Dit jaar moeten de eindjes aan elkaar geknoopt filmfestival VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 ang-ï: rklap; Foto boven: Le petit prince a dit van Christine Pascal, met Richard Berry (rechts) en Marie Kleiber. Foto midden: Jeroen Krabbé (midden) met zijn gezin in King of the Hill, een film over de jaren dertig in Amerika. Foto onder: Passion Fish van John Sayles, met Mary McDonnel (links) en Alfre Woodward. Tp "JF et Filmfestival Zeeland, dat van 1 I1 I tot en met 9 oktober voor het vijfde JL JLachtereenvolgende jaar wordt ge houden, heeft een nieuw logo. Geen in de golven worstelende leeuw, geen kronkelend celluloid op een mooie ondergrond, maar een zeeleeuwtje dat zich koestert in de zon. Een schraal zonnetje moet het zijn, deze keer. Het festival heeft, door alle problemen van het Schuttershoftheater afgelopen jaar, beduidend minder te bieden dan de eerdere edities. De verklaring voor een wat minder aange kleed programma ligt voor de hand. Finan- ciële nood en een maandenlange sluiting van het theater - Middelburg was dit jaar tot de zomervakantie de enige bioscooploze provinciehoofdstad van Nederland - maak ten dat de voorbereidingstijd te krap was. Wie pas op het allerlaatste moment bij pro ducenten kan aankloppen, loopt grote kans op lege schappen en een knorrige bedie ning. Het mag al met al een klein wondertje worden genoemd, dat er überhaupt nog een filmfestival van de grond is gekomen. Cijfers spreken voor zich. Twee jaar geleden bood het festival 23 voorpremières en waren er in totaal 40 films te zien. Dit jaar staan er tien nieuwe films geprogrammeerd, die la ter landelijk in roulatie gaan. Het gehele programma omvat slechts achttien pro- dukties. Bijprogramma's als Black Cinema en Camera Natura zijn er dit jaar niet, om dat de WVC-subsidie, die voorgaande jaren ruimte bood voor smaakvolle extraatjes, niet tijdig kon worden aangevraagd. Regis seurs en acteurs, dikwijls prominent aan wezig en zeer bereid van gedachten te wis selen over hun werk, zijn niet van de partij. Organisatoren van festivals met een lange re adem zeggen meestal een periode van vijf jaar nodig te hebben om te bezien of hun initiatieven aanslaan. Voor het filmfestival gaat die regel niet op. Ervan uitgaande dat omvang en diversiteit van het programma graadmeters zijn voor de levensvatbaar heid van het filmevenement, kan de voor de deur staande vijfde editie het beste als een 'noodfestival' worden betiteld. Jammer, want de volle zalen van vorig jaar boden goede vooruitzichten. et vijfde filmfestival maakt meer dan ooit duidelijk, dat een cinema- toèvenémênt in Middelburg pas kans van slagen heeft, als er op een stevige bio scooporganisatie kan worden teruggeval len. Schuttershof lijkt dit najaar met een donateursactie en een tot de verbeelding sprekend filmaanbod de eerste aanzetten te hebben gegeven voor de uitbouw van een vaste filmtheatervoorziening in de Zeeuwse hoofdstad. De publieke belangstelling heeft tijdens en na de zomervakantie ruim aan de verwachtingen voldaan. „We brengen toch maar weer tien première films", zegt festival-directeur Rinus Roep- man. Hij heeft gelijk als hij zegt dat er dit jaar ondanks alle kommer en kwel nog veel te genieten zal zijn in het Schuttershof. Met The Firm als openingsfilm is een nieuwe Hollywoodkraker binnengehaald, waarin Tom Cruise en good old Gene Hackman grote namen zijn. Wie het niet op commer ciële films heeft voorzien, kan terecht bij Stephen Frears. Zijn nieuwste film The Snapper biedt met de verwikkelingen in een Iers gezin in Dublin meer dan het voor geprogrammeerde gladde vermaak. Dat zelfde geldt voor Peter Greenaway, die met The Baby of Macon opnieuw zijn fans aan zich verplicht. Ook King of the Hill, met 'onze' Jeroen Krabbé in één. van de hoofd rollen, belooft de moeite van het kijken waard té zijn. Gus van Sant is met zijn Even cowgirls get the blues eveneens een blik vanger in het Engels-Amerikaanse blok van het programma. Als er een categorie 'gevoelige' film be stond, zouden Passion Fish van John Say les en Le petit prince a dit van Christine Pascal zeker aanspraak kunnen maken op dat predikaat. Sayles laat een zangeres in een rolstoel belanden en Pascal voert een meisje met een hersentumor ten tonele. In Autumn moon speelt Hong Kong een hoofdrol, regisseur Clara Law portretteert de Britse kroonkolonie die in 1997 aan Chi na wordt overgedragen. Nog meer oosterse cultuur: In Woman of the lake of the Scen ted Souls van Xian Hunnü worstelen mo derne Chinezen met hun eeuwenoude tradi ties. Zoals gezegd staan er dit jaar geen films gepland, die een speciaal thema uitdiepen. Dat Pier Paolo Pasolini met vijf films is vertegenwoordigd, lijkt een noodgreep en geen vooropgezet plan. Im mers, Pasolini zou aanvankelijk buiten het festival worden gedraaid. Nu neemt de con troversiële Italiaan plotseling twee dagen van het programma voor zijn rekening. Ook de drie Mexicaanse films laten zien dat de festival-organisatie alle zeilen bij heeft moeten zetten om de eindjes aan elkaar te knopen. Zo'n klein aantal films zonder in troductie is niet voldoende om een thema als de Mexicaanse cinema tot zijn recht te laten komen. De in Middelburg woonachtige filmers/foto grafen Paul en Menno de Nooijer nemen het verrassendste onderdeel van het program ma voor hun rekening. Op hun uitnodiging- hebben Nederlandse (animatie)filmers een aantal produkties beschikbaar gesteld, die voorafgaand aan de hoofdfilms kunnen worden vertoond. De meestal slechts enke le minuten durende filmpjes worden ook nog eens in een totaalprogramma gepresen teerd. Op die manier wordt de schijnwerper gericht op de korte film, een genre dat al ve le jaren uit de bioscoop is verdwenen. Kennelijk bood de muziek, die het verblijf in het Schuttershöfcafé moet veraangena men, niet al te veel organisatorische hoofd brekens. Op één dag na worden alle festival- dagen muzikaal opgeluisterd door zeer ge varieerde muzikanten en gezelschappen. Misschien valt het mee, en kan er met tien premièrefilms en acht oudere produkties toeh nog even een festivalsfeer worden ge creëerd. Veel zal afhangen van de belang stelling van de filmliefhebbers. Het is net alsof het festival elk jaar opnieuw een toela tingsexamen moet afleggen. De zeeleeuw in het logo krijgt op affiches een mooi gouden kleurtje. Tot nu toe werd er jaarlijks een nieuw beeldmerk ontwor pen. Het is de bedoeling dat de zeeleeuw een langere periode dienst blijft doen als kwali- teitsstempel van een gewaardeerd filmfesti val. Laten we het hopen, zo'n mooi zee leeuwtje kun je toch moeilijk in zijn hemd laten staan. Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 27