Het gaat om het spel Kleur speelt grote rol in kinderkleding Laars regeert wintervoet titanium jjJ sieraden en horloges Verslavende speurtocht naar iets leuks De 'vieste en vuilste gilets' wilde ze hebben van ma dam. De groep oudere mannen uit Antwerpen, lid van een cow boy-groep, moest uitgeleefde, zwarte vestjes hebben. Want an ders konden zij niet goed een sheriff uitbeelden. Eigenaresse Riet Tollenaar van de tweede hands-kledingzaak The Second Line in Middelburg wist er wel raad mee. Uit het magazijn haalde ze een partij vieze vesten die ze al had weggehangen. Dol gelukkig verlieten de belegen sheriffs haar winkel, met in hun kielzog de Dolly Parton-achtige echtgenotes. En ze komen regel matig langs. Voor overhemden met ruches aan de voorkant en voor nog meer vuile, zwarte vestjes.... Vieze zwarte vesten zul je in het tweedehands kledingcircuit in Zeeland niet veel tegen komen. Wel broeken van vijf gulden naast dure avondjurken van twee of driehonderd gulden. Als het maar schoon en heel is. Want wassen en verstellen, nee dat doen de dames en heren verko pers niet. En geef ze eens onge lijk. Tweedehands kleding is voor de een nog een beladen term en voor de ander staat het gelijk aan een spannende speurtocht naar iets leuks. Feit is dat er aar dig wat gedragen kleding van ei genaar verwisselt. Een rond gang langs verschillende Zeeuw se winkeltjes die tweedehands kleding verkopen levert een ge varieerd beeld op. Want ook in gedragen kleding is er 'niveau verschil'. De koper van kleding stukken voor een tientje zal zich wild schrikken van het mer- kenaanbod en de 'merken-klant' waagt zich niet aan het tientjes- goed. Niks nivellering; verschil moet er zijn. Voor de meeste ko pers is het een sport, een versla vende speurtocht naar 'iets leuks'. Financiële noodzaak of ideële overwegingen spelen meestal geen doorslaggevende rol. Laten we beginnen aan de 'on derkant' van de markt: het Le ger des Heils. De kledingsbeur- zen van deze insteling trekken massaal publiek. Het Leger ver koopt gedragen kleding in Mid delburg, Goes, Zierikzee, Ter- neuzen en Vlissingen. En dat loopt goed, heel goed. Het beeld van armoedzaaiers die gretig graaien in stinkende stapels vodden en lompen is echt ach terhaald. Ook de gegoede burger loopt geroutineerd langs de hoog opgetaste stapels kleding. Alles is schoon en moet er nog goed uitzien. Iedere dag wordt de binnengebrachte kleding ge sorteerd. De vieze en kapotte stukken worden weggedaan. Kleding die er te ouderwets uit ziet haalt de tafels ook niet. iAdvertentie «JS schoeisel aarzen, zowel kort Jfbootie) als lang zijn ko mend seizoen nadrukkelijk aanwezig in de schoenmode. tonnen, vrouwen en kinde ren, het maakt niet uit: de schoenfabrikant wil ze in de aars hebben. 'oor vrouwenlaarzen is de aodelering rustig, accenten forden gelegd bij de sluitin- ;en in de vorm van veters rijgbooties), ritssluitingen a gespen, vaak zijn de slui- middenvoor of asym metrisch'geplaatst.. De hak- omien variëren van stevige tokhak tot profiel-, crèpe- n rubberen zolen. Grappig in de soepele Robin Hood- hebben een rijke uit-' en een comfortabele akhoogte tot viereneenhal- centimeter. Reptiel en lédecombinaties geven en modellen met pla- cauzolen een eigen karak- t Daarnaast zijn er hoog- ontmodellen met bijzon- jae gespen, borduursels en tetiekinzetten. De wandel den (trottier) moet het hebben van sluitingen, hak- vorm, leest en materiaal. Randverwerkingen en spie- gelinzetten maken de rus tige en sportieve modellen wat speelser. De molière, geïnspireerd door de man nenschoen, is vrij streng van belijning. De leesten zijn ovaal slank en licht afgerond vierkant. Ballerina's zijn iets hoger opgesneden en simpel van lijn, eventueel met om slag als detail. Hakloze hoogfrontmodellen zijn er met en zonder spiegelinzet en hebben polsteraccenten, rits-, band- en gespsluitin gen De zakelijke schoen voor de man is simpel met ovaal ron de leest tot licht afgerond vierkant. Het materiaal is glad leer afgewisseld met fij ne printen. Booties zijn er met gesp- en ritssluitingent. In het wat sportievere seg ment zijn er veel vaiaties op broques en (berg)booties met gebreide boorden en ge- polsterde randen. Het schoeisel wordt veelal in vet tige materialen uitgevoerd. Iedere dag wordt de kleding die bij het Leger des Heils wordt binnengebracht, gesorteerd. Kapotte en vieze kleding haalt de tafels niet. foto Lex de Meester hitjes in een bonte combinatie van kleuren en dessins zijn Mielijk aanwezig. fotoC&A De invloeden van kle ding voor grote mensen lis duidelijk te zien in de nieuwe collecties kin derkleding. Maar een klak keloos navolgen van de stij len voor volwassenen is het „iet, In kinderkleding zijn oud, versobering en ecologie belangrijk. Maar ondanks die hang naar een voud speelt kleur een be langrijke rol. En dat kan ook haast niet anders want kinderen zijn gek op kleu- hoe feller hoe mooier. Kinderkleding is modisch, ichlt maar moet wel lekker.zitten tegen een stootje kunnen. Sportieve kleren zijn daarbij veruit het populairst, zeker bij jongens. Zij kunnen hun bart ophalen in kleren die zijn voor natuur- verkennen en avonturen be- even. Voor kleine mannen I ajn er stoere, stevige kleren I jnkatoen, canvas, jeans, cor duroy en flannel. Veel lange en parka's, bodywar mers, grote houthakkers- hemden en swaetsshirts. Ook hier ontbreken de gilets niet. Sportief zijn ook de kle ren die geïnspireerd zijn door allerlei wintersporten. De kleuren zijn fel met don kere accenten en de prints zijn sportief. Wat nonchalan ter zijn modellen die doen denken aan de kleding van motorrijders en piloten, ma terialen als imitatieleer, olie- finishdoek en rubber- en me tallic-coatings geven de kle ding een'ruig' uiterlijk. Voor meisjes is er ook een uitgebreid aanbod dat uit eenloopt van romantische kleren met kanten petti coats, volants en satijnen strikken tot western-model len. Daartussen zitten de leggings, wintel-shorts, cor- duroybroeken, jeans en hou thakkershemden. Jurkjes in een bonte combinatie van kiemen en dessins zijn dui delijk aanwezig. De kleuren zijn zowel fel en fris (rood, blauw en groen) als wat rus tiger (ijspastels en boskleu- ren). Dierenapplicaties, bor duursels en sierstiksels ge ven de kleding een vrolijke uitstraling. Bruni Lorig van Deuxième: „Tweedehandskleding draagt veel makkelijker". Een kijkje in Middelburg, waai de beurs iedere donderdagoch tend wordt gehouden van tien tot twaalf. Het is niet eenvoudig om je weg te vinden op zo'n kle- dingbeurs. De echte die-hards hebben hun systeem. Zij lopen met arendsblik langs de tafels en selecteren op kleur en materiaal. Kleding die op het eerste gezicht aanspreekt wordt uit de stapel getrokken. Met een arm vol goed gaan ze vervolgens de verschil lende stukken beter bekijken en houden wat geschikt is. Niet on georganiseerd graaien dus. De beurs wordt zeker niet alleen bezocht door mensen die krap in de centjes zitten. Voor velen gaat het niet om het geld maar om het spel. „Het is net meespe len in de Lotto. Als je iets vindt, is dat hartstikke leuk. Het is ook verslavend. Je gaat toch iedere keer weer kijken, want je weet maai- nooit....", vertelt een regel matige bezoekster van de beurs. Zij heeft twee kinderbroeken van twee en vier gulden, een overslag T-shirt dat er gloed nieuw uitziet (twee gulden) en een bermuda (4 gulden) gekocht. En een vestje voor de knopen. Zoals zij zijn er veel vrouwen die voor de sport de beurs bezoeken. In schril contrast daarmee staat het Turkse meisje dat aan de provisorische kassa van de beurs moet afrekenen. Achten twintig gulden voor een arm vol kledingstukken blijkt toch te veel. Na enig wikken en wegen moeten een jas en een tafelkleed maar weer terug op de tafel. Luitenant R. M. Pippel van het Leger des Heils: „Hetloopt altijd storm. De beurs gaat om tien uur 's ochtends open, maar ze staan om negen uur al in de rij om naar binnen te kunnen. De vrijwillig sters zijn twee uur constant be zig." De dames die op de kle- dingbeurs helpen kennen de meeste van hun 'klantjes'. Er is een vaste groep die vrijwel ie dere week naar de beurs gaat. „Hoi meid, ben je er ook weer bij je kan het niet laten hè", roept, één van de vrijwilligsters naar een blonde vrouw die enthou siast in de kleren gruttert. Er ontspint zich een gesprekje over vakanties en kleren. Tweedjasjes Op hele andere basis draait Riet Tollenaar al acht jaar haar win keltje The Second Line in Mid delburg. Een uit de hand gelo pen hobby, die 'wel leuk moet blijven'. Daarom verkoopt ze ook geen kleding meer die parti culieren inbrengen, zoals de meeste van haar collega's doen. „Ik heb geen zin in de admini stratieve rompslomp die dat met zich meebrengt," Zij koopt haar tweedehandskleding in bij een groothandel in Rotterdam. Daar komt kleding uit alle wind streken binnen-, met name uit Amerika. Jurken uit de jaren '50 en '60 hebben haar voorkeur. „Het is moeilijk inkopen, want ik weet nooit precies wat de klanten willen. Als je de mode volgt is dat veel makkelijker. Ik weet nu wel dat wat ik afschuwe lijk vind, de meeste jonge mei den mooi vinden. Maar het is wel zö dat wat ik het ene jaar ver koop het volgende jaar mode wordt. Kijk maar naar de gilets. Dat geldt ook voor Harris twee djasjes. Ik heb die ook al veel langer, maar nu worden ze een rage." Daarnaast bestaat haar collec tie uit 'echte' Burberry-regenjas- sen. zwarte crêpe opoejurken, gi lets en hoeden. Een kast vol. „Die Burberry's hang ik huiten aan de deur. opengeslagen zodat je de geruite voering ziet. Dan komt er opeens een veel duurder publiek mijn winkel binnen. Oh, heeft u Burberry's?... En ver kocht worden ze." Veel studen ten bezoeken haar zaakje. Aan hen slijt ze smokings en 'bal'jur- ken. Colberts zijn geliefd onder scholieren. „Een hele Middel burgse schoolklas loopt in het zelfde model jasje van mij. Eén voor één kwamen ze er om." YumYum in Zierikzee heeft ook een ruim aanbod aan vijftiger en zestiger-jarenkleding. 'Gek ke, hippe baljurken', zoals mede eigenaar Kees van de Guchte het omschrijft. Yum Yum ver koopt kleding die particulieren inbrengen. Alles wat na verloop van tijd niet verkocht wordt, gaat terug naar de 'inbrengers'. Een financieel veilige manier van werken, want YumYum hoeft niet te investeren in in koop. De kleding loopt in prijs uiteen van zo'n 25 gulden voor een trui tot 40 gulden voor bal jurkje of een gek jasje van glans- stof met kantjes. „Er komen hier wel eens vrouwen met een man telpakje dat nieuw 500 gulden heeft gekost. Daar willen ze nog 300 gulden voor hebben. Dan zeg ik. pak maar weer in en probeer het maar ergens anders." Yu mYum betekent letterlijk ver taald: 'lekker, dat wordt smul len.' „Het is een naam die mak kelijk blijft hangen en doet den ken aan lekkere dingen, smullen van tweedehands. Ik heb die naam gewoon uit het woorden boek. Toen we vijf jaar geleden een naam zochten ben ik bij de Z begonnen en kwam dus als snel bij YumYum terecht." Bevlieging Aan de voet van de Vlissingse St Jacobstoren is Deuxième geves tigd in een sfeervol pandjes. Dra perieën voor de ramen, en vaas herfstbloemen en twee aange klede paspoppen ademen de sfeer van een 'gewone' mode zaak. De uitstalling van schoe nen. de hoedendoos met softbe- haatjes en de prijs van de kle Advertentie) X<* O-IJl 0-1N Rietschoenen hebben hakken in vele soorten en maten. winkel niet ontstaan uit een hobby. „Het is voor mij geen be vlieging. Ik heb een onderne mersplan gemaakt en ben daar mee naar de bank gestapt, he- theeft me veel moeite gekost om serieus genomen te worden* maar uiteindelijk hebben we een starterssubsidie gekregen." „Tweedehands kleding draagt makkelijker. Het geeft me een bepaald soort kick om te zoeken naar combinaties. Je komt altijd iets aparts tegen. Ik bewaar zelf alles. Als een kledingstuk echt versleten is gooi ik het nog niet weg maar maak ik er poetslap pen van." Een echte pionier op het gebied, van tweedehandskleding is Cor-< rie Olij-Steemers, eigenaresse van Secondhand Rose in Mid delburg. Haar zaak draait al tien jaar en dat jubileum wordt 25 september gevierd in de zaak. De jazzband The Old-timers zorgt vóór een passende muzi kale omlijsting. Corrie Olij was één van de eersten die in Middel burg een zaak in gedragen kle ding begon. „De eerste week stonden ze in een rij voor de deur om kleding te brengen", vertelt ze. Secondhand Rose is een be kende naam in het land. Er be staat een soort keten van tien onder dezelfde naam opererende winkels. Allen gespecialiseerd in duurdere tweedehandskleding. „Het moet beslist merkkleding zijn. anders neem ik het niet in. En het mag ook niet uit het mo debeeld verdwenen zijn." Avondkleding en geklede mo dellen lopen erg goed. De prijzen kunnen in de honderden gul dens lopen. Een zwarte strapless avondjurk van Laura Ashley bij voorbeeld moet ruim tweehon derd gulden opbrengen. Maar dat hebben de klanten van Se condhand Rose er voor over. Zij komen er al tien jaar voor en zul len dat zeker blijven doen. Annemarie Zevenbergen foto Lex de Meester ding maakt duidelijk dat het om tweedehands gaat. Maar wel in de duurdere sector. Geen T- shirts voor een appel en een ei. „Het moet kleding van deze tijd zijn en van een bepaalde kwali teit. Maar het moet ook weer niet superduur zijn", legt Bruni Lorig uit. Zij runt samen met Er na Hart het zaakje, dat nu twee jaar bestaat. Voor Bruni is de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 31