De man moet zijn kleding nu zelf samenstellen i tfm ffloiraH Voetenwerk van de conquistadores Herenmodemerk Van Gils terug Grens tussen werk en vrije tijd vervaagt HERFSTCOLLECTIE De western-laars is pro minent aanwezig in de schoenmode voor komend seizoen. De laars behoort tot de grote Amerikaanse le gendes. Degelijk schoeisel dat wereldwijde bekend heid geniet en nog altijd mo dieus is. Hoewel iedereen, bij de western-laars aan Amerika en cowboys denkt, moet de herkomst van de laars niet in de 'Nieuwe We reld' worden gezocht, maar in het Europa van de midde leeuwen en met name in Spanje. Een stukje historie van de conquistadores tot de 'moderne' mens. In de voetsporen van Colum bus togen de Spaanse 'con quistadores' (veroveraars) naar de Nieuw Wereld. In het middeleeuwse Spanje was het oermodel van de huidige western-laars ontstaan en de conquistadores brachten dit schoeisel, dat alleen als rij laars werd gedragen, mee. De directe afstammelingen van deze Spaanse pioniers vestigden zich in Mexico en werden vaqueros genoemd. Rond 1800 begonnen de va queros op grote ranches in Noord-Mexico met het wei den en fokken van de vrij in de natuur rondlopende Longhom-runderenDe Spanjaarden ontwikkelden de specifieke cowboy-me thoden van brandmerken en het met lasso's vangen van wilde paarden. Zij droegen bij dit werk stevige rijlaar zen met rónde neus en platte hak. Aan de laarzen hingen zware Spaanse sporen, die zo groot waren dat ze verwij- dercfrhoesten worden om te kunnen lopen. Toen na hevige gevechten de nieuwe staat Texas werd ge sticht, trokken veel vaque ros daar naai' toe. Ze brach ten de complete rijuitrusting van. de cavaleriesoldaten mee, waaronder een laars met' sterk puntige neus. Door de samenkomst van de invloeden yan de veefokkers en de. soldaten ontwikkelde zich een nieuwe rijuitrus ting. De laarzen zijn daar een goed voorbeeld van. De spo ren Werden opvallend klei ner. de houten hakken wer den flink verhoogd en schuin aflopend van vorm, zodat er goed mee te lopen viel. De vaqueros werden in het Amerikaanse Texas inmid dels cowboys genoemd. Zijn werden de nieuwe helden van het. Wilde Westen en zo gedroegen zij zich ook. Ze wilden zich via hun kleding onderscheiden van het 'ge wone' volk. En opnieuw speelden de laarzen, inmid dels rijker versierd met stik sels en koperbeslag, een gro te rol. Nadat aan het einde van de negentiende eeuw de jeans werd ontwikkeld, ont stond de western-look: stoere laarzen en een spijker broek. In de jaren dertig van deze eeuw was het een rage om preciesdezelfde symbolen op de laarzen te dragen als beroemde filmsterren uit de westerns. Later gaven Roy Rogers, John Wayne, Marlon Brando en James Dean via het witte doek de western laars wereldwijde bekend heid. Ook rocksterren als El- Vis Presley en Johhny Halli- day droegen bij aan de ver spreiding van de 'mythe' van de laars. De Spaanse fabrikant San- cho maakt sinds '47 western laarzen óp, de traditionele manier. Het leer wordt op natuurlijke wijze gelooid en geverfd. De stukjes leer (ge selecteerd op kleur, dikte en nerfrichting) worden samen- gestikt tot de schacht van de laars. De voorgevormde le ren zolen worden met dege lijk stiksel aan de schacht bevestigd. En zo herhaalt de geschiedenis, zich: Spaanse western-laarzen vinden hun weg over de hele wereld. Annemarie Zevenbergen Demoderne western-laars komt uit Spanje. fotoSancho Met het symbolische beeld van een slang die zijn oude huid heeft afge worpen, presenteert het he renmodemerk Van Gils zich binnenkort aan de consu ment. Men is bij Centaur Clothes Netherlands BV in Nieuw-Ginneken, dat Van Gils als merknaam voert, druk bezig met het leveren van de collectie voor deze winter, terwijl de kleding voor zomer 1994 nu wordt verkocht aan de detailhan del. Na het faillissement van het familiebedrijf Van Gils in de cember 1992 is het merk Van Gils opgekocht door de Cen taur Clothes Group, een dochteronderneming van William Baird pic. Van Gils valt als merknaam nu onder Centaur- Clothes Nether- lands BV. De Nederlandse directie van het bedrijf be staat uit Jac van Gils en Ro nald de Vree, beiden afkom stig van het oude Van Gils- concem in het Belgische Es sen. tn het kantoor van Centaur Nederland werken momen teel zestien mensen. volgens de Vree „voor vijfennegentig procent afkomstig van Van Gils". Volgens De Vree is het opnieuw opbouwen van con tacten met leveranciers en afnemers meegevallen. „Na tuurlijkwas iedereen toch beschadigd door het faillis sement.. Maar met het merk Van Gils is nooit iets mis ge weest, daar zijn altijd goede resultaten op behaald"Hij zegt dat 70 procent van de oude afnemers de komende winter weer met het bedrijf in zee zal gaan. Voor de col lectie van komende lente verwacht men dat daar nog 15 procent bijkomt. Het merk is inmiddels voor zien van een nieuw label. Zo onderscheidt het zich van de oude kleding die in hotels te gen stuntprijzen te koop wordt aangeboden en waar winkeliers veel last van on dervinden. Centaur Nederland expor teert herenmode naar veer tien landen, waaronder Bel gië, Spanje. Zweden en En geland. Onder de merknaam Van Gils worden ook strop dassen in licentie gemaakt. Volgend jaar zullen volgens eenzelfde formule ook weer overhemden op de markt verschijnen. VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 2 9 Comfortabele jacks: links sportief gecombineerd met gilet, grove koltrui en jeans, rechts wat gekleder met een colbert over een gedessineerde pullover met een band- plooibroek. foto Kreym borg. Het kostuum blijft in beeld, modieus zijn de modellen met bijpassend gilet. foto Hij Advertentie De verschillende sfeerbeelden waaruit de man voor de komen de winter, kan kiezen laten zich het beste omschrijven als man nelijke stereotypen. Mannen kunnen bijvoorbeeld kiezen uit de uitstraling van de intellectu eel. de dandy, de hippie, de En gelse landeigenaar en de noeste natuurfreak. Die stereotypen moet je overigens niet al te let terlijk nemen. Iedere producent komt met zijn eigen interpreta ties. Binnen het totaalbeeld pas sen zoveel varianten, dat geen spraken meer is van afgebaken de stijlen. De meeste kans maken de trends waarin de natuur een be langrijke rol speelt. Dat gebeurt overigens niet alleen door het gebruik van natuurlijke mate rialen en kleuren. In de mannen mode voor komend seizoen wordt het thema 'natuur' uitge legd als 'het leven en werken in het woud', met robuuste kleding die nog het meest doet denken aan het traditionele houthak kers-tenue. Hier vind je bijvoor beeld de grote, oversized flannel- shirts met ruiten terug. Die shirts zijn er ook zonder mouwen en worden dan gedragen over een trui. Als kleuren zijn vooral tinten rood waar een beetje bruin door schemert en allerlei donkere groennuances belang rijk. Gilets zijn deze winter een heel belangrijk mode-item en binnen dit thema zijn ze vaak gemaakt van leer, kunstleer of suède. Soms neemt het gilet meer de vorm aan van een mouwloos jack. Dan kan het buitenshuis over een trui worden gedragen. Denims en andere stoere vrije- tijdsbroeken maken dit ruige te nue compleet. Opvallend is dat veel kleding een tweedehands uiterlijk heeft gekregen. Ook nieuw zijn de de- kenj assen met ingeweven ruit of dessins die afkomstig zijn uit de Noordamerikaanse Indianen cultuur. In hun meest modieuze vorm zijn zulke jassen voorzien van gefestonneerde randen en houtje-touwtje-sluitingen. Soms wordt het natuur-thema chiquer geïnterpreteerd en dan moet je meer denken aan de kleedstijl van de Engelse land heer met zijn geruite jasjes, wol len pullovers en ribbroeken. Dit is een elegante, sportieve kleed stijl, die zich bij uitstek leent om zowel op het werk als in de vrije- tijd te dragen. Er is de komende winter vooral een groot aanbod in allerlei colberts. Er zijn veel tweeds in natuurlijke tinten en. ook de kleine Engelse ruiten op een neutraal fond zullen het goed doen. Een trend die deze winter misschien eindelijk aan zal slaan is om in plaats van een overhemd een dunne wollen col trui of polo onder een colbert te dragen. Voor de eigentijdse dandy, de man die een bohemien-achtige kleedvoorkeur heeft, zijn er ook veel nieuwe colberts. Met een ruime coupe met ronde, enigs zins afhangende schouders. Op vallend zijn de drieknoopsslui- tingen en vooral de hoge revers. Deze jasjes draag je over een ha gelwit overhemd of een shirt met een heel klein ruitje. Uitbundi ger ogen shirts met bonte fanta sieprints in felle tinten. Marjo Peppelaar voor dames en heren t Vlotte mode, M V óók voor een meetje meer. maandag gesloten; vrijdag koopavond Langstraat 7, Arnemuiden, tel. 01182-3571 Modejournalisten moesten even slikken, toen de des igners in Parijs een tijdje gele den de nieuwe mannenmode voor de zomer van 1994 presen teerden. 'Waar is de echte man gebleven?' vroeg de pers zich, lichtelijk ontstemd, af. Want dat hadden ze nu ook weer niet bedoeld, toen ze schreven dat het hoog tijd werd dat de man eens wat modebewuster werd. Het is natuurlijk hoogst onwaar schijnlijk dat de nuchtere Hol landse man zich zal wagen aan hetgeen Jean-Paul Gaultier, Claude Montana en Rei Kkawa- lcubo van Comme des Gartjons op de catwalk presenteerden. Het nieuwe watje in een Schotse kilt, een 'hoog-water-broek' met bloemetjes blouse of een tuin broek: dat ziet nog niemand voor zich. De 'echte' man hoeft zich komend seizoen nog geen zorgen te maken, het modebeeld voor komend najaar en winter geeft hem nog voldoende ruim te. Feit is, dat er aan het heren modefront wat gaande is. Steeds meer mannen gaan kleding zien als een van de - weliswaar vele - mogelijkheden om hun persoon lijkheid tot uitdrukking te bren gen. Zo kiezen steeds minder mannen voor een kant-en-klaar kostuum. Een individuele touch komt immers veel beter tot ui ting in de persoonlijke combina tie van een colbert met panta lon. Voor dat doel is er ook de ko mende winter weer een ruim aanbod in jasjes in allerlei felle en minder felle tinten. Bij het streven naar een eigen uitstraling kunnen mannen put ten uit een kledingaanbod dat hoe langer hoe diverser wordt. Een geluk daarbij is, dat de ster ke grens tussen werk- en vrije- tijdskleding vervaagd is. Man nen kunnen nu net als vrouwen, uit verschillende sfeerbeelden een stijl kiezen, die past bij hun smaak en persoonlijkheid. De verschillende elementen kun je zo combineren, dat het ofwel iets formeler ofwel juist iets meer ca sual is. Die vrijheid luidt het ein de in van een tijdperk van schi zofreen kleedgedrag van man nen die doordeweeks een stem mig kostuum en in het weekein de een oude, versleten spijker broek dragen. Truien blijven door de jaren heen hun bestaansrecht bewijzen, zij het dat de dessins en kleuren aan mode onderhevig zijn. foto Vroom Dreesman n (Advertentie) Gekleed en sportief gaan samen in deze combinatie van gilet en colbert op een smalle bandplooibroek. foto Matïnique Robuuste kleding die nog het meest doet denken aan het traditio nele houthakkers-tenue. foto Esprit IN WEAR ESPRIT SISSY BOY MATÏNIQUE MARC O'POLO DIESEL REPLAY P0TTENMARKT 5-7 MIDDELBURG 01180-13652

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 53