Zinderend filmfresco van een bedeesd meisje Belgisch Louvre moderniseert maar blijft arm Clara Law vertelt een Chinees epos rotterdam |filmfestival| kunst cultuur pr E VRUDAG21 JANUARI 1994 ■■■■■i Secene uit Clara Laws Temptations of a monk: Zonder idealisme gaat de wereld tenonder. Ze hadden een woordvoerder en die was voortdurend zoek." ..Dan waren er nog de cultuurverschillen. Want wij van Hongkong zijn er nogal van doordrongen dat 'tijd' geld kost, maar in China bestaat dat besef niet, omdat film- produkties altijd door de staat betaald werden en men daarom gewend is zo lang mogelijk over het maken van een film te doen. Het is namelijk verhoudingsgewijs goed betaald werk voor hen. Ik had die veldslag-scènes eigenlijk veel uitgebrei der willen hebben, maar het was geen doen. Ik mag nog blij zijn dat ik heb wat ik heb." Kleuren Heel merkwaardig aan Temptations Of A Monk is dat het een film is waarvan gaan deweg het hele aanzien versobert. Uitbun dig van kleur en aankleding in het begin, verlopend naar een sterke dominantie van de kleur blauw, terwijl gelijktijdig de acteerstijl van theatraal verloopt naar meer naturalistisch. Clara Law: ..In het begin zit veel goud en rijkdom in de beelden. En veel rood, blauw en geel in de kostuums, wat de kleuren zijn van de Tang-dynastie. Die kleuren houd ik weliswaar vast. maar in het mid dendeel laat ik ze vervagen. Dan gaat blauw domineren, tot het uitbleekt naar wit. Voor mij is dat een stijlmiddel om de inhoud te benadrukken omdat het samen valt met de reis die de generaal maakt. Dat is een reis van rijkdom, materialisme, macht en overvloed naar ascetisme en in nerlijke rust. Het blauw dat nog overblijft, is dan sereen geworden. Iets dergelijks doe ik met de make up. Die is in het begin masker-achtig zoals in de traditie van de Peking-opera, zoals ik ook alle gebaren theater-achtig chargeer. De grime geeft aan hoe een personage denkt of voelt, maar op de manier van een facade. Bij de generaal zie je hoe langzaamaan die make up vervaagt, naarmate die man zijn eigen verwarring overwint en zichzelf terug vindt. Het is een metafoor voor wat ik met deze film over de wereld zeggen wil." ..De film gaat niet echt over de geschiede nis van China Er zit veel gelijkenis tussen dit historische verhaal en wat er in onze eigen tijd gebeurt, overal ter wereld De Tang-dynastie vormde een periode van grote welvaarten culturele opbloei China kreeg toen een keizer die tot op de dag van vandaag beschouwd wordt als een uitste kend vorst. Maar zelfs die man kon alleen aan de macht komen door eerst zijn eigen broer te vermoorden. Toch heeft dat zijn goede reputatie niet geschaad Het is nog steeds zo dat er een hoop vuile politiek no dig schijnt om dingen voor elkaar te krij gen." Politiek „De goede dingen die een staatsman soms tot stand kan brengen, nemen niet weg dat zo iemand intussen een slecht of op zijn minst dubieus mens kan zijn De gene raal Shi van mijn verhaal is geen schurk, want hij heeft een geweten. Hij dient een prins van wie hij weet dat die machtswel lustig is en vermoedelijk incompetent als keizer. Hij verraadt die prins omdat hij zo vermijden wil dat zijn land in een bloedige burgeroorlog gestort zal worden. Maakt dat generaal Shi tot een goed mens of - omdat door zijn verraad zijn eigen mees ter vermoord wordt - tot iemand die niet deugt? Politiek is altijd dubieus, verwar rend en rommelig, zelfs al is voorspoed het gevolg. Dat zie je ook nu overal gebeuren. Aan welvaart ontbreekt het niet. als je het vergelijkt met vroegere eeuwen. En toch wordt er maar op los gemoord en worden hele naties uiteengerukt. Iedereen is be lust op het hebben van meer. Waarom doen we dit? Ondanks alles wat we ver worven hebben, zal de mensheid tenonder gaan als we geen idealisme meer hebben, geen principes, geen geloof of geen moreel» besef." Pieter van Lierop De Chinezen komen. Het Film Festival Rotterdam, dat woensdag 26 januari begint, zal een zwaar accent leggen op de cinema uit de Chinese Volksrepubliek, Taiwan en Honkong. Een van de verbluffendste films uit dat speciale pakket is afkomstig uit Hongkong en heet Temptations Of A Monk. Een historisch epos vol ruitergevechten met een allure waarvan we meenden dat Kurosawa er het patent op had. De film biedt geweldballetten die aan Peckinpah doen denken en een bordeel-scène die Fellini in herinnering roept. Temptations Of A Monk biedt ook nog de meest gewaagde liefdesscène die de Chinese cinema tot dusver ten beste heeft gegeven. De auteur van dit zinderende filmfresco blijkt een bedeesd meisje van anderhalve meter hoog; Clara Law. Haar naam is bekend. Van de in Macao geboren Clara Law draaide vorig jaar het ingetogen Autumn Moon in onze thea ters; een intieme film, die de bijzondere zwier van Temptations Of A Monk des te verbazingwekkender maakt. Clara Law: „Vergeleken met Tempations Of A Monk is Autumn Moon een rustig filmpje. Maar voor Hongkong cinema was juist die film ongewoon. Autumn Moon heb ik dan ook met buitenlands geld moe ten maken. Temptations Of A Monk is qua onderwerp traditioneler naar Hongkong- se opvattingen. Ik hoop echter dat mijn manier van vertellen en stileren toch iets toevoegt aan onze filmtraditie. In elk ge val was het voor mij iets totaal nieuws." „Toch heb ik Temptations kunnen maken met mijn gewone methodiek. Ik ben altijd vreselijk visueel ingesteld geweest. Als ik op de set vérschijn, heb ik de scènes in mijn hoofd en ik héb een 'shotlist' bij me met nauwkeurig vermeld welke camera instellingen ik denk te gaan gebruiken. Story boards maak ik niet. omdat ik heel slecht ben in tekenen, maar ik weet pre cies wat ik hebben wil. Ik spreek wel met mijn acteurs even door wat ik in gedach ten had en dan kunnen hun reacties aan leiding vormen om iets aan te passen. En ik luister naar eventuele suggesties van mijn cameraman. Maar meestal blijkt 80 procent van wat ik verzonnen heb op exact die manier in de film terecht te ko men. Ook bij Temptations Of A Monk. Mijn manier van ontwerpen blijkt dus niet genre-gebonden te zijn." Tang-dynastie Temptations speelt 1500 jaar geleden en vertelt over een generaal die verraad pleegt uit landsbelang. De prins bij wie hij in dienst is, speelt hij in handen van diens broer: zijn rivaal voor de troonopvolging. De prins wordt vermoord, de broer vestigt de Tang-dynastie die China tot legendari sche voorspoed zal brengen. De generaal blijft sukkelen met zijn geweten. Hij Cineaste Clara Law: Politiek is altijd du bieus. foto NPA zweert alle geweld af en gaat in een kloos ter. Maar hij wordt niet met rust gelaten door de nieuwe keizer die hem wil dwin gen bij hem in dienst te komen.-Als hij wei gert, zal dat worden opgevat als verraad. Clara Law noemt Tarkovski als de cineast die ze het meest bewondert, maar voor haar eigen films zijn de Japanners Ozu en Kurosawa van grotere betekenis geweest. Dat er links zijn te leggen tussen Tempta tions Of A Monk en vooral Kurosawa's Ran. spreekt ze niet tegen. Bij de grootse gevechtsscènes van de ouverture heeft ze erg haar best gedaan de stijl van de Japan se meester te benaderen. Voor het oog lijkt het haar makkelijk te zijn afgegaan. In wérkelijkheid is het een lijdensweg ge weest. Clara Law: „Het was buitengewoon lastig en zwaar. Om te beginnen omdat ik niet gewend was aan de barre kou waarin we die scènes moesten maken. Tussen de cember en maart, een jaar geleden, wer den die buitenscènes gedraaid. Dat is de koudste tijd van het jaar in China. Zelfs de medewerkers uit Peking hadden er moeite mee. Voor mij en de andere uit Hongkong afkomstige medewerkers was het bijna ondraaglijk. Twintig graden on der nul. met een straffe wind." „Ik had nooit eerder scènes gedaan met paarden. Ik had absoluut niet de condities waarin Kurosawa zulke scènes gewend De 23ste editie van het Film Festival Rotterdam wordt van woensdag 26 januari tot en met zondag 6 februari gehouden. In veertien zalen op en rond de Rotterdamse Kruiskade worden in tien dagen driehonderd speel films en documentaires vertoond. Het hoofdprogramma bestaat voor een belangrijk deel uit Chi nese films van jonge cineasten, die zich afzetten tegen de 'mooimake rij' van hun voorgangers. Enkele namen: Nin Ying (For Fun), Tian Zhuangzhuang (The Blue Kite), Tsai Ming-Liang (Rebels of the Neon Godl, He Jianjun (The Read Beads). Het Verre Oosten is voorts vertegenwoordigd met filmma kers uit Taiwan en Hongkong (Cla ra Law). Jonge cineasten van de Ameri kaanse westkust krijgen eveneens ruim aandacht. Gregg Araki. Ste ven Okazaki en Caveh Zahedi zijn van de partij. In één van de bijpro gramma's draaien Master Home Movies, films van professionele ci neasten die zich bedienen van de gemakkelijk hanteerbare amateur- camera. was te maken. Hij kon zijn gang gaan met 200 goed afgerichte paarden. Ik had paar den uit Peking, Xian en Mongoliè. Kleine paardjes, grote paarden; een beroerd ogend samenraapsel. En geen van de die ren was voor dit soort dingen getraind. De ruiters waren Mongolen die geen Chinees verstaan en slecht gediscipliceerd waren. Het kolossale museum heeft Louvre- achtige -pretenties en met de im mense triomfboog er vlak naast hoopte Koning Leopold II zelfs de Parijse Are de Triomph te overtreffen. Maar een stoffige reputatie en oersaaie uitstallingen zorg den ervoor dat het publiek de gang naar het Brusselse Jubelpark-museum alleen bij hoge uitzondering ondernam. Het 'museum dat niemand kent', zoals een staflid het noemt, betert na meer dan 150 jaar eindelijk z'n leven. Met een opmer kelijke renovatie en 30 nieuwe zalen voor grotendeels nooit eerder geëxposeerde kunstschatten heeft Brussel één van de grootste musea ter wereld. Het 'Jubelpark' was bedoeld als kroon op het werk van Koning Leopold II. de Belgische vorst die de rijkdommen van zijn persoonlijke kolonie Kongo gebruik te om Brussel te versieren met grote bou- van de overblijfselen, een schitterend Chinees Paviljoen, opent later dit jaar opnieuw de deuren. De meeste collecties in het Jubelpark- museum zijn in de loop van vele eeuwen opgebouwd uit geschenken, souvernirs en 'buit' van wereldreizigers, diplomaten en edelen. Er zijn de geschenken van Bourgondische hertogen en Habsbur- gers. zoals de wieg van Keizer Karei en de mantel van Montezuma. Maar er zijn ook schatten uit het oude Egypte. Grie kenland. Tibet of Micronesië, variërend van kleding tot wapens en sierproduk- ten. Vietnamese ceramiek en een onge kende collectie Delfts Blauw. Want op kleine schaal wilde het Brusselse mu seum. net als het British Museum of de Hermitage in Sint-Petersburg. de hele wereldgeschiedenis onder één dak bren gen. levards en imposante bouwwerken. Het in 1880 ingewijde 'Cinquantenaire', zoals de l'ranstaligen het park noemen, moest niet alleen het halve eeuwfeest herden ken van de revolutie tegen de Nederland se heersers. Het park met de triomfboog met zuilen galerij en de twee ronde vleugels moest een wandelpromenade voor kunst en cultuur worden, waar de expositie van kunstschatten bewees dat Brussel een plaats op de wereldkaart verdiende. Met de latere wereldtentoonstellingen zou de stad die ambitie nog eens nastreven. Eén Volgens de kenners lukte dat aardig, maar het grote publiek bleef jarenlang verstoken van een blik op de collecties. Zelfs de berooide toerist die zich op zijn 'Europa on 50 fl a day' verliet, was nau welijks naar de gratis te bezichtigen kunst te lokken: „Een enorm, armoedig georganiseerd museum dat de helft van de collectie de ene dag open stelt, en de andere helft de andere dag." Een meterslange plattegrond van het museum, waarop werd aangegeven wel ke zalen er nu weer allemaal dicht waren, herinnert aan die tijd. Een bewegwijze ring in de kilometerslange doolhof van slecht verlichte gangen ontbrak vrijwel; uitleg bij de vitrines eveneens. Geldgebrek „Een vreselijke en belachelijke situatie", erkent stafmedewerkster Anne van Waeg. maar aan het geldgebrek dat de oorzaak van alle ellende vormt is nog steeds geen definitief einde aan geko men. De Belgische overheid, platzak en berooid, heeft voor het museum als 'we tenschappelijke instelling' niet meer dan 4.4 miljoen gulden per jaar over. Foto links: Het Jubelpark-museum in Brussel heeft een grote collectie Delfts Blauw. foto's NPA Ook de presentatie van de kunstvoorwerpen in de Maaslandzaal is vernieuwd. Nieuwe afspraken tussen het museum en de regering, waarbij hoofdconservator Francis van Noten wat meer vrijheid kreeg, luidden een aantal jaren geleden een drastische koerswijziging in. Van No ten begon met het organiseren van spraakmakende tijdelijke tentoonstel lingen. onder meer over Egyptische en pre-columbiaanse kunst, de Maya-cul tuur en 'Het Goud der Skythen'. Het werd een enorm succes: de tijdelijke ten toonstellingen lokten jaarlijks ongeveer 300.000 bezoekers, veel meer dan de 200.000 die - meestal per Belgische schoolreis of Japanse touroperator - in teresse toonden voor de vaste collectie'. De naamsbekendheid was welkom; op de gevel van het museum prijkt niet voor niets de latijnse uitspraak 'Niemand haat de kunst, tenzij een onwetende'. De kleine renovaties en nieuwe uitstalkas ten die nodig waren om de tijdelijke ten toonstellingen tot een succes te maken, waren nog meer welkom en komen nu nog goed van pas. Maar de exposities werden vooral gebruikt om een spaarpot aan te leggen waaruit, samen met spon sorgeld, de op circa 12 miljoen gulden ge raamde renovatie werd betaald, „Spon soring is makkelijker als je wat presen teert dan wanneer je alleen stoffige ruim tes toont", zegt Van Waeg. Modernisering De gevolgen van die modernisering mo gen er zijn. Allereerst geeft het museum zijn oorspronkelijke verschillènde bouw stijlen met onder andere kloostergangen en zuilen weer alle ruimte. Vloeren, me taalconstructies en gietijzeren balustra des die in de jaren vijftig onder het onver biddelijke plamuurmes van de moderne tijd warén weggepleisterd. zijn weer te voorschijn gehaald. In nieuwe zalen treft de bezoeker een compleet gemoderni seerd overzicht van de nationale prehis torie en opgravingen uit de Merovingi- sche tijd. Nooit eerder geëxposeerde col lecties kostuums uit de 18e tot 20ste eeuw. Koptisch textiel en weefsels uit de Egyptische tijd zijn voor het eerst te be zichtigen. Hoewel het Koninklijk museum zich in middels trots aan het grote publiek heeft gepresenteerd, is de modernisering nog niet helemaal voltooid, erkent Van Waeg. De bordjes die tekst en uitleg bij de vitrinis moeten geven ontbreken nog altijd, evenals de bewegwijzering. Maar het grootste probleem is dat aan het geldgebrek geen einde is gekomen. Ook na de uitbreiding ontbreekt nog altijd het geld voor 48 extra bewakers Bij de regering is een verzoek om steun gedepo neerd. maar zegt Van Waeg. „wanneer dat niet wordt ingewilligd, bestaat de kans dat we weer zalen moeten sluiten. Dat zou wel het ergste zijn wat ons nu kan overkomen." Peter de Vries Scène ui >ns Of A Monk van Clara Law.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 15