Belgen dringend nodig in Delta PZC Laatste schippersschool dicht Bulkcarrier werd toegang tot sluis Terneuzen ontzegd Bijstandskaravaan FNV begon de Zeeuwse toernee Regionale diensten werken samen op gebied milieuzorg Opvang asielzoekers door kou opgeheven cr Euregio moet tekort 160 mille oplossen provincie 11 lotterdamse voorvechter: Rijn-Schelde Delta in Europa zonder weerga oêsfiiJf WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993 an onze verslaggever IERIKZEE - De Rijn-Schelde ella kan worden uitgebouwd jt een regio die in Europa zijn elijke niet kent. Maar het heeft as echt zin er de schouders on er te zetten wanneer we dat sa- en met 'onze Belgische vrien- en' doen. We kunnen ons dan okniet permitteren dat de ver- oudingen met de Belgen voort - urend worden vertroebeld. lie boodschap droeg de voorzit- it van de Kamer van Koophan- el Rotterdam mr R de Bok insdagmiddag uit tijdens een inchbijeenkomst van de eeuwse Maatschappij voor Nij- ■rheid en Handel in Zierikzee. otterdam, zo waarschuwde hij, an zich als grootste haven niet nger de weelde van de arrogan- e veroorloven. Ook Antwer- ien, aldus De Bok, blijft niet op been wanneer alleen de eigen avenbelangen voorop blijven ;aan. Datzelfde geldt voor lent, Vlissingen, Terneuzen en eebrugge. Ie Bok is al jarenlang dè grote oortrekker van het idee de hele [ijn-Schelde Delta (de driehoek lotte rd am-Antwerpen-Zee- rugge) uit te bouwen tot één rote Europese regio. Daarmee intstaat volgens hem een ge- lied met groeimogelijkheden lat in Europa zijn weerga niet ent. „Samenwerking is nodig m dat te benutten." Stukgelopen )e kamers van koophandel in [otterdam, Dordrecht, Breda, liddelburg en Terneuzen heb- len de Nederlandse overheden il geruime tijd geleden voor het ilan gewonnen. Maar de pogin- icn om de Vlamingen erbij te be- rekken zijn tot dusver stukgelo- «n op politieke twisten met ielgië over kwesties als de uit- seping van de Westerschelde, ie zuivering van Maas en Schel de, en het tracé voor een hoge snelheidstrein (TGV). Hoewel de uitdieping van de Westerschelde (een eis van Ant werpen) nu is losgekoppeld van al die andere kwesties blijken er toch weer nieuwe strubbelingen te zijn, verzuchtte De Bok. Hij toonde zich ingenomen met de mededeling van de nieuwe Ant werpse gouverneur Poulus, maandag tegenover de Zeeuwse commissaris Van Gelder, dat Antwerpen de problemen liefst zo snel mogelijk de wereld uit wil helpen. Inmiddels hebben de kamers van koophandel in Zuid-West- Nederland samen met de Ant werpse kamer een werkgroep ge vormd om 'in ieder geval vanuit het bedrijfsleven gesprekken op gang te brengen'. De kamers hebben verder de Benelux Eco nomische Unie gevraagd om 'als brug naar Vlaanderen' te funge ren. De Bok: „Wij willen zaken doen. niet gehinderd door lands grenzen en onnodige bestuurlij ke barrières. We wachten nu op de Belgen. We moeten ze de ruimte geven om op hun eigen wijze op de aanpak in te schie ten." De topman van het Rotterdams bedrijfsleven toonde zich ver heugd over de aangekondigde fusie van de havens Vlissingen en Terneuzen. „Versnippering komt het aanbod niet ten goede." Hij zei dat de totstand koming van één Rijn-Schelde Delta voor Zeeland, gelegen in het 'middengebied' belangrijke mogelijkheden schept voor nieuwe havenafgeleide activitei ten. Daarnaast voorzag hij voor Zeeland een spilfunctie in het toeristisch recreatief ontwikke lingsplan 'Euregio voor alle sei zoenen', dat de kamers van koophandel al een tijdje geleden presenteerden. Investeren Cruciaal voor de Rijn-Schelde Delta is dat de overheden inves teren in infrastructuur, zo oor deelde De Bok. Hij noemde de Betuwespoorlijn niet een Rot terdams belang, maar een scha kel die nodig is voor heel Neder land. Daarnaast is er volgens hem alle reden om België ook een dergelijke spoorlijn te gun nen: de zogenaamde IJzeren Rijn. „De transportvolumes zijn groot genoeg voor beide." In Zeeland zijn volgens hem on der meer nodig een vaste Wes- tersehelde-oeververbinding, een betere Midden-Zeelandroute, een goede Dammenweg, een spoorlijn oostelijk van het Ka naal Gent-Terneuzen en 800 ha nieuwe industrieterreinen langs dat kanaal. „De overheid zou zo met de financiën moeten om springen dat al deze infrastruc tuur tot stand komt." Hij be pleitte daartoe een financie ringsplan met een looptijd van twintig tot dertig jaar. van onze verslaggever ZIERIKZEE - Het district Zee land van de vakbond FNV heeft dinsdag in Zierikzee zijn kara vaan tegen de verlaging van de bijstandsuitkeringen in gang gezet, maar wist geen Schou- wen-Duivelandse bestuurderen achter zijn karretje te spannen. De FNV benadert landelijk tal van gemeenten, omdat die vol gens het tussen Wallage en de Vereniging van Nederlandse Ge beenten (VNG) gesloten ont- ïerp-akkoord straks mogen be slissen of een uitkeringsgerech tigde een toelage krijgt of niet. De bijstand wordt zo een ge meentelijke gunst,- vreest de vakcentrale. De Zierikzeese wet houder van sociale zaken D. van der Wekken en de Midden- schouwse burgemeester W. den Boer, voorzitter van de Interge meentelijke Sociale Dienst, zijn nog niet van plan de trom mee te beren. „Eerst moet de Tweede Kamer zich uitspreken. De uit komst is nog volstrekt onzeker, au zich een meerderheid tegen het akkoord aftekent." 's Lands grootste vakbond blijft op de kleintjes letten: de bij standsgerechtigden. De FNV verfoeit de overeenkomst die Wallage en VZG hebben geslo ten. De heftigste kritiek spitst ach toe op volgende onderde len: -de uitkeringen voor woning delers en alleenstaanden wor den verlaagd naar de helft van het minimumloon - gemeenten kunnen (zij zijn er vrij in) de basisuitkering met maximaal twintig procent aan vullen, tenminste als aanvragers hunnen bewijzen dat ze extra leid nodig hebben - op de bijstand moet 380 mil joen gulden worden bezuinigd Rechtsongelijkheid De FNV wil niet aan de uitkerin gen tornen. De huidige normen zeventig procent van het mini- h'ederlandse Brandwonden- dichting: Veere 1283.65. nationaal Jeugdfonds Jantje Beton: Goes 9.120,25: Honte- j&se 3.356.80: Oostburg 1998,35. mumloon) voor alleenstaanden, woningdelers en alleenstaande ouders dienen te blijven. De be zuiniging moet van tafel en er mag geen fraudeklopjacht ont staan. Verder vindt de vakcen trale dat de bevoegdheid van ge meenten om uitkeringen aan te lengen, rechtsongelijkheid kan scheppen. Die standpunten wij ken maar marginaal af van de bevindingen van de commissie Doelman-Pel, die de Bijstands wet heeft onderzocht. Commis sievoorzitter Doelman-Pel (cda) betoogde maandag in de kamer dat de beleidsvrijheid van ge meenten niet mag ontaarden in rechtsongelijkheid. Het plan Wallage opent die mogelijkheid. Een kamermeerderheid van PvdA, D66, GroenLinks en klein rechts steunt de opvatting van Doelman-Pel. Ook het CDA twij felt of Wallage op de goede koers zit. Een kamermeerderheid lijkt ook niet te porren voor een verla ging van de bijstandsuitkerin gen. De vakcentrale klopt waar schijnlijk te vroeg aan de deur van de gemeenten. Op het eerste adres dat de FNV-Zeeland aan deed, de intergemeentelijke so ciale dienst Schouwen-Duive- land en Sint Philipsland in Zie rikzee, kreeg districtsbestuur der C. Damen weinig bijval. Den Boer en Van der Wekken denken er niet aan hun belangenbehar tiger, de VNG, aan de jas te trek ken. Afgezien daarvan willen beiden eerst de kamerdiscussie afwachten. „Het kan nog alle kanten op", motiveerde Van der Wekken. Vraag Directeur J. A. van den Broeke van de intergemeentelijke so ciale dienst stak de FNV-delega- tie toch een hart onder de riem. „De huidige uitkeringen kunnen niet omlaag, mensen komen nu al tekort." Ook twijfelt hij ern stig of de bezuiniging van 380 miljoen gulden haalbaar is. Uit de gemeentelijke budgetten (de bekritiseerde twintig procent) kan de besparing naar zijn smaak niet of niet geheel komen. En met fraudebestrijding valt. in zijn gebied althans, ook weinig winst meer te boeken. „Ik denk in heel Zeeland nog geen vijf pro cent." Districtsbestuurder Damen had dus toch nog iets te juichen. „Als alle gemeenten waarmee we pra ten dit verhaal houden, blijkt die bezuiniging één grote luchtbal lon." De FNV-delegatie gaat vandaag op bezoek bij de gemeente Goes. Morgen is Terneuzen aan de beurt. Les in de Terneuzense school voor schipperskinderen De Loopplank, die op het punt staat te verdwijnen. van onze verslaggever TERNEUZEN - Schippersschool De Loopplank in Terneuzen, de laatste school voor schipperskinderen in Zee land, moet dicht. Maar of de ruim twintig kinderen collectief zullen worden over geheveld naar een 'echt' walschool is nog onduidelijk. Daarover heeft de gemeente Terneuzen het overleg met het ministerie van Onderwijs heropend. De Loopplank zou, was een jaar geleden nog het plan, samengaan met de openbare Zuidlandschool elders in Terneuzen. Dat vereiste echter wel de nodige bouwkun dige aanpassingen en die wilde het minis terie niet financieren. De medezeggen schapsraad en de directie hielden echter voet bij stuk en volgens een gemeentelijk woordvoerder wordt binnenkort met 'Den Haag' gepraat over een aangepast verbou wingsplan. Wethouder W. de Zeeuw (onderwijs) van Terneuzen zal de hele kwestie op korte termijn nogeens met de medezeggen schapsraad bespreken. Hij twijfelt er ove rigens niet aan dat de toevoeging van De Loopplank aan de Zuidlandschool uitein delijk toch gewoon kan doorgaan. Op de achtergrond speelt mee dat het mi nisterie van WVC, dat vlak voor de zomer van '92 liet weten dat het specifieke onder wijs voor kinderen van schippers, woon wagenbewoners en kermisexploitanten moest verdwijnen, extra faciliteiten be schikbaar stelt om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. De drie onder wijskrachten van de schippersschool zou den kunnen meeverhuizen om de kinde ren iri die eerste fase de nodige extra aan dacht te bieden. Dat voor een periode van drie jaar. Daarna moet de integratie een feit zijn. De ouders van de kinderen reageren laco niek op de hele gang van zaken rond de 'onttakeling' van De Loopplank. Woord voerder A. de Bruin: „Ach, het verloop was de laatste jaren toch al erg groot en het is best mogelijk dat er volgend school jaar nauwelijks nog animo bestaat om de kinderen naar die Zuidlandschool te stu ren. Je ziet de schipperskinderen zich steeds meer verspreiden over de walscho- len in Terneuzen." De bulkcarrier Global Dream dinsdag voor Terneuzen. foto Charles Strijd van onze verslaggever TERNEUZEN - De dienst Scheepvaart van Rijkswater staat heeft dinsdagochtend de bulkcarrier Global Dream de toegang tot de zeesluis van Terneuzen ontzegd. Het schip, geladen met erts op weg naar Sidmar in Zelzate, meldde zich tien minuten later dan af gesproken voor de sluis. Daar mee waren de regels, oordeel de waterstaat, overtreden. Vier sleepboten manoeuvreer den de Global Dream vervol gens noodgedwongen de West- buitenhaven weer uit. Dat was een moeizame klus, omdat het gevaarte moest worden ge draaid. Vervolgens ging de bulkcarrier weer ten anker in De Put van Terneuzen. Tegen tien uur 's avonds kon de Glo bal Dream wel schutten. In de nacht van maandag op dinsdag waren er ook al pro blemen met de bulkcarrier, die geregistreerd staat in Limasol. Die eerste keer kreeg het schip geen toestemming de sluis binnen te varen omdat het te diep geladen was. In allerijl werd vervolgens een drijvende kraan van Overslagbedrijf Terneuzen naar de anker plaats in De Put gedirigeerd om ongeveer 2000 ton erts uit het ruim te halen. Irritatie Daarna leek niets voortzetting van de reis naar Zelzate nog in de weg te staan. Totdat het schip zich om tien over tien 's ochtends weer bij de sluis meldde. Tien minuten te laat oordeelde de scheepvaart dienst. Een woordvoerder van scheepsagent Coboelfeet in Terneuzen reageerde uiterst geïrriteerd op de houding van Rijkswaterstaat. „Ze hebben zich heel formeel opgesteld en dat is een slechte zaak voor de haven. We moeten nog uitzoe ken wie aan boord de beslis sing heeft genomen om de gok te wagen en koers te zetten naar de sluis - de loods of de kapitein - maar er speelde na tuurlijk een heel belangrijke factor mee: de aangekondigde stakingsacties in de Gentse Kanaalzone. Daardoor zou het schip enorm veel vertraging kunnen oplopen." Vast staat dat de rederij wordt opgeza deld met een schadepost van vele tienduizenden guldens. Volgens adjunct-sectorhoofd J. H. van Eek van de Scheep vaartdienst Westerschelde was de loods eerder al gewaar schuwd dat er stipt om tien uur moest worden geschut. „We moeten die tijdslimieten hanteren omdat we nu een maal met een getijpoort zit ten. Val je daar buiten dan heb je pech gehad, zoals in dit ge val. Echt. we stonden klaar voor het schip, maai- het was domweg te laat. En wij hebben nu eenmaal te maken met be waking van de veiligheid van het object. Dat ligt vast en daaraan hebben we ons te houden." Zag de Global Dream dinsdag avond nog kans te schutten, andere schepen werden al di rect de dupe van de algemene 24 uursstakingen in België. In de loop van de avond legden het walpersoneel en de mede werkers van de rederdienst. van het Belgisch Loodswezen in Vlissingen het werk neer. De loodsen staakten niet. maar konden niet meer op de schepen richting Antwerpen en Gent komen. Ook het sluis- personeel in Antwerpen staak te. Volgens een woordvoerder van het loodswezen verzamel den zich in de loop van de dag in de monding van de Wester schelde een kleine twintig zee schepen: op de Rede van Vlis singen lag er een stuk of tien. Ook bij de grote bedrijven, vooral in de Gentse haven, werd 's avonds en 's nachts het werk neergelegd. van onze verslaggever SEROOSKERKE (W) - De Cen trale Dienst Genieentwerken (CDG) en de reinigingsdienst op Schouwen-Duiveland gaan vanaf volgend jaar structureel samenwerken op het gebied van milieu. De gesprekken daarover zijn in een vergevorderd sta dium. De komende maanden dienen de betrokken gemeenten nog hun instemming met de sa menwerking te betuigen. Bij de CDG zijn de zes plattelandsge meenten op Walcheren, de Noordbevelandse gemeenten Kortgene en Wissenkerke, Sint Philipsland en het Schouwse Brouwershaven aangesloten. De samenwerking wordt min of meer opgelegd door het ministe rie van milieubeheer, dat een groter draagvlak voor gemeen schappelijk milieuregelingen; tot ongeveer 70.000 inwoners. Zo niet, dan worden de subsidies op grond van het Bijdragenbesluit Uitvoering Gemeentelijk Mi lieubeleid (de BUGM-gelden) stopgezet. Vóór 1 januari 1994 moeten de diensten die duidelijk niet aan de norm van 70.000 vol doen. een eerste stap tot samen werking hebben gezet. Het belangrijkste voordeel van samenwerking is dat milieuver ordeningen op elkaar kunnen worden afgestemd. „Bedrijven moeten voortaan aan dezelfde voorwaarden voldoen en beta len dezelfde tarieven", vertelt J.A. van Dalen van de CDG. „Ook kunnen vergunningcon troles gezamenlijk worden uit gevoerd. De gemeenten blijven wel zelfstandig, maar het beleid is meer op elkaar afgestemd. Op ambtelijk niveau werd al regel matig samengewerkt en nu wordt dat wat officiëler." Omdat de Schouwse diensten niet centraal zijn georganiseerd, verlopen de besprekingen daar wat trager. „We proberen het proces gelijk te laten opgaan, maar ik moet alles naar zes ge meenten terugkoppelen", zegt A. Diepeveen. regiocoórdinator op Schouwen-Duiveland. „Voor dat het voorstel aan de gemeen teraden kan worden voorgelegd, is het toch zeker januari. Maar ik ga ervan uit dat het plan door gaat." Verschillen De Centrale Dienst Gemeente werken is ook in gesprek ge weest met het stadsgewest Vlis singen en Middelburg, maar daarin bleek dat de verschillen in economische bedrijvigheid en de aanpak van milieuproblemen te groot waren. Bovendien vol doen Vlissingen en Middelburg samen al ruimschoots aan de norm van 70.000 inwoners. Met Schouwen-Duiveland bleken meer overeenkomsten te be staan. CDG-medewerker Van Dalen sluit niet uit dat de nu voorgenomen samenwerking een opstap is naar een groter verband voor heel Midden- en Noord-Zeeland. Indien de gemeenteraden zich achter de samenwerking scha ren. zal een gemeenschappelijke regeling moeten worden ontwor pen, waarin afspraken op het terrein van de hinderwet, de wet chemische afvalstoffen, de wet bodemsanering en de lozingver ordening riolering wordt vastge legd. Ook wordt getracht de be schikbare kennis beter te benut ten door personeelsleden regel matig onderling uit te wisselen. van onze verslaggever VLISSINGEN - De noodopvang voor asielzoekers in het MOB- complex op het Vlissingse be drijventerrein Buitenhaven wordt per 1 december gesloten. De stichting Centrale Opvang Asielzoekers heeft dit besloten, omdat de ingezette winter een menswaardig verblijf niet lan ger mogelijk maakt. Eerder was 1 december ook als limiet ge steld. Het MOB-complex aan de Oostelijk Berm weg. een voor malig militair pand, werd eind augustus als noodopvang in ge bruik genomen. De garages zijn echter moeilijk warm te krijgen. Ook met straalkachels is het niet overal behaaglijk. „In een van de slaapzalen is het écht- koud", vertelt J. F. A. Wilbrink, die de laatste weken de opvang in Vlissingen coördineerde „Als het nog iets harder gaat vriezen, krijg je grote problemen." De stroomvretende kachels maken de opvang bovendien erg kost baar, evenals de septic tanks die vanwege het ontbreken van rio lering zijn geïnstalleerd. Wilbrink denkt dat de beslissing een goede is, al vindt hij het per soonlijk jammer. „Ik acht het heel bijzonder dat we in de zo mer de opvang zo snel op poten hebben gezet- Er waren veel in stanties bij betrokken, zoals het Rode Kruis, bedrijven en de voedselvoorziening vanuit ver zorginghuis Ter Reede. Het is een deel van jezelf geworden en dat gaat verloren als de opvang wordt opgeheven." Er worden vanaf nu geen nieuwe asielzoekers in het MOB-com- plex ondergebracht. Degenen die er al verblijven, zullen voor 1 december naar onderzoekscen tra gaan. gezien de gemiddelde wachttijd van vijf dagen. Als ook die zijn vertrokken, wordt de op vang afgebouwd. Of de locatie in het voorjaar wordt heropend, kan Wilbrink niet zeggen. „De problematiek is zo groot, dat ik me niet kan voorstellen dat die tegen die tijd is opgelost. Dus het lijkt me niet onmogelijk dat het complex weer voor opvang wordt benut." ZLM voor het laatst bijeen als zelfstandige organisatie van onze verslaggever GOES - De Zuidelijke Land bouw Maatschappij iZLM) houdt maandag 6 december de laatste jaarvergadering. Per 1 ja nuari gaat de ZLM samen met de Geldersche Maatschappij van Landbouw en het Utrechts Landbouw Genootschap op in de Landbouwmaatschappij ZMO. Voorzitter H. C. van der Maas van de ZLM houdt tijdens de bijeenkomst, die om 14.00 uur in de Prins van Oranje in Goes begint, een jaarrede en voorzit ter J. G. van Leeuwen van de ZMO verzorgt een inleiding. Ver der wordt afscheid genomen van vice-voorzitter W. van Veldhui zen van de ZLM. WALCHEREN ELEKTROTECHNIEK bv JJJjE BEVEILIGINGSINSTALLATIES - 24 uurs service - Handelsweg 24, 4387 PC Vlissingen. Tel. 01184-70476 fax 01184-79560 WIJ DOEN MEER DAN ALLEEN BEVEILIGEN van onze verslaggever MIDDELBURG - De stuurgroep Euregio Scheldemond moet zoeken naar dekking van een te kort van ruim 160.000 gulden. Op 22 december als de afgelo pen werkperiode van drie jaar wordt geëvalueerd, moeten daartoe knopen worden doorge hakt. Er kan worden geschoven met projecten, maar er zou ook extra geld beschikbaar kunnen worden gesteld. Vast staat dat van het totaal-be drag van 16 miljoen, waarover de drie samenwerkende provincies Zeeland, West- en Oost-Vlaan- deren bij aanvang konden be schikken nog zo'n 3,5 miljoen gulden over was op het moment dat besloten werd geld (of extra geld) te reserveren voor de pro jecten openbaar vervoer, kre- kengebied. plattelandstoerisme en gebiedsgericht milieubeleid. Daarmee was het geld op en res teerde een tekort van 160.000 gulden. Daarnaast ligt er nog een aantal projekten te wachten, waarvan grensoverschrijdende televisie, opleiding vrachtwagenchauf feurs en een beleidsanalytische studie naar de nieuwe zeesluis bij Terneuzen de belangrijkste zijn De stuurgroep moet op 22 december in Brugge kiezen voor het wel of niet volledig honore ren van de projekten die al vast stonden. Gedeputeerde L. J. Nederhoed - Zijlstra heeft de statencommis sies Economie en Algemeen Be stuur gevraagd haar de nodige ruimte te geven om straks in de stuurgroep naar bevind van za ken te handelen. Het is namelijk onmogelijk de eindadviezen van de Euregio-werkgroep aan de stuurgroep nog voor 22 decem ber in de commissies te behan delen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 11