NAVO helpt vroegere tegenstanders Lastige huurder eerder huis uit Gezondheidszorg positief over enquête PZC opinie en achtergrond Op middelbare leeftijd durven Nederland minder bleek Woningcorporaties willen af van zorgplichtvoor iedereen VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 TT et was misschien egoïs- LJL tisch, maar ik koos er voor om weg te gaan op een moment dat ik nog een goede kans had om een relatie met iemand anders op te bou wen. En ik geloofde echt dat in mijn huwelijk blijven al leen maar meer verbittering en schijnheiligheid sou ople veren. Tenvijl ze het zegt kijkt ze me aan met ogen waar je de vertwijfeling zo uit weg kan pakken. „Maar", vervolgt ze, „die eerste tijd kwam het zelfver wijt vaak in grote golven over me heen. Wat deed ik de kinderen aan? En wat deed ik hem aan? Hij ivas dan wel niet ideaal, maar hij was be paald ook geen slecht mens". In de stilte die valt. voel ik hoe ze zich als het ware prikt aan de distels van schuldge voel die her en der in haar binnenste verspreid staan. „Maar", gaat ze verder, „hoe ouder ik word, hoe minder spijt ik eerlijk gezegd van mijn beslissing heb. Het spijt me eigenlijk vooral dat ik het niet veel eerder gedaan heb. Ik heb in feite veel te lang gewacht. Veel te lang gedaan alsof. Maar ik ivas gewoon nog niet eerder klaar om mijn kaarten op ta fel te leggen". Die uitdrukking, 'ik was er eerder nog niet. klaar voor, ik was er eerder nog niet aan toe', heb ik talloze malen ge hoord uit de monden van mannen en vrouioen, die op middelbare leeftijd een dras tische wending aan hun. le ven gaven door hun relatie of baan op te zeggen of door opeens een seksuele voor keur, zoals homoseksuali teit, die ze al jaren in het ver borgen koesterden, openlijk te bekennen. Tussen 40 en 55 In 1980 publiceerde de 'le vensloop'-psycholoog Erik Erikson een prachtig boek, getiteld Themes of Work and Love in Adulthood (thema's van werk en liefde in de vol wassenheid), waarin de mid delbare leeftijd, globaal de periode tussen 40 en 55 jaar, ivordt beschreven als de tijd waarin we langzamerhand een belangrijke overtuiging gaan verliezen: de overtui ging namelijk dat we nog plenty tijd hebben om de meeste dingen te doen, die we (ooit) wilden doen. Met het verlies van die over tuiging komen vragen naar de oppervlakte als: „Wat heb ik tot nu toe met mijn le vert gedaan, en waarom heb ik dat gedaan? Is dit leven, deze vrouw, deze man, deze kinderen, deze vrienden, dit werk, deze persoonlijkheid nou eigenlijk ivat ik me er van voorgesteld had? Heb ik eigenlijk wel genoeg ont plooid, ontwikkeld wat er aan mogelijkhedentalen ten, in me zit? Kan het nu nog, of ben ik eigenlijk al te oud? Het wezenlijke dilemma ach ter zulke vragen, aldus Erik son, is: laten ive ons, min of meer passiefde rest van ons leven dicteren door de om standigheden waarin we nou eenmaal verzeild zijn - geraakt of dragen we het commando over ons leven aan onszelf over? De vróuw waar ik het eerder over had, besloot haar hu welijk op te zeggen, nadat ze op een heel ander gebied had ervaren dat ze haar le ven zelf kon 'managen'. Een paar jaar voor de scheiding was ze begonnen met werken. Aanvankelijk in een bescheiden baantje. Maar toen ze dat heel goed bleek te doen en steeds verder op klom, ontdekte ze op een ge geven moment tot haar ei gen verbazing dat ze econo misch volledig voor zichzelf en eventueel ook haar kin deren kon zorgen. Ze ont dekte ook dat dingen die haar vroeger angst inboe zemden, zoals het woord voeren in een groep of het kritisch aan de tand voelen van mensen die op een be paald gebied veel deskundi ger dan zij was, haar goed aj gingen. Ze ontdekte kortom, dat ze vaak het risico kon ne men om te zeggen of te doen wat ze zelf dacht of vond zon der bang te hoeven zijn dat het plafond meteen naar be neden kwam. Het waren die risico-erva ringen die haar er uiteinde lijk ook toe brachten het ri sico te nemen uit haar huwe lijk te stappen. En opnieuw merkte ze, dat alhoewel het bepaald geen pijnloze stap was, het plafond, niet naar beneden kwam. Erikson merkt op, dat veel mannen en vrouwen op mid delbare leeftijd heen en iveer pendelen tussen de angst en het verlangen een relatie open (dat is niet hetzelfde als op!) te breken die ze al heel lang als onbevredigend en vaak zelfs als destructief er varen. Kiezen 'tegen' Een van mijn patiënten, een 51-jarige man, erkende na een aantal gesprekken dal hij al jaren meer in zijn hu welijk zat uit passiviteit en angst dan omdat hij daar nou echt overtuigd voor ge- denkwijzer ■rtê Olefcslra kozen had. Maar die beken tenis verhevigde, zo bleek vervolgens, zijn twijfel en spijt alleen maar. En dat kan ook niet anders want de keuzes waar we het vaakst spijt van hebben zijn die wel ke we uit angst of onzeker heid gemaakt hebben. In feite zijn het geen keuzes voor iets of iemand, maar het zijn keuzes 'tegen': tegen angst, tegen onzekerheid, te gen alleen-zijn, tegen schaamte. Het zijnzoals Erikson het noemt, wanho pige pogingen om zekerheid, om veiligheid, te vinden en het gevoel van gefaald te hebben te ontlopen. „Misschien als ik me anders had opgesteld, dat het mei ons huivelijk ook anders ge lopen was", zei hij. „In het begin was het voor mijn ge voel gewoon een goede rela tie, maar zoals het nu gaat is het eigenlijk niks meer. Toch, eerlijk gezegd, jagen de twee alternatieven die er zijn me allebei angst aan: proberen onze relatie op te lappen of de moed vinden er uit te stappen. Maar wat me eigenlijk nog het meest dwars zit is hoe gekioetst en boos ik ben, nu alle gevoe lens, alle frustratie en spijl van de afgelopen 24 jaar bij mij boven komen. Of ik nou bij haar weg ga of dat ik nou blijf, wat maakt het eigenlijk uit? Die jaren zijn toch weg gegooid en al die pijn, hoe zou ik die ooit kunnen verge ten?" Een van de dingen, aldus Erikson, die mensen in. deze levensfase nou net niet moe ten doen, is de pijn van hel verleden proberen te verge ten, te verdringen. Waar hel om gaat is dat iemand leert om de spijt, de pijn, het ver lies van (liefdes)jar en, te ac cepteren als deel van zijn oj haar persoonlijke geschie denis. Alleen door deze te ac ceptéren is het mogelijk om een zekere mate van con trole te krijgen over de bit terheid die anders het leven uitholt. Accepteren Accepteren van de pijn van mislukking of 'nederlaag' verdient de voorkeur boven 'vergeten', want accepteren betekent een zekere mate van vrede sluiten met de iverkelijkheid en zo energie vrij maken om. nieuwe ivegen in te slaan. Ontkennen oj verdringen van een pijnlijke werkelijkheid betekent als het ware oorlog met jezelj blijven voeren en dat vreet energie. Energie, die dan niet voor andere dingen be schikbaar is. Een van de pijnlijkste con stateringen in relaties op middelbare leeftijd, die moeilijk zitten, is dat je niet opnieuw kimt beginnen. Het enige 'verstandige' wat je kunt doen is je verlies te in casseren en wat je dan nog overhoudt 'risicodragend' te investeren. Want, zoals de dichter T.S. Eliot zo treffend schreef, ook in de tweede le venshelft 'there will be time to wonder, „Do I dare?" and „Do I dare?" ('zal er tijd zijn om je af te vragen, Durf ik? en, Durf ik?). Het ministerie van justitie begint eind dit jaar met een pubfc scampagne over liet vreemdelingenbeleid. Het is de bei dat het huidige beleid hierdoor meer draagvlak krijgt. Staatssectë taris Kosto van Justitie kondigde de dat donderdag aan tijdf lezing in Deventer. Bij het samenstellen van het voorlichtingsmateriaal wil Justitie bruik maken van de resultaten van ongeveer 750 straatinterview die volgende maand in drie grote steden worden gehouden. Zo Kan rekening worden gehouden met vragen die 'echt bij de mensen r ven'. j Volgens Kosto is er sprake van een lichte omslag in de benader® van vreemdelingen bij de bevolking. Zo constateerde het Cultureel Planbureau dat Nederlanders de noodzaak van geli handeling van minderheden bij het krijgen van wérk'en een won® minder benadrukken dan een aantal jaren.terug. Ongeveer del®- van de bevolking vindt voorts dat er teveel buitenlanders zijn, W Kosto. De bewindsman ging tijdens zijn toespraak verder in op de groei migratiestromen. ,,De wereld is op drift", aldus Kosto. ..TerwijlNe derland geen immigratieland wil wezen, is het dat wel. Voor tienfl^ zenden per jaar. 'Nederland wordt nooit meer zo bleek als hetoo.i was', zei de bewindsman. (ANP) De derde dimensie van het bondgenootschap (2) van onze medewerker Rogier Jobse De 'derde' dimensie van de NAVO, bevordering van stabiliteit en welzijn', was ui teraard in de eerste plaats ge richt op de NAVO-landen. Zoals gisteren omschreven gaat het daarbij om het Wetenschappe lijke Programma (1957) en het Programma voor Stabiliteit (1979) van het Wetenschappe lijk Comité en om het program ma van het Comité voor de Uit dagingen van de Moderne Maat schappij, het CUMM. De resul taten van de eerste twee pro gramma's zijn grotendeels en het programma van het CUMM geheel toegankelijk, zodat 'ook andere landen daarvan kunnen profiteren. Voor de geheel anders functione rende plan-economieën, waarin bovendien (milieu)problemen verdoezeld werden, kon dit ech ter nauwelijks het geval zijn. Nu de staten van het voormalige Warschau Pakt zich omvormen tot staten met een open samen leving en een markteconomie blijkt de derde dimensie van de NAVO ook voor de nieuwe sa menwerkingspartners aantrek kelijk te zijn. Op een topconferentie van NA- VO-staatshoofden en -regerings leiders werd op 6 juli 1990 de 'Verklaring van Londen' uitge geven. Daarin stonden voorstel len voor samenwerking met de Midden- en Oosteuropese lan den, inclusief normale diploma tieke contacten met hen. In no vember 1990 verklaarden de NA- VO-staten en de nieuwe samen werkingspartners dat ze elkaar niet langer als tegenstanders be schouwden. Terwijl uitwisseling van exper tise op allerlei gebied tot stand kwam, besloten de regeringslei ders van de NAVO-staten in no vember 1991 dit proces te inten siveren door middel van een Noord Atlantische Samenwer- kings Raad (NASR). Deze NASR zou bestaan uit de ministers van buitenlandse zaken (en verte genwoordigers) van de zestien NAVO-landen, de Midden- en Oosteuropese landen en de Bal- tische landen waarmee de NA VO in 1991 diplomatieke contac ten was aangegaan. Op de dag van instelling van de NASR, 20 december 1991, viel de Sovjetunie uiteen. Na de daar opvolgende oprichting van het GOS werd het lidmaatschap van de NASR uitgebreid tot alle lidstaten van het GOS. In 1992 traden Georgië en Albanië nog toe. De NASR stelde in maart 1992 een Werkplan voor Dialoog, Partnerschap en Samenwerking op met onderwerpen waarvoor samenwerking en overleg bij zonder belangrijk zijn. Hieron der viel deelname van de nieuwe partners in de NASR aan de we tenschappelijke en milieu-pro- gramma's van de NAVO en ook de verspreiding van informatie in de erbij betrokken landen. Noodzaak De noodzaak van (technologi sche) hulp aan de nieuwe part ners zal iedereen onderschrij ven, in het bijzonder met betrek king tot de opvolger-staten van de voormalige Sovjetunie. De erfenis van 'socialisme' en cen trale planning blijkt bovendien op allerlei gebied nog ongunsti ger dan werd vermoed. De eco nomische herstructurering lukt nog steeds niet door politieke verlamming, onduidelijke wet geving die buitenlandse onder nemingen afschrikt, oude struc turen die blijven voortbestaan en vaak onvoldoende technolo gisch niveau. Toch vindt bij ontbreken van overheidsbeleid of het door om standigheden niet kunnen door voeren van overeengekomen be leid 'spontane' herstructurering plaats. Dit gebeurt evenwel op basis van de nog steeds verstoor de prijsverhoudingen, merk waardige criteria voor krediet verlening en andere ongunstige omstandigheden voor een ge zonde bedrijfsvoering. Tegen over de kans op uiteindelijke mislukking staat echter dat hiermee in elk geval een leerpro ces is gestart. Dit laatste geldt ook voor de omschakeling van de defensie-industrie, als be langrijk onderdeel van de econo mische herstructurering. De droeve economische erfenis wordt nog verergerd door die op het gebied van het milieu (en het effect daarvan op de gezond heidstoestand van de bevol king). Daarvan is het jaarlijks verlies aan bos alleen al in de Russische Federatie - even groot als het verlies aan tropisch woud in Brazilië - (nog) niet het meest verontrustend. Radioactief materiaal en -afval komt op de eerste plaats. Is de produktie, het afval, de opslag, bewaking en vernietiging ervan in de hand te houden als zelfs het aantal geheime (atoom)steden onbekend is (de schattingen lo pen uiteen van 16 tot 87En dan te bedenken dat in 1992 over het niet geheime Moskou bekend werd dat er 636 radioactieve, gif tige stortplaatsen waren (waar van twee in het Gorki Park) en Deze Russische tank, herinnering aan de bevrijding van Praag in 1945 door Sovjettroepen, gaat keurig opgepoetst naar het Kbely-museum. Maar grote hoeveelheden ander oud oorlogstuig zijn door de vroe gere Sovjet-bezetters in Oost-Europa stomweg achtergelaten en veroorzaken daar grote milieuproble men. foto AP nog nieuwe worden ontdekt. Wat en waar is er verder ge dumpt in de Barents-, Kara- en Leptevzee, de Japanse zee en el ders in het Verre Oosten? Ook de omvang van verontreini ging door diverse chemicaliën begint door te dringen. Lucht verontreiniging is in 90 steden vele malen groter dan de maxi maal toelaatbare hoeveelheid. Dit laatste geldt ook voor de hoeveelheid deeltjes van zware metalen zoals van zilver, lood. zink. Rivieren, meren en zeeën worden bedreigd. Aardgas wordt nog steeds in grote hoe veelheden als bijprodukt van de oliewinning afgefakkeld (ver spilling en vervuiling) en van de olie gaat 10 procent bij produk tie en vervoer door gebruik van verouderde machines en pijplei dingen verloren (bedreiging van bodem en grondwater). Evenals bij de economische erfenis zijn de problemen zo groot dat ze in eerste instantie verlammend werken. De samenwerking met weten schappers en andere deskundi gen uit de NAVO-landen kan perspectief bieden om de boven genoemde, dreigende verlam ming te doorbreken. Ontwikke ling van wetenschap en techno logie om de problemen aan te pakken heeft de stimulans, in spiratie en uitwisseling van ken nis nodig, die ontstaat wanneer een groep deskundigen samen op een gemeenschappelijk ge bied aan het werk is. De pro gramma's van de 'derde' dimen sie van de NAVO zijn door hun opzet en aard bijzonder geschikt de deels grensoverschrijdende problemen van de vroegere te genstanders te helpen aanpak ken. Het wetenschappelijke pro gramma wordt ten behoeve van de samenwerking gericht op prioriteitsgebieden van de nieuwe partners. Hiertoe beho ren ontwapeningstechnolo gieën, milieutechnologie en in formatietechnologie. Het programma 'Wetenschap voor Stabiliteit', bedoeld om het wetenschappelijk en technolo gisch niveau van Griekenland, Portugal en Turkije te verster ken, is bijna toegesneden op uit breiding tot landen achter het voormalige IJzeren Gordijn, die op bepaalde gebieden een ach terstand hebben. Hiervoor ko men inmiddels speciale projec ten voor overdracht van techno logie in aanmerking. Ook het programma van het CUMM biedt uitstekende mogelijkhe den tot Samenwerking en hulp. De nieuwe partners nemen nu deel aan diverse gidsstudies, bij voorbeeld over grensoverschrij dende milieuproblemen die te maken hebben met (vroegere) defensie-aktiviteiten. In novem ber '93 wordt in het hoofdkwar tier van de NAVO een gezamen lijk seminar gehouden over 'De fensie, milieu en economie'. De 'derde' dimensie van de NA VO, waarvoor de basis lang gele den werd gelégd, is volop aktu- eel. Voor de oplossing van de on voorstelbare problemen in de voormalige Sovjetunie lijkt de bijdrage echter een druppel op een gloeiende plaat, Maar in ver band met de chaotische situatie heeft een grootscheeps hulpplan nog weinig zin. Kleinschalige projekten zijn effectiever geble ken, vooral als ze ook elders toe pasbaar zijn. Zij kunnen moede loosheid doorbreken en er ont staat een wereldwijd netwerk van deskundigen die elkaar én de beleidsmakers weten te vin den. In het belang van duurzame ontwikkeling en vrede. door ANP-redactrice Elaine de Boer Woningbouwcorporaties en gemeenten gaan hun eigen regels stellen tegen de 'lastige' huurder. Boetes op overtreding van het huurcontract, ontzeg ging van een woning na de laat ste kans en selectieve plaatsing van huurders zijn voorbeelden van maatregelen die inmiddels zijn ingevoerd. De verhuurders willen af van hun machteloos heid. die wordt veroorzaakt door de zorgplicht dat zij ie mand altijd een dak boven het hoofd moeten geven, waardoor het probleem steeds wordt ver plaatst. Dat bleek donderdag tijdens het symposium Buurtoverlast en Buurcriminaliteit in Utrecht, waar enkele honderden verte genwoordigers van gemeenten, woningbouwcorporaties, politie en hulpverlening bijeen kwa men. Het symposium werd geor ganiseerd door de stichting Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV), die reeds tien jaar experimenten on dersteunt op het gebied van buurtoverlast. Eén op de vier Nederlanders heeft last van. zijn buren, zo bleek enige jaren geleden uit een enquête onder woningbouwcor poraties. Die overlast varieert van ergernis over een verwaar loosde tuin of lawaaierige buur jongen tot een voortdurende ter reur van een ernstig verslaafde en de allesdoordringende stank veroorzaakt door honderden ratten. In de meeste gevallen zullen bu ren in eerste instantie de lastige buur zelf op zijn gedrag aanspre ken. Helpt dat niet dan klagen zij bij de woningcorporatie en de politie. Die spreken de huurder nog eens aan op de overlast. En helpt ook dat niet dan zal in het uiterste geval tot uithuisplaat sing worden overgegaan. Onbegrip Op basis van de grondwet heeft een gemeente echter de zorg plicht een ingeschrevene onder dak te bieden. Corporaties ge ven de 'lastige buur' dus een an dere woning, waarna de proble men weer van voor af aan begin nen. Volgens J. Singelenberg, hoofd experimenten program ma van de SEV, stuit dat op groot onbegrip bij de omwonen den. „Zij begrijpen niet waarom de woningbouwcorporatie zo Als er inderdaad een parlementair onderzoek komt naar het functioneren van het Nederlandse zorgstel sel, kunnen de onderzoekers rekenen op alle openheid en medewerking. Dat bleek donderdag bij een telefonische rondvraag. Woensdag reageerden de fracties van WD en GroenLinks welwillend op een suggestie van PvdA- fractieleider Wöltgens om zo'n onderzoek te houden. Staatssecretaris Simons van volksgezondheid het don derdag weten af te wachten of de Tweede Kamer zo'n onderzoek inderdaad nodig vindt. „Als dat zo is, dan zal hij uiteraard meewerken", zo zei de woordvoerder. „Ie dereen onderstreept tegenwoordig het belang van een wijziging in het stelsel, maar in de praktijk blijken on duidelijke krachten dat toch soms tegen te werken. Het is goed dat dat op tafel komt", aldus de wvc-zegsman. „Ik wens de heren veel sterkte", aldus algemeen direc teur mr N. de Jong van de Vereniging van Nederlandse Zorgverzekeraars (VNZ). Een onderzoek naar het zorg stelsel lijkt hem overigens 'behoorlijk wat ingewikkel der' dan de parlementaire enquête over de sociale zeker heid. De artsenorganisatie KNMG vindt, evenals de zorgver zekeraars, dat het er niet om moet gaan een schuldige aan te wijzen. „Een onderzoek kan nuttig zijn om duide lijkheid over een aantal knelpunten te krijgen." De Ne derlandse Zorgfederatie weet niet of een onderzoek zo veel nieuwe feiten zal opleveren. Eigenlijk vindt de NZf dat „de politiek maar eens besluiten moet nemen. Er zijn al zoveel onderzoeken geweest", aldus een woordvoer ster. „Een interessante gedachte", vindt de Landelijke Spe cialisten Vereniging (LSV) de suggestie van Wöltgens. Een woordvoerster stelt wel dat het „niet zo gek" is dat het de laatste twintig jaar misschien allemaal wat moei zaam gaat. „Er is ook zo ontzettend veel veranderd: ver grijzing, medische technologie. Als Wöltgens bedoelt dat er de laatste twintig jaar maar is aangemodderd, dan lijkt dat dus niet helemaal terecht." Ook de particuliere ziektekostenverzekeraars, verenigd in het KLOZ, beloven medewerking. De Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat een onderzoek nog in de huidige kabinetsperiode moet worden afgerond. „Anders bloedt het dood", aldus direc teur mr F. Dekkers. (ANP) lang wacht met ingrijpen of hen zo'n buurman heeft bezorgd. Ie mand waarvan bekend was dat hij problemen veroorzaakte". Dat die problemen niet te licht opgevat moeten worden, illu streerde H. Pienter van de GG& GD Amsterdam met enkele dia's van woningen waarin de af deling hygiënisch woningtoe zicht ingreep na klachten van de omwonenden over stank en on gedierte. De GG&GD trof onder meer honderden muizen in een keu ken waar het afval tot boven het aanrecht reikte bij een oude vrouw die al jaren enigzins in de war was, en vierhonderd ratten in een krappe driekamerwoning van een verslaafd meisje dat op straat zwerft. Een woonkamer met emmers vol uitwerpselen wegens een verstopt toilet bij een gestoorde man en een bad kamer als kattebak voor tiental len katten. Pienter bespeurt de laatste ja ren overigens een verschuiving in de bewoners die overlast ver oorzaken. „Vroeger waren het vooral de ouderen die hamster den en op die manier ongedierte aantrokken, nu zien we echter veel meer gestoorden, junks en alcoholisten", aldus Pienter die 26 jaar in de buitendienst van de GG&GD Amsterdam werkt. Boete De woningbouwcorporaties zijn de machteloosheid beu, zo bleek donderdag uit de presentatie van tal van maatregelen tegen de buurtoverlast. De aanpak be staat uit een betere begeleiding- van nieuwkomers, blijvend toe zicht op het nakomen van de re- De Woningbouwvereniging Gro ningen presenteerde de meest verregaande aanpak door mid del van een tweede-kans-beleid. Na een uithuiszetting krijgt een Groninger een andere woning- aangeboden, mits hij een aange scherpt huurcontract onderte kent. Daarin verplicht hij zich bij nieuwe problemen hulpverle ning te aanvaarden. Gaat het desondanks nog een keer ver keerd, dan krijgt hij gedurende vijfjaar geen woning in Gronin gen toegewezen. Dat de gestoorde bewoner of al coholist daarmee de straat wordt opgejaagd, erkent pro jectleidster B. Buikema-Wol- dring van Woningbouwvereni ging Groningen. „Desondanks voelen we ons tegenover andere huurders verplicht dit beleid te voeren", aldus Buikema. „Zij hebben ook recht op woongenot en dat weegt na twee eerlijke kansen voor de probleemhuur der zwaarder." Tijdens het project dat inmid dels bijna twee jaar loopt,, kre gen per jaar 35 mensen een laat ste kans na uitzetting. Van hen staan er volgens Buikema op dit moment drie of vier op de nomi natie op straat te worden gezet. Volgens een woordvoerster van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is een ge meente vrij dergelijke maatrege len te nemen. „De zorgplicht is algemeen en geldt voor alle inwoners van een gemeente. Dat gaat wringen als het welzijn van vele anderen door die ene hardnekkig lastige huurder in gevaar komt", aldus de VNG. De woningbouwverenigingen willen strenger op kunnen treden tegen onaangepast gedrag. Wie zijn of haar leven niet betert, wacht een zwervend bestaan. foto Paul Stolk/ANP gels of een strengere aanpak van de overlastbezorgers. De gemeente Amersfoort pre senteerde een nieuwe sanctie op overlast via een boeteclausule in het huurcontract. Als de huur der de regels van het huurcon tract overtreedt moet hij hon-- derd gulden per week betalen. De maatregel werkt volgens hoofd woondiensten J. de Jong van de Stichting Centrale Woon zorg zeer preventief. Bij nieuwe huurders die een con tract met boeteclausule hebben moeten ondertekenen, is nog geen boete wegens overlast op gelegd. Bij „oude" huurders be twijfelt de Jong toepasbaarheid van de clausule, omdat deze niet in het oorspronkelijke huurcon tract was opgenomen. Acht woningbouwcorporaties in de Westelijke Tuinsteden (5200 woningen) in Amsterdam orga niseren portiekgesprekken voor nieuwe bewoners. De corpora ties en bewoners menen dat de gesprekken conflicten met nieuwe bewoners wel helpen voorkomen, maar dat zij onge schikt zijn voor de oplossing van oude ruzies.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4