PZC zeeland eel publiek op Monumentendag Luis in pels van streekvervoer Schelde begint snel aan afbouw 'Amsterdam' Samenwerking Handelskamers krijgt gestalte Paartje rolt van opgehaalde Schroebrug Sirene ooral steden tijdens cultureel evenement in trek inkelier in estkapelle upe van truc WÊBÊÊÊÊammmi Politie bedreigd door inbrekers in Biggekerke MAANDAG 13 SEPTEMBER 1993 onze verslaggevers „Komt dat zien, komt zien, alle monumenten Een in Middeleeuwse ch( gestoken stadsomroeper reeuwde zich zaterdagoeh- de keel schor op de Grote rkl in Goes. Aan hem de op- c],l liet publiek te lokken r kerk, kroeg, molen en mu- m,Met succes; al vroeg ston deerste bezoekers op de to- van het oude stadhuis. Hoe- [|.het niet overstelpend druk j, trok de Open Monumen- dag in Zeeland veel bezoe- s, Vooral de steden waren in ekpleister in Goes was dit jaar historische kroegentocht ngs twintig cafés en restau rs die gevestigd zijn in histo- hepanden, „We hadden con- u aanloop, maar buitenge- icndruk was het niet", vertelt de Smit van braai-tapperij reiv. In het fraaie pand met ogevel was voor bezoekers Informatie-hoekje inge- md En tijdens een rondlei- ngkon het publiek veel aan de etkomen over de historie van uit 1555 daterende pand. irsteilend was de belang- |igvooi' een fietstocht langs Jjdbevelandse monumenten, poute voerde onder meer s molens, boerderijen en il „In tegenstelling tot vo- edingdieven m veerboot 3 ingehouden mm lus - Op de veerboot naar linlngen zijn vrijdagavond mm mensen uit Utrecht aange- iden. Het zestal had eerder L middag kleding gestolen uit iwinkel in Sluis. De drie man- L ïen drie vrouwen gingen rond 1 rum een kledingzaak binnen I verspreidden zich over de Ikel, Enkelen hielden het per- [eelaan de praat. Na hun ver- Ik bleek dat er diverse kle- Kstukken waren weggeno- van de duurdere merken, [gestolen kleding werd bij hun g in beslag genomen Seeraan de eigenaar terugge- [onze verslaggever 3 bijG: MM EEK liegtk agen en geschopt was. De rig jaar kwamen er maar weinig mensen", vertelt een medewerk ster van VVV Noord-Beveland. Op Tholen waren onder meer molens, het stadhuis van Sint- Maartensdijk en het Ambachts herenhuis in Oud-Vossemeer vrij toegankelijk. De achttien opengestelde monumenten van Zierikzee trokken op Schouwen- Duiveland veel bezoekers. Zo ook het Burgerweeshuis. „We hebben de hele dag mensen ge had. Ik zak langzamerhand door m'n benen van vermoeidheid", aldus een tevreden rondleider Een fraaie antieke bus die cultuurminnaars voor een kwartje van Middelburg naar Vlissingen vice versa vervo Open Monumentendag tweehonderd kaartjes. de. verkocht tijdens de foto Ruben Oreel van onze verslaggever MIDDELBURG Zowel de brugwachter van de Schroebrug in Middelburg als een jong stelletje kreeg zaterdagmorgen de schrik van zijn leven. In verband met het vroege tijdstip opende de brugwachter zonder de bel te laten rinkelen. Toen hij in het schemerdonker de brug omhoog zag gaan, rolden twee gestalten en een fiets over het asfalt naar beneden. Het bleek een Middelburgs paartje te zijn van 19 en 18 jaar oud, die op de brug lagen. Beiden liepen ontvelde handen en knieen op en gescheurde kleding. De fiets liep aanzienlijke schade op. Volgens een woordvoerder van de politie is het tweetal waar schijnlijk met te veel drank op onderuit gegaan op de brug en is daar blijven liggen. De politie-agenten roken in ieder geval een stevige dranklucht om hen heen. De zaak is echter niet verder onderzocht, omdat er geen strafbare feiten waren gepleegd. Voor de brugwachter kan de zaak nog wel een staartje hebben, want een van de gedupeerden heeft al aangekondigd een schade claim bij beheerder Rijkswaterstaat in te dienen. Het Walcherse platteland merk te de gevolgen van het onvoor spelbare weer. Molens en kerken trokken wel bezoekers, maar doordat weinig monumenten liefhebbers een fietstocht aan durfden bleef de belangstelling wat achter bij voorgaande jaren, Uitzondering was de gemeente Veere, waar het stadhuis veel be zoekers ontving. Ook de monu menten van Middelburg en Vlis singen deden het goed. Het stad huis van Middelburg, dat alleen 's middags open was. haalde zo'n vijftienhonderd bezoekers bin nen. De speciale antieke bus die voor een kwartje reislustigen van Middelburg naai- Vlissingen vice versa vervoerde, verkocht maar liefst tweehonderd kaar tjes. Dat is bijna het dubbele aantal van vorig jaar, toen de bus voor het eerst reed. „Als we volgend jaar weer zo'n toename hebben, kunnen we bijna een tweede bus aanschaffen", meld de de chauffeur enthousiast. In Zeeuwsch-Vlaanderen trok de monumentendag iets meer bezoekers dan vorig jaar. Onge veer honderd mensen namen in Sas van Gent deel aan een rond leiding langs onder meer het on deraardse gangenstelsel in de Molenberg en het industrieel museum-in-voorbereiding. Het streekmuseum in Axel verwel komde ruim driehonderd bezoe kers. Dat is aanzienlijk meer dan vorig jaar. Belgen Voor een deel veroorzaakte de grote belangstelling uit België de grote toeloop. De gemeente Axel had namelijk in samenwer king met onder meer een aantal Belgische gemeenten een grens overschrijdende route uitgezet. Publiekstrekker in Aardenburg was een foto-expositie in de doopsgezinde kerk. „Vooral veel oudere inwoners van Aarden burg toonden daarvoor interes se omdat ze zoveel herkenbare dingen aantroffen", zegt beheer der A. C. Willebroordse van het museum aan de Markt. Menig een wist ook het museum zelf te vinden. „Het bezoek kwam ech ter pas in de namiddag goed op gang", aldus Willebroordse. „Dus wellicht is het een idee om de monumentendag voortaan een uur langer te laten duren." STKAPELLE - Een winke- in Westkapelle is vrijdag slachtoffer geworden van diefstal van cheques en zes- zend gulden contant. De ikreeg vier vrouwen en een i uit de provincie Utrecht op oek die zijn aandacht afleid en zonder iets te kopen de iikel verlieten. Het geld en de ques waren echter spoor- winkelier nam het kenteken ide auto van de vermoedelij- daders op en waarschuwde de litie. Deze wist de auto staan- ehouden ter hoogte van ver ghuis Der Boede in Koude- ke. De vijf verdachten had- hechter behalve enkele hon den losse guldens en een lege iemonnee niets bij zich dat hun betrokkenheid zou kun- duiden. Hetzelfde gezel- 3phad echter vorig j aai- voor 'identieke zaak al op het bu- „Jwten. ien geen enkel bewijs ge- rd kon worden voor de be- kenheid bij de diefstal, est de politie de vijf laten m. Volgens een woordvoerder- de politie zat zij er in deze 'Stle 'net naast'. Ook voor het lelijke verband met drie in to op de Oosterparkweg in itkapelle, vlak voor de dief- pelle, is geen enkel jj! "Hfil Vinden. De winkelier in itkapelle blijft echter met 'de Opzitten. 'f estolen auto's -jntmanteld ruggevonden PLBURG - Twee BMW- Prs hebben dit weekeinde we gedaan van diefstal van voertuig in het duingebied halkenisse. Beide auto's zijn Avonden in Rilland, zij Sjmanteld. De politie ver staat de twee gebruikt zijn Ito incomplete BMW op te ppen, an in elkaar - m kddelburg - De politie van «tas kreeg in de nacht hot n,"v Auuaag een man t bureau die op het Wal- iMiddelburg zonder Ann c'00r drie jongeren !&r twintig jaar van Setrokken en in elkaar ,h, Waren vermoedelijk ge- at m de Latijnse School- Rover: openbaar vervoer te veel op Randstad gericht van onze verslaggever AXEL - Zodra de ZWN met een nieuwe dienstregeling naar buiten komt, springen de vrijwilligers van Rover erop om die ritten van de bussen haarfijn uit te pluizen. De luis in de pels van streekvervoer der ZWN. Rover staat voor Reizigers Openbaar Vervoer. Het is een landelijke belan genorganisatie die een opti maal en betaalbaar openbaar vervoer wil, waar zo veel mo gelijk mensen gebruik van maken. Directeur drs G. J. M. Koele mij van de ZWN ziet Rover niet als de luis in de pels van de ZWN: „Het is een consumen tenorganisatie die onze dienst regeling heel kritisch bekijkt. Soms maken ze bezwaar en ik moet zeggen, niet altijd onte recht. Ze hebben best een goede kijk op openbaar ver voer." In Zeeland is mevrouw H. A. Hendriks-Tak uit Axel de stu wende kracht achter Rover. Ze weet zich gesteund door me vrouw M. Lootens-Kraak. Een eigen Zeeuwse afdeling is er wegens gebrek aan leden niet. Werk is er echter genoeg. Zeker nu de ene bezuiniging na de an dere het stads- en streekver voer treft. Dan moeten de ver voerders keuzes maken over het verminderen van dienst verlening en het schrappen van buslijnen. Op zulke mo menten gaan de nekharen van de Rover-vertegenwoordigers overeind staan. Mevrouw Hendriks: „Het be leid van de busmaatschappij en is vooral op de grote steden gericht. De landelijke maatre gelen die genomen worden zijn funest voor het platteland. In grote steden heb je bussen die om het half uur of het kwartier rijden. Als daarin geschrapt wordt zijn de gevolgen nog wel te overzien. Op het platteland komt het wegvallen van een busdienst veel harder aan." Mevrouw Lootens: „Daar komt bij dat de mentaliteit op het platteland veel anders is. Het is allemaal niet zo mas saal. Dus als de mensen al zou den willen protesteren, kun nen ze geen vuist maken. Ze doen veel eerder een beroep op een buurman of familielid dat wel even met de auto rijdt. Het is verder gewoon een feit datje in de Randstad veel meer pro fijt hebt van je. openbaar-ver voerskaart of abonnement dan in de provincie." In Zeeland rijden lang niet alleen lege bussen, zoals bijvoorbeeld 's morgens bij het Zierikzeese busstation van de ZWN blijkt. foto Pieter Honhoff ZWN-directeur Koelemij kan niet ontkennen dat het open baar vervoer in de Randstad bij het huidige subsidiesys teem van het Rijk in het voor deel is. Dat systeem komt er op neer dat de volste bussen met de meeste subsidie aan de haal gaan. Daarnaast streven de maatschappijen er naar hun bussen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dus daar waar de meeste passagiers zijn, rijden de meeste bussen. Ook daar schiet het platteland weinig- mee op. Daar komt nog bij dat de ver voerders geconfronteerd wor den met een prijsverhoging van het buskaartje, omdat de minister wil dat de reizigers meer aan de kosten van het openbaar - vervoer bijdragen. Volgens Koelemij is die maat regel op een fiasco uitgelopen. Weliswaar betalen de reizigers meer. maar door de prijsverho ging werden zo veel mensen de bus uitgejaagd dat de op brengst van de duurdere kaar tjes meer dan teniet werd ge daan door het dalende aantal passagiers. Overigens benadrukt Koele mij dat het openbaar vervoer helemaal niet duur hoeft te zijn. Als voorbeeld noemt hij een scholier uit Zierikzee die in Goes op school zit. Als die een abonnement neemt en dat al leen op werkdagen gebruikt om naar school te gaan, be taalt hij 7 cent per kilometer. Voor een gemiddelde reiziger kost een kilometer met de bus 11 cent. maar dan is wel het ge middelde genomen van alle ta rieven. de abonnementen inbe grepen. Veel tijd De Rover-vrijwilligers Hen- drikse en Lootens maken, haast vanzelfsprekend, zeer re gelmatig gebruik van het openbaar vervoer. „Als je met het openbaar vervoer wil rei zen moet je wel over veel tijd beschikken. Dat begint al met het uitpluizen van de verbin dingen en aansluitingen. Ver der is het nogal eens wachten op aansluitingen." Hoofd vervoerdienst van de ZWN R. Waterreus geeft toe dat het 's avonds wat moeilijk is om met de bus van Zierikzee naar Roermond te geraken. Sinds vorig jaar is echter een informatienummer in gebruik dat de reiziger exact kan ver tellen hoe zijn route verloopt en hoe het zit met de aanslui tingen. Daar komt bij, aldus Waterreus, dat de busmaat schappijen uitgaan van de de stelregel dat de reistijd met de bus gemiddeld anderhalf keer zo lang is als met de auto. Waterreus wijst er op dat de ZWN niet zo maar lukraak al lerlei lijnen kan schrappen. Weliswaar kan een aantal rit ten worden geschrapt. Maal ais er ergens een verbinding was, dan moet er een mini mumvoorziening blijven. Zo'n minimum voorziening wil zeg gen: drie ritten per dag. Pas als de bezetting onder de 12 passa giers komt mag een dienst ge schrapt worden. Macht Een verwijt van de Zeeuwse Rover-vrijwilligsters is dat de ZWN meer en meer een machtspositie krijgt, De streekvervoerder koopt taxi bedrijven en breidt zijn invloed steeds verder uit. Recent heeft de minister echter bepaald dat de busmaatschappijen er nieuwe concurrenten bij mo gen krijgen. Bepaalde lijnen (Noord-Beveland is genoemd) kunnen aan derden worden overgelaten. De ZWN ver wacht daar niet zó veel van. Streekvervoer kan het best ge leverd worden als er sprake is van netwerken. Bij netwerken past alles op elkaar en als het goed is sluit alles ook zo veel mogelijk op elkaar aan. Losse lijnen missen zo'n samenhan gend patroon. Koelemij voelt weinig voor ver voersbedrijven die elkaar doodconcurreren. Hij ziet veel meer in onderlinge samenwer king en streeft daar in Zeeland ook naar. Anders krijg je En gelse taferelen, stelt hij, waar je op drukke momenten de ene bus na de andere ziet. Ze rijden daar met sterk verouderd ma terieel en als er geen passa giersaanbod is. is er ook geen bus te bekennen. van onze verslaggever BIGGEKERKE - Politie-agenten hadden in de nacht van vrijdag op zaterdag hun dienstpistool nodig om twee op he terdaad betrapte inbrekers in een bowlingcentrum iu Big gekerke van geweld te doen afzien. Geen van de betrokke nen raakte gewond. De eigenaar van het bowlingcentrum belde de politie nadat hij via een interne verbinding geluiden had gehoord in het gebouw. Eigenaar en politie gingen gezamenlijk' op onder zoek uit en betrapten twee 30-jarige Middelburgers. Die had den inmiddels geldautomaten opengebroken en een van hen liep met de geldlade onder zijn arm. Toen de mannen zich ontdekt wisten, bedreigden zij de poli tie met breekijzers. De agenten zagen zich uit. zelfverdediging genoodzaakt hun wapen te trekken. Daarop staakten beide inbrekers hun verzet. Ze worden vervolgd voor diefstal met geweld. van onze verslaggever HARDINXVELD-GIESSEN- DAM - De Koninklijke Schelde Groep kan binnenkort aan de slag niet het nieuwe bevoorra dingsschip van de marine, de Amsterdam. Het casco van het schip komt binnenkort naar Vlissingen om te worden afge bouwd. M. L. Kok-Roukema, de echtgenote van de minister van Financiën, verrichtte zaterdag in Hardinxveld-Giessendam de doop van het schip. Op grond van afspraken tussen de ministeries van Economische Zaken en Defensie is het casco van het nieuwe bevoorradings schip. dat in 1995 de Poolster gaat vervangen, bij werf De Mer- wede gebouwd. Dit bedrijf kampte met onderbezetting, waardoor het werk aan de Am sterdam zeer welkom was. „Het is op zich efficiënter het casco op dezelfde plaats te bouwen waar het ook afgebouwd zal worden", merkte bestuursvoorzitter B. P. Hiddinga van de Schelde Groep op. Hij toonde zich evenwel zeer te spreken ovér de samenwer king tussen De Merwede en De Schelde. De doop en de tewaterlating van de Amsterdam verliepen vlot. Mevrouw Kok moest de doop- handeling alleen twee keer ver richten. omdat de champagne fles de eerste keer niet tegen de boeg van het schip uiteenspatte. Schoonheidsfoutje. Het 166 me ter lange schip liep daarna met vaart van de helling. Vakopleiding Hiddinga maakte gebruik van de omstandigheid dat de doop- ster is getrouwd met de minister van financiën. Hij vestigde de aandacht op de bedrijfsschool van de Schelde Groep. Hiddinga zei het eigenaardig te vinden dat deze opleiding, waar geen noe menswaardige produktie tegen over staat, voor een groot deel door het bedrijf zelf moet wor den betaald. En dat terwijl an dere vormen van onderwijs voor rekening van de gemeenschap komen. „Als we serieus menen dat gerichte vakopleidingen be langrijk zijn", aldus de Schelde- directeur, dan zullen we ze min stens op dezelfde manier moeten behandelen als het algemeen vormend onderwijs." Hij spoor de mevrouw Kok aan hier 's avonds nog eens met haar man over te praten. Twee fietsers zwaar gewond BURGII-H AAMSTEDE - Twee fietsers - een moeder en zoon uit Rotterdam - raakten zaterdag zwaar gewond bij een aanrij ding in Burgh-Haamstede. Bij het ongeluk werden twee auto's zwaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde rond vier uur op de Kraijesteinweg. Een personenauto reed achterop en kele auto's die langzaam in file richting Renesse reden. Het ach terste voertuig dat geraakt werd, botste tegen de voorgan ger aan, en sloeg bij de klap naar rechts. De bestuurder was niet bij machte twee voor een krui sing wachtende fietsers te ont wijken. Moeder en zoon zijn op genomen in een Rotterdams zie kenhuis. van onze verslaggever VLISSINGEN - De al geruime tijd op stapel staande samen werking tussen de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord- en Midden Zeeland en die in Zeeuwsch-Vlaanderen krijgt formeel gestalte. De le den van het algemeen bestuur van de Noord- en Midden- Zeeuwse Kamer wordt donder dag 16 september gevraagd in te stemmen met de instelling van een samenwerkingsorgaan. In Zeeuwsch-Vlaanderen komt dat voorstel aan de orde in de vergadering van donderdag 30 september. Het samenwerkingsorgaan krijgt als naam 'Samenwerken de Kamers van Koophandel en Fabrieken van Zeeland', kort weg Samenwerkende Kamers. De overeenkomst moet op 1 ok tober in werking treden. Het samenwerkingsorgaan krijgt tot. taak te overleggen over zaken van provinciaal be lang die het belang van het dis trict van de regionale kamer te boven gaat. Hierbij wordt na drukkelijk gesteld dat de regio-» nale uitwerking aan de indivi duele Kamers blijft voorbehou den. Verder zal het orgaan de be langen van de Kamers bij de pro vincie verdedigen en provinciale en landelijke overheden van ad vies dienen. De Samenwerkende Kamers krijgen ook tot taak subsidies te verlenen aan orga nisaties die het belang van han del, industrie, ambacht en dienstverlening bevorderen of anderszins het imago van Zee land opvijzelen. Geen fusie Zoals eerder gemeld voelen beide Kamers niets voor een fu sie omdat elk een beleid voor de eigen regio wil uitstippelen. Te gen een federatieve samenwer king bestaat echter geen be zwaar. In juni besloten de Ka mers tot de oprichting van een samenwerkingsorgaan dat on der meer belast zou worden met de voorbereidingen voor de vor ming van een federatie. Voorzit ter G. P. Ververs van de Zeeuws- Vlaamse Kamer zei bij die gele genheid dat gestreefd wordt naar de oprichting van een fede ratie vóór 1 januari 1995. Minister Dales van Binnen landse Zaken 7ieemt. volgen de week maandag rond kwart over vier de sirene van het nieuwe Waarschu wingssysteem in Middelburg in gebruik. Het bestuur van die stad heeft zijn vmoners vorige week per krante-ad- vertentie gerustgesteld: hoort men de sirene, raak dan niet in paniek, xoanl het geluid duidt niet op gevaar doch begeleidt een plechtige ingebruikname - daar kwam de boodschap onge veer op neer. Wat zal de ambtenaar die de tekst opstelde, gedacht hebben Er heerst geen ge vaar, 7 is Dales maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 25