Jazzpolitie wil fris met de taal omgaan Margriet Eshuys stapje dichter bij ideaal Nederlandstalig is geen genre kunst cultuur 25 Sting samen met Bach op Grand Gala du Disc Financiering Rembrandts Uyttenbogaert is rond Dirigent David Porcelijn naar orkest Adelaide Conservatoria verenigd VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1993 ib» Het is dat iemand anders met het voorstel kwam. Zelf zouden ze nooit op het idee zijn gekomen. Een Nederlandstalige popgroep beginnen? Dat hadden ze al eens gedaan en het was niet echt bevallen. Maar de voorwaarden waren aanlokkelijk: de vrije hand en werken met Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. En geloof in eigen werk en kunnen, dat was er ook wel. Op die basis wilden Peter Groot Kormelink en Herman Grimme wel. Zonder naam en met het doel een cd inet zelfgeschreven, Nederlandstalige popsongs op te nemen, gingen ze de studio in. De popgroep Jazzpolitie kwam met de eerste single 'Liefdesliedjes' in top 10. Deze week kwam hun eerste cd uit. De groep gaat vanaf 16 oktober op tournee. - fotoGPD Ze kwamen er uit als De Jazzpo litie. En met onmiddellijk suc ces. Voor ze het wisten stonden ze in de top 10 met de single Liefdes liedjes. Eerdere pogingen om met vlotte pop, voorzien van Neder landse teksten, te scoren zagen Groot Kormelink en Grimme stranden. Splitsing heette de groep destijds en Wind en zeilen hoorde je wel eens op de radio, maar daar bleef het bij. „Een plaat is altijd een gok," meent Grimme. En bij De Jazzpoli- tie viel die gok beter uit dan bij Splitsing. Blijkbaar was de tijd er weer rijp voor, een andere verkla ring waarom het nu opeens wel lukt, hebben zij ook niet. „Het mu- ziekklimaat van tegenwoordig is tolerant. Daarom kan een band als Spin Doctors een hit scoren. In de discotijd sloot het veel nauwer wat wel en niet kon." „Ik denk", zo vult Groot Korme link aan, „dat mensen het wel weer eens leuk vinden een lied met in houd te horen. Je wordt langza merhand gek van die house. Dan is het prettig naar een liedje te luiste ren dat ergens over gaat. Boven dien klinken Nederlandse produk- ties tegenwoordig beter dan vroe ger. Toen klonk het echt nergens naar. Als je nu onze plaat qua ge luid vergelijkt met Sting, dan schaam ik me niet." Wilde tuin Herman Grimme kwam midden jaren zeventig naar Groningen. Hij studeerde er Engels. Maakte zijn studie ook af. „Maar ik doe er bijna niets meer mee." Dezer dagen tien jaar geleden liep hij Peter Groot Kormelink tegen het lijf, die als zanger/pianist rocktheater had ge maakt bij Werk in Uitvoering. Groot Kormelink, ex-student bio logie. „Ik heb nu een hele wilde tuin. Die studie was vooral om van huis weg te kunnen." Een huis dat staat in Groenlo. Na Splitsing bleven ze samen mu ziek schrijven. Een ambacht waar ze de laatste jaren op bescheiden schaal bekend mee werden. Num mers van het Groningse duo wer den opgenomen door Henk West broek, Linda de Mol en Nancy Boyd en waren te horen in 'Kinde ren voor kinderen'. „D'r is de laat ste tijd net van te leven," stelt Grimme. Nu ze als De Jazzpolitie landelijk bekendheid krijgen, neemt het aantal opdrachten nog eens extra toe. Zo hebben ze voor Marco Bakker een kerstnummer geschreven. Een tango zowaar. „Dat was Peters idee." Voor Grimme en Groot Kor melink de kans over de grenzen van hun genre heen te kijken. „Pop- dingen heeft Marco Bakker nooit kunnen zingen. Maar dat-ie kan zingen, wisten we wel. Nou, we heb ben hem alle hoeken van de toon ladder laten zien." Dit werk voor anderen blijven ze doen. „Het schrijven voor anderen gaat door. Het projectmatige blijft." Al ligt de komende tijd het accent nadrukkelijk op De Jazzpo litie. Vanaf 16 oktober gaan ze op tournee. Gekke naam trouwens. De Jazzpolitie. „We hadden er echt nog nooit van gehoord voor de studio ingingen. Ook van het nummer Jazz Police van Leonard Cohen wisten we het bestaan niet af. Wij hoorden de term 'jazzpolitie' voor het eerst in maart. Het is onderdeel van een uitdrukking die je in opnamestu dio's wel eens hoort: 'Pas op, ik stuur de jazzpolitie op je af. Zo'n opmerking wordt gemaakt als ie mand maar wat zit te klooien en niet strak volgens de afspraken speelt. Wij vonden het meteen een mooie naam. Al hebben we ons lan ge tijd afgevraagd of het publiek er niet door op het verkeerde been zou worden gezet. Maar nu zijn we er echt verguld mee," aldus Peter Groot Kormelink. Inmiddels is de tweede single Ze zijn terug aan een zegetocht dooi de hitparades begonnen. Het is een opmerkelijk nummer. Zeker verge leken bij het luchtige Liefdeslied jes. Het thema van Ze zijn terug is het rechts-radicalisme, neo-nazi's. Het refrein: „Ze zijn terug en niet teruggefloten. Hetzelfde slag. De zelfde vlag. Hetzelfde lied." Groot Kormelink: „De reacties zijn eenduidig positief op dat lied. We dachten nog: dit zullen som mige radiostations wel niet willen draaien. Chiel Montagne was een van de eersten die Liefdesliedjes draaide. We hadden het eerlijk ge zegd niet verwacht, maar de eerste die aan de telefoon hing toen Ze zijn terug uitkwam, was Chiel Montagne. Hij feliciteerde ons met het nummer." Onomwonden Grimme en Groot Kormelink doen alles samen. Ze zijn allebei verant woordelijk voor zowel de tekst als de muziek. „Peter zingt en is de be tere tekstschrijver", stelt de toet senist Grimme onomwonden. „Ik beoordeel ze." Door de jarenlange samenwerking is er een concensus ontstaan. Een norm waaraan ze hun werk beoordelen. „We preten deren niet met wat nieuws te ko men. We willen wel op een frisse manier met het Nederlands om gaan. We doen gewoon wat we wil len." Waarbij het echte schaaf- werk, ook aan de teksten, pas bij de opnames plaatsvindt. „Bepaal de woorden blijken op papier wel te kunnen, maar in de praktijk niet. Het allerbelangrijkste is de helderheid van het idee. Als de lijn van het-lied duidelijk is, kan het niet mis gaan. We zijn nu zo erva ren dat we weten dat we er altijd uitkomen." Maar niets op routine. „We zijn geen liedjesfabriek. Dat zouden we wel kunnen, maar dan ben je niet met bezieling aan het werk." Want werk, dat is het zeker. „Compone ren, 't is mooi datje het kunt. Maar laat niemand het hebben over god delijke inspiratie. Het is werk en dat vereist een zekere discipline. Er lopen wat dit betreft veel te veel mensen rond die maar een beetje interessant lopen te doen." De Jazzpolitie doet menig luiste raar terugdenken aan de tijd van de Hollandse rage rond Doe Maar, Toontje Lager en Het Goede Doel. Met name met deze laatste groep wordt De Jazzpolitie nogal eens vergeleken. Wat niet echt verwon dering hoeft te wekken, want Henk Westbroek, zanger van Het Goede Doel, nam nummers van Grimme en Groot Kormelink op. Zodat de conclusie eerder moet luiden dat Henk Westbroek klinkt als De Jazzpolitie. Zoals iedere artiest houden de he ren niet zo van dit soort vergelij kingen. Peter Groot Kormelink: „Maar zo gaat dat nu eenmaal. Wat ik vooral hoop is dat de Neder landstalige popmuziek niet meer als een categorie op zich wordt ge zien. Nederlandstalig is geen gen re. Het is één van de vele vormen uit het brede aanbod aan popmu ziek. Het leukst om te horen vind ik reacties in de trant van: 'Ik hou niet zo van Nederlandstalig, maar dit vind ik leuk'." Theo Hakkert Margriet Eshuijs ontdekte in de schouwburgtournee, die ze vorig jaar maakte, dat ze een publiek heeft opgebouwd dat niet voor de hits komt maar voor haar. De een jaar eerder reisde ze langs de clubs. Maar in het thea ter voelt Eshuijs zich uiteindelijk beter thuis, omdat ze daar ook wat gevoeliger werk kan bren gen. Ze was in 1986 een van de eersten die popmuziek naar de theaters bracht. „Verleden jaar speelde ik het ma teriaal van de cd Sometimes aan gevuld met nummers van Maar ten (Peters, componist en levens partner, red.) die ik leuk vond. Het publiek liep daarmee weg. Het blijkt dat ik niet per se een lekker kwartiertje met greatest hits hoef te doen, ik mag doen wat ik wil. En dat is een gewel dige rijkdom." Tijdens de theatertournee die haar de komende vijf maanden door een groot deel van Neder land voert (maar niet door Zee land) staat de nieuwe cd The wee small hours centraal. Op deze plaat zet Eshuijs weer een stap verder naar haar artistieke ide aal: vrijheid bij de keuze en de uitvoering van het repertoire. Ze is zichtbaar trots op de cd. Bij voorbeeld als ze vertelt dat elk beschikbaar dubbeltje in de mu ziek is gestoken. „In plaats van een cognacje deden we het maar met een pilsje." Strijkers Dank zij een gedegen voorberei ding en een uiterst korte opna- meperïode van twee weken, kon met een gelijk budget meer mu ziek worden gemaakt. Zo zijn er nu echte strijkers te horen, die uitstekend op hun plaats zijn in de composities van Maarten Pe ters en passen bij Eshuijs' stijl. Voor het eerst durft ze de cd nu zelf te produceren. Peters (als gast te horen op de cd in een duet met Margriet) schreef de nummers voor haar op maat. „Ik zeg tegen hem: daar zou ik wel iets over willen zingen. Daar Margriet Eshuijs. gaat hij dan voor zitten. Daar door zijn het heel persoonlijke liedjes geworden. Ze gaan over hoe ik dingen voel, hoe ik in het leven sta." Het zal mede daaraan te danken zijn dat Eshuijs op The wee small hours vocaal weer prachtige prestaties levert. Met het gevoe lige The Waiting, over iemand die aan het bed zit van een bekende die moet vechten voor zijn leven, als hoogtepunt tussen een aantal fraaie ballads en wat snellere nummers. Het moet handig zijn om een componist in huis te hebben. „Voor mij wel", zegt Eshuijs, „voor Maarten minder. Hij heeft er de afgelopen maanden al zijn tijd in moeten stoppen. Er staan elf nieuwe nummers op maar hij had er meer gemaakt, zodat we konden kiezen. Hij heeft zich echt gek zitten schrijven. 'In the wee small hours' ja, zeg dat wel. foto Patricia Steur Dan kwam ik 's nachts terug uit de schouwburg en dan vroeg ik: 'En, en?' Het is wel eens moeilijk om een liedje te weigeren, ja. vooral als Maarten er wel enthou siast over is. Dan zeg ik altijd: Nou, nee hoor, dat vind ik niks voor Eshuijs. Maar andersom kan ook. Hij heeft nu iets ge schreven voor Liesbeth List, zó'n verschrikkelijk mooi stuk. Maar dat krijg ik dus niet. Ook al komt het pas over een jaar op de plaat, ik heb er maar af te blijven." Het enige liedje dat niet van Pe ters' hand is, is het bekende House for sale, dat van Robert Jan Stips een subliem strijker sarrangement kreeg. Het num mer, van origine een country- song, ademt nu de sfeer van Beat les-nummers als Eleanor Rigby en Yesterday. Eshuijs vertelt dat het in één keer werd opgenomen. Tien strijkers, twee blokfluitspe lers en een zangeres. „Ik heb Robert Jan gevraagd om een arrangement te maken. Hij mocht doen wat hij wilde. Eerst kwam hij met een idee voor trom bones en blokfluiten. Ik heb me toen afgevraagd of ik dat wel mooi zou vinden. Maai' latei- kwam hij met dit arrangement. Hij had met samples op zijn key board een soort schets gemaakt. Toen hij dat bandje liet horen, waarop hij House for sale zong met dat Haagse Engels, vond ik het zó schitterend." Bijna twintig jaar liggen er tus sen de eerste opname van House for sale met de groep Lucifer en het nieuwe arrangement. Wie de twee versies met elkaar verge lijkt hoort hoe Eshuijs zich als zangeres heeft ontwikkeld. Min der uithalen, veel meer emotie. „Ik weet nog heel goed dat ik het voor het eerst opnam. Ik dacht: het is een droevig liedje, het gaat over iemand die gaat scheiden. Dus ging ik denken aan iemand die heel erg zielig was, en dat was het dan. Sinds die tijd heb ik het natuurlijk vaak gezongen. Dat liedje en ik zijn bij elkaar gaan horen. Toen ik zelf ging scheiden en ik moest zorgen voor brood op de plank, kwam het ook goed van pas dat mensen me nog kenden van House for sale. We hadden wel veel poeha met de Margriet Eshuijs Band, maar we hadden in feite veel aan dat ene nummer te danken. En dat ik nu word geïn terviewd over mijn nieuwe cd is misschien wel voor vijftig pro cent bij de gratie van dat zelfde liedje." Kees Groenenboom Ik denk dat we in de nabije toekomst in onze bejaar denoorden - als die er nog zijn - evenveel Sting als Bach zullen horen. Tegenwoordig zijn de mensen qua muzikale smaak niet meer in geheel verschillen de groepen in te delen, maar luistert men zowel naar klas sieke als naar populaire mu ziek", zegt Kees van Twist, ma nager cultuur van de Avro. Een keur van bekende artiesten van uiteenlopende pluimage passeert daarom dinsdag 28 september en vrijdag 1 oktober het tv-scherm voor het door de Avro na 19 jaar van stal gehaal de Grand Gala du Disc, voor heen Grand Gala du Disque. Willem Duys, die in muziek- kringen de godfather van het Grand Gala wordt genoemd, presenteerde het goedbekeken muziekprogramma in de jaren zestig samen met onder andere Mies Bouwman, Teddy Schol ten. Marijke Merckens en Wil lem van Kooten (Joost den Draaijer). Duys over die tijd: „Ik heb in het begin chaotische dingen meegemaakt, bij voorbeeld toen Gilbert Bécaud vrijwel op hetzelfde moment inzette als Piet van Egmond." Op de pre sentatie van het nieuwe Grand Gala kwam Duys ook met een anecdote over Mies Bouwman die wél goed kon presenteren, maar niets van muziek wist. Duys had Mies Bouwman geïn strueerd hoe zij Heintje moest introduceren bij het kijkerspu bliek. „Mies loopt het toneel op, neemt een twijfelende hou ding aan en zegt: 'ik heb zijn tandenborsteltje gezien, zijn pyjamaatje'. Ze was alles ver geten, dus Mies vertelde niets over zijn kwaliteiten als jon genssopraan." Het Grand Gala nieuwe stijl wordt niet meer door Duys ge presenteerd, maai- geheel in nieuwe stijl, dus door een klas sieke en popuaire presentator: respectievelijk Cees van Dron- gelen en Angela Groothuizen. Duys is wél betrokken bij de uitreiking van de Edisons, sa men met Seth Gaaikema. „We hebben een originele vorm be dacht, hoe dat verklap ik nog niet", meent Van Twist. Sting „Als de bruggen niet open staan en niemand ziek. zwak of misselijk wordt zullen de vol gende artiesten de bühne op stappen: Sting, Mariah Carey, Paul Young, Patrick Bruel. Di- na Caroll. Lisa Stansfield. Oleta Adams, Meat Loaf. Crow ded House, Willeke Alberti. Toots Thielemans, Mathilde Santing, The Scene en op klas siek gebied zijhn dat de pianist Christian Zacharias, de so praan Charlotte Margiono. de trompettist Nakarjakov, de gi tarist John Williams en celliste Ofra Hai-noy. Mét het Concert Gebouw Kamerorkest en het Metropole Orkest. Edison Een belangrijk onderdeel van het Grand Gala vormt de uit reiking van de Edison, de enige Nederlandse onderscheiding voor populaire en klassieke muziek. De onderscheiding be staat uit een in brons uitge voerde replica van het door beeldhouwer Pieter d'Hont ge schapen beeld van Thomas Al- va Edison, de man die in 1877 de 'talking machine' uitvond. De onderscheiding is te verge lijken met de Grammy Award in de VS, de Grand Prix du dis que in Frankrijk en de Deut- scher Schallplattenpreis in Duitsland. Willem Duys en Di- mitri Frenkel Frank hebben in 1960 de prijs in Nederland inge steld. Jan van Stipriaan Luis- cius Grand Gala du Disc: Dinsdag 28 september (Ned. 1, 21.30 uur) en vrijdag 1 oktober (Ned. 1,20.26 uur). Sting treedt volgende week op in het Grand Gala du Disc. foto Sam Jones Het Rijksmuseum is er in geslaagd de ontbrekende twee miljoen gul den in te zamelen voor de aankoop van Rembrandts Portret van Johannes Uyttenbogaert. Het museum kocht het portret van de Remon strantse predikant afgelopen december voor ruim 17 miljoen gulden van een Amerikaanse particulier. Het grootste deel van dit bedrag werd opgebracht door de overheid, het bedrijfsleven en particuliere fondsen. Het ontbrekende geld is de afgelopen maanden opgebracht door giften van enkele bedrijven en stichtingen en veel particulieren, aldus een woordvoerder van het museum. Daarbij waren veel leden van de Re monstrantse Broederschap. Het schilderij uit 1633 is inmiddels schoon gemaakt en gerestaureerd. Samen met zes andere recent gerestaureer de Rembrandts maakt het tot 1 november deel uit van de expositie 'Rembrandt in nieuw licht' in de eregalerij van het museum. De Nederlandse dirigent David Porcelijn (46) is benoemd tot chef-diri gent en artistiek directeur van het Adelaide Symphony Orchestra in Zuid-Australië. Porcelijn zal tevens jaarlijks minstens een opera-produk- tie dirigeren bij de State Opera of South-Australia. Tevens zal hij nauw samenwerken met het Tasmanian Symphony Orchestra. In totaal zal Porcelijn vijf maanden per jaar in Australië werkzaam zijn, Australië is wel vaker het werkterrein geweest van Nederlandwe dirigen ten: Willem van Otterloo en Hubert Soudant vervulden er chef-dirigent- schappen. Edo de Waart is thans chef-dirigent van het orkest in Sydney, naast zijn artistiek leiderschap van het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Porcelijn wil dat voor 'zijn' orkest in Adelaide een aparte, nieuwe con certzaal komt. Momenteel repeteert en concerteert het symfonieorkest in een cultureel centrum dat slechts aan 900 bezoekers plaats biedt. Ge let op de omvang van de Zuid-Australische stad. die circa 1,5 miljoen inwoners telt, is volgens Porcelijn een grote concertzaal noodzakelijk die aan minstens een 1800 bezoekers plaats biedt. De Australische overheid staat welwillend tegenover dit plan. De directeuren van de conservatoria in Amsterdam. Den Haag, Utrecht en Rotterdam hebben een vereniging tot Behartiging van de Belangen van Hoogwaardig Muziekvakonderwijs opgericht. Ze willen de internationale kwaliteit van het onderwijs aan de conservatoria bewa ken nu de invoering van de tweefasenstructuuvoor de deur staat. De vier conservatoria behoren tot de top van het Nederlandse muziekvakonder wijs. De in totaal twaalf Nederlandse conservatoria reageerden afgelopen maart verdeeld op het advies van de commissie-Van Beers over de twee- fasenstructuur voor het muziekonderwijs. Na een eerste fase van vier jaar mogen alleen de zeer getalenteerden aan maximaal vier conservatoria nog twee jaar doorstuderen, aldus het advies. Veel conservatoriumdirec ties zijn bang dat daardoor hun instellingen degraderen tot een tweede- rangs-insituut. De oprichters van de vereniging vrezen dat de verdeeldheid zal leiden tot een politiek compromis waarbij het aantal van vier tweefasen-conserva toria wordt uitgebreid tot zeven of acht. Dat betekent een versnippering van de kwaliteit, menen T. Hartsuiker (Amsterdam). F. de Ruiter (Den Haag), J. Floore (Rotterdam) en J. de Jong (Utrecht). De vereniging staat open voor andere conservatoria die de doelstellingen onderschrijven. Ze moeten zich wel onderwerpen aan een advies van een onafhankelijke commissie van deskundigen uit het nationale en internationale mu ziekleven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 25