PZC
zeeland
eel publiek op Monumentendag
Luis in pels van streekvervoer
Schelde begint
snel aan afbouw
'Amsterdam'
Samenwerking
Handelskamers
krijgt gestalte
Paartje rolt van opgehaalde Schroebrug
Sirene
ooral steden tijdens cultureel evenement in trek
inkelier in
estkapelle
upe van truc
WÊBÊÊÊÊammmi
Politie bedreigd door
inbrekers in Biggekerke
MAANDAG 13 SEPTEMBER 1993
onze verslaggevers
„Komt dat zien, komt
zien, alle monumenten
Een in Middeleeuwse
ch( gestoken stadsomroeper
reeuwde zich zaterdagoeh-
de keel schor op de Grote
rkl in Goes. Aan hem de op-
c],l liet publiek te lokken
r kerk, kroeg, molen en mu-
m,Met succes; al vroeg ston
deerste bezoekers op de to-
van het oude stadhuis. Hoe-
[|.het niet overstelpend druk
j, trok de Open Monumen-
dag in Zeeland veel bezoe-
s, Vooral de steden waren in
ekpleister in Goes was dit jaar
historische kroegentocht
ngs twintig cafés en restau
rs die gevestigd zijn in histo-
hepanden, „We hadden con-
u aanloop, maar buitenge-
icndruk was het niet", vertelt
de Smit van braai-tapperij
reiv. In het fraaie pand met
ogevel was voor bezoekers
Informatie-hoekje inge-
md En tijdens een rondlei-
ngkon het publiek veel aan de
etkomen over de historie van
uit 1555 daterende pand.
irsteilend was de belang-
|igvooi' een fietstocht langs
Jjdbevelandse monumenten,
poute voerde onder meer
s molens, boerderijen en
il „In tegenstelling tot vo-
edingdieven
m veerboot
3 ingehouden
mm lus - Op de veerboot naar
linlngen zijn vrijdagavond
mm mensen uit Utrecht aange-
iden. Het zestal had eerder
L middag kleding gestolen uit
iwinkel in Sluis. De drie man-
L ïen drie vrouwen gingen rond
1 rum een kledingzaak binnen
I verspreidden zich over de
Ikel, Enkelen hielden het per-
[eelaan de praat. Na hun ver-
Ik bleek dat er diverse kle-
Kstukken waren weggeno-
van de duurdere merken,
[gestolen kleding werd bij hun
g in beslag genomen
Seeraan de eigenaar terugge-
[onze verslaggever
3 bijG:
MM
EEK
liegtk
agen
en geschopt was. De
rig jaar kwamen er maar weinig
mensen", vertelt een medewerk
ster van VVV Noord-Beveland.
Op Tholen waren onder meer
molens, het stadhuis van Sint-
Maartensdijk en het Ambachts
herenhuis in Oud-Vossemeer
vrij toegankelijk. De achttien
opengestelde monumenten van
Zierikzee trokken op Schouwen-
Duiveland veel bezoekers. Zo
ook het Burgerweeshuis. „We
hebben de hele dag mensen ge
had. Ik zak langzamerhand door
m'n benen van vermoeidheid",
aldus een tevreden rondleider
Een fraaie antieke bus die cultuurminnaars voor een kwartje van Middelburg naar Vlissingen vice versa vervo
Open Monumentendag tweehonderd kaartjes.
de. verkocht tijdens de
foto Ruben Oreel
van onze verslaggever
MIDDELBURG Zowel de brugwachter van de Schroebrug in
Middelburg als een jong stelletje kreeg zaterdagmorgen de
schrik van zijn leven. In verband met het vroege tijdstip opende
de brugwachter zonder de bel te laten rinkelen.
Toen hij in het schemerdonker de brug omhoog zag gaan, rolden
twee gestalten en een fiets over het asfalt naar beneden. Het
bleek een Middelburgs paartje te zijn van 19 en 18 jaar oud, die op
de brug lagen. Beiden liepen ontvelde handen en knieen op en
gescheurde kleding. De fiets liep aanzienlijke schade op.
Volgens een woordvoerder van de politie is het tweetal waar
schijnlijk met te veel drank op onderuit gegaan op de brug en is
daar blijven liggen. De politie-agenten roken in ieder geval een
stevige dranklucht om hen heen. De zaak is echter niet verder
onderzocht, omdat er geen strafbare feiten waren gepleegd.
Voor de brugwachter kan de zaak nog wel een staartje hebben,
want een van de gedupeerden heeft al aangekondigd een schade
claim bij beheerder Rijkswaterstaat in te dienen.
Het Walcherse platteland merk
te de gevolgen van het onvoor
spelbare weer. Molens en kerken
trokken wel bezoekers, maar
doordat weinig monumenten
liefhebbers een fietstocht aan
durfden bleef de belangstelling
wat achter bij voorgaande jaren,
Uitzondering was de gemeente
Veere, waar het stadhuis veel be
zoekers ontving. Ook de monu
menten van Middelburg en Vlis
singen deden het goed. Het stad
huis van Middelburg, dat alleen
's middags open was. haalde zo'n
vijftienhonderd bezoekers bin
nen. De speciale antieke bus die
voor een kwartje reislustigen
van Middelburg naai- Vlissingen
vice versa vervoerde, verkocht
maar liefst tweehonderd kaar
tjes. Dat is bijna het dubbele
aantal van vorig jaar, toen de
bus voor het eerst reed. „Als we
volgend jaar weer zo'n toename
hebben, kunnen we bijna een
tweede bus aanschaffen", meld
de de chauffeur enthousiast.
In Zeeuwsch-Vlaanderen trok
de monumentendag iets meer
bezoekers dan vorig jaar. Onge
veer honderd mensen namen in
Sas van Gent deel aan een rond
leiding langs onder meer het on
deraardse gangenstelsel in de
Molenberg en het industrieel
museum-in-voorbereiding. Het
streekmuseum in Axel verwel
komde ruim driehonderd bezoe
kers. Dat is aanzienlijk meer dan
vorig jaar.
Belgen
Voor een deel veroorzaakte de
grote belangstelling uit België
de grote toeloop. De gemeente
Axel had namelijk in samenwer
king met onder meer een aantal
Belgische gemeenten een grens
overschrijdende route uitgezet.
Publiekstrekker in Aardenburg
was een foto-expositie in de
doopsgezinde kerk. „Vooral veel
oudere inwoners van Aarden
burg toonden daarvoor interes
se omdat ze zoveel herkenbare
dingen aantroffen", zegt beheer
der A. C. Willebroordse van het
museum aan de Markt. Menig
een wist ook het museum zelf te
vinden. „Het bezoek kwam ech
ter pas in de namiddag goed op
gang", aldus Willebroordse.
„Dus wellicht is het een idee om
de monumentendag voortaan
een uur langer te laten duren."
STKAPELLE - Een winke-
in Westkapelle is vrijdag
slachtoffer geworden van
diefstal van cheques en zes-
zend gulden contant. De
ikreeg vier vrouwen en een
i uit de provincie Utrecht op
oek die zijn aandacht afleid
en zonder iets te kopen de
iikel verlieten. Het geld en de
ques waren echter spoor-
winkelier nam het kenteken
ide auto van de vermoedelij-
daders op en waarschuwde de
litie. Deze wist de auto staan-
ehouden ter hoogte van ver
ghuis Der Boede in Koude-
ke. De vijf verdachten had-
hechter behalve enkele hon
den losse guldens en een lege
iemonnee niets bij zich dat
hun betrokkenheid zou kun-
duiden. Hetzelfde gezel-
3phad echter vorig j aai- voor
'identieke zaak al op het bu-
„Jwten.
ien geen enkel bewijs ge-
rd kon worden voor de be-
kenheid bij de diefstal,
est de politie de vijf laten
m. Volgens een woordvoerder-
de politie zat zij er in deze
'Stle 'net naast'. Ook voor het
lelijke verband met drie in
to op de Oosterparkweg in
itkapelle, vlak voor de dief-
pelle, is geen enkel
jj! "Hfil Vinden. De winkelier in
itkapelle blijft echter met 'de
Opzitten.
'f estolen auto's
-jntmanteld
ruggevonden
PLBURG - Twee BMW-
Prs hebben dit weekeinde
we gedaan van diefstal van
voertuig in het duingebied
halkenisse. Beide auto's zijn
Avonden in Rilland, zij
Sjmanteld. De politie ver
staat de twee gebruikt zijn
Ito incomplete BMW op te
ppen,
an in elkaar
- m
kddelburg
- De politie van
«tas kreeg in de nacht
hot n,"v Auuaag een man
t bureau die op het Wal-
iMiddelburg zonder
Ann c'00r drie jongeren
!&r twintig jaar van
Setrokken en in elkaar
,h, Waren vermoedelijk ge-
at m de Latijnse School-
Rover: openbaar vervoer te veel op Randstad gericht
van onze verslaggever
AXEL - Zodra de ZWN met
een nieuwe dienstregeling
naar buiten komt, springen de
vrijwilligers van Rover erop
om die ritten van de bussen
haarfijn uit te pluizen. De luis
in de pels van streekvervoer
der ZWN. Rover staat voor
Reizigers Openbaar Vervoer.
Het is een landelijke belan
genorganisatie die een opti
maal en betaalbaar openbaar
vervoer wil, waar zo veel mo
gelijk mensen gebruik van
maken.
Directeur drs G. J. M. Koele
mij van de ZWN ziet Rover niet
als de luis in de pels van de
ZWN: „Het is een consumen
tenorganisatie die onze dienst
regeling heel kritisch bekijkt.
Soms maken ze bezwaar en ik
moet zeggen, niet altijd onte
recht. Ze hebben best een
goede kijk op openbaar ver
voer."
In Zeeland is mevrouw H. A.
Hendriks-Tak uit Axel de stu
wende kracht achter Rover. Ze
weet zich gesteund door me
vrouw M. Lootens-Kraak. Een
eigen Zeeuwse afdeling is er
wegens gebrek aan leden niet.
Werk is er echter genoeg. Zeker
nu de ene bezuiniging na de an
dere het stads- en streekver
voer treft. Dan moeten de ver
voerders keuzes maken over
het verminderen van dienst
verlening en het schrappen
van buslijnen. Op zulke mo
menten gaan de nekharen van
de Rover-vertegenwoordigers
overeind staan.
Mevrouw Hendriks: „Het be
leid van de busmaatschappij
en is vooral op de grote steden
gericht. De landelijke maatre
gelen die genomen worden zijn
funest voor het platteland. In
grote steden heb je bussen die
om het half uur of het kwartier
rijden. Als daarin geschrapt
wordt zijn de gevolgen nog wel
te overzien. Op het platteland
komt het wegvallen van een
busdienst veel harder aan."
Mevrouw Lootens: „Daar
komt bij dat de mentaliteit op
het platteland veel anders is.
Het is allemaal niet zo mas
saal. Dus als de mensen al zou
den willen protesteren, kun
nen ze geen vuist maken. Ze
doen veel eerder een beroep op
een buurman of familielid dat
wel even met de auto rijdt. Het
is verder gewoon een feit datje
in de Randstad veel meer pro
fijt hebt van je. openbaar-ver
voerskaart of abonnement dan
in de provincie."
In Zeeland rijden lang niet alleen lege bussen, zoals bijvoorbeeld 's morgens bij het Zierikzeese busstation van de ZWN blijkt.
foto Pieter Honhoff
ZWN-directeur Koelemij kan
niet ontkennen dat het open
baar vervoer in de Randstad
bij het huidige subsidiesys
teem van het Rijk in het voor
deel is. Dat systeem komt er op
neer dat de volste bussen met
de meeste subsidie aan de haal
gaan. Daarnaast streven de
maatschappijen er naar hun
bussen zo efficiënt mogelijk in
te zetten. Dus daar waar de
meeste passagiers zijn, rijden
de meeste bussen. Ook daar
schiet het platteland weinig-
mee op.
Daar komt nog bij dat de ver
voerders geconfronteerd wor
den met een prijsverhoging
van het buskaartje, omdat de
minister wil dat de reizigers
meer aan de kosten van het
openbaar - vervoer bijdragen.
Volgens Koelemij is die maat
regel op een fiasco uitgelopen.
Weliswaar betalen de reizigers
meer. maar door de prijsverho
ging werden zo veel mensen de
bus uitgejaagd dat de op
brengst van de duurdere kaar
tjes meer dan teniet werd ge
daan door het dalende aantal
passagiers.
Overigens benadrukt Koele
mij dat het openbaar vervoer
helemaal niet duur hoeft te
zijn. Als voorbeeld noemt hij
een scholier uit Zierikzee die in
Goes op school zit. Als die een
abonnement neemt en dat al
leen op werkdagen gebruikt
om naar school te gaan, be
taalt hij 7 cent per kilometer.
Voor een gemiddelde reiziger
kost een kilometer met de bus
11 cent. maar dan is wel het ge
middelde genomen van alle ta
rieven. de abonnementen inbe
grepen.
Veel tijd
De Rover-vrijwilligers Hen-
drikse en Lootens maken,
haast vanzelfsprekend, zeer re
gelmatig gebruik van het
openbaar vervoer. „Als je met
het openbaar vervoer wil rei
zen moet je wel over veel tijd
beschikken. Dat begint al met
het uitpluizen van de verbin
dingen en aansluitingen. Ver
der is het nogal eens wachten
op aansluitingen."
Hoofd vervoerdienst van de
ZWN R. Waterreus geeft toe
dat het 's avonds wat moeilijk
is om met de bus van Zierikzee
naar Roermond te geraken.
Sinds vorig jaar is echter een
informatienummer in gebruik
dat de reiziger exact kan ver
tellen hoe zijn route verloopt
en hoe het zit met de aanslui
tingen. Daar komt bij, aldus
Waterreus, dat de busmaat
schappijen uitgaan van de de
stelregel dat de reistijd met de
bus gemiddeld anderhalf keer
zo lang is als met de auto.
Waterreus wijst er op dat de
ZWN niet zo maar lukraak al
lerlei lijnen kan schrappen.
Weliswaar kan een aantal rit
ten worden geschrapt. Maal
ais er ergens een verbinding
was, dan moet er een mini
mumvoorziening blijven. Zo'n
minimum voorziening wil zeg
gen: drie ritten per dag. Pas als
de bezetting onder de 12 passa
giers komt mag een dienst ge
schrapt worden.
Macht
Een verwijt van de Zeeuwse
Rover-vrijwilligsters is dat de
ZWN meer en meer een
machtspositie krijgt, De
streekvervoerder koopt taxi
bedrijven en breidt zijn invloed
steeds verder uit. Recent heeft
de minister echter bepaald dat
de busmaatschappijen er
nieuwe concurrenten bij mo
gen krijgen. Bepaalde lijnen
(Noord-Beveland is genoemd)
kunnen aan derden worden
overgelaten. De ZWN ver
wacht daar niet zó veel van.
Streekvervoer kan het best ge
leverd worden als er sprake is
van netwerken. Bij netwerken
past alles op elkaar en als het
goed is sluit alles ook zo veel
mogelijk op elkaar aan. Losse
lijnen missen zo'n samenhan
gend patroon.
Koelemij voelt weinig voor ver
voersbedrijven die elkaar
doodconcurreren. Hij ziet veel
meer in onderlinge samenwer
king en streeft daar in Zeeland
ook naar. Anders krijg je En
gelse taferelen, stelt hij, waar je
op drukke momenten de ene
bus na de andere ziet. Ze rijden
daar met sterk verouderd ma
terieel en als er geen passa
giersaanbod is. is er ook geen
bus te bekennen.
van onze verslaggever
BIGGEKERKE - Politie-agenten hadden in de nacht van
vrijdag op zaterdag hun dienstpistool nodig om twee op he
terdaad betrapte inbrekers in een bowlingcentrum iu Big
gekerke van geweld te doen afzien. Geen van de betrokke
nen raakte gewond.
De eigenaar van het bowlingcentrum belde de politie nadat
hij via een interne verbinding geluiden had gehoord in het
gebouw. Eigenaar en politie gingen gezamenlijk' op onder
zoek uit en betrapten twee 30-jarige Middelburgers. Die had
den inmiddels geldautomaten opengebroken en een van hen
liep met de geldlade onder zijn arm.
Toen de mannen zich ontdekt wisten, bedreigden zij de poli
tie met breekijzers. De agenten zagen zich uit. zelfverdediging
genoodzaakt hun wapen te trekken. Daarop staakten beide
inbrekers hun verzet. Ze worden vervolgd voor diefstal met
geweld.
van onze verslaggever
HARDINXVELD-GIESSEN-
DAM - De Koninklijke Schelde
Groep kan binnenkort aan de
slag niet het nieuwe bevoorra
dingsschip van de marine, de
Amsterdam. Het casco van het
schip komt binnenkort naar
Vlissingen om te worden afge
bouwd. M. L. Kok-Roukema, de
echtgenote van de minister van
Financiën, verrichtte zaterdag
in Hardinxveld-Giessendam de
doop van het schip.
Op grond van afspraken tussen
de ministeries van Economische
Zaken en Defensie is het casco
van het nieuwe bevoorradings
schip. dat in 1995 de Poolster
gaat vervangen, bij werf De Mer-
wede gebouwd. Dit bedrijf
kampte met onderbezetting,
waardoor het werk aan de Am
sterdam zeer welkom was. „Het
is op zich efficiënter het casco op
dezelfde plaats te bouwen waar
het ook afgebouwd zal worden",
merkte bestuursvoorzitter B. P.
Hiddinga van de Schelde Groep
op. Hij toonde zich evenwel zeer
te spreken ovér de samenwer
king tussen De Merwede en De
Schelde.
De doop en de tewaterlating van
de Amsterdam verliepen vlot.
Mevrouw Kok moest de doop-
handeling alleen twee keer ver
richten. omdat de champagne
fles de eerste keer niet tegen de
boeg van het schip uiteenspatte.
Schoonheidsfoutje. Het 166 me
ter lange schip liep daarna met
vaart van de helling.
Vakopleiding
Hiddinga maakte gebruik van
de omstandigheid dat de doop-
ster is getrouwd met de minister
van financiën. Hij vestigde de
aandacht op de bedrijfsschool
van de Schelde Groep. Hiddinga
zei het eigenaardig te vinden dat
deze opleiding, waar geen noe
menswaardige produktie tegen
over staat, voor een groot deel
door het bedrijf zelf moet wor
den betaald. En dat terwijl an
dere vormen van onderwijs voor
rekening van de gemeenschap
komen. „Als we serieus menen
dat gerichte vakopleidingen be
langrijk zijn", aldus de Schelde-
directeur, dan zullen we ze min
stens op dezelfde manier moeten
behandelen als het algemeen
vormend onderwijs." Hij spoor
de mevrouw Kok aan hier 's
avonds nog eens met haar man
over te praten.
Twee fietsers
zwaar gewond
BURGII-H AAMSTEDE - Twee
fietsers - een moeder en zoon uit
Rotterdam - raakten zaterdag
zwaar gewond bij een aanrij
ding in Burgh-Haamstede. Bij
het ongeluk werden twee auto's
zwaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde rond vier
uur op de Kraijesteinweg. Een
personenauto reed achterop en
kele auto's die langzaam in file
richting Renesse reden. Het ach
terste voertuig dat geraakt
werd, botste tegen de voorgan
ger aan, en sloeg bij de klap naar
rechts. De bestuurder was niet
bij machte twee voor een krui
sing wachtende fietsers te ont
wijken. Moeder en zoon zijn op
genomen in een Rotterdams zie
kenhuis.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De al geruime
tijd op stapel staande samen
werking tussen de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor
Noord- en Midden Zeeland en
die in Zeeuwsch-Vlaanderen
krijgt formeel gestalte. De le
den van het algemeen bestuur
van de Noord- en Midden-
Zeeuwse Kamer wordt donder
dag 16 september gevraagd in te
stemmen met de instelling van
een samenwerkingsorgaan. In
Zeeuwsch-Vlaanderen komt
dat voorstel aan de orde in de
vergadering van donderdag 30
september.
Het samenwerkingsorgaan
krijgt als naam 'Samenwerken
de Kamers van Koophandel en
Fabrieken van Zeeland', kort
weg Samenwerkende Kamers.
De overeenkomst moet op 1 ok
tober in werking treden.
Het samenwerkingsorgaan
krijgt tot. taak te overleggen
over zaken van provinciaal be
lang die het belang van het dis
trict van de regionale kamer te
boven gaat. Hierbij wordt na
drukkelijk gesteld dat de regio-»
nale uitwerking aan de indivi
duele Kamers blijft voorbehou
den. Verder zal het orgaan de be
langen van de Kamers bij de pro
vincie verdedigen en provinciale
en landelijke overheden van ad
vies dienen. De Samenwerkende
Kamers krijgen ook tot taak
subsidies te verlenen aan orga
nisaties die het belang van han
del, industrie, ambacht en
dienstverlening bevorderen of
anderszins het imago van Zee
land opvijzelen.
Geen fusie
Zoals eerder gemeld voelen
beide Kamers niets voor een fu
sie omdat elk een beleid voor de
eigen regio wil uitstippelen. Te
gen een federatieve samenwer
king bestaat echter geen be
zwaar. In juni besloten de Ka
mers tot de oprichting van een
samenwerkingsorgaan dat on
der meer belast zou worden met
de voorbereidingen voor de vor
ming van een federatie. Voorzit
ter G. P. Ververs van de Zeeuws-
Vlaamse Kamer zei bij die gele
genheid dat gestreefd wordt
naar de oprichting van een fede
ratie vóór 1 januari 1995.
Minister Dales van Binnen
landse Zaken 7ieemt. volgen
de week maandag rond
kwart over vier de sirene
van het nieuwe Waarschu
wingssysteem in Middelburg
in gebruik. Het bestuur van
die stad heeft zijn vmoners
vorige week per krante-ad-
vertentie gerustgesteld:
hoort men de sirene, raak
dan niet in paniek, xoanl het
geluid duidt niet op gevaar
doch begeleidt een plechtige
ingebruikname - daar
kwam de boodschap onge
veer op neer.
Wat zal de ambtenaar die de
tekst opstelde, gedacht
hebben Er heerst geen ge
vaar, 7 is Dales maar