Vliegende Hollander worstelt in de modder PZC Oudste museum mikt op het grote publiek baby's In alle gevallen zeer beweeglijke Nieuwe biografie Simon Vestdijk Galerij Willem V Nieuwe film Jos Stelling kunst cultuur VRIJDAG 21 JANUARI 1994 1 7 Er komt een nieuwe biogra fie over de schrijver Si mon Vestdijk. De weduwe van de auteur. Mieke Vestdijk-Van der Hoeven, heeft daarover overeenstemming bereikt met een auteur wiens naam zij-nog niet bekend wil maken 'omdat hij nog rond moet komen met de uitgever of uitgevers'. De biografie moet verschijnen in 1998, als het 100 jaar geleden is dat Vestdijk in Harlingen werd geboren. Welke uitgever de biografie op de markt gaat bren gen. staat nog niet vast. Gezien de kosten die met een biogra fieproject gemoeid zijn, ligt het voor de hand dat de uitgevers De Bezige Bij en Nijgh en Van Ditmar, waarbij de meeste werken van Vestdijk zijn ver schenen. hierin gaan samen werken. Er is al eerder een biografie over Vestdijk verschenen, in 1987. Hans Visser schreef Si mon Vestdijk, een schrijversle ven maar dat werk kon de goedkeuring van de weduwe noch de kritiek wegdragen. De biografie bleek een opeensta peling te zijn van feiten en feitjes waarin weinig lijn te her kennen viel. Die biografie was aanvankelijk een samenwerkingsproject van Hans Visser en Anne Wadman die samen al eerder, vanaf 1984. bij Stabo in Groningen, biogra fisch getinte boekjes over Vest dijk hadden doen verschijnen. Die samenwerking liep stuk. onder meer omdat Mieke Vest dijk een eerste proefhoofdstuk van de daadwerkelijke biogra fie alkeurde. De weduwe vond. dat Visser en Wadman teveel in het persoonlijke leven van Vestdijk wroetten. Vorig jaar verscheen een nieuw biografisch boekje over Vest dijk, nu van de hand van Mieke Vestdijk zelf. Mevrouw Vest dijk wilde het boekje Afscheid van Simon niet bestempelen als een biografie maar als 'een verslag' van haar jaren met Vestdijk. Hans Visser is inmid dels bezig met de voorbereidin gen van een verbeterde derde druk van zijn biografie, maar hij heeft daarvoor nog geen uit gever. Na de voltooiing van de derde druk wil hij aan een gron dig vernieuwde biografie be ginnen waarin meer plaats zal zijn voor een interpretatie van het werk van Vestdijk. Ruud Kersten nog verhoogd door de wit gehou den achtergrond. In het boekje met harige knuffelbeesten neemt een op het oog zacht aandoende di nosaurus van parachutestof een prominente plaats in. Zindelijkheid Hoe graag reclamemakers 'het luiergebeuren' ook een ander, blij er gezicht geven, de zindelijkheids- - jeugdboek i i i i i i i i i i i i Illustratie van Jan Jutte in Liselotje op het potje. Het is het oudste museum van ons land. maar tevens het onbekendste. Opmerkelijk, want de Galerij Willem V aan het Buitenhof in Den Haag put uit de rijke collectie topkunst van het Mauritshuis. Toch wisten tot nu toe slechts weinigen de weg naar de nabij de Gevangenpoort liggende schilderijengalerij te vinden, de laatste jaren gemiddeld nog geen 6000 mensen per jaar. overnam. Van Slingelandt streefde naar een topcollectie, maar liet die nooit groter worden dan veertig stukken Het was eigenlijk heel op merkelijk dat Willem hem na Van Slingelandts dood kon overne men, want die had zijn vrouw ge zegd dat hij moest gaan naar de hoogstbiedende. We vermoeden dat Willem dat niet was en dat er wel enige druk is uitgeoefend op de weduwe Van Slingelandt om de collectie aan de prins over te doen." Rembrandt De toch al rijke collectie van Wil lem V. die op zijn zestiende begon met verzamelen, werd daarmee in 1768 in één klap verrijkt met werken van onder meer Rem brandt, Anthonie van Dijck en Ru bens. De werken werden opgesla gen in het Binnenhofcomplex In 1774 liet Willem V er een aparte zaal voor bouwen aan het Buiten hof. de schilderijengalerij. Koning Willem I droeg het bezit in 1815 over aan de staat, en in 1822 werd het beheer overgenomen door het Koninklijk Kabinet van Schilde rijen het Mauritshuis. Het bijzondere van de galerij is dat, geheel overeenkomstig de toen heersende opvattingen, de schilderijen strak tegen elkaar aanhangen, zonder enige tussen ruimte. Ben Broos: ..Niet de kwali teit van het werk of de voorstelling bepaalde hoe de werken kwamen te hangen, maar hun afmeting en hun lijst. Ailes moest passen, als in een puzzel. Daarbij werd uitge gaan van een groot werk in het midden, waarna langzaam naar steeds kleinere schilderijen werd toegewerkt." De expositie kent ongeveer vijftig werken die ook in de oorspronkelij ke collectie te zien waren. De rest van de in totaal 150 werken komt Uit het Mauritshuis. het Rijksmu seum in Amsterdam en van de Rijksdienst voor Beeldende Kunst (RBKi. Onder de schilderijen be vinden zich werken van Lievens. Jan Steen. Ferdinand Bol en Pau- lus Potter. Een Rembrandt werd vanwege de mindere klimaatbe heersing in de galerij terugge bracht naar het Mauritshuis. Het Mauritshuis streeft naar een minimum-aantal bezoekers van tienduizend per jaar voor de Gale rij Willem V. Jaarlijks passeren zo n 130 000 mensen de kassa's van het Mauritshuis, die daarmee ook het recht verwerven van een be zoekje aan de op een steenworp af stand liggende galerij. Met dat po tentieel moet het mogelijk zijn de galerij af te helpen van die grote onbekendheid, zo meent Broos. Koos van Wees Ben Broos, hoofdconservator van het Mauritshuis en in die hoedanigheid ook verantwoorde lijk voor de opstelling in de galerij, heeft er niet echt een verklaring voor. Of het zou moeten zijn dat de gelden die het Mauritshuis te be steden had voor de nalatenschap van Willem V voornamelijk in re novatie en onderhoud van het pand zijn gaan zitten, en niet in re clame. „De meeste mensen weten van het bestaan van de galerij niet af, zelfs de Hagenaars kennen het niet. En als ze het al kennen, dan nog laten ze het massaal afweten. We moeten het echt hebben van de toeristen. Voor de toeristenindus trie ligt er nog een schone taak Misschien dat Broos' wens na 21 ja nuari in vervulling gaat. als de ga lerij na een ingrijpende renovatie en verfbeurt zijn deuren voor het publiek heropent. Langer dan een jaar is de galerij gesloten geweest de schilderijencollectie werd gedu rende die tijd tentoongesteld in de replica van Huis ten Bosch in het Nagasaki Holland Village in Ja pan. De leenvergoeding die de Ja panners betaalden werd gebruikt voor de renovatie. Broos hoopt dat er enig gewin kan worden getrokken uit de affiche- ring van de galerij als het oudste museum van Nederland. De con servator weet dat die aanduiding niet onomstreden is. „Veel mensen denken dat het Teylers Museum in Haarlem het oudste museum is, maar dat opende in 1782 zijn deu ren. Stadhouder Willem V had zijn verzameling al in 1774 opengesteld voor het publiek, drie dagen per week, van elf tot een, omdat je dan het beste daglicht had. Je kunt er wel over twisten of de galerij daar mee een museum was. maar het was de eerste privé-collectie die openbaar werd gemaakt", aldus Broos. Hoe de collectie van Willem V in dertijd was samengesteld is wel be kend. niet de opstelling zoals die was ten tijde van de opening. Ben Broos: „We weten dat Willem V de hele collectie Van Slingelandt De gerestaureerde Galerij Willem V aan het Buitenhof in Den Haag opent van daag vrijdagi de deuren In Galerij Willem V in Den Haag worden de schilderijen tegen elkaar gehangen, zonder tussenruimte. foto Cees Zorn lustraties van Jan Jutte. Liselotje is niets menselijks vreemd: 'Ze kan dansen - ze kan springen ze kan leuke liedjes zingen ze kan eten - kip met friet maar... op potjes plassen niet.' In een potterij met wel honderd potjes op een rij kiest ze in de juiste billemaat een piepklein gouden potje. Haar va der de koning kiest voor zichzelf een witte. Het verloop van de in vierregelige rijmpjes vertelde ge schiedenis laat zich gemakkelijk raden. Over de komieke maar o zo ernstig te nemen latrinaire bezigheid maakte Virginia Miller in 1991 'Potverdrie!' In dit geestige pren tenboek kon men voor het eerst kennismaken met het balsturige beertje Bartolomeus en zijn goed moedige vader Eduard. Na 'Kom op!' (1992) over niet willen eten maar wel lekkere honger hebben, is Bah naar bed.' het derde boek over vader en zoon. Voor Bartolo meus kan de dag niet lang genoeg duren en omdat hij in drie jaar geen spat veranderd is. daagt hij zijn vader roekeloos uit als die vindt dat het bedtijd is: 'Nah!' In bed pas verandert het weerspan nige jong in zo'n aanhankelijk kind dat je je met Eduard afvraagt waarom er altijd eerst gedonderd moet worden voor eindelijk ge beurt wat met een beetje meer in schikkelijkheid toch niet zo moei lijk te accepteren kan zijn. Jan Smeekens Catherine en Laurence Anholt: Alle maal baby's Vertaling: Ernst van Al- tena.J.H GottmerlH.J W Becht.Bloe- mendaal19,90 Lucy Cousins: Lapjesboeken De boer derij. Het huis, Het park. De tuin. Leo pold, Amsterdam12,SO per deel Geoff Dann: Lieve knuffels. Lekker eten. Leuke kleren. Fijn rijden. Van Goor/Piccolo, Amsterdam, 7.50 per deel. Mananne Busser en Ron Schróder Li selotje op het potje en Liselotje gaat lo geren Illustraties Jan Jutte Van Hol- kema Warendorf Houten: 12.50 per deel. Virginia Miller: Bah naar bed' Verta ling Mia Sorella: Zirkoon. Amsterdam. f22.50. Het stormt, het regent en het is stikdonkere winternacht in het natuurgebied De Oostvaardersplassen. Maar tien minuten lopen langs een precies afgebakend paadje het moeras in, doemt plotseling de boeg op van een reusachtig, zestiende eeuws scheepswrak, badend in een zee van licht. Het bladerloze geboomte en struweel staat met miljoenen twijgjes haarscherp en spookachtig op te lichten in bronskleur en fluorachtig groen. Twee haveloze middeleeuwse mannetjes stormen door een gat in de scheepsromp naar buiten en beginnen te juichen. Want volgens hun waarneming begint het schip te drijven. Kraaiend van geestdrift buitelen ze door de modder. Als ze uitgejulcht zijn. wordt de hele scène herhaald. Want filmregisseur Jos Stelling - eige naar van drie Gouden Kalveren - is niet gauw tevreden. Hij is bezig met deze nachtopnamen de moei lijkste draaiperiode af te ronden voor zijn superproductie De Vliegende Hollander, die over een jaar in première moet gaan. Een gemiddelde Nederlandse speelfilm neemt men in 25 dagen op. Stelling heeft er nu 50 achter de rug en hij heeft er nog 50 te gaan. Maar als deze nacht tot een goed einde wordt gebracht, verkast de hele ploeg naar Duitsland. De Vliegende Hollander zal neer strijken op de luchtmachtbasis Wildenrath. Daar is in een hangar de hele binnenkant van het VOC- schip op ware grootte nagebouwd, voor interieur-scènes, zodat men de rest van de winter droog kan doorkomen. Alleen in februari zijn er nog een paar buitenopnamen gepland waarvoor Jos Stelling op ijs hoopt. Er moet een tocht door De Bies- bosch worden gemaakt in een klein bootje. „Maar een reis over het ijs zou natuurlijk veel mooier zijn", merkt de regisseur op. „Ik houd niet van bootjes. Scènes met kinderen, honden of bootjes, die le veren altijd rampen op. Die moetje zien te vermijden." Nee. dan liever filmen met een gigantisch schip dat niet eens echt varen kan. Daar mee heb je alles in de hand. Dat blijkt wel. al krijgt men niets Het uit piepschuim vervaardigde wrak, dat een hoofdriol speelt in de film De Vliegende Hollander. foto's Michael Kooren cadeau wanneer perfectie het hoofddoel is. Urenlang staat de filmploeg bij nacht en ontij met lieslaarzen in de modder te dab ben. Nergens kun je zien hoe diep het vuile water is. De Belgische gri meur wil toespringen om snel iets aan de make up van hoofdrolspeler René Groothof bij te werken. Met één been schiet hij tot aan zijn lies in een gat. zodat zijn laars precies vol kan lopen. Vervolgens valt hij voorover in de blubber. Drie minu ten later gaat opname-leider Ger- rit Martijn langs dezelfde verrader lijk route kopje onder. Hier wordt geleden, maar iedereen krijgt er lachstuipen van. En zo nat en miezerig en vuil als het op die zompige filmset mag zijn, cameraman Goert Giltay (enige maanden geleden winnaar van een Gouden Kalf voor zijn hele oeuvre) vindt de natuurlijke regen niet mooi genoeg. Hij wil kletteren de regen hebben en kringen in het water. Vijf reusachtige regenma chines van speciale effectenmaker Harry Wiessenhaan besproeien de plek waar de gebochelde midde leeuwer (René van 't Hof) en zijn grote makker (René Groothof) hun scène van zoéven herhalen. Ze zijn net lekker bezig als een gemene windvlaag het sproeiwater van Wiessenhaan verplaatst van de ac teurs naar de cameraploeg. Men reageert alsof dit het leukste is dat er bestaat. En met nu werkelijk ie dereen nat zal de scène toch nog een keertje over moeten. De Vliegende Hollander - ooit het droomproject van Joris Ivens - zal in de versie die Jos Stelling nu be zig is te filmen, grondig afwijken van de legende. Op zee zal men niet terechtkomen. Het gaat over de zoektocht van een man. Naar zijn vader, of naar zichzelf, of naar een droom. Maar het zou ook goed kunnen gaan over de personifica tie van een natie die zijn eigen identiteit moet vinden. Het ver haal speelt tijdens het uitbreken van de Nederlandse onafhanke lijkheidsoorlog die 80 jaar zou du ren. Tijdens de nazomer en de herfst heeft men gefilmd in het Zuidlim burgse heuvellandschap. In de len te zal men filmen in Belgie. in de citadels van Namen en Bouillon. Net als in De Wisselwachter laat Stelling dus de wisseling van de seizoenen voor zijn nieuwe epos een rol spelen. Het werken in een historische set ting is voor Jos Stelling niets nieuws. In de jaren zeventig verf ilmde hij de middeleeuwse legen den Mariken van Nieumeghen en Elckerlyck. Zijn derde film ging over Rembrandt en speelde dus in zeventiende-eeuws Amsterdam, waar ook De Vliegende Hollander nog terecht zal komen. Stelling: „Dat is allemaal nuttige ervaring geweest, voor mij zowel als voor de talrijke medewerkers die ik sinds die tijd heb vastgehou den. Twintig jaar geleden vonden we alles prachtig, zo gauw het maar een beetje middeleeuws oog de. Maar dat kennen we nu wel. Daar krijgen we niks meer van, zo dat we ons nu automatisch con centreren op de echt dramatisch kwaliteit van de afzonderlijke scè nes en van het grote geheel. En ik heb groot vertrouwen in die kwali teit. Destijds zijn we begonnen met een gezelschap van uitsluitend amateurs, maar nu kan ik werken met de beste crew die je in Neder land bij elkaar kunt krijgen." De betovering op de set wordt even wreed verstoord als op een paar honderd meter met luid geraas een dubbele lijn lichtjes door het droomlandschap ploegt: de trein van Almere naar Lelystad. Het ab surde contrast zou passen bij Fel- lini, maar Stelling kan het niet ge bruiken. Trein Desondanks lijkt de Utrechter al leen maar te genieten. Dit is zijn eerste grote, internationale co-pro ductie. Zestigduizend gulden per dag mag hij opsouperen. 100 dagen lang. Hij maakt een trots gebaar naar het fantastische wrak waar van een enorme, uit hout gesneden leeuw langs de boegspriet naar vo ren lijkt té springen. Ontwerper was Gert Brinkers, psychiatrisch verpleger bij de Willem Arntz Stichting in Utrecht. Maar als art director is hij betrokken geweest bij alle acht films van Stelling. Brinkers is een begenadigde auto didact. Net als zijn regisseur, heeft hij nooit een cinematografische vakopleiding gevolgd. Het gevaarte bestaat - onvoorstel baar als je het ziet - voornamelijk uit piepschuim. De bouwkosten bedroegen 150.000 gulden, terwijl er slechts acht dagen gebruik van is gemaakt. Het zal na afloop van de opnamen worden afgebroken en dan hebben in de Oostvaarders plassen de 250 wilde edelherten, de lepelaars en de nog zeldzamere blauwborstjes het rijk weer alleen. Pieter van Lierop Here come the babies! zou de vaandeltekst kunnen zijn waaronder de allerjongsten voor hun literaire, beeldende en intellectuele vorming knokken, maar het is de oorspronkelijke titel van een onlangs in vertaling verschenen prentenboek over baby's. Allemaal baby's is te omschrij ven als een ritmisch opsom mende, summier beschrijvende en uitbundig geïllustreerde inventa risatielijst waarin op geestige wijze door Catherine en Laurence An holt naar de laatste stand der we tenschap tientallen soorten baby's te boek gesteld werden. Vragen derwijs gepresenteerde rubrieken als 'Hoe zijn baby's?', 'Hoe zien ba by's eruit?' en 'Hoe gaat het met twee baby's?' tonen rollende, hol lende, op oren sabbelende, vallen de. wuivende, merkwaardig rui kende. in alle gevallen zeer be weeglijke pasgeborenen. De grote hoeveelheid baby- en peuterboekjes die door de meeste boekhandels in voorraad gehou den wordt, valt met wat slim sta- pelwerk gemakkelijk in een niet eens zo grote commode te prop pen. Maar het gevarieerde aanbod overtreft het assortiment wine- gums van een gemiddelde candy- shop: aanwijsboekjes, badboekjes. bedboekjes, bewaarboekjes, blok- boekjes. carrouselboekjes, flap- boekjes, hangboekjes. karton boekjes. knuffelboekjes, kubus boekjes, lampionboekjes, lapjes boekjes, lees-, kijk- en raadboek- jes, omdraaiboekjes, pretboekjes, rammelaarboekjes, speelboekjes en zakboekjes. Allemaal stevig, educatief en makkelijk schoon te houden: sommige bovendien met CE-Certificaat en wasbaar in koud water. Lucy Cousins maakte voor de al lerkleinsten (want met boeken kun je niet jong genoeg beginnen) vier lapjesboeken in vrolijke la- waaikleuren. De Engelse, die drie jaar geleden zo verrassend uitpak te met haar flap-uitboeken 'Wat hoort Konijn?' en 'Wat ziet Ko nijn?' illustreerde haar kussentjes- boeken De boerderij. Het huis. Het park en De tuin met monter gete kende dieren en voorwerpen. De afwerking van de wasbare en niet giftige boekjes (16x14x3 centime ter) is behalve degelijk ook fraai. Elke 'pagina' werd afgewerkt met een geborduurde rand, die door de levendige combinatie van open kettingsteken en horizontale rijgsteken doet denken aan een speels schilderijlijstje. Leuke kleren, Lekker eten. Fijn rij den en Lieve knuffels zijn stevige fotoboekjes van Geoff Dann voor kinderen vanaf twee jaar. Ze zijn veertien millimeter dik en tellen elf kartonnen pagina's van acht-en- een-halve centimeter in het vier kant. De herkenbaarheid van de gefotografeerde voorwerpen wordt training blijft een vervelende op voedingsactiviteit die vaak heel wat minder rendement oplevert dan er aan energie ingestoken wordt. Het gedoe is in de loop van de jaren onderwerp van zo'n grote hoop. soms beschamend onbenul lige. prentenboekjes geweest, dat het nauwelijks nog mogelijk lijkt ooit nog met iets origineels voor de dag te komen. Niet verrassend nieuw maar wel aangenaam fris is Liselotje op het potje van Marianne Busser en Ron Schroder. Hun verhaal over een bijdehand peuterprinsesje werd geschreven voor Sesamstraat, maar is nu tegelijk met Liselotje gaat logeren in boekvorm uitge bracht met opgewekte zwartwit il- Regisseur Jos Stelling: Dramati sche kwaliteit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 17