op beeldjes uit Kreta. De vleugels zouden een door de christelijke engelen geïnspi reerde toevoeging kunnen zijn. Verder zijn er cilindervormen torens of kaarsen - en geglazuurde vazen. Alle beeldjes zie ik als verwijzingen naar persoonlijke of col lectieve rituelen. Maar de herhaling door breekt hun sacrale betekenis en maakt hen tot voortbrengselen van een ambach telijk produktieproces, een primitieve in dustrie. Zo tovert Birza uit de hoge hoed van kunst en cultuur een wereldbeeld dat zich met alle middelen rechtvaardigt, zonder dat de bedenkers weten waar het eigenlijk om draait. Natuur, cultuur en religie zijn be grippen die naar het mij voorkomt zich in de visie van Birza vermengen tot een on volkomen parade van beperkte opvattin gen. Het enige wat erop zit voor-de 20ste eeuwse mens lijkt uithuilen en opnieuw beginnen. Misschien wordt het dan nog eens wat. Nico Out Rob Birza, Vleeshal, Middelburg. Installatie My fuckin Kangaroo is damn right! land so is my pelicani. Tot en met 27februari Heinkenszand Werk van de Borselse amateurschilder Bert van der Linde is tot en met 4 februari te zien in het gemeentehuis in Heinkens zand. Zijn voorkeur gaat uit naar het Zeeuwse landschap en stillevens. Het ge meentehuis is van maandag tot en met donderdag geopend tussen 9.00 en 12.00 en tussen 13.00 en 16.30 uur. op donder dagavond bovendien van 18 30 tot 20.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur Earth messages Documentatie betreffende de verschillen de Earth Messages van de Italiaanse kun stenaar Paolo Barrile is onder de titel 20 years of earth messages tot en met 31 maart te zien in de gelerie Galerij in de RSG Prof Zeeman in Zierikzee. De exposi tie omvat boeken over het werk van Bar rile. teksten en foto's van acties en perfor mances sinds 1969. De acties waren er steeds op gericht aandacht te vragen voor de aantasting van het milieu. De tentoon stelling is toegankelijk op maandagmid dag tussen 14.30 en 15.30 uur. De Pijlers In de hal van medisch centrum De Pijlers aan de Van Dusseldorpstraat in Goes is tot en met 3 maait een expositie ingericht met een selectie uit het werk van Mardou Verhoeven. Aanvankelijk hield zij zich be zig met modevormgeving in combinatie met fotografie en grafische vormgeving, maar sinds twee jaar legt zij zich toe op schilderen in olieverf. Haar voorkeur gaat uit naar de menselijke vorm, in hoofdzaak portretten. De tentoonstelling is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur. Hoekweide In galerie de Hoekweide in Wolphaarts- dijk begint morgen (zaterdag) een exposi tie van schilderijen, aquarellen en ge mengde technieken van Leo de Jong. Jan M. de Grauw, stafmedewerker Nederlands Instituut voor Kunsteducatie en beel dend kunstenaar, verricht om 17.00 uur de opening. De tentoonstelling duurt tot en met 26 februari en de galerie is van don derdag tot en met zaterdag geopend tus sen 12.00 en 17.00 uur. Esprit Installatie Rob Birza in de Vleeshal in Middelburg. foto Lex de Meester André Roelant. leraar grafiek en schilde ren aan de akademie voor Schone Kun sten in Sint Niklaas, opent zondagmiddag om 16.00 uur in galerie Esprit in Clinge de expositie van Lebuïn D'Haese. Tot en met 20 februari zijn van deze Vlaming daar beelden in keramiek en brons en schilde rijen in gemengde techniek te zien. De ga lerie is geopend van donderdag tot en met zondag tussen 13.30 en 17.30 uur en op donderdagavond bovendien van 19.00 tot 21.00 uur. Multi Colour In atelier en expositieruimte Multi Colour aan de Torenweg in Middelburg hangen tot en met 12 februari olieverfschilderijen (abstract en stillevens) alsmede twee aquarellen van Frans Bliek. De tentoon stelling is geopend van dinsdag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur. Vastenavend Vastenavend van binne n'uit heet de ex positie van schilderijen van Els van Ege- raat die zondagmiddag om 16.00 uur wordt geopend tot en met 20 februari te zien is in de zaal van de Stichting Etcetera in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. De onderwerpen zijn vooral dweilen, kop pen en maskers, waarin de sfeer en de leut van Vastenavond worden weergegeven. Op impressionistische wijze is gebruik ge maakt van de technieken aquarel, acryl, pastel, inkt en gemengd. De expositie is dagelijks geopend van 14 00 tot 17.00 uur. behalve op de maandagen en op Vasten avond-dinsdag. Amnesty Van maandag 24 januari tot en met vrij dag 11 februari houdt Amnesty Interna tional Vlissingen in de Openbare Biblio theek aan de Lange Zelke in Vlissingen een foto-tentoonstelling over politieke moorden en verdwijningen. De expositie maakt onderdeel uit van een wereldwijde campagne. De bibliotheek is geopend van woensdag tot en met vrijdag tussen 12.00 en 17.00 uur, op donderdag bovendien van 18.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 12.30 uur. Genootschap Dinsdag 25 januari bestaat het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen 225 jaar en ter gelegenheid daarvan opent burgemeester J. C. Th. van der Doef van Vlissingen die dag om 17.00 uur een expo sitie over de eerste decennia van dit 'ge leerde' gezelschap in het Stedelijk Mu seum in Vlissingen Het genootschap werd immers opgericht in Vlissingen en verhuisde in 1801 naar Middelburg. De tentoonstelling bestrijkt de periode 1765- 1794. Het museum is van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur ge opend en op zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. College Vier jonge kunstenaars exposeren woens dag 26 januari hun werk in het Ooster- schelde College aan de J. P. Coenstraat in Goes, dat dan tevens de open dag houdt. De vier zijn allen voormalige studenten van de Vooropleiding Hoger Beroepson derwijs: Miriam van Benthem uit Goes. Marion Houtekamer uit Kruiningen. Yvette Bakker uit Bergen op Zoom en Erick van Schaik uit s-Gravenpolder. De expositie is te zien van 13.30 tot 16.30 en van 19.00 tot 21.00 uur. Het overzicht van de lopende exposities is te vinden op pagina 13. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Demolition Man. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. woensdag 14 en 20 uur. Heaven and earth. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Mon Père ce héros. Woensdag 20.15 uur. Tom en Jerry. Zondag 14 uur. The Addams family values. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30. maandag tot en met woensdag 20 uur. Robin Hood: Men in tights. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30, zaterdag 14, 19 en 21.30 uur, zondag 19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 uur. Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 19, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woens dag 14 uur. Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. 't Beest GOES (01100-28142) The Bad Lieutenant. Donderdag 20.30 uur. Het is een schone dag geweest. Vandaag (vrijdag) 19 en 20.30 uur, zaterdag 14 en 16 uur, zondag 16 uur, dinsdag en woensdag 19 en 20.30 uur. The Piano. Vandaag (vrijdag) 22.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Tina, what's love got to do with it. Van daag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 uur. Sleepless in Seattle. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Tina, what's love got to do with it. Van daag (vrijdag) en zaterdag 20 uur, zondag 14 uur. Little Buddha. Zondag en maandag 20 uur. Aladdin. Zaterdag 16.15 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Tous les matins du monde. Woensdag 20 De Koning HULST (01140-12030) Demolition Man. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45,16.15, 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. The Addams family values. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zon dag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Robin Hood: men in tights. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zondag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur. Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur, zaterdag 13.45 en 19.30 uur. zondag 13.45.16.15 en 19 uur. woensdag 14 uur. A perfect world. Vandaag (vrijdag) en za terdag 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Sleepless in Seattle. Vandaag (vrijdagi en zaterdag 22 uur. zondag 21.30 uur. maan dag en dinsdag 20 uur. Aladdin. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur. za terdag 13.45 en 19.30 uur, zondag 13.45 en 16.15 uur, woensdag 14 uur. Jurassic Park. Woensdag 14 en 20 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) The Firm. Zondag 20 uur. De ongelofelijke reis. Zaterdag 14 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640-54886). Demolition Man. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur. zaterdag 14. 18.45 en 21.30 uur. zondag 13.45,16.15.18.45 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Sleepless in Seattle. Vandaag ivrijdag) tot en met zondag 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. A perfect world. Vandaag (vrijdag) en za terdag 21.30 uur. zondag 18.45 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 18.45 uur, zaterdag 14 en 18.45 uur, zondag 14 en 16.15 uur. woensdag 14 uur. Aladdin. Zaterdag 14 uur. zondag 14 en 16.15 uur, woensdag 14 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) The Addams family values. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14, 18.45 en 21.30 uur, zondag 14,16.15 en 20.15 uur, maandag en dinsdag 20.15 uur, woensdag 14 en 20.15 uur. Robin Hood: Men in tights. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zon dag 16.15 en 20 uur. The house of the spirits. Maandag tot en met woensdag 20 uur. The never ending story. Zaterdag en zon dag 11.45 uur. Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. De Botte Hommel BERGEN OP ZOOM (01640-42075) Backdraft. Zaterdag 19 uur. Once around. Woensdag 21 uur. Bedroom eyes. Donderdag 21 uur Antwerpen Cartoon's 1 - The baby of Macon, dagel. 20 en 22.15 uur; De geur van de groene pa paya. dagel. 16 uur; Mon oncle. dagel. 18 uur. tevens vrijdag 0.30 uur, zaterdag 14 en 0.30 uur. zondag 14 uur; Het heimwee van Walerjan Wrobel, zaterdag en zondag 14 uur. Cartoon's 2 - Jamon Jamon, dagel. 16 uur; The Snapper, dagel. 18 uur; Bleu. da gel. 20 uur; Retro Cassavetes, dagel. 22 uur. vandaag (vrijdag) Faces, zaterdag Shadows, zondag Husbands, maandag Minnie and Moskowitz, dinsdag The kil ling of a Chinese bookie, woensdag A wo man under the influence. Cartoon's 3 - Belle de jour, dagel. 16 uur, tevens van daag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur; Na ked, dagel. 18 uur, tevens vandaag (vrij dag) en zaterdag 0.15 uur; The wedding banquet, dagel. 20.15 uur; Raining stones, dagel. 22.15 uur. tevens zaterdag en zon dag 14 uur. Calypso 1 - The good son. da gel. 14.16. 18. '20 en 22 uur. Calypso 2 - The Addams Family Values, dagel. 14 en 20 uur; A Perfect World, dagel. 16.30 en 22 uur. Calypso 3 - Manhattan Murder Mys tery. dagel. 14. 16.30. 20 en '22 uur, nacht voorstellingen. vandaag (vrijdag) en za terdag 0.30 uur: The good son. The bad lieutenant. Reservoir dogs. Century 1 - Beethoven's 2nd, dagel. 12 en 14 uur; Fare well to my concubine, dagel. 16 en 20 uur. Century 2 - Aladdin, dagel. 12.14 en 16 uur. Engelse versie dagel. 20 uur Sleepless in Seattle, dagel. 18 en 22 uur. Century 3 - The lookout, dagel. 14, 16.30, 20 en 22 uur. Sylvester Stallone (links) en Wesley Snipes in Demolition man. foto Andrew Cooper Als Hollywood ooit het begrip sand- wichformule in praktijk gebracht heeft, dan is het wel met Demolition Man, de debuutfilm van commercialre gisseur Marco Brambïlla. De kern van Demolition Man is een an derhalfuur durende komedie, die keu rig zit. ingeklemd tussen grofweg twee keer tien minuten harde actie. De re clame voor de film richt zich met name op dat gewelddadige begin en slot. Dat lijkt een logische manier om de produk- tie aan de man te brengenivant kome dies met Sylvester Stallone in de hoofd rol hebben het nog nooit goed gedaan aan de kassa. Te vrezen valt echter dat de eenzijdig op het actie-element ge richte publiciteit een deel van het po tentiële publiek zal afschrikken. En dat. zou jammer zijn. want Stallone speelde zelden in een leukere film. Demolition Man is een science fiction- film die zich afspeelt in het jaar 2032 Sylvester Stallotie speelt de rol van John Spartan, een hardhandige agent die in de jaren '90 van deze eeuw is inge vroren omdat hij bij een bevrijdingsac tie een groep gijzelaars zou hebben op geofferd. Invriezen is namelijk de cel straf van de toekomst. Ook in de diepvries zit Wesley Snipes als de bikkelharde gangster Simon Phoenix ivaar Stallone zijn hele leven tegen vocht. Wanneer deze Phoenix in 2032 ontdooid wordt, treft hij een we reld aan waar elke gangster van zou ivatertanden. Aan de oppervlakte is het tot San Angeles omgedoopte Los Ange les namelijk een pacifistisch paradijs geworden, ivaar vloeken, vechten en stelen met succes uitgebannen zijn. Zelfs het eten van vlees, roken, koffie drinken en sexueel contact zijn taboe. Daar krijg je maar enge ziektes van. De ontdooide schurk uit de 20ste eeuw weet ivel raad met deze vreedzame sa menleving, waarin agenten watjes zijn en vuurwapens alleen nog een museaal curiosum. Simon Phoenix gaat dan ook eerst even op museumbezoek voor hij de nieuwe icereld gaat veroveren, Voor de autoriteiten, die al snel inzien dat zij tegen zo'n schurk niet opgewas sen zijn. zit er uiteindelijk maar één ding op: ook agent John Spartan moet ontdooid, ivant hij is als laatste doorge winterde agent van de 20ste eeuw nog de enige die een ouderwetse crimineel de baas kan. Natuurlijk komt het in Demolition Man aan het slot tot een traditonele 'shoot out', waarbij Goed en Kwaad als indivi- duen tegenover elkaar staan. Maar eer lijk gezegd is die luidruchtige en ge welddadige slotsequentie met als de opening) een beetje routineus gefilmd. Regisseur Brambilla en zijn leam sce narioschrijvers, dat bestond uit Daniel Waters, Robert Renau en Peter Lenkov. stopten hun energie vooral in de satiri sche schets van het leven in de toe komst die het grootste gedeelte van De molition Man vult. Er wordt daarin vrolijk de draak gestoken met elke vorm van gezondheids de nken inclu sief safe sex), de media worden door de mangel gehaald het meest favoriete radiostation van de toekomst draait al- leen nostalgische reclamejingles) en ook de mogelijkheden van de moderne tec/uiologie worden effectief tot in het belachelijke doorgetrokken. Wesley Snipes laat bovendien zien dat hij klaar is om Eddie Murphy op te vol gen als meest populaire jonge zwarte acteur. Getooid met een kek blond kuif je zet Siiipes een zo charmant-duivelse schurk neer, datje bijna vergeet te let ten op het traditioneel houterige ac teerwerk van Sylvester Stallone. Die slaagt er, met de rugdekking van een goed scenario, dit keer overigens heel aardig in om ook in een komisch ver haal overeind te blijven. Rob de Kam Demolition man. te zien in Alhambra Vlissin gen. De Koning Hulst en Cinemactueel Ber gen op Zoom. Zoals het een moderne vader betaamt, is hij natuurlijk gescheiden, heeft hij een vriendin die hij voornamelijk via de telefoon spreekt en moet hij eerst even flink ruzie maken met zijn ex voor hij met zijn bloedeigen dochter op vakantie kan. Want daar gaat deze film van Gérard Lau- zier over: aan het zonnige strand van Martinique vallen pa de schellen van de ogen. Tot zijn grote schrik ontdekt hij dat zijn kleine Véronique Marie Gillainzich zelf met haar veerlieneneenhalf jaar oud genoeg vindt om naar de jongens te lon ken. Vaders en opgroeiende dochters, het is een thema dat doorgaans aanleiding is voor fauwe grappen en halfbakken pi kanterieën. Mon pere ce heros is echter een gunstige uitzondering op de regel. Het feit dat Lauzier. die ook het scenario schreef, er nogal wat autobiografisch ma teriaal in verwerkte, heeft deze komedie zichtbaar goed gedaan. En mochten er aanvankelijk nog twijfels zijn. dan wor den die snel weggenomen door de zeer aanstekelijke vertolking van Depardieu. 'Loop niet zo raar', moppert hij tegen zijn sexy aangeklede dochter, terwijl hij zelf op z'n onvoordeligst door de film sloft Het zijn vooral de terloopse maar o zo herken bare details die het gekibbel zijn charme geven. Na een wat tam en voorspelbaar begin ko men de verivikkelingen goed op dreef zo dra dochterlief de meest fantastische ver halen over haar vader gaat rondstrooien. Plotseling is hij een avonturier, wereldrei ziger. oorlogsheld en misschien zelfs een spion. Ze doet dat half uit schaamte, half om indruk te maken op haar strand- vriendje. Ze beweert zelfs dat haar vader haar minnaar is. Dat ze daarmee haar ei gen prille verkering op losse schroeven zet heeft ze niet op tijd in de gaten. En na zoveel leugens is er geen weg terug meer. De aanvankelijk woedende Depardieu be taalt haar met gelijke munt terug door er zelf nog een schepje bovenop te gooien. De film laveert soepel ttissen kostelijke hi lariteit en oprecht pijnlijke momenten. 'Trut' is nog een bescheiden Nederlandse vertaling van het woord dat de arme Vér onique op straat naar haar hoofd geslin gerd krijgt. Modieuze clichés weet Lauzier aardig te omzeilen, of van een knipoog te voorzien. Iets dergelijks geldt ook voor de prille erotiek. De uitdagende onzekerheid van het pubermeisje is goed getroffen. De liefdevolle omhelzing tussen vader en dochter wordt door buitenstaanders na tuurlijk voor iets anders aangezien, maar daar trekt Lauzier dan ook de grens. Hij misbruikt het verder niet. Voor de echte dieptepsychologie moeten we elders zijn, maar verder is Mon père ce héros een zeer aangename komedie. Mon père ce héros, te zien in Alhambra Vlissin gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 21