Hartbrekende schoonheid van Zeeuws-Vlaamse boer PZC kunst cultuur VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 2 3 Documentaire Jos de Putter Kafka's proces als ouderwets sprookje Clichés, maar toch spannend filmwijzer iiiiiiiiii i i i i i i i li i i li i i i i i i i I filmselectie exposities IHustrum Het Zeeuws Museum toont vroeg werk van Pierre Schwartz uit de periode 1971- 1973: de schilderijenserie De weg van den Engel en de fotose rie Het Flup Ju Bedrijf van Henze Boekhout met ijzeren objecten van Pierre Schwartz. De expositie, die de voorge schiedenis van het Flup Ju Bedrijf vormt, wordt vandaag vrijdag) om 17.00 uur geopend op het Abdijplein door Henk Scholten, directeur van het Fonds voor Podiumkunsten. Dan wordt tevens het eerste exemplaar van het jubileum boek Flup Ju Bedrijf, 20 jaar beeldend muziektheater over handigd aan drs G.LC. M. de Kok, Zeeuws gedeputeerde voor Cultuur. Dit is tevens het begin van het totaalproject Het Hlustrum ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van het Flup Ju Bedrijf. Galerij gels en stempels. Op zijn kaar ten zet hij foto's of teksten, waarbij steeds een verband is tussen stempel en tekst. Zijn kaarten, hij heeft er inmiddels 1750 gemaakt, gaan de hele we reld rond via het mail art-net- werk. De tentoonstelling- is te zien tot 12 november op maan dag van 14.30 tot 15.30 uur en op afspraak. Kapelle In de Zierikzeese galerie Gale rij (scholengemeenschap Prof. Zeeman) is een expositie inge richt met mail art van Joris Meltzer. De exposant ziet zich zelf als 'stempelrijmer'. Hij maakt kaarten en laat zich in spireren door nieuwe postze- De Middelburgse Lies Riemens exposeert in het gemeentehuis van Kapelle. Zij toont beschil derde voorwerpen in Assen- delftse stijl. De tentoonstelling duurt tot en met 22 oktober en is op werkdagen geopend van 8.30 tot 12 en van 13 tot 16 uur. Schilderijen Diederik de Clercq exposeert schilderijen in de publiekshal van de ING-bank in Oostburg. De expostiie bestaat uit twee delen: tot eind van deze maand zijn portretstudies te zien en volgende maand toont de ex posant werk met als thema Creaties: zoektocht eigen beeldtaal. De expositie is te zien tot eind oktober op werk dagen van 9 tot 16 uur. Voor het overzicht van de lo pende exposities zie pagina 13. Op de komende Nederlandse Filmdagen zullen televisie- pro.dukties niet meer taboe zijn. Toch zal het nooit een sprookjes huwelijk worden tussen film en televisie. Een grappig voorbeeld daarvan was onlangs te vinden in een EO-programma, dat een stichtelijke reportage inhield over het gemak waarmee Ameri kanen zich een vuurwapen kun nen aanschaffen en de pogingen die worden gedaan om daar wet telijke beperkingen voor te creë ren. De reportage was versneden met scènes uit In the line of fire van Wolfgang Petersen, een film die het tegen moordaanslagen be schermen van Amerikaanse pre sidenten als hoofdthema heeft. In deze film doet het feit, dat in de VS een pistool even gemakkelijk kan worden gekocht als een pak melk, er nu juist absoluut niet toe, want de pleger van de aan slag heeft zijn wapen zelf ge maakt en beperkt zich bij andere criminele acties tot het omdraai en van nekken. Het citeren van deze film ilhi- streert de globale domheid van televisie. In the line of fire staat voor het relatief hoge intelligen tieniveau van de gemiddelde scènes op, de andere keer een enerverende achtervolging over daken. Al met al blijft het evenwel clichématig. Degelijk vakwerk, dat ivel, maar clichématig; met een romance tussen Horrigan en zijn collega Lilly Raines Rene Russo). met hypocriete 'bobo's' en met momenten van bezinning als stiltes voor de storm. Eastioood speelt weer zichzelf en zelfs welhaast autobiografisch. Zijn voorliefde voor jazz die hij in door hemzelf geregisseerd films uitte) kan hij kwijt in scènes waarin Horrigan troost zoekt aan de piano. Malkovich is bij vlagen intrigerendhoe hij in de meest uiteenlopende vermom mingen herkenbaar blijft, maar vooral hoe hij als Leary lispelen de telefoongesprekken voert met Horrigan. Met In the line of fire weet de Duitse regisseur Petersen niet te verassen, zoals eerder ivel met. films van zijn hand als 'Das Boot' en 'The neverending story'. Wat niet wil zeggen dat de kijker zich bij zijn nieuwe film zal vervelen. Rijk van Rotterdam In the line of fire, te zien in Alhambra Vlissingen en Calypso Antwerpen. foto G PD ling dan van een aanklacht tegen een dictatuur of bureaucratische macht. Leo Bankersen The Trial, te zien in het Schuttershof Middelburg. op eigenzinnige wijze verfilmd door Orson Welles, met Anthony Perkins als Josef K. De nieuwste filmbewerking is de BBC-pro- duktie The Trial, geschreven door niemand minder dan Ha rold Pinter en geregisseerd door David Jones, die eerder al eens het fraaie Pinter-drama 'Be trayal' verfilmde. Kyle MacLach- lan (de vaste acteur van David Lynch) speelt een opmerkelijk zelfbewuste Josef K. Naast hem een Uitgelezen gezelschap ac teurs, onder wie Anthony Hop kins. Bij de vormgeving nam Jo nes bewust afstand van het ex pressionisme van Welles, en koos voor een strakke, sobere stijl waaruit duidelijk veel respect voor het originele werk spreekt. Te veel misschien zelfs wel. Deze tamelijk brave filmversie is keurig gesitueerd in het Praag van 1912. Voor de opnamenprofi- teerde David Jones ruimschoots van de vele oude steegjes die Praag nog steeds heeft. Schilder achtig, maar nauwelijks origi neel. Aan de andere kant brengt die vormgeving als oudenvets sprookje, vol zwartgejaste die?ia- ren van het gezag, ook wel een be paalde afstandelijkheid met zich mee. Het maakt het gemakkelij ker om deze merkwaardige ge schiedenis als een symbolische zoektocht te zien. Een beheerst opgebouwde nacht merrie, waarin de nooit opgehel derde beschuldiging steeds zwaarder op Josef K begint te drukken. Associaties met schuld en zonde liggen voor de hand. Veel nadruk krijgen de diverse seksuele verleidingen waaraan JosefK blootstaat. Uiteindelijk is het een priester die hem op be klemmende wijze de Werking van de Wet openbaart. Aldus stuurt, deze 'Trial'.van Pinter en Jones eerder in de richting van een psy chologische of religieuze invul- matig beschermt, zonder dat er verder sprake is van enige loyali teit. Het is de beroeps-eer van de agent, die hem ertoe brengt de ui terste consequenties van zijn ris kante baan te accepteren. Het verhaal van de film is hier mee eigenlijk al verteld. Geheim agent Frank Horrigan Clint Eastwood) tivijfelt al dertig jaar aan zichzelf omdat hij misschien Kennedy had kunnen redden. Hij verbergt zijn onzekerheid achter cynisme en maakt zich daarmee bij zijn collega's aller minst geliefd. Maar hij krijgt een herkansing! Als de huidige presi dent begint aan een campagne tot herverkiezing, meldt zich tele fonisch bij Horrigan een geniale gek, Mitcli Leary (John Malko vich), als aanstaande moorde naar van het staatshoofd. Leary voelt zich verraden door 'het sys teem' en ziet Horrigan als een lot genoot. Omdat de laatste nu een maal zijn opposant is, maakt Leary van de beraming van zijn aanslag een sarcastisch spel. Dat spel levert in de film de ene keer psychologisch spannende De cineast stamt uit een boerenge slacht in Zeeuwsch-Vlaanderen. Zijn vader groeide op als zoon van een hereboer, maar zag zich ge noodzaakt in de loop van jaren steeds meer personeel te ontslaan. Met uiteindelijk een eenmansbe drijf onder zijn beheer zet hij een punt achter zijn actieve bestaan in het jaar dat Jos de Putter hem ge portretteerd heeft. Er is voor het laatst gezaaid, gemaaid, gehooid en geoogst. De koeien zijn ver kocht en pa drinkt halfvolle melk uit een pak en weet niet goed wat hij daarvan moet denken. Hij is so wieso een man van weinig woor den. Maar zijn gezicht sprak boek delen toen hij zat te kijken naar die rare labels die hij op de valreep nog verplicht werd door de oren van zijn veestapel te nieten. Meneer en mevrouw De Putter worden opgevoerd als exponenten van de oeroude, eens zo trotse boe renstand die bezig is het af te leg gen tegen de moderne, agrarische industrie. Een opvolger voor hun bedrijf hebben ze niet, want Jos was meer geïnteresseerd in film, in de grote stad en in de grote wereld. Reportages Hij heeft inmiddels tv:reportages vervaardigd over Vietnam, Cam bodja en Bulgarije. Maar in Het Is Een Schone Dag Geweest kijkt hij anders. Niet naar wat nieuw voor hem is en overweldigend, maar naar wat oud en bekend voor hem is en net zo goed overweldigend. Naai- het alledaagse handwerk op de boerderij, maar uitgevoerd in het trager wordende tempo van zijn bejaard en wat stijf geraakte vader. Naar de verstilde schoon-; heid van het land tijdens de wisse lende seizoenen en naai- de hart brekende schoonheid van de ta nige, oude boer die alles voor het laatst doet en op een zomeravond postvat naast een visser, waarna over en weer wel vijf keer wordt be aamd dat het 'schone dag is ge weest!' Af en toe treedt de cineast in ge sprek met zijn ouders, voorname lijk om te accentueren dat deze mensen geen grote praters zijn. Voor hen spreken de dingen of voor zichzelf of ze zijn volmaakt onbe grijpelijk. Het Is Een Schone Dag Geweest straalt een teder en im mens respect uit, wat vooral sterk voelbaar is in de geduldige en aan dachtige fotografie van Melle van Essen en Stef Tijdink die altijd af stand bewaren. Het is moeilijk on geroerd te blijven als de weemoe dige camera deze oude Zeeuwen achterlaat, met hun eigen gedach ten in een tot stilstand gebracht autootje in huiveringwekkende decembermist. Pieter van Lierop Made in America, met rechts Whoopi Goldberg. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) In the line of fire. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 19. uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Made in America. Vandaag (vrij dag) 19 uur, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. Sliver. Vandaag (vrijdag), zater dag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. The Fugitive. Vandaag (vrijdag) 19 en 21,30 uur, zaterdag 14, 19 en 21.30 uur, zondag 19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Fixing the shadow. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Abel. Zondag. 14 uur. Bambi. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Turtles. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Schuttershof MIDDELBURG (01180-13482) The crying game. Vandaag (vrij dag), zondag, woensdag en donder dag 20 uur, zaterdag 22.30 uur- The Trial. Vandaag (vrijdag) 22.30 uur, zaterdag 20 uur. 't Beest GOES (01100-28142) The story of Qui Ju. Vandaag (vrij dag) 20.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Dennis the Menace. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 uur, zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. Indecent proposal. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. Indochine. Woensdag 20Tiur. De Koning HULST (01140-12030) Dragon. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45,16.15, 19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur. Sliver. Vandaag (vrijdag) en zater dag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45, 16.15,19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. Indecent proposal. Vandaag (vrij dag) 22 uur, zaterdag .19.30 uur, zondag 19 uur, maandag en dins dag 20 uur. The Fugitive. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45.16.15, 19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur. Fixing the shadow. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45, 19 en 21.30 uur, dins dag 20 uur. Guilty as sin. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur, zaterdag 22 uur, zondag 16.15 en 21.30 uur, maandag 20 uur. Junglebook. Zondag 13.45 en 16.15 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Hot shots II. Vandaag (vrijdag), za terdag en maandag 20 uur, zondag 14 en 20 uur. Last action hero. Vandaag (vrij dag), zaterdag en maandag 20 uur, zondag 14 en 20 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Geen voorstellingen. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Falling down. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 20 uur, Cinem'actueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886). Peters Friends. Maandag en dins dag 20 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Dennis the Menace. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. Hot Shots II. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 uur. Sliver. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Loaded weapon. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Dragon. Vandaag (vrijdag), zater dag en zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20.15 uur. Antwerpen Cartoon's 1 - Bleu, dagelijks 18, 20 en 22 uur, vandaag (vrijdag) en za terdag ook 0.15 uur. zondag ook 15.30 uur. Cartoon's 2 - Guilty as sin, dage lijks 18 en 22 uur. met extra voor stelling vandaag (vrijdag) en zater dag 0.15 uur en zondag 15.30 uur. Cartoon's 3 - De geur van de groene papaya, dagelijks 20 en 22 uur, ex tra op zondag om 15.30 uur; Les Vi siteurs, dagelijks 18 uur en van daag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur. Calypso 1 - In the line of fire, dagel. 14, 16.30, 20 en 22.15 uur. Calypso 2 - The Fugitive, dagel. 14, 16.30, 19.30 en 22.15 uur. Calypso 3 - Sliver, 14, 16.30, 20 en 22.15 uur. Calypso - Vandaag (vrijdag) en za terdag voorstellingen om 0.30 uur: The Firm, Cliffhanger en Indecent proposal. Century 1 - Hot Shots 2, dagel. 12, 14,16,18, 20, 22 uur. Century 2 - Bambi, dagel. 12 uur en zaterdag, zondag en woensdag ook 14 uur: Tina, what's love got to do with it. dagel. 16.30,20 en 22.15 uur. Century 3 - Benny Joon, dagel. 12,16.30,20 en 22 uur. The Last Ac-' tion Hero, dagel. 14 uur. jaar na Kafica's dood. Het ver haal over de vergeefse strijd van een keurige kantoorklerk tegen, een ongrijpbare bureaucratie bleek een rijke inspiratiebron voor zeer uiteenlopende inter pretaties. Het was een voorspel ling van het nazi-regime, van de communistische dictatuur, een verbeelding van de macht van de vaderfiguur, maar ook een para bel over het eeuwige doch vruch teloze zoeken van de mens naar de waarheid. Kafka had een sprookje geschreven dat aan universele angsten en obsessies bleek te appelleren. Het verhaal werd in 1963 al eens Kyle MacLachlan als Joseph K in The Trial. film. 'Gemiddeld'inderdaad, want in wezen is Petersens film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Max Allan Collins, niet meer dan een ordinaire Holly- ivood-thriller, maar dan zitten er toch nog altijd doordenkertjes in. Neem bijvoorbeeld een veilig heidsagent., die nog steeds tobt over de vraag of hij de moord op president Kennedy wellicht had kunnen voorkomen, terwijl hij de fictieve huidige president idie subtiel voor de oplettende kijker als een grijnzende havik in beeld wordt gebracht) slechts beroeps- /emand moet leugens hebben rondgestrooid over Josef K, want hoewel hij niets verkeerds had gedaan, werd hij op een mor gen gearresteerd. Zo begint 'Der Prozess' van Franz Kafka, een van de meest tot de verbeelding sprekende boeken van deze eeuw. Geschreven in 1913, maar pas gepubliceerd in 1924, een Clint Eastwood en Rene Russo in In the line of fire. opgestoken tijdens de jaren die hij in het donker doorbracht om voor ondermeer 'Skrien', 'Haarlems Dagblad' en het 'Nieuwsblad van het De Putter heeft Het Is Een Schone Dag Geweest opge dragen aan zijn moeder die hem liefde bijbracht voor film en zijn vader die hem liefde bijbracht voor de grond Jos de Putter filmde zijn vader in Het is een schone dag geweest. Afgelopen woensdag tijdens de openingsavond van de Filmdagen werd Jos de Putters documentaire Het Is Een Schone Dag Geweest al bekroond met de Prijs Van De Stad Utrecht, die bestemd is voor nieuw talent dat aanmoediging verdient. Vandaag (vrijdag) vindt de offciële première van De Putters debuutfilm plaats en kan geconstateerd worden dat deze journalist inderdaad het een en ander heeft Noorden' over films te schrijven. De belangrijkste les moet zijn geweest dat eenvoud siert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 45