Eeuwige waarden ontkracht
Stallone houdt stand
in komisch verhaal
PZC
amm -
Depardieu
omhelst zijn
onzekere
pubermeisje
kunst cultuur
Bizarre
contrasten
Rob Birza
VRIJDAG 21 JANUARI 1994 2 1
Rob Birza heeft naam gemaakt als
schilder die de kunst van
vanzelfsprekendheden ontdoet en de
beschouwer confronteert met
onontwarbare tegenstellingen. De
artistieke pretenties om eeuwige
waarden te verbeelden worden door
hem stelselmatig ontkracht, terwijl de
kunst zelf overeind blijft. Birza brengt
elementen bijeen uit verschillende
werelden en tijdperken, die een
dwingende aanwezigheid hebben, maar
geen eenduidige betekenis oproepen.
Hij richt zich via het oog tot de geest.
Die wordt uitgedaagd zich bewust te
zijn van kunst en werkelijkheid, zonder
dat de illusie wordt gewekt van een
sluitend wereldbeeld.
Sinds enige jaren heeft Birza zijn schil
derkunstig repertoire uitgebreid. Hij
verwerkt er voorwerpen in die overal van
daan kunnen komen, met een voorkeur
voor objecten uit de jaren '60. Birza werd
geboren in 1962. zodat die voorwerpen
naar mijn idee verwijzen naar zijn eigen
wortels, de visuele omgeving waarin hij
opgroeide.
In de Vleeshal in Middelburg zijn de beel
den uit die tijd opnieuw aanwezig. Ze gaan
een relatie aan met de eeuwenoude sfeer
van de hal. die ondanks de profane functie
van weleer toch vooral een sacraal karak
ter heeft: je verbindt haar eerder met een
gotische kerk dan met een plek waai- vlees
gekeurd en aan de man werd gebracht.
Birza plaatste twee keramische beelden
op ruime afstand tegenover elkaar: een
felrode pelikaan en een oranje kangoeroe.
De beesten doen ondanks hun forse for
maat denken aan speelgoeddieren. De
snavel van de pelikaan staat wijd open,
net zoals de buidel van de kangoeroe. Het
zouden uitvergrote versies kunnen zijn
van bizarre pindabakjes. Daarmee is de
eerste tegenstelling geschapen: het gaat
om beelden van de natuur, verwerkt tot
gebruiksvoorwerpen, door hun uitvergro
ting en plaatsing in de Vleeshal van hun
functie beroofd en tot kunst getransfor
meerd. De beelden stralen de onvolkomen
visie uit die de (20ste eeuwse) mens op de
natuur loslaat. Die wordt immers naar be
lieven, los van haar wezen gebruikt.
Er speelt bij de beelden nog iets anders
mee: de symboolwaarde, een cultureel ge
geven. De pelikaan voedt zijn kroost uit
zijn enorme bek en is symbool van zelfo
poffering, de kangoeroe draagt haar nako
melingen in haar buidel en zou zo de pen
dant uit een andere wereld kunnen zijn.
Die betekenis en de uitvoering van de
beesten geeft hen iets willoos, opgewekte
voorwerpen van menselijke manipulatie.
De beelden zijn in de hal in feite niet op
hun plaats: het eeuwige, heilige en harmo
nische van de gotiek krijgt een flinke
schok. Door de plaatsing tegenover elkaar
lijkt het ook alsof de beesten elkaar iets
onzichtbaars toewerpen, onaangedaan
een spelletje spelen.
Graaf en lamp
Er zijn meer beelden in de hal aanwezig.
Boven de vier voormalige dames en heren
edellieden hangt een kunststof cirkel met
een knipperende lamp. Elk beeld heeft
een eigen kleur. Boven de graaf die vanaf
de wand tegenover de ingang de ruimte
beziet, knippert het groen. In een flitsend
ritme volgen dan het rood. geel en blauwe
van de overige lampen. Het lijken aan
dachttrekkende halo's, de cirkels waar
mee heiligen in de beeldende kunst van
gewone stervelingen worden onderschei
den. Het plechtige wordt ondergraven
door het geflikker van de lampen en de
blauwe letters 'REAL'. Nadrukkelijk wijst
dat woord op het waarheidsgehalte van de
installatie. Maar wie de verbinding met re
clame-uitingen legt. weet wel beter.
Birza bekleedde de nissen met stemmig
bruin gekleurde stof, waarop kleine klei-
beelden staan. Ik zie klungelig geboet
seerde dieren: een olifant, een leeuw, maar
ook fantasie-monstertjes. Ze doen mij
denken aan onvolkomen pogingen de na
tuur in vorm te vatten. De terracotta
beeldjes stellen godinnen voor en lijken
op beeldjes uit Kreta. De vleugels zouden
een door de christelijke engelen geïnspi
reerde toevoeging kunnen zijn. Verder zijn
er cilindervormen torens of kaarsen -
en geglazuurde vazen. Alle beeldjes zie ik
als verwijzingen naar persoonlijke of col
lectieve rituelen. Maar de herhaling door
breekt hun sacrale betekenis en maakt
hen tot voortbrengselen van een ambach
telijk produktieproces, een primitieve in
dustrie.
Zo tovert Birza uit de hoge hoed van kunst
en cultuur een wereldbeeld dat zich met
alle middelen rechtvaardigt, zonder dat
de bedenkers weten waar het eigenlijk om
draait. Natuur, cultuur en religie zijn be
grippen die naar het mij voorkomt zich in
de visie van Birza vermengen tot een on
volkomen parade van beperkte opvattin
gen. Het enige wat erop zit voor-de 20ste
eeuwse mens lijkt uithuilen en opnieuw
beginnen. Misschien wordt het dan nog
eens wat.
Nico Out
Rob Birza, Vleeshal, Middelburg. Installatie My
fuckin Kangaroo is damn right! land so is my
pelicani. Tot en met 27februari
Heinkenszand
Werk van de Borselse amateurschilder
Bert van der Linde is tot en met 4 februari
te zien in het gemeentehuis in Heinkens
zand. Zijn voorkeur gaat uit naar het
Zeeuwse landschap en stillevens. Het ge
meentehuis is van maandag tot en met
donderdag geopend tussen 9.00 en 12.00
en tussen 13.00 en 16.30 uur. op donder
dagavond bovendien van 18 30 tot 20.00
uur en op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur
Earth messages
Documentatie betreffende de verschillen
de Earth Messages van de Italiaanse kun
stenaar Paolo Barrile is onder de titel 20
years of earth messages tot en met 31
maart te zien in de gelerie Galerij in de
RSG Prof Zeeman in Zierikzee. De exposi
tie omvat boeken over het werk van Bar
rile. teksten en foto's van acties en perfor
mances sinds 1969. De acties waren er
steeds op gericht aandacht te vragen voor
de aantasting van het milieu. De tentoon
stelling is toegankelijk op maandagmid
dag tussen 14.30 en 15.30 uur.
De Pijlers
In de hal van medisch centrum De Pijlers
aan de Van Dusseldorpstraat in Goes is
tot en met 3 maait een expositie ingericht
met een selectie uit het werk van Mardou
Verhoeven. Aanvankelijk hield zij zich be
zig met modevormgeving in combinatie
met fotografie en grafische vormgeving,
maar sinds twee jaar legt zij zich toe op
schilderen in olieverf. Haar voorkeur gaat
uit naar de menselijke vorm, in hoofdzaak
portretten. De tentoonstelling is geopend
van maandag tot en met vrijdag tussen
8.00 en 18.00 uur.
Hoekweide
In galerie de Hoekweide in Wolphaarts-
dijk begint morgen (zaterdag) een exposi
tie van schilderijen, aquarellen en ge
mengde technieken van Leo de Jong. Jan
M. de Grauw, stafmedewerker Nederlands
Instituut voor Kunsteducatie en beel
dend kunstenaar, verricht om 17.00 uur de
opening. De tentoonstelling duurt tot en
met 26 februari en de galerie is van don
derdag tot en met zaterdag geopend tus
sen 12.00 en 17.00 uur.
Esprit
Installatie Rob Birza in de Vleeshal in Middelburg.
foto Lex de Meester
André Roelant. leraar grafiek en schilde
ren aan de akademie voor Schone Kun
sten in Sint Niklaas, opent zondagmiddag
om 16.00 uur in galerie Esprit in Clinge de
expositie van Lebuïn D'Haese. Tot en met
20 februari zijn van deze Vlaming daar
beelden in keramiek en brons en schilde
rijen in gemengde techniek te zien. De ga
lerie is geopend van donderdag tot en met
zondag tussen 13.30 en 17.30 uur en op
donderdagavond bovendien van 19.00 tot
21.00 uur.
Multi Colour
In atelier en expositieruimte Multi Colour
aan de Torenweg in Middelburg hangen
tot en met 12 februari olieverfschilderijen
(abstract en stillevens) alsmede twee
aquarellen van Frans Bliek. De tentoon
stelling is geopend van dinsdag tot en met
zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur.
Vastenavend
Vastenavend van binne n'uit heet de ex
positie van schilderijen van Els van Ege-
raat die zondagmiddag om 16.00 uur
wordt geopend tot en met 20 februari te
zien is in de zaal van de Stichting Etcetera
in het Markiezenhof in Bergen op Zoom.
De onderwerpen zijn vooral dweilen, kop
pen en maskers, waarin de sfeer en de leut
van Vastenavond worden weergegeven.
Op impressionistische wijze is gebruik ge
maakt van de technieken aquarel, acryl,
pastel, inkt en gemengd. De expositie is
dagelijks geopend van 14 00 tot 17.00 uur.
behalve op de maandagen en op Vasten
avond-dinsdag.
Amnesty
Van maandag 24 januari tot en met vrij
dag 11 februari houdt Amnesty Interna
tional Vlissingen in de Openbare Biblio
theek aan de Lange Zelke in Vlissingen
een foto-tentoonstelling over politieke
moorden en verdwijningen. De expositie
maakt onderdeel uit van een wereldwijde
campagne. De bibliotheek is geopend van
woensdag tot en met vrijdag tussen 12.00
en 17.00 uur, op donderdag bovendien van
18.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00
tot 12.30 uur.
Genootschap
Dinsdag 25 januari bestaat het Koninklijk
Zeeuws Genootschap der Wetenschappen
225 jaar en ter gelegenheid daarvan opent
burgemeester J. C. Th. van der Doef van
Vlissingen die dag om 17.00 uur een expo
sitie over de eerste decennia van dit 'ge
leerde' gezelschap in het Stedelijk Mu
seum in Vlissingen Het genootschap
werd immers opgericht in Vlissingen en
verhuisde in 1801 naar Middelburg. De
tentoonstelling bestrijkt de periode 1765-
1794. Het museum is van maandag tot en
met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur ge
opend en op zaterdag en zondag tussen
13.00 en 17.00 uur.
College
Vier jonge kunstenaars exposeren woens
dag 26 januari hun werk in het Ooster-
schelde College aan de J. P. Coenstraat in
Goes, dat dan tevens de open dag houdt.
De vier zijn allen voormalige studenten
van de Vooropleiding Hoger Beroepson
derwijs: Miriam van Benthem uit Goes.
Marion Houtekamer uit Kruiningen.
Yvette Bakker uit Bergen op Zoom en
Erick van Schaik uit s-Gravenpolder. De
expositie is te zien van 13.30 tot 16.30 en
van 19.00 tot 21.00 uur.
Het overzicht van de lopende exposities is te
vinden op pagina 13.
Alhambra
VLISSINGEN (01184-18810)
Demolition Man. Vandaag (vrijdag) 19 en
21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en
21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur.
woensdag 14 en 20 uur.
Heaven and earth. Vandaag (vrijdag) tot
en met zondag 21.30 uur, maandag tot en
met woensdag 20 uur.
Mon Père ce héros. Woensdag 20.15 uur.
Tom en Jerry. Zondag 14 uur.
The Addams family values. Vandaag
(vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30.
maandag tot en met woensdag 20 uur.
Robin Hood: Men in tights. Vandaag (vrij
dag) 19 en 21.30, zaterdag 14, 19 en 21.30
uur, zondag 19 en 21.30 uur. maandag en
dinsdag 20 uur, woensdag 14 uur.
Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 19,
zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woens
dag 14 uur.
Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag
14 uur.
't Beest
GOES (01100-28142)
The Bad Lieutenant. Donderdag 20.30
uur.
Het is een schone dag geweest. Vandaag
(vrijdag) 19 en 20.30 uur, zaterdag 14 en 16
uur, zondag 16 uur, dinsdag en woensdag
19 en 20.30 uur.
The Piano. Vandaag (vrijdag) 22.30 uur.
Grand Theater
GOES (01100-15165)
Tina, what's love got to do with it. Van
daag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 uur.
Sleepless in Seattle. Vandaag (vrijdag)
tot en met zondag 21.30 uur. maandag tot
en met woensdag 20 uur.
Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag
14 uur.
Luxor Theater
TERNEUZEN (01150-20505)
Tina, what's love got to do with it. Van
daag (vrijdag) en zaterdag 20 uur, zondag
14 uur.
Little Buddha. Zondag en maandag 20
uur.
Aladdin. Zaterdag 16.15 uur.
Porgy and Bess
TERNEUZEN (01150-13293)
Tous les matins du monde. Woensdag 20
De Koning
HULST (01140-12030)
Demolition Man. Vandaag (vrijdag) en za
terdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45,16.15,
19 en 21.30 uur, maandag tot en met
woensdag 20 uur.
The Addams family values. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zon
dag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag
tot en met woensdag 20 uur.
Robin Hood: men in tights. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zondag
13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag en
dinsdag 20 uur.
Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 19.30
uur, zaterdag 13.45 en 19.30 uur. zondag
13.45.16.15 en 19 uur. woensdag 14 uur.
A perfect world. Vandaag (vrijdag) en za
terdag 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur,
maandag tot en met woensdag 20 uur.
Sleepless in Seattle. Vandaag (vrijdagi en
zaterdag 22 uur. zondag 21.30 uur. maan
dag en dinsdag 20 uur.
Aladdin. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur. za
terdag 13.45 en 19.30 uur, zondag 13.45 en
16.15 uur, woensdag 14 uur.
Jurassic Park. Woensdag 14 en 20 uur.
Ledel Theater
OOSTBURG (01170-52735/53377)
The Firm. Zondag 20 uur.
De ongelofelijke reis. Zaterdag 14 uur.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (01640-54886).
Demolition Man. Vandaag (vrijdag) 18.45
en 21.30 uur. zaterdag 14. 18.45 en 21.30
uur. zondag 13.45,16.15.18.45 en 21.30 uur.
maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14
en 20 uur.
Sleepless in Seattle. Vandaag ivrijdag)
tot en met zondag 18.45 en 21.30 uur,
maandag tot en met woensdag 20 uur.
A perfect world. Vandaag (vrijdag) en za
terdag 21.30 uur. zondag 18.45 en 21.30
uur. maandag tot en met woensdag 20 uur.
Beethoven's 2nd. Vandaag (vrijdag) 18.45
uur, zaterdag 14 en 18.45 uur, zondag 14 en
16.15 uur. woensdag 14 uur.
Aladdin. Zaterdag 14 uur. zondag 14 en
16.15 uur, woensdag 14 uur.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (01640-33434)
The Addams family values. Vandaag
(vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14,
18.45 en 21.30 uur, zondag 14,16.15 en 20.15
uur, maandag en dinsdag 20.15 uur,
woensdag 14 en 20.15 uur.
Robin Hood: Men in tights. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zon
dag 16.15 en 20 uur.
The house of the spirits. Maandag tot en
met woensdag 20 uur.
The never ending story. Zaterdag en zon
dag 11.45 uur.
Aladdin. Zaterdag, zondag en woensdag
14 uur.
De Botte Hommel
BERGEN OP ZOOM (01640-42075)
Backdraft. Zaterdag 19 uur.
Once around. Woensdag 21 uur.
Bedroom eyes. Donderdag 21 uur
Antwerpen
Cartoon's 1 - The baby of Macon, dagel. 20
en 22.15 uur; De geur van de groene pa
paya. dagel. 16 uur; Mon oncle. dagel. 18
uur. tevens vrijdag 0.30 uur, zaterdag 14 en
0.30 uur. zondag 14 uur; Het heimwee van
Walerjan Wrobel, zaterdag en zondag 14
uur. Cartoon's 2 - Jamon Jamon, dagel. 16
uur; The Snapper, dagel. 18 uur; Bleu. da
gel. 20 uur; Retro Cassavetes, dagel. 22
uur. vandaag (vrijdag) Faces, zaterdag
Shadows, zondag Husbands, maandag
Minnie and Moskowitz, dinsdag The kil
ling of a Chinese bookie, woensdag A wo
man under the influence. Cartoon's 3 -
Belle de jour, dagel. 16 uur, tevens van
daag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur; Na
ked, dagel. 18 uur, tevens vandaag (vrij
dag) en zaterdag 0.15 uur; The wedding
banquet, dagel. 20.15 uur; Raining stones,
dagel. 22.15 uur. tevens zaterdag en zon
dag 14 uur. Calypso 1 - The good son. da
gel. 14.16. 18. '20 en 22 uur. Calypso 2 - The
Addams Family Values, dagel. 14 en 20
uur; A Perfect World, dagel. 16.30 en 22
uur. Calypso 3 - Manhattan Murder Mys
tery. dagel. 14. 16.30. 20 en '22 uur, nacht
voorstellingen. vandaag (vrijdag) en za
terdag 0.30 uur: The good son. The bad
lieutenant. Reservoir dogs. Century 1 -
Beethoven's 2nd, dagel. 12 en 14 uur; Fare
well to my concubine, dagel. 16 en 20 uur.
Century 2 - Aladdin, dagel. 12.14 en 16 uur.
Engelse versie dagel. 20 uur Sleepless in
Seattle, dagel. 18 en 22 uur. Century 3 -
The lookout, dagel. 14, 16.30, 20 en 22 uur.
Sylvester Stallone (links) en Wesley Snipes in Demolition man.
foto Andrew Cooper
Als Hollywood ooit het begrip sand-
wichformule in praktijk gebracht
heeft, dan is het wel met Demolition
Man, de debuutfilm van commercialre
gisseur Marco Brambïlla.
De kern van Demolition Man is een an
derhalfuur durende komedie, die keu
rig zit. ingeklemd tussen grofweg twee
keer tien minuten harde actie. De re
clame voor de film richt zich met name
op dat gewelddadige begin en slot. Dat
lijkt een logische manier om de produk-
tie aan de man te brengenivant kome
dies met Sylvester Stallone in de hoofd
rol hebben het nog nooit goed gedaan
aan de kassa. Te vrezen valt echter dat
de eenzijdig op het actie-element ge
richte publiciteit een deel van het po
tentiële publiek zal afschrikken. En dat.
zou jammer zijn. want Stallone speelde
zelden in een leukere film.
Demolition Man is een science fiction-
film die zich afspeelt in het jaar 2032
Sylvester Stallotie speelt de rol van
John Spartan, een hardhandige agent
die in de jaren '90 van deze eeuw is inge
vroren omdat hij bij een bevrijdingsac
tie een groep gijzelaars zou hebben op
geofferd. Invriezen is namelijk de cel
straf van de toekomst.
Ook in de diepvries zit Wesley Snipes
als de bikkelharde gangster Simon
Phoenix ivaar Stallone zijn hele leven
tegen vocht. Wanneer deze Phoenix in
2032 ontdooid wordt, treft hij een we
reld aan waar elke gangster van zou
ivatertanden. Aan de oppervlakte is het
tot San Angeles omgedoopte Los Ange
les namelijk een pacifistisch paradijs
geworden, ivaar vloeken, vechten en
stelen met succes uitgebannen zijn.
Zelfs het eten van vlees, roken, koffie
drinken en sexueel contact zijn taboe.
Daar krijg je maar enge ziektes van.
De ontdooide schurk uit de 20ste eeuw
weet ivel raad met deze vreedzame sa
menleving, waarin agenten watjes zijn
en vuurwapens alleen nog een museaal
curiosum. Simon Phoenix gaat dan ook
eerst even op museumbezoek voor hij
de nieuwe icereld gaat veroveren,
Voor de autoriteiten, die al snel inzien
dat zij tegen zo'n schurk niet opgewas
sen zijn. zit er uiteindelijk maar één
ding op: ook agent John Spartan moet
ontdooid, ivant hij is als laatste doorge
winterde agent van de 20ste eeuw nog
de enige die een ouderwetse crimineel
de baas kan.
Natuurlijk komt het in Demolition Man
aan het slot tot een traditonele 'shoot
out', waarbij Goed en Kwaad als indivi-
duen tegenover elkaar staan. Maar eer
lijk gezegd is die luidruchtige en ge
welddadige slotsequentie met als de
opening) een beetje routineus gefilmd.
Regisseur Brambilla en zijn leam sce
narioschrijvers, dat bestond uit Daniel
Waters, Robert Renau en Peter Lenkov.
stopten hun energie vooral in de satiri
sche schets van het leven in de toe
komst die het grootste gedeelte van De
molition Man vult. Er wordt daarin
vrolijk de draak gestoken met elke
vorm van gezondheids de nken inclu
sief safe sex), de media worden door de
mangel gehaald het meest favoriete
radiostation van de toekomst draait al-
leen nostalgische reclamejingles) en
ook de mogelijkheden van de moderne
tec/uiologie worden effectief tot in het
belachelijke doorgetrokken.
Wesley Snipes laat bovendien zien dat
hij klaar is om Eddie Murphy op te vol
gen als meest populaire jonge zwarte
acteur. Getooid met een kek blond kuif
je zet Siiipes een zo charmant-duivelse
schurk neer, datje bijna vergeet te let
ten op het traditioneel houterige ac
teerwerk van Sylvester Stallone. Die
slaagt er, met de rugdekking van een
goed scenario, dit keer overigens heel
aardig in om ook in een komisch ver
haal overeind te blijven.
Rob de Kam
Demolition man. te zien in Alhambra Vlissin
gen. De Koning Hulst en Cinemactueel Ber
gen op Zoom.
Zoals het een moderne vader betaamt,
is hij natuurlijk gescheiden, heeft hij
een vriendin die hij voornamelijk via de
telefoon spreekt en moet hij eerst even
flink ruzie maken met zijn ex voor hij met
zijn bloedeigen dochter op vakantie kan.
Want daar gaat deze film van Gérard Lau-
zier over: aan het zonnige strand van
Martinique vallen pa de schellen van de
ogen. Tot zijn grote schrik ontdekt hij dat
zijn kleine Véronique Marie Gillainzich
zelf met haar veerlieneneenhalf jaar oud
genoeg vindt om naar de jongens te lon
ken.
Vaders en opgroeiende dochters, het is
een thema dat doorgaans aanleiding is
voor fauwe grappen en halfbakken pi
kanterieën. Mon pere ce heros is echter
een gunstige uitzondering op de regel. Het
feit dat Lauzier. die ook het scenario
schreef, er nogal wat autobiografisch ma
teriaal in verwerkte, heeft deze komedie
zichtbaar goed gedaan. En mochten er
aanvankelijk nog twijfels zijn. dan wor
den die snel weggenomen door de zeer
aanstekelijke vertolking van Depardieu.
'Loop niet zo raar', moppert hij tegen zijn
sexy aangeklede dochter, terwijl hij zelf
op z'n onvoordeligst door de film sloft Het
zijn vooral de terloopse maar o zo herken
bare details die het gekibbel zijn charme
geven.
Na een wat tam en voorspelbaar begin ko
men de verivikkelingen goed op dreef zo
dra dochterlief de meest fantastische ver
halen over haar vader gaat rondstrooien.
Plotseling is hij een avonturier, wereldrei
ziger. oorlogsheld en misschien zelfs een
spion. Ze doet dat half uit schaamte, half
om indruk te maken op haar strand-
vriendje. Ze beweert zelfs dat haar vader
haar minnaar is. Dat ze daarmee haar ei
gen prille verkering op losse schroeven
zet heeft ze niet op tijd in de gaten. En na
zoveel leugens is er geen weg terug meer.
De aanvankelijk woedende Depardieu be
taalt haar met gelijke munt terug door er
zelf nog een schepje bovenop te gooien.
De film laveert soepel ttissen kostelijke hi
lariteit en oprecht pijnlijke momenten.
'Trut' is nog een bescheiden Nederlandse
vertaling van het woord dat de arme Vér
onique op straat naar haar hoofd geslin
gerd krijgt. Modieuze clichés weet Lauzier
aardig te omzeilen, of van een knipoog te
voorzien. Iets dergelijks geldt ook voor de
prille erotiek. De uitdagende onzekerheid
van het pubermeisje is goed getroffen. De
liefdevolle omhelzing tussen vader en
dochter wordt door buitenstaanders na
tuurlijk voor iets anders aangezien, maar
daar trekt Lauzier dan ook de grens. Hij
misbruikt het verder niet. Voor de echte
dieptepsychologie moeten we elders zijn,
maar verder is Mon père ce héros een zeer
aangename komedie.
Mon père ce héros, te zien in Alhambra Vlissin
gen.