asolini streed met twapens van de poëzie I 91 Cinema Mexico filmfestival Medea van Pasolini. foto Contact Filrr Cinematheek VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 2 9 Mamma Roma van Pier Paolo Pasolini. Maria Callas in Medea. Zeeland krijgt dit najaar een onverwachte kans op een nieuwe kennismaking met het werk van Pier Paolo Pasolini. In liet kielzog van het Filmmu seum in Amsterdam, waar deze maand zijn gehele filmische oeuvre te zien was, toont het Filmfestival Zeeland onder de litel II Cinema di Pier Paolo Pa- tolini vijf films van de Italiaan se regisseur. In Goes is ook Po- 't Beest in de ban van de maker van Decamerone, Teo- ma en Salö: daar zijn vier films en een aan het leven van Pasolini gewijde theaterpro- duktie geprogrammeerd. Aanleiding voor de plotselinge Pasolini-revival is de heruitgave van een groot aantal van zijn films. Het Italiaans Cultureel In- itituut in Amsterdam, het in Ro- ie gevestigde Fondo Pier Paolo n de Nederlandse Stichting Contact Film Cinema- ïeek zijn daarvoor verantwoor delijk. Van zijn totale film-oeu- vre-twaalf lange speelfilms, vier korte bijdragen aan episoden- films en zes 'documentaire' films •waren niet meer dan vier tot vijf produkties in roulatie. Pasolini blijft een intrigerende persoon lijkheid, dat blijkt uit de enthou- reacties op het weer voor vertoning beschikbaar komen van uit het zicht verdwenen films, Pasolini is heel zijn léven een om streden, controversieel schrijver ;n filmmaker geweest. Hij werd in 1922 in Bologna geboren als zoon van een infanterie-officier een onderwijzeres. Zijn vader was een vurig aanhanger van het 'iscisme, die tijdens de Tweede Wereldoorlog krij gsgevangen werd gemaakt. Vlak voor de be vrijding brachten Joegoslavi sche verzetsstrijders zijn enige broer om het leven. Paolo, die in middels met zijn moeder was uit geweken naar Casarsa in Friuli, het uiterste noord-oosten van Italië, had het gevoel dat hij thuis zijn bijdrage aan de strijd moest leveren met 'de wapens van de poëzie'. Ontucht Een studie letteren combineerde jj met politieke activiteiten. Na jn doctoraal werd hij onderwij zer en in 1947 werd hij lid van de Communistische Partij. Pasolini homoseksueel en kwam al snel openlijk voor uit. In werd hij beschuldigd van cht met minderjarige jon- Die affaire kostte hem zijn als onderwijzer en de Com- istische Partij wenste hem binnen de gelederen te hou den. Desondanks is hij zichzelf altijd overtuigd communist blij ven noemen. Met zijn moeder vluchtte hij naar Rome. waai- hij terechtkwam in een 'borgata', een sloppenwijk aan de rand van de stad. In 1955 publiceerde hij zijn eerste roman Ragazzi di vita, 'Jongens uit het leven'. Het boek was met een aanleiding voor een proces, waarin de 'obsceniteit' van de ro- lan werd veroordeeld. Die aan- (aring met justitie was het begin ran een twintig jaar durende net de rechterlijke macht. [ITexico is in. De oogst van de Vlafgelopen twee jaar: Een ans filmfestival in Toron- lodrama's uit de gouden aren van de Midden-Ameri- |l i ;aanse film in Berlijn, retrospec- J teven vah de regisseurs Ripstein ui Hermosillo in het Museum of lodern Arts in New York en een lexicaans filmprogramma in etParijse Centre Pompidou. En net te vergeten: de Belgische liënnale Europalia staat de ko- uende maanden volledig in het eken van Mexico. Het Festival n Zeeuwsch-Vlaanderen laat dat kader Mexicaanse klan- horen. L, Ook het Filmfestival Zeeland eeft dit jaar een Mexicaans blok lgelast. „Om een thema te heb- m dat aansluit bij de cultuur land", zegt festivaldirecteur finus Roepman. Donderdag 7 '■tober staan er drie recente ilms uit Mexico op het program- H ma: Danzón van Maria Novaro. mujer de Benjamin van Car- Qs Carrera en La tarea van laime Humberto Hermosillo. lain De in Middelburg geprogram meerde films laten zich in een breder kader plaatsen, omdat in alle produkties verwijzingen zit ten naai' klassieke werken uit de 'Gouden Jaren' van de Mexi caanse cinema-geschiedenis. In de jaren veertig en vijftig maakte de filmindustrie in Mexico een bloeiperiode door. De acteurs Maria Felix en Dolores del Rio deden niet onder voor de Holly- wood-sterren in die tijd en Emilio Fernandez, Fernando de Fuen- tes en Alberto Gout waren spraakmakende regisseurs. Luis Bunuel was in de jaren vijftig zeer regelmatig in Mexico te vin den, hij maakte er zeventien films. Zijn Los Olvidados was een vaste keus op alle grote festivals. Na 1960 was de bloeiperiode voorbij, sexcomedies en geweld films gaven de toon aan. In Brazi lië. Cuba en Argentinië hadden vernieuwingspogingen in die ja ren succes, Mexico daarentegen verstarde onder een regime dat niets van nieuwlichterij moest hebben. Eind jaren tachtig nam presi dent Salinas maatregelen om de cinema nieuw leven in te blazen. De filmopleidingen werden ver beterd en afgestudeerden moch ten met steun van het Mexicaans Instituut voor Cinematografie hun eerste film maken. Maria No varo is één van de filmmakers, die van die regeling heeft geprofi teerd. Haai' Danzón werd goed ontvangen in Cannes. Carlos Carrera werd in Montreal en Mi laan gelauwerd voor zijn La mu jer de Benjamin. Die successen geven aan dat de Mexicaanse film na een periode van bijna der tig jaar weer meedoet op het in ternationale podium. als Accottone in de gelijknamige film loopt met gebogen hoofd, omdat hij zijn noodlot bijna let terlijk moet torsen. Vlak voor hij sterft zegt hij: „Io sto bene", met mij is alles goed. Ook het toeval krijgt in elke film een belangrijke rol. Pasolini zag de menselijke re de als een beperkt instrument, wat mensen overkomt is een kwestie van geluk of pech. Zoals in II Decameron, waarin het ene meisje haar geliefde vermoord ziet worden door haar broers, ter wijl een ander onverwacht toe stemming van haar ouders krijgt om te trouwen. Moord Noodlot, pech en geluk, de the ma's lijken rechtstreeks uit het leven van de regisseur gegrepen. In de nacht van 1 op 2 november werd hij vermoord op een veldje bij Ostia. De straatjongen Pino Pelosi werd als de dader aange wezen. Pasolini had hem in zijn auto mee naar Ostia genomen voor één van zijn seksuele avon tuurtjes. Ze kregen ruzie, volgens Pelosi omdat Pasolini dingen eiste die te ver gingen. De pre cieze toedracht van de noodlot tige gebeurtenis is nooit duide lijk geworden. De Pasolini-dagen in Middel burg beginnen dinsdag 5 oktober met de vertoning van I Racconti di Canterbury (.1971/1972). De film bevat een keuze uit de rond 1385 geschreven 'Canterbury Ta- les' van Geoffrey Chaucer. Maria Callas speelt de hoofdrol in Me dea (1969/1970), een bewerking van de Griekse tragedie van Eu ripides. 'De Decameron' (1970/ 1971) is de verfilming van acht verhalen van de 14e-eeuwse au teur Giovanni Boccaccio. De tweede Pasolinidag van het film festival (woensdag 6 oktober) is Mamma Roma, een in 1962 ge maakte film, te zien. Daarin wordt het verhaal verteld van de prostituée Mamma Roma, die met haar zoon een respectabel le ven probeert te leiden. In 'Het Evangelie volgens Mattheus' (1964) wordt het leven van Jezus in beeld gebracht. Podium 't Beest in Goes ver toont diezelfde evangeliefilm dinsdag 19 oktober. 'De Decame ron' staat woensdag 27 oktober op het programma. Donderdag 28 oktober draait Salö, de pro- duktie die als het politieke testa ment van de regisseur wordt be schouwd. Over Teorema 1968). die vrijdag 29 oktober te zien is. zei Pasolini: „De film spreekt over een religieuze ervaring. Het verhaal gaat over de komst van een goddelijke gast in een bour- geois-gezin. Zijn bezoek gooit al les overhoop wat deze mensen over zichzelf dachten: hij komt om te vernietigen." Theaterge zelschap De Parade komt don derdag 21 oktober naar Goes met De knie van de voetballer. In het eerste deel van het toneelstuk worden gesprekken tussen de re gisseur en zijn vrienden nage speeld. Vervolgens is er aan dacht voor de perverse kant van zijn persoon en de reacties van de burgerlijke maatschappij daar op. In het slotdeel staat de moord centraal. La tarea (Het huiswerk, 1991) was vorig jaar al in Zeeland te zien tijdens het Festival Cultu reel Gekleurd, dat toen ook een aan Mexico gewijd programma had. Regisseur Hermosillo geeft in die film een beeld van de ma cho-cultuur in zijn land. Carrera laat in La Mujer de Benjamin een sullige winkelier, opgehitst door zijn vrienden, een jong meisje ontvoeren. Zijn film herinnert aan La jeune Jïlle van Bunuel. In Danzón van Novaro wordt ver haald over de zoektocht naar een geliefde in Veracruz, een plaats die in veel oude Mexicaanse pro dukties prominent aanwezig is. Met die films biedt het filmfesti val een indruk van wat er de laat ste jaren in Mexico aan de hand is. Helaas wordt er niet meer dan een tipje van de sluier opgelicht. Het programma van Cultureel Gekleurd in 1992 was uitgebrei der en bood meer houvast dan de drie films die 7 oktober worden vertoond. De Mexicaanse film La mujer de Benjamin van Carlos Carrera. Pasolini als Giotto in Decameron. die hem als een bedreiging van 'de goede zeden' zag. Pasolini pu bliceerde in 1959 een tweede boek over het zelfkantleven in Rome onder de titel Una vita vio- lenta, dat in de Nederlandse ver taling 'Meedogenloos bestaan' werd gedoopt. Vanaf 1954 ging Pasolini mee werken aan filmscenario's. Om dat hij een kenner was van de 'volkstaal', werd hij dikwijls ge vraagd de 'platte' dialogen en scènes te schrijven. Hij werkte als scriptschrijver voor regis seursals Soldati, Fellini, Olmi en Bolognini. In 1961 debuteerde hij als zelfstandig regisseur met Ac- catone,een film over het leven in een Romeinse volksbuurt. Evangelie Filmmaker Pasolini hield niet vast aan één genre. Hij wisselde tragedies af met Chaplin-achtige komedies. In de film La Ricotta (De roomkaas 1962/1963) liet hij een regisseur (Orson Welles) op draven, die het evangelie moest verfilmen. Beelden van een strip pende Maria Magdalena en een in zijn neus pulkende profeet schokten katholiek Italië. Ook marxisten voelden zich geno men, omdat Pasolini in zijn film suggereerde, dat hun leer geen spiritualiteit had. Meteen na de première werd de film in beslag genomen wegens 'belediging van de godsdienst van de Staat'. Nog geen jaar later draaide de geterg de regisseur Il Vdngelo secondo Matteo (Het Evangelie volgens Mattheus), een uiterst serieuze poging om het evangelie daad werkelijk op celluloid vast te leg gen. Het zijn die schijnbare tegenstel lingen binnen één en dezelfde persoon, die filmwetenschapper Hans van Driel van de Katho lieke Universiteit van Brabant blijven boeien. Dinsdag 5 okto ber komt hij in Middelburg ver tellen, waarom 'het paradoxale' van Pasolini voor hem zo intrige rend is. „Je kunt in zijn leven veel tegenstrijdigheden vinden", legt hij uit. „Hij was marxist, maar is slechts enkele jaren lid geweest van de Communistische Partij. En kijk eens naar zijn verhou ding met de Katholieke Kerk, die hij meer dan wat ook haatte. Maar hij maakte wel drie reli gieuze films. 'Het Evangelie vol gens Mattheus' is voor mij één van de opvallendste films binnen zijn oeuvre. Hij heeft het evange lie heel zuiver verfilmd, alle gero mantiseerde toevoegingen zijn weggesneden. En toch zit er in zo'n werk meteen een voor hem uiterst actuele problematiek ver weven: Jezus die ageert tegen de gevestigde instituties." Dante Van Driel is ervan overtuigd dat er nog veel over werk en leven van Pasolini verduidelijkt kan worden. Zijn laatste film Salö (1975) is daarvan een sprekend voorbeeld. Het verhaal is geba seerd op het in 1785 gepubliceer de boek Les 120 journées de So- dome van D. A. F. de Sade. Paso lini situeert Vier hoogwaardig heidsbekleders in een afgelegen villa, waar ze zich te buiten gaan aan seksueel geweld en perver sie. Van Driel: „Iedereen is over die film heengevallen, alle recen senten boorden de produktie de grond in. Bloederig, vies... Maar niemand heeft er tot nu toe op ge wezen, dat Pasolini het plan had om de Divina Commedia van Dante te verfilmen. Salö is daar van het eerste deel: de hel Het tweede en derde deel, het vage vuur en de hemel, moesten nog volgen. Door zijn dood is dat plan niet uitgevoerd. Maar de weten schap dat Salö niet op zichzelf staat, plaatst de film-wat mij be treft in een ander licht." Komedie of tragedie, in bijna alle films is destinohet noodlot, het centrale thema. Een figuur foto Hungry Eye Pictures

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 29