Belgen dringend nodig in Delta
PZC
Laatste schippersschool dicht
Bulkcarrier werd toegang
tot sluis Terneuzen ontzegd
Bijstandskaravaan
FNV begon de
Zeeuwse toernee
Regionale diensten
werken samen op
gebied milieuzorg
Opvang asielzoekers
door kou opgeheven
cr
Euregio moet tekort
160 mille oplossen
provincie
11
lotterdamse voorvechter: Rijn-Schelde Delta in Europa zonder weerga
oêsfiiJf
WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993
an onze verslaggever
IERIKZEE - De Rijn-Schelde
ella kan worden uitgebouwd
jt een regio die in Europa zijn
elijke niet kent. Maar het heeft
as echt zin er de schouders on
er te zetten wanneer we dat sa-
en met 'onze Belgische vrien-
en' doen. We kunnen ons dan
okniet permitteren dat de ver-
oudingen met de Belgen voort -
urend worden vertroebeld.
lie boodschap droeg de voorzit-
it van de Kamer van Koophan-
el Rotterdam mr R de Bok
insdagmiddag uit tijdens een
inchbijeenkomst van de
eeuwse Maatschappij voor Nij-
■rheid en Handel in Zierikzee.
otterdam, zo waarschuwde hij,
an zich als grootste haven niet
nger de weelde van de arrogan-
e veroorloven. Ook Antwer-
ien, aldus De Bok, blijft niet op
been wanneer alleen de eigen
avenbelangen voorop blijven
;aan. Datzelfde geldt voor
lent, Vlissingen, Terneuzen en
eebrugge.
Ie Bok is al jarenlang dè grote
oortrekker van het idee de hele
[ijn-Schelde Delta (de driehoek
lotte rd am-Antwerpen-Zee-
rugge) uit te bouwen tot één
rote Europese regio. Daarmee
intstaat volgens hem een ge-
lied met groeimogelijkheden
lat in Europa zijn weerga niet
ent. „Samenwerking is nodig
m dat te benutten."
Stukgelopen
)e kamers van koophandel in
[otterdam, Dordrecht, Breda,
liddelburg en Terneuzen heb-
len de Nederlandse overheden
il geruime tijd geleden voor het
ilan gewonnen. Maar de pogin-
icn om de Vlamingen erbij te be-
rekken zijn tot dusver stukgelo-
«n op politieke twisten met
ielgië over kwesties als de uit-
seping van de Westerschelde,
ie zuivering van Maas en Schel
de, en het tracé voor een hoge
snelheidstrein (TGV).
Hoewel de uitdieping van de
Westerschelde (een eis van Ant
werpen) nu is losgekoppeld van
al die andere kwesties blijken er
toch weer nieuwe strubbelingen
te zijn, verzuchtte De Bok. Hij
toonde zich ingenomen met de
mededeling van de nieuwe Ant
werpse gouverneur Poulus,
maandag tegenover de Zeeuwse
commissaris Van Gelder, dat
Antwerpen de problemen liefst
zo snel mogelijk de wereld uit wil
helpen.
Inmiddels hebben de kamers
van koophandel in Zuid-West-
Nederland samen met de Ant
werpse kamer een werkgroep ge
vormd om 'in ieder geval vanuit
het bedrijfsleven gesprekken op
gang te brengen'. De kamers
hebben verder de Benelux Eco
nomische Unie gevraagd om 'als
brug naar Vlaanderen' te funge
ren. De Bok: „Wij willen zaken
doen. niet gehinderd door lands
grenzen en onnodige bestuurlij
ke barrières. We wachten nu op
de Belgen. We moeten ze de
ruimte geven om op hun eigen
wijze op de aanpak in te schie
ten."
De topman van het Rotterdams
bedrijfsleven toonde zich ver
heugd over de aangekondigde
fusie van de havens Vlissingen
en Terneuzen. „Versnippering
komt het aanbod niet ten
goede." Hij zei dat de totstand
koming van één Rijn-Schelde
Delta voor Zeeland, gelegen in
het 'middengebied' belangrijke
mogelijkheden schept voor
nieuwe havenafgeleide activitei
ten. Daarnaast voorzag hij voor
Zeeland een spilfunctie in het
toeristisch recreatief ontwikke
lingsplan 'Euregio voor alle sei
zoenen', dat de kamers van
koophandel al een tijdje geleden
presenteerden.
Investeren
Cruciaal voor de Rijn-Schelde
Delta is dat de overheden inves
teren in infrastructuur, zo oor
deelde De Bok. Hij noemde de
Betuwespoorlijn niet een Rot
terdams belang, maar een scha
kel die nodig is voor heel Neder
land. Daarnaast is er volgens
hem alle reden om België ook
een dergelijke spoorlijn te gun
nen: de zogenaamde IJzeren
Rijn. „De transportvolumes zijn
groot genoeg voor beide."
In Zeeland zijn volgens hem on
der meer nodig een vaste Wes-
tersehelde-oeververbinding, een
betere Midden-Zeelandroute,
een goede Dammenweg, een
spoorlijn oostelijk van het Ka
naal Gent-Terneuzen en 800 ha
nieuwe industrieterreinen langs
dat kanaal. „De overheid zou zo
met de financiën moeten om
springen dat al deze infrastruc
tuur tot stand komt." Hij be
pleitte daartoe een financie
ringsplan met een looptijd van
twintig tot dertig jaar.
van onze verslaggever
ZIERIKZEE - Het district Zee
land van de vakbond FNV heeft
dinsdag in Zierikzee zijn kara
vaan tegen de verlaging van de
bijstandsuitkeringen in gang
gezet, maar wist geen Schou-
wen-Duivelandse bestuurderen
achter zijn karretje te spannen.
De FNV benadert landelijk tal
van gemeenten, omdat die vol
gens het tussen Wallage en de
Vereniging van Nederlandse Ge
beenten (VNG) gesloten ont-
ïerp-akkoord straks mogen be
slissen of een uitkeringsgerech
tigde een toelage krijgt of niet.
De bijstand wordt zo een ge
meentelijke gunst,- vreest de
vakcentrale. De Zierikzeese wet
houder van sociale zaken D. van
der Wekken en de Midden-
schouwse burgemeester W. den
Boer, voorzitter van de Interge
meentelijke Sociale Dienst, zijn
nog niet van plan de trom mee te
beren. „Eerst moet de Tweede
Kamer zich uitspreken. De uit
komst is nog volstrekt onzeker,
au zich een meerderheid tegen
het akkoord aftekent."
's Lands grootste vakbond blijft
op de kleintjes letten: de bij
standsgerechtigden. De FNV
verfoeit de overeenkomst die
Wallage en VZG hebben geslo
ten. De heftigste kritiek spitst
ach toe op volgende onderde
len:
-de uitkeringen voor woning
delers en alleenstaanden wor
den verlaagd naar de helft van
het minimumloon
- gemeenten kunnen (zij zijn er
vrij in) de basisuitkering met
maximaal twintig procent aan
vullen, tenminste als aanvragers
hunnen bewijzen dat ze extra
leid nodig hebben
- op de bijstand moet 380 mil
joen gulden worden bezuinigd
Rechtsongelijkheid
De FNV wil niet aan de uitkerin
gen tornen. De huidige normen
zeventig procent van het mini-
h'ederlandse Brandwonden-
dichting: Veere 1283.65.
nationaal Jeugdfonds Jantje
Beton: Goes 9.120,25: Honte-
j&se 3.356.80: Oostburg
1998,35.
mumloon) voor alleenstaanden,
woningdelers en alleenstaande
ouders dienen te blijven. De be
zuiniging moet van tafel en er
mag geen fraudeklopjacht ont
staan. Verder vindt de vakcen
trale dat de bevoegdheid van ge
meenten om uitkeringen aan te
lengen, rechtsongelijkheid kan
scheppen. Die standpunten wij
ken maar marginaal af van de
bevindingen van de commissie
Doelman-Pel, die de Bijstands
wet heeft onderzocht. Commis
sievoorzitter Doelman-Pel (cda)
betoogde maandag in de kamer
dat de beleidsvrijheid van ge
meenten niet mag ontaarden in
rechtsongelijkheid. Het plan
Wallage opent die mogelijkheid.
Een kamermeerderheid van
PvdA, D66, GroenLinks en klein
rechts steunt de opvatting van
Doelman-Pel. Ook het CDA twij
felt of Wallage op de goede koers
zit. Een kamermeerderheid lijkt
ook niet te porren voor een verla
ging van de bijstandsuitkerin
gen.
De vakcentrale klopt waar
schijnlijk te vroeg aan de deur
van de gemeenten. Op het eerste
adres dat de FNV-Zeeland aan
deed, de intergemeentelijke so
ciale dienst Schouwen-Duive-
land en Sint Philipsland in Zie
rikzee, kreeg districtsbestuur
der C. Damen weinig bijval. Den
Boer en Van der Wekken denken
er niet aan hun belangenbehar
tiger, de VNG, aan de jas te trek
ken. Afgezien daarvan willen
beiden eerst de kamerdiscussie
afwachten. „Het kan nog alle
kanten op", motiveerde Van der
Wekken.
Vraag
Directeur J. A. van den Broeke
van de intergemeentelijke so
ciale dienst stak de FNV-delega-
tie toch een hart onder de riem.
„De huidige uitkeringen kunnen
niet omlaag, mensen komen nu
al tekort." Ook twijfelt hij ern
stig of de bezuiniging van 380
miljoen gulden haalbaar is. Uit
de gemeentelijke budgetten (de
bekritiseerde twintig procent)
kan de besparing naar zijn
smaak niet of niet geheel komen.
En met fraudebestrijding valt. in
zijn gebied althans, ook weinig
winst meer te boeken. „Ik denk
in heel Zeeland nog geen vijf pro
cent."
Districtsbestuurder Damen had
dus toch nog iets te juichen. „Als
alle gemeenten waarmee we pra
ten dit verhaal houden, blijkt die
bezuiniging één grote luchtbal
lon."
De FNV-delegatie gaat vandaag
op bezoek bij de gemeente Goes.
Morgen is Terneuzen aan de
beurt.
Les in de Terneuzense school voor schipperskinderen De Loopplank, die op het punt staat te verdwijnen.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Schippersschool De
Loopplank in Terneuzen, de laatste
school voor schipperskinderen in Zee
land, moet dicht. Maar of de ruim twintig
kinderen collectief zullen worden over
geheveld naar een 'echt' walschool is nog
onduidelijk. Daarover heeft de gemeente
Terneuzen het overleg met het ministerie
van Onderwijs heropend.
De Loopplank zou, was een jaar geleden
nog het plan, samengaan met de openbare
Zuidlandschool elders in Terneuzen. Dat
vereiste echter wel de nodige bouwkun
dige aanpassingen en die wilde het minis
terie niet financieren. De medezeggen
schapsraad en de directie hielden echter
voet bij stuk en volgens een gemeentelijk
woordvoerder wordt binnenkort met 'Den
Haag' gepraat over een aangepast verbou
wingsplan.
Wethouder W. de Zeeuw (onderwijs) van
Terneuzen zal de hele kwestie op korte
termijn nogeens met de medezeggen
schapsraad bespreken. Hij twijfelt er ove
rigens niet aan dat de toevoeging van De
Loopplank aan de Zuidlandschool uitein
delijk toch gewoon kan doorgaan.
Op de achtergrond speelt mee dat het mi
nisterie van WVC, dat vlak voor de zomer
van '92 liet weten dat het specifieke onder
wijs voor kinderen van schippers, woon
wagenbewoners en kermisexploitanten
moest verdwijnen, extra faciliteiten be
schikbaar stelt om de overgang zo soepel
mogelijk te laten verlopen. De drie onder
wijskrachten van de schippersschool zou
den kunnen meeverhuizen om de kinde
ren iri die eerste fase de nodige extra aan
dacht te bieden. Dat voor een periode van
drie jaar. Daarna moet de integratie een
feit zijn.
De ouders van de kinderen reageren laco
niek op de hele gang van zaken rond de
'onttakeling' van De Loopplank. Woord
voerder A. de Bruin: „Ach, het verloop
was de laatste jaren toch al erg groot en
het is best mogelijk dat er volgend school
jaar nauwelijks nog animo bestaat om de
kinderen naar die Zuidlandschool te stu
ren. Je ziet de schipperskinderen zich
steeds meer verspreiden over de walscho-
len in Terneuzen."
De bulkcarrier Global Dream dinsdag voor Terneuzen.
foto Charles Strijd
van onze verslaggever
TERNEUZEN - De dienst
Scheepvaart van Rijkswater
staat heeft dinsdagochtend de
bulkcarrier Global Dream de
toegang tot de zeesluis van
Terneuzen ontzegd. Het schip,
geladen met erts op weg naar
Sidmar in Zelzate, meldde
zich tien minuten later dan af
gesproken voor de sluis. Daar
mee waren de regels, oordeel
de waterstaat, overtreden.
Vier sleepboten manoeuvreer
den de Global Dream vervol
gens noodgedwongen de West-
buitenhaven weer uit. Dat was
een moeizame klus, omdat het
gevaarte moest worden ge
draaid. Vervolgens ging de
bulkcarrier weer ten anker in
De Put van Terneuzen. Tegen
tien uur 's avonds kon de Glo
bal Dream wel schutten.
In de nacht van maandag op
dinsdag waren er ook al pro
blemen met de bulkcarrier, die
geregistreerd staat in Limasol.
Die eerste keer kreeg het schip
geen toestemming de sluis
binnen te varen omdat het te
diep geladen was. In allerijl
werd vervolgens een drijvende
kraan van Overslagbedrijf
Terneuzen naar de anker
plaats in De Put gedirigeerd
om ongeveer 2000 ton erts uit
het ruim te halen.
Irritatie
Daarna leek niets voortzetting
van de reis naar Zelzate nog in
de weg te staan. Totdat het
schip zich om tien over tien 's
ochtends weer bij de sluis
meldde. Tien minuten te laat
oordeelde de scheepvaart
dienst. Een woordvoerder van
scheepsagent Coboelfeet in
Terneuzen reageerde uiterst
geïrriteerd op de houding van
Rijkswaterstaat. „Ze hebben
zich heel formeel opgesteld en
dat is een slechte zaak voor de
haven. We moeten nog uitzoe
ken wie aan boord de beslis
sing heeft genomen om de gok
te wagen en koers te zetten
naar de sluis - de loods of de
kapitein - maar er speelde na
tuurlijk een heel belangrijke
factor mee: de aangekondigde
stakingsacties in de Gentse
Kanaalzone. Daardoor zou het
schip enorm veel vertraging
kunnen oplopen." Vast staat
dat de rederij wordt opgeza
deld met een schadepost van
vele tienduizenden guldens.
Volgens adjunct-sectorhoofd
J. H. van Eek van de Scheep
vaartdienst Westerschelde
was de loods eerder al gewaar
schuwd dat er stipt om tien
uur moest worden geschut.
„We moeten die tijdslimieten
hanteren omdat we nu een
maal met een getijpoort zit
ten. Val je daar buiten dan heb
je pech gehad, zoals in dit ge
val. Echt. we stonden klaar
voor het schip, maai- het was
domweg te laat. En wij hebben
nu eenmaal te maken met be
waking van de veiligheid van
het object. Dat ligt vast en
daaraan hebben we ons te
houden."
Zag de Global Dream dinsdag
avond nog kans te schutten,
andere schepen werden al di
rect de dupe van de algemene
24 uursstakingen in België. In
de loop van de avond legden
het walpersoneel en de mede
werkers van de rederdienst.
van het Belgisch Loodswezen
in Vlissingen het werk neer.
De loodsen staakten niet.
maar konden niet meer op de
schepen richting Antwerpen
en Gent komen. Ook het sluis-
personeel in Antwerpen staak
te. Volgens een woordvoerder
van het loodswezen verzamel
den zich in de loop van de dag
in de monding van de Wester
schelde een kleine twintig zee
schepen: op de Rede van Vlis
singen lag er een stuk of tien.
Ook bij de grote bedrijven,
vooral in de Gentse haven,
werd 's avonds en 's nachts het
werk neergelegd.
van onze verslaggever
SEROOSKERKE (W) - De Cen
trale Dienst Genieentwerken
(CDG) en de reinigingsdienst op
Schouwen-Duiveland gaan
vanaf volgend jaar structureel
samenwerken op het gebied van
milieu. De gesprekken daarover
zijn in een vergevorderd sta
dium. De komende maanden
dienen de betrokken gemeenten
nog hun instemming met de sa
menwerking te betuigen. Bij de
CDG zijn de zes plattelandsge
meenten op Walcheren, de
Noordbevelandse gemeenten
Kortgene en Wissenkerke, Sint
Philipsland en het Schouwse
Brouwershaven aangesloten.
De samenwerking wordt min of
meer opgelegd door het ministe
rie van milieubeheer, dat een
groter draagvlak voor gemeen
schappelijk milieuregelingen;
tot ongeveer 70.000 inwoners. Zo
niet, dan worden de subsidies op
grond van het Bijdragenbesluit
Uitvoering Gemeentelijk Mi
lieubeleid (de BUGM-gelden)
stopgezet. Vóór 1 januari 1994
moeten de diensten die duidelijk
niet aan de norm van 70.000 vol
doen. een eerste stap tot samen
werking hebben gezet.
Het belangrijkste voordeel van
samenwerking is dat milieuver
ordeningen op elkaar kunnen
worden afgestemd. „Bedrijven
moeten voortaan aan dezelfde
voorwaarden voldoen en beta
len dezelfde tarieven", vertelt
J.A. van Dalen van de CDG.
„Ook kunnen vergunningcon
troles gezamenlijk worden uit
gevoerd. De gemeenten blijven
wel zelfstandig, maar het beleid
is meer op elkaar afgestemd. Op
ambtelijk niveau werd al regel
matig samengewerkt en nu
wordt dat wat officiëler."
Omdat de Schouwse diensten
niet centraal zijn georganiseerd,
verlopen de besprekingen daar
wat trager. „We proberen het
proces gelijk te laten opgaan,
maar ik moet alles naar zes ge
meenten terugkoppelen", zegt
A. Diepeveen. regiocoórdinator
op Schouwen-Duiveland. „Voor
dat het voorstel aan de gemeen
teraden kan worden voorgelegd,
is het toch zeker januari. Maar ik
ga ervan uit dat het plan door
gaat."
Verschillen
De Centrale Dienst Gemeente
werken is ook in gesprek ge
weest met het stadsgewest Vlis
singen en Middelburg, maar
daarin bleek dat de verschillen
in economische bedrijvigheid en
de aanpak van milieuproblemen
te groot waren. Bovendien vol
doen Vlissingen en Middelburg
samen al ruimschoots aan de
norm van 70.000 inwoners. Met
Schouwen-Duiveland bleken
meer overeenkomsten te be
staan. CDG-medewerker Van
Dalen sluit niet uit dat de nu
voorgenomen samenwerking
een opstap is naar een groter
verband voor heel Midden- en
Noord-Zeeland.
Indien de gemeenteraden zich
achter de samenwerking scha
ren. zal een gemeenschappelijke
regeling moeten worden ontwor
pen, waarin afspraken op het
terrein van de hinderwet, de wet
chemische afvalstoffen, de wet
bodemsanering en de lozingver
ordening riolering wordt vastge
legd. Ook wordt getracht de be
schikbare kennis beter te benut
ten door personeelsleden regel
matig onderling uit te wisselen.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De noodopvang
voor asielzoekers in het MOB-
complex op het Vlissingse be
drijventerrein Buitenhaven
wordt per 1 december gesloten.
De stichting Centrale Opvang
Asielzoekers heeft dit besloten,
omdat de ingezette winter een
menswaardig verblijf niet lan
ger mogelijk maakt. Eerder was
1 december ook als limiet ge
steld.
Het MOB-complex aan de
Oostelijk Berm weg. een voor
malig militair pand, werd eind
augustus als noodopvang in ge
bruik genomen. De garages zijn
echter moeilijk warm te krijgen.
Ook met straalkachels is het
niet overal behaaglijk. „In een
van de slaapzalen is het écht-
koud", vertelt J. F. A. Wilbrink,
die de laatste weken de opvang
in Vlissingen coördineerde „Als
het nog iets harder gaat vriezen,
krijg je grote problemen." De
stroomvretende kachels maken
de opvang bovendien erg kost
baar, evenals de septic tanks die
vanwege het ontbreken van rio
lering zijn geïnstalleerd.
Wilbrink denkt dat de beslissing
een goede is, al vindt hij het per
soonlijk jammer. „Ik acht het
heel bijzonder dat we in de zo
mer de opvang zo snel op poten
hebben gezet- Er waren veel in
stanties bij betrokken, zoals het
Rode Kruis, bedrijven en de
voedselvoorziening vanuit ver
zorginghuis Ter Reede. Het is
een deel van jezelf geworden en
dat gaat verloren als de opvang
wordt opgeheven."
Er worden vanaf nu geen nieuwe
asielzoekers in het MOB-com-
plex ondergebracht. Degenen
die er al verblijven, zullen voor 1
december naar onderzoekscen
tra gaan. gezien de gemiddelde
wachttijd van vijf dagen. Als ook
die zijn vertrokken, wordt de op
vang afgebouwd. Of de locatie in
het voorjaar wordt heropend,
kan Wilbrink niet zeggen. „De
problematiek is zo groot, dat ik
me niet kan voorstellen dat die
tegen die tijd is opgelost. Dus
het lijkt me niet onmogelijk dat
het complex weer voor opvang
wordt benut."
ZLM voor het
laatst bijeen
als zelfstandige
organisatie
van onze verslaggever
GOES - De Zuidelijke Land
bouw Maatschappij iZLM)
houdt maandag 6 december de
laatste jaarvergadering. Per 1 ja
nuari gaat de ZLM samen met de
Geldersche Maatschappij van
Landbouw en het Utrechts
Landbouw Genootschap op in
de Landbouwmaatschappij
ZMO. Voorzitter H. C. van der
Maas van de ZLM houdt tijdens
de bijeenkomst, die om 14.00 uur
in de Prins van Oranje in Goes
begint, een jaarrede en voorzit
ter J. G. van Leeuwen van de
ZMO verzorgt een inleiding. Ver
der wordt afscheid genomen van
vice-voorzitter W. van Veldhui
zen van de ZLM.
WALCHEREN ELEKTROTECHNIEK bv
JJJjE BEVEILIGINGSINSTALLATIES
- 24 uurs service -
Handelsweg 24, 4387 PC Vlissingen. Tel. 01184-70476 fax 01184-79560
WIJ DOEN MEER DAN ALLEEN BEVEILIGEN
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De stuurgroep
Euregio Scheldemond moet
zoeken naar dekking van een te
kort van ruim 160.000 gulden.
Op 22 december als de afgelo
pen werkperiode van drie jaar
wordt geëvalueerd, moeten
daartoe knopen worden doorge
hakt. Er kan worden geschoven
met projecten, maar er zou ook
extra geld beschikbaar kunnen
worden gesteld.
Vast staat dat van het totaal-be
drag van 16 miljoen, waarover de
drie samenwerkende provincies
Zeeland, West- en Oost-Vlaan-
deren bij aanvang konden be
schikken nog zo'n 3,5 miljoen
gulden over was op het moment
dat besloten werd geld (of extra
geld) te reserveren voor de pro
jecten openbaar vervoer, kre-
kengebied. plattelandstoerisme
en gebiedsgericht milieubeleid.
Daarmee was het geld op en res
teerde een tekort van 160.000
gulden.
Daarnaast ligt er nog een aantal
projekten te wachten, waarvan
grensoverschrijdende televisie,
opleiding vrachtwagenchauf
feurs en een beleidsanalytische
studie naar de nieuwe zeesluis
bij Terneuzen de belangrijkste
zijn De stuurgroep moet op 22
december in Brugge kiezen voor
het wel of niet volledig honore
ren van de projekten die al vast
stonden.
Gedeputeerde L. J. Nederhoed -
Zijlstra heeft de statencommis
sies Economie en Algemeen Be
stuur gevraagd haar de nodige
ruimte te geven om straks in de
stuurgroep naar bevind van za
ken te handelen. Het is namelijk
onmogelijk de eindadviezen van
de Euregio-werkgroep aan de
stuurgroep nog voor 22 decem
ber in de commissies te behan
delen.