endercle vakantiegangers Duits Menselijk leed heeft veel gezichten Sarcofaag lijkt niet te redden Tweede Kamer schiet tekort in politiek debat Bewegwijzering bij Liefkenshoektunnel negeert Nederland Eversdijk: D66 nog niet toe aan besturen provincie 11 iandeel oosterburen op Zeeuwse toeristenmarkt gestegen VRIJDAG 21 JANUARI 1994 in onze verslaggever LISSINGEN - Eén op de drie ;antiegangers in Zeeland imt uit Duitsland. De afgelo- jaren is het aandeel van jitsers in het verblijfstoeris- e in Zeeland van ongeveer een wart in 1989 toegenomen tot jna een derde in 1992. Van elke jf Duitsers die op vakantie ian naar Nederland, zet er één jers naar Zeeland. Een en an- tr blijkt uit cijfers van de Pro- nciale VVV. it toeristisch bureau gebruikt ifers van het Centraal Bureau or de Statistiek en het Con- ïu Vakantie Onderzoek om te frekenen hoe groot het belang in de Duitse vakantieganger is jor de Zeeuwse toeristische arkt. De daarvoor benodigde gevens over 1993 zijn nog niet lemaal beschikbaar. Directeur H. ter Heide houdt het voor tlopend op het resultaat van becijferingen op dat het aan- «1 van het Duitse verblijfstoe- me vorig jaar eerder is toege- imen dan gedaald. ..Het aantal uitse vakantiegangers is in als gevolg van het minder instige weer misschien afgeno- en, maar dat was ook het geval et het aantal Nederlanders", ht hij toe. „Ik denk dat we er nder meer van kunnen blijven tgaan dat ook in 1993 één op drie vakantiegangers uit uitsland kwam." VVV-directeur wijst erop dat gemiddelde Duitser door de iherpe economische teruggang eigen land vorig jaar al de nei- ng had zijn vakantiebestem- ing dichter bij huis te zoeken. t Heide signaleert ook een rdringingseffect: Duitse kantiegangers reserveren oeger dan Nederlandse, waar- >or de beschikbare ruimte op ingalowparken en campings drukke perioden al snel is ver ven. Bovendien laat een Duit- rzich minder snel dan een Ne- pen dagen in chaapskooi EINKENSZAND - Stichting Zeeuwse Schaapskudde judt de komende drie weeken- ïn open dagen. Zowel op zater- ig als op zondag is de schaaps- »i aan de Nieuwe Kamerse- Heinkenszand tussen .00 uur en 16.00 uur te bezoe- derlander verjagen door tegen vallend weer. Ter Heide: ..Wan neer een Duitser echt verzekerd wil zijn van zon dan gaat 'ie naar een plek waai'je daar ook van op aan kunt. Het weer in Zeeland neemt hij voor lief. Valt het wat tegen, nou, dam gaat 'ie uitwaai en op het strand." De cijfers van de Provinciale VW geven te zien dat het aantal overnachtingen van Duitse vakantiegangers in Zeeland is toegenomen van 3,1 miljoen in 1988 tot 4,7 miljoen in 1992. Ver blijf in een bugalow of apparte ment is het meest in trek bij Duitsers. In 1991 was 36 procent van de beschikbare capaciteit aan oosterburen verhuurd. Campings en hotel/pensions volgden met achtereenvolgens 29 en 27 procent. Het belang van Duitsland voor de Zeeuwse vakantiemarkt is de reden waarom de Provinciale VVV daar een fors deel van haar budget voor wervende activitei ten inzet. Zeeland is van de par tij op vijf beurzen en presenteert zich in vier advertentiecampag nes in Duitsland. Ook is een deel van de-toeristische gidsen van de VVV in het Duits vertaald. De Duitse versie van de Watersport- van onze verslaggever AARDENBURG - De twee jaar geleden in Aardenburg ontdekte Middeleeuwse graf kelder kan hoogstwaarschijn lijk niet worden gerestau reerd. De in de gemeentelijke werkplaats ondergebrachte sarcofaag is ernstig aangetast door de toevoer van vocht en plantaardige voedingstoffen. Van de wandschilderingen, op de grafkelder is weinig meer te zien en slakken hebben be zit genomen van de met mos bedekte tombe. De grafkelder dateert uit het begin van de veertiende eeuw en werd in februari 1992 door provinciaal archeoloog R. van Heeringen en enkele medewer kers blootgelegd. De vier skele- tresten in de tombe zijn voor onderzoek overgedragen aan de Rijksdienst voor Oudheid kundig Bodemonderzoek in Amersfoort en de tombe zelf werd met een glazen plaat be dekt om de vocht buiten te houden. De gemeente Aardenburg, het Anjerfonds en de provincie Zeeland hadden toegezegd 12.000 gulden bij elkaar te brengen voor de restauratie van de grafkelder. Maar vol gens adviseur W. Wagenaar van het Centraal Laborato rium voor Onderzoek van Voorwerpen van Kunst en We tenschap zijn de schilderingen nu al zo ver aangetast door vocht en algen en mossen dat restauratie hoogstwaarschijn lijk weinig zin meer heeft. Prematuur Archeologisch medewerker A. Willebroordse van de gemeen te Aardenburg heeft de moed echter nog niet helemaal opge geven. ..Het restaureren van de sarcofaag zal waarschijnlijk een heel moeilijke klus wor den", zegt Willebroordse. „Maar het is nog prematuur om te zeggen dat we de zaak maar beter kunnen vergeten. Het onderzoek van de Rijks dienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) en andere deskundigen naar de mogelijkheden tot restauratie van de grafkelder is immers nog niet helemaal afgerond." Ook restauranthouder P. de Munck, die eigenaar is van het stuk grond waaarin de sarco faag werd gevonden, wil er op dit moment nog niet van uit gaan dat het opknappen van de grafkelder zinloos is. Van het opgraven van het andere Middeleeuwse graf dat in zijn tuin ligt ziet hij echter voorlo pig het nut niet in. De Munck: „Laten we eerst maar eens af wachten of het inderdaad tech nisch mogelijk is om een be schilderde Middeleeuwse sar cofaag op te knappen en daar na kunnen we altijd nog verder zien." Vv :V'V De Middeleeuwse sarcofaag in Aardenburg lijkt niet meer te kunnen worden gerestaureerd. foto Charles Strijd mmm Gevolgen misdrijf of ongeluk voor buitenwereld moeilijk te bevatten Vanaf morgen, zaterdag, wordt in de wekelijkse bijlage re portage in allerlei vormen en situaties de positie van het slachtoffer belicht. Van Dale's groot woordenboek der Ne derlandse taal geeft er een ruime omschrijving aan: een slachtoffer is iemand die door de gevolgen van bepaalde handelingen of gebeurtenissen zwaar getroffen wordt. Als voorbeelden noemt Van Dale de slachtoffers van de Tivee- de Wereldoorlog en slachtoffers van een ramp. Maar je kuntje ook nog op vele andere manieren en in een veelheid aan gradaties het slachtoffer voelen. Van iemands woede, bemoeienis of privacy-inbreuk, van de bureaucratie en de regelgeving, van een onheuse bejegening door personen en instanties, van geluidshinder en milieu-overlast. van onze verslaggever VLISSINGEN - „Voor slacht offers is het veelal uitermate moeilijk om de weg in de maatschappij te hervinden, om nog maar niet te spreken over de energie die nodig is om door te gaan." Dat zegt mr Pie- ler van Vollenhoven, voorzit- ter van het Fonds Hulp aan j Slachtoffers van misdrijven 1 en verkeersongelukken. Vroe- ger werden deze slachtoffers aan hun lot overgelaten. De sa- menie ving was 'dadergericht'. Eerst halverwege de jaren tachtig is in ons land de slacht- I offerhulp van de grond geko men. Sinds 1990 wordt slacht offerhulp in financiële zin door de overheid erkend. De belangrijkste categorie slachtoffers wordt veroorzaakt door misdrijven. Per jaar zijn dat er rond één miljoen. Voor iemand die zelf niet is getrof- fen, is het moeilijk te bevatten i wat een slachtoffer van een misdrijf meemaakt en door maakt. In bepaalde gevallen, zoals bij mishandeling en ver krachting. kan men zich nog wel voorstellen hoe hard zo'n geweldsmisdrijf kan aanko men. Maar bij diefstal, inbraak en andere misdrijven ligt dat min der voor de hand. De verzeke ring dekt toch de schade, wordt er al gauw gedacht. Zo simpel I liggen de zaken niet. In de meeste gevallen heeft een mis- drijf ingrijpende gevolgen voor het slachtoffer. Het zijn gevol- I gen van zowel emotionele als praktische aard. j Slachtoffers in het verkeer - Per jaar zijn er dat 200.000 kunnen worden geconfron- I teerd met medische conse- Quenties, die hun hele verdere I 'even kunnen beïnvloeden, j Daarnaast lopen zij en hun fa- milie op tegen een muur van I Problemen. Allereerst is er de j Psychische dreun, veroorzaakt door allerlei plotselinge veran deringen. Dan zijn er de privé- perikelen door verlies van werk en gebrekkige zorg voor het ge zin. financiële zorgen, langdu rig juridisch touwtrekken over aansprakelijkheid en vergoe dingen. Doolhof „De papierwinkel van formu lieren waar je maandenlang mee te maken hebt. lijkt je leed soms alleen maar te vergro ten". staat ergens te lezen in de 'wegwijzer voor verkeers slachtoffers'. een gids vol infor matie om de weg te kunnen vinden in de doolhof van in stanties. Mensen die met een verkeersongeval zijn gecon fronteerd zullen deze gevoelens stellig herkennen. De verwer king en de zakelijke afwikke ling van een verkeersongeval zijn zelden eenvoudig. In een toestand van verslagenheid en verdriet moeten er beslissin gen worden genomen en in stanties worden benaderd, waarmee men tevoren nooit of nauwelijks te maken had. Hoezeer een dodelijk ongeval kan ingrijpen blijkt uit een bro chure van de Stichting Slacht offerhulp Zeeland. Daarin wordt het voorbeeld genoemd van twee jongemannen die met hun tractor op een onbewaakte spoorwegovergang door een aanstormende trein worden ge grepen. Van het ene op het an dere moment veranderen er drie levens radicaal. De moe der is haar kinderen kwijt, de vader zijn zoons voor wie hij het bedrijf had opgebouwd,, de jonge vrouw haar verloofde met wie ze zoveel toekomst plannen had. Medische missers Slachtoffers van medische mis sers. Een verhaal apart. Stun telende specialisten zorgen voor veel leed met het maken van fouten bij operatieve, diag nostische en therapeutische verrichtingen. Het voorbeeld van een Vlissingse vrouw en haar te laat ontdekte borstkan ker heeft duidelijk gemaakt hoe lang en hoe moeizaam de weg is die moet worden bewan deld in de strijd om recht te kunnen krijgen. Slachtoffers van heel andere aard komen in beeld bij het in stituut van de Nationale Om budsman in Den Haag Een be langrijk deel voelt zich de dupe geworden door een tekort aan informatieverstrekking door de overheid aan de burger en door het langzame tempo om zaken af te handelen. De amb telijke molens dus. De zwijgen de overheid. Het vrijwel ano nieme contact tussen een amb tenaar van een grote bureau cratische organisatie en een burger. Wie het populaire KRO-pro- gramma 'Ook dat nog' volgt, weet dat er in Nederland tus sen overheid en burger gekke dingen gebeuren. In 1992 steeg het aan de Nationale Ombuds man ter kennis gebrachte aan tal klachten over de overheid of haar organen met 46 procent. Het betrof met name handelin gen in strijd met grondrechten, wetgeving, redelijkheid en ge lijkheid. In de meeste gevallen was er sprake van onzorgvul digheid. al dan niet in combi natie met andere missers. De Nationale Ombudsman behan delt ook zaken van mensen die menen slachtoffer te zijn ge worden door directe individue le contacten tussen burger en bestuur. Vooral de manier waarop de politie werkt vormt een belangrijk deel van het werkterrein van de Ombuds man. Commissie Sinds kort heeft het ombuds- werk ook lagere overheden be reikt. In Middelburg is als eer ste gemeente in Zeeland een ombudscommissie aan het werk gegaan, waarop inwoners een beroep kunnen doen als ze vinden onheus te zijn bejegend door ambtenaren, gemeente bestuurders en gemeentelijke instanties. Slachtoffers en hun emotionele problemen. In de brochure van Slachtofferhulp komen daar over de ouders en verloofde van twee dodelijk getroffen jonge mannen op een onbewaakte spoorwegovergang aan het woord. Hoe de Spoorwegen het lieten afweten. Zegt de moeder: „Na de begrafenis hebben we nooit meer iets van ze gehoord. Dat vinden wij verschrikkelijk. Al had de machinist maar eens een kaartje gestuurd, desnoods anoniem, dan hadden we er vrede mee kunnen hebben." gids Zeeland wordt dit weekein de gepresenteerd op BOOT '94 in Diisseldorf. de grootste water- sportbeurs in Europa. Volgens Ter Heide is deze beurs voor Zee land van belang omdat veel Duitse plankzeilers en sportdui- kers er ideeen voor hun vakantie komen opdoen. van onze verslaggever TERNEUZEN - De bewegwijze ring om en rond de Liefkens hoektunnel laat volgens T. Maenhout van het Toeristisch Bureau Zeeuwsch-Vlaanderen te wensen over. Automobilisten die komend vanuil Nederland rond Antwerpen hun weg zoe ken naar Zeeuwsch-Vlaanderen zullen vergeefs uitkijken naar een bordje met de regio-aandui ding of Zeeuws-Y'laamse plaats namen. „Alleen bij de Kennedytunnel in Antwerpen verwijst een klein bordje naar Hulst. Dat is alles. In het Europa zonder grenzen zou dat toch beter moeten, vinden wij. Kijk je naar de bewegwijze ring in Zeeuwsch-Vlaanderen. dan wordt er op tal van borden verwezen naar Antwerpen. Hier kan het dus wel. in Vlaanderen niet", stelt mevrouw Maenhout. Vakantiesalon Tijdens de Vakantiesalon, die van 29 januari tot en met 6 fe bruari in Antwerpen wordt ge houden en waarop het bureau met een gezamenlijke stand van Hontenisse. Hulst en Sluis zijn opwachting maakt, zal het bu- reauhoofd bij het gemeentebe stuur van Antwerpen pleiten voor een betere bewegwijzering richting Zeeuwsch-Vlaanderen. Op de openingsdag van de beurs krijgt burgemeester B Cools van Antwerpen een mini-weg wijzer en bijhorende boodschap aangeboden De beurs - jaarlijks goed voor 150.000 bezoekers - wordt ge houden in het Bouwcentrum en is dagelijks geopend van 10 tot 17.00 uur. Het Toeristisch Bureau Zeeuwsch-Vlaanderen is een week eerder met een stand aan wezig op de consumentenbeurs in Luxemburg. Samen met een samenwerkingsverband van Cadzandse hotels hoopt Maen hout meer Luxemburgers te kunnen overhalen voor een kor te vakantie in met name West- Zeeuwsch-Vlaanderen. De beurs wordt gehouden van 21 tot en met 23 januari. WD-senator Luteyn: van onze verslaggever GOES - De Tweede Kamer laat het steeds meer afweten als het erom gaat echte politieke dis cussie te voeren over grote maatschappelijke vraagstuk ken. Dat leidt tot een toenemen de invloed van de Eerste Ka mer. Daar wordt het politieke debat wél gehouden. Zo haalde de VVD-fractieleider in de Se naat, ir D. Luteyn donderdag uit in een inleiding die hij in zijn woonplaats Goes hield voor het departement Zeeland van de Nederlandsehe Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Lu teyn onderschreef de stelling van oud-senator A. J. Kaland van het CDA dal de Tweede Ka mer wordt bevolkt door stem vee. „Scherp, maar waar," zei de VVD-voorman. Volgens Luteyn heeft de Eerste Kamer er geen enkele behoefte aan zich te profileren. De senaat krijgt echter vanzelf een belang rijker rol doordat de Tweede Ka mer zich steeds meer met details bezighoudt en zich bindt aan een gedetailleerd regeerak koord. „Waar de Tweede Kamer zich te veel is gaan identificeren met de uitvoerende macht, de regering, komt het controleren de aspect minder uit de verf en is in essentie de toenemende in vloed en positie van de Eerste kamer verklaard." zei Luteyn. Hij meende dat het gaat om een proces dat de laatste tientallen jaren in het politiek bedrijf in Den Haag aan de gang is. De liberale fractieleider hekelde de kwaliteit van de Tweede Ka mer: er is een toename van het aantal leden zonder brede maat- Stoptrein botst tegen vrachtauto van onze verslaggever BERGEN OP ZOOM - De stop trein uit Zeeland ramde giste ren omstreeks 11.15 uur een vrachtwagen met oplegger die op een overweg op het baanvak Bergen op Zoom/ Roosendaal stilstond. De truck met opleg ger had een technisch manke ment en kon niet meer voor of achteruit. De vrachtwagen kwam door de klap op het andere baanvak te recht. Er waren geen gewonden, maar de materiele schade was aanzienlijk. De auto werd geheel vernield. De knipperlichtinstal latie van de overweg en een sein paal werden zwaar beschadigd. Beide sporen waren gestremd. Treinreizigers uit Zeeland met bestemming Roosendaal wer den tussen 11.30 uur en 16.00 uur vanaf Bergen op Zoom met bus sen vervoerd. schappelijke ervaring. Steeds meer leden zijn ex-beleidsmede- werker. komen uit het onderwijs of de ambtelijke wereld of van de schoolbanken. Het aantal gene ralisten neemt af. Men wil zich profileren door vragen te stellen, moties in te dienen en wetsvoor stellen te amenderen. Het leidt, zo betoogde Luteijn, tot wet- en regelgeving die ingewikkeld is en moeilijk uitvoerbaar. Intus sen blijft de aanpak van grote problemen in de samenleving, bestrijding van criminalteit, ver laging van de collectieve lasten druk. werkgelegenheid, milieu beleid en vreemdelingenbeleid achterwege, stelde hij. De VVD-Senator constateerde dat de Eerste Kamer van liever lee ontdekt is door allerlei maat schappelijke organisaties en pressie-groepen. Onderwijl groeit de belangstelling voor het lidmaatschap voor de Eerste ka mer, „ook bij zeer vooraanstaan den uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisa ties". Dat zal leiden tot een ver dere versterking van de kwali teit en de bestuurskracht, be toogde hij. „Dit in tegenstelling tot de Tweede Kamer, waar nog steeds een zekere negatieve se lectie blijft plaatsvinden: bij voorbeeld als het gaat om verte genwoordiging vanuit het be drijfsleven. Ook kandidatenlij sten voor de komende verkiezin gen vertonen geen echt vernieu wend beeld Luteyn pleitte voor een betere kwaliteit wetgeving, minder ge detailleerde regeerakkoorden, meer generalisten in de Tweede Kamer, verhoging van de belo ning en vergroting van het maat schappelijk aanzien van kamer leden en vermindering van het aantal beleidsmedewerkers. Hij voorspelde dat de Senaat ook de komende jaren in het nieuws zal blijven en hij maakte een schatting van het aantal Ne derlanders dat voor afschaffing van de Eerste Kamer is. Hij meende dat dat er ongeveer hon derdvijftig zijn. hetgeen - zonder ongeveer - overeenkomt met de complete bezetting van de Tweede Kamer. VVD-senator ir D. Luteyn van onze verslaggever BURGH-HAAMSTEDE - D66 is nog lang niet stabiel genoeg om mee te besturen. Die mening verkondigde het CDA-Eerste- Kamerlid drs H. Eversdijk don derdagavond op een bijeen komst van zijn partij in Burgh- Haamstede. Volgens hem is Ne derland typisch een land voor beginselpartijen. „En enig echt beginsel heb ik bij D66 nog niet kunnen ontdekken." Het Eerste-Kamerlid voegde er aan toe dat hij tussen D66 en de linker vleugel van de liberalen en de rechter vleugel van de so cialisten geen verschil ziet. „Juist in een verkiezingstijd is het zaak om de verschillen bloot te leggen om een eerlijke keuze mogelijk te maken. Nou. en dan is D66 duidelijk mossel noch vis." Wat Eversdijk bij D66 wel ont dekt heeft is het streven naar zo veel mogelijk macht, gaf hij in Burgh-Haamstede aan. „En als men eenmaal meebestuurt weet D66 wat het is om de hitte van de dag en de koude van de nacht te voelen. Dat heeft gedeputeerde Dijkwel ondervonden bij zijn voorstellen om bejaardentehui zen in Zeeland te sluiten. Mede verantwoordelijkheid dragen is heel wat lastiger dan aan de kant luidkeels kritiek uitoefe- Slachtoffers in het verkeer worden soms geconfronteerd met medische consequenties, die hun hele verdere leven kunnen beïnvloe den. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 11