>zc
Provincies dreigen
vaarpret te bederven
Microtonner uit Rusland
Watersport spaart voor reddingboot
Breedendam toont
sloep uit Turkije
Kolibri 560 begint
aan nieuwe leven
Newcat compact
en duurzaam
varia
Optimisme
ondanks
ecessie
Exclusief
jacht van
Linssen
HISWA i93/94
DONDERDAG 9 DECEMBER 1993
De Hiswa-tentoonstelling-
die van 11 t/m 19 december
in de RAI wordt gehouden, is
dit jaar al de derde in
successie. Dat komt doordat de
watersportbranche zich
eigenlijk liever in december
met de nieuwe produkten
presenteert dan in maart zoals
gebruikelijk was. De
tentoonstelling van nu is
eigenlijk die van maart '94.
Door het gereedkomen van de
nieuwe Parkhal bood het RAI-
complex meer mogelijkheden
voor een betere Hiswai-timing.
Joe gretig de importeurs en
scheepswerven deze derde
Jiswa omarmen, blijkt wel uit
iet feit dat zich een tiental
jeelnemers meer heeft
aangemeld dan voor de
oorjaars-Hiswa van afgelopen
naart.
Exposeren in de RAI is een dure
grap en even is men bij de His-
wa-vereniging bevreesd geweest
dat drie tentoonstellingen in één
jaar voor een aantal exposanten
wat te veel van het goede zou zijn.
Maar niets bleek minder waar. De
ze keer zal men minstens 420 deel
nemers mogen verwelkomen.
De december-Hiswa biedt meer
dan in maart mogelijkheden voor
I primeurs. Bovendien is het voor
werven gemakkelijker om met de
specifieke wensen van de koper re
kening te houden, want er is meer
tijd beschikbaar.
Het maakt immers nogal wat ver-
schil voor de aflevering of de op
dracht voor een nieuwe boot in de
cember of in maart wordt ge
plaatst.
Alle recessiepraat ten spijt, het
gaat goed met de watersportbran
che. Het aantal vaarrecreanten
groeit, zowel in de verhuurmarkt al
in de traditionele chartervaart.
Trailerbaar
Op de Hiswa blijkt duidelijk dat er
een groei zit in markt voor trailer-
bare schepen. Men trekt er blijk
baar liever graag zelf op uit met
meeneming van de eigen boot. -De
afgelopen slechte zomer heeft, am
per invloed gehad op het aantal
vaarvakanties.
Wel zijn er bij bruggen en sluizen
minder doorvaarten geregistreerd,
maar het aantal dagen dat men op
de boot heeft vertoefd heeft dit jaar
geen neergang te zien gegeven.
Toch blijft de Hiswa op zijn qui-vi-
ve. Men maakt zich zorgen over de
kostenontwikkeling voor consu
ment en bedrijfsleven. Volgens
Hiswa-voorzitter A.A. Taselaar is
die kostenontwikkeling toe te
schrijven aan onduidelijk over
heidsbeleid. Hij doelt daarbij op de
verhogingen van tarieven voor
brug- en sluisbedieningen, leges-
gelden en de plannen van provin
cies om 'provinciale vaarbelasting'
te gaan heffen nu de landelijke
overheid daarvan heeft afgezien.
Zeeland en Friesland noemt hij als
voorbeeld.
Milieu
..Tijdens de discussie over de vaar
belasting hebben de belangenor
ganisaties aangegeven dat er met
hen te praten zou zijn over een
vorm van bestemmingsheffing,
mits deze in een breder kader ge
plaatst zou worden. Bedrijven en
watersporters willen best bijdra
gen aan een fonds mits de gelden
Een exclusief jacht van
de eerste orde. Zo kan
de nieuwe Linssen 45HT
zonder overdrijving wor
den omschreven. Het schip
beleeft zijn wereldpre
mière op de Hiswa. Pikante
bijzonderheid is dat het
jacht een volledig Neder
lands produkt is, gebouwd
bij de werf Linssen Yachts
in Maasbracht naar een
ontwerp van W.H. Wilke.
De alleenverkoop voor Ne
derland berust bij Lengers
International bv in Nigte-
vecht.
De 45HT is een stalen en
modern gelijnd motorjacht,
geschikt voor zowel binnen
wateren als voor op zee. Het
gehele schip is als het ware
opgebouwd rond de cen
trale stuurstand en heeft
bovendien een flybridge
met een elektrisch-hydrau-
lisch bedienbare cabriolet
kap.
De lengte over alles be
draagt 13.50 meter en de
breedte is 4,30. Het schip
steekt 1,30 meter.
Er staan twee Volvo Penta
diesels in van 430 pk elk, die
een snelheid van 25 knopen
mogelijk maken.
Vier tot zes personen vin
den er een vaste slaap
plaats in. Er zijn twee dou
ches aan boord. Standaard
is het schip uitgerust met
warmwatervoorziening,
airconditioning, een diesel
generator, luxe kersenhou
ten betimmering en teak-
dekken.
Een opmerkelijke bijdrage aan
de Hiswa wordt geleverd door
Castlemain Marine Holland bv in
Loosdrecht, die zowel uit Rusland
als uit Zuid-Afrika interessante
noviteiten in de aanbieding heeft.
Uit Sint-Petersburg komt de Micro
5.5 Sport, een klein zeiljacht, dat
vier slaapplaatsen biedt, alsmede
een complete uitrusting. De intro
ductieprijs van f 19.995 is buiten
gewoon concurrerend.
Deze Russische microtonner is
trailerbaai- en zal behalve de toer-
zeiler ook de wedstrijdzeiler aan
spreken. Het is een modern ont
werp met een lengte over alles van
5,90 meter. De grootste breedte is
2,49 en de diepgang met ingetrok
ken zwaard is slechts 75 centime
ter. Met neergelaten zwaard steekt
de Micro 1,10 meter.
Er zijn in het voorschip twee slaap
plaatsen gemaakt en in de kajuit
nog twee. De zwaardkast biedt
plaats aan de tafel.
De mastlengte is 8 meter en de
doorvaarthoogte 9 meter. Er kan
18,5 vierkante meter zeil gevoerd
worden. Het schip is geschikt voor
een buitenboordmotor. Deze, een
Veterok 8M. wordt meegeleverd
voor 950 gulden.
Uit Zuid-Afrika komt de Van de
Stadt 225, een trailerbaar zeiljacht
De Van de Stadt 225 uit Zuid-Afrika is een trailerbaar zeiljacht.
11-19 DECEMBER
Amsterdam raK
Onder aanvoering van het Koninklijk Nederlands Wa
tersport Verbond (KNWV) gaan watersporters en
watersportbedrijven een nieuwe reddingboot financieren
voor de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschap
pij. De KNRM staat nu voor de aanschaf van een nieuwe
boot en daarmee is veel geld gemoeid. Een miljoen om
precies te zijn. Het KNWV heeft nu het initiatief genomen
om de watersportwereld te mobiliseren teneinde het
schip in korte tijd bij elkaar te sparen-
Vorig jaar voeren de reddingboten van de KNRM 1062
keer uit. In 702 gevallen ging het om hulp aan in nood
verkerende watersporters. Dat betekent bijna 70 procent.
De watersport levert dus verreweg de meeste averij en
drenkelingen. Vandaar dat deze sector nu eens wat terug
wil doen. Het KNWV pakt. te beginnen op de Hiswa. de
zaken groot aan. Het is bedoeling dat de boot op de eerst
volgende Hiswa in 1994 bij elkaar gespaard is.
Een en ander wordt gerealiseerd met een nationale ze
gelactie. Er is een unieke collectie waardezegels gemaakt
in een beperkte en genummerde oplage. Die zegels zijn te
koop bij elke bij het KNWV aangesloten watersportver
eniging. bij de watersportbedrijven en bij het verbonds-
bureau van het KNWV. Een zegel kost f 1.25. maar het
KNWV hoopt dat er hele vellen worden afgenomen. Die
komen dan op 25 gulden.
Gul
Van ondernemers in de watersport wordt een gulle opstel
ling verwacht. Wie in een keer voor minimaal duizend gul
den aan zegels koopt wordt ..Officieel Sponsor Redding
boot Watersport KNWV". Deze eretitel mag het bedrijf in
al zijn reclame- en promotie-uitingen gebruiken. Een oor
konde krijgt men als bewijs thuisgestuurd.
Verzamelaars kunnen voor 250 gulden een speciaal vel
met de gehele serie zegels kopen.
De beoogde reddingboot wordt nieuw gebouwd en is een
zeewaardig snel schip van het type 'Valentijn'. Van dit
beproefde ontwerp zijn er intussen al vijf in de vaart, Het
is een aluminium schip dat wordt voortbewogen door
twee 430 pk diesels. Deze motoren drijven waterjets aan
zodat het schip in ondiep water kan varen. De topsnel
heid is 34 knopen. De bemanning bestaat uit vier vrijwilli
gers. maar er kunnen liefst 64 mensen op worden meege
nomen.
gebruikt worden voor de waterre
creatie. Maar zoals het nu toegaat
wordt." aldus Taselaar. ..Neder
land Waterland al gauw Nederland
Onbetaalbaarland." Ook het be
drijfsleven wordt thans zwaar be
last met milieu-investeringen, zegt
Taselaar, terwijl allerlei gemeente
lijke belastingen scherp omhoog
lopen.
Jachthavens aan grote vaarwegen
betalen vaak hoge milieuheffingen
onder het motto 'de vervuiler be
taalt'. terwijl helemaal niet vast
staat dat die jachthaven wel de
vervuiler van die vaarweg is.
Nol van Bennekom
dat gebouwd wordt door de kleine
werf van Henry Vink, gespeciali
seerd in Van de Stadt-ontwerpen.
In het polyester schip is vierhon
derd kilo loodballast volledig inge-
lamineerd, Ook dit schip heeft een
intrekbaar zwaard, waardoor de
diepgang varieert van 50 centime
ter tot 1.30 meter.
De lengte over alles is 7.35 meter en
de breedte 2.50 meter.
Er kunnen vier personen in slapen,
twee in de punt en twee in de ka
juit.
Castlemain brengt dit schip voor
29.995 gulden, hetgeen circa 25
procent goedkoper is dan de gang
bare prijs voor soortgelijke
jachten, zo meldt de importeur.
Ook op het gebied van toebehoren
biedt Castlemain een noviteit. Dat
is de elektrische lierhandle van
Modea. Dit apparaat wordt op de
lier geplaatst en via een water
dicht in de kuip stopcontact aan
gesloten. De elektromotor draait
links- en rechtsom 75 toeren per
minuut en levert 0,3 pk. De elektri
sche lierhandle wordt aangeboden
voor 3490 gulden.
Scheepswerf De Breedendam in
Loosdrecht heeft ook een eigen
werf in Turkije. Daar wordt de houten
sloep De Breedendam 680 gebouwd
volgens de strikte kwaliteitsnormen
die in Loosdrecht gelden. Het schip
wordt voor het eerst op de Hiswa
getoond.
De werf wijst erop dat er vaak
verschil te merken valt tussen
wat in Nederland onder vakwerk
wordt verstaan en wat er in het
buitenland, met name in de lage
lonenlanden. onder die noemer
wordt geproduceerd. „Het pro
dukt van Breedendam vormt hier
op duidelijk een uitzondering"*
Bij de bouw van de 680 is gebruik
gemaakt van diverse houtsoorten,
zoals mahonie, eiken en iroko, wel
ke fraai zijn gecombineerd-
De door Everhard van Burkom ge
tekende sloep zal sommigen be
kend voorkomen. Dat klopt, want
zeventien jaar geleden al ontwierp
Van Burkom eén soortgelijke
sloep van zes meter.
Intussen is het schip in verschil
lende lengtes leverbaar, zoals 7,50
en 8 meter.
De Breedendam brengt het schip
op de Hiswa voor een prijs van
59.800 gulden, inclusief 15 pk Vetus
diesel met intercooling, teakdek-
ken, blokroosters. stuurstand met
hydraulische besturing en homo-
kinetische koppeling. Volgens De
Breedendam is de prijs buitenge
woon concurrerend omdat een dei -
gelijk schip in Nederland al gauw
op circa 110.000 gulden zou moeten
komen.
Bijboot
De werf brengt overigens ook een
nieuw als bijboot ontworpen
scheepje van 5.20 meter. Het heeft
een polyester romp en is afgewerkt
met massief mahonie, teak en ei
ken. Het schip komt volgend jaar
in produktie.
Eveneens nieuw is een prachtig ge
lijnde hull van een overnaads ko
pergeklonken spiegelsloep met
een hoog vrijboord. Dit ontwerp
heefteen lengte van 6,70 meter. De
prijs van een polyester romp afge
timmerd met veel massief hout en
inclusief 11 pk Vetus diesel is circa
70 mille.
De kleine vertrouwde Kolibri 560 is opnieuw in produktie geno
men. foto G PD
Het grote nieuws van de ver
maarde Kolibri-werf in
Stompwijk is oud nieuws: men
heeft namelijk besloten om het
bekende model 560 opnieuw in
produktie te nemen. Deze oer-
Kolibri van duurzaam plak-
hout is al sinds jaar en dag een
bekende verschijning op onder
meer het IJsselmeer.
De werf heeft een hernieuwde
en vooral toegenomen belang
stelling bij het publiek gecon
stateerd voor dit type. De
rompvorm en de veelgeroemde
zeileigenschappen zijn onver
anderd gebleven. Wel is er aan
het interieur en de dek-lay-out
wat gewijzigd. Het scheepje is
leverbaar in zowel een twee- als
een vierpersoons uitvoering.
Een hefkiel behoort voorts tot
de mogelijkheden.
Als vanouds is het schip als
bouwpakket te koop. Dan is de
prijs 9900 gulden en daar ko
men dan nog voor f 7400 toe
behoren bij. Werfgebouwd kost
de Kolibri 26.000 gulden.
De lengte over alles is 5,60 me
ter en de breedte 2,05 meter. De
Kolibri 560 steekt een meter.
Nieuwe rompvorm
De Kolibri-werf brengt als no
viteit ook de Kolibri 1100 (Van
de Stadt 37). Dit elf-meterschip
heeft een totale nieuwe romp
vorm met een lange waterlijn
(9,30 meter). Opvallend is de
combinatie van een slank voor
schip en een breed achterschip.
Het 7/8 zeilplan is verder ont
wikkeld en heeft voortaan geen
overlappende genua meer. Er
kan 70 vierkante meter zeil ge
voerd worden.
De Newcat 12 Racing snijdt door het water.
Newcat Catamarans worden
geproduceerd door New Marine,
een fabrikant in het Franse Bretagne.
Het merk wordt in Nederland
geïmporteerd door de fa. Tsjasco bv in
Huizen. Dit bedrijf presenteert de
Newcat voor het eerst op de Hiswa.
Belangrijkste kenmerk van de
Newcat catamarans is dat de
hulls gemaakt zijn van naadloos
polyethyleen, een geheel stopvas-
te nagenoeg onderhoudsvrije
kunststof, die bovendien recycle
baar is.
Sinds het merk acht jaar geleden
door de Fransman Noel Louvet
werd opgezet, zijn er bijna 5000
Newcats afgeleverd, voornamelijk
in Frankrijk. Maar sinds 1987
wordt er geëxporteerd naar Duits
land. Italië. België en Canada.
Daar is nu dan Nederland bijgeko
men.
De Newcats blinken uit door hun
groot volume hulls, waardoor zij
een groot draagvermogen bezitten
en toch compact van afmetingen
zijn. Als gevolg van zijn bewezen
duurzaamheid is de Newcat erg po
pulair bij zeilscholen. Vijftig pro
cent van alle verkopen gaat naar
zeilscholen. de andefe vijftig pro
cent komt in handen van particu
lieren.
Tjasco brengt in Nederland vier ty
pes op de markt: de 12 jr met een
zeiloppervlak van acht vierkante
meter, de 12 Racing met een zeil
oppervlak van elf vierkante meter
en voorts de Newcats F2 en Fl. die
respectievelijk 12.2 en 13,5 vier
kante meter zeil voeren. De goed
koopste Newcat kost 6590 gulden.
De derde Hiswa-tenloonstelling trekt een recordaantal exposanten.