I Korte films horen -thuis in de bioscoop PZCfilmfestivalvrijdagseptember1993 31 Jarenlang was het vaste prik. I Zo gauw het licht doofde in bioscoopzaal, verscheen het «legen wereldnieuws op het [herm. Met de stem van - wie nders - Philip Bloemendaal. lan volgde steevast een korte ilm. Pas daarna werd de hoofd- in de projector gestopt, [et Polygoonjournaal is niet neer. En, minstens even desa- Ireus voor de verstokte cine- aaganger, ook de korte film is an het programma geschrapt. Icclame en wervende, dus ;hreeuwerige voorfilms van rodukties, die nog in roulatie meten komen, zijn nu de vaste ugrediënten van de welkomst- fremonie in het duister. Ie'korte (animatie)filmers heb- jen al dikwijls blijk gegeven van nin misnoegen over die gang fan zaken. Ze hebben behoefte an publiek, dat nog enthousiast an worden over een artistieke ian de olprent. En die mensen bereik je ui eenmaal het best in de bio- joopzaal. Het Filmfestival Zee- md bedient de makers van de ilm van de korte adem op hun og de- renken. Tijdens de festivalda len maken korte produkties deel ilt van de voorprogramma's van lehoofdfilms. En zondag 3 okto- er wordt de tijd genomen om jen totaalprogramma met korte Ims te presenteren. Paul en Menno de Nooijer, beel- lend kunstenaars in Middel ing, hebben de organisatie van ;t project op zich genomen. ;ffe hebben filmmakers uitgeno- Eligd, van wie het werk ons aan breekt", zegt Paul de Nooijer. jitjaar beperken we ons tot Ne- lerlandse cineasten. Misschien tit we een volgende keer colle- uit het buitenland uitnodi- üet heeft, er alle schijn van, dat Ie korte film langzamerhand ter- ein terugwint. In Amerika zijn see grote producenten, die op festivals korte films selecteren samenstelling van ivondvullende bioscooppro- lamma's. Hun initiatief slaat an, er blijkt grote belangstel- ng te zijn voor voorstellingen, Se een goed beeld geven van de dezejfeand van zaken in het korte Smcircuit. sport indanks klachten over de aan- acht in de bioscoop, wordt ook Nederland het belang van do- amentaires, korte speelfilms en nimatiefilms onderkend. Voor- animatiefilmers hebben geen Eden tot klagen. Hun werk staat iternationaal goed aangeschre- in. Filmers als Gerrit van Dijk de naar Canada uitgeweken Hoedeman en Paul Driessen Iepen op festivals overal ter we- ïld de ene na de andere prijs in ewacht. De export van de vrije rtistieke animatiefilm is de atste jaren met 300 procent ge- t: van 35 films in 1990 tot 10 in 1992. let pas geopende Nederlands stituut voor Animatiefilm HAF) in Tilburg zal er alles aan om de positie van het pro- 'Jkt te versterken. NIAF-direc- iurTon Crone, die zondag 3 ok- ter een lezing geeft in Middel- is optimistisch gestemd. Ie merkt dat jonge animatiefil ms momenteel goed aan hun ïkken komen. Het is beslist dat alleen de gevestigde imen in tel zijn. De vraag naar rte films neemt met de uitbrei- ng van het aantal televisiesta- 5 alleen maar toe. Daarnaast in de computerindustrie be fte aan bewegende beelden ir de software." ine denkt met zijn instituut wezenlijke bijdrage te leve- aan het welzijn" van de artis- jke filmmakers. Hij wil afgestu urde cineasten een plaats bie- iij zijn filmstudio, waar ze Sinterklaas duikt op in Observations van Ruud Monster. Scène uit The Water People van Paul Driessen. zich onder begeleiding van gere nommeerde kunstenaars verder in het vak kunnen bekwamen. Tevens moet er volgens hem ruim aandacht worden geschon ken aan de technische kant van het filmen. Het maken van een animatieproduktie is erg tijdro vend. Per seconde film zijn er 24 beelden nodig. Gaat het om een tekenfilm, dan kan een tekenaar pakweg dertig beelden per dag- leveren. Om vijf minuten film te maken moet er dus minstens twee jaar worden gewerkt. „Het produktieproces is nog te ar beidsintensief', meent Crone. „We hopen met verbeterde scan technieken en een digitale regi stratie veel tijd te winnen. Dat is noodzakelijk. Je moet als filmer alert zijn en de mogelijkheid heb ben snel op een vraag in te spe len. Nu is het nog zo dat een op drachtgever jaren op het resul taat moet wachten." Banaan Het programma in het Schut tershof biedt overwegend anima tiefilms. Paul Moggré, die in 1988 afstudeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Til burg, is van de partij met zijn Van een banaan die zijn schil kwijt was. Hij maakte het filmpje in opdracht van het gemeente lijk museum van Oss, waar in 1990 de tentoonstelling'Pak kend Verpakt' te zien was. Een bananeschil is in zijn film de ideale verpakking. Moggré kreeg in Tilburg les van Paul de Nooij er. Hij is nog niet zover dat hij van zijn filmwerk kan leven. „Ik ben tekenleraar. Tegen mijn stu denten zeg ik het zo: lesgeven is voor mij het brood, animatiefilm is het beleg." Voor het museum in Oss maakte hij ook de Film Zonder Woorden over het werk van vijf beeldend kunstenaars. Momenteel werkt hij aan Terri- taura, een film over territorium- drang. Sjaak Meilink won vorig jaar de Utrechtse studentenprijs met zijn produktie Labyrint. Hij is net afgestudeerd aan de Hoge school voor Kunsten in de Dom stad. „Het maken van een ani matiefilm heeft voor mij iets van magie", zegt hij. „Het is toch ont zettend leuk om van iets doods iets levends te maken." Labyrint is een niet al te toegankelijk film pje. ..Ik weet zeker dat de toe schouwers de eerste keer lang niet alles eruit halen wat ik erin heb gestopt. Er worden drie ge neraties mensen getoond, die op zoek zijn naar een uitweg uit een doolhof. Het zoeken blijkt be langrijker dan het vinden. Ik heb anderhalfjaar aan Labyrinth ge werkt. Ja, voor negen minuten film. Maai- als je erkenning krijgt en er volgen vertoningen, dan is het zeker de moeite waard." Karin Wiertz zit al beduidend langer in het vak. Zij heeft met haar begin dit jaar overleden man en collega Jacques Verbeek diverse produkties op haar naam staan. Het Filmfestival Zeeland vertoont drie films van het duo: Keep on turning, The Case of the Spiral Staircase en There is a Garden in my Head. Karin Wiertz is verbonden aan de Aca demie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. „Het maken van animatiefilms betekende voor ons een weloverwogen keuze", vertelt ze. „Je voelt de behoefte om alles van begin tot eind zelf in de hand te houden, niet gestoord door weersomstandigheden, niet afhankelijk van de aanwezigheid van een stopcontact. Je kunt zeggen dat Jacques en ik video clips maakten voor dat begrip bestond." Keep on turning is in 1972 gemaakt en toont eindeloze rijen blokken die in alle richtin gen bewegingen. De 'Spiral Staircase' uit 1981 laat een vrouw zien die een steeds eigen zinniger wenteltrap afloopt. The re is a Garden in my Head (1987) is met gevarieerde animatietech nieken gemaakt. „Waai- de film over gaat? Er zit geen echt ver haal in. Een vrouw, planten en katten staan centraal in een droomwereld." Paul Driessen is in het gezel schap verreweg de bekendste filmmaker. In 1992 werd in Utrecht een compleet overzicht van zijn werk getoond tijdens het Holland Animation Film Festi val. De Middelburgse organi satoren hadden graag de vorig jaar uitgekomen The Water People vertoond. Toen dat niet mogelijk bleek werd voor De schrijver en de dood gekozen. „Gewoon een geestig, uiterst hu moristische film", zegt organisa tor Paul de Nooijer. „Driessen le vert nu eenmaal pure kwaliteit." Documentair Het Middelburgse festival neemt ook de tijd voor 'live-action film'. Dat wil zeggen: korte films die niet beeld voor beeld, maai- 'ge woon' met 24 beeldjes per secon de zijn opgenomen. Ruud Mon ster heeft zijn sporen in dat genre al verdiend. Het Schuttershof laat hem aan bod komen met een seile van zes korte films onder de titel Observations. „Ik voel me het meest op mijn gemak als ik gewoon met mijn camera op straat kan lopen. Zomaar ergens op een bankje zitten en je dan af vragen: wat zou er gebeuren als... Die vraag beantwoord ik met in grepen achteraf. Wat ik maak zou je in het genre vrije film met een documentair karakter kun nen plaatsen." In tegenstelling- tot de meeste animatiefilmers is hij niet al te optimistisch ge stemd over zijn toekomstmoge lijkheden. De omroepen moeten bezuinigen en hebben steeds minder geld over voor documen taires. „Het probleem is dat je geen subsidie krijgt als de televi sie niet geïnteresseerd is. Er is soms vraag, maai- wat je maakt mag geen geld kosten. Ik zou graag het documentair kijken te rugbrengen in de bioscoop. Net als vroeger, toen we ook het Poly goonjournaal nog hadden. In de filmhuizen waai* korte films wor den gedraaid, is de weerklank zeer behoorlijk." Gastheren Paul en Menno de Nooijer hebben niet over belang stelling voor hun werk te klagen. Ze zijn regelmatig te zien op MTV en in Amerika hebben ze contacten met bemiddelde op drachtgevers. De film Stop Ac tion Aids is een informatieve commercial, die in opdracht van het Health Department in Texas is gemaakt. Met RRRing wordt een hommage gebracht aan ani matiefilmer Tex Avery. Een droom over een onbereikbare ge liefde. die maar al te realistisch in beeld wordt gebracht. Pulliku ilchere D film/csiival Zeeland De volgende sponsoren hebben het Vijfde Filmfestival Zeeland mogelijk gemaakt: Drukkerij Verhage en Zn; Boekhandel Van Benthem en Jutting; Ma- ke-up School Mieke Petit; McDonald's familierestaurant; Stadsdans- zaal; Seventy Seven; TSU Uitzendorganisatie; Van Damme Muziek handel; Café Tympaan; Gerechtsdeurwaarderskantoor Bongers, Duym en Gerardts; Bouwmaterialen Van Westen; Installatiebedrijf Middelburg; Grieks specialiteiten Restaurant Rhodos; Total Raffina derij Ned. nv; Westelijke Accountantskantoren; Notarispraktijk Jan- se-de Jonge; Jansens croissant-ijs-kiosk; Accountants Adviesgroep Rijkse; Heïneken Nederland bv; Steakhouse DeTamboer; Antiquite's Witte; Café Bommel; P.T.T. Telecom; Café 't Schuttershof; Amigis; Boekhandel Fanoy; Vakantiepark Hof Domburg; Mexicaans Restau rant Zapata; Meca Automatisering; P. Minken schilders; Snelders/ Roth/Partners; Café Restaurant De Herberg; Kiewiet en Schulting; Herder Interieur; Kamer van Koophandel en Fabrieken; Outfit Mens- wear; De Eetkamer; Remaco Advertising; Slagerij Wijffels; Architec- tenburo De Gaaij; Hotel Singelzicht; Café Restaurant Du Theatre; Goud- en Zilveratelier Mulder; Vrij Nederland; Viduet; PZC. De foto's geven een impressie van de korte film RRRing van Paul en Menno de Nooijer, waarin een hommage wordt gebracht aan de animatiefilmer Tex Avery.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 31