>zc Provincies dreigen vaarpret te bederven Microtonner uit Rusland Watersport spaart voor reddingboot Breedendam toont sloep uit Turkije Kolibri 560 begint aan nieuwe leven Newcat compact en duurzaam varia Optimisme ondanks ecessie Exclusief jacht van Linssen HISWA i93/94 DONDERDAG 9 DECEMBER 1993 De Hiswa-tentoonstelling- die van 11 t/m 19 december in de RAI wordt gehouden, is dit jaar al de derde in successie. Dat komt doordat de watersportbranche zich eigenlijk liever in december met de nieuwe produkten presenteert dan in maart zoals gebruikelijk was. De tentoonstelling van nu is eigenlijk die van maart '94. Door het gereedkomen van de nieuwe Parkhal bood het RAI- complex meer mogelijkheden voor een betere Hiswai-timing. Joe gretig de importeurs en scheepswerven deze derde Jiswa omarmen, blijkt wel uit iet feit dat zich een tiental jeelnemers meer heeft aangemeld dan voor de oorjaars-Hiswa van afgelopen naart. Exposeren in de RAI is een dure grap en even is men bij de His- wa-vereniging bevreesd geweest dat drie tentoonstellingen in één jaar voor een aantal exposanten wat te veel van het goede zou zijn. Maar niets bleek minder waar. De ze keer zal men minstens 420 deel nemers mogen verwelkomen. De december-Hiswa biedt meer dan in maart mogelijkheden voor I primeurs. Bovendien is het voor werven gemakkelijker om met de specifieke wensen van de koper re kening te houden, want er is meer tijd beschikbaar. Het maakt immers nogal wat ver- schil voor de aflevering of de op dracht voor een nieuwe boot in de cember of in maart wordt ge plaatst. Alle recessiepraat ten spijt, het gaat goed met de watersportbran che. Het aantal vaarrecreanten groeit, zowel in de verhuurmarkt al in de traditionele chartervaart. Trailerbaar Op de Hiswa blijkt duidelijk dat er een groei zit in markt voor trailer- bare schepen. Men trekt er blijk baar liever graag zelf op uit met meeneming van de eigen boot. -De afgelopen slechte zomer heeft, am per invloed gehad op het aantal vaarvakanties. Wel zijn er bij bruggen en sluizen minder doorvaarten geregistreerd, maar het aantal dagen dat men op de boot heeft vertoefd heeft dit jaar geen neergang te zien gegeven. Toch blijft de Hiswa op zijn qui-vi- ve. Men maakt zich zorgen over de kostenontwikkeling voor consu ment en bedrijfsleven. Volgens Hiswa-voorzitter A.A. Taselaar is die kostenontwikkeling toe te schrijven aan onduidelijk over heidsbeleid. Hij doelt daarbij op de verhogingen van tarieven voor brug- en sluisbedieningen, leges- gelden en de plannen van provin cies om 'provinciale vaarbelasting' te gaan heffen nu de landelijke overheid daarvan heeft afgezien. Zeeland en Friesland noemt hij als voorbeeld. Milieu ..Tijdens de discussie over de vaar belasting hebben de belangenor ganisaties aangegeven dat er met hen te praten zou zijn over een vorm van bestemmingsheffing, mits deze in een breder kader ge plaatst zou worden. Bedrijven en watersporters willen best bijdra gen aan een fonds mits de gelden Een exclusief jacht van de eerste orde. Zo kan de nieuwe Linssen 45HT zonder overdrijving wor den omschreven. Het schip beleeft zijn wereldpre mière op de Hiswa. Pikante bijzonderheid is dat het jacht een volledig Neder lands produkt is, gebouwd bij de werf Linssen Yachts in Maasbracht naar een ontwerp van W.H. Wilke. De alleenverkoop voor Ne derland berust bij Lengers International bv in Nigte- vecht. De 45HT is een stalen en modern gelijnd motorjacht, geschikt voor zowel binnen wateren als voor op zee. Het gehele schip is als het ware opgebouwd rond de cen trale stuurstand en heeft bovendien een flybridge met een elektrisch-hydrau- lisch bedienbare cabriolet kap. De lengte over alles be draagt 13.50 meter en de breedte is 4,30. Het schip steekt 1,30 meter. Er staan twee Volvo Penta diesels in van 430 pk elk, die een snelheid van 25 knopen mogelijk maken. Vier tot zes personen vin den er een vaste slaap plaats in. Er zijn twee dou ches aan boord. Standaard is het schip uitgerust met warmwatervoorziening, airconditioning, een diesel generator, luxe kersenhou ten betimmering en teak- dekken. Een opmerkelijke bijdrage aan de Hiswa wordt geleverd door Castlemain Marine Holland bv in Loosdrecht, die zowel uit Rusland als uit Zuid-Afrika interessante noviteiten in de aanbieding heeft. Uit Sint-Petersburg komt de Micro 5.5 Sport, een klein zeiljacht, dat vier slaapplaatsen biedt, alsmede een complete uitrusting. De intro ductieprijs van f 19.995 is buiten gewoon concurrerend. Deze Russische microtonner is trailerbaai- en zal behalve de toer- zeiler ook de wedstrijdzeiler aan spreken. Het is een modern ont werp met een lengte over alles van 5,90 meter. De grootste breedte is 2,49 en de diepgang met ingetrok ken zwaard is slechts 75 centime ter. Met neergelaten zwaard steekt de Micro 1,10 meter. Er zijn in het voorschip twee slaap plaatsen gemaakt en in de kajuit nog twee. De zwaardkast biedt plaats aan de tafel. De mastlengte is 8 meter en de doorvaarthoogte 9 meter. Er kan 18,5 vierkante meter zeil gevoerd worden. Het schip is geschikt voor een buitenboordmotor. Deze, een Veterok 8M. wordt meegeleverd voor 950 gulden. Uit Zuid-Afrika komt de Van de Stadt 225, een trailerbaar zeiljacht De Van de Stadt 225 uit Zuid-Afrika is een trailerbaar zeiljacht. 11-19 DECEMBER Amsterdam raK Onder aanvoering van het Koninklijk Nederlands Wa tersport Verbond (KNWV) gaan watersporters en watersportbedrijven een nieuwe reddingboot financieren voor de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschap pij. De KNRM staat nu voor de aanschaf van een nieuwe boot en daarmee is veel geld gemoeid. Een miljoen om precies te zijn. Het KNWV heeft nu het initiatief genomen om de watersportwereld te mobiliseren teneinde het schip in korte tijd bij elkaar te sparen- Vorig jaar voeren de reddingboten van de KNRM 1062 keer uit. In 702 gevallen ging het om hulp aan in nood verkerende watersporters. Dat betekent bijna 70 procent. De watersport levert dus verreweg de meeste averij en drenkelingen. Vandaar dat deze sector nu eens wat terug wil doen. Het KNWV pakt. te beginnen op de Hiswa. de zaken groot aan. Het is bedoeling dat de boot op de eerst volgende Hiswa in 1994 bij elkaar gespaard is. Een en ander wordt gerealiseerd met een nationale ze gelactie. Er is een unieke collectie waardezegels gemaakt in een beperkte en genummerde oplage. Die zegels zijn te koop bij elke bij het KNWV aangesloten watersportver eniging. bij de watersportbedrijven en bij het verbonds- bureau van het KNWV. Een zegel kost f 1.25. maar het KNWV hoopt dat er hele vellen worden afgenomen. Die komen dan op 25 gulden. Gul Van ondernemers in de watersport wordt een gulle opstel ling verwacht. Wie in een keer voor minimaal duizend gul den aan zegels koopt wordt ..Officieel Sponsor Redding boot Watersport KNWV". Deze eretitel mag het bedrijf in al zijn reclame- en promotie-uitingen gebruiken. Een oor konde krijgt men als bewijs thuisgestuurd. Verzamelaars kunnen voor 250 gulden een speciaal vel met de gehele serie zegels kopen. De beoogde reddingboot wordt nieuw gebouwd en is een zeewaardig snel schip van het type 'Valentijn'. Van dit beproefde ontwerp zijn er intussen al vijf in de vaart, Het is een aluminium schip dat wordt voortbewogen door twee 430 pk diesels. Deze motoren drijven waterjets aan zodat het schip in ondiep water kan varen. De topsnel heid is 34 knopen. De bemanning bestaat uit vier vrijwilli gers. maar er kunnen liefst 64 mensen op worden meege nomen. gebruikt worden voor de waterre creatie. Maar zoals het nu toegaat wordt." aldus Taselaar. ..Neder land Waterland al gauw Nederland Onbetaalbaarland." Ook het be drijfsleven wordt thans zwaar be last met milieu-investeringen, zegt Taselaar, terwijl allerlei gemeente lijke belastingen scherp omhoog lopen. Jachthavens aan grote vaarwegen betalen vaak hoge milieuheffingen onder het motto 'de vervuiler be taalt'. terwijl helemaal niet vast staat dat die jachthaven wel de vervuiler van die vaarweg is. Nol van Bennekom dat gebouwd wordt door de kleine werf van Henry Vink, gespeciali seerd in Van de Stadt-ontwerpen. In het polyester schip is vierhon derd kilo loodballast volledig inge- lamineerd, Ook dit schip heeft een intrekbaar zwaard, waardoor de diepgang varieert van 50 centime ter tot 1.30 meter. De lengte over alles is 7.35 meter en de breedte 2.50 meter. Er kunnen vier personen in slapen, twee in de punt en twee in de ka juit. Castlemain brengt dit schip voor 29.995 gulden, hetgeen circa 25 procent goedkoper is dan de gang bare prijs voor soortgelijke jachten, zo meldt de importeur. Ook op het gebied van toebehoren biedt Castlemain een noviteit. Dat is de elektrische lierhandle van Modea. Dit apparaat wordt op de lier geplaatst en via een water dicht in de kuip stopcontact aan gesloten. De elektromotor draait links- en rechtsom 75 toeren per minuut en levert 0,3 pk. De elektri sche lierhandle wordt aangeboden voor 3490 gulden. Scheepswerf De Breedendam in Loosdrecht heeft ook een eigen werf in Turkije. Daar wordt de houten sloep De Breedendam 680 gebouwd volgens de strikte kwaliteitsnormen die in Loosdrecht gelden. Het schip wordt voor het eerst op de Hiswa getoond. De werf wijst erop dat er vaak verschil te merken valt tussen wat in Nederland onder vakwerk wordt verstaan en wat er in het buitenland, met name in de lage lonenlanden. onder die noemer wordt geproduceerd. „Het pro dukt van Breedendam vormt hier op duidelijk een uitzondering"* Bij de bouw van de 680 is gebruik gemaakt van diverse houtsoorten, zoals mahonie, eiken en iroko, wel ke fraai zijn gecombineerd- De door Everhard van Burkom ge tekende sloep zal sommigen be kend voorkomen. Dat klopt, want zeventien jaar geleden al ontwierp Van Burkom eén soortgelijke sloep van zes meter. Intussen is het schip in verschil lende lengtes leverbaar, zoals 7,50 en 8 meter. De Breedendam brengt het schip op de Hiswa voor een prijs van 59.800 gulden, inclusief 15 pk Vetus diesel met intercooling, teakdek- ken, blokroosters. stuurstand met hydraulische besturing en homo- kinetische koppeling. Volgens De Breedendam is de prijs buitenge woon concurrerend omdat een dei - gelijk schip in Nederland al gauw op circa 110.000 gulden zou moeten komen. Bijboot De werf brengt overigens ook een nieuw als bijboot ontworpen scheepje van 5.20 meter. Het heeft een polyester romp en is afgewerkt met massief mahonie, teak en ei ken. Het schip komt volgend jaar in produktie. Eveneens nieuw is een prachtig ge lijnde hull van een overnaads ko pergeklonken spiegelsloep met een hoog vrijboord. Dit ontwerp heefteen lengte van 6,70 meter. De prijs van een polyester romp afge timmerd met veel massief hout en inclusief 11 pk Vetus diesel is circa 70 mille. De kleine vertrouwde Kolibri 560 is opnieuw in produktie geno men. foto G PD Het grote nieuws van de ver maarde Kolibri-werf in Stompwijk is oud nieuws: men heeft namelijk besloten om het bekende model 560 opnieuw in produktie te nemen. Deze oer- Kolibri van duurzaam plak- hout is al sinds jaar en dag een bekende verschijning op onder meer het IJsselmeer. De werf heeft een hernieuwde en vooral toegenomen belang stelling bij het publiek gecon stateerd voor dit type. De rompvorm en de veelgeroemde zeileigenschappen zijn onver anderd gebleven. Wel is er aan het interieur en de dek-lay-out wat gewijzigd. Het scheepje is leverbaar in zowel een twee- als een vierpersoons uitvoering. Een hefkiel behoort voorts tot de mogelijkheden. Als vanouds is het schip als bouwpakket te koop. Dan is de prijs 9900 gulden en daar ko men dan nog voor f 7400 toe behoren bij. Werfgebouwd kost de Kolibri 26.000 gulden. De lengte over alles is 5,60 me ter en de breedte 2,05 meter. De Kolibri 560 steekt een meter. Nieuwe rompvorm De Kolibri-werf brengt als no viteit ook de Kolibri 1100 (Van de Stadt 37). Dit elf-meterschip heeft een totale nieuwe romp vorm met een lange waterlijn (9,30 meter). Opvallend is de combinatie van een slank voor schip en een breed achterschip. Het 7/8 zeilplan is verder ont wikkeld en heeft voortaan geen overlappende genua meer. Er kan 70 vierkante meter zeil ge voerd worden. De Newcat 12 Racing snijdt door het water. Newcat Catamarans worden geproduceerd door New Marine, een fabrikant in het Franse Bretagne. Het merk wordt in Nederland geïmporteerd door de fa. Tsjasco bv in Huizen. Dit bedrijf presenteert de Newcat voor het eerst op de Hiswa. Belangrijkste kenmerk van de Newcat catamarans is dat de hulls gemaakt zijn van naadloos polyethyleen, een geheel stopvas- te nagenoeg onderhoudsvrije kunststof, die bovendien recycle baar is. Sinds het merk acht jaar geleden door de Fransman Noel Louvet werd opgezet, zijn er bijna 5000 Newcats afgeleverd, voornamelijk in Frankrijk. Maar sinds 1987 wordt er geëxporteerd naar Duits land. Italië. België en Canada. Daar is nu dan Nederland bijgeko men. De Newcats blinken uit door hun groot volume hulls, waardoor zij een groot draagvermogen bezitten en toch compact van afmetingen zijn. Als gevolg van zijn bewezen duurzaamheid is de Newcat erg po pulair bij zeilscholen. Vijftig pro cent van alle verkopen gaat naar zeilscholen. de andefe vijftig pro cent komt in handen van particu lieren. Tjasco brengt in Nederland vier ty pes op de markt: de 12 jr met een zeiloppervlak van acht vierkante meter, de 12 Racing met een zeil oppervlak van elf vierkante meter en voorts de Newcats F2 en Fl. die respectievelijk 12.2 en 13,5 vier kante meter zeil voeren. De goed koopste Newcat kost 6590 gulden. De derde Hiswa-tenloonstelling trekt een recordaantal exposanten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 9